Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 20 jan 2022, 9:37

Gelukkig keurige Europese afstemming. Zodat we transparant weten waar we aan toe zijn. Totale waanzin. :down:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jan 2022, 10:31

Dus met mijn booster+vaccinatie (3 prikken) mag ik zonder roerstaaf in mijn neus in Duitsland uit eten (of winkelen, of wat dan ook)?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jan 2022, 10:35

paolie schreef: do 20 jan 2022, 8:59 ^^ ikzelf ben twee keer gevaccineerd en een paar weken geleden hersteld van corona, waardoor ik pas in april een booster kan krijgen. Ook dat is niet voldoende voor Duitsland, waardoor ook ik moet testen om ergens een hapje te kunnen eten. Compleet doorgeslagen regelgeving. Het gaat al lang niet meer over volksgezondheid.
En door dit soort zaken laat ik mij dus niet testen als ik klachten zou hebben. Want dan kan ik niet meer op het moment dat ik het voor reizen misschien nodig heb de booster halen, en ik pas er ook voor om de booster al te halen maanden voordat mijn coronatoegangsbewijs verloopt.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 jan 2022, 10:43

Palance schreef: do 20 jan 2022, 10:31 Dus met mijn booster+vaccinatie (3 prikken) mag ik zonder roerstaaf in mijn neus in Duitsland uit eten (of winkelen, of wat dan ook)?
Ja.

Of naar Niedersaschen of Beieren rijden. Daar is 2G niet meer in gebruik voor winkelen. Of dat daar dan ook voor horeca zo is weet ik niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 10:48

paolie schreef: do 20 jan 2022, 8:59 ^^ ikzelf ben twee keer gevaccineerd en een paar weken geleden hersteld van corona, waardoor ik pas in april een booster kan krijgen. Ook dat is niet voldoende voor Duitsland, waardoor ook ik moet testen om ergens een hapje te kunnen eten. Compleet doorgeslagen regelgeving. Het gaat al lang niet meer over volksgezondheid.
En door dit soort zaken laat ik mij dus niet testen als ik klachten zou hebben. Want dan kan ik niet meer op het moment dat ik het voor reizen misschien nodig heb de booster halen, en ik pas er ook voor om de booster al te halen maanden voordat mijn coronatoegangsbewijs verloopt.
Was persoonlijk ook liever niet gaan testen, maar het was een afweging. Testen met het hele gezin leverde namelijk ook voor de kinderen een herstelbewijs op, zodat zij voorlopig nog even gevrijwaard zijn van vaccinatie. En op Duitsland na geldt het herstelbewijs gewoon als booster, waardoor ikzelf tot de zomervakantie ook niet meer langs hoef. En niemand weet wat de regels dan weer zijn…

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 jan 2022, 11:32

paolie schreef: do 20 jan 2022, 8:59Het gaat al lang niet meer over volksgezondheid.
Daar gaat het de Duitsers natuurlijk wel om, maar in dit geval meent Duitsland het maar weer eens beter te weten dan andere Europese landen. Sommigen 'klagen' er in Duitsland dan ook over dat buurlanden zo 'lichtzinnig' zijn of juist weer veel te streng (zie bijv. lockdown NL en AT). Tja... Dit gedrag van de Duitsers, alsof ze de meest intelligente Europese wetenschappers en politici hebben, zien we helaas wel eens vaker. :roll:
paolie schreef: do 20 jan 2022, 10:48 En niemand weet wat de regels dan weer zijn…
In de zomer waarschijnlijk tijdelijk afgeschaft, om het vervolgens in oktober weer opnieuw in te voeren. :facepalm:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 11:40

