[NL] Drie- en vierstrookswegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

wizi99
dorpsstraat

[NL] Drie- en vierstrookswegen

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 13:08

Beste forumgenoten,

Onderstaande link geeft een type weg aan wat in Nederland bijna niet wordt gebruikt. Het betreft een 2 x 2 weg met een doorgetrokken streep in het midden en gelijkvloerse kruisingen.

https://www.google.nl/maps/@52.2483193, ... 312!8i6656

In mijn ogen is dit type weg een goed alternatief voor drukke wegen terwijl er weinig ruimte is. Zulke wegen zijn relatief goedkoop in aanleg en ze nemen weinig ruimte in (landschapsvervuiling). Verder is de doorstroming beter dan op enkelbaans wegen (meer verwerkingscapaciteit, geen last van vrachtwagens, die kunnen immers makkelijk ingehaald worden.

Een iets veiliger alternatief is een weg van dit type (wat echter iets meer ruimte inneemt):

https://www.google.nl/maps/@53.2180706, ... 312!8i6656

Rustige wegen kunnen gelijkvloers gekruist worden, terwijl hoofdwegen ongelijkvloers kunnen kruisen.

Misschien is veiligheid de reden dat dit type weg bijna niet gebruikt wordt, maar het is nog altijd veiliger dan een drukke enkelbaansweg. Zeker als de 2x2 weg ook nog vluchtstroken heeft.

Dus in plaats van een nieuwe snelweg aan te leggen (wat veel geld kost én veel ruimte inneemt), kan een bestaande weg ook verbreed worden.

Graag jullie mening hierover.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Vraag over zeldzaam type weg

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2020, 13:37

wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 13:08Misschien is veiligheid de reden dat dit type weg bijna niet gebruikt wordt, maar het is nog altijd veiliger dan een drukke enkelbaansweg.
De 1x4 (1 rijbaan met 4 rijstroken) die jij noemt is niet veiliger dan een gewone enkelbaans weg. Doordat je andere weggebruikers kan inhalen zullen bestuurders meer risico nemen en zal er sneller worden gereden. Ook is 1x4 iets dat eigenlijk alleen maar wordt gebruikt op plekken waar ruimtegebrek is, en waar de snelheid relatief laag is. Binnen de bebouwde kom zie je het soms nog wel, de Nijmeegse Waalbrug heeft het evenals een kort aansluitend deel van de N325/S100 in Lent:
https://www.google.nl/maps/@51.8605242, ... 312!8i6656
Dus in plaats van een nieuwe snelweg aan te leggen (wat veel geld kost én veel ruimte inneemt), kan een bestaande weg ook verbreed worden.
Je bespaart er alleen de ruimte van een rijbaanscheiding mee. Dat is dus een heel beperkte besparing. Voor de veiligheid is de rijbaanscheiding gewenst. Als het moet kan dat op een meter, inclusief een barrier. Heb je net iets meer ruimte, dan kun je een smal profiel 2x2 autoweg aanleggen, zoals bijvoorbeeld de N381.

Als ruimtegebrek de reden is voor 1x4, zijn de rijstroken vaak al niet al te breed. Als je de ruimte hebt, is een rijbaanscheiding veel beter, zo groot is de besparing niet om die weg te bezuinigen. En je noemde ook vluchtstroken, maar als je de ruimte hebt voor vluchtstroken, dan is er ook ruimte voor een rijbaanscheiding. Als je één van beide moet kiezen, dan zou de rijbaanscheiding de voorkeur moeten krijgen boven vluchtstroken.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 15 mei 2020, 14:12

In landen als België en (wat zeldzamer) Frankrijk zie je dit soort wegen nog wel, maar heel wenselijk lijkt het mij niet.

Dan heb ik liever de Nederlandse 2x2 autowegen met rijbaanscheiding.

Afbeelding

Afbeelding

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 14:27

@ CasablancaMarocco

Onderste foto, zo'n weg heeft dus even veel rijbanen als een autosnelweg maar neemt veel minder ruimte in. Dat is mijn punt. Autosnelwegen hebben vaak ook brede bermen en samen met de viaducten nemen ze veel meer ruimte in, veel mensen vinden dit landschap ontsierend. Ik ben zelf trouwens ook geen voorstander van meer autosnelwegen.

Ik zeg niet dat ze als alternatief moeten dienen voor autosnelwegen, maar juist als alternatief voor enkelbaans wegen, dat vind ik persoonlijk pas gevaarlijke wegen. Ik moet zelf ook over zo'n weg rijden naar mijn werk, en er zijn veel vrachtwagens, of mensen die 70 rijden. Dan zie je juist veel gevaarlijke inhaalacties, omdat het langzame verkeer er voor zorgt dat je niet door kan rijden, daarom doen automobilisten er bijna alles voor om nog net even die vrachtwagen voorbij te schieten.

Als je zo'n enkelbaans weg 'upgrade', dan hoeft er geen geheel nieuwe weg te worden aangelegd, waar tegenwoordig veel weerstand tegen is.

In Amerika doen ze dat ook vaak, en daar werkt het goed:

[urlhttps://www.google.nl/maps/@35.6313167,-101.562 ... 312!8i6656][/url]

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2020, 14:43

wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 14:27Onderste foto, zo'n weg heeft dus even veel rijbanen als een autosnelweg maar neemt veel minder ruimte in. Dat is mijn punt.
'Veel' minder is erg overdreven. Een rijbaanscheiding met een barrier hoeft niet meer dan een meter extra te kosten en is veel veiliger. Dit is een recept voor frontale aanrijdingen met (te) hoge snelheid. Zou buiten de bebouwde kom niet toegepast moeten worden, en binnen de bebouwde kom enkel bij hoge uitzondering. Het probleem in Nederland is ook dat de richtlijnen vrij smalle rijstrookbreedtes toestaan, smaller dan in de meeste andere landen. Dat betekent ook dat verkeer op de linker rijstroken met vrij hoge snelheid elkaar passeert. Als je twee busjes hebt die elkaar tegemoet rijden, beiden op hun eigen linker rijstrook, omdat ze een vrachtwagen inhalen gaat dat zonder fysieke rijbaanscheiding best spannend worden. Dan is er geen marge voor fouten, of je hebt een ongeval met een frontale aanrijding tussen twee busjes waar ook twee vrachtwagens bij betrokken zijn.

Wat jij wil is een recept voor zware ongevallen.
Als je zo'n enkelbaans weg 'upgrade', dan hoeft er geen geheel nieuwe weg te worden aangelegd, waar tegenwoordig veel weerstand tegen is.
Maar dat kan toch ook met een smalle rijbaanscheiding? Dat is veel veiliger. Ik snap niet waarom je een metertje aan ruimte wil inleveren voor iets dat veel onveiliger is dan als je dat metertje extra aan ruimte pakt.

Met die center turn lane is jouw geclaimde ruimtebesparing al weer in één keer weg. Met die smalle vluchtstroken erbij heeft die weg van jouw voorbeeld een rijbaanbreedte van 25-26 meter, ik heb het even opgemeten in Google Maps. Dat is ongeveer even breed als een autosnelweg op een wat smaller profiel in Nederland. De A325 is 2x2 met vluchtstroken en dus een vangrail als rijbaanscheiding en is 24-25 meter breed. Een tikkeltje smaller nog dan jouw Texaanse weg. Zelfs sommige moderne snelwegen zoals de A73 komen aan een breedte van 26-27 meter, een fractie meer dan jouw voorbeeld. Ik weet wel op welke weg ik liever (en veiliger!) zou rijden.

Een smal profiel autoweg als de N381 komt op 17-18 meter breedte uit.

Jij wil een oplossing voor drukke wegen en geen nieuwe snelwegen. Maar de gemiddelde enkelbaans 1x2-weg in Nederland zal drukker zijn dan die Texaanse weg. Dat kun je dus niet één op één met de Nederlandse situatie vergelijken.

Wat is dan het voordeel van dat Texaanse voorbeeld, waarbij de weg gelijkvloers is en er geen rijbaanscheiding is? Het is beduidend onveiliger en het bespaart weinig ruimte. Het zal misschien iets beter in het landschap passen, maar voor drukke wegen in Nederland lost dit het probleem niet op en het is significant onveiliger dan andere oplossingen. Er is niet voor niets een reden dat die wegen in Europa vrijwel niet meer nieuw worden aangelegd. En de VS is qua verkeersveiligheid eerlijk gezegd niet een lichtend voorbeeld.

Ik kan begrip opbrengen voor de wens om geen nieuwe snelwegen meer te willen hebben, ik kan er geen begrip voor opbrengen om de verkeersveiligheid te willen opofferen voor een minimale besparing (van 1 meter) in de breedte. Zelfs als je het gelijkvloers aanlegt vind ik een rijbaanscheiding onontbeerlijk.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 15 mei 2020, 14:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 15 mei 2020, 14:43

Als alternatief voor enkelbaans wegen gebruikt men vooral in het buitenland ook wel de 2+1-weg. Hier heb ik vorig jaar bij m'n afstudeerproject onderzoek naar gedaan voor de toepasbaarheid in Nederland.
I'm average height... in Thailand.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 mei 2020, 14:50

^^ En was het toepasbaar? :D

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 15 mei 2020, 15:05

^^
2+1 is alleen voor inhaalmogelijkheden op lange, rustige trajecten interessant lijkt mij. Voegt natuurlijk niet of nauwelijks capaciteit toe tov 1x2.

Ik zie dan meer heil in 2x2 zoals de N279 of de N381; ruime boogstralen, middengeleider en ongelijkvloerse kruisingen. Daadwerkelijk een capaciteitsverhoging en een verbetering van de veiligheid.

De enige langere 2+1 weg in NL (de N50) is dat dan ook alleen maar omdat dat precies op 1 rijbaan ASW past. Barriers verwijderen, nieuwe toplaag en dan moet het de rijrichting Emmeloord-Zwolle worden. Althans, zo is het ooit bedacht. Kan nog wel even duren voordat het zover is (er is in ieder geval met de recentere aanleg van spoor- en waterwegen rondom Kampen gewoon nog rekening gehouden met een volwaardige autosnelweg). Die weg bewijst trouwens ook de nutteloosheid van de 2+1; die weg behaalt een maximumintensiteit van ~30.000 voertuigen tussen Hattemerbroek en Kampen; vergelijkbaar met de ongelijkvloerse 2x1 N322 tussen Ewijk en Druten. Eveneens geen doorkomen aan in de spits.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 mei 2020, 15:07

Als veiligheid het argument van de topicstarter is, dan is 1+1 met rijbaanscheiding veiliger dan 2+2 zonder rijbaanscheiding.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 15 mei 2020, 15:15

wizi99, wel deel ik je mening dat er in Nederland best wel wat wegen naar 2x2 mogen.
Mocht je bijvoorbeeld hier een zondagsrijder of vrachtwagen voor je hebben, dan kan dat uiterst irritant zijn.

Afbeelding

In Turkije zijn bijna alle doorgaande wegen 2x2 , maar daar heb je natuurlijk wel weer te maken met landbouw verkeer, wat we in Nederland niet kennen op (de meeste ) 80 en 100 wegen

Afbeelding

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 15 mei 2020, 15:21

Chris schreef: vr 15 mei 2020, 14:50 ^^ En was het toepasbaar? :D
Steyn_E schreef: vr 15 mei 2020, 15:05 ^^
2+1 is alleen voor inhaalmogelijkheden op lange, rustige trajecten interessant lijkt mij. Voegt natuurlijk niet of nauwelijks capaciteit toe tov 1x2.

Ik zie dan meer heil in 2x2 zoals de N279 of de N381; ruime boogstralen, middengeleider en ongelijkvloerse kruisingen. Daadwerkelijk een capaciteitsverhoging en een verbetering van de veiligheid.

De enige langere 2+1 weg in NL (de N50) is dat dan ook alleen maar omdat dat precies op 1 rijbaan ASW past. Barriers verwijderen, nieuwe toplaag en dan moet het de rijrichting Emmeloord-Zwolle worden. Althans, zo is het ooit bedacht. Kan nog wel even duren voordat het zover is (er is in ieder geval met de recentere aanleg van spoor- en waterwegen rondom Kampen gewoon nog rekening gehouden met een volwaardige autosnelweg). Die weg bewijst trouwens ook de nutteloosheid van de 2+1; die weg behaalt een maximumintensiteit van ~30.000 voertuigen tussen Hattemerbroek en Kampen; vergelijkbaar met de ongelijkvloerse 2x1 N322 tussen Ewijk en Druten. Eveneens geen doorkomen aan in de spits.
Het is goed toepasbaar op rustige wegen die geen toekomstige verbreding nodig hebben. Daarnaast zouden er aanpassingen plaats moeten vinden aan de richtlijnen van het CROW. Ik zal eens kijken of ik het volledige rapport binnenkort met jullie mag delen! Er kwamen best een aantal interessante conclusies uit die een vervolgonderzoek wellicht waard zijn.
I'm average height... in Thailand.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 16:41

Coen Tunnel schreef: vr 15 mei 2020, 14:43
wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 14:27Onderste foto, zo'n weg heeft dus even veel rijbanen als een autosnelweg maar neemt veel minder ruimte in. Dat is mijn punt.
'Veel' minder is erg overdreven. Een rijbaanscheiding met een barrier hoeft niet meer dan een meter extra te kosten en is veel veiliger. Dit is een recept voor frontale aanrijdingen met (te) hoge snelheid. Zou buiten de bebouwde kom niet toegepast moeten worden, en binnen de bebouwde kom enkel bij hoge uitzondering. Het probleem in Nederland is ook dat de richtlijnen vrij smalle rijstrookbreedtes toestaan, smaller dan in de meeste andere landen. Dat betekent ook dat verkeer op de linker rijstroken met vrij hoge snelheid elkaar passeert. Als je twee busjes hebt die elkaar tegemoet rijden, beiden op hun eigen linker rijstrook, omdat ze een vrachtwagen inhalen gaat dat zonder fysieke rijbaanscheiding best spannend worden. Dan is er geen marge voor fouten, of je hebt een ongeval met een frontale aanrijding tussen twee busjes waar ook twee vrachtwagens bij betrokken zijn.

Wat jij wil is een recept voor zware ongevallen.
Maar dat kan toch ook met een smalle rijbaanscheiding? Dat is veel veiliger. Ik snap niet waarom je een metertje aan ruimte wil inleveren voor iets dat veel onveiliger is dan als je dat metertje extra aan ruimte pakt.

Met die center turn lane is jouw geclaimde ruimtebesparing al weer in één keer weg. Met die smalle vluchtstroken erbij heeft die weg van jouw voorbeeld een rijbaanbreedte van 25-26 meter, ik heb het even opgemeten in Google Maps. Dat is ongeveer even breed als een autosnelweg op een wat smaller profiel in Nederland. De A325 is 2x2 met vluchtstroken en dus een vangrail als rijbaanscheiding en is 24-25 meter breed. Een tikkeltje smaller nog dan jouw Texaanse weg. Zelfs sommige moderne snelwegen zoals de A73 komen aan een breedte van 26-27 meter, een fractie meer dan jouw voorbeeld. Ik weet wel op welke weg ik liever (en veiliger!) zou rijden.

Een smal profiel autoweg als de N381 komt op 17-18 meter breedte uit.

Jij wil een oplossing voor drukke wegen en geen nieuwe snelwegen. Maar de gemiddelde enkelbaans 1x2-weg in Nederland zal drukker zijn dan die Texaanse weg. Dat kun je dus niet één op één met de Nederlandse situatie vergelijken.

Wat is dan het voordeel van dat Texaanse voorbeeld, waarbij de weg gelijkvloers is en er geen rijbaanscheiding is? Het is beduidend onveiliger en het bespaart weinig ruimte. Het zal misschien iets beter in het landschap passen, maar voor drukke wegen in Nederland lost dit het probleem niet op en het is significant onveiliger dan andere oplossingen. Er is niet voor niets een reden dat die wegen in Europa vrijwel niet meer nieuw worden aangelegd. En de VS is qua verkeersveiligheid eerlijk gezegd niet een lichtend voorbeeld.

Ik kan begrip opbrengen voor de wens om geen nieuwe snelwegen meer te willen hebben, ik kan er geen begrip voor opbrengen om de verkeersveiligheid te willen opofferen voor een minimale besparing (van 1 meter) in de breedte. Zelfs als je het gelijkvloers aanlegt vind ik een rijbaanscheiding onontbeerlijk.
Ik heb mijn standpunt geloof ik niet helemaal duidelijk uitgelegd:

Als de ruimte aanwezig is, is natuurlijk een vangrail middenberm veiliger! Geen duidelijkheid daar over. Dus dat verdient uiteraard dan wel mijn voorkeur. Ik bedoelde dus niet dat het per sé wegen moeten zijn zonder vangrail.

Echter ze zijn wel aangelegd in het verleden (alleen met middenstreep). Ik ging er van uit dat het qua tijd en geld makkelijk moet zijn om een weg te verdubbelen (wat men dus in Texas ook heeft gedaan, snel en goedkoop). Het probleem dat auto's elkaar rakelings passeren bestaat ook op 2x1 wegen, waarbij ook vrijwel geen uitwijkmogelijkheden zijn omdat er in NL bijna nooit vluchtstroken op normale wegen zijn.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 15 mei 2020, 16:45

wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 16:41 Het probleem dat auto's elkaar rakelings passeren bestaat ook op 2x1 wegen, waarbij ook vrijwel geen uitwijkmogelijkheden zijn omdat er in NL bijna nooit vluchtstroken op normale wegen zijn.
In een ideale situatie zou dat ook niet het geval zijn. De 60- en 80-wegen zijn nu al de wegen met de meeste vekeersongevallen per voertuigkilometer, meer dan 10x zo veel als de snelwegen die wel gescheiden rijbanen hebben.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2020, 16:47

wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 16:41Echter ze zijn wel aangelegd in het verleden (alleen met middenstreep). Ik ging er van uit dat het qua tijd en geld makkelijk moet zijn om een weg te verdubbelen (wat men dus in Texas ook heeft gedaan, snel en goedkoop).
Fundering moet je dan sowieso aanleggen, in ieder geval wel op de slappe Nederlandse bodem. Ik kan me voorstellen dat zoiets in Texas wel anders ligt. Ik denk niet dat er in bouwsnelheid een essentieel verschil zit om met of zonder rijbaanscheiding te bouwen.
Het probleem dat auto's elkaar rakelings passeren bestaat ook op 2x1 wegen, waarbij ook vrijwel geen uitwijkmogelijkheden zijn omdat er in NL bijna nooit vluchtstroken op normale wegen zijn.
Wegen met twee rijstroken per richting nodigen nou eemaal meer uit tot sneller rijden dan wegen met één rijstrook per richting. Op wegen met één rijstrook per richting met inhaalverbod houden mensen zich er vaak redelijk goed aan. Ik heb geen statistieken paraat, want in Nederland hebben we nauwelijks van dat soort wegen. Maar als je het buiten de bebouwde kom zou hebben, dan vermoed ik dat een weg met één rijstrook per richting en geen rijbaanscheiding (1x2) een stuk veiliger is dan met twee rijstroken per richting en geen rijbaanscheiding (1x4). Die laatste heeft ontegenzeggelijk meer capaciteit, maar de verkeersveiligheid die je er niet mee. Het nodigt gewoon veel meer uit tot het nemen van risico's.

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » vr 15 mei 2020, 17:46

Ik denk zelf dat er beter gekeken kan worden naar het ongelijkvloers maken van kruisingen, dan het zo nodig hebben van 2 banen per richting.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 mei 2020, 18:06

wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 16:41Het probleem dat auto's elkaar rakelings passeren bestaat ook op 2x1 wegen, waarbij ook vrijwel geen uitwijkmogelijkheden zijn omdat er in NL bijna nooit vluchtstroken op normale wegen zijn.
Op wegen met 2 rijstroken per richting vinden veel meer zijwaartse bewegingen plaats: de kans dat daarbij iemand over de middenstreep van een 1x4 weg komt is veel groter dan op een 1x2 weg. In de VS zijn dit soort types wegen ook de meest gevaarlijke, door de combinatie van veel verkeer, hogere snelheden, zijwaartse bewegingen en ontbreken van een fysieke rijbaanscheiding waardoor ongevallen vaak een ernstige afloop hebben.

Een ander bijkomend probleem zijn gelijkvloerse kruispunten op zulke wegen. Het is veel lastiger deze over te steken of linksaf te slaan zonder verkeerslichten door het afdekrisico. Op de vele crashcam video's op Youtube komen dit soort wegen vaak naar voren bij ernstige aanrijdingen.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 18:29

Okee, het lijkt er op dat een 2x2 weg zonder middenberm / vangrail er niet mee door kan, door de veiligheid.

Maar met middenberm / vangrail lijkt me wel veiliger dan een gewone 2x1 weg. Ik zie het als een tussenoplossing voor het aanleggen van een snelweg.

Voordelen t.o.v. enkelbaansweg:

- Kan meer verkeer verwerken;
- Veiliger;
- Men kan doorrijden (geen probleem met vrachtauto's / zondagrijders inhalen.

Voordelen t.o.v. autosnelweg of expresweg:

- Geen geheel nieuw tracé (dure grondaankoop, procedures dus lange tijdsduur, gebruik kostbare grond, aantasting landschap)
- Minder viaducten (duur, aantasting landschap)

@ chris,

Het probleem van oversteken kan opgelost worden dmw een vluchtheuvel, dus de rijstroken liggen ter hoogte van de kruising ver uit elkaar. Voor linksaf slaan kan er een invoegstrook worden aangelegd.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 18:42

De N354 tussen Sneek en Sneekerhoek --> Leeuwarden zou wat mij betreft voor verdubbeling in aanmerking kunnen komen. om de volgende redenen:

Het is een onaangename weg om te rijden, hij ligt inmiddels vol rotondes en het is er druk (voor noordelijke begrippen). Ook is de weg bochtig. De maximumsnelheid is 80 km/u. Een klein stuk is zelfs 60 en er is een bebouwde kom die gekruist wordt.

De weg ligt op een oude zeedijk en heeft her en der wat huizen en boerderijen aan weerszijden staan, daardoor is er weinig ruimte. Wel is er een ventweg.

