[NL] Drie- en vierstrookswegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Vraag over zeldzaam type weg

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2020, 21:52

Sibren schreef: vr 15 mei 2020, 21:17Die weg heeft dezelfde intensiteit (12.000 mvt/etm) als de weg tussen Sneek en Leeuwarden, waarvoor je pleit om deze te verdubbelen. Deze intensiteit is dus een beetje een schemeringszone: als enkelbaans weg is het nét iets te druk (zo ook de N356 toen deze nog door de kernen liep), maar wanneer je er een tweebaans weg van maakt lijkt het zowat uitgestorven.
Dit zijn intensiteiten die prima kunnen op een enkelbaans weg (1x2 rijstroken), maar zodra je veel dorpspassages en/of erfaansluitingen hebt wordt het vervelend rijden. Bovendien had de N356 met Burgum en Damwâld twee hardnekkige dorpspassages, en ook nog aardig wat bebouwing bij Quaterbras/Feanwâldsterwal. Met alle respect, maar dat was wel een wat andere situatie dan de passage van een klein dorpje als Dearsum.
wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 21:06 Even over de centrale as. Ik begrijp niet goed wat het nut is om een expresweg aan te leggen naar Dokkum, terwijl er op die route verder helemaal geen grote plaatsen liggen. Tot aan de N355 is logisch, maar daarboven... :dontknow:

Een rondweg om Damwoude had ook wel volstaan.
Die weg had in 2009 al tussen Nijega en Dokkum overal hogere intensiteiten dan de N354 nu.

Verkeersintensiteiten van de Wegenwiki:
Wegenwiki schreef:In 2010 reden dagelijks 9.150 voertuigen ten oosten van de N384 bij Dearsum en 11.140 voertuigen dichter bij Sneek. Tussen Sneek en Hommerts rijden 10.900 voertuigen en 7.500 voertuigen over de Brug Spannenburg. 3.800 voertuigen rijden verder tot de A6 bij Oosterzee.
Wegenwiki schreef:In 2009 reden er dagelijks 13.000 voertuigen tussen Nijega en Sumar, stijgend naar 18.650 voertuigen op de brug over het Prinses Margrietkanaal in Burgum. Ten zuiden van het kruispunt bij Quatrebras rijden 13.000 voertuigen, stijgend naar 14.000 voertuigen tussen de N355 en Feanwâld. Tussen Damwâld en Dokkum reden 12.800 voertuigen. Tussen Dokkum en Holwerd reden 5.200 voertuigen per etmaal.

In de eerste twee maanden na openstelling van de Centrale As reden dagelijks 14.000 voertuigen ter hoogte van Burgum en 12.000 voertuigen bij Damwâld.
Voor de N356 was er bovendien de ruimte om een weg op een nieuw tracé aan te leggen (al ligt de weg tussen Nijega en Burgum op bestaand tracé). De uitgave was waarschijnlijk lager en makkelijker te rechtvaardigen dan een investering in de N354. En de Centrale As heeft waarschijnlijk de N361 tussen Tytsjerk en Dokkum, die ook behoorlijke verkeersintensiteiten kende, ook wat ontlast. Daar zullen ze vooral in Oentsjerk en Gytsjerk blij mee zijn.
wizi99 schreef: vr 15 mei 2020, 21:09Zulke wegen kom je ook wel tegen in verschillende andere landen, precies zoals je hebt omschreven. Je zou dus zeggen, er is noodzaak, om hem te verdubbelen, maar er is weinig ruimte / geld, dus doen ze het zo. Ook met erftoegangen die niet mogen oversteken.

Waarom zou het dan niet in Nederland kunnen?
In veel gevallen zijn het historische relicten (de Nederlandse N65 is zo'n voorbeeld, de N324 Nijmegen-Alverna en N237 Soesterberg-Utrecht als oude hoofdwegen ook), is het in stedelijk gebied, of is er geen geld.

De N354 verbreden op de dijk kan niet. Niet naar 2x2. Daar is de dijk te smal voor, er is geen goede ontsluiting van de woningen langs de weg mogelijk, er is geen goede oplossing voor fietsers en voetgangers, en het slingerende tracé van de N354 is op z'n zachtst gezegd niet optimaal voor een 2x2-weg. Ik heb die punten al aangestipt, maar ik heb nog niet gehoord hoe je denkt dat deze zaken even makkelijk opgelost kunnen worden. En dat is nog afgezien van de vraag of een bredere weg op de dijk civieltechnisch überhaupt wel wenselijk is: kan de dijk dat wel dragen?

In mijn optiek ligt een nieuw tracé veel meer voor de hand als de provincie besluit dat er iets moet gebeuren. Verdubbeling op bestaand tracé creëert veel meer problemen dan het oplost, zeker op een dijk. Als je al een bestaand tracé wil volgen om geen extra doorsnijding van het landschap te krijgen lijkt een nieuwe weg via Offingawier en Jirnsum mij veel meer voor de hand liggen. Vanaf Jirnsum laat je de weg dan afbuigen richting noorden, om voor Blauwe Tent weer af te buigen naar het einde van de huidige N354 tot de A32. Vlak landschap, veel minder bebouwing, geen dijk.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 15 mei 2020, 21:56

Robbert297 schreef: vr 15 mei 2020, 15:21 Het is goed toepasbaar op rustige wegen die geen toekomstige verbreding nodig hebben. Daarnaast zouden er aanpassingen plaats moeten vinden aan de richtlijnen van het CROW. Ik zal eens kijken of ik het volledige rapport binnenkort met jullie mag delen! Er kwamen best een aantal interessante conclusies uit die een vervolgonderzoek wellicht waard zijn.
Ik had eigenlijk al verwacht dat je deze zou delen met ons, zoals je een tijdje geleden hebt geschreven. Is dat vanwege auteursrechten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » vr 15 mei 2020, 22:52

Een bekend voorbeeld van een 1x4 was tot 2009 op de N280 bij Roermond (ex A68) te vinden. Na 2009 zijn hier echter stalen barriers geplaatst om het verkeer beter van elkaar te scheiden. Met de reconstructie van de N280 door Roermond zelf heen, wordt het deel op de brug nu weer omgebouwd naar 1+2+1-rijstroken.

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 15 mei 2020, 23:02

Ik zit er nog eens over na te denken, maar volgens mij is 1x4 inderdaad echt zeldzaam aan het worden in Nederland. Nijmegen heeft naast de Waalbrug/S100 op een andere plek ook 1x4, maar voor de rest ken ik geen andere locaties naast de locaties die hier al genoemd zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 15 mei 2020, 23:15

^^ Het Schenkviaduct in Den Haag is ook 1x4.
De lijst laat wel duidelijk zien dat het een gedateerd wegontwerp is: De enige plaatsen waar het nog voorkomt zijn oude bruggen die niet te verbreden zijn. Want zodra je de brug afkomt en er weer een klein beetje ruimte beschikbaar is wordt er direct een middenbarrier geplaatst.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 15 mei 2020, 23:28

mavas schreef: vr 15 mei 2020, 21:56
Robbert297 schreef: vr 15 mei 2020, 15:21 Het is goed toepasbaar op rustige wegen die geen toekomstige verbreding nodig hebben. Daarnaast zouden er aanpassingen plaats moeten vinden aan de richtlijnen van het CROW. Ik zal eens kijken of ik het volledige rapport binnenkort met jullie mag delen! Er kwamen best een aantal interessante conclusies uit die een vervolgonderzoek wellicht waard zijn.
Ik had eigenlijk al verwacht dat je deze zou delen met ons, zoals je een tijdje geleden hebt geschreven. Is dat vanwege auteursrechten?
Dat is inderdaad de reden. Ik ga maandag kijken wat de mogelijkheden zijn. Je hoort nog!
I'm average height... in Thailand.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 15 mei 2020, 23:45

Jackbauer1350 schreef: vr 15 mei 2020, 21:39 (N44)
Volgens mij ooit wel 1x4 geweest. Dus dat die barrier veel later is toegevoegd.
Klopt. Na veelvuldige dodelijke ongevallen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 15 mei 2020, 23:57

De IJdoornlaan in Amsterdam-Noord is ook een vrij aparte weg, deze weg was voor de aanleg van de A10-Noord onderdeel van de N10. Geen 1x4 maar de rijbaan is zo breed dat er twee auto's naast elkaar op de rijstroken passen. Je kan dus inhalen zonder de asstreep te overschrijden. Ter hoogte van de verkeerslichten is er wel een deelstreep.

Afbeelding

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » za 16 mei 2020, 0:32

Coen Tunnel schreef: vr 15 mei 2020, 21:52 Ik heb die punten al aangestipt, maar ik heb nog niet gehoord hoe je denkt dat deze zaken even makkelijk opgelost kunnen worden. En dat is nog afgezien van de vraag of een bredere weg op de dijk civieltechnisch überhaupt wel wenselijk is: kan de dijk dat wel dragen?
Ik had er inderdaad nog niet op gereageerd. Ik dacht misschien vind je het anders te veel een ja nee discussie worden..

Maar ik ben blij dat je wilt horen hoe ik er over denk :top:

De N354 was eigenlijk maar een voorbeeld, ik erken dat het lastig wordt gezien de situatie (bochtig, bebouwing, oude, niet al te brede dijk). Dus misschien niet een al te goed voorbeeld. Inderdaad, de dijk moet het gewicht kunnen dragen, maar die kan verstevigd worden.

Ik keek zonet even beter op maps, en ik zag dat er aan de andere kant ook voor een groot gedeelte een ventweg is aangelegd naar de woningen (zodat ze niet meer een erfaansluiting op de hoofdweg hebben. Dus in het geheel lijkt de dijk nog wel aardig breed, waarschijnlijk hebben ze hem hiervoor al verbreed. Ik weet ook dat de N354 lang geleden ook al geoptimaliseerd is, ergens in de vorige eeuw. De dijk heeft trouwens geen functie meer. Volgens mij was het een dijk van de vroegere Middelzee, en die hebben we een paar eeuwen terug vaarwel gezegd.

Dus wat volgens mij zou kunnen: In het midden een weg met 2 rijstroken per richting, een barrier in het midden, ook langzaam verkeer toestaan *dit is immers ook op veel andere 80 km/u wegen toegestaan (1x2 wegen). Die moeten rechts houden. Naast de weg komt een fietspad aan beide kanten. Wel erfaansluitingen. Die zijn er immers ook op andere provinciale wegen. Ik vind het persoonlijk overdreven dat die allemaal omgeleid worden tegenwoordig. Waar de dijk te smal is (dat zullen kleine stukjes zijn), extra grond aankopen en de dijk verbreden, dat is dus hooguit een paar meter in de breedte.

Paar meter grond naast de dijk aankopen levert minder problemen op dan een geheel nieuw tracé. Dit ivm de duurdere kosten, en mensen in de buurt, (wat al in dit topic aangehaald werd) (ook bekend als NIMBY, en belangenorganisaties die tegen zijn, procedures etc. Bovendien doorsnijdt een nieuw tracé allerlei percelen, dat is bij verbreding/verbetering niet het geval.

Wat ik al zei, deze weg is achteraf niet een heel goed voorbeeld, maar het ging me meer om het algemene aspect. Deze weg kwam ineens bij me op omdat hij al jaren bekend staat als een weg die je beter kunt mijden, met name omdat het niet opschiet, en dat was zelfs voordat er ook nog maar één rotonde in lag. Maar ik had beter een andere weg kunnen aanhalen.

In Nederland streeft men er de laatste 20 jaar naar (naar mijn idee) om alles zo perfect mogelijk te willen doen in theorie. Natuurlijk kleven er nadelen aan verbreding, maar overal drukke of niet goed functionerende wegen vervangen door expres- en snelwegen wordt op een gegeven moment ook niet meer geaccepteerd.

Vandaar dat ik mij dus af vroeg waarom deze tussen oplossing bijna niet meer wordt toegepast. Zoals je bijvoorbeeld aanhaalde, bij de N237.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » za 16 mei 2020, 0:47

@ Coen Tunnel,

Ik denk dat onze invalshoek anders is. Jij kijkt meer naar de doorstroming en veiligheid (liever een nieuwe weg). Ik ben meer voor waar nodig een tussen oplossing. Bestaande wegen verbreden, minder nieuwe wegen.

wizi99
dorpsstraat

Bericht door wizi99 » za 16 mei 2020, 0:51

Jackbauer1350 schreef: vr 15 mei 2020, 23:57 De IJdoornlaan in Amsterdam-Noord is ook een vrij aparte weg, deze weg was voor de aanleg van de A10-Noord onderdeel van de N10. Geen 1x4 maar de rijbaan is zo breed dat er twee auto's naast elkaar op de rijstroken passen. Je kan dus inhalen zonder de asstreep te overschrijden. Ter hoogte van de verkeerslichten is er wel een deelstreep.

Afbeelding
Ik denk dat veel mensen zich afvragen hoe ze hier in moeten halen, moet ik nou helemaal over de streep of niet? :rofl2:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 mei 2020, 1:17

mavas schreef: vr 15 mei 2020, 23:02 Ik zit er nog eens over na te denken, maar volgens mij is 1x4 inderdaad echt zeldzaam aan het worden in Nederland. Nijmegen heeft naast de Waalbrug/S100 op een andere plek ook 1x4, maar voor de rest ken ik geen andere locaties naast de locaties die hier al genoemd zijn.
De John Frostbrug in Arnhem heeft ook vier rijstroken, maar één daarvan is een busstrook stadinwaarts: https://www.google.nl/maps/@51.9743209, ... 312!8i6656

Verderop in Arnhem een klein deel van de Voetiuslaan, met twee rijstroken in beide richtingen:

https://www.google.nl/maps/@51.9805573, ... 312!8i6656

Ietsje anders, maar de Sontweg in Groningen is met busstroken en voorsorteerstroken ook een brede asfaltvlakte:

https://www.google.nl/maps/@53.2181205, ... 384!8i8192
wizi99 schreef: za 16 mei 2020, 0:47 @ Coen Tunnel,

Ik denk dat onze invalshoek anders is. Jij kijkt meer naar de doorstroming en veiligheid (liever een nieuwe weg). Ik ben meer voor waar nodig een tussen oplossing. Bestaande wegen verbreden, minder nieuwe wegen.
Ik heb helemaal niks tegen het verbreden van bestaande wegen, daar waar dat kan. Op een dijk wordt het een duur en lastig klusje, zelfs als de dijk geen waterkerende functie meer heeft. In relatief leeg land kan het makkelijk; kijk naar wegen in Flevoland zoals de N50, N302 en N305 die op bestaand tracé verdubbeld zijn.

Feit is dat als er erfaansluitingen zijn, en er ook het nodige langzaam verkeer is, een verdubbeling waarbij een ventweg/parallelweg opgeofferd moet worden gewoon geen ideale oplossing is. Anno 2020 is het niet geaccepteerd veel geld te steken in een ombouw waarbij dusdanige concessies aan veiligheid worden gedaan dat de nieuwe situatie niet veiliger is dan de bestaande situatie. Er is geen 'tussenoplossing' haalbaar als het om verkeersveiligheid gaat.

Enkelbaans wegen met minder dan 10.000 mvt/dag hebben normaliter geen verkeersproblemen.

Enkelbaans wegen met 10.000-18.000 mvt/dag hebben meestal hooguit in de spitsen enige verkeersproblematiek en/of drukte. Passages van de bebouwde kom, rotondes en verkeerslichten met te weinig capaciteit kunnen dan tot enig oponthoud rekenen. Deze wegen hoeven niet de hoogste prioriteit te hebben, maar indien er geld voor nieuwe wegen beschikbaar is en realisatie relatief eenvoudig is kun je kiezen voor verbeteringen in de vorm van ongelijkvloersheid, verdubbelingen en rondwegen. De N356 en N381 zijn hier mooie voorbeelden van: makkelijk en goedkoop aan te leggen in vlak open gebied. In Flevoland is de verdubbeling van de N305 op bestaand tracé een goed voorbeeld.

Enkelbaans wegen met 18.000-25.000 mvt/dag zitten al flink tegen hun capaciteit aan. Dan moet je gaan nadenken over ongelijkvloersheid, of verdubbeling (in combinatie met ongelijkvloersheid). Voorbeeld: N35 tussen Zwolle en Wierden.

Enkelbaans wegen met meer dan 25.000 mvt/dag hebben doorgaans structurele verkeersproblemen en verdienen hoge prioriteit. Deze hadden eigenlijk al verdubbeld moeten zijn; hier heeft de overheid het te ver laten komen. Voorbeeld: de N50 langs Kampen met een absurd hoge intensiteit van 32.600 mvt/dag op 1x2 rijstroken zonder fysieke middenscheiding.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 16 mei 2020, 11:37

harry schreef: vr 15 mei 2020, 23:45
Jackbauer1350 schreef: vr 15 mei 2020, 21:39 (N44)
Volgens mij ooit wel 1x4 geweest. Dus dat die barrier veel later is toegevoegd.
Klopt. Na veelvuldige dodelijke ongevallen.
Nog zichtbaar op deze foto uit 1977.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 16 mei 2020, 12:20

mavas schreef: vr 15 mei 2020, 23:02 Ik zit er nog eens over na te denken, maar volgens mij is 1x4 inderdaad echt zeldzaam aan het worden in Nederland. Nijmegen heeft naast de Waalbrug/S100 op een andere plek ook 1x4, maar voor de rest ken ik geen andere locaties naast de locaties die hier al genoemd zijn.
De Vughterweg in Den Bosch was tot ca. 2014 ook 1x4 op het gedeelte in de stad met de grote platanen. Daarna teruggebracht naar 1x2.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 16 mei 2020, 12:50

Hadden niet alle grote rivierbruggen van het Rijkswegenplan oorspronkelijk een 1x4-indeling?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 mei 2020, 13:07

De Bommelse Brug, Brug over de Noord en Lekbrug Vianen zeker. Bij die laatste is veel later pas de rijbaanscheiding gekomen. De huidige Coenecoopburg had las ik mij niet vergis ook geen rijbaanscheiding toen de A12 daar nog overheen ging.

De Meernbrug, destijds de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in de A12 heeft ook geen rijbaanscheiding.

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 16 mei 2020, 14:53

De brug over de Noord (uit de A15-tijd, dus voor de aanleg van de Noordtunnel) was ook 1x4.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 16 mei 2020, 15:24

Geen brug, maar de Van Alkemadelaan in Den Haag heeft het ook:

https://maps.app.goo.gl/SyGqndGgDGZgdswY9

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 16 mei 2020, 15:54

Bibeko komt het wel meer voor.

Voorbeeld in Nijmegen: https://maps.app.goo.gl/7mRKNPgmkFhBkBKj6

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 16 mei 2020, 16:42

Jackbauer1350 schreef: vr 15 mei 2020, 23:57 De IJdoornlaan in Amsterdam-Noord is ook een vrij aparte weg, deze weg was voor de aanleg van de A10-Noord onderdeel van de N10. Geen 1x4 maar de rijbaan is zo breed dat er twee auto's naast elkaar op de rijstroken passen. Je kan dus inhalen zonder de asstreep te overschrijden. Ter hoogte van de verkeerslichten is er wel een deelstreep.
Zo'n weginrichting kwam vaker voor in Amsterdam. Het type is wat op zijn retour geraakt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 16 mei 2020, 16:45

^^ Waar ik mij wel iets bij kan voorstellen waarom.

Denk dat er genoeg weggebruikers zijn die daardoor verrast kunnen worden dat er iemand naast komt rijden terwijl er niet zichtbaar twee stroken dezelfde richting op zijn. Je ziet ook regelmatig auto's middenop de weghelft rijden waardoor als je wilt inhalen toch over de asstreep moet.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 16 mei 2020, 17:47

Kaaiman schreef: za 16 mei 2020, 12:50 Hadden niet alle grote rivierbruggen van het Rijkswegenplan oorspronkelijk een 1x4-indeling?
Ik weet niet of die oorspronkelijk zo gepland waren, maar dat werden ze inderdaad wel als het in de breedte paste.
Zo ook de oude Moerdijkbrug, die was ook tot het laatst 1x4. Daarvoor meen ik dat ie ook een tijd 1x3 was.

Grappig: in Spijkenisse is ie dat nog steeds ;) Maar dan wel netjes geregeld met rode kruizen en groene pijlen. Dat was destijds niet...
https://www.google.nl/maps/@51.8584478, ... 312!8i6656

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » za 16 mei 2020, 18:45

Victor schreef: za 16 mei 2020, 17:47rode kruizen en groene pijlen
En dat op de Groene Kruisweg! :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 mei 2020, 21:24

De Akersteenweg (N278) in Maastricht is ook nog een voorbeeld: https://www.google.com/maps/@50.843746, ... 312!8i6656

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 17 mei 2020, 10:11

Coen Tunnel schreef: za 16 mei 2020, 21:24 De Akersteenweg (N278) in Maastricht is ook nog een voorbeeld
Grappig detail: daar lag vroeger wel een smalle middenbermafscheiding. Ik heb me altijd afgevraagd waarom die ooit is weggehaald. Wellicht om voetgangers te stimuleren enkel de oversteekplaatsen bij de verkeerslichten te gebruiken?

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » zo 17 mei 2020, 10:34

EtienneM schreef: vr 15 mei 2020, 22:52 Een bekend voorbeeld van een 1x4 was tot 2009 op de N280 bij Roermond (ex A68) te vinden.
Niet zo ver weg, de stadsbrug van Venlo, is ook nog 1x4. Voor een heel kort stukje zelfs 1x6 8-)
https://www.google.nl/maps/@51.3681725, ... 312!8i6656
Kaaiman schreef: za 16 mei 2020, 12:50 Hadden niet alle grote rivierbruggen van het Rijkswegenplan oorspronkelijk een 1x4-indeling?
Het grote voorbeeld was natuurlijk de brug bij Zaltbommel in de A2 over de Waal.

GrandmasterE
verkeersader

Bericht door GrandmasterE » zo 17 mei 2020, 11:17

De brug in de N270 over de oude Zuid-Willemsvaart te Helmond heeft ook 1x4, terwijl de brug breed genoeg is voor een middenberm met bijbehorende afscheiding: https://goo.gl/maps/6i91oxuo8x1Pvhtk7

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 17 mei 2020, 11:28

De Waalbrug in de N325 bij Nijmegen wordt nu gerenoveerd, maar was ook 1x4.
:arrow: https://www.google.nl/maps/@51.8526342, ... 6656?hl=nl

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 17 mei 2020, 14:49

De Willemsbrug in Rotterdam is ook wel een interessante 'vreemde eend' met 1x5. Richting zuiden een doelgroepenstrook voor taxi's en bussen en een gewone rijstrook, de andere kant op twee rijstroken en een busstrook. Maar ja, die brug is ook zo rustig als wat omdat 'ie door afgeketste andere plannen een beetje verloren in het wegennet ligt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 17 mei 2020, 15:02

De Oversteek in Nijmegen is ook 1X5 brug met een 'hulpdienststrook' in het midden. De Johnfrostbrug in Arnhem is net als de Waalbrug in Nijmegen ook een 1X4 brug met vroeger een krap 2X2 profiel, tegenwoordig 1+2+busstrook stadinwaarts.