SnarfFlevoland schreef: do 20 jan 2022, 11:32
paolie schreef: do 20 jan 2022, 8:59Het gaat al lang niet meer over volksgezondheid.
Daar gaat het de Duitsers natuurlijk wel om, maar in dit geval meent Duitsland het maar weer eens beter te weten dan andere Europese landen. Sommigen 'klagen' er in Duitsland dan ook over dat buurlanden zo 'lichtzinnig' zijn. Tja... Dit gedrag van de Duitsers zien we helaas wel eens vaker. :roll:
Medisch gezien is een doorgemaakte besmetting minimaal gelijkwaardig aan een boosterprik. Dus nee, volksgezondheid is niet de directe aanleiding, want iemand met een herstelbewijs vormt geen verhoogd risico voor de volksgezondheid ten opzichte van een geboosterd persoon. Aanleiding is het kost wat kost opkrikken van de Europees gezien lage vaccinatiegraad in Duitsland. Met omikron wordt de noodzaak tot vaccineren echter alleen maar lager en de kans op een herstelbewijs alleen maar groter. En daarom vindt men in Duitsland een herstelbewijs niet meer voldoende.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 20 jan 2022, 11:57

Maar bij wie ligt de fout? Nederland of Duitsland? Wordt mijn 2e prik in Nederland wel als booster gezien? Hoe gaan andere landen met Janssen om? Is Nederland te soepel geweest met Janssen? Of is Duitsland te streng?

Enfin, vanochtend m'n eerste test gehad en uiteraard negatief. Voor vandaag ben ik overal weer welkom.
I'm average height... in Thailand.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 jan 2022, 14:18

paolie schreef: do 20 jan 2022, 11:40 Medisch gezien is een doorgemaakte besmetting minimaal gelijkwaardig aan een boosterprik. Dus nee, volksgezondheid is niet de directe aanleiding, want iemand met een herstelbewijs vormt geen verhoogd risico voor de volksgezondheid ten opzichte van een geboosterd persoon.
En precies dát ziet men in Duitsland net wat anders. Hier wordt elke keer weer gezegd dat een boosterprik beter helpt dan een doorgemaakte besmetting. In ieder geval zolang die "doorgemaakte besmetting" de delta variant was en/of van de varianten daarvoor. Dat vaccineren er zeker ook in meespeelt betwijfel ik niet, echter is het 'probleem' in deze pandemie dat elk land z'n eigen wiel opnieuw wil uitvinden.
Robbert297 schreef: do 20 jan 2022, 11:57 Maar bij wie ligt de fout? Nederland of Duitsland? Wordt mijn 2e prik in Nederland wel als booster gezien? Hoe gaan andere landen met Janssen om? Is Nederland te soepel geweest met Janssen? Of is Duitsland te streng?
Mogelijk ligt de waarheid in het midden. Persoonlijk denk ik dat zowel Nederland als ook Duitsland niet bepaald voorbeelden zijn van een goed en doordacht crisis management. Veel landen zijn wel ergens de mist in gegaan. Qua besmettingen doet Duitsland het overigens nog redelijk, maar of dat nu aan het strenge 2G+ regime ligt?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 14:34

SnarfFlevoland schreef: do 20 jan 2022, 14:18
paolie schreef: do 20 jan 2022, 11:40 Medisch gezien is een doorgemaakte besmetting minimaal gelijkwaardig aan een boosterprik. Dus nee, volksgezondheid is niet de directe aanleiding, want iemand met een herstelbewijs vormt geen verhoogd risico voor de volksgezondheid ten opzichte van een geboosterd persoon.
En precies dát ziet men in Duitsland net wat anders. Hier wordt elke keer weer gezegd dat een boosterprik beter helpt dan een doorgemaakte besmetting. In ieder geval zolang die "doorgemaakte besmetting" de delta variant was en/of van de varianten daarvoor. Dat vaccineren er zeker ook in meespeelt betwijfel ik niet, echter is het 'probleem' in deze pandemie dat elk land z'n eigen wiel opnieuw wil uitvinden.
Bijzonder. Daarmee negeert Duitsland internationaal onderzoek. Maar ik kijk helemaal nergens meer van op dezer tijden.

https://www.volkskrant.nl/cs-b638bfbd

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jan 2022, 14:54

SnarfFlevoland schreef: do 20 jan 2022, 14:18 En precies dát ziet men in Duitsland net wat anders. Hier wordt elke keer weer gezegd dat een boosterprik beter helpt dan een doorgemaakte besmetting.
Dan lijkt het erop alsof het Robert Koch instituut (aannemende dat dat daar vandaan komt) nog dwarser, eigenwijzer en koppiger is dan ons RIVM
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 20 jan 2022, 15:24

^^ Ik denk een dubbele agenda. Een natuurlijke besmetting is een sluiproute voor vaccinatieweigeraars. Die probeert men in Duitsland zoveel mogelijk te blokkeren. Ik denk dat men de G van genesen het liefst helemaal zou willen elimineren, maar dat zou internationaal iets teveel opvallen. Vandaar dat men het herstelbewijs inmiddels al heeft ingekort in geldigheidsduur van een jaar naar een half jaar naar 3 maanden (zonder wetenschappelijke onderbouwing), en dus nu bij 2G+ ook ongeldig heeft verklaard als booster.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 jan 2022, 15:34

Duitsland is gewoon in het verleden blijven hangen dat voor het Wuhanvirus, alpha, beta, gamma nodig was om veel mensen gevaccineerd te krijgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » do 20 jan 2022, 16:07

Als je minder dan 24 uur in Duitsland blijft hoef je volgens de klein grensverkeer regeling niet in quarantaine.
Zou je bij een dag skiën in Winterberg ook een beroep kunnen doen op deze regeling, of gaat dat problemen geven?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 jan 2022, 16:19

^^
Als je wilt gaan skiën heb je een geldig 2G bewijs nodig, anders krijg je geen skipas. In restaurants en hotels zelfs 2G+ (2x gevaccineerd + test of 3x gevaccineerd). En voor de rest inderdaad klein grensverkeer 24 uur zonder problemen mogelijk, onafhankelijk van vaccinatiestatus. Echter mag je met 2G ook langer zonder problemen in Duitsland verblijven, je moet je echter dan wel digitaal aanmelden.
paolie schreef: do 20 jan 2022, 15:24 Ik denk dat men de G van genesen het liefst helemaal zou willen elimineren, maar dat zou internationaal iets teveel opvallen.
Klopt, maar daar zou teveel kritiek uit voort kunnen komen. Bovendien moet men de FDP nog steeds meekrijgen, die van deze maatregelen niet super gecharmeerd is.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » do 20 jan 2022, 16:25

Het idee was om met 2 ongevaccineerde kinderen (beiden basisschool leeftijd) te gaan skiën. Zelf heb ik de booster al gehad. Zou dus geen punt moeten zijn.

Wat ik begrijp van de NRW-website gelden kinderen onder de 15 als volledig gevaccineerd, en kunnen ze dus zonder test en zonder vaccinatie ook een kop chocomelk krijgen bij de plaatselijke horeca.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 20 jan 2022, 17:51

Zo blijft dat Jansen vaccin mensen een jaar na dato nog achtervolgen.

Na een booster zou je eigenlijk niet meer naar de originele vaccinatie moeten kijken en er van uit gaan dat die gegeven is bovenop een volledige basisvaccinatie (of dat nu 1 of 2 was). Anders krijg je straks opeens ook dat opeens een land vindt dat er te veel tijd zat tussen twee vroegere vaccinaties (bv omdat je tussendoor een besmetting hebt gehad), of de booster te ver na de basisvaccinatie is gekomen. En dan komt er potentieel nog een booster aan, hoe ver wil je dan terugkijken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 jan 2022, 18:01

Bij mij zat er 6 maanden en 5 dagen tussen de tweede vaccinatie en de booster.

