Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

brytje008
verkeersader

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » wo 16 feb 2022, 18:09

T-hijs schreef: wo 16 feb 2022, 14:20 ^^
Mooi zo. Nu Duitsland en Oostenrijk nog. O ja, en Nederland... :facepalm:
Oostenrijk schijnt ook te versoepelen, ook voor toeristen. Dat las ik hier.

https://www.hln.be/buitenland/zwitserla ... ~aa9a8d64/
Touren is rough so you got to be tough

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » do 17 feb 2022, 10:24

Coen Tunnel schreef: wo 16 feb 2022, 17:26 Veel reisadviezen worden vanaf vandaag versoepeld, zo heeft bv. de VS inmiddels weer een groen reisadvies.

Dat groen heeft niets meer met Corona te maken. Voor de terugreis is de VS nog steeds een "zeer hoog risico gebied" wat betekent dat een test verplicht is voor terugreis en tot 25 februari geldt ook de 10 dagen thuis quarantaine nog voor niet geboosterden. Gelukkig vervalt die daarna.

Vreemd overigens dat de EU landen wel op geel blijven staan vanwege de Corona restricties en landen buiten Europa niet. Belgie is nu geel terwijl de VS dus op groen staat..... Ik zie werkelijk geen enkele factor inclusief en exclusief Corona waar Belgie slechter op zou scoren qua veiligheid als de VS....

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 17 feb 2022, 10:46

De testverplichting heeft niets te maken met zeer-hoog risico. Het geldt voor alle landen buiten de EU (exclusief de Caribische delen van het koninkrijk), ongeacht het risiconiveau. En ja, dat is een grote farce. In Nederland kun je nog wel voor 30 euro een testje regelen, maar in het buitenland kost het vaak een veelvoud.

En je kunt natuurlijk altijd achter moeten blijven als je verkeerd test. Maar dat vind ik op zich wel eens een mooi excuus om ergens langer te blijven. Maar het wil maar niet gebeuren haha. Gevolg is wel dat ik nu altijd mijn laptop mee heb op reis, voor het geval dat. Dan kan ik in ieder geval werken op afstand.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 17 feb 2022, 11:41

Duitsland gaat in ieder geval ook versoepelen, maar doet vooralsnog niets aan de inreisbeperkingen voor mensen uit hoogrisicogebieden.

https://duitslandinstituut.nl/artikel/4 ... aatregelen
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2022, 17:22

sanderl schreef: do 17 feb 2022, 10:46 De testverplichting heeft niets te maken met zeer-hoog risico. Het geldt voor alle landen buiten de EU (exclusief de Caribische delen van het koninkrijk), ongeacht het risiconiveau. En ja, dat is een grote farce. In Nederland kun je nog wel voor 30 euro een testje regelen, maar in het buitenland kost het vaak een veelvoud.
Ik reisde vorige maand vanuit Saoedi-Arabië terug. 75 euro voor een testje aftikken, terwijl ik volledig gevaccineerd was en geen klachten had.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 17 feb 2022, 17:49

Kleine moeite toch? :facepalm:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2022, 18:13

^^ Kijk, op zo'n reis zijn dat de kosten niet, en die test doen hoeft ook niet heel veel tijd te kosten. Maar het is gewoon vervelend en zinloos. En nu blijft dat voorlopig ook zo voor alle landen buiten de EU+Schengen (behalve Caribisch Nederland), ongeacht hoe groot het besmettingsrisico in dat land is, ongeacht hoeveel prikken je hebt gehad en mét het risico dat Nederlands ingezetenen niet mogen terugkeren naar Nederland, maar misschien ook niet in het land waar ze zijn mogen blijven. Potentieel creëert het gewoon een hoop gedoe en jaagt het reizigers op kosten, terwijl er geen enkel zinvol argument te bedenken is waarom iemand zich zou moeten laten testen bij terugkeer naar Nederland, en zeker niet een volledig gevacineerde waarvan de kans dat de zorg ermee belast wordt nihil is. Overigens is het voor ongevaccineerde reizigers ook onzin dat zij zich moeten laten testen bij terugkeer uit bv. Zweden of Zwitserland naar Nederland.

Verspreiding van het virus voorkom je er ook niet mee, want uiteindelijk is maakt het voor een eventuele besmetting niet uit of die nou in Nederland of daarbuiten plaatsvindt.

Ik zal er niet arm van worden, maar het is aperte onzin waar alleen testbureautjes in het buitenland beter van worden.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 17 feb 2022, 18:15

Voor diezelfde 75 euro ben je al een heel eind op de tolweg richting Zuid-Frankrijk of Spanje, en daar heb je toch meer aan dan aan zo'n sneltest.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2022, 18:16

^^ Da's leuk en aardig, maar daarmee kom ik nog steeds niet op het vliegtuig van Riyadh terug naar Nederland. ;) Nu is Saoedi-Arabië leuk hoor, daar niet van, maar op een gegeven moment wil ik ook wel weer terug naar huis.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 17 feb 2022, 18:17

Weet ik wel, maar ik heb het letterlijk over die 75 euro en wat het voor je vakantie kan betekenen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 17 feb 2022, 19:05

Of 300 euro als gezin met 2 kinderen. Plus (een deel van) je laatste vakantiedag. Waanzin. Vandaar+muilkorfplicht dat ik dus voorlopig met de auto blijf gaan. Geen last van die testplicht, pakkans verwaarloosbaar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 feb 2022, 19:08

^^ Tja, met de auto wordt het lastig om wat verder te reizen, laat staan om naar bestemmingen zoals Curaçao, Colombia, Malta, Saoedi-Arabië en Tenerife te gaan (allemaal gedaan in de afgelopen negen maanden) en ik pas er voor om me nog te veel te laten beperken qua reizen. Ik ben nu nog jong genoeg én ik heb geld genoeg om wat van de wereld te kunnen zien. Ik kan wel jaren gaan wachten, maar daar heb ik vooral mezelf mee.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 17 feb 2022, 19:17

Als ik geen kinderen zou hebben, zou ik er minder moeite mee hebben om ergens te “stranden”.
Voor de rest, ik reis graag maar heb (zowel met als zonder kinderen) al heel veel gezien. Voldoende om niet tegen elke prijs op reis te gaan. En ik vermaak me overal, dus ook met de auto bereik ik de komende tijd zat gebieden zonder gedoe. De trip naar de Faeröer is zo goed als geregeld. Met de auto dus ipv vliegtuig :woop:

Begrijp me niet verkeerd, ik snap je volkomen dat je het wel doet, en dat is natuurlijk gewoon een persoonlijke afweging die ieder voor zich maakt.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 17 feb 2022, 19:55

Coen Tunnel schreef: do 17 feb 2022, 19:08 ^^ Tja, met de auto wordt het lastig om wat verder te reizen, laat staan om naar bestemmingen zoals Curaçao, Colombia, Malta, Saoedi-Arabië en Tenerife te gaan (allemaal gedaan in de afgelopen negen maanden) en ik pas er voor om me nog te veel te laten beperken qua reizen. Ik ben nu nog jong genoeg én ik heb geld genoeg om wat van de wereld te kunnen zien. Ik kan wel jaren gaan wachten, maar daar heb ik vooral mezelf mee.
Dat zijn dan ook bestemmingen die voor mij niet zo aantrekkelijk zijn, ik heb daar op zich niks te zoeken. Zeker als ik niet hypocriet wil overkomen met m'n kritiek tegenover het duurzaamheidsideaaltje.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 17 feb 2022, 20:11

Coen Tunnel schreef: do 17 feb 2022, 17:22
sanderl schreef: do 17 feb 2022, 10:46 De testverplichting heeft niets te maken met zeer-hoog risico. Het geldt voor alle landen buiten de EU (exclusief de Caribische delen van het koninkrijk), ongeacht het risiconiveau. En ja, dat is een grote farce. In Nederland kun je nog wel voor 30 euro een testje regelen, maar in het buitenland kost het vaak een veelvoud.
Ik reisde vorige maand vanuit Saoedi-Arabië terug. 75 euro voor een testje aftikken, terwijl ik volledig gevaccineerd was en geen klachten had.
https://www.toegangsbewijs.nu/?gclid=EA ... gKF__D_BwE
20 euro, werkt alleen niet op zondag. Vloog zelf laatste 2 keer op zondag terug dus geen gebruik van kunnen maken. Binnenkort kom ik terug uit de VS , en natuurlijk ook weer op zondag :lol: . Maar had al gevonden dat daar een vergelijkbare lokale aanbieder is.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 18 feb 2022, 16:54

Ziet er wel uit als een ideale aanbieder voor dat soort tests, snap alleen niet waarom ze niet ook op zondag tests kunnen leveren, het reizen stopt ook niet op zondag (maar goed in Staphorst is de zelfbedieningspomp ook dicht op zondag (!?) ) . Ander nadeel voor gebruik bij terugvliegen uit bv de VS is dat de test alleen gedurende Nederlandse kantooruren kan.
En dan heb je een Nederlands bewijs wat je moet gebruiken om in het buitenland op een vlucht naar Nederland te komen. Kan me zo voorstellen dat je raar aangekeken wordt bij de gate bij inchecken (want daar vindt de uiteindelijke controle plaats....)

Het gaat hier overigens niet om een PCR test maar een antigeen test. Dat kan ook het verschil in prijs verklaren . Die zijn ook bij andere aanbieders een stukje goedkoper dan 79 euro in Nederland. Alsnog is 20 euro een erg scherpe prijs ...

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » vr 18 feb 2022, 20:28

In Amerika ben je voor een antigeentest zo 150 dollar kwijt.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 18 feb 2022, 20:51

De kosten voor medische zaken in de USA zijn sowieso buitensporig als je ze vergelijkt met Europa. Die vergelijken is dan ook nogal onnuttig.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » za 19 feb 2022, 8:08

Prima joh, maar dat is het punt ook niet. Wil alleen maar aangeven dat er alternatieven zijn als je niet de hoofdprijs wil betalen.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 21 feb 2022, 8:51

Inde VS kun je je toch ook bij de pharmacy testen voor weinig tot niets? Dat lees ik tenminste op de site van buza.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 21 feb 2022, 9:51

In theorie geven ze aan dat het kan. In de praktijk zijn ze amper beschikbaar. Walgreens biedt bijvoorbeeld op bijna geen plekken de sneltest aan, en voor PCR-tests geven ze geen garantie op een resultaat binnen een bepaalde tijd. Bovendien is het ver vooruit volgeboekt. Voor CVS geldt eigenlijk hetzelfde, met daarnaast dat je nog een VPN nodig hebt om überhaupt te reserveren. En zo is het bij elke zogenaamde 'gratis' aanbieder, het klinkt leuk, maar in de praktijk heb je er nooit wat aan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 feb 2022, 9:57

De Amerika-correspondent van BNR had het er ook over dat er bijna niet aan zelftesten te komen is. En dat is al een tijd zo, men zei nog dat bij Thanksgiving het beste cadeau een setje zelftests was omdat er niemand aan kon komen.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 21 feb 2022, 10:57

Ik ga over drie weken nu deze proberen: https://www.azova.com/. Kost 20 dollar met certificaat als je zelf de zelftest regelt. Ze werken met de Flowflex zelftest. En die liggen toevallig gewoon bij de Kruidvat, dus kan die gelukkig meenemen vanaf NL.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 28 feb 2022, 20:29

Aanstaande zondagmorgen komen wij met de boot uit Göteborg in Kiel aan. Officieel moet junior een test ondergaan om überhaupt door Duitsland heen te mogen reizen, zelfs nu wij linea recta naar Nederland reizen.

Weet iemand of hierop actief wordt gecontroleerd, bij het inchecken in Göteborg of bij het van boord gaan (met de auto) in Kiel?

Ik zoek alleen een antwoord op deze vraag; ik heb geen behoefte aan een uitwisseling van meningen over dit onderwerp... :dyn_hyp:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 28 feb 2022, 20:33

Vriendin van me zit met haar gezin in Zweden en legt letterlijk alles uit op haar FB, mocht ze controle hebben gehad, had ze dat zeker vermeld. Dus ik durf te beweren dat het allemaal wel meevalt. Zij waren wel met de auto.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 28 feb 2022, 20:39

^^
Wij zijn zaterdag heen gegaan (dus van Kiel naar Göteborg), ook met de auto, en alleen de paspoorten zijn gecontroleerd bij het inchecken. Ook bij het van boord gaan geen controle. Maar dat vond ik logisch, omdat Zweden alle inreismaatregelen heeft afgeschaft. En ik ben toch een beetje bang voor een check op de terugweg. Dat geeft zo'n gedoe...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 28 feb 2022, 20:46

Even ter opfrissing van mijn geheugen: hoe reizen jullie terug naar Duitsland? Over land of via de ferry?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 28 feb 2022, 20:48

^^
Veerboot van Göteborg naar Kiel. Inschepen zaterdagmiddag, van boord zondagmorgen, inclusief auto.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 28 feb 2022, 22:48

Over land zijn er geen noemenswaardige controles. Hoe het in veerhavens eraan toe gaat is mij niet bekend.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 28 feb 2022, 22:52

In mijn ervaring pikken ze alleen de Duitsers er uit bij controles. Buitenlanders interesseert ze eigenlijk niet.