Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 29 dec 2021, 20:51

Dan hebben de Belgen een flinke lading boter op het hoofd, want tijdens Belgische lockdowns en in Nederland open winkels/horeca kwamen ze en masse naar NL.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 29 dec 2021, 20:51

^^ Buiten wat politici en angsthazen ga je niet snel mensen vinden in BE die anti-NL zijn. Dat wordt jullie enkel maar aangepraat.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 dec 2021, 20:52

Andersom gebeurde het net zo.

Daarnaast snap ik niet wat er niet moet kunnen,p. Ik mag gewoon legaa de grens over.
En als ik ergens wil of moet zijn en het is niet open ga ik naar een plek die wel open is. Dat geldt net zo voor een supermarkt op de zondagochtend p: In mijn gemeente gaan die pas open om 12.00, in mijn buurgemeente om 8 of 9 uur. Waarom zou ik daar niet heen mogen dan? Dat is immers hetzelfde principe.

En als ik lees dat de Belgische middenstand blij is met al die extra omzet zie ik niet in waarom dit een probleem moet zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 29 dec 2021, 20:55

Ik moet vooral gniffelen dat men massaal schijt heeft en dat Hugo Bloemschoens natte droom over een maakbare samenleving in duigen ligt. Alleen jammer dat-ie daar geen enkele conclusie aan verbindt.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 29 dec 2021, 21:00

Ik moet morgen om 1400 in Gent zijn. Denken jullie dat ik via Eindhoven moet rekening houden met veel vertraging?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 dec 2021, 21:03

De afgelopen 3 dagen stond telkens bijna de hele E19 Breda - Antwerpen vast, maar vanuit Eindhoven was dat niet het geval.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 29 dec 2021, 21:29

duikgek89 schreef: wo 29 dec 2021, 21:00 Ik moet morgen om 1400 in Gent zijn. Denken jullie dat ik via Eindhoven moet rekening houden met veel vertraging?
Je moet over Antwerpen aan het begin van de spits, da's een muntje opgooien of je vast staat of niet.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 29 dec 2021, 23:15

^^ Maar dat lijkt me het gebruikelijke verhaal in Antwerpen. Ik ga gewoon zoveel mogelijk op tijd weg en als het mee zit en ik te vroeg ben dan ga ik wel koffie drinken ofzo.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 29 dec 2021, 23:22

Wat nou jammer is van België: American Express wordt vrijwel nergens geaccepteerd. Ik heb er nog nergens mee kunnen betalen. :(

Voor dit soort noodgevallen heb ik gelukkig een Visa card. Dat is nergens een probleem.
Donateur Vereniging Wegenforum

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » wo 29 dec 2021, 23:28

Weleens contant geld geprobeert?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 dec 2021, 23:31

Jemig man, doe die kaart toch weg. Leuk voor de exclusiviteit om te kunnen zeggen dat je een American Express hebt, maar je kunt er zelden of nooit mee betalen... :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 29 dec 2021, 23:32

Hajo schreef: wo 29 dec 2021, 23:22 Voor dit soort noodgevallen heb ik gelukkig een Visa card. Dat is nergens een probleem.
Behalve dat dit :offtopic: is en dit dus verplaatst kan worden...

Ik heb dus sinds een week een V-Pay kaart ontvangen van de ING omdat mijn oude Maestro die maar 2 jaar oud is, stuk is gegaan. Contactloos doet het niet meer.

Ik lees op meerdere plekken dat die niet zo breed wordt geaccepteerd als maestro. Is dat echt zo? Zijn er mensen hier met ervaring met zo'n V-Pay kaart?
Svenlo

Luuk22
dorpsstraat

Bericht door Luuk22 » do 30 dec 2021, 0:19

Hajo schreef: wo 29 dec 2021, 23:22 Wat nou jammer is van België: American Express wordt vrijwel nergens geaccepteerd. Ik heb er nog nergens mee kunnen betalen. :(
Wat natuurlijk logisch is gezien zo goed als iedereen niet zo'n overpriced shitkaart heeft die ondernemers nog eens flink extra geld kost...
Snelwegfreak schreef: wo 29 dec 2021, 23:31 Jemig man, doe die kaart toch weg. Leuk voor de exclusiviteit om te kunnen zeggen dat je een American Express hebt, maar je kunt er zelden of nooit mee betalen... :shutup:
Lekker boeiend inderdaad. En toch niemand die ziet wat voor kaart je hebt als je alle betalingen met je telefoon doet :lol:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 30 dec 2021, 0:39

Hajo schreef: wo 29 dec 2021, 23:22 Wat nou jammer is van België: American Express wordt vrijwel nergens geaccepteerd. Ik heb er nog nergens mee kunnen betalen. :(

Voor dit soort noodgevallen heb ik gelukkig een Visa card. Dat is nergens een probleem.
Ik gebruik mijn Amex daar soms, maar gaat inderdaad niet overal.
Heb bij de Delhaize ook een keer gehad dat mastercard en maestro niet lukte, blijkbaar had de schone madam achter de kassa niet meteen door dat mijn kaart geen bancontact kaart was.
Snelwegfreak schreef: wo 29 dec 2021, 23:31 Jemig man, doe die kaart toch weg. Leuk voor de exclusiviteit om te kunnen zeggen dat je een American Express hebt, maar je kunt er zelden of nooit mee betalen... :shutup:
Dat je punten kunt sparen is wel een voordeel en gaat volledig vanzelf als je gewoon je Amex gebruikt.
Dat heeft niks met exclusiviteit te maken ofzo... Er zijn meer mensen met Amex en het heeft echt wel een aantal pluspunten (en ook minpunten).
Met je pinpas spaar je niks. Of nouja, alleen als je hem niet gebruikt maar dat gaat voor alle kaarten op. Met mastercard of visa weet ik zo niet bij welke aanbieder je punten kunt sparen.

Daarnaast heb ik bij zowel mastercard als amex ook automatisch een aankoopverzekering.

Is overigens het enige van die meuk wat ik nog spaar. Mijn Paybackkarte kan ik niet meer vinden, de Deutschlandcard ben ik mee opgehouden, airmiles doe ik ook niet. Word helemaal dol van al die meuk...
Luuk22 schreef: do 30 dec 2021, 0:19
Wat natuurlijk logisch is gezien zo goed als iedereen niet zo'n overpriced shitkaart heeft die ondernemers nog eens flink extra geld kost...
Nee, die kutpinpassen in combinatie met iflopdeal en tikkietakkies zijn ideaal.... Bekrompen nationalistische rotzooi waar je met name buiten de eu niks mee kunt.
Lekker boeiend inderdaad. En toch niemand die ziet wat voor kaart je hebt als je alle betalingen met je telefoon doet :lol:
Wat een domme opmerking. Alsof mensen een kaart uitkiezen om te showen...

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » do 30 dec 2021, 1:03

sven_engelen schreef: wo 29 dec 2021, 23:32
Hajo schreef: wo 29 dec 2021, 23:22 Voor dit soort noodgevallen heb ik gelukkig een Visa card. Dat is nergens een probleem.

Ik heb dus sinds een week een V-Pay kaart ontvangen van de ING omdat mijn oude Maestro die maar 2 jaar oud is, stuk is gegaan. Contactloos doet het niet meer.

Ik lees op meerdere plekken dat die niet zo breed wordt geaccepteerd als maestro. Is dat echt zo? Zijn er mensen hier met ervaring met zo'n V-Pay kaart?
Ik ben vorig jaar overgegaan, kon eindelijk contactloos in Polen betalen (en geen gezeik met cash aan de tolpoort) :worship:

Qua niet kunnen betalen? Niet meegemaakt (NL, BE, DE, FR, PL, CH, LT, LV, EST - - gewoon werken)
wel nog een tip: Je eerste betaling moet een sleuf betaling zijn in NL - - zo wordt de pas actief en werkt het contactloze deel ook gelijk.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 30 dec 2021, 2:42

Die Amex heb ik juist inderdaad omdat die card veel voordelen biedt.

Je spaart inderdaad punten, die je kunt gebruiken voor gratis of tegen geringe meerkosten te verkrijgen upgrades in hotels, bij vliegtuig maatschappijen e.d. Premium economy of zelfs business tegen economy tarief bijvoorbeeld.

Verder een uitgebreid pakket aan verzekeringen. Niet alleen aankoop, maar ook tegen annuleringen, vertraging, zelfs ongevallen en medische kosten (tot 2,5 miljoen euro!) zijn verzekerd. Geen aparte verzekeringen meer voor nodig.

Maar ook: exclusieve aanbiedingen zoals, bijvoorbeeld, kaarten voor een concert (Justin Bieber bijvoorbeeld), of een tentoonstelling met forse kortingen.

Daarom altijd en overal: American Express ;)

Nadeel is, dat klopt, dat de kaart niet overal geaccepteerd wordt. In Nederland meer dan in België, heb ik zo de indruk. Ik betaal er zelfs mijn boodschappen mee. En ja, je betaalt hier wel een maandelijkse vergoeding voor en deze voordelen maken het voor een ondernemer een dure kaart om als betaalmiddel te accepteren.

Ik heb mijn Amex dus niet om te showen, maar juist wegens al die voordelen. Dat je er niet overal mee kunt betalen, is jammer maar wel enigszins begrijpelijk. Dat ik in België er nog nergens mee heb kunnen betalen is opmerkelijk en wellicht toeval. Vandaar mijn opmerking.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » do 30 dec 2021, 17:37

sven_engelen schreef: wo 29 dec 2021, 23:32

Ja V-Pay is waardeloos, werkt in een groot deel van de wereld ook niet. ING deelt willekeurig V-Pay of Maestro uit bij vervanging. Mijn vriendin kreeg ook opeens een V-pay, die bleek aan de overkant van de plas gewoon niet te werken. Toen ING gebeld en gezegd dat ze Maestro wil, toen is de kaart kosteloos vervangen voor een nieuwe Maestro. Dus ik raad je aan ook even te bellen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 30 dec 2021, 17:54

Chris schreef: wo 29 dec 2021, 21:03 De afgelopen 3 dagen stond telkens bijna de hele E19 Breda - Antwerpen vast, maar vanuit Eindhoven was dat niet het geval.
Km357 schreef: wo 29 dec 2021, 21:29
duikgek89 schreef: wo 29 dec 2021, 21:00 Ik moet morgen om 1400 in Gent zijn. Denken jullie dat ik via Eindhoven moet rekening houden met veel vertraging?
Je moet over Antwerpen aan het begin van de spits, da's een muntje opgooien of je vast staat of niet.
We waren bijtijds weg en waren er in twee uur. Inderdaad niks aan de hand, bij Eindhoven zat de weg wel vol maar reed de hele stroom toch ca 95, prima dus, verder kon vanaf kpt Bankhoef tot kpt Ranst het gas er gewoon op. Van Ranst tot Haasdonk natuurlijk iets drukker. Daarna waren we ook zo bij de Weba waar het wel weer erg druk was voor de rotonde Vliegtuiglaan / Port Arthurlaan met veel verkeer richting centrum. Veel Hollanders maar ook Duitsers en Fransen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 30 dec 2021, 20:49

Ik ben vanuit Boulogne-sur-Mer in één keer naar huis (Zeist) gereden. Heerlijke rit! :woop:

De Franse A16 passeert Duinkerken, die passage kent een vmax van 90. Voertuigen boven 3,5 ton mogen maximaal 70. Het overgrote deel houdt zich daar netjes aan.

Bij Sangatte en het Kanaaltunnel complex geeft een DRIP een in Frans en Engels gestelde waarschuwing. Er wordt gevraagd je snelheid te minderen wegens het gevaar van voetgangers en voorwerpen op de weg. Het complex zelf is helemaal omringd door metershoog hekwerk en prikkeldraad.

Ik had wel wat vertraging, niet meer dan enkele minuten overigens, onderweg. In België was het "aanschuiven op de E40" ter hoogte van Gent, richting Brussel. Bij Gent de E17 naar Antwerpen gevolgd, maar bij Antwerpen was mijn navigatie ineens de weg kwijt. Door de wegwerkzaamheden t.b.v. de Oosterweel verbinding zijn veel wegen verlegd en versmald. Ineens zie je dan op je navigatie dat je in een weiland rijdt... :D

Mijn navigatie stuurde mij tenslotte via een omweg over de E34, R2 en A12 Antwerpen rond, door de tunnels, om mij bij :KP: Antwerpen-Noord de E19 richting Breda te laten volgen.

Man, die E19 leek wel een Nederlandse snelweg. Ik schat toch zeker dat 80% van de voertuigen Nederlandse kentekenplaten had en het was zó druk, dat ik de hele weg tot aan :KP: Galder niet sneller dan 100 heb kunnen rijden.

In Nederland viel de drukte wel mee.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 dec 2021, 7:52

Hajo schreef: do 30 dec 2021, 20:49Mijn navigatie stuurde mij tenslotte via een omweg over de E34, R2 en A12 Antwerpen rond, door de tunnels, om mij bij :KP: Antwerpen-Noord de E19 richting Breda te laten volgen.
Gelukkig kun je de tol bij de Liefkenshoektunnel met Amex betalen. :mrgreen:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 31 dec 2021, 10:31

Yep. € 4,95. Dat zijn toch mooi weer 6 punten. :yes:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 03 jan 2022, 10:50

Hajo schreef: do 30 dec 2021, 20:49 Man, die E19 leek wel een Nederlandse snelweg. Ik schat toch zeker dat 80% van de voertuigen Nederlandse kentekenplaten had en het was zó druk, dat ik de hele weg tot aan :KP: Galder niet sneller dan 100 heb kunnen rijden.
Dat is bijna altijd als ik over de E19 rijd, althans het stuk richting NL ten noorden van Antwerpen. Heb daarom al heel vaak (als ik uit de richting Gent kwam) de route via de Liefkenshoektunnel en vervolgens de Nederlandse A4 naar Rotterdam genomen. Die paar euro tol maken geen donder uit op de brandstofkosten voor de rit en het rijd echt een stuk fijner. Ik moet nog eens uitproberen hoe de route vanaf Gent via de Westerscheldetunnel en de A58 bevalt. Gevoelsmatig win je daar qua tijd helemaal niets mee (het zal waarschijnlijk normaal gesproken langer duren), maar ik kan me voorstellen dat het lekkerder rijdt dan, vooral, het stuk E19 ten noorden van Antwerpen.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 03 jan 2022, 12:04

^^ Sneller gaat het zeker niet zijn en mij lijkt het ook een heel eind om via Terneuzen en de Westerscheldetunnel aangezien je heel westelijk in Zeeland op de A58 komt.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 03 jan 2022, 12:39

^^
Ik denk dat het ervan afhangt waar je vandaan komt. Kom je zoals Hajo vanuit de richting Duinkerken, dan kan het een optie zijn als het bij Antwerpen weer eens hommeles is...
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 jan 2022, 12:53

Vanaf de E40 komend uit Frankrijk naar Rotterdam is de Westerscheldetunnel maar een 12 kilometer om ten opzichte van E17-E19. Maar door het flinke stuk niet-autosnelweg verlies je er toch makkelijk een 20-25 minuten denk ik. Dan heb je flink gedoe bij Antwerpen nodig om dat goed te maken. En vanaf Gent zul je ook nog veel Antwerps gedoe kunnen vermijden door R4-E34-R2-A12 naar Bergen op Zoom te rijden

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 03 jan 2022, 13:23

Volgens mijn navigatie was er bij Antwerpen die avond geen significante vertraging op mijn route. Daarom heb ik gewoon de aanbevolen route gevolgd. Die leidde mij dus via de tunnels, de R2, om Antwerpen heen. Via de Kennedytunnel was korter geweest, maar waarschijnlijk stond er een file na die tunnel. Bij vertraging berekent mijn navigatie automatisch een alternatieve route.

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » ma 03 jan 2022, 13:30

^^ Wat gek, die van mij doet dat normaal juist als er geen vertraging is!

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 03 jan 2022, 17:54

Ter verduidelijking: mijn navigatie gaf aan via de R2 te rijden. Vermoedelijk dus omdat er na de Kennedytunnel een file stond. De omweg over de R2 was sneller. En op die route, via de R2, was dus geen significante vertraging. Dit alles volgens mijn navigatie dus. ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 03 jan 2022, 18:29

In mijn beleving stuurt de navigatie je bij Antwerpen altijd heel erg snel via de R2. Waarschijnlijk iets in de programmering ofzo.
Zeker nu met de uitbouw van de ring en het vrij grote bouwvak op de Linkeroever, plus de tol, loont het meer om gewoon via de R1 te rijden, ondanks misschien wat langzaam rijdend verkeer.

Soms moet je eigenwijs zijn en niet klakkeloos de navigatie volgen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 03 jan 2022, 18:39

^^ Ik heb wel eens gehad dat de afsluitingen vanwege werkzaamheden in de directe omgeving zo slecht in de navigatie waren opgenomen, dat mijn navigatie dacht dat de R1 was afgesloten. Ik wist dat de R1 open was en ben via die route gereden. Mijn navigatie raakte volledig van slag (want ik reed ergens waar ik volgens de navigatie niet kon rijden), ik kreeg binnen een minuut 7 route-aanpassingen en aan het einde van die minuut was mijn eindbestemming 10 minuten dichterbij gekomen. ;) .