Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » vr 25 mar 2022, 13:52

Het zou ook raar zijn dat je nooit meer zou kunnen voldoen aan de vaccinatieplicht. Maar de vraag is: waar moet je nu in Frankrijk nog een vaccinatiebewijs laten zien? De pass sanitaire is toch afgeschaft?

Polen schaft trouwens ook alle maatregelen af per 28 maart.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 25 mar 2022, 14:04

Chris schreef: vr 25 mar 2022, 13:52 Het zou ook raar zijn dat je nooit meer zou kunnen voldoen aan de vaccinatieplicht.
Zeker raar, maar zo lees ik het wel (nog steeds)
Chris schreef: vr 25 mar 2022, 13:52 Maar de vraag is: waar moet je nu in Frankrijk nog een vaccinatiebewijs laten zien? De pass sanitaire is toch afgeschaft?
Enkel in bejaardenhuizen, medische locaties zoals ik ergens zag staan. Maar de eis om gevaccineerd, hersteld of getest te zijn geldt nog wel steeds om het land in te mogen komen...
Ik denk er dus ernstig over om m'n reisplannen aan te passen, vanwege deze lichtelijk gestoorde eisen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 25 mar 2022, 14:06

^^ die eisen gelden in heel veel landen nog steeds.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 25 mar 2022, 14:28

Onze prikken zijn precies niet meer geldig als we naar Frankrijk reizen in april. Wij gokken het er op, ik ga daar geen booster voor halen. Ik verwacht niet dat dat nog versoepeld gaat worden vóór april; want dit is typisch zo'n maatregel waar de "gewone" burger in het dagelijks leven geen last van heeft, dus ook nauwelijk ophef over bestaat dat ze in stand worden gehouden.
Als ik naar het aantal grenscontroles kijk, zie ik Frankrijk nou niet echt hard meer controleren.
Gelden er overigens andere vereisten voor transit door Frankrijk?

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 25 mar 2022, 15:08

Heb even verder gezocht. Als je in Frankrijk covid hebt gehad nadat je de eerste twee prikken hebt gehad, hoef je geen booster meer en is je vaccinatie onbeperkt geldig. Italië hanteert hetzelfde systeem.
https://www.gouvernement.fr/actualite/l ... e-d-emploi

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » zo 27 mar 2022, 17:09

Gisteren in Frankrijk gaan winkelen en eten en er werd niets meer gevraagd (geen pass sanitaire, nergens mondmaskers). Net zoals in België dus.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 27 mar 2022, 18:12

^^
Vandaag idem in Luxemburg.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 27 mar 2022, 20:44

Mooi, de échte normaal en niet de nieuwe normaal lijkt dus wel degelijk terug te zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 mar 2022, 22:21

Zwitserland heft per 1 april de resterende coronamaatregelen op. Dat betekent dus geen mondkapje meer in het openbaar vervoer (en daarmee ook niet in de toeristentreinen en kabelbanen).

Vrijwel alle andere beperkingen en regels waren eerder al opgeheven. Het mondkapje in het OV was het laatste echt zichtbare. Een paar kantons willen nog vasthouden aan een mondkapje in ziekenhuizen.

https://www.admin.ch/gov/de/start/dokum ... 87801.html

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 11 apr 2022, 15:12

Vorige week stond er net voorbij de Belgische grens op de Franse A2 een file van ongeveer een half uur. Verkeer moest bij uitrit 25 (Vicq) de snelweg verlaten, aan de rotonde keren en dan terug de snelweg oprijden zoals ook Google Maps aangeeft. Onderweg kom je een busje van de PAF of de Gendarmerie tegen.
Blijkbaar is dat al minstens sinds september 2021 zo, corona en de strijd tegen illegale migratie worden als reden opgegeven.
Gezien de file (waarin ik minstens 3 ongevallen met blikschade zag) lijkt het mij meer problemen te geven dan het oplost.
Niet uitzonderlijk dat ik op de A2 controles tegenkom, maar meestal staan ze bij het tolstation van Thun L'Evêque, wat daar toch meer voor geschikt is.

Voor wie het (net als de meeste pendelaars) wil vermijden, soms sluit de Belgische politie de laatste uitrit (Dour) ook af, dus check op tijd Waze/Google maps. Voor wie een grotere omweg wil maken: op de A16 was er niets te zien van controles.
Artikel in L'Observateur
Artikel in La Voix du Nord (betaalmuur)

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » ma 11 apr 2022, 15:40

^^ Op de A27 en op de A22 staan ze er al anderhalf jaar maar heel af en toe, daar kun je vrijwel altijd gewoon doorkarren. Vreemd dat daar op de A2 zo anders mee om wordt gegaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 apr 2022, 15:50

^^ Da’s politiek: jezelf laten zien, en waar doe je dat nou beter dan op de route die ooit aantoonbaar is gebruikt voor terrorisme?

Nou goed, ik pak meestal de E19 en niet de route over Gent omdat hij ondanks een paar kilometer extra doorgaans beter doorrijdt (waarbij ook geldt: bij Tournai de grens over rijdt ook prima door, maar dat is even lang in kilometers als over Brussel). Dus zolang dit doorgaat, gaan we gewoon terug naar Gent.

Wat op zich ook wel een aardig alternatief is (maar niet sneller dan over Gent) is bij Mons de R5 op en dan doorsteken naar de D649. Die laatste is expresweg tot aan de A2. De doorsteek van R5 naar D649 is 16 kilometer zonder dorpspassages en grotendeels kaarsrecht. Vanaf Dour parallel aan de E19/A2 naar oprit Onnaing rijden is even lang over OWN, maar dan met de passage van Quiévrain/Quiévrechain erin.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 apr 2022, 16:03

Op de grensovergang Adinkerke-Bray Dunes staan ze ook nog altijd. Lekker kunstmatig filetje veroorzaken en doen alsof je controleert. Aan de uitrusting te zien ter plekke, zijn ze van plan om daar nog maanden te staan. Je ouderwetse grensovergang"controle" dus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 apr 2022, 11:28

Mecklenburg-Vorpommern versoepelt licht, maar blijft strenger dan andere staten.

https://www.regierung-mv.de/Aktuell/?id ... mitteilung

3G komt te vervallen, behalve bij de toeristensector (accommodaties). En maskers blijven nog verplicht.

Mecklenburg-Vorpommern is eigenlijk al 2 jaar lang één van de strengste staten in Duitsland.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 13 apr 2022, 11:39

Hoe zit dat in de naburige deelstaten Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz en Niedersachsen? Ik overweeg een weekendje weg in Duitsland met de trein, maar geen zin om de hele dag met mondkapje onderweg te zijn.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » wo 13 apr 2022, 11:59

^^ In het openbaar vervoer blijven mondkapjes sowieso verplicht in heel Duitsland.

Naast Mecklenburg-Vorpommern heeft ook Hamburg gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zichzelf tot hotspot te verklaren. Voor Hamburg verloopt dat op 30 april, en wordt in principe niet verlengd. Voor Mecklenburg-Vorpommern verloopt het huidige beleid op 27 april. Als ook daar niet verlengd wordt is heel Duitsland op de meeste plaatsen mondkapjesvrij vanaf 1 mei. Althans, de verplichting daartoe. Het zal nog wel even duren voor ze echt uit het straatbeeld zijn verdwenen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 13 apr 2022, 12:07

Ach, regelmatig iets eten en drinken maakt het dragen wat minder irritant 8-)

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 13 apr 2022, 12:26

^^ Moet je in sommige landen mee uitkijken, want er kan een verbod gelden op eten en drinken in het transportmiddel. In o.a. Luxemburg is dat het geval.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 13 apr 2022, 13:40

Ook in BE mag je op de bus niks drinken of eten, in de trein is dat wat anders dacht ik, maar het wordt zeker niet als minder storend aangenomen als op de bus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 apr 2022, 16:47

https://app.euplf.eu/#/

Een aantal landen stellen nog een passenger locator form verplicht. Er is een Europese versie van. Echter alleen Italië heeft dit voor alle transportmiddelen verplicht gesteld, in Frankrijk, Malta en Slovenië geldt dat alleen per vliegtuig (of schip).

Italië schaft overigens per 1 mei de EUDCC (QR code) af. Zo te zien als één van de laatste landen: https://reopen.europa.eu/en/map/ITA/7012

Als ik zo door die site browse dan is een QR code voor restaurants, winkels en accommodaties alleen nog verplicht in Italië en Griekenland, en mogelijk autonome gemeenschappen in Spanje (niet landelijk). En sommige landen vereisen het formeel bij inreis maar er lijkt amper of niet op gecontroleerd te worden als je over land reist.

In de meeste landen zijn bijna alle voor toeristen relevante coronarestricties nu vervallen. Nog een aantal landen houden vast aan algemeen gebruik van mondmaskers (Spanje, Portugal, Italië, Griekenland, Oostenrijk, Kroatië, Slovenië, Slowakije). En in een aantal andere landen nog in het openbaar vervoer.

De minste restricties zijn nu in Noordwest-Europa, Scandinavië en het grootste deel van Oost-Europa. De meeste restricties zijn in het zuiden.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » wo 13 apr 2022, 16:58

^^ Griekenland heeft zojuist bekend gemaakt dat de coronapas en het mondkapje daar ook verdwijnen, wel pas vanaf 1 juni.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 13 apr 2022, 17:21

Chris schreef: wo 13 apr 2022, 16:47 In de meeste landen zijn bijna alle voor toeristen relevante coronarestricties nu vervallen. Nog een aantal landen houden vast aan algemeen gebruik van mondmaskers (Spanje, Portugal, Italië, Griekenland, Oostenrijk, Kroatië, Slovenië, Slowakije). En in een aantal andere landen nog in het openbaar vervoer.
Fijn dit overzicht van jou!
Wij zitten nu juist te kijken waar je eind mei allemaal heen zou kunnen gaan binnen Europa, met zo min mogelijk maatregelen (dus ook geen mondkapjes). Wat kunnen we daaromtrent verwachten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 13 apr 2022, 17:39

^^ Frankrijk is in de realiteit zo vrij als voor Covid19, verder zuidelijk ben ik dit jaar nog niet geraakt.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » ma 18 apr 2022, 19:10

Het is me op dit moment niet helemaal duidelijk hoe het zit met het coronacertificaat wanneer men België per vliegtuig (dus een "vervoerder") vanuit een ander EU-land inreist.

MinBuZa stelt dat bij verblijf onder de 48 uur nooit een coronabewijs benodigd is, terwijl info-coronavirus hierbij de nodige kanttekeningen plaatst (zoals het onderscheid tussen inreizen met of zonder "vervoerder").

Iemand enig idee hoe het nu zit, en of de huidige regelgeving op korte termijn gaat aangepast worden?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 apr 2022, 21:08

mvalkenburg schreef: vr 11 mar 2022, 11:04 Het vereisen van een negatieve test of vaccinatie is géén Europese verplichting voor reizen binnen Schengen.
Het mondkapje in het vliegtuig is géén Europese regel, maar een strikte aanbeveling.

De facto verandert er dus voor reizen niets en zijn dus zeer zeker niet "alle maatregelen" opgeheven. Terwijl dat prima zou kunnen.
Ruim een maand verder kan ik nu uit eigen ervaring melden dat KLM de mondkapjesplicht niet meer handhaaft, sterker nog, ze volgen de regels van het land van bestemming. Bij het begin van mijn vlucht werd gemeld dat mondkapjes aanbevolen waren, veel mensen deden toen het mondkapje af. Ik denk dat hooguit 20% nog een mondkapje droeg. Ook de crew droeg geen mondkapjes. Een prettige ontwikkeling!

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 22 apr 2022, 22:58

Leuk, maar ben je nog altijd aan de grillen overgeleverd van dat moment. Mijn directe collega is de afgelopen maand 3x op pad geweest: KLM retour Helsinki: geen sprake van “gedogen” van mondkapjesvrij reizen. KLM naar Spanje: relaxed. Transavia vanuit Spanje: Mondkap op! Nu!

En daarnaast: ik kan nog steeds niet vrij reizen naar of verder dan Frankrijk of Duitsland, want testverplichting.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 apr 2022, 23:12

Met de auto lijk je nu overal probleemloos in Europa heen te kunnen gaan, behalve Italië, waar aanvullende eisen zijn (PLF en QR codes).

In Frankrijk en Spanje moet je officieel een QR code bij je hebben voor inreis. Ik ben dit weekend in Frankrijk geweest en er zijn geen grenscontroles en er is nergens naar een QR code gevraagd. Je kan daar gewoon heen zoals het pre-corona was.

De tekst van Spanje lijkt vooral toepassing te hebben op vliegreizen. Het lijkt er niet op dat er aan de grens gecontroleerd wordt. QR codes worden in Spanje zelf niet gebruikt volgens mij. Mondkapjes zijn daar ook afgeschaft (behalve OV).

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 22 apr 2022, 23:29

Ik ga morgen zelf naar Frankrijk, met de auto dus, en heb geen qr-code. Het zal wel loslopen, maar formeel ben ik dus in overtreding. Met het vliegtuig zou ik dat niet gokken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 apr 2022, 23:54

mvalkenburg schreef: vr 22 apr 2022, 22:58 Leuk, maar ben je nog altijd aan de grillen overgeleverd van dat moment. Mijn directe collega is de afgelopen maand 3x op pad geweest: KLM retour Helsinki: geen sprake van “gedogen” van mondkapjesvrij reizen. KLM naar Spanje: relaxed. Transavia vanuit Spanje: Mondkap op! Nu!

En daarnaast: ik kan nog steeds niet vrij reizen naar of verder dan Frankrijk of Duitsland, want testverplichting.
Is het glas altijd halfleeg bij jou?

Ja, ik ben ook kritisch geweest op het beleid, maar dat ik nu een vlucht van negen uur zonder mondkapje hoef te doen vind ik prettig, en een flinke stap vooruit.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » za 23 apr 2022, 10:57

Ik vind het glas zeker niet vol nee. Als ik afhankelijk ben van de grillen van een crew, nadat ik op Schiphol met een angstlap op heb gelopen, met een onnodige, dure test op zak, om naar een land te reizen waar ik - hoezee - niet meer óveral met een lap op hoef te lopen: dan vind ik dat niet normaal nee.