Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 25 jan 2022, 15:42

Nou, het zal me benieuwen hoe lang dit in stand blijft voordat er weer een (deel van een) land ineens een eigen regel bedenkt:
AD schreef:Iedereen die volledig is ‘geprikt’ moet in principe weer vrij door Europa kunnen reizen: met de coronapas, maar zonder aanvullende testen of quarantaines. De 27 EU-lidstaten hebben daarover vandaag een akkoord bereikt dat 1 februari van kracht wordt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

wellproc
polderweggetje

Bericht door wellproc » di 25 jan 2022, 18:47

Volledig geprikt heet vrij reizen? :nothanks:
Dat is dus niet vrij, maar verplicht prikken om te mogen reizen. :sadley:

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 25 jan 2022, 19:53

^^ Vrijheid is sinds de Corona crisis een relatief begrip geworden. :facepalm:
Touren is rough so you got to be tough

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » di 25 jan 2022, 19:54

Iets met Schengen uit 1995 en zo.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jan 2022, 22:05

We zijn pas echt vrij als iedereen vrij is.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 25 jan 2022, 23:03

Ik ging precies die week naar St Moritz, dus dat wordt tanken in Livigno. :worship:

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 26 jan 2022, 17:51

Zolang de definitie van "volledig geprikt" niet eenduidig is, blijft er potentieel ellende. Zie de discussie over Duitsland waar volledig = 3.
Werkbaar zou zijn als de assumptie is dat een booster altijd pas gegeven is na een volledige vaccinatie, dus dat de enige relevante entry met de QR code de booster is omdat diens aanwezigheid de aanwezigheid van een volledige vaccinatie impliceert.

Dus de facto wordt er dan alleen naar de laatste vaccinatie gekeken of deze voldoende recent is - de rest doet er dan niet toe.

Voor de minderjarigen zie ik het volgende probleem aankomen omdat het tempo van vaccineren en boosteren nogal uit elkaar loopt in Europa - ook al omdat de meningen er over uiteenlopen of de vaccinatie opbrengst voor hen opweegt tegen de risico's.

Tot slot het eindigen hiervan, Vorige zomer zou dit gekoppeld zijn aan status Groen bij het ECDC, maar waar Duitsland dat wel trouw deed, bleven Italie en Frankrijk gewoon vaccinaties of testen vereisen voor alle buurlanden.

Nu id status Groen op dit moment wel heel erg ver weg, met Omikron staat alles in heel Europa op donkerrood - benieuwd of dit niet blijvend hoger gaat zijn door de hogere besmettelijkheid.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 26 jan 2022, 20:08

Een zeer hoge besmettelijkheid zorgt juist dat straks bijna iedereen Omikron gehad heeft rond april, al dan niet ongemerkt. Dan kleurt dus heel Europa groen in april of mei, tenzij er weer een nieuwe besmettelijke variant komt die ook mensen met Omikron besmetting nogmaals treft. Niet heel waarschijnlijk in de late lente en zomer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 26 jan 2022, 20:29

^^ Maar hoe besmettelijker hoe minder ziekmakend, het virus leert letterlijk bij om z'n host niet te killen zodat het kan overleven.

En dan ondanks - en niet dankzij - alle maatregelen komen we hier normaal met mentaal capabel beleid vanzelf uit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jan 2022, 20:32

exroosje schreef: wo 26 jan 2022, 17:51 Zolang de definitie van "volledig geprikt" niet eenduidig is, blijft er potentieel ellende. Zie de discussie over Duitsland waar volledig = 3.
Werkbaar zou zijn als de assumptie is dat een booster altijd pas gegeven is na een volledige vaccinatie, dus dat de enige relevante entry met de QR code de booster is omdat diens aanwezigheid de aanwezigheid van een volledige vaccinatie impliceert.

Dus de facto wordt er dan alleen naar de laatste vaccinatie gekeken of deze voldoende recent is - de rest doet er dan niet toe.
Zelfs in Nederland vraag ik me dat af. Sommige mensen hebben om medische redenen al voor de boostercampagne een derde prik gekregen, omdat met een bepaald ziektebeeld of medicijngebruik, twee prikken niet voldoende bescherming zouden bieden. Maar die derde prik wordt niet als booster geregistreerd, de booster (een vierde prik) is volgens de overheid nog steeds nodig.

Ik ben benieuwd hoe dat in de corona-app staat, zeker bij de internationale QR-codes, en of zulke personen met drie prikken waarvan de laatste vaak in oktober/november, ook in andere landen als niet geboosterd worden beschouwd en dus tegen beperkingen aanlopen, vooral omdat ze vaak nog niet aan de beurt zijn voor de daadwerkelijke booster.
Coen Tunnel

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 26 jan 2022, 20:42

Weet er iemand nog de vereisten voor een 11jarig kind om in FR een restaurant te bezoeken?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 jan 2022, 20:47

Bizar! Kuipers zegt nu dat mensen die Janssen hebben gehad, en ook de booster hebben gehaald, maar een extra booster moeten gaan halen om Duitsland in te komen.
Nou serieus, dat ga ik dus echt niet doen. Ik ben vorige week geprikt, ik ga niet nog een extra vaccin nemen. Ze bekijken het maar.

Een grote groep wordt dus buitengesloten nu. Daarnaast kan je ook nog nergens officieel een extra booster halen, of je het wilt of niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 26 jan 2022, 21:32

^^
Ik heb me suf gezocht, maar kan hierover niets vinden. Heb je een link voor me? Ik val namelijk in die groep en kan daar volgende maand last van hebben...
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 jan 2022, 22:14

Werd net door Kuipers gezegd in het debat van de tweede kamer.
Ik val ook onder die groep, dus daarom was ik daar erg in geïnteresseerd. ;)

Dat betekent dus 3 keuzes:
- of wachten tot je weer een booster mag halen. Hoelang dat kan duren is mij niet bekend. Mogelijk maanden wachten misschien.
- of illegaal de grens over en locaties opzoeken waar ze geen coronapas controleren.
- niet meer naar Duitsland gaan zolang dat discriminerende beleid daar blijft
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 26 jan 2022, 22:16

Om Duitsland in te komen hoeft het niet, maar op veel plekken in Duitsland geldt 2G of zelfs 2G+. Voor 2G geldt je als volledig ingeënt met Janssen + Pfizer/Moderna, en zolang die 2e prik in de afgelopen 90 dagen is gegeven geldt je ook als geboosterd en kom je bij plaatsen met 2G+ 'gewoon' binnen.

Echter, na deze 90 dagen heb je dus een nieuwe prik nodig om officieel geboosterd te zijn (voor 9 maanden deze keer). Voor 2G+ betekent dat na deze 90 dagen: Janssen + tweede prik met Pfizer/Moderna + test OF derde prik met Pfizer/Moderna. Zie ook hier:

Linktipp: Ihre Fragen: Wann ist nach einer Impfung mit Johnson & Johnson der Booster nötig? https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/ ... g-100.html
Die zweite Impfung empfiehlt die Stiko bereits ab vier Wochen nach der ersten Spritze. Für Unter-30-Jährige sollte demnach allerdings nur Biontech verwendet werden, für Über-30-Jährige wird auch Moderna empfohlen.

Nach drei Monaten sollte man sich übrigens eine dritte Spritze (den Booster) geben lassen, so die Stiko. Auch dann empfiehlt sie Unter-30-Jährigen nur den Impfstoff von Biontech - bei Älteren betrachtet sie Moderna als "gleichwertig".

Übrigens: Auch im Sinne der Corona-Schutzverordnung für NRW gelten Johnson-&-Johnson-Geimpfte erst ab der dritten Impfung als geboostert. Dann sind sie von der Test-Pflicht der 2G-plus-Regel befreit. Außerdem muss man als Kontaktperson eines Corona-Infizierten somit nicht in Quarantäne. Beides hatte die Landesregierung zum 16. Januar geändert.

Mit Geboosterten gleichgestellt ist man aber auch schon vorübergehend nach der zweiten Impfung. Voraussetzung: Die zweite Impfung liegt mehr als 14 Tage und weniger als 90 Tage zurück.
Edit: Kuipers heeft dus deels gelijk. In principe gelden mensen met Janssen + Booster niet als geboosterd in Duitsland, maar worden ze de eerste drie maanden na de prik wel aan boosters 'gelijkgesteld'. Alleen in bureaucratisch paradijs Duitsland kunnen ze zoiets verwarrends verzinnen :facepalm:
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op wo 26 jan 2022, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 26 jan 2022, 22:23

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 26 jan 2022, 22:26

mavas schreef: wo 26 jan 2022, 20:47 Bizar! Kuipers zegt nu dat mensen die Janssen hebben gehad, en ook de booster hebben gehaald, maar een extra booster moeten gaan halen om Duitsland in te komen.
Nou serieus, dat ga ik dus echt niet doen. Ik ben vorige week geprikt, ik ga niet nog een extra vaccin nemen. Ze bekijken het maar.

Een grote groep wordt dus buitengesloten nu. Daarnaast kan je ook nog nergens officieel een extra booster halen, of je het wilt of niet.
mavas schreef: wo 26 jan 2022, 22:23 Nieuwsbericht nu hierover:
https://lc.nl/binnenland/Kuipers-mogeli ... 26493.html
Als de informatie van de WDR klopt (en daar ga ik maar even vanuit) geldt je voor de komende drie maanden als 'geboosterd'. Ergo, in april zou je een derde prik moeten halen.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 26 jan 2022, 22:30

^^
Zo lees ik het ook. Dat zou in mijn geval betekenen dat ik tot 17 maart de status "vollständig geimpft" heb...
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 jan 2022, 22:35

mavas schreef: wo 26 jan 2022, 22:14 Werd net door Kuipers gezegd in het debat van de tweede kamer.
Ik val ook onder die groep, dus daarom was ik daar erg in geïnteresseerd. ;)

Dat betekent dus 3 keuzes:
- of wachten tot je weer een booster mag halen. Hoelang dat kan duren is mij niet bekend. Mogelijk maanden wachten misschien.
- of illegaal de grens over en locaties opzoeken waar ze geen coronapas controleren.
- niet meer naar Duitsland gaan zolang dat discriminerende beleid daar blijft
Of, als je in Nederland niet een tweede boosterprik kan halen, naar Duitsland gaan en daar een extra prik laten zetten. Dan kan wel. Kun je niet registreren in de Nederlandse app, want daar is niet goed over nagedacht, maar met de Duitse app kan dat wel.
Coen Tunnel

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 27 jan 2022, 10:36

Maar goed: dat is dus pas nodig vanaf april (of de laatste dagen van maart voor wie al rond de Kerst een booster na Janssen had). Dan kan het zijn dat de Duitse maatregelen intussen aangepast zijn. 2 boosters binnen 2 maanden lijkt me wat overbodig (contraproductief zelfs) voor het lichaam.

De gemiddelde horeacaonderneming kijkt toch niet verder dan de datum van de laatste prik. Vervelender is het als je een hotel (of concert of trip) geboekt hebt dat niet meer te cancellen is en er staat een purist achter de balie. In mijn geval eenvoudig: ik check in en mijn vrouw met Janssen+booster niet voor een hotel en even geen concert in Duitsland. Deed ik toch niet vaak.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 27 jan 2022, 10:44

Ik kwam met m'n Janssen + Pfizer overal binnen, maar bij 2g+ had ik een extra test nodig. Deze testen kon je in ieder geval zowat op elke straathoek in Berlijn afnemen, waarbij je met 15 minuten de uitslag per mail kreeg. Testen was in Berlijn voor mij een ochtendroutine. Niet ideaal, maar ik moest wat. Ik was in Berlijn van vorige week maandag tot afgelopen zondag, en net in die week hadden ze dus de regels gewijzigd en werd horeca 2g+. Tja.
I'm average height... in Thailand.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 27 jan 2022, 11:26

Maar goed, waarom moet hier nou weer eerst advies over gevraagd worden aan de gezondheidsraad voordat we in Nederland een extra vaccinatie beschikbaar stellen aan Jansen geprikten die naar Duitsland willen?

Het gaat hier nl. niet over een medisch issue maar om alleen om het mogelijk te maken dat iemand die extra booster niet in Duitsland hoeft te halen maar dat ook in Nederland kan doen.

Als je dat gebaar wilt maken, dan doe je dat toch gewoon? Of niet als je het niet wilt betalen.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 27 jan 2022, 11:33

^^ Je kent Nederland toch wel? We debatteren en overleggen over letterlijk alles, tot in talkshows aan toe, maar daar blijft het dan ook bij. We zetten nooit door.
I'm average height... in Thailand.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 27 jan 2022, 11:45

exroosje schreef: do 27 jan 2022, 11:26 Maar goed, waarom moet hier nou weer eerst advies over gevraagd worden aan de gezondheidsraad voordat we in Nederland een extra vaccinatie beschikbaar stellen aan Jansen geprikten die naar Duitsland willen?

Het gaat hier nl. niet over een medisch issue maar om alleen om het mogelijk te maken dat iemand die extra booster niet in Duitsland hoeft te halen maar dat ook in Nederland kan doen.

Als je dat gebaar wilt maken, dan doe je dat toch gewoon? Of niet als je het niet wilt betalen.
Het is natuurlijk wel te gek voor woorden dat je niet om medische, maar om politieke redenen een boostershot moet gaan halen om een beetje normaal te kunnen leven in Duitsland. Ik vind dat echt verwerpelijk.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 27 jan 2022, 12:32

^^ Precies dat! Ik laat Duitsland dan ook wel lekker links liggen zolang ze daar al die discriminerende maatregelen hebben.
Ik ga wel naar Schotland of Denemarken op vakantie, waar ze binnenkort vrij van maatregelen zijn.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 27 jan 2022, 12:52

Geldt dat ook voor Schotland ? Die voeren hun eigen beleid en volgen Engeland (Boris Boefje) meestal niet.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 27 jan 2022, 12:56

Hier nog een. Het gaat echt veel toeristen schelen in de komende maanden. Dus komen al die Duitsers die geen trek hebben in extra prikken straks hierheen. Dat kan de Nederlandse middenstand tenminste weer wat schade inhalen nadat iedereen hier naar België is gegaan de afgelopen tijd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 27 jan 2022, 13:00

Peter schreef: do 27 jan 2022, 12:52 Geldt dat ook voor Schotland ? Die voeren hun eigen beleid en volgen Engeland (Boris Boefje) meestal niet.
Ik weet dat Schotland eergisteren al veel maatregelen heeft afgeschaft, die ze speciaal voor omikron hadden ingesteld.
Ik verwacht dat die over niet al te lange tijd Engeland en Ierland zullen volgen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 27 jan 2022, 13:02

Palance schreef: do 27 jan 2022, 12:56 Hier nog een. Het gaat echt veel toeristen schelen in de komende maanden. Dus komen al die Duitsers die geen trek hebben in extra prikken straks hierheen. Dat kan de Nederlandse middenstand tenminste weer wat schade inhalen nadat iedereen hier naar België is gegaan de afgelopen tijd.
Pasen kan wat dat betreft nog wel eens heel mooi worden voor de Nederlandse middenstand, als heel Duitsland standaard naar Nederland komt voor de kust en de eilanden. Dat zal nog wel eens een heel mooi voorjaar kunnen worden voor al die ondernemers hier.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 27 jan 2022, 20:04

Robbert297 schreef: do 27 jan 2022, 11:33 ^^ Je kent Nederland toch wel? We debatteren en overleggen over letterlijk alles, tot in talkshows aan toe, maar daar blijft het dan ook bij. We zetten nooit door.
Een meeting over een meeting over een meeting, waarbij niks besloten word en dr problemen gepoogd worden op te lossen door de kop in het zand te steken... :wall: