[A016] Renovatie / vervanging Van Brienenoordbrug

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Rogier »

MBT scheur in de brug. Dit was niet een scheur in de draagconstructie, want anders was de gehele brug wel afgesloten geweest. Alleen de hoofdrijbaan was een weekend afgesloten geweest, terwijl de brug volledig trillingsvrij moest zijn. Ik vermoed dat er een probleem gevonden is in de klep van het beweegbare deel van de brug.
Laatst gewijzigd door Rogier op di 05 mar 2024, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24148
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door harry »

Rogier schreef: di 05 mar 2024, 8:24 Alleen de hoofdrijbaan was een weekend afgeschoten geweest
Militaire actie van de Russen? :duck:
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Schelpenpaadje »

Dat lijkt me meer dan één brug te ver ;)
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Rogier »

^^ :hahaHAHA: :hahaHAHA: :hahaHAHA:

Foutje kan gebeuren.
Stockbaard
woonerf
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 9:00

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Stockbaard »

Het AD heeft het volgende artikel geplaatst over de slechte staat van de brug:
https://www.ad.nl/binnenland/instorting ... ~a486e2d9/

Desbetreffende brief is hier te vinden:
https://mrdh.nl/nieuws/alarm-achterstal ... nde-oproep
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Rogier »

Misschien een alternatief voor de uitvoering van dit project. Afsluiting van de A16 voor 7 tot 8 weken. In deze periode wordt tegelijkertijd beide bogen en de kleppen van de oude oostelijke brug vervangen en krijgt de rest van de brug een stevige opknapbeurt.

Is dit een redelijk alternatief en kan hiermee ook kosten bespaard worden, omdat de brug volledig vrij van verkeer is en hierdoor minder risico's voor de uitvoering zijn?
Schraper
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:38

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Schraper »

Dat alternatief wordt dit lange weekend uitgeprobeerd.
In heel Rotterdam, en ver daarbuiten staan files.
Geen goed plan lijkt mij.
Jeff
expressweg
Berichten: 3531
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Jeff »

Files zijn tot Spijkenisse / Alblasserdam teruggeslagen. Op hoogte punt duurde een rit van Ridderkerk-Zuid naar Capelle aan de IJssel bijna 2,5 uur.

Zelfs met de waterbus was je sneller
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Chris »

Dit heeft overigens niet met de vervanging van de Brienenoordbrug van doen.

Maar je ziet hoe kwetsbaar het Rotterdamse snelwegennet is, als er één verbinding uit ligt is er geen doorkomen aan, met gevolgen voor de hele regio vanwege omrijdend verkeer. En daardoor krijg je sluipverkeer die meteen in Rotterdam het lokale stratennet vast zet. Toch teveel wegen afgewaardeerd..? meteen grote hinder voor lokaal verkeer zodra er iets op de snelweg gebeurt.
Jeff
expressweg
Berichten: 3531
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Jeff »

Chris schreef: vr 10 mei 2024, 19:57 Dit heeft overigens niet met de vervanging van de Brienenoordbrug van doen.

Maar je ziet hoe kwetsbaar het Rotterdamse snelwegennet is, als er één verbinding uit ligt is er geen doorkomen aan, met gevolgen voor de hele regio vanwege omrijdend verkeer. En daardoor krijg je sluipverkeer die meteen in Rotterdam het lokale stratennet vast zet. Toch teveel wegen afgewaardeerd..? meteen grote hinder voor lokaal verkeer zodra er iets op de snelweg gebeurt.
Ik kan alleen de pesterijen van het tunneltjestrace bedenken, maar verder zou ik niet weten wat er afgewaardeerd is?
Dan beperk ik mij wel even tot de "ruit"
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9084
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door keokiracer »

^^ De Coolsingel.
Meer kan ik ook niet bedenken (ik ben ook niet bepaald bekend in Rotterdam zelf, dus ik kan best iets missen), maar dan heb je samen met het tunneltracé wel meteen de twee belangrijkste noord-zuidroutes in/rondom het centrum.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 861
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Thom »

De Willemsbrug is nu ook afgewaardeerd met 1 rijstrook en 1 busstrook per rijrichting. Die vijfde strook is nu een fietspad.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Palance »

Door werkzaamheden is de rijbaan op de Erasmusbrug (in ieder geval richting noord) nu ook versmald. 2 voertuigen naast elkaar was al krap, maar is nu al helemaal niet meer mogelijk.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Mark »

Desondanks is dat vermoedelijk niet heel relevant voor het omrijdende verkeer van de A16 in zichzelf. De Erasmusbrug en Willemsbrug zijn nooit hele goeie bereikbare oeververbindingen geweest.

De Beneluxtunnel is in de normale situatie al erg druk met in de spits steevast filevorming ervoor. Een afgesloten A16 is de spreekwoordelijke druppel die de emmer laat overlopen tot een fors waterballet. Daarom ook de A24.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Pino »

Hoe dan ook moet je doorgaand verkeer niet op de stadsbruggen willen hebben. En stadsverkeer op de snelwegbruggen draagt onnodig bij aan de verzadiging van de A16. Dat speelde ook ergens een rol in de planvorming van de Rotterdamse derde stadsbrug.

Wat het geheel wel laat zien is dat je met één snelweg-oeververbinding oostelijk van de stad, en een verbinding ruim aan de westkant (binnenkort aangevuld met een tweede nog verder naar het westen) aan de krappe kant zit. Nog los van wat er staat te gebeuren als de capaciteit straks voor renovatie cq het op lange termijn brengen daarvan moet worden afgeknepen. Dan denk ik toch weer onvermijdelijk terug aan A3-plannen en een doorgetrokken A38. En dat was niet alleen jaren ‘60-asfaltdromerij. Dat werd ook midden jaren ‘70 nog als een zeer serieuze optie gezien.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Vinny »

Een nieuwe oostelijke randweg, een soort N 38 zie ik nog steeds zitten. Het zal nooit de Brienenoordbrug kunnen accomoderen als daar echt iets mee is, maar kan voor verkeer vanuit Dordrecht richting Gouda en Utrecht wel voor heel veel verlichting zorgen als er een incident is of er wegwerkzaamheden zijn. Er hoeft niet veel bebouwing voor gesloopt te worden; het goed inpassen in het landschap zal wel veel geld kosten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Pino »

^^ De realiteit zal altijd zijn dat de Brienenoord en de Beneluxtunnel het grootste deel van het verkeer zullen trekken. De A16 ligt mooi in het verlengde van de A13; de Benelux ligt mooi in het verlengde van de A4 (of er nu een verlenging Benelux-Klaaswaal komt, of we blijven hangen op een route via het Vaanplein). Daar kan geen tweede ring aan de oostkant tegenop; over hoeveel verkeer Gouda-Breda praat je nou precies? Komt vervolgens nog eens bij dat Benelux en Brienenoord dicht op het hart van het stedelijke gebied liggen, dus langs de dichtstbevolkte delen. Maar goed, dat is met een A9 niet anders, net zoals met tweede en hogere ringen elders in de wereld. Het zal uiteindelijk wel degelijk vormen van ontlasting geven, zowel onder het interregionale verkeer als met verkeer binnen de stedelijke regio dat met een extra oeververbinding niet dezelfde fuik in moet waartoe ze nu worden gedwongen: naar het centrum, over de drukste oeververbinding, over een drukke uitvalsweg van die drukke oeververbinding. En daar komt het zijn van alternatief voor die drukke oeververbinding nog bij.

Schrijf je trouwens bewust N38 niet A38? Ik weet dat in het kader van de Algeracorridor is gekeken naar een verlenging van de A38 richting Krimpen als niet-autosnelweg, maar ik zou hier toch wel terug willen naar de volledige tweede ruit zoals die in het SVV-I stond. Alleen de verbinding Zestienhoven-Blankenburgtunnel lijkt me een no-starter gezien de natuur in het Midden-Delfland.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Vinny »

Ik schrijf het wel bewust omdat je merkt dat een nieuwe snelweg "dwars door het groene hart" waarschijnlijk niet heel erg haalbaar is. Een N weg, zoals de N 14 bij Den Haag of die bij Leiden lukt vaak nog wel.

Mijn indruk is dat de weg zo'n 20.000 - 30.000 mvt/etmaal kan gaan verwerken op reguliere basis. Als het een volwaardige 2x2 weg is met weinig conflicterende aansluitingen kan het op momenten dat er 'iets' met de Brienenoordbrug aan de hand is wel 60.000 tot 70.000 verwerken. Dan zul je nog steeds wel behoorlijk wat filevorming hebben, maar het wordt wel binnen de perken gehouden en voorkomt ook dat regionaal verkeer zich door Rotterdam gaat wurmen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Jeff
expressweg
Berichten: 3531
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Jeff »

Een A38/N38-express tot Krimpen en een verlegde N210 (naar Vianen) zie ik sneller gebeuren dan een 2e Noordelijke Rotterdamse Ring
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Pino »

^^ Als je kijkt naar de ooit gedachte tweede noordelijke ring: die had als componenten, van west naar oost, (I) Blankenburg-A4 door het meest gevoelige deel van Midden-Delfland, (ii) A4-A13 door niet heel moeilijk groen, (iii) het oost-westdeel van de A13-A16 in aanbouw, (iv) A16-A20 bij Nieuwerkerk. De eerste daarvan moet je echt niet meer willen, (ii) is denk ik bouwkundig onmogelijk en onzinