Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gaiajohan
autoweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Gaiajohan » di 24 mei 2022, 14:02

Duitsland-Oostenrijk-Slovenië gedaan, en zit nu weer in Oostenrijk. Maar alleen in Oostenrijk nog ‘gedoe’.
Geen gezeur bij grensovergang oid, alleen nog ffp2 snavels in supermarkt. Ondertussen duwt iedereen daarbinnen elkaar weg.

Bij restaurant geen gedoe, en bij inchecken verblijf werd gewoon een hand gegeven.

In Slovenië en Duitsland heb ik niks gemerkt..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 31 mei 2022, 19:50

mvalkenburg schreef: di 24 mei 2022, 13:42 Als ik die duitse juridische brei goed begrijp is een verkoudheidstest officieel nog steeds verplicht bij inreis, tenzij geboosterd? Dat is in april verlengd t/m 31-05-2022, over daarna nog niets bekend, neem ik aan?
Dit is nu opgeheven: https://www.tagesschau.de/inland/corona ... n-105.html

Er gelden dus geen inreismaatregelen meer voor Duitsland. In de praktijk werden die volgens mij toch al niet gehandhaafd over land.

Italië heeft de 3G inreisregels ook opgeheven. Daarmee is nu het leeuwendeel van Europa vrij van inreisregels, behalve Frankrijk, Spanje en Portugal. In de praktijk wordt in Frankrijk over land toch niet gecontroleerd en in Spanje geldt het kennelijk alleen voor vliegreizen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 31 mei 2022, 21:20

En in Spanje moet je net de pech hebben dat men actief op de QR code scant op de vliegvelden. Ik mocht ongezien doorlopen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 jun 2022, 10:23

Chris schreef: di 31 mei 2022, 19:50 Er gelden dus geen inreismaatregelen meer voor Duitsland. In de praktijk werden die volgens mij toch al niet gehandhaafd over land.
Correct. Er waren alleen steekproefcontroles op de luchthavens en bij de grenscontroles met Oostenrijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 jun 2022, 15:03

Japan gaat de Noord-Koreaanse tour op: Je mag het land nu alleen bezoeken als je het georganiseerd doet, en er moet altijd een gids bij je zijn. Even alleen lopen, of überhaupt alleen reizen, mag niet. De gids moet namelijk er op toezien dat je wel overal je mondkapje draagt (in alle binnenruimtes en voertuigen en soms ook buiten) en daarnaast is een extra medische verzekering verplicht.

https://www.nu.nl/economie/6205120/japa ... kapje.html

Nee, ik wil graag alsnog naar Japan, maar op deze manier gaat het hem voorlopig niet worden. :nothanks:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 08 jun 2022, 13:39

Nu.nl schreef: Nu de pandemie voorbij lijkt, wil het land het toerisme weer aanwakkeren door inreisregels te versoepelen.
Nou, de toeristen staan ongetwijfeld al te trappelen :facepalm:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 jun 2022, 13:50

In Europa zijn nu nog twee landen waar een coronacertificaat formeel verplicht is bij inreis over land: Frankrijk en Finland.

Frankrijk controleert in de praktijk niet, van Finland heb ik geen ervaringen gelezen, maar hun certificaatverplichting is formeel verlengd tot 30 juni.

Finland: https://valtioneuvosto.fi/en/-/restrict ... il-30-june

Alle andere landen vereisen geen vaccinatiebewijs meer bij inreis over land. Portugal vereist het nog per schip of vliegtuig, maar niet over land.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » wo 08 jun 2022, 14:54

Chris schreef:Van Finland heb ik geen ervaringen gelezen, maar hun certificaatverplichting is formeel verlengd tot 30 juni.
Bij de grensovergang tussen Haparanda en Tornio, de drukste tussen Zweden en Finland, kleurde het op Google Maps overdag standaard rood in 2020 en 2021. Dat is al tijden niet meer het geval, het is niet eens meer oranje. Daaruit leid ik af dat het daar in de praktijk weer ongehinderd doorrijden is.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 08 jun 2022, 14:58

Chris schreef: wo 08 jun 2022, 13:50 In Europa zijn nu nog twee landen waar een coronacertificaat formeel verplicht is bij inreis over land: Frankrijk en Finland.
Wat mij niet helemaal duidelijk is: geldt het voor Frankrijk ook nog voor EU/Schengenburgers?
Finland is het enkel voor reizigers van buiten de EU/Schengen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 jun 2022, 15:05

Davy schreef: wo 08 jun 2022, 14:58 Finland is het enkel voor reizigers van buiten de EU/Schengen.
Dat blijkt niet zo te zijn, maar de berichtgeving is wat verwarrend. Ze maken onderscheid tussen inreisrestricties, en restricties volgens de 'communicable disease act'.

Eerst staat er:
People arriving from outside the EU and the Schengen area are required to present a valid certificate of a full course of vaccination or proof of recovery from COVID-19 within the past six months as a prerequisite for entry, apart from a few exceptions.

Echter daarna staat:
However, all passengers must present the required certificates as laid down in the Communicable Diseases Act and comply with the decisions made by the Regional State Administrative Agencies on compulsory health examinations.

Onderdeel daarvan is het tonen van een covid-certificaat, als je die niet hebt moet je dus bij inreis en een aantal dagen daarna een test doen.

Zie ook: https://thl.fi/en/web/infectious-diseas ... mic#health

Echter het is niet altijd duidelijk of dit soort regels alleen gelden via het vliegveld, of ook via veerdienst of over land (via Zweden of Noorwegen). En of ze daadwerkelijk wel controleren.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » wo 08 jun 2022, 15:07

Davy: Ook nog voor EU/Schengen-burgers.

Ik vermoed dat dit stilzwijgend zal worden beëindigd op 31 juli, de laatste dag dat de wet van kracht is die dit mogelijk maakt. In dat geval zou hetzelfde gelden als voor de coronapas op medische locaties. Momenteel is die nog verplicht, evenals mondkapjes aldaar.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 11 jun 2022, 17:49

Chris schreef: wo 08 jun 2022, 13:50 In Europa zijn nu nog twee landen waar een coronacertificaat formeel verplicht is bij inreis over land: Frankrijk en Finland.

Frankrijk controleert in de praktijk niet
Wel bij de kanaaltunnel. Ik kreeg weer een herinneringsmail dat ik mijn certificaat moest uploaden, een paar uur voordat het kon. Toen het eindelijk kon heb ik het gedaan en twee dagen later werd het goedgekeurd (dit wordt niet automatisch maar door een medewerker gedaan, stond in de mail).

marcel
expressweg

Bericht door marcel » ma 13 jun 2022, 9:41

Het is wel niet Europa maar leek me toch de moeite waard hier te melden: de USA hebben gisteren de testplicht geschrapt:
https://www.politico.com/news/2022/06/1 ... s-00038800