Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » za 18 dec 2021, 16:46

^^ Correct, die 4de booster voor de zomervakantie staat nu al op de muren geschreven dat die er komt. Noodzaak of niet, doet er al lang niet meer toe.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 18 dec 2021, 16:52

Km357 schreef: za 18 dec 2021, 16:37 Wie weet het, de cijfers dalen hier tenminste op alle vlakken, dus ook al hoeven we op geen enkele versoepeling richting normaal te rekenen voor Kerst/Oudjaar, verstrengen zullen ze vast ook niet meer doen.
Waarom niet? Dat is exact wat er in NL nu gedaan wordt: alle cijfers gaan naar beneden DUS het moet strenger dan ooit. Volkomen logisch.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 18 dec 2021, 16:53

Km357 schreef: za 18 dec 2021, 16:37 Ik vermoed dat we het hier zo'n 3-4 weken geleden ook hebben gehad, algemeen moe voelen, wat lage keelpijn.
Ik had dat ook, maar daarbij ook een wat ongemakkelijk gevoel op de borst, wat verhoging, eten smaakte niet zoals het hoorde... Ik dacht dat het gewoon stress was, maar realiseerde me later dat het wel wat weg had van een superlichte variant van wat ik begin 2020 voelde.
Toen ging het kennelijk heel hard met de besmettingen in L5 en L6 in de lagere scholen (dochter zit in L6) en werden die kinderen nog vrij gelaten om gemaskerd les te volgen of niet (wat een ramp zeg!). Nu zit ze thuis omwille van quarantaine voor de hele klas en heeft ze net zoals toen geen enkel symptoom. Nog een geluk dat er geen verplichting bestaat om haar of ons te laten testen, want dan zou ik nog een extra laagje asociaal/illegaal moeten toevoegen aan m'n leven.
Voor jullie dochter is het hele verhaal drama natuurlijk. Enige voordeel is dat ze thuis geen muilkorf moet dragen, maar geen vriendjes en vriendinnetjes...
Het is nu wat wachten wat BE gaat doen omwille van de lockdown in NL. Mogen wij nog vrij naar jullie?
Je bent wat mij betreft hartstikke welkom, maar er is niks te beleven in NL dus bespaar je de moeite. Of je moet graag comedie willen zien maar dan kun je beter met een vpn online naar de persconferentie kijken....
Wie weet het, de cijfers dalen hier tenminste op alle vlakken, dus ook al hoeven we op geen enkele versoepeling richting normaal te rekenen voor Kerst/Oudjaar, verstrengen zullen ze vast ook niet meer doen.
in NL dalen de cijfers ook, maar Omikron... Bibber bibber!
Anderszijds krijgen wij dan weer de raad om de dampkap aan te laten als we Kerst met anderen willen vieren, kwestie van verluchten en zo. Letterlijk een statement van viroloog De Gucht...gewoon kinderachtig eigenlijk.
Tsja, verluchten helpt wel.
Of die dampkap de oplossing is... Je trekt alles één richting op en je gaat ook nog eens over het lawaai heen schreeuwen waarbij je de virusdelen weer kunt verspreiden.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 18 dec 2021, 17:03

mvalkenburg schreef: za 18 dec 2021, 16:52
Km357 schreef: za 18 dec 2021, 16:37 Wie weet het, de cijfers dalen hier tenminste op alle vlakken, dus ook al hoeven we op geen enkele versoepeling richting normaal te rekenen voor Kerst/Oudjaar, verstrengen zullen ze vast ook niet meer doen.
Waarom niet? Dat is exact wat er in NL nu gedaan wordt: alle cijfers gaan naar beneden DUS het moet strenger dan ooit. Volkomen logisch.
Omdat het er op lijkt dat men in BE ietwat rustiger is geworden na de waanzin van de laatste tijd, waar ze in NL nu na een begin van redelijkheid volledig zot zijn geworden. Waarom? Ik weet het al lang niet meer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 18 dec 2021, 17:06

Geldingsdrang. Machtsspelletjes. Ik kan er echt niet iets anders van maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 dec 2021, 16:06

Vanaf woensdag komen er zwaardere regels voor mensen die uit niet-EU-/Schengenlanden naar Nederland reizen. Meer informatie hier. Korte samenvatting:

Iedere reiziger, dus ook volledig gevaccineerden, moet dan voor vertrek een negatieve PCR-test (niet ouder dan 48 uur) of een negatieve sneltest (niet ouder dan 24 uur) bij zich hebben.

Ook komt er een quarantaineplicht voor alle reizigers vanaf zeerhoogrisicobestemmingen. Dit geldt ook voor gevaccineerden en is aanvullend op de testplicht.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 20 dec 2021, 16:26

Israel heeft voor een aantal landen een reisverbod uitgevaardigd, waaronder de VS Canada, België, Duitsland, Hongarije, Italië, Marokko, Portugal, Zwitserland en Turkije

?????
Waarom niet Nederland, het land dat wereldwijd in het nieuws is vanwege zijn lockdown . Zou het door de 12 punten op het songfestival van vroeger komen?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 20 dec 2021, 16:34

Coen Tunnel schreef: ma 20 dec 2021, 16:06 Vanaf woensdag komen er zwaardere regels voor mensen die uit niet-EU-/Schengenlanden naar Nederland reizen. Meer informatie hier. Korte samenvatting:

Iedere reiziger, dus ook volledig gevaccineerden, moet dan voor vertrek een negatieve PCR-test (niet ouder dan 48 uur) of een negatieve sneltest (niet ouder dan 24 uur) bij zich hebben.

Ook komt er een quarantaineplicht voor alle reizigers vanaf zeerhoogrisicobestemmingen. Dit geldt ook voor gevaccineerden en is aanvullend op de testplicht.
Sta je dan, met je prikje om van het gedoe af te zijn. En de wispelturige indeling van landen door onze betrouwbare overheid.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 dec 2021, 16:41

mvalkenburg schreef: ma 20 dec 2021, 16:34Sta je dan, met je prikje om van het gedoe af te zijn. En de wispelturige indeling van landen door onze betrouwbare overheid.
Ook dat er na twee jaar nog steeds het idee heerst dat dat virus zich aan grenzen houdt. Als gevaccineerde hoef je je niet te laten testen als je uit een ander EU-land naar Nederland reist, maakt niet uit hoe hoog de besmettingscijfers zijn. Maar o wee als je buiten de EU & Schengen bent, want dan kom je er niet meer in zonder test, ook al zijn er in het land vanaf waar je vertrekt veel minder besmettingen dan in Nederland. :nuts:

Goed, dat wordt volgende maand als ik terug naar Nederland reis een sneltest doen. Dat is overkomelijk, maar het is natuurlijk wel pesten van de reiziger en strookt niet met de vrijheid die in het vooruitzicht was gesteld als je je zou laten vaccineren. Blijkbaar is mijn volledige vaccinatie ook niks meer waard... :dontknow:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 20 dec 2021, 16:43

^^ Je volledige vaccinatie is gewoon niet meer volledig...daar moet je je voor laten boosteren, en straks in juni vast nog eens, want je Omegavariant en zo.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 dec 2021, 16:51

^^ Ook als ik geboosterd zou zijn zou ik nog steeds een test moeten doen om terug te reizen vanuit een niet-EU- of Schengenland... :dontknow: Dat is dus het kromme, en ik denk er daarom sterk aan die booster straks maar zo laat mogelijk te halen, zodat ik zo lang mogelijk profijt ervan heb.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 20 dec 2021, 17:02

Vooralsnog ben ik niet van plan die booster te halen. Zeker niet in januari. En zeker niet zolang mijn qr-code nog niet ongeldig is gemaakt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 dec 2021, 17:14

^^ Ik ga die booster wel halen, maar zoals het er nu voorstaat blijft mijn huidige vaccinatiebewijs geldig tot negen maanden na de tweede prik. Die is bij mij op 22 juli gezet. Dus verloopt mijn vaccinatiebewijs pas op 22 april.

Welk voordeel geeft het mij dan om in januari al een boosterprik te laten zetten? Zeker omdat totaal niet duidelijk is of dat de laatste zal zijn, waarschijnlijk niet... Dan wacht ik liever tot april.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 20 dec 2021, 17:19

Dat hangt af van waar je naartoe wil, in FR verloopt je CST al na 6 maanden...dus bij mij zou dat begin februari zijn. En dan terug begin augustus, en dan gaan we gewoon verder.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 20 dec 2021, 19:34

^^ Zal die 6 maanden blijven gelden? Dan kunnen ze weinig toeristen in de zomer in Frankrijk verwachten. Ik heb mijn booster een week geleden gehad, dus ik zou in Juli al niet meer naar Frankrijk mogen. Dus ik hoop dat ze daar in de zomer wat soepeler in gaan zijn, anders valt Frankrijk al af als optie. Maar ik ben er bang voor..
Touren is rough so you got to be tough

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 20 dec 2021, 19:51

Blijvend, een woord dat dankzij Covid19 heel andere betekenissen heeft gekregen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 20 dec 2021, 20:19

Coen Tunnel schreef: ma 20 dec 2021, 17:14 ^^ Ik ga die booster wel halen, maar zoals het er nu voorstaat blijft mijn huidige vaccinatiebewijs geldig tot negen maanden na de tweede prik. Die is bij mij op 22 juli gezet. Dus verloopt mijn vaccinatiebewijs pas op 22 april.

Welk voordeel geeft het mij dan om in januari al een boosterprik te laten zetten? Zeker omdat totaal niet duidelijk is of dat de laatste zal zijn, waarschijnlijk niet... Dan wacht ik liever tot april.
Exact deze situatie zit ik dus ook in, sociale krediet-code is bij mij ook tot ergens in april geldig vooralsnog. Dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om in januari te gaan staan dringen om die onzalige booster te halen. Op zijn vroegst als ik er iets aan heb wil ik eventueel nog eens heroverwegen. Maar wat mij betreft steken ze die spuit maar ergens anders in.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 dec 2021, 10:56

Het lijkt erop dat Nederland in Oostenrijk eind van de week als "Virusvariantgebied" zal worden gezien, waardoor Nederlanders standaard (gevaccineerd of niet) bij aankomst in quarantaine moeten (10 dagen, of na 5 dagen "vrijtesten"). Dat staat eigenlijk gelijk met een de-facto inreisverbod voor toeristen. Daarnaast zouden ook het Verenigd Koningkrijk, Denemarken en Noorwegen op de lijst moeten komen. Officieel is het nog niet, maar het ziet er wel zo uit.

Dit gaat echt helemaal de verkeerde kant uit en het geeft maar weer aan welk land de toon zet met onovertroffen strenge maatregelen. :nothanks:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 21 dec 2021, 12:29

Het wordt tijd dat de EU gaat ingrijpen. Dit soort geleuter gaat niet werken en verder is Omicron toch al binnen.
Al dat heilige geloof dat je een variant buiten de deur kunt houden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 21 dec 2021, 15:46

SnarfFlevoland schreef: di 21 dec 2021, 10:56 Het lijkt erop dat Nederland in Oostenrijk eind van de week als "Virusvariantgebied" zal worden gezien,
Ik hoorde vandaag op de radio de term “Virusvarianthoogrisicogebied”. Leuk voor scrabble.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 21 dec 2021, 17:02

Er zijn veel mensen die sinds deze crisis hun realiteitszin verloren zijn. Met name regeringsleiders. :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 22 dec 2021, 15:32

Zelfs Zweden gaat nu in de paniekmodus: om het land binnen te komen is binnenkort een negatieve test vereist.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 22 dec 2021, 15:37

Yep. Denemarken idem dito. Totale failliet van die QR-code "vrijheid" en Europese regels. Terug naar 2020: iedereen zijn eigen paniekmodus en vooral de grenzen dicht.

Kort samengevat dus de facto voor niks gevaccineerd. Definitieve bevestiging dat ik dus ook geen booster ga halen. Als ik tóch moet testen als ik ergens naar toe wil, ga ik niet ook nog die booster halen.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 22 dec 2021, 16:09

Testen is voor mij ook de grens. Ben er klaar mee.
Als we ons als gevaccineerden in Nederland straks ook moeten testen, dan word ik ook een wappie.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 22 dec 2021, 16:24

Hoe dom kun je zijn als EU landen om gevaccineerden een testverplichting op te leggen.
Hiermee geeft men voor de zoveelste keer aan dat men de vaccins niet vertrouwd!!
Onbegrijpelijk, want de vaccins zijn ontworpen voor 2 dingen:
- Voorkomen van (ernstig) ziekte en dat doen de vaccins zeer goed.
- Dempen verspreiding en ik geef toe bij Omicorn is dat wat minder.

Verder wat hoopt men met deze testverplichting te bereiken. Het eruit vissen van besmettelijke mensen gaat echt geen significant verschil in het verloop maken. Massaal opvoeren vaccinatiegraad wel en plaatsen van boosters bij de griepprik groep.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 22 dec 2021, 16:26

Als men het failliet van nationaal en Europees beleid nog meer in de spotlight wil zetten tegenover USA/Rusland/China en anderen is het wel degelijk een heel sterk punt dat men maakt op die manier.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 22 dec 2021, 16:28

Davy schreef: wo 22 dec 2021, 15:32 Zelfs Zweden gaat nu in de paniekmodus: om het land binnen te komen is binnenkort een negatieve test vereist.
Voor de volledigheid: dit gaat op 28 december in.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 dec 2021, 19:00

Rogier schreef: wo 22 dec 2021, 16:24 Hoe dom kun je zijn als EU landen om gevaccineerden een testverplichting op te leggen.
Hiermee geeft men voor de zoveelste keer aan dat men de vaccins niet vertrouwd!!
Onbegrijpelijk, want de vaccins zijn ontworpen voor 2 dingen:
- Voorkomen van (ernstig) ziekte en dat doen de vaccins zeer goed.
- Dempen verspreiding en ik geef toe bij Omicorn is dat wat minder.

Verder wat hoopt men met deze testverplichting te bereiken. Het eruit vissen van besmettelijke mensen gaat echt geen significant verschil in het verloop maken. Massaal opvoeren vaccinatiegraad wel en plaatsen van boosters bij de griepprik groep.
Ik ga volgende maand naar een bestemming in Azië. Er geldt een geel reisadvies, het is geen coronarisicogebied, maar omdat het buiten EU+Schengen is moet ik me als volledig gevaccineerde laten testen, anders mag ik niet terug naar mijn eigen land. :nuts:

Nou ja, is het mijn land nog wel? Ik voel me hier steeds minder thuis en het leven wordt me hier, ook als volledig gevaccineerde, steeds vervelender gemaakt. :|

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 22 dec 2021, 19:05

Zoals verwacht sluit ook Finland aan met een testverplichting bovenop een vaccinatie per 28-12. Dus het vrij reizen met de sociale kredietcode is zo goed als voorbij.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 dec 2021, 19:08

Lang leve Mexico, het enige land dat gedurende de hele pandemie nog geen inreisbeperking heeft gehad. Nog altijd kun je zonder vaccinatie of test naar Mexico afreizen. Terug moet je uiteraard wel een sneltest (max. 24 uur voor vertrek) laten doen, maar dat is omdat Hugo dat wil.