Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

brytje008
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » vr 14 jan 2022, 16:46

Coen Tunnel schreef: vr 14 jan 2022, 0:11
Durashift schreef: do 13 jan 2022, 23:48 .. en als er wat met je gebeurt.. ze weten waar je bent. ;)
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik heb niet het idee dat alles en iedereen continu in de gaten wordt gehouden. Het is prettig reizen hier en ik ben blij dat ik ben gegaan. Een fantastisch land met veel moois.
Leuk om te horen je lekker aan het reizen bent! Maar ik weet niet of ik een land die het niet zo nauw heeft met de mensenrechten, een 'Fantastisch land' zou noemen. Maar goed ieder ze ding. :lol:
Touren is rough so you got to be tough

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 jan 2022, 17:18

brytje008 schreef: vr 14 jan 2022, 16:46 Maar ik weet niet of ik een land die het niet zo nauw heeft met de mensenrechten, een 'Fantastisch land' zou noemen. Maar goed ieder ze ding. :lol:
Dan blijven er erg weinig landen over om te bezoeken als je daar op gaat letten.
Vinny schreef: vr 14 jan 2022, 15:51 Van de andere kant; in die landen geloven sommige mensen ook dat wij in Nederland consequent dronken en stoned op straat lopen, met op elke straathoek een dame van lichte zeden. Dat is even verrassend als ze er achter komen dat 90% van het land bestaat uit keurige burgers die op tijd hun belasting betalen... ;)
Mijn neef in Kroatië vertelde me dat hij ooit op schoolreis naar Amsterdam zou gaan. En dat werd geannuleerd. Reden: Te gevaarlijk met al die drugs.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 14 jan 2022, 22:40

Je kunt binnenkort weer naar Mexico zonder problemen:
https://www.traveloffpath.com/mexico-re ... alth-form/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jan 2022, 22:50

brytje008 schreef: vr 14 jan 2022, 16:46
Coen Tunnel schreef: vr 14 jan 2022, 0:11
Durashift schreef: do 13 jan 2022, 23:48 .. en als er wat met je gebeurt.. ze weten waar je bent. ;)
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik heb niet het idee dat alles en iedereen continu in de gaten wordt gehouden. Het is prettig reizen hier en ik ben blij dat ik ben gegaan. Een fantastisch land met veel moois.
Leuk om te horen je lekker aan het reizen bent! Maar ik weet niet of ik een land die het niet zo nauw heeft met de mensenrechten, een 'Fantastisch land' zou noemen. Maar goed ieder ze ding. :lol:
Het laatste wat ik wilde was een politieke discussie uitlokken. Zoals Palance al aangaf: als dat een criterium zou zijn, dan zouden veel landen afvallen, want er zijn weinig landen die zo hoog scoren als Nederland.

Mijn opmerking is puur vanuit mijn perspectief als toerist. Er zijn hier mooie en interessante steden, er zijn hier leuke evenementen die ook op toeristen gericht zijn. Het reizen gaat hier makkelijk, de wegen zijn goed. De landschappen zijn mooi en afwisselend. Qua natuur en cultuur heeft het land veel te bieden. Zeker de oase van Al-'Ula is erg op toeristen gericht, maar dat is ook wel terecht. Dat gebied kent een lange historie, waarin veel verschillende volkeren in de regio hebben gewoond, en gezien de ligging was het ook heel lang een belangrijke handelsplaats. Ik ben daar drie dagen geweest, heb verschillende tours gedaan en ben naar het citrusfestival geweest (in de regio worden naast dadels ook veel citrusvruchten geteeld). Alles is perfect geregeld voor de toeristen, met o.a. gratis pendelbussen, en bij elke tour zitten gidsen die naast Arabisch ook Engels spreken.

Riyadh is een prettige stad, en qua inwonertal de tweede stad van het Midden-Oosten (na Bagdad). Morgen ga ik weer die kant op.

Jeddah is warm en kent een hoge luchtvochtigheid, maar in de avond komt de stad tot leven. Het heeft een mooie historische binnenstad.

Ik ben ook in Taif geweest, ongeveer 2-2,5 uur ten oosten van Jeddah, schitterend in de bergen gelegen. Daar kun je met een kabelbaan, die een paar keer de spectaculaire 2x2 expressweg tussen Taif en Mekka kruist. Die weg kent meerdere haarspeldbochten.

Ik ben ook in Medina geweest, waar je tegenwoordig als niet-moslim ook naar toe kan, alleen de Moskee van de Profeet (waar Mohammed begraven is) is niet toegankelijk, en je mag niet in een hotel in het gebied rond de moskee overnachten. Ik moest uiteindelijk aan de rand van de stad overnachten. Maar ik was wel in de stad, naast de moskee, toen het avondgebed bezig was. Een bijzondere ervaring.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jan 2022, 22:56

mavas schreef: vr 14 jan 2022, 22:40 Je kunt binnenkort weer naar Mexico zonder problemen:
https://www.traveloffpath.com/mexico-re ... alth-form/
Dat online formulier was het enige COVID-gerelateerde dat Mexico überhaupt als verplicht document eistte. Sinds het begin van de pandemie heeft Mexico:

1. Geen inreisbeperkingen ingesteld voor bepaalde landen; het visumbeleid is nog altijd zoals voor de pandemie.
2. Geen PCR-test gevraagd van inkomende reizigers.
3. Geen vaccinatieverplichting opgelegd aan inkomende reizigers.
4. Geen quarantaineplicht ingesteld voor inkomende reizigers.

Dat formulier kun je nauwelijks een restrictie noemen, en behalve dat formulier waren er dus geen enkele aanvullende maatregelen voor reizigers naar Mexico.

Vooral Cancún en omgeving hebben daar in de winter van 2020/2021 enorm van geprofiteerd, omdat het destijds één van de weinige zonbestemmingen was waar je zonder gedoe naar toe kon reizen. Daar heeft Mexico heel wat toeristen mee getrokken die anders naar één of ander Caribisch eiland zouden zijn getrokken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 15 jan 2022, 7:56

Maar als je positief test mag je wel in je hotel in quarantaine verblijven :)

(Een nichtje van me zit daar nu dus al een paar dagen in een hotelkamer)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 jan 2022, 19:35

Lullig…
AD schreef: De periode dat je officieel geldt als genezen van corona, is in Duitsland gehalveerd van zes naar drie maanden. De status genezen is belangrijk om te reizen of toegang te krijgen tot bijvoorbeeld de horeca, waar je moet aantonen dat je bent gevaccineerd of hersteld.

De halvering heeft dus grote gevolgen voor personen die een coronabesmetting hadden en zich niet lieten inenten, melden Duitse media over de 'plotselinge' stap van de gezondheidsautoriteiten. De minister van Volksgezondheid, Karl Lauterbach, zou tot nu toe hebben gezegd dat de status onder bepaalde omstandigheden zelfs langer kan gelden.

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 17 jan 2022, 19:39

Dat dat prikje een doel op zich is geworden moge nu wel duidelijk zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jan 2022, 19:24

Zweden heeft de negatieve testverplichting bij inreis geschrapt!

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 18 jan 2022, 19:28

^^
Da's mooi. Maar heb je ook een bron hierbij?
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 18 jan 2022, 20:25

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 19 jan 2022, 14:14

Zwitserland schrapt het ook per zaterdag 22-1.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 jan 2022, 14:18

^^
Eindelijk. Echter alleen voor gevaccineerde en/of genezen personen. Daarmee geldt de 3G-regel bij binnenkomst in Zwitserland.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 19 jan 2022, 15:29

Er is nog hoop: Engeland schaft de QR-code en de muilkorf af. Dat maakt het in ieder geval ter plaatse aangenaam.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 19 jan 2022, 15:39

^^ Dat was al eerder gemeld.
En Schotland stopt ook met een heleboel maatregelen binnenkort. Waarschijnlijk dat die ook met meer maatregelen stoppen over een paar weken.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 19 jan 2022, 17:10

marcel schreef: wo 19 jan 2022, 14:14 Zwitserland schrapt het ook per zaterdag 22-1.
Niks van gemerkt dat ze die eerst wel hadden. :rofl2:

Ik heb inmiddels al weer 3 reisjes op de planning staan. :woop:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 jan 2022, 17:14

Chrysa schreef: wo 19 jan 2022, 17:10Ik heb inmiddels al weer 3 reisjes op de planning staan. :woop:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor werk je doet dat je zo veel kan reizen. ;)

Zo vaak kan ik geen vrij nemen voor reizen die verder lijken te gaan dan een weekendtrip. :yes:

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » wo 19 jan 2022, 17:38

^^ Ik heb precies dezelfde gedachten. :lol:

Verder over Engeland, ben blij dat er nog landen zijn die zich niet gek laten maken. Helaas ben ik bang dat dat hier in Nederland nog een eeuwigheid gaat duren voordat ze het 'aandurven' om alles los te laten. Word ik ondertussen niet goed van. Bah :wall:
Touren is rough so you got to be tough

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 19 jan 2022, 17:41

Chris schreef: wo 19 jan 2022, 17:14
Chrysa schreef: wo 19 jan 2022, 17:10Ik heb inmiddels al weer 3 reisjes op de planning staan. :woop:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor werk je doet dat je zo veel kan reizen. ;)

Zo vaak kan ik geen vrij nemen voor reizen die verder lijken te gaan dan een weekendtrip. :yes:
Werk dat met een laptopje op afstand kan, en sowieso niet fulltime.

De meeste reisjes die ik maak zijn ook maar heel kort hoor, 4-5 dagen hooguit.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 19 jan 2022, 17:42

^^ Nochtans kan je bij die korte trips gemakkelijk even veel spenderen als bij een reis van 2-3 weken, dus verder zegt dat niet zo heel veel. Wat het wel zegt is dat je potentieel veel meer van deze bol ziet dan mensen die minder frequent op reis vertrekken, maar misschien evenveel reisdagen per jaar hebben.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 19 jan 2022, 17:44

Zo goedkoop mogelijk reizen heb ik inmiddels al tot sport verheven. :rofl2:

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » wo 19 jan 2022, 17:45

Lekker zelfstandig worden. Dan hoef je aan niemand verantwoording af te leggen over aantallen vakantiedagen ;) . Heerlijk. Op die manier kan ik er ook iedere maand wel een keer dag of 5 op uit, los van echte vakanties. Wel over het weekend heen natuurlijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 jan 2022, 19:23

Km357 schreef: wo 19 jan 2022, 17:42 ^^ Nochtans kan je bij die korte trips gemakkelijk even veel spenderen als bij een reis van 2-3 weken, dus verder zegt dat niet zo heel veel. Wat het wel zegt is dat je potentieel veel meer van deze bol ziet dan mensen die minder frequent op reis vertrekken, maar misschien evenveel reisdagen per jaar hebben.
Ik heb jarenlang profwielrennen gevolgd, vooral bij koersen in Europa. Vaak nam ik vrijdagen en maandagen vrij, en dan gingen we op weg, bijvoorbeeld naar Spanje, Frankrijk of Zwitserland. Heel wat van Europa gezien op die manier. En dat deden we allemaal op budget: zo goedkoop mogelijke hotels, en vaak ook tolwegen vermijden. Voor mij was dat toen, net als voor Chrysa nu, ook wel een sport. Niet te veel uitgeven.

In de jaren voor 2011 deden we dat allemaal met de trein, dan zat ik echt alles in detail te plannen om maar zo efficiënt mogelijk een InterRail Pass te gebruiken. Gingen we met de trein naar Málaga, of Lissabon, of Athene.

Tegenwoordig heb ik moeite al mijn vakantiedagen op te maken. Ik heb 20 wettelijke dagen, 7 bovenwettelijke en 13 ADV. In totaal 40 dagen die ik zelf kan inzetten. Daar kom ik niet meer aan sinds ik het wielrennen niet meer achterna reis, en aangezien mijn vriendin minder vakantiedagen heeft, is het soms lastig om alles op te maken. Vorige maand was ik drie dagen in Malta met mijn vriendin, en ik ben onlangs in mijn eentje tien dagen naar Saoedi-Arabië geweest (kost me 8 vakantiedagen) en twee andere vakanties staan ook al in de planning, en dat is allemaal nog voor de zomervakantie. In de zomervakantie zal ik niet weg gaan (misschien een paar dagen naar de Alpen in het begin van de zomer, dat is wel weer eens leuk), in het najaar wel. Moet nog even kijken waar naar toe. En misschien in de late herfst ook nog een keer weg.

Tegenwoordig mag het voor mij ook allemaal wel wat luxer dan vroeger. Nu vliegen we vaker, met een huurauto erbij, en overnachten we meestal in 3- of 4-sterrenhotels, incidenteel ook wel in 5-sterrenhotels als de prijs gunstig is, en boeken we ontbijt erbij. Terwijl we vroeger in een budgethotel sliepen en als ontbijt vaak een broodje bij het tankstation haalden, of een McDonald's-ontbijtje.

Dat je op een korte trip net zo veel kan uitgeven als op een lange trip is zeker waar. Ik ben in 2017 3,5 week weggeweest voor een roadtrip door Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland, Georgië, Azerbeidzjan, Armenië, Turkije, Bulgarije, Servië, Hongarije, Slowakije, Tsjechië en weer Duitsland. Met het zwaartepunt op de drie landen van de Kaukasus. We sliepen op plekken die niet heel duur waren, maar wel met goede beoordelingen. Alles prima in orde. En we gingen vrijwel elke avond uit eten, maar dat was in de meeste landen ook niet duur. Die trip heeft ongeveer net zoveel gekost als dat we een week naar Noorwegen of Zwitserland zouden zijn gegaan en daar in goedkope hotels hadden overnacht. Want in de landen waar wij waren, was vrijwel alles een flink stuk goedkoper: overnachten, eten, brandstof, attracties, supermarkten.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 20 jan 2022, 8:52

Ik zit sinds afgelopen maandag in Berlijn. In de horeca voeren ze een 2g+-beleid, wat inhoudt dat je drie keer gevaccineerd moet zijn of twee keer gevaccineerd moet zijn en een negatieve test moet kunnen laten zien.

Ik dacht dat ik wel goed zat met m'n Janssen en m'n booster. Nee dus. Ook van Janssen zou ik twee prikken moeten hebben gehad + de booster. Ik moet nu dus elke dag testen om een café of restaurant te kunnen bezoeken... :heygrr:
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 8:59

^^ ikzelf ben twee keer gevaccineerd en een paar weken geleden hersteld van corona, waardoor ik pas in april een booster kan krijgen. Ook dat is niet voldoende voor Duitsland, waardoor ook ik moet testen om ergens een hapje te kunnen eten. Compleet doorgeslagen regelgeving. Het gaat al lang niet meer over volksgezondheid.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 20 jan 2022, 9:07

^^ Is een herstelbewijs niet voldoende?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 9:10

^^ nee. Dat vindt men in Duitsland bij 2G+ niet voldoende. Nur Booster!
Laatst gewijzigd door paolie op do 20 jan 2022, 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 20 jan 2022, 9:14

Het was mij al duidelijk dat ik Duitsland links kan laten liggen en ik vermoed dat dat nog wel een tijdje zo zal blijven. Heb er de afgelopen 2 jaar sowieso een sport van gemaakt om er op doorreis geen cent uit te geven en nergens naar binnen te gaan, is me prima bevallen.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 20 jan 2022, 9:23

paolie schreef:^^ nee. Dat vindt men in Duitsland bij 2G+ niet voldoende. Nur Booster!
Dat is wel slecht ja. Net zoals Jansen met 1 booster niet genoeg is. Bij de Franse 2G en straks 2G+ zijn bovengenoemde wel voldoende.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 9:34

^^ in Oostenrijk en Zwitserland ook. Dat is mijn redding komende krokusvakantie. Maar zo snel mogelijk door Duitsland heenrijden. Maar het blijft natuurlijk absurd dat mensen die zich (met gepaste tegenzin) keurig aan alle vaccinatieregels houden, alsnog met dit soort onzin geconfronteerd worden.