Autosnelwegen.net

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » do 20 jan 2022, 23:33

Hier kan ik toch wel boos om worden.
Keurig heb ik de aanwijzingen van mijn overheid opgevolgd.
Ik ben geboren in 1976 en als je dan verder niet zeurt kreeg je dus 1x Jansen en laatst 1x Moderna (de booster).
Maar in Duitsland zou ik me dus continu moeten laten testen.
Helemaal van de zotte. Ik kies wel een vakantieland dat me graag op bezoek heeft.
Als mijn stiefzoon van 15 op een tripje meegaat is dat nog meer van belang: hij weigert vaccinatie.
Laatst was hij best verkouden. Hij hoopte zelf dat hij milde corona had. Had hem immers een ctb opgeleverd...
Dit laatste klinkt wel raar, maar dat soort gedachten creëren overheden bij mensen als ze absurde regels opstellen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 21 jan 2022, 0:36

Hij kan natuurlijk ook gewoon z'n prikkies halen, in plaats van hopen op ziek te worden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 21 jan 2022, 9:01

^^ Dat zou ik ook zeggen, maar het vrij rigide en niet door medische noodzaak ingegeven beleid maakt dat mensen de randjes op blijven zoeken.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 21 jan 2022, 10:18

Ik vind het nogal een verschil of je in een situatie terecht komt door je eigen keuze (dan moet je de consequenties ook aanvaarden, zeker als het een ander land betreft waar je te gast bent) of door verschillen in regels tussen landen . Vooral omdat Jansen gevaccineerden in Nederland de situatie zelf niet konden wijzigen en er vaak niet eens zelf voor gekozen hebben. En ook al heb je dat wel, dan kon je toen niet overzien dat dit nu de gevolgen zijn en heb je wederom geen mogelijkheid in Nederland dit te herstellen.

Wat had een Duitser overigens moeten doen in deze situatie? Of is er in Duitsland niet met Jansen geprikt? Tot voor kort was er op medische gronden geen legale manier om een 2e vaccinatie na Jansen te krijgen, pas met de boosters is dit beleid geworden... Daarvoor was het dus feitelijk illegaal. Dus om legaal 2G+ te worden met Jansen moet je daarvoor iets illegaals gedaan hebben. Klinkt niet erg Duits...

Dit was overigens ook de reden dat ik mijn kinderen toch een 2e pfizer heb laten halen ondanks een besmetting. Dat zou ze anders later nog eens op kunnen breken bij landen die 1x pfizer + besmetting niet als volledig beschouwen. Nou bij onze oudste in augustus ging dat probleemloos, bij onze jongste in september was dit opeens een medische uitzondering en hebben we 3 kwartier met een GGD dokter aan de lijn gehangen. Feitelijk is hun 2e pfizer al een booster avant la lettre, al schijnt een echter booster een iets lagere dosering te zijn.
Laatst gewijzigd door exroosje op vr 21 jan 2022, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 21 jan 2022, 10:22

Ernst76 schreef: do 20 jan 2022, 23:33 Hier kan ik toch wel boos om worden.
Keurig heb ik de aanwijzingen van mijn overheid opgevolgd.
Ik ben geboren in 1976 en als je dan verder niet zeurt kreeg je dus 1x Jansen en laatst 1x Moderna (de booster).
Maar in Duitsland zou ik me dus continu moeten laten testen.
Ik ken het beleid rond de skipassen en controles niet. Maar in de horeca (incl hotels dus) wordt meestal (voor niet-Duitsers) alleen gekeken of je een QR-code hebt en wat de datum van laatste vaccinatie is (dus de booster meestal). Bij normale winkels wordt iig bij mijn weten niet gecontroleerd in Niedersachsen en Bremen. Wellicht wel bij malls of mega-zaken, maar daar ben ik niet geweest. Hoe het in NRW gaat weet ik niet.

De Duitse regels zijn natuurlijk geënt (ingeënt) op Duitsers, en die hebben volgens mij Janssen overgeslagen (behalve voor transitreizigers, korte klus werkers en zeelui, meestal geen Duitsers). De booster is dus voor een Duitser vrijwel altijd nr 3. Dat er rare buitenlui zijn die....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 21 jan 2022, 10:30

^^
Er is in Duitsland wel degelijk met Janssen geprikt, maar wie, en in welke mate, is mij niet bekend. Vrienden van mij zijn eigenaar van c.q. varen op een zeegaand zeilcharterschip en hebben in mei of juni vorig jaar in Duitsland Janssen gehad. In november hebben zij hun Modernabooster gehad, eveneens in Duitsland. Hij is Nederlander, zij is Duitse. Hij woont in Nederland, zij in Duitsland. Hij heeft alleen een Duitse qr-code, want de Nederlanders hebben het bizar ingewikkeld gemaakt om een buitenlandse vaccinatie in je Nederlandse app te krijgen. Een buitenlandse booster kan sowieso nog niet in de Nederlandse app worden vastgelegd.

