Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » ma 01 aug 2022, 16:15

Frankrijk heeft vandaag de pass sanitaire (QR code) formeel opgeheven. Alhoewel er geen indicatie was dat Frankrijk het afgelopen half jaar daadwerkelijk nog verkeer over land controleerde, was een vaccinatiebewijs tot nu toe nog verplicht bij inreis. Dat is nu dus ook vervallen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 03 mei 2023, 18:49

Het is al een tijdje stil rond dit onderwerp, maar hoera: In Engeland willen die zogenaamde experts weer de mondkapjes terug in het OV :emo:

Vandaag in het AD, maar ik zag dit enkele dagen terug al in de Britse pers.
https://www.ad.nl/buitenland/mondkapje- ... ~aeed3d7b/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 03 mei 2023, 19:32

^^ Dan vind ik het maar normaal dat Charles bij z'n kroning - met al die mensen er rond - ook een mondmasker draagt. :top: Strak plan?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » wo 03 mei 2023, 20:22

Overigens vandaag ook in het nieuws dat de VS inreizende passagiers niet meer gevaccineerd hoeven te zijn als het laatste (?) land ter wereld dat dit nog verplichtte.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 03 mei 2023, 20:28

Voor Suriname is nog een negatieve PCR-test verplicht. Een collega die er recent heen is gevlogen moest daar ook nog wat tientjes voor neerleggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 mei 2023, 20:30

mavas schreef: wo 03 mei 2023, 20:22 Overigens vandaag ook in het nieuws dat de VS inreizende passagiers niet meer gevaccineerd hoeven te zijn als het laatste (?) land ter wereld dat dit nog verplichtte.
Per 12 mei, voor de duidelijkheid. Maar het werd al enige tijd verwacht dat de maatregel niet nog een keer verlengd zou worden. Die verwachting is dus uitgekomen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » wo 03 mei 2023, 20:53

Palance schreef: wo 03 mei 2023, 20:28 Voor Suriname is nog een negatieve PCR-test verplicht. Een collega die er recent heen is gevlogen moest daar ook nog wat tientjes voor neerleggen.
Dat is niet waar. Of ondertussen veranderd. Ik ben er 3 weken terug zonder test geweest.
mavas schreef: wo 03 mei 2023, 20:22 Overigens vandaag ook in het nieuws dat de VS inreizende passagiers niet meer gevaccineerd hoeven te zijn als het laatste (?) land ter wereld dat dit nog verplichtte.
Nee, zeker niet de laatste. Ik heb bijvoorbeeld nog recent mijn derde prik moeten halen omdat ik binnenkort naar Japan ga en er anders niet binnenkom.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 03 mei 2023, 20:56

Ik heb het uiteraard niet zelf gecontroleerd, maar ze wist zeker van wel. Maar nu ik ga zoeken blijkt dat inderdaad niet meer zo te zijn.
24 april 2023
Per 01 april 2023 zijn reizigers naar Suriname niet langer gehouden om een Covid vaccinatiebewijs, herstelbewijs of testuitslag te tonen.
Bron: http://netherlands.consulate.gov.sr/bek ... cinatie-s/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » wo 03 mei 2023, 20:58

Oooh, ze was gewoon een wappie :p .

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 mei 2023, 21:04

Palance schreef: wo 03 mei 2023, 20:28 Voor Suriname is nog een negatieve PCR-test verplicht. Een collega die er recent heen is gevlogen moest daar ook nog wat tientjes voor neerleggen.
Nee, die verplichting is sinds 1 april vervallen (en als ik het zo lees gold dat alleen voor mensen zonder vaccinatiebewijs):

http://netherlands.consulate.gov.sr/bek ... cinatie-s/

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 03 mei 2023, 21:16

Zie 2 posts eerder
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 04 mei 2023, 8:06

Ik was met mijn post bezig en toen kwam er wat tussendoor. Daardoor verzond ik hem pas na de reacties die daarna kwamen. Ik had niet opgemerkt dat er in de tussentijd al gereageerd was.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door doorn » do 04 mei 2023, 9:57

Voor Japan is ook nog steeds een vaccinatiebewijs (minimaal 3 vaccinaties) of een coronatest verplicht. Ook worden er nog veel mondkapjes gedragen. Voor zover ik begrijp is dit nooit echt verplicht geweest in Japan, maar wordt je wel raar aangekeken als je geen mondkapje draagt (al schijnt het wel minder te worden). Ik ga zelf over een aantal week er naar toe, dus ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk is. We nemen in elk geval mondkapjes mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 04 mei 2023, 10:44

^^ Er is nog wel een aantal landen waarvoor een vaccinatie- of testverplichting geldt. Zie: https://www.iatatravelcentre.com/intern ... 226297.htm

Daar vallen o.a. bijvoorbeeld landen als Chili, Brazilië, Angola, Indonesië, Pakistan, Nepal en Bangladesh onder.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mhkamp » za 06 mei 2023, 12:23

mavas schreef: wo 03 mei 2023, 20:22 Overigens vandaag ook in het nieuws dat de VS inreizende passagiers niet meer gevaccineerd hoeven te zijn als het laatste (?) land ter wereld dat dit nog verplichtte.
Ik zie dit (nog) niet terug op de website van het CDC
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 06 mei 2023, 14:08

Dat zal zijn omdat het per 12 mei ingaat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » zo 07 mei 2023, 15:57

Ik zit via booking.com een overnachtingshotel te zoeken voor in juni voor de regio Stuttgart.

Tot mijn stomme verbazing hebben heel veel accommodaties bij booking.com nog staan dat je zowat overal nog mondkapjes moet dragen en/of andere maatregelen van kracht zijn, zoals dit
Vanwege overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus (COVID-19) te beperken, accepteert deze accommodatie geen gasten uit bepaalde landen terwijl deze maatregelen van kracht zijn.

Vanwege het coronavirus (COVID-19) zijn er bij deze accommodatie extra veiligheids- en sanitaire maatregelen van toepassing.

Eet- en drinkservice is bij deze accommodatie mogelijk beperkt of niet beschikbaar vanwege het coronavirus (COVID-19).

Vanwege het coronavirus (COVID-19) neemt deze accommodatie stappen om de veiligheid van gasten en personeel te beschermen. Bepaalde diensten en voorzieningen kunnen daarom verminderd of niet beschikbaar zijn.

Vanwege het coronavirus (COVID-19) heeft deze accommodatie de openingstijden van de receptie en andere diensten verkort.
Dat er nog her en der een paniekzaaier tussenzit of iemand die vergeten is de tekst weg te halen geloof ik direct, maar ik kom het nu wel heel veel tegen. Ik had zelfs een hotel gevonden waar dat niet op stond op booking.com, maar dan weer wel op de eigen website (in hele grote letters werd duidelijk gemaakt dat mondkapjes overal nog verplicht zijn)

Hoe is de ervaring van anderen tot nu toe? Is het gewoon totale paniekzaaierij en heeft niemand gedacht aan het aanpassen van de omschrijvingen of is er echt nog zoveel paniek?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 07 mei 2023, 16:14

Kom het echt bij heel veel hotelbeschrijvingen nog tegen, maar het leeft nergens meer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » zo 07 mei 2023, 16:25

Het afgelopen jaar ben ik in vijf hotels geweest in Duitsland (Trier, Wetzlar, Garmisch-Partenkirchen, Kempten, Bautzen) en nergens was iets van corona te merken.

Maar ik zie het soms ook nog staan in de Booking.com app. En soms zie je nog die posters met maatregelen in liften en zo.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » zo 07 mei 2023, 17:28

mvalkenburg schreef: zo 07 mei 2023, 16:14 Kom het echt bij heel veel hotelbeschrijvingen nog tegen, maar het leeft nergens meer.
In de plaatselijke bowling plakte het nog altijd tegen de muur...terwijl alle maatregelen in BE ondertussen zijn afgeschaft.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » zo 07 mei 2023, 17:33

Zo nu en dan zie je wat mensen met een mondkapje lopen in Duitsland. Maar die zijn zowat een bezienswaardigheid.

Maatregelen zijn nergens meer van kracht in de horeca.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 aug 2023, 10:15

China schaft per woensdag de laatste coronamaatregel voor reizigers af. Momenteel is het nog verplicht om een zelftest te doen en een verklaring in te vullen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/5309533 ... -reizigers

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » ma 28 aug 2023, 12:09

Je zou soms vergeten dat er nog landen zijn waar nog maatregelen bestaan. Hier in Europa zie je er niks meer van, behalve een verdwaalde sticker wellicht. Zelfs in Duitsland waar ik in juni doorheen ben gereden en een overnachting heb gehad waren er zo goed als geen sporen meer te vinden.

Voor het laatst was het in mei 2023 dat ik berichten las over een nieuw advies om weer mondkapjes te gaan dragen in het OV in Engeland ivm een nieuwe variant, en dat is ook meteen de laatste keer dat ik iets heb gehoord over eventuele restricties. Het lukt gewoonweg niet meer om paniek te veroorzaken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mavas » ma 28 aug 2023, 12:15

Ik zat vorige week in een hotel op de Veluwe, waar nog een glimmende handontsmetter stond bij de ingang naar de ontbijtzaal.
Ik vroeg me af of dat nog wel voor corona was bedoeld of gewoon als algemene hygienemaatregel voor mensen die het prettig vinden.

Ik heb er overigens niemand gebruik van zien maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 aug 2023, 12:47

^^ Bij mijn Albert Heijn staan die ook nog, maar toen ik laatst zo'n ding wilde gebruiken nadat ik statiegeldblikjes had ingeleverd, bleek dat ze allemaal leeg waren. Dus of er echt nog iemand naar omkijkt...

Wat wel een blijvertje is geworden op sommige plekken zijn de spatschermen. Ik kwam ze vorige week nog tegen in het ziekenhuis en ook in winkels zie je ze soms nog wel.

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door wellproc » ma 28 aug 2023, 17:09

Een week of 5 geleden kwam ik in Beieren in de supermarkt nog spatschermen tegen. Maar een week later waren die bij een volgend bezoek opeens opgeruimd. Dus zelfs in Duitsland verdwijnen de laatste restanten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » ma 28 aug 2023, 17:46

Ik ben in Frankrijk en je ziet heel soms nog iemand met mondkapje. Maar goed, dat is ondertussen 1 op de 1000 of zo. In Lyon zag ik er een aantal, maar je ziet in zo'n stadswandeling een paar duizend mensen lopen zonder mondkapje. Die schermen bij kassa's stonden ook nog bij een Intermarché waar ik was.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » ma 28 aug 2023, 18:54

Als je het wilt meemaken: in Oregon is niets verplicht, maar staat er nog van alles in de winkels en tref je winkeliers en obers met mondkapjes. Want we denken zo hard mee met de zwakkere medebezoekers - lekker laten zien dat je ultraprogressief bent.

Overigens was ik vooral in de ruime omgeving van Portland. Dus de delen van de staat waar de echte conservatieven wonen niet meegemaakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 aug 2023, 19:21

^^ Voor wat het waard is: ik zag het verschil in februari ook in Californië. In Los Angeles en ruime omgeving waren er best nog wel wat mensen met een mondkapje, ik schat zo'n 5 procent. Soms zelfs hele gezinnen, kinderen incluis. Ik zag kinderen van een jaar of 7, 8 en besefte me dat hun ouders die kinderen waarschijnlijk al drie jaar lang een mondkapje lieten dragen, en dat die kinderen vermoedelijk niks anders weten dan dat.

Buiten de steden zag je niemand met mondkapjes. Het was ook een groot contrast met mijn reis van vorig jaar, toen ik vooral in de (conservatieve) Southern States was. Daar zag je bijna niemand met een mondkapje, ook al was dat langer geleden dan mijn meer recente trip naar Californië.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » ma 28 aug 2023, 20:04

Palance schreef: ma 28 aug 2023, 12:09 Je zou soms vergeten dat er nog landen zijn waar nog maatregelen bestaan. Hier in Europa zie je er niks meer van, behalve een verdwaalde sticker wellicht. Zelfs in Duitsland waar ik in juni doorheen ben gereden en een overnachting heb gehad waren er zo goed als geen sporen meer te vinden.

Voor het laatst was het in mei 2023 dat ik berichten las over een nieuw advies om weer mondkapjes te gaan dragen in het OV in Engeland ivm een nieuwe variant, en dat is ook meteen de laatste keer dat ik iets heb gehoord over eventuele restricties. Het lukt gewoonweg niet meer om paniek te veroorzaken.
Paniek zaaien zal wel weer lukken, het zal gewoon geen Covid meer heten. Het is bewezen dat het werkt en dat het heel snel kan gaan qua indoctrinatie. Waarom het bij die ene gebeurtenis houden?

Plaats reactie