Een nieuwe weg aanleggen van Sneek naar Leeuwarden is heel duur, zal jaren en jaren op zich laten wachten en zal ongetwijfeld tot bezwaren leiden (aantasting open landschap).

Dus ik zie geen bezwaar om óf de ventweg te gebruiken voor een tweede rijbaan, of het profiel van de weg wat te verbreden, zodat er een tweede baan naast gelegd kan worden. Er hoeven geen viaducten in omdat de doorstroming sowieso verbetert.

Op deze manier is er snel een effectieve oplossing.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » vr 15 mei 2020, 18:49

wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 18:29 Het probleem van oversteken kan opgelost worden dmw een vluchtheuvel, dus de rijstroken liggen ter hoogte van de kruising ver uit elkaar. Voor linksaf slaan kan er een invoegstrook worden aangelegd.
Volgens mij heb je zojuist het Staphorstkruispunt uitgevonden. ;) Decennia geleden werden die in Nederland ook aangelegd: bij een kruispunt was de hoofdweg 2x2 rijstroken breed met uitvoegers voor links en rechts, en invoegers op links en rechts. Verkeer vanuit de zijweg kon dus "vrij" rechtsaf met een invoeger, rechtdoor met een pauzemoment in de middenberm, en linksaf door de eerste rijbaan over te steken en vervolgens voor de tweede rijbaan snelheid te maken op de linkerinvoeger. Zonder verkeerslichten moet je dan per rijbaan 2 doorgande en 2 afslaande rijstroken tegelijkertijd oversteken. Dat was rijp voor enorme wachttijden en ernstige afdekongevallen. Daarom zijn dit soort kruispunten tegenwoordig voorzien van verkeerslichten, veranderd in rotondes of ongelijkvloers gemaakt.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2020, 19:13

wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 18:29Voordelen t.o.v. autosnelweg of expresweg:

- Geen geheel nieuw tracé (dure grondaankoop, procedures dus lange tijdsduur, gebruik kostbare grond, aantasting landschap)
- Minder viaducten (duur, aantasting landschap)
In Nederland zijn ook veel snelwegen op bestaande tracés aangelegd. Denk aan de A59 tussen Geffen en Den Bosch, of de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven. De A50 tussen Woeste Hoeve en Schaarsbergen eveneens.

Het verbreden van een normale 1x2 provinciale weg naar 2x2 met rijbaanscheiding vereist nog altijd veel grondaankoop. Uiteindelijk heb je wel dubbel zoveel ruimte nodig.
Het probleem van oversteken kan opgelost worden dmw een vluchtheuvel, dus de rijstroken liggen ter hoogte van de kruising ver uit elkaar. Voor linksaf slaan kan er een invoegstrook worden aangelegd.
Dat soort invoeg-, uitvoeg- en voorsorteerstroken hebben het vervelende bijeffect dat ze het zicht op verkeer vanuit zijwegen soms belemmeren. En omgekeerd ook. Daar krijg je afdekongevallen van. Om zoiets op 2x2-wegen zonder VRI's of (turbo)rotondes te regelen is vragen om zware ongevallen op kruisingen. De meeste van dat soort kruisingen zijn in Nederland dan ook opgeruimd of aangepast.
wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 18:42 De N354 tussen Sneek en Sneekerhoek --> Leeuwarden zou wat mij betreft voor verdubbeling in aanmerking kunnen komen. om de volgende redenen:

Het is een onaangename weg om te rijden, hij ligt inmiddels vol rotondes en het is er druk (voor noordelijke begrippen). Ook is de weg bochtig. De maximumsnelheid is 80 km/u. Een klein stuk is zelfs 60 en er is een bebouwde kom die gekruist wordt.
We praten over een weg met 10.000 tot 12.000 mvt/dag. Dat is voor 1x2 rijstroken niet extreem veel (pas boven de 20.000 kun je over verdubbelen beginnen, en in Nederland moet een weg vaak nog drukker zijn voor er wat gebeurt), al is het voor Friese begrippen als belangrijkste verbinding tussen Leeuwarden en Sneek zeker een drukkere weg. Maar het zegt ook wel wat dat de provincie Fryslân de voorkeur aan projecten als de N356, N355 en N381 heeft gegeven.
De weg ligt op een oude zeedijk en heeft her en der wat huizen en boerderijen aan weerszijden staan, daardoor is er weinig ruimte. Wel is er een ventweg.

Een nieuwe weg aanleggen van Sneek naar Leeuwarden is heel duur, zal jaren en jaren op zich laten wachten en zal ongetwijfeld tot bezwaren leiden (aantasting open landschap).

Dus ik zie geen bezwaar om óf de ventweg te gebruiken voor een tweede rijbaan, of het profiel van de weg wat te verbreden, zodat er een tweede baan naast gelegd kan worden. Er hoeven geen viaducten in omdat de doorstroming sowieso verbetert.

Op deze manier is er snel een effectieve oplossing.
Dat is te makkelijk gedacht.

Eerst zul je moeten doorrekenen of de dijk dat gewicht van een extra rijbaan met fundering überhaupt wel aankan. Een tweede rijbaan zal immers breder zijn dan de huidige ventweg en veel meer verkeer verwerken. Aangezien het een dijk is die waarschijnlijk ook nog een functie heeft zal dat goed doorgerekend moeten worden. De hier aanwezige civiel technici kunnen dat vermoedelijk beter inschatten.

Ten tweede is de vraag waar je de fietsers en voetgangers wil laten. Hoe komt een fietser straks van Dearsum naar Reduzum? Hoe komt een fietser of voetganger straks bij één van de woningen langs de N354? Ook ga je landbouwverkeer, dat nu gescheiden van het snelverkeer rijdt, mengen met het snelverkeer. Indien je dat kan vermijden heeft dat de voorkeur.

Ten derde: tussen de uiteinden van de huidige hoofdrijbaan en de ventweg meet ik op Google Maps zo'n 14 meter. Voor 2x2 met rijbaanscheiding heb je minimaal 17-18 meter breedte nodig. Aan beide kanten van de weg is er niet even 1,5-2 meter extra, want dan zit je al op het aflopende talud, en op sommige plekken staan er ook bomen. Ik zie de ruimte niet om 2x2 mogelijk te maken. Bovendien is het bochtige tracé nu al suboptimaal voor een 80 km-weg. Met 2x2-rijstroken nodig je, ook al blijft de maximumsnelheid 80, wel uit tot harder rijden. Maar daar is dat tracé helemaal niet geschikt voor!

Ten vierde: de passage van Dearsum blijft een probleem. Niemand zal 2x2 rijstroken door de kom accepteren. Maar een rondweg voor Dearsum vereist alsnog een nieuw tracé.

Kortom, ik denk niet dat er op deze manier snel een effectieve oplossing kan komen. Laat staan eentje die kostenefficiënt is.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 19:35

@ Sibren,

Ik zei eerder alleen de rustige kruisingen :) . De hoofd- en drukke wegen met viaduct of rotonde. Ik denk zelf trouwens dat het weinig verschil maakt of je een enkel- of dubbelbaans weg oversteekt. In het geval van de N354 heb je of 12.000 voertuigen per dag op 1 rijstrook, of op een dubbele rijstrook. Dus, in de huidige situatie, één drukke rijstrook oversteken tegenover in geval van verdubbeling 2 minder drukke rijstroken.

De weg zal heus niet drukker worden omdat ie verdubbeld wordt (het is de enige rechtstreekse route van Sneek naar Leeuwarden en Grouw. En als ie al drukker wordt, dan komt dat door de algemene toename van het verkeer.

Ik begrijp je punt van die ongelukken, echter dit waren zeer drukke wegen die op dat moment al autosnelweg hadden moeten zijn, ook was er nog geen maximumsnelheid en werd de verkeersveiligheid sowieso een stuk minder serieus genomen. Ik heb het hier over een weg die niet meer voldoet, maar waarvoor ook geen autosnelweg vereist is.

Nu zit je met een weg die compleet overbelast is, en het feit dat ie is volgelegd met rotondes doet daar geen goed aan, terwijl een geheel nieuwe weg in de nabije toekomst niet valt te verwachten

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 15 mei 2020, 19:38

^^ De N354 tussen Sneek en de A32 is totaal niet overbelast. In het westen hebben we 1x2 wegen met dubbel de intensiteit die zonder problemen doorstromen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 15 mei 2020, 19:44

Het ding met Sneek-Idaerd is inderdaad dat 2+2 zonder rijbaanscheiding in Dearsum en door de paar gehuchtjes onderweg niet gaat passen. Je kunt wel de parallelwegen opofferen, maar hoe ga je de woningen dan ontsluiten? Door nieuwe wegen achter de woningen langs te trekken?

Aanpak van deze weg zal vooral gaan over veiligheid en doorstroming. Er staan geen files o.i.d., maar dat was bij de N381, de N31 Harlingen en de Centrale As ook niet de reden om deze wegen op 2x2 aan te leggen.

Als je toch grond moet verwerven kun je net zo goed voor een nieuw tracé gaan. Dat kan inderdaad met rondwegen en afsnijdingen om bebouwing te omzeilen.

Een volgens mij veel realistischer voorstel was de proefballon van enkele jaren geleden voor een nieuwe weg Sneek-Leeuwarden over een nieuw tracé dicht langs de spoorlijn. Deze zou dan bij Leeuwarden op de N31 kunnen aansluiten ter hoogte van :AS: Leeuwarden. Dat voorstel (volgens mij van Sneek en/of Leeuwarden) verdween al gauw in een diepe la na onmiddellijke bezwaren van de omliggende dorpen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 15 mei 2020, 19:58

Het ding met Sneek-Idaerd is inderdaad dat 2+2 zonder rijbaanscheiding in Dearsum en door de paar gehuchtjes onderweg niet gaat passen.
Dat gaat sowieso niet omdat er te veel erftoegangen in de weg zitten. Je kunt dat alleen bereiken door aan twee kanten parallelwegen aan te leggen voor bijv. landbouwverkeer. Dan win je dus helemaal geen ruimte. Voor zulke wegen (in Limburg heb je er ook een paar) kun je beter denken aan 2x2 mét rijbaanscheiding en landbouwverkeer toegestaan. Auto's mogen dan niet harder dan 80 maar dat lijkt me op zich best wel te doen. Erftoegangen dan met alleen rechtsafslaand verkeer regelen en af en toe een rotonde waar de weggebruiker veilig kan keren.

Het is allemaal niet ideaal. Vandaar dat bijvoorbeeld de provincie Friesland meer inzet op 2x2 met ongelijkvloerse kruisingen op een apart tracé zoals de Centrale As.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 21:04

@ Vinny,

Inderdaad, zoiets bedoel ik. Lijkt me beter voor de doorstroming dan een enkelbaansweg of een nieuwe weg die er misschien wel nooit komt.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 21:06

Even over de centrale as. Ik begrijp niet goed wat het nut is om een expresweg aan te leggen naar Dokkum, terwijl er op die route verder helemaal geen grote plaatsen liggen. Tot aan de N355 is logisch, maar daarboven... :dontknow:

Een rondweg om Damwoude had ook wel volstaan.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 21:09

Vinny schreef: vr 15 mei 2020, 19:58 Voor zulke wegen (in Limburg heb je er ook een paar) kun je beter denken aan 2x2 mét rijbaanscheiding en landbouwverkeer toegestaan. Auto's mogen dan niet harder dan 80 maar dat lijkt me op zich best wel te doen. Erftoegangen dan met alleen rechtsafslaand verkeer regelen en af en toe een rotonde waar de weggebruiker veilig kan keren.
Zulke wegen kom je ook wel tegen in verschillende andere landen, precies zoals je hebt omschreven. Je zou dus zeggen, er is noodzaak, om hem te verdubbelen, maar er is weinig ruimte / geld, dus doen ze het zo. Ook met erftoegangen die niet mogen oversteken.

Waarom zou het dan niet in Nederland kunnen?

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » vr 15 mei 2020, 21:17

wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 21:06 Even over de centrale as. Ik begrijp niet goed wat het nut is om een expresweg aan te leggen naar Dokkum, terwijl er op die route verder helemaal geen grote plaatsen liggen. Tot aan de N355 is logisch, maar daarboven... :dontknow:

Een rondweg om Damwoude had ook wel volstaan.
Die weg heeft dezelfde intensiteit (12.000 mvt/etm) als de weg tussen Sneek en Leeuwarden, waarvoor je pleit om deze te verdubbelen. Deze intensiteit is dus een beetje een schemeringszone: als enkelbaans weg is het nét iets te druk (zo ook de N356 toen deze nog door de kernen liep), maar wanneer je er een tweebaans weg van maakt lijkt het zowat uitgestorven.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » vr 15 mei 2020, 21:38

@Sibren,

Inderdaad, maar een weg verdubbelen vind ik wat anders dan een compleet nieuwe expresweg aanleggen. Compleet nieuwe wegen ben ik sowieso niet een groot voorstander van. Niet dat ik anti-auto ben, integendeel, maar ik ben me er ook van bewust dat we in Nederland weinig ruimte hebben en we hebben internationaal gezien al een extreem dicht snel- en expreswegennet.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 15 mei 2020, 21:39

Deze weg neemt ook niet veel ruimte in maar wel rijbaanscheiding. Wel redelijk smalle rijstroken maar deze loopt dan ook door de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 70 km/u.
Volgens mij ooit wel 1x4 geweest. Dus dat die barrier veel later is toegevoegd.

Afbeelding