Afbeelding

Oude wegenatlas USSR (1984)

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Bongo
verkeersader

Oude wegenatlas USSR (1984)

Bericht door Bongo » di 26 mei 2020, 19:30

Enige tijd geleden vond ik bij mijn schoonouders een oude wegenatlas van de Sovjet Unie uit 1984. Hierbij een aantal pagina's eruit op de foto.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tsov
verkeersader

Re: Oude wegenatlas USSR (1984)

Bericht door tsov » di 26 mei 2020, 19:33

Tof! Altijd leuk, dat soort vondsten :top:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 mei 2020, 19:39

Er staat zo te zien geen wegnummer in?

Ik heb recentelijk een lijst gemaakt van alle M- en A-nummers van 1983: https://www.wegenwiki.nl/Sovjetunie#Wegnummering

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 27 mei 2020, 23:03

Da's wel een pareltje :yes:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 28 mei 2020, 22:53

Leuk, ik heb twee wegenatlassen van 1976 en 1991, wel met wegnummering, die hier een beetje op lijken. Vooral die van 1976 is interessant, want ik heb nauwelijks andere kaarten met de wegnummering van toen.

Edit: hier twee fragmenten:
Kaliningrad, wegnummers 21 en 25, met plaatje van Kaunas
Afbeelding

West-Georgië, wegnummers 17 en 19
Afbeelding

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » za 30 mei 2020, 14:08

Nee, wegnummers en afstanden staan niet aangegeven op de kaart.
Ik bekeek nog eens de pagina's met de landenwapens en vlaggen en het viel me op dat in het wapen van elke deelstaat "proletariërs alle landen verenigt u" in de eigen taal en in het Russisch staat. en op het Sovjet wapen zelfs in 15 talen. Helaas niet goed te zien op de foto's (daar heb je dan een goeie spiegelreflex camera voor... :| )

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 30 mei 2020, 15:01

^^ Probeer buiten in vol zonlicht een foto te maken van het boek, met je spiegelreflex moet het dan veel better lukken. Desnoods met de zoomlens van op een meter of 3.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » do 15 okt 2020, 23:21

Zou je zo'n wegenatlas van de USSR uit 1984 ongestraft mee naar Rusland kunnen nemen? :s

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Russische militaire stafkaarten niet alleen tot de beste van de wereld behoorden, maar ook geheim hadden moeten blijven. In de chaos die de regeringsperiode van Boris Yeltsin kenmerkte, zijn veel van die Russische militaire stafkaarten naar West Europa verkocht, maar als je vandaag de dag in Rusland met zo'n militaire stafkaart betrapt wordt, dan verdwijn je met je onschuldige hobby voor jaren in de gevangenis, wegens spionage. :!:

Hoe zouden ze in Georgië aan de grens trouwens reageren op zo'n oude atlas waarin Georgië niet onafhankelijk is?
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » vr 16 okt 2020, 6:55

^^ Een stafkaart is wel wat anders dan een wegenatlas. En in Georgië verkopen ze op "elke straathoek" ook dit soort oude atlassen, en andere Sovjet-memorabilia.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 okt 2020, 7:12

Het ene land is wat makkelijker dan het andere. In ex-Joegoslavië zal niemand moeilijk doen om een oude atlas, al schiet je er niks mee op omdat het gros van de snelwegen er niet op zal staan. Maar bv een oud taalgidsje "Joegoslavisch" is dan weer niet zo handig omdat daar pontificaal de Joegoslavische vlag nog wel eens op wil staan en dat kan in sommige gebieden als de spreekwoordelijke rode lap op de stier werken.

Volgens mij was er een keer in 3 op reis iets met een landkaart van Marokko, volgens mij was die op de auto getekend, maar omdat de Westelijke Sahara daar niet als deel van Marokko op stond was dat een issue.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 16 okt 2020, 8:43

MotelMioveni schreef: do 15 okt 2020, 23:21 Hoe zouden ze in Georgië aan de grens trouwens reageren op zo'n oude atlas waarin Georgië niet onafhankelijk is?
Zoals tsov zegt.
En mocht je met je MotelMioveni ooit nog eens in Tbilisi belanden kun je niet alleen op straat in het centrum maar ook bij de Droge Brug Vlooienmarkt Sovjet memorabilia en boeken vinden. En je Motel er mee volladen. :lol:

Het enige waar ze wat gevoeliger voor zijn, zijn kaarten (en grafisch materiaal dat de vorm van het land moet voorstellen) waar de beide afscheidingsgebieden niet op staan. Maar voor de nietsvermoedende buitenlander zal dit hooguit leiden tot een reprimande.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 16 okt 2020, 9:53

Palance schreef: vr 16 okt 2020, 7:12 Maar bv een oud taalgidsje "Joegoslavisch" is dan weer niet zo handig omdat daar pontificaal de Joegoslavische vlag nog wel eens op wil staan en dat kan in sommige gebieden als de spreekwoordelijke rode lap op de stier werken.
Als het niet om die vlag is, dan vermoedelijk wel om de indruk die het wekt over de taal die in het bewuste gebied nu nog zou worden gesproken. Servo-Kroatisch is doodverklaard, leve de lokale taal. Een buitenlander die nu nog aankomt met een cursusje Servo-Kroatisch raakt daarmee aan een discussie die nog doorwerkt in het heden, lijkt me. Zoiets zal in de voormalige Sovjet-deelrepublieken niet zo heel snel spelen. Er is daar in mijn ervaring ook wat minder gevoeligheid als je nog aankomt met Russisch in plaats van de totaal verschillende lokale taal.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 16 okt 2020, 11:51

^^ Ik weet ook niet hoe groot de verschillen tussen die talen zijn, ik weet wel nog dat ik in Novosibirsk in een Oekraïens restaurant terecht kwam en de woorden niet echt te vinden waren in het woordenboek. Maar blijkbaar voor de Russen wel te begrijpen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 okt 2020, 13:00

Servisch en Kroatisch (en analoog daaraan Bosnisch en Montenegrijns) verschillen net zoveel van elkaar als Brits Engels en Amerikaans Engels. Het is puur politiek welk naampje je eraan wilt geven. Er zijn specifieke Kroatische woorden en specifieke Servische woorden, maar in delen van met name Bosnië-Herzegovina of Montenegro wordt dat door elkaar gebruikt, net wie je treft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 okt 2020, 16:13

Ik heb in 2007 in Belgrado de fout gemaakt toen ik aan de trambestuurder vroeg of hij naar het station ging en het woord 'kolodvor' gebruikte, want dat was het woord dat ik mij wist te herinneren. Het station van Zagreb wordt 'Glavni Kolodvor' genoemd, en daar moest ik aan denken.

Maar 'kolodvor' is bij uitstek een Kroatisch woord, in Servië noemt men het 'stanica'. Ik werd wel verbeterd, maar daarna bevestigde de trambestuurder dat hij naar het 'stanica' ging. In de tram zelf nog met een vriendelijke oudere man gesproken die Duits kon en het leuk vond dat we als Nederlanders in Belgrado waren.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 16 okt 2020, 19:49

MotelMioveni schreef: do 15 okt 2020, 23:21Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Russische militaire stafkaarten niet alleen tot de beste van de wereld behoorden
Ik vind ze maar van matige kwaliteit. Toch interessant natuurlijk.
maar ook geheim hadden moeten blijven. In de chaos die de regeringsperiode van Boris Yeltsin kenmerkte, zijn veel van die Russische militaire stafkaarten naar West Europa verkocht
Inderdaad, ik heb er toen heel wat gekocht:
https://sites.google.com/site/roadnumbe ... ion/russia
Ik ben ook bij de topografische dienst geweest. Ze heten nu anders maar ik zie dat ze nog steeds op het zelfde adres zijn:
https://www.roscartography.ru/
(grappig ook dat ik mij dat adres na bijna 30 jaar nog kan herinneren - het gebouw ziet er volgens mij ook nog net zo uit als toen, in Streetview)
maar als je vandaag de dag in Rusland met zo'n militaire stafkaart betrapt wordt, dan verdwijn je met je onschuldige hobby voor jaren in de gevangenis, wegens spionage. :!:
Dat lijkt me toch sterk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 okt 2020, 20:13

Je kunt voor vliegtuigspotten in Griekenland ook de cel in draaien. Meestal worden dat soort dingen wat afschrikwekkender voorgesteld dan ze daadwerkelijk zijn, maar in landen die niet bekend staan om het respecteren van mensenrechten in zijn algemeenheid zou ik wat voorzichtig zijn. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » zo 06 dec 2020, 9:32

Bongo schreef: di 26 mei 2020, 19:30 Enige tijd geleden vond ik bij mijn schoonouders een oude wegenatlas van de Sovjet Unie uit 1984. Hierbij een aantal pagina's eruit op de foto.
De kwaliteit van Russische wegenatlassen voor het grote publiek schijnt expres beroerd geweest te zijn. Lees dit maar:

https://www.wired.com/2015/07/secret-cold-war-maps/

In het artikel van Wired staat ook precies uitgelegd waarom militaire stafkaarten tot op de dag van vandaag een taboe-onderwerp zijn in Rusland: Tijdens de koude oorlog hebben de Russen zowat heel de wereld in kaart gebracht. Soldaten die een militaire kaart uit de bibliotheek haalden, verdwenen in de gevangenis als ze de kaart niet terug brachten, beschadigd of niet.

Vergeet niet dat er toen geen website als Google Maps bestond. Waar kaartenmakers in de westerse wereld ook wel eens bewust vaag deden over objecten van groot strategisch militair belang, vind je op Russische kaarten uit de koude oorlog vaak pijnlijk precies terug welke doelen men had willen bombarderen, als het tot een oorlog gekomen zou zijn.

Intussen hebben alle geheime diensten zeer gedetailleerde kaarten van de hele wereld, dus het doet er ook niet meer toe dat de Russische militaire kaarten bij de val van de Sovjetunie via de zwarte markt massaal zijn verhandeld, maar toch is er kennelijk in 2012 nog iemand veroordeeld voor het verkopen van 7000 Russische militaire kaarten die uiteindelijk in het Pentagon zijn beland:

https://latimesblogs.latimes.com/world_ ... state.html

Dat was dan ook wat ik bedoelde met mijn waarschuwing aan het adres van Marcel:
marcel schreef: vr 16 okt 2020, 19:49
MotelMioveni schreef: do 15 okt 2020, 23:21I
(...) maar als je vandaag de dag in Rusland met zo'n militaire stafkaart betrapt wordt, dan verdwijn je met je onschuldige hobby voor jaren in de gevangenis, wegens spionage. :!:
Dat lijkt me toch sterk.
Misschien heb je geluk, Marcel? Als je met één kaart wordt betrapt, dan laten de Russen je misschien nog wel vrij rondlopen?

Rusland is geen rechtsstaat. Of je weer uit de gevangenis komt, hangt af van wie je vrienden zijn. Of je tijdens het wachten op je proces netjes behandeld wordt en of je in je cel bezoek krijgt van een advocaat en een medewerker van de ambassade is van willekeur afhankelijk. Wil je dat risico lopen?

https://travel.state.gov/content/travel ... ation.html

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies

Uit reisadviezen die landen aan hun burgers meegeven blijkt al dat de Russische wet toestaat dat je laptop wordt doorzocht als je het land binnen wilt reizen, of op een willekeurige plaats, bij een willekeurige politiecontrole. Als er dan scans van tientallen militaire kaarten tussen je bestanden staan, kon het wel eens lastig worden om uit te leggen dat je graag wandelt in het bos, of aan geocaching doet. :wijsvinger:

Edit: hoofdletter aan begin van zin vergeten - fout hersteld
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

MotelMioveni
stadsweg

militaire kaarten uit Sovjet-Unie

Bericht door MotelMioveni » zo 06 dec 2020, 9:47

^^

Oh, wacht, ik had nog 2 interessante weblinks open staan, maar die waren buiten beeld geraakt:

www.sovietmaps.com

https://www.wired.com/2015/07/soviet-mi ... san-diego/

Amerikanen die kaarten van San Diego met Cyrillische letters bestudeerd hebben, kregen er de kriebels van...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 20 dec 2020, 10:52

De topografische dienst had gewoon een winkel in het centrum (dus niet dat kantoorgebouw waar ik het over had) waar je kaarten kon kopen veelal van toeristische gebieden en steden.
Verder heb ik er ook veel gekocht van iemand die in een metro-onderdoorgang een stalletje had. Dat was dan misschien illegaal maar er liepen daar duizenden mensen per dag langs, ook politie. Geen haan die ernaar kraaide.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » do 15 sep 2022, 22:35

Oude wegenatlassen worden nu nog steeds gebruikt door Russische soldaten! :rofl2:
https://www.linkedin.com/posts/christin ... er_android

habke
stadsweg

Bericht door habke » vr 21 okt 2022, 11:22

Voor geïnteresseerden in militaire topografische kaarten van Rusland:
https://maps.vlasenko.net/soviet-milita ... p200k.html