Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jan 2022, 19:00

Willem schreef: ma 03 jan 2022, 18:29 In mijn beleving stuurt de navigatie je bij Antwerpen altijd heel erg snel via de R2. Waarschijnlijk iets in de programmering ofzo.
Zeker nu met de uitbouw van de ring en het vrij grote bouwvak op de Linkeroever, plus de tol, loont het meer om gewoon via de R1 te rijden, ondanks misschien wat langzaam rijdend verkeer.

Soms moet je eigenwijs zijn en niet klakkeloos de navigatie volgen.
Het voordeel is dat je vanaf de E17 vanuit Gent wel al lange tijd een aparte rijstrook hebt voor verkeer richting de Liefkenshoektunnel, en je daarmee een file kan passeren. Zodra je van de E17 af bent rijdt het wel lekker door langs de westkant van Antwerpen. Eventuele files op de rest van de ring heb je dan ook niet, en de drukke E19 vermijd je ook.

Maar het zou uiteraard nog fijner zijn als de R2 ooit nog eens zuidelijker wordt doorgetrokken tot aan de E17.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 03 jan 2022, 23:04

Coen Tunnel schreef: ma 03 jan 2022, 19:00 Maar het zou uiteraard nog fijner zijn als de R2 ooit nog eens zuidelijker wordt doorgetrokken tot aan de E17.
Dat was meen ik ooit wel gepland. Waarom dat nooit is gedaan, snap ik eigenlijk ook niet. Je had dan een nog beter alternatief gehad om Antwerpen en de R1 te mijden.
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jan 2022, 23:09

Dat was inderdaad ook gepland. Op wegen-routes.be staat een aardig uitgebreid artikel over deze plannen: http://wegen-routes.be/doss/R2n.html

Ik denk dat de exploitant van de Liefkenshoektunnel het ook zou verwelkomen.
Coen Tunnel

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 04 jan 2022, 9:27

De exploitant is Lantis, 100% van de Vlaamse Overheid

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 06 jan 2022, 8:37

Engeland laat de verplichting om bij aankomst een PCR-test te doen los:

https://nos.nl/l/2412088#UPDATE-container-58437391
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 jan 2022, 8:40

Maar een sneltest blijft wel verplicht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 06 jan 2022, 8:58

Vooraf inderdaad, bij binnenkomst te laten zien. Maar daarna hoef je, mits gevaccineerd, niet nóg een test te doen.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » do 06 jan 2022, 9:03

^^ Dan nog verandert er qua mentaliteit bitter weinig, je blijft met dat zinloos getest zitten. Of het nu een PCR of een sneltest is maakt op zich niks uit. Het duurt kennelijk heel lang eer het bij beleid en experts insijpelt dat met een variant zoals Omikron het eigenlijk geen nut meer heeft van te testen. Ze geven het zelf half toe, maar eigenlijk willen ze er niet van af.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 06 jan 2022, 9:17

Ikzelf ben vooral blij dat Engeland nu het beleid lijkt te volgen dat in de meeste Europese landen wordt gevolgd. Met een negatieve test kom je nu eigenlijk overal binnen, als je bent gevaccineerd en geboosterd. En die booster is niet eens overal nodig...

Edit: ik las het verkeerd. Vooraf is in Engeland geen test meer nodig, maar bij binnenkomst nog wel een sneltest.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 jan 2022, 9:27

Het is nu ook totaal nutteloos om je nog te laten testen gelet op de enorme verspreiding overal.

Maar goed, het is een begin naar normaal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 06 jan 2022, 10:01

Ik vind Engeland wel steeds beter beleid voeren. Ze schieten er eigenlijk niet meer in paniek, en laten de economie zoveel mogelijk doordraaien. Ze gaan steeds verder weg van het angstmodel dat nog in veel andere landen heerst. Wat dat betreft vind ik Engeland steeds beter een voorbeeld hoe het zou moeten gaan in de rest van wereld, met uiteraard als beste voorbeeld Zweden.

Laten we hopen dat steeds meer landen dit in gaan zien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » vr 07 jan 2022, 2:12

Testen om Engeland binnen te komen slaat ook nergens op, want het virus gaat er massaal rond, mede doordat er praktisch geen regels zijn. Dat is schijnbaar ook de reden dat de PCR-verplichting wordt afgeschaft, er zijn nu zo enorm veel besmettingen in het binnenland dat alle testcapaciteit daarvoor nodig is. M'n vriendin is Brits en toen ik er halverwege december op familiebezoek was was ik enorm opgelucht dat ik op het einde van de week negatief testte, want anders kom je dat eiland niet af. De vrees bleek ook terecht, want inmiddels kunnen meerdere bekenden van haar niet terugvliegen naar de EU omdat ze besmet zijn. Daarvan zijn enkelen ondanks vaccinatie overigens ook behoorlijk ziek (leeftijdscategorie 30-40).

Het woord 'beleid' is overigens veel te veel eer voor hetgeen momenteel gaande is in het Verenigd Koninkrijk, de enige reden dat er geen strengere maatregelen zijn is dat Johnson politiek gezien aangeschoten wild is. De paar maatregelen die er zijn zijn te danken aan labour, want bij de conservatieven rebelleren zoveel parlementariërs dat Johnson bij z'n eigen partij geen meerderheid meer kan vinden. Bijkomend bleek ook dat Johnson en z'n regering vorig jaar in de lockdown massaal zelf de regels aan hun laars lapten, dus niemand trekt zich nog wat van hem aan. De enige coherente strategie is het uitdelen van boosters, maar zover ik weet stokt dat nu ook bij ongeveer 60% van de bevolking.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 07 jan 2022, 8:45

^^ en bij ons zijn er ontzettend strenge (en miljarden kostende) maatregelen en gaat het virus net zo massaal rond.
Die Engelsen zijn dus zonder beleid blijkbaar slimmer af.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 jan 2022, 8:51

omNOMNOMNOM schreef: vr 07 jan 2022, 2:12 Bijkomend bleek ook dat Johnson en z'n regering vorig jaar in de lockdown massaal zelf de regels aan hun laars lapten, dus niemand trekt zich nog wat van hem aan.
omNOMNOMNOM schreef: vr 07 jan 2022, 2:12De enige coherente strategie is het uitdelen van boosters, maar zover ik weet stokt dat nu ook bij ongeveer 60% van de bevolking.
Britten. Het zijn dus net Nederlanders :yes:
Laatst gewijzigd door Palance op vr 07 jan 2022, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 jan 2022, 8:55

^^ Het is wat je krijgt als niemand er echt goed in slaagt wat een booster je brengt als je niet in de risicogroepen zit.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 07 jan 2022, 8:56

^^ De enige reden waarom ik vandaag m'n booster ga halen is om m'n CST geldig te houden, niks anders.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 jan 2022, 8:57

Dat laatste geldt voor mij ook. Ik doe het voor mezelf en al helemaal niet voor een ander.

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 13 jan 2022, 15:26

Het voorstel ligt er in Zweden al weer om de inreistestverplichting te laten vervallen. Hiervoor komt wel de sociale kredietcode weer terug voor 18 jaar en ouder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 13 jan 2022, 23:39

Ik ben momenteel op reis in Saoedi-Arabië.

Op heel veel plekken moet je hier je vaccinatiestatus laten zien met behulp van de Tawakkalna-app. Dat werkt vrij soepel. Je komt als toerist het land sowieso alleen binnen als je volledig gevaccineerd (booster nog niet verplicht) bent én een maximaal 72 uur oude negatieve PCR-test kan overleggen. De vaccinatiestatus moet je voor vertrek online registreren. De Tawakkalna-app heb je nodig om de meeste winkels, restaurants en hotels binnen te komen, alsmede bij evenementen en rondleidingen. Daar staat tegenover dat alles verder wel gewoon open is. Mondkapjes zijn verplicht, maar in de buitenlucht houdt niet iedereen zich aan die verplichting en dat lijkt nauwelijks gehandhaafd te worden. Alles gaat er hier wat dat betreft vrij relaxt aan toe.

In malls en grotere supermarkten en ook sommige attracties moet je vaak inchecken met de Tawakkalna-app door ter plekken een QR-code te scannen, je krijgt dan een permit in de app en je krijgt ook te zien hoeveel bezoekers een permit hebben en hoeveel er maximaal mogen zijn. Op sommige plekken kun je ook uitchecken, maar ook als je dat vergeet is het geen ramp want de permit vervalt vanzelf. Je moet locatiebepaling aan hebben staan en het is niet de bedoeling dat je je telefoon uitschakelt, maar uiteindelijk werkt het allemaal wel gewoon goed.
Coen Tunnel

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 13 jan 2022, 23:48

.. en als er wat met je gebeurt.. ze weten waar je bent. ;)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 14 jan 2022, 0:10

In 2021 zo'n 200 landsgrenzen overgestoken, en vandaag is zowaar voor het eerst mijn vaccinatie-code gecontroleerd. :sadley:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jan 2022, 0:11

Durashift schreef: do 13 jan 2022, 23:48 .. en als er wat met je gebeurt.. ze weten waar je bent. ;)
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik heb niet het idee dat alles en iedereen continu in de gaten wordt gehouden. Het is prettig reizen hier en ik ben blij dat ik ben gegaan. Een fantastisch land met veel moois.
Coen Tunnel

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » vr 14 jan 2022, 0:42

Coen Tunnel schreef: do 13 jan 2022, 23:39 Tawakkalna-app.
Grappig weetje, Tawakkalna (توكلنا) betekent ongeveer zoveel als 'we vertrouwen elkaar volkomen'.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 jan 2022, 7:30

Coen Tunnel schreef: vr 14 jan 2022, 0:11 Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik heb niet het idee dat alles en iedereen continu in de gaten wordt gehouden. Het is prettig reizen hier en ik ben blij dat ik ben gegaan. Een fantastisch land met veel moois.
Ik had altijd het idee dat KSA geen reguliere toeristen toeliet (behoudens pelgrims naar Mekka), maar ik begrijp dat dat ondertussen toch anders is?

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jan 2022, 7:37

Ja, eind 2018 kon je al visa krijgen voor evenementen (zoals de Formule E-race), waarbij je tot maximaal een maand mocht blijven. Sinds eind september 2019 zijn e-visa voor toeristische doeleinden ingevoerd, al kwam dat vanaf maart 2020 natuurlijk stil te liggen. Sinds augustus 2021 zijn toeristen weer welkom, en het aanvragen van een e-visum is vrij eenvoudig.

Het rondreizen in het land gaat ook erg makkelijk. Ik ben met een huurauto van Riyadh naar Taif, Jeddah, Medina en Al Ula gegaan, ik ga nog door naar Hail en dan weer naar Riyadh. Overal heb ik me welkom gevoeld. De meeste wegen liggen er ook goed bij. Alleen de avondspits in Jeddah vond ik chaotisch, ik heb in Jeddah een paar keer Uber gebruikt om binnen de stad te reizen.
Coen Tunnel

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 jan 2022, 7:49

Ik weet niet of je vriendin ook mee is, maar zou dat ook zomaar kunnen (met kledingvoorschriften natuurlijk erbij)?

Kijk, ik dacht dat KSA altijd helemaal gesloten was, maar dat is dus niet meer zo strikt :top:

Autosnelwegen.net

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 14 jan 2022, 8:07

^^ Ik wilde het eigenlijk niet vragen maar omdat de voorzet is gegeven...voelt je vriendin zich even welkom en gelijk als jij in Saoedi?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jan 2022, 10:01

Mijn vriendin is niet mee, en dat is inderdaad vooral omdat ze zich zorgen maakte over hoe vrouwvriendelijk het land zou zijn. Het heeft tenslotte geen goed imago. Maar ze vond het prima als ik alleen ging. En ik wilde graag gaan, want het land is nu nog niet overspoeld door toeristen. Op zich had ze prima mee kunnen gaan, ik heb hier meerdere westerse vrouwen gezien, ook sommigen dir zonder man reisden. En er is voor toeristen ook geen verplichting om aan te tonen dat je getrouwd bent als je in een hotel overnacht.

Nu ben ik geen vrouw, maar mijn inschatting is dat het hier geen groter probleem zou zijn dan in andere islamitische landen waar we geweest zijn. Iedereen is heel hartelijk.

Kledingvoorschriften voor toeristen beperken zich tot gepast gekleed gaan (geen blote schouders voor beide seksen, geen blote benen voor vrouwen) en liefst niet te strakke kleding. T-shirt en spijkerbroek kan gewoon, ook voor vrouwen. Tenminste, op de meer toeristische plekken (Riyadh, Jeddah, Al-'Ula) is dat niet ongebruikijk. In Medina is het misschien niet zo gepast. Je ziet best veel verschillende kleding, ook bij bezoekers uit andere Arabische landen (mensen uit bv. Libanon zijn vaak westers gekleed) en ook Saoedische dragen lang niet allemaal de niqab (die alleen de ogen vrijlaat), maar vaak ook gewoon een hijab (hoofddoek). Toeristen, expats en andere buitenlandse bezoekers kunnen gerust zonder hoofdbedekking rondlopen, niemand neemt daar aanstoot aan.

Het is allemaal niet zo heftig als velen denken.
Coen Tunnel

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 jan 2022, 13:31

^^
Interessant om te lezen. Inderdaad is het vaak in veel landen allemaal niet zo streng als de media ons wil doen geloven. Ook over landen als Noord-Korea hoor je genoeg reisverhalen die toch een net wat genuanceerder beeld geven, als we van het land horen en zien in de media. Ook hulporganisaties, die er zeker niet zonder reden zitten, doen toch ook vaak mee aan het dramatiseren van de situatie. Daarmee valt in geen geval de beperking van mensenrechten in die landen goed te praten, en er is zeker genoeg werk aan de winkel om de situatie te verbeteren, maar het idee dat je op reis overal grote zorgen moet maken is wel sterk overdreven. Dat was zelfs, om de wet van Godwin maar weer te bevestigen, volgens m'n grootouders in de tweede wereldoorlog zo.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 14 jan 2022, 15:51

Van de andere kant; in die landen geloven sommige mensen ook dat wij in Nederland consequent dronken en stoned op straat lopen, met op elke straathoek een dame van lichte zeden. Dat is even verrassend als ze er achter komen dat 90% van het land bestaat uit keurige burgers die op tijd hun belasting betalen... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.