Andersom gaat dat overigens een stuk eenvoudiger, zoals ik zelf heb ondervonden. Ik heb ook Janssen gehad, in Nederland, en heb ik Aken een Modernabooster gehad. Mijn Nederlandse qr-code heb ik in de Duitse app geüpload en daarna de Duitse qr-code ook. Ik gebruik nu overal de Duitse qr-code en dat werkt prima.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 21 jan 2022, 10:49

Ik heb zojuist een Pfizer gehad in Den Bosch. Ga ik vanmiddag eens voor zitten om de app te actualiseren.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 21 jan 2022, 12:13

T-hijs schreef: vr 21 jan 2022, 10:30 ^^
Er is in Duitsland wel degelijk met Janssen geprikt, maar wie, en in welke mate, is mij niet bekend. Vrienden van mij zijn eigenaar van c.q. varen op een zeegaand zeilcharterschip en hebben in mei of juni vorig jaar in Duitsland Janssen gehad. In november hebben zij hun Modernabooster gehad, eveneens in Duitsland. Hij is Nederlander, zij is Duitse. Hij woont in Nederland, zij in Duitsland. Hij heeft alleen een Duitse qr-code, want de Nederlanders hebben het bizar ingewikkeld gemaakt om een buitenlandse vaccinatie in je Nederlandse app te krijgen. Een buitenlandse booster kan sowieso nog niet in de Nederlandse app worden vastgelegd.
Je kon er voor kiezen volgens mij als het halen van een 2e prik moeilijk was. Dat past wel bij het verhaal van een zeegaand charterschip. In Nederland zijn er ik dacht drie jaargangen verplicht met Janssen geprikt (behalve bij medische indicaties) en kon (en kan) je geen tweede prik krijgen (anders dan de booster). Duitsland heeft die tweede prik wel aangeboden (maar dan met Moderna of Pfizer).

Grote landen als Duitsland, Frankrijk of de USA (maar ook India, Rusland, Brazilie, etc) denken altijd dat de rest van de wereld zich aan hun aanpast.
Laatst gewijzigd door Peter op vr 21 jan 2022, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 21 jan 2022, 12:16

^^
Check. De geboortejaren in NL waren trouwens 1967, 1968 en 1976.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 21 jan 2022, 12:47

Chrysa schreef: vr 21 jan 2022, 0:36 Hij kan natuurlijk ook gewoon z'n prikkies halen, in plaats van hopen op ziek te worden.
Ja, maar je kunt een kind van 15 niet dwingen. Onze overheid vindt een kind van 15 oud en wijs genoeg om zijn eigen keuze te maken.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 24 jan 2022, 11:31

De Faeröer heffen, ondanks recordaantallen positieve tests, in stappen tot eind februari alle restricties op: https://korona.fo/news/1581/the-final-s ... ormal-life

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 24 jan 2022, 15:27

De verplichte test voor bezoek aan Engeland gaat er ook af op korte termijn
AD schreef:Engeland gaat de testplicht schrappen voor inkomende reizigers die volledig zijn gevaccineerd, heeft premier Boris Johnson bekendgemaakt. Deze groep moet zich nu nog na aankomst binnen twee dagen laten testen.

Het is niet bekend wanneer de testplicht wordt geschrapt. Die informatie wordt naar verwachting later op maandag bekendgemaakt. Eerder deze maand werd al besloten dat volledig gevaccineerden geen negatieve testuitslag nodig hebben om Engeland binnen te komen.

Autosnelwegen.net