Reizen in Europa ten tijde van COVID-19
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19
Duitsland-Oostenrijk-Slovenië gedaan, en zit nu weer in Oostenrijk. Maar alleen in Oostenrijk nog ‘gedoe’.
Geen gezeur bij grensovergang oid, alleen nog ffp2 snavels in supermarkt. Ondertussen duwt iedereen daarbinnen elkaar weg.
Bij restaurant geen gedoe, en bij inchecken verblijf werd gewoon een hand gegeven.
In Slovenië en Duitsland heb ik niks gemerkt..
Geen gezeur bij grensovergang oid, alleen nog ffp2 snavels in supermarkt. Ondertussen duwt iedereen daarbinnen elkaar weg.
Bij restaurant geen gedoe, en bij inchecken verblijf werd gewoon een hand gegeven.
In Slovenië en Duitsland heb ik niks gemerkt..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- Moderator
Dit is nu opgeheven: https://www.tagesschau.de/inland/corona ... n-105.htmlmvalkenburg schreef: ↑di 24 mei 2022, 13:42 Als ik die duitse juridische brei goed begrijp is een verkoudheidstest officieel nog steeds verplicht bij inreis, tenzij geboosterd? Dat is in april verlengd t/m 31-05-2022, over daarna nog niets bekend, neem ik aan?
Er gelden dus geen inreismaatregelen meer voor Duitsland. In de praktijk werden die volgens mij toch al niet gehandhaafd over land.
Italië heeft de 3G inreisregels ook opgeheven. Daarmee is nu het leeuwendeel van Europa vrij van inreisregels, behalve Frankrijk, Spanje en Portugal. In de praktijk wordt in Frankrijk over land toch niet gecontroleerd en in Spanje geldt het kennelijk alleen voor vliegreizen.
-
- 2x5 autosnelweg
En in Spanje moet je net de pech hebben dat men actief op de QR code scant op de vliegvelden. Ik mocht ongezien doorlopen.
-
- 2x2 autosnelweg
Correct. Er waren alleen steekproefcontroles op de luchthavens en bij de grenscontroles met Oostenrijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x5 autosnelweg
Japan gaat de Noord-Koreaanse tour op: Je mag het land nu alleen bezoeken als je het georganiseerd doet, en er moet altijd een gids bij je zijn. Even alleen lopen, of überhaupt alleen reizen, mag niet. De gids moet namelijk er op toezien dat je wel overal je mondkapje draagt (in alle binnenruimtes en voertuigen en soms ook buiten) en daarnaast is een extra medische verzekering verplicht.
https://www.nu.nl/economie/6205120/japa ... kapje.html
Nee, ik wil graag alsnog naar Japan, maar op deze manier gaat het hem voorlopig niet worden.
https://www.nu.nl/economie/6205120/japa ... kapje.html
Nee, ik wil graag alsnog naar Japan, maar op deze manier gaat het hem voorlopig niet worden.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Nou, de toeristen staan ongetwijfeld al te trappelenNu.nl schreef: Nu de pandemie voorbij lijkt, wil het land het toerisme weer aanwakkeren door inreisregels te versoepelen.

Ubi volentia est, via est
-
- Moderator
In Europa zijn nu nog twee landen waar een coronacertificaat formeel verplicht is bij inreis over land: Frankrijk en Finland.
Frankrijk controleert in de praktijk niet, van Finland heb ik geen ervaringen gelezen, maar hun certificaatverplichting is formeel verlengd tot 30 juni.
Finland: https://valtioneuvosto.fi/en/-/restrict ... il-30-june
Alle andere landen vereisen geen vaccinatiebewijs meer bij inreis over land. Portugal vereist het nog per schip of vliegtuig, maar niet over land.
Frankrijk controleert in de praktijk niet, van Finland heb ik geen ervaringen gelezen, maar hun certificaatverplichting is formeel verlengd tot 30 juni.
Finland: https://valtioneuvosto.fi/en/-/restrict ... il-30-june
Alle andere landen vereisen geen vaccinatiebewijs meer bij inreis over land. Portugal vereist het nog per schip of vliegtuig, maar niet over land.
-
- dorpsstraat
Bij de grensovergang tussen Haparanda en Tornio, de drukste tussen Zweden en Finland, kleurde het op Google Maps overdag standaard rood in 2020 en 2021. Dat is al tijden niet meer het geval, het is niet eens meer oranje. Daaruit leid ik af dat het daar in de praktijk weer ongehinderd doorrijden is.Chris schreef:Van Finland heb ik geen ervaringen gelezen, maar hun certificaatverplichting is formeel verlengd tot 30 juni.
-
- expressweg
Wat mij niet helemaal duidelijk is: geldt het voor Frankrijk ook nog voor EU/Schengenburgers?
Finland is het enkel voor reizigers van buiten de EU/Schengen.
-
- Moderator
Dat blijkt niet zo te zijn, maar de berichtgeving is wat verwarrend. Ze maken onderscheid tussen inreisrestricties, en restricties volgens de 'communicable disease act'.
Eerst staat er:
People arriving from outside the EU and the Schengen area are required to present a valid certificate of a full course of vaccination or proof of recovery from COVID-19 within the past six months as a prerequisite for entry, apart from a few exceptions.
Echter daarna staat:
However, all passengers must present the required certificates as laid down in the Communicable Diseases Act and comply with the decisions made by the Regional State Administrative Agencies on compulsory health examinations.
Onderdeel daarvan is het tonen van een covid-certificaat, als je die niet hebt moet je dus bij inreis en een aantal dagen daarna een test doen.
Zie ook: https://thl.fi/en/web/infectious-diseas ... mic#health
Echter het is niet altijd duidelijk of dit soort regels alleen gelden via het vliegveld, of ook via veerdienst of over land (via Zweden of Noorwegen). En of ze daadwerkelijk wel controleren.
-
- dorpsstraat
Davy: Ook nog voor EU/Schengen-burgers.
Ik vermoed dat dit stilzwijgend zal worden beëindigd op 31 juli, de laatste dag dat de wet van kracht is die dit mogelijk maakt. In dat geval zou hetzelfde gelden als voor de coronapas op medische locaties. Momenteel is die nog verplicht, evenals mondkapjes aldaar.
Ik vermoed dat dit stilzwijgend zal worden beëindigd op 31 juli, de laatste dag dat de wet van kracht is die dit mogelijk maakt. In dat geval zou hetzelfde gelden als voor de coronapas op medische locaties. Momenteel is die nog verplicht, evenals mondkapjes aldaar.
-
- 2x2 autosnelweg
Wel bij de kanaaltunnel. Ik kreeg weer een herinneringsmail dat ik mijn certificaat moest uploaden, een paar uur voordat het kon. Toen het eindelijk kon heb ik het gedaan en twee dagen later werd het goedgekeurd (dit wordt niet automatisch maar door een medewerker gedaan, stond in de mail).
-
- 2x2 autosnelweg
Het is wel niet Europa maar leek me toch de moeite waard hier te melden: de USA hebben gisteren de testplicht geschrapt:
https://www.politico.com/news/2022/06/1 ... s-00038800
https://www.politico.com/news/2022/06/1 ... s-00038800
-
- 2x3 autosnelweg
Het Europese Coronacertificaat is per 1 juli 2021 in werking getreden en zou volgens EU Verordening 2021/953 een looptijd van één jaar hebben en dus per 30 juni 2022 aflopen. Niet geheel onverwachts (maar wel erg laat) is vandaag een nieuwe EU Verordening met nummer 2022/1034 gepubliceerd die onder meer het Europese Coronacertificaat (en alle regelgeving daaromheen) met één jaar verlengt tot 30 juni 2023. Tevens zijn wat andere wijzigingen doorgevoerd in de regels rond het Europese Coronacertificaat zoals dat voortaan ook op basis van in een laboratoriumomgeving uitgevoerde antigeenassays een certificaat kan worden afgegeven en dat het land dat een certificaat afgeeft ook de in andere EU landen afgegeven vaccins moet opnemen.
Voor de liefhebbers
is de EU Verordening hier terug te vinden.
Voor de liefhebbers

-
- woonerf
Nog even over Frankrijk: is de ervaring dat (behalve bij de Kanaaltunnel) er geen controles meer zijn langs de grenzen op certificaten ed?
En hoe is dat op de Aires? Daar nog wel mondkapjes en dergelijke zaken?
Voor onze reis (voor 31 juli...) is door Frankrijk gaan een goed alternatief tov Duitsland (normale route). We zijn alleen niet voorzien van de juiste papieren/certificaten/prikken/ziektes/kapjes
. Als we daar last mee krijgen, ga ik sowieso door Duitsland.
En hoe is dat op de Aires? Daar nog wel mondkapjes en dergelijke zaken?
Voor onze reis (voor 31 juli...) is door Frankrijk gaan een goed alternatief tov Duitsland (normale route). We zijn alleen niet voorzien van de juiste papieren/certificaten/prikken/ziektes/kapjes

-
- Moderator
De Fransen staan wel min of meer permanent te controleren aan de grens met België op de A2 (vanuit Brussel) en A16 (vanuit Oostende). Maar ik betwijfel of dat wel covid-controles zijn. Die controles zou ik sowieso mijden vanwege de vertraging, met name op de A2 staat bijna altijd wel een paar kilometer file. Aan andere grensovergangen wordt niet gecontroleerd, vorig jaar overigens ook al niet.
-
- woonerf

Als ik door Frankrijk ga, dan zal het waarschijnlijk vanuit Duitsland zijn. Dus vanaf Karlsruhe (duitse B9 naar franse A35) of (in extreme situatie) vanaf Saarbrücken (N61/A4).
Het kan ook nog via België, maar dan eerst door Luxemburg en dan Frankrijk in (A31 ri Metz).
Uiteindelijk wil ik via Basel richting Bern/Lausanne. Alle routes via Frankrijk zijn dan om (voor ons), behalve de route via de A35 (als alternatief voor de BAB5). De BAB5 ken ik erg goed en waarschijnlijk gaan we daar gewoon overheen. Ik heb ook wel eens de BAB65 -> B9 -> A35 gereden, maar dan gelijk bij Baden-Baden weer terug de grens over naar Duitsland om verder te gaan over de BAB5. Dit was alleen maar om zware files in de regio Karlsruhe te vermijden en reed best prima.
We hebben sowieso geen belang bij reizen door Frankrijk vanwege extra tolkosten en vanwege het verbod om een kind (jonger dan 12 jaar dacht ik) voorin te vervoeren. Vanwege wagenziekte zit een van de kids altijd voorin, dus formeel zijn we in overtreding als we de grens met Frankrijk oversteken. Dan komt er ook nog Coronapapierwinkel bij, dus liever niet.

-
- 2x3 autosnelweg
Wat een gedoe met die Fransen zeg, terwijl mijn ervaring is dat zo'n beetje alles waar de autoriteiten niet bovenop zitten met de Franse slag wordt genomen. Ze zijn toch nog steeds coronamoe en recalcitrant hoop ik?
-
- Moderator
Volgens mij zal je er in de praktijk niks van merken. Er is nog ergens een regeltje blijven staan die voor buitenlanders op specifieke verbindingen impact zou kunnen hebben (zoals een ferry vanaf de UK of sommige vluchten) maar waar je met gewone autovakantie niks van merkt.
Vorig jaar ben ik in juli en augustus door Frankrijk gereisd, toen moest je nog een mondkapje op en QR code laten zien. Ik heb één keer een QR moeten laten zien in een restaurant. Meer was er niet van te merken en ik ben op 6 plekken de grens gepasseerd en dit jaar nog twee keer (B, L, D, I, E). Toen werd al nergens op QR gecontroleerd.
Ik denk dat dat je je er vooral niet te druk om moet maken en lekker naar Frankrijk moet gaan.
-
- verkeersader
Sowieso heeft de A35 geen tol; dan houd je alleen de nieuwe rondweg rond Straßbourg over aan tolkosten, die je kunt vermijden door de A35 door Straßbourg te nemen. En ik vind zelf de A35 echt veel fijner rijden dan de Duitse A5, maar dat is persoonlijk.wellproc schreef: ↑ma 11 jul 2022, 15:28Dank!
Als ik door Frankrijk ga, dan zal het waarschijnlijk vanuit Duitsland zijn. Dus vanaf Karlsruhe (duitse B9 naar franse A35) of (in extreme situatie) vanaf Saarbrücken (N61/A4).
Het kan ook nog via België, maar dan eerst door Luxemburg en dan Frankrijk in (A31 ri Metz).
Uiteindelijk wil ik via Basel richting Bern/Lausanne. Alle routes via Frankrijk zijn dan om (voor ons), behalve de route via de A35 (als alternatief voor de BAB5). De BAB5 ken ik erg goed en waarschijnlijk gaan we daar gewoon overheen. Ik heb ook wel eens de BAB65 -> B9 -> A35 gereden, maar dan gelijk bij Baden-Baden weer terug de grens over naar Duitsland om verder te gaan over de BAB5. Dit was alleen maar om zware files in de regio Karlsruhe te vermijden en reed best prima.
We hebben sowieso geen belang bij reizen door Frankrijk vanwege extra tolkosten en vanwege het verbod om een kind (jonger dan 12 jaar dacht ik) voorin te vervoeren. Vanwege wagenziekte zit een van de kids altijd voorin, dus formeel zijn we in overtreding als we de grens met Frankrijk oversteken. Dan komt er ook nog Coronapapierwinkel bij, dus liever niet.![]()
Daarnaast geldt de regel in Frankrijk voor kinderen voorin de auto tot 10 jaar, niet 12 jaar. Jonger dan 10 mag niet los op de voorstoel, maar wél in een goedgekeurd kinderzitje. Is sowieso verstandiger voor kinderen kleiner dan 1,50 m, voorin óf achterin! En bij mijn weten valt een goedgekeurde zitverhoger daar ook onder. In Duitsland geldt die 1,50 m overigens als regel, net als in de rest van de EU (behalve Frankrijk dus).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- 2x2 autosnelweg
Zeker en vast, de Tour de France is de uitzondering op de regel waar alles manisch verloopt qua Covid.
-
- woonerf
Dank! Ff je reactie in stukken geknipt hoor.
Dat de A35 tolvrij is weet ik en daarom zou ik het wel eens willen proberen (en die paar euro bij Straatsburg kan er ook nog wel vanaf).
Wat ik minder prettig vind is de keuze bij Basel... Over de BAB5 kan ik ook nog de BAB98 nemen (Rheinfelden), maar via Frankrijk/A35 moet je altijd door Basel heen.
Officieel kost het ook meer tijd (tenminste: dat geeft Google aan)... Ik weet het dus nog niet.
Heb ik het verkeerd begrepen dan? Ik dacht dat een stoeltje niet uitmaakte voor het verbod.T-hijs schreef: ↑ma 11 jul 2022, 16:14 Daarnaast geldt de regel in Frankrijk voor kinderen voorin de auto tot 10 jaar, niet 12 jaar. Jonger dan 10 mag niet los op de voorstoel, maar wél in een goedgekeurd kinderzitje. Is sowieso verstandiger voor kinderen kleiner dan 1,50 m, voorin óf achterin! En bij mijn weten valt een goedgekeurde zitverhoger daar ook onder. In Duitsland geldt die 1,50 m overigens als regel, net als in de rest van de EU (behalve Frankrijk dus).
Maar goed: hij zit in een goedgekeurde zitverhoger met rugleuning, dus ik ga dat nog even na.
EDIT:
Bij ANWB lees ik dit:

Dat betekent dus dat het in ons geval niet mag. Hij is 8 en achterin is geen optie. Ook niet in het midden. Met en zonder pilletjes, met en zonder eten, achterin is het altijd ellende. Voorin is perfect en werkt al jaren als oplossing...Kinderen onder de 10 mogen in Frankrijk niet voorin zonder kinderbeveiligingsmiddel. Met een kinderstoeltje, waarbij het kind met de rug naar voren wordt vervoerd mag dit wel. Echter voor een 7 jarige is dit niet mogelijk
Verder mogen in Frankrijk kinderen onder de 10 alléén voorin als;
de auto geen achterbank heeft;
de achterbank geen veiligheidsgordels heeft;
de achterbank volledig is bezet met kinderen jonger dan 10 jaar.
Wagenziekte is geen reden om een uitzondering te maken. Een doktersverklaring zal u dan ook verder niet helpen.
Wat in sommige gevallen wel werkt, is het kind in het midden op de achterbank te zetten. Zodat hij of zij toch naar voren kan kijken.
-
- verkeersader
Dat stukje stelt echt niks voor. Je komt precies op het zelfde stuk uit als dat je via Duitsland de grens over zou gaan. Daar zou ik me niet druk om maken.wellproc schreef: ↑ma 11 jul 2022, 17:22 Wat ik minder prettig vind is de keuze bij Basel... Over de BAB5 kan ik ook nog de BAB98 nemen (Rheinfelden), maar via Frankrijk/A35 moet je altijd door Basel heen.
Officieel kost het ook meer tijd (tenminste: dat geeft Google aan)... Ik weet het dus nog niet.
Touren is rough so you got to be tough
-
- verkeersader
Dat stukje stelt echt niks voor. Je komt precies op het zelfde stuk uit als dat je via Duitsland de grens over zou gaan.(Via de A5 dan bedoel ik) Daar zou ik me niet druk om maken.wellproc schreef: ↑ma 11 jul 2022, 17:22 Wat ik minder prettig vind is de keuze bij Basel... Over de BAB5 kan ik ook nog de BAB98 nemen (Rheinfelden), maar via Frankrijk/A35 moet je altijd door Basel heen.
Touren is rough so you got to be tough
-
- 2x3 autosnelweg
Dan blijven er helaas rigoureuze oplossingen over:
1. Gordels uit de achterbank slopen (zou ik niet doen) en kind voorin plaatsen
2. Kind gewoon voorin plaatsen en hopen dat er geen haan naar kraait. Tolpleinen vermijden en daarmee kans op controle minimaliseren. Heb je alleen nog de grensovergangen die je vooraf kunt checken op evt. controle op Google Maps.
3. Helemaal niet door Frankrijk rijden.
-
- 2x3 autosnelweg
Dat hele stuk bij Basel gaat, vanaf zo ongeveer de grensovergang, door een lange tunnel heen (plus een kort stukje over een viaduct) tot je weer op dezelfde weg zit als wanneer je via BAB5 zou zijn gekomen. Ik kan me niet voorstellen dat dit heel veel langer duurt dan via de A36 en BAB5 rijden. Overigens zit op het laatste stukje van de A35 bij Bartenheim een (relatief) goedkope pomp bij de Intermarché, dat is vanaf de afrit nog geen 500m rijden. Dat maakt de A35 afrijden nog wat meer aantrekkelijk.brytje008 schreef: ↑ma 11 jul 2022, 18:10Dat stukje stelt echt niks voor. Je komt precies op het zelfde stuk uit als dat je via Duitsland de grens over zou gaan. Daar zou ik me niet druk om maken.wellproc schreef: ↑ma 11 jul 2022, 17:22 Wat ik minder prettig vind is de keuze bij Basel... Over de BAB5 kan ik ook nog de BAB98 nemen (Rheinfelden), maar via Frankrijk/A35 moet je altijd door Basel heen.

-
- zandpaadje
Iemand ervaring met de ferry vanuit Dover naar Calais? Zijn er hier nog checks/ controles? Formeel moet je nog wel een aan kunnen tonen.
-
- 4x5 autosnelweg
Vandaag ben ik een dagje in Lille geweest.
Aan de grens bij Rekkem: geen enkele controle.
In Lille zelf zie je maar erg weinig mensen met mondkapjes, alhoewel ik het idee had dat het ietsjes meer is dan in Nederland. Ik zag volle lijnbussen waar ook vrijwel niemand een mondkapje droeg.
Wie over het algemeen wel mondkapjes droegen (al dan niet onder de neus) was veelal bedienend personeel in horeca. Ook in sommige winkels zag je nog wel eens personeel met mondkapjes. Slechts bij 1 winkel heb ik een briefje zien hangen met de tekst dat mondkapjes daar dringend werden verzocht, maar zo te zien had dat amper effect.
Kortom: geen enkel probleem
Aan de grens bij Rekkem: geen enkele controle.
In Lille zelf zie je maar erg weinig mensen met mondkapjes, alhoewel ik het idee had dat het ietsjes meer is dan in Nederland. Ik zag volle lijnbussen waar ook vrijwel niemand een mondkapje droeg.
Wie over het algemeen wel mondkapjes droegen (al dan niet onder de neus) was veelal bedienend personeel in horeca. Ook in sommige winkels zag je nog wel eens personeel met mondkapjes. Slechts bij 1 winkel heb ik een briefje zien hangen met de tekst dat mondkapjes daar dringend werden verzocht, maar zo te zien had dat amper effect.
Kortom: geen enkel probleem

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Zit nu in Wales, daar met een stop in Cambridge naar toe gereden. Zag hier nog relatief veel mondkapjes, toch zo’n 2-3% van de mensen denk ik. Ook hier en daar wat personeel.
Er wordt ook bij sommige winkels, ov etc. om gevraagd middels briefjes, maar de overgrote meerderheid negeert dat.
Er wordt ook bij sommige winkels, ov etc. om gevraagd middels briefjes, maar de overgrote meerderheid negeert dat.
-
- 2x5 autosnelweg
Heerlijk om te lezen dat de meeste mensen hun gezond verstand gebruiken! 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer