Het begon met de vlucht naar Atlanta. We vlogen met KLM, en ondanks dat ik berichten had gelezen dat ze de Nederlandse mondkapjesplicht niet meer handhaafden op vluchten naar/van landen die zo'n plicht niet meer hebben, hield ik mijn mondkapje in eerste instantie nog wel even op. Tot het moment dat werd omgeroepen dat een mondkapje aanbevolen was: ik was niet de enige die gelijk het ding afdeed. En sindsdien is die ook niet meer op geweest.

Ook op vliegvelden en in bussen in de VS hoef je geen mondkapje meer te dragen, en in winkels ook niet. Het is een minderheid van de mensen die ze nog wel draagt. Ik ben in twaalf staten geweest tijdens deze reis (Georgia, Alabama, Mississippi, Tennessee, Arkansas, Missouri, Illinois, Indiana, Kentucky, South Carolina, North Carolina en Florida) en het beeld was overal soortgelijk. Het enige verschil was dat in de rijkere staten misschien iets vaker mondkapjes werden gebruikt; ik was bij de Formule 1 in Miami en daar waren sommige bezoekers met mondkapje, terwijl ik ook bij NASCAR in Talladega was en ik daar bij tienduizenden bezoekers geen één mondkapje gezien heb - maar dat zijn dan ook mensen die bovengemiddeld vaak op de Republikeinse partij stemmen.

Musea en andere attracties (ik ben o.a. naar Graceland in Memphis, de Gateway Arch in Saint Louis, een countryconcert in de Grand Ole Opry in Nashville en naar World of Coca-Cola in Atlanta geweest, alsmede enkele racegerelateerde musea/tours in Indianapolis, Charlotte en Daytona Beach) hadden ook geen mondkapjesplicht, hooguit een advies dat dan ook nog expliciet alleen voor ongevaccineerden gold.
Het enige is dat je voor een reis naar de VS volledig gevaccineerd moet zijn, en nog een test (mag een sneltest zijn) voor vertrek moet doen. Maar als je er eenmaal bent heb je eigenlijk geen last meer van coronagerelateerde regels.
Terug vlogen we vanaf Miami, met een overstap in New York, en de gehele reis zonder mondkapje. De crew van de KLM-vlucht van New York naar Amsterdam meldde bij aankomst nog wel dat op het vliegveld een mondkapje verplicht is, maar ik heb het niet opgedaan en als ik zo om me heen keek had bijna de helft niet zo'n ding op. Niemand heeft er iets van gezegd, ook de marechaussee bij de paspoortcontrole niet.
Ik ben op reis wel wat ziekig geworden, met veel hoesten en niezen, wat bij mij twee dagen aanhield. Mijn vriendin had het na mij ook te pakken. We hadden zelftestjes mee, we hebben onszelf meermaals getest. Wat het was weten we niet, maar in ieder geval nog steeds geen corona. Ondanks dat ik toch al weer best veel heb gereisd sinds de pandemie begon, heb ik nog geen één keer het coronavirus gehad.
De route die we globaal hebben gereden: Atlanta-Talladega Superspeedway-Birmingham-Tupelo-Memphis-Saint Louis-Indianapolis-Cave City-Nashville-Huntsville-Birmingham-Atlanta-Charlotte-Atlanta-Savannah-Daytona Beach-Miami-Key West-Miami.