[B] Brussel Centrum
Moderator: Moderatoren
-
Tommy
- autoweg
Re: [B] Brussel Centrum
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Tommy
- autoweg
Zijn deze persberichten al voorbijgekomen?
https://www.demorgen.be/nieuws/opgelet- ... gle.com%2F
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/17 ... doorboort/
https://www.demorgen.be/nieuws/opgelet- ... gle.com%2F
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/17 ... doorboort/
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Tommy
- autoweg
Beterschap op komst?
Bron en meer: https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/v ... 2024-04-15Vergunning voor nieuwe Belliardstraat met vier rijstroken voor auto's
Er is een vergunning voor een heraanleg van de Belliardstraat. Het smalste deel richting Jubelpark krijgt twee fietspaden en meer groen. Maar in het drukste deel blijven vier rijstroken voorbehouden voor de auto.
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Oef, anders had men evengoed alle uitvalswegen van Brussel kunnen afsluiten. De Belliardstraat is één van de belangrijkste uitvalswegen van België.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
https://svene.nl/
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Hetgeen dan ook uitgebreid gebeurd is. Het vervolg van de N23 is na de Belliardstraat ondertunneld tot aan de E40. Aan Tunnels in het Brussels-Gewest geen gebrek.
-
Mikhail
- expressweg
De aanpassing van 4 naar 3 rijstroken blijft nogal wel altijd reëel… gelukkig moet ik daar niet meer voor mijn werk zijn.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De slechtste straat in Brussel is binnenkort niet meer:

Overigens is het wel degelijk een straat in het midden van bebouwing, zeker geen veldstraatje dus: https://www.google.be/maps/place/Van+So ... FQAw%3D%3D
De reden waarom de straat zo slecht ligt wordt door de schepen uitgelegd:
Anderlecht belooft heraanleg van ‘straat met slechtste wegdek in Brussel’
De Van Souststraat krijgt binnenkort een heraanleg. De straat, op de grens van Anderlecht en Molenbeek, staat gekend als de straat met het slechtste wegdek in heel Brussel. "Dit is echt een vergeten straat."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/02/25 ... wegdek-in/

Overigens is het wel degelijk een straat in het midden van bebouwing, zeker geen veldstraatje dus: https://www.google.be/maps/place/Van+So ... FQAw%3D%3D
De reden waarom de straat zo slecht ligt wordt door de schepen uitgelegd:
"De straat bevindt zich op het grondgebied van Anderlecht, maar de meeste inwoners van de straat bevinden zich op het grondgebied van Molenbeek en voor een deel zelfs in Dilbeek", zegt de schepen.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Tommy
- autoweg
Het gemeentelijk conflict zal zéker de hoofdreden zijn. Denk dat ook de sluiproute om de N8 te vermijden een rol zal spelen. Daarvoor alleen al is de straat eenrichtingsweg.
Ik ken trouwens nog zo'n voorbeeld. De 'Oudemanstraat' vormt de grens tussen Londerzeel en Kapelle-op-den-Bos. Resultaat:
https://www.google.be/maps/@51.0133821, ... FQAw%3D%3D
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Mikhail
- expressweg
Zou dit historisch gezien niet de orignele oude N8 zijn die men heeft rechtgetrokken? Ik wist zelfs het bestaan van deze weg niet af, hoewel ik hier verschillende jaren gepasseerd ben.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Net zoals veel andere steenwegen is dit stuk N8 een rechtgetrokken versie van een historische route. Zie over het stuk door Dilbeek (net over de gewestgrens) https://inventaris.onroerenderfgoed.be/themas/15193
Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht hoe het zit met gemeentegrenzen die over wegen lopen. Heb het idee dat dat in Nederland wel meevalt, maar je ziet het bijvoorbeeld ook wel tussen Londonse boroughs (met dan ook opvallende verschillen in de huizenprijzen tussen twee kanten van één straat). Die grenzen zullen eerder zijn ontstaan dan nutsvoorzieningen, maar het kan wel praktisch zijn geweest met het oog op gezamenlijk onderhoud door de inwoners van beide kanten? En zolang erven van een weg “naar achteren” lopen, kwamen ook erven niet zo snel in meerdere gemeentes te liggen.
EDIT: even opgezocht. Men trok gemeentegrenzen van oudsher bij voorkeur over lijnen die eenvoudig met het blote oog te herkennen zouden zijn. Handig voor alledaags gebruik, terwijl natuurlijk ook het landmeten nog maar vrij kort met precisie gebeurt. Dat vroeg om goed herkenbare plekken. Een weg voldoet hieraan. Andere alternatieven waren een waterloop, een heuvelrug, soms ook heggen die waren ontstaan om (voormalige) gemeenschapsgronden.
Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht hoe het zit met gemeentegrenzen die over wegen lopen. Heb het idee dat dat in Nederland wel meevalt, maar je ziet het bijvoorbeeld ook wel tussen Londonse boroughs (met dan ook opvallende verschillen in de huizenprijzen tussen twee kanten van één straat). Die grenzen zullen eerder zijn ontstaan dan nutsvoorzieningen, maar het kan wel praktisch zijn geweest met het oog op gezamenlijk onderhoud door de inwoners van beide kanten? En zolang erven van een weg “naar achteren” lopen, kwamen ook erven niet zo snel in meerdere gemeentes te liggen.
EDIT: even opgezocht. Men trok gemeentegrenzen van oudsher bij voorkeur over lijnen die eenvoudig met het blote oog te herkennen zouden zijn. Handig voor alledaags gebruik, terwijl natuurlijk ook het landmeten nog maar vrij kort met precisie gebeurt. Dat vroeg om goed herkenbare plekken. Een weg voldoet hieraan. Andere alternatieven waren een waterloop, een heuvelrug, soms ook heggen die waren ontstaan om (voormalige) gemeenschapsgronden.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 01 mar 2026, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
De weg is natuurlijk ook heel smal. Het doet mij een beetje denken aan de vergeten wegen tussen Oost- en West Berlijn. Overigens best een mooie straat. Ik zou er zelf een fietspad van maken in beide richtingen.Tommy schreef:Daarvoor alleen al is de straat eenrichtingsweg.
Off topic: Ik weet nu wel waar Wimpie25 altijd de was doet in Brussel: https://maps.app.goo.gl/sabAamVgbqBFbF4v9
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Grappig genoeg is die gevel van het wassalon, exact hetzelfde als die van mijn eigen huis.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Een vrij recent Nederlands voorbeeld is de N14, waar de gemeentegrens tussen Wassenaar en Den Haag schuin over een kruispunt loopt. Daar hebben politie en hulpdiensten wel eens last van.Pino schreef: zo 01 mar 2026, 8:07 Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht hoe het zit met gemeentegrenzen die over wegen lopen. Heb het idee dat dat in Nederland wel meevalt
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Naar ik begrijp is het in landen als België en Frankrijk gebruikelijker de grens midden over de weg te laten lopen, maar dan zijn er wel gangbare afspraken over gezamenlijk beheer. Dat moet dan toch ook de meeste problemen bij ongevallen wel oplossen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Algemeen is het wel logisch om bij grensbepalingen duidelijke markers in het landschap te gebruiken, zoals waterlopen, of wegen. Ik snap niet waarom dat in Nederland niet vaker gebeurt? Is dat om jullie meer kanalen hebben die als grens genomen zijn? Maar het meest praktische is als grenzen ergens diep in de velden liggen en dus geen wegen gedeeld wordne.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ook daar zie je trouwens dat de gemeentegrenzen langs een van de oevers zijn getrokken in plaats van door het midden. Dus vergelijkbaar met de grenzen langs de randen van rijbanen zoals ik eerder beschreef. Hoewel de praktijk laat zien dat gezamenlijk beheer prima kan werken -dit Brusselse voorbeeld zie ik eerder als uitzondering- gaat men het in Nederland schijnbaar uit de weg. Dat kan ik dan ook wel weer goed plaatsen, al heeft het ongetwijfeld nog steeds zijn complexiteit wanneer je aan een Hoogenbanweg woont op de grens van Rotterdam en Schiedam, en je straat Rotterdams is maar de stoep voor je deur Schiedams.
-
verfmeer95
- expressweg
Gemeentes bestaan om burgers inspraak te geven in de lokale voorzieningen waar ze zelf gebruik van maken. Dat betekent dus dat je de gemeentegrenzen zo wil trekken dat bijna iedereen die van de voorzieningen in plaats A gebruik maakt in gemeente A woont, en bijna iedereen die van de voorzieningen in plaats B gebruik maakt in gemeente B woont. Een weg is dan een hele slechte grens, omdat voor beide kanten van de weg ofwel plaats A ofwel plaats B qua reistijd dichterbij ligt. Wat je dus eigenlijk zoekt zijn barrières die ervoor zorgen dat voor iedereen de voorzieningen aan hun kant van de grens het makkelijkst te bereiken zijn. Zoals Pino zegt zijn dat in Nederland voornamelijk waterlopen, al komen snelwegen en spoorlijnen ook wel voor.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Nu heb ik in Nederland het idee dat men grenzen later recht is gaan trekken om ze goed te laten aansluiten op de pas later ontstane infrastructuur, om zo de burger beter van dienst te kunnen zijn. Kijk je naar een A4 tussen Schiedam en Vlaardingen, dan zie je een grens die direct westelijk van het talud van de autosnelweg loopt, zodat deze volledig binnen Schiedam ligt. Het zou me verbazen als dit de historische grens tussen de twee gemeentes is, dus ergens is men pragmatisch recht gaan trekken. Is ook vele malen fijner voor het wegbeheer door de landelijke overheid. Maar goed, in aangesloten bebouwd gebied is het dus moeilijker de grens te trekken. Er is vóór en tegen alle oplossingen wel iets te zeggen.
-
verfmeer95
- expressweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
JB81
- autoweg
De Korteweg in Zwijndrecht schiet me te binnen. De gemeentegrens loopt over/langs die weg waardoor alle zijstraten in het aangrenzende Hendrik-Ido-Ambacht liggen: https://maps.app.goo.gl/gY2mPMEAeekfYqz9APino schreef: zo 01 mar 2026, 8:07
Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht hoe het zit met gemeentegrenzen die over wegen lopen. Heb het idee dat dat in Nederland wel meevalt
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het kan nog straffer, op de Romeinse Steenweg loopt een gewestgrens (Vlaanderen en Brussel) door het midden, waardoor er zich daar vaak een Kafka heeft voorgedaan met 2 verschillende soorten wegdek aan elke kant.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
In België is dat veel minder gebeurd. Vaak zijn de gemeentegrenzen nog dezelfde als in 1795 toen de gemeenten ingesteld werden (vaak inderdaad gebaseerd op grenzen die nog ouder zijn). Weliswaar zijn er fusies gebeurd, maar meestal ging de hele gemeente over naar de nieuwe fusiegemeente, zonder dat de buitengrenzen dus gewijzigd werden.Pino schreef: ma 02 mar 2026, 9:57 Nu heb ik in Nederland het idee dat men grenzen later recht is gaan trekken om ze goed te laten aansluiten op de pas later ontstane infrastructuur, om zo de burger beter van dienst te kunnen zijn.
In een klein aantal gevallen is er in het kader van de fusie van 1977 werd een rationalisatie van de grenzen gebeurd. Meestal heeft men kanalen als uitgangspunt genomen. In een klein aantal gevallen ook autostrades (zoals de E17 tussen Lokeren en Zele, de E403 tussen Roeselare en Izegem of de E34 tussen Arendonk en Retie).