Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 23 apr 2022, 16:03

mvalkenburg schreef: za 23 apr 2022, 10:57 Ik vind het glas zeker niet vol nee. Als ik afhankelijk ben van de grillen van een crew, nadat ik op Schiphol met een angstlap op heb gelopen, met een onnodige, dure test op zak, om naar een land te reizen waar ik - hoezee - niet meer óveral met een lap op hoef te lopen: dan vind ik dat niet normaal nee.
Voor de duidelijkheid, je bent niet afhankelijk van de grillen van de crew. KLM heeft bevestigd dat op vluchten naar landen waar geen mondkapjesplicht meer geldt, deze ook niet gehandhaafd wordt. Het is dus niet aan de crew, het hangt af van het beleid van het andere land. En dat ondanks dat het Nederlandse beleid nog altijd een mondkapjesplicht in het vliegtuig inhoudt. KLM negeert dus bewust het Nederlandse beleid, een keuze waar ik alleen maar blij mee ben.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -vliegtuig
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... naar-de-vs

Overigens, ook op Schiphol is publiek steeds lakser met het dragen van mondkapjes. Ik ben dit jaar al drie keer eerder van en naar Schiphol gevlogen, maar het neemt af, en handhaving lijkt er niet te zijn. Genoeg mensen die alleen voor de security en bij het boarden even dat ding opdeden, om de indruk te wekken dat ze zich aan de regels houden.

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » zo 24 apr 2022, 21:16

Het beeld wat Coen Tunnel hierboven schetst is ook wat ik rond Pasen op Eindhoven Airport zag. We kwamen er in de auto achter dat we geen mondkapjes bij ons hadden dus hebben die nog snel bij een tankstation gekocht. Op de luchthaven zelf staat overal dat het verplicht is, maar werkelijk niemand houdt zich eraan, ook het personeel niet. In het vliegtuig zelf (Ryanair) was het verplicht, maar voor dat ene uurtje kan ik me er absoluut niet druk over maken.

De reis ging overigens naar Londen, hier was weinig meer van corona te merken. TfL raadt ook het dragen van een mondkapje ten zeerste aan. Dit wordt echter maar door een hele kleine groep gedaan, je ziet ze wel meer dan in het OV in Nederland overigens.
Je zag nog wel op veel plekken nog stickers van afstand houden en mondkapjes die niet weg waren gehaald, maar van afstand houden was geen sprake.
Wat me wel opviel was ergens in een wachtrij dat mensen nog steeds aardig wat afstand houden, ook in Nederland valt me dit op, heb ook het gevoel dat dit nooit meer weg zal gaan. Naar mijn idee niks mis mee om wat ruimte om je heen te hebben.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 26 apr 2022, 3:43

Ik ben vandaag naar San Francisco gevlogen, mijn eerste vlucht sinds 2019.
Niemand heeft mijn Coronapapieren gecontroleerd.
Ik was de mondkapjesplicht in het vliegtuig bijna vergeten tot ik zag dat de meeste mensen er wel een op hadden. Maar niet iedereen, en niemand van het personeel, dus heb ik het ook maar weggelaten.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 26 apr 2022, 12:34

Om naar de VS te vliegen moet je toch bij inchecken je coronatest papieren doorgeven? Daarna wordt er niets meer gecheckt want dat is dus al gedaan....

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 27 apr 2022, 5:17

Nee, dat kon inderdaad maar dan had ik de test en een ander formulier eerst moeten scannen en je kunt het overslaan. Ik kreeg ook geen definitieve boarding pass en de bedoeling is dan waarschijnlijk dat het op de luchthaven gecheckt wordt, maar dat is bij mij dus niet gedaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 apr 2022, 5:38

exroosje schreef: di 26 apr 2022, 12:34 Om naar de VS te vliegen moet je toch bij inchecken je coronatest papieren doorgeven? Daarna wordt er niets meer gecheckt want dat is dus al gedaan....
Dat is optioneel, je kunt er ook voor kiezen het op de luchthaven te tonen voor controle. Bij KLM moet je die documenten trouwens separaat doorsturen, niet tijdens het inchecken.
marcel schreef: wo 27 apr 2022, 5:17 Nee, dat kon inderdaad maar dan had ik de test en een ander formulier eerst moeten scannen en je kunt het overslaan. Ik kreeg ook geen definitieve boarding pass en de bedoeling is dan waarschijnlijk dat het op de luchthaven gecheckt wordt, maar dat is bij mij dus niet gedaan.
Mijn ervaring van de vluchten die ik sinds het begin van de pandemie heb gemaakt is dat scannen niet per se hoeft, een foto met de telefoon gemaakt wordt geaccepteerd. Althans, bij KLM. Bij Aegean werd de hele (digitale) papierwinkel wel op de luchthaven gecheckt voor ik de boarding pass kreeg, maar dat had toen ook te maken met mijn eindbestemming (Saoedi-Arabië).

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » wo 27 apr 2022, 17:33

Geldt er in Duitsland NRW nog altijd maskerplicht binnen en/of buiten en QR code voor restaurant/horeca?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 27 apr 2022, 17:46

^^ Kon vorig weekend overal doorlopen zonder masker en QR.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 03 mei 2022, 14:51

Km357 schreef: wo 27 apr 2022, 17:33 Geldt er in Duitsland NRW nog altijd maskerplicht binnen en/of buiten en QR code voor restaurant/horeca?
Nee, is optioneel. Alleen nog in het openbaar vervoer en medische inrichtingen is het verplicht. Bovendien mogen restaurants en winkels (ook supermarkten) op eigen initatief nog een mondkapje verplicht stellen. In de praktijk doet dat bijna niemand meer. Ook een certificaat mag als huisregel nog verplicht gesteld worden in restaurants of hotels, maar ook dat doet defacto niemand meer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Dietrich
zandpaadje

Bericht door Dietrich » wo 04 mei 2022, 5:54

Km357 schreef: wo 27 apr 2022, 17:33 Geldt er in Duitsland NRW nog altijd maskerplicht binnen en/of buiten en QR code voor restaurant/horeca?
Wij gaan na twee jaar onze gebruikelijke jaarlijkse roadtrip weer hervatten, dat is over het algemeen een autoreis naar verschillende landen en steden in Europa, en een afstand van op z'n hoogst 400/500 km per dag.

Om zoals nu in Kroatië te kunnen komen moet je dan natuurlijk wel in Duitsland overnachten.

Het hotel dat wij geboekt hebben heeft nog wel allerlei restricties aangegeven op de website, bij telefonische navraag naar de maatregelen ter plaatse blijkt echter dat ze die allemaal overboord gegooid hebben.

Bij het hotel in Oostenrijk dat wij geboekt hebben het zelfde verhaal, op de website staan allerlei regels en beperkingen, maar bij telefonische navraag blijkt dat ze daar nogal 'locker' mee omgaan.
Never trust anyone without a sense of humor.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 mei 2022, 9:18

Laatst reed ik om een huurauto op te halen met de trein van Zwitserland naar Duitsland. Het was nogal grappig om te zien dat in Zwitserland letterlijk niemand in de trein een mondkapje droeg tot en met Basel SBB. Daarna richting Badischer Bahnhof had ineens iedereen een mondkapje op, de overgrote meerderheid zelfs FFP2. Ik heb em zelf gewoon afgehouden totdat we bij de feitelijke grens kwamen, waar het verplicht wordt, maar mensen (Duitsers) keken me wel raar aan.

Sowieso zie je ook wel op plaatsen waar het dragen van een mondkapje vrijwillig is, dat Duitsers dat eerder doen dan andere nationaliteiten. In Zwitserland kan je mensen met mondkapje op (bijv. in de supermarkt) vaak snel als Duitser identificeren.

Persoonlijk vind ik vrijwillig mondkapjes dragen overigens totaal geen probleem. Ik vind het zelfs prettig dat als iemand ziek of snotterig is, en een mondkapje draagt, juist daardoor anderen beschermd. Zou ik inmiddels zelf ook doen. Een goede ontwikkeling, zoals we dat ook uit Aziatische landen kennen. En als je een zwak immuunsysteem hebt, zal het zeker ook wel z'n zin hebben. Echter vind ik dat Duitsers er nogal paniekerig mee omgaan, alsof geen mondkapje dragen asociaal is... kom nou. :nuts: De norm moet wel gewoon zónder mondkapje blijven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 04 mei 2022, 9:26

SnarfFlevoland schreef: wo 04 mei 2022, 9:18 Persoonlijk vind ik vrijwillig mondkapjes dragen overigens totaal geen probleem. Ik vind het zelfs prettig dat als iemand ziek of snotterig is, en een mondkapje draagt, juist daardoor anderen beschermd. Zou ik inmiddels zelf ook doen.
Ik vind het prettiger als mensen die ziek zijn gewoon afstand houden en zoveel mogelijk thuis blijven. Zou ik zelf ook doen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 mei 2022, 9:54

De meesten moeten toch ook boodschappen doen. Als je alleen bent of het hele gezin is verkouden/licht grieperig, vraag je toch meestal niet de buren om boodschappen te doen (in normale tijden).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 04 mei 2022, 10:05

^^ Dan is afstand houden wat mij betreft meer dan voldoende.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 mei 2022, 10:46

paolie schreef: wo 04 mei 2022, 9:26 Ik vind het prettiger als mensen die ziek zijn gewoon afstand houden en zoveel mogelijk thuis blijven. Zou ik zelf ook doen.
Mee eens! Zo kan ik het ook totaal niet waarderen, wanneer collega's nog ziek naar hun werk gaan, om de rest ook aan te steken. Die moeten thuis blijven. Als werkgever zou ik ze onmiddelijk wegsturen.

Echter zijn er scenario's te bedenken, waar je ook als je ziek bent toch de deur uit moet. Bijvoorbeeld om naar de dokter, apotheek of supermarkt te gaan. Voor dat soort scenario's vind ik een mondkapje zeer zeker geschikt. Het is zeker bij de dokter of in de apotheek niet altijd mogelijk om voldoende afstand te houden, maar ook in de supermarkt kan het krap worden. Een mondkapje opdoen om anderen te beschermen vind ik daarom een goed geschikt middel. Soms moet ik ook wel eens naar de dokter of ziekenhuis voor een onderzoek, wat niks met een besmettelijke ziekte te maken heeft, en dan heb ik ook geen zin om door anderen in de wachtkamer aangehoest o.i.d. te worden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 04 mei 2022, 11:02

^^ Als mensen gewoon niet niezen en hoesten in het gezicht van anderen (basisopvoeding lijkt me), dan zijn mondkapjes in principe helemaal niet nodig. Het hele idee van mondkapjes blijft toch een soort van schijnveiligheid.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 mei 2022, 11:15

^^
Daar ben ik het niet mee eens. Er is weldegelijk wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes kunnen helpen. Echter natuurlijk niet als wondermiddel, maar als toevoeging op afstand houden etc. Ook iemand die flink verkouden is, kan d.m.v. simpel ademhalen of praten aerosolen in de ruimte bevorderen, die een ander kunnen besmetten, zonder daarvoor te moeten niezen of hoesten. En ook bij niezen in bijv. je elleboog, kan je alsnog kleine partiekelen de ruimte in slingeren. Kortom: Een mondmasker zorgt voor een betere bescherming. Vooral als je zelf iets mankeert, het helpt veel minder als bescherming tegen anderen. Doktoren, tandartsen etc. dragen mondkapjes sinds jaar en dag niet voor de sier, maar om patiënten te beschermen.

Kan een verkoudheid veel kwaad? Nee, het is niet gevaarlijk, maar alsnog super vervelend en irritant. Genoeg reden om ook anderen geen simpele verkoudheid "cadeau" te doen, laat staan een echte griep (influenza) o.i.d.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 04 mei 2022, 11:19

SnarfFlevoland schreef: wo 04 mei 2022, 11:15 Daar ben ik het niet mee eens. Er is weldegelijk wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes kunnen helpen. Echter natuurlijk niet als wondermiddel, maar als toevoeging op afstand houden etc. Ook iemand die flink verkouden is, kan d.m.v. simpel ademhalen of praten aerosolen in de ruimte bevorderen, die een ander kunnen besmetten, zonder daarvoor te moeten niezen of hoesten.
Aerosolen worden niet door mondkapjes tegengehouden. Alleen de wat grotere druppels. Goed te zien als je een mondkapje draagt in vrieskou. Maar goed, genoeg besproken in het verleden lijkt me.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 04 mei 2022, 11:23

SnarfFlevoland schreef: wo 04 mei 2022, 10:46 Mee eens! Zo kan ik het ook totaal niet waarderen, wanneer collega's nog ziek naar hun werk gaan, om de rest ook aan te steken. Die moeten thuis blijven. Als werkgever zou ik ze onmiddelijk wegsturen.
In diverse branches krijgen medewerkers een bonus als ze zich het hele jaar niet ziek melden. Een bonus die voor veel mensen noodzakelijk is om rond te komen.
Vergeet niet dat veel mensen moeten rondkomen van een karig loon, en de eindjes aan elkaar moeten knopen. Dan heb je geen andere keuze dan "gewoon" naar je werk gaan, ook al ben je ziek, zwak of misselijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 04 mei 2022, 11:27

Uiteraard is enige preventie niet verkeerd, maar ik kan me niet voorstellen dat de wijze waarop mondkapjes worden gehanteerd buiten een medische setting in een niet-steriele situatie, dat die bijdraagt aan de gezondheid van de drager en de mensen in diens omgeving.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 mei 2022, 11:31

paolie schreef: wo 04 mei 2022, 11:19 Aerosolen worden niet door mondkapjes tegengehouden. Alleen de wat grotere druppels. Goed te zien als je een mondkapje draagt in vrieskou. Maar goed, genoeg besproken in het verleden lijkt me.
Volledig tegengehouden niet, maar het reduceert wel het infectierisico als je afstand niet kunt houden. Genoeg studies die dat inmiddels hebben bewezen. (Voorbeeld)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 04 mei 2022, 11:35

^^ En genoeg praktijkvoorbeelden waar je zag dat een strenge maskerplicht niet leidde tot minder besmettingen tov landen met soepele of zelfs geen maskerplicht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 mei 2022, 11:41

De echte wereld is niet hetzelfde als een studie. De meeste besmettingen vonden plaats bij een langer durend contact op kleine afstand, voornamelijk in privésituaties, niet bij het passeren in de supermarkt. Het is toch wel overduidelijk dat landen die heel overdreven die mondkapjes verplicht hebben gesteld het volstrekt niet beter hebben gedaan dan landen die er losser mee om gaan.

Mondkapjes kunnen in sommige situaties best effectief zijn, maar niet op de manier waarop wij er in Europa mee zijn om gegaan. Dat is puur theater.

Sinds in Nederland de mondkapjesverplichting is vervallen is er ook niks gebeurd, terwijl hel en verdoemmenis werd gepredikt door de mondkapjeshysterici. Zelfs het vervallen van mondkapjes in de trein heeft helemaal geen negatief effect gehad, het aantal ziekenhuisopnames is sindsdien lineair gedaald. Momenteel liggen er nog maar 56 mensen met corona op de IC.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 04 mei 2022, 13:15

SnarfFlevoland schreef: wo 04 mei 2022, 10:46 Echter zijn er scenario's te bedenken, waar je ook als je ziek bent toch de deur uit moet. Bijvoorbeeld om naar de dokter, apotheek of supermarkt te gaan. Voor dat soort scenario's vind ik een mondkapje zeer zeker geschikt.
Maar als ik dan een Duitser met zo'n koffiefilter op zijn kop tegenkom in een toeristische attractie (buiten bij een kasteelruine), dan vraag ik me toch serieus af wat er in zo iemand om gaat. Als je zo bang bent, blijf dan gewoon thuis. Dat kan nou niet bepaald iets zijn waarvoor je naar buiten "moet".

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 04 mei 2022, 13:26

Oorzaak en gevolg moeten altijd wel goed onderzocht worden. Dat de cijfers na de afschaffing van de mondkapjesverplichting niet omhoog zijn geschoten kan diverse oorzaken hebben. Mensen zijn inmiddels veelal gevaccineerd, het is voorjaar, men let mogelijk meer op z'n gezondheid, zieken blijven mogelijk meer thuis en men was privé al vaak onvoorzichtig, waardoor men zich elders al wel heeft aangestoken. Dat is niet direct een reden waarom mondkapjes principieel onzinnig zijn. Iemand die zelf geïnfecteerd is, kan het infectierisico d.m.v. een mondkapje voor anderen drastisch reduceren op plaatsen waar ook zieken moeten kunnen komen (medische inrichtingen, supermarkt etc.). Dat een algemene mondkapjesplicht veel te kort door de bocht is, is een ander verhaal. Ik vind het daarom ook typisch, dat m.b.t. mondkapjes er steeds weer zwart-witte fronten ontstaan, zo ook hier. De waarheid is grijs en er zijn inderdaad genoeg voorbeelden te noemen dat mondkapjes onzin en/of overdreven zijn. Juist ik heb ook veel kritiek gehad op een algemene mondkapjesverplichting. Maar dat een mondkapje principieel allemaal kokolores is, is weer een ander extreem, waar de wetenschap niet voor pleit.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » wo 04 mei 2022, 14:18

^^
Hear hear! :worship:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 04 mei 2022, 14:34

SnarfFlevoland schreef: wo 04 mei 2022, 13:26 Ik vind het daarom ook typisch, dat m.b.t. mondkapjes er steeds weer zwart-witte fronten ontstaan, zo ook hier. De waarheid is grijs en er zijn inderdaad genoeg voorbeelden te noemen dat mondkapjes onzin en/of overdreven zijn. Juist ik heb ook veel kritiek gehad op een algemene mondkapjesverplichting. Maar dat een mondkapje principieel allemaal kokolores is, is weer een ander extreem, waar de wetenschap niet voor pleit.
Dat laatste is waar, maar het ontstaan van zwart-witte fronten is niet zo raar als je kijkt naar het verleden. Een verplichting om mondkapjes te gebruiken is een inbreuk in de persoonlijke levenssfeer. Zo simpel is het. En of je nu in de persoonlijke levenssfeer inbreekt met een verbod op abortus, een verbod op hoofddoeken of een gebod om mondkapjes te dragen - dat roept onvermijdelijk emoties op. Dat is van tijd tot tijd onvermijdelijk, en dan moeten die een beetje gemanaged worden.

Maar na twee jaar informatie-oorlog waar van regeringswege overal weer mondkapjes werden ingezet omdat het ons zou redden (en anders wel om zwakken nog op publieke plaatsen te laten komen), tja, is het heel raar dat mensen in de gordijnen vliegen? We staan aan het einde van een periode van twee jaar waarin regeringen links en rechts de samenleving als maakbaar presenteerden: we hoefden alleen maar te doen wat zij zeiden, en het kwam allemaal goed. Maar het kwam niet goed, en het is steeds duidelijker geworden dat "niet goed" heel sterk terug ging op jarenlange onderinvestering in de zorg, niet investeren in algemene gezonde levensstijlen, het niet kunnen bereiken van de onderkant van de samenleving en minderheden, slechte woon- en arbeidsomstandigheden, dat soort werk. Dingen die vanuit de overheid hadden moeten komen, maar die had het niet gedaan. En wat deed de overheid in die twee jaar Corona? Telkens moest de burger "nog even dit, nog even dat, we zijn er bijna mensen". En Hugo de Jonge wist waar we woonden. Nogmaals, is het heel gek dat mensen dan nogal in de gordijnen vliegen bij het meest tastbare van dát Coronabeleid dat er nog is?
Laatst gewijzigd door Pino op wo 04 mei 2022, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 04 mei 2022, 15:07

Ik heb niks meer gelezen over het boerkaverbod in het OV. Dat is (tijdelijk) afgeschaft vanwege de mondkapjesplicht, maar nu die plicht er af is, mag je blijkbaar toch nog steeds gesluierd het OV in? Ik denk dat de wetgever niet anders kan dan dat toe te staan, omdat mondkapjes ook worden toegelaten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 04 mei 2022, 16:56

De problemen met de mondkapjes was eerst en vooral het arrogante drammen van de "believers", de toon was al snel van "ik draag een mondkapje, ik eis dat je dat ook doet en doe je dat niet ben je een egoïst die oma op het kerkhof wil". Zelfs nu gaat het meestal die kant op als je de discussie aangaat.
Een ander punt is dat theorie en de praktijk ver uiteen liggen: in de praktijk werden die dingen zelden correct gedragen en wat je nog meer zag: de "ik draag een mondkapje, dat is het wondermiddel en al de rest telt niet meer". Dat laatste zag je heel duidelijk toen in België de mondkapjes verplicht werden en de Belgen met hun mondkapjes over de grens kwamen winkelen waar nog geen verplichting was.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 04 mei 2022, 18:12

mvalkenburg schreef: wo 04 mei 2022, 13:15 Maar als ik dan een Duitser met zo'n koffiefilter op zijn kop tegenkom in een toeristische attractie (buiten bij een kasteelruine), dan vraag ik me toch serieus af wat er in zo iemand om gaat.
Ik heb gisteren in Italië hard gelachen om een paar Duitsers die in de buitenlucht hun mondkapje af lieten zakken tot op de kin om op de foto te gaan. :rofl2: Doe hem gewoon helemaal af denk ik dan, in ieder geval voor die foto. Maar blijkbaar zien ze dat zelf niet in.