Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Km357
expressweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 22 dec 2021, 19:08

Gelukkig hebben we wel nog het Schengenakkoord voor vrij reizen uit 1995.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 dec 2021, 19:11

Km357 schreef: wo 22 dec 2021, 19:08 Gelukkig hebben we wel nog het Schengenakkoord voor vrij reizen uit 1995.
:emo:

Tekst om aan de Forumregels te voldoen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 22 dec 2021, 19:40

Coen Tunnel schreef: wo 22 dec 2021, 19:00 ]Ik ga volgende maand naar een bestemming in Azië. Er geldt een geel reisadvies, het is geen coronarisicogebied, maar omdat het buiten EU+Schengen is moet ik me als volledig gevaccineerde laten testen, anders mag ik niet terug naar mijn eigen land. :nuts:

Nou ja, is het mijn land nog wel? Ik voel me hier steeds minder thuis en het leven wordt me hier, ook als volledig gevaccineerde, steeds vervelender gemaakt. :|
Vlieg je van buiten de EU direct naar Nederland ? Check evt bij de airlines. Grote kans dat je met QR code aan boord komt en dus ook in NL. Als je via Parijs ofzo vliegt is alleen de vraag of dat land checkt op transfers. Flauwekul die maatregelen maar ook slecht gecontroleerd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 dec 2021, 20:21

Ik ga het er niet op gokken, niet vanwege het land vanaf waar ik vertrek en ook niet vanwege het land waar ik overstap (want Griekenland heeft ook niet de meest soepele regels).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 dec 2021, 20:26

mvalkenburg schreef: wo 22 dec 2021, 15:37Kort samengevat dus de facto voor niks gevaccineerd. Definitieve bevestiging dat ik dus ook geen booster ga halen. Als ik tóch moet testen als ik ergens naar toe wil, ga ik niet ook nog die booster halen.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want de meeste landen met nieuwe testverplichting hebben nóg strengere regels voor ongevaccineerden. Desalniettemin vind ik de huidige ontwikkelingen ook absoluut ongepast!
Rogier schreef: wo 22 dec 2021, 16:24 Hoe dom kun je zijn als EU landen om gevaccineerden een testverplichting op te leggen.
Hiermee geeft men voor de zoveelste keer aan dat men de vaccins niet vertrouwd!!
Onbegrijpelijk, want de vaccins zijn ontworpen voor 2 dingen:
- Voorkomen van (ernstig) ziekte en dat doen de vaccins zeer goed.
- Dempen verspreiding en ik geef toe bij Omicorn is dat wat minder.
Helemaal mee eens!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 27 dec 2021, 13:50

Ondertussen staat er in België al zo'n beetje de hele dag file op de E19 tussen de grens en Antwerpen. Allemaal Nederlanders die in Antwerpen gaan shoppen of eten...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 27 dec 2021, 13:54

Gelijk geef ik ze! Als ik daar in de buurt zou wonen zou ik ook lekker naar België of Duitsland gaan.
Ook om te laten zien hoe onterecht de lockdown is in Nederland.

Ook op de A58 langs Bergen op Zoom staat veel file.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 dec 2021, 14:17

Davy schreef: ma 27 dec 2021, 13:50 Ondertussen staat er in België al zo'n beetje de hele dag file op de E19 tussen de grens en Antwerpen. Allemaal Nederlanders die in Antwerpen gaan shoppen of eten...
Allemaal aso’s. De Belgen (en Duitsers) hebben nog wel opgeroepen om niet te komen. Nu komt omikron overal binnen. :yes:
En Henk Bruls maar roepen dat we ons zo goed aan de maatregelen houden omdat er zoveel draagvlak is. :?

(Ofwel: Al die mensen hebben groot gelijk dat ze dit doen. Ik ben vorige week ook geweest en als deze flauwekul zo blijft ga ik binnenkort maar weer eens uit eten bij onze zuiderburen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 27 dec 2021, 14:22

De meeste Nederlanders hebben inderdaad afgelopen week geen Nederlands café, restaurant of theater bezocht, dus Bruls heeft gelijk ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 27 dec 2021, 14:24

Palance schreef: ma 27 dec 2021, 14:17 (Ofwel: Al die mensen hebben groot gelijk dat ze dit doen. Ik ben vorige week ook geweest en als deze flauwekul zo blijft ga ik binnenkort maar weer eens uit eten bij onze zuiderburen).
Same here. Vanwege de testverplichting hebben we onze vakantie naar Zweden geschrapt. Gaan nu een paar dagen naar Zeeland en zullen zeker de grens even over gaan, uit principe.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 27 dec 2021, 18:54

Ook de treinen zaten trouwens overvol vandaag tussen Nederland en Antwerpen. Plaatje van het perron op Antwerpen-Centraal deze avond 10 minuten (!) voor de Benelux richting Amsterdam binnenrolde:
Afbeelding

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 27 dec 2021, 20:30

Zo; dat is wel een perron vol mensen met volkomen begrip voor die noodzakelijke Nederlandse lockdown. :facepalm:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 27 dec 2021, 20:37

^^ Omikronshoppers :emo:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 27 dec 2021, 22:38

De Belgische economie vaart er wel bij :worship:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 dec 2021, 7:29

Ik zou ook graag met de trein naar Antwerpen willen, maar ik vind het nogal prijzig. Als ik last-minute met de directe IC van Rotterdam naar Antwerpen wil kost met dat 25,60. Enkele reis wel te verstaan. Dus dat wordt een hele dure trip.

Pas als ik ik januari (in ieder geval >7 dagen) zoek, kom ik uit op prijzen van 13 Euro per enkele reis. Dus 26 retour.

Vroeger bestonden er nog goedkopere weekendretours, die kon je in ieder geval op zaterdag gebruiken voor een dagtrip. Ik kan niet zo snel vinden of die nog bestaan, maar je kon ze ook uit de automaat halen op Rotterdam Centraal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 28 dec 2021, 8:42

^^ Met de Varkensneus vanuit Roosendaal is een stuk goedkoper (zeker in het weekend), maar uiteraard langzamer.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 dec 2021, 11:26

Schande! Tijd om te containers weer terug te zetten om dat Nederlandse tuig tegen te houden!
AD schreef:De stroom van Nederlanders die de lockdown in eigen land ontwijken en een dagje gaan shoppen of dineren in België zorgt daar voor ergernis. Cathy Berx, de gouverneur van Antwerpen waar de winkels en horeca wel open zijn, noemt het 'niet erg sociaal, solidair of verstandig' dat er niet wordt geluisterd naar het verzoek om 'weg te blijven'.

Na gisteren is het ook vandaag weer extra druk op de wegen naar de Vlaamse havenstad, meldt de ANWB. Rond Breda staan enkele kilometers file. Juridische middelen om de Hollanders te weren, heeft Berx naar eigen zeggen niet. Ook de oproep van premier Rutte slaan de dagjesmensen in de wind.

,,Ik zou denken dat dat nog veel meer impact heeft dan een gouverneur van Antwerpen'', zei Berx gisteren weten. Ook viroloog Marc Van Ranst is bezorgd om de Nederlandse toestroom. ,,Want ze ontlopen de maatregelen en ze kunnen hier geïnfecteerd worden, naar huis gaan en daar opgenomen worden als ze ernstig ziek zijn'', zegt de viruskenner in Het Nieuwsblad.
Gelukkig is de toon veranderd van “ze komen ons besmetten” tot “ze komen het virus hier halen”. Dat is al een vooruitgang :facepalm: :roll:

Autosnelwegen.net

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 28 dec 2021, 11:33

De Gouverneur van Antwerpen is al sinds het begin van de crisis bij de paniekmakers, maar dat haar provincie economisch welvarend is door dat virustoerisme, daar hoor je haar niet over natuurlijk.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 dec 2021, 12:20

Nou, als je denkt dat de oproep van een Nederlandse premier impact heeft, dan heb je de Nederlandse politiek niet goed gevolgd de afgelopen 10 jaar.

Maar ik weet wel een eenvoudige oplossing: Gewoon de boel weer open gooien in Nederland. Probleem opgelost.

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 28 dec 2021, 12:57

^^

Inderdaad, eventueel in combinatie met een soort reservering om drukte pieken te voorkomen. Werkt bij attractieparken opvallend goed.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 29 dec 2021, 12:26

Ook vandaag is er weer een exodus naar België bezig. Files op de E19, en bij Bergen op Zoom. Ik heb plaatjes gezien van het station Breda, dat was een complete overrompeling voor de Benelux daar, treinen vertrokken er afgeladen vol en reizigers moesten achterblijven.

Het is heel erg zuur voor de ondernemers in Nederland, maar ik heb er ook mijn lol in, daar ben ik eerlijk in. Een grotere middelvinger naar dit totaal failliete coronabeleid kan je niet hebben wat sujetten als Bruls ook moge beweren...

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 29 dec 2021, 12:54

En het zet onze politici in BE ook een beetje aan het denken, daarvoor niet altijd op de juiste manier, maar er wordt toch al eens nagedacht en da's ok.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 dec 2021, 13:25

Davy schreef: wo 29 dec 2021, 12:26 Ook vandaag is er weer een exodus naar België bezig. Files op de E19, en bij Bergen op Zoom. Ik heb plaatjes gezien van het station Breda, dat was een complete overrompeling voor de Benelux daar, treinen vertrokken er afgeladen vol en reizigers moesten achterblijven.
De NS riep vandaag zelfs al op om niet per trein naar België te reizen omdat je geen anderhalve meter afstand meer kunt houden (dat kun je trouwens toch vrijwel nooit in het OV, en daarvoor hebben de wijze heren de mondkapjesplicht toch bedacht?)
De twittertokkies en de nujijneuzelaars kunnen hun lol weer op.
Davy schreef: wo 29 dec 2021, 12:26Het is heel erg zuur voor de ondernemers in Nederland, maar ik heb er ook mijn lol in, daar ben ik eerlijk in. Een grotere middelvinger naar dit totaal failliete coronabeleid kan je niet hebben wat sujetten als Bruls ook moge beweren...
Mee eens. Ik vind het prachtig om te zien. Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan afleiding in deze tijden, dat hou je niet tegen.

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 29 dec 2021, 17:54

Mijn hotel heeft een eigen parkeergarage. Hoewel ik een plek had gereserveerd, was die vol. Per ongeluk overboekt. :nahzeg:

Ik parkeer mijn auto daarom in de parkeergarage bij het station. Bewaakt en nog goedkoper ook: € 20 voor een hele nacht staan.

Het hotel zit overigens helemaal vol. Belgen, Fransen, Nederlanders en zelfs een paar verdwaalde Duitsers en Britten.

Vandaag o.a. in Ieper geweest. "In Flanders Fields Museum" bezocht: gaat over de 1e Wereldoorlog in deze streek. Een absolute aanrader, een must! Heel indrukwekkend en erg aangrijpend. Daarna ook naar Poperinge en het Vlaamse heuvelland geweest, zoals Kemmel. 8-)
Donateur Vereniging Wegenforum

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 29 dec 2021, 18:00

^^ Dat museum in Ieper is trouwens een heel vaak voorkomend bezoek voor 11-12 jarigen met de school. M'n dochter heeft dat in haar L5 bezocht verleden juni, ze was er danig van onder de indruk (op een goede manier, geen nachtmerries en zo).

Als je net over de grens even wil kijken, Bray-Dunes is een leuk kustdorpje, totaal anders dan het bombastische beton van de Vlaamse kust. Gratis parking in het hele dorp trouwens ;), tot zelfs aan het strand toe. Moet je in BE niet meer proberen, daar hoor je dat "dat niet meer van onze tijd is, om aan het strand gratis te parkeren". Nou, het eerste dorp in Frankrijk over de grens doet het toch nog altijd, en die leven niet in een andere tijdszone of jaar. :lol:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 29 dec 2021, 18:08

Parkeren in België is dan wel vaak "betaald", maar vaak genoeg is kort parkeren gratis. Het eerste half uur of zo. En daarna vallen de tarieven allerzins mee, vergeleken met Nederland. Uur tarieven van 4, 5 euro of meer zijn in Nederland geen uitzondering.

Goed, ik ga aan tafel. :honger: :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 29 dec 2021, 18:13

Ziehier ook de kloof tussen de "verontwaardigde politiek" die het asociaal vind wat Nederlanders nu doen en de mensen, ondernemers ter plaatse:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/29 ... landse-kl/

Het is natuurlijk heel dubbel: ondertussen mag de Nederlandse winkel onnodig bloeden.

Treinen naar Antwerpen zaten weer afgeladen vol, de NMBS heeft de stoptrein vanuit Roosendaal versterkt met extra treinstellen (Varkensneuzen, vierledige stellen die aardig wat capaciteit hebben).

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 dec 2021, 18:20

Luistert er dan helemaal niemand meer naar Hugo? :twisted:
AD schreef: Zorgminister De Jonge doet vandaag opnieuw een dringende oproep om niet te gaan winkelen in België of Duitsland. ,,Als het in Nederland niet verstandig is in winkelstraten te lopen, is het dat in Antwerpen en Aken ook niet." De Jonge zegt er begrip voor te hebben. ,,Maar het is toch niet verstandig. Blijf gewoon thuis."

Autosnelwegen.net

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 29 dec 2021, 18:32

^^ Die man heeft ook weinig zelfreflectie, als die nu nog steeds niet doorheeft dat die nog maar weinig draagvlak heeft.
Touren is rough so you got to be tough

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 29 dec 2021, 20:46

Over gemaakte keuzes kun je discussiëren. Dat kan op dit forum op een andere plek.

Los van wat je denkt over de huidige lockdown in Nederland begrijp ik heel goed waarom de Belgen, kennelijk vooral in Antwerpen maar vermoedelijk ook in andere plaatsen, de pest hebben aan Nederlanders die in Vlaanderen hun lockdown willen ontlopen.
Eigenlijk vind ik het vreemd dat wij als Nederlanders niet begrijpen dat ze dit gedrag in België op zijn minst gezegd wat twijfelachtig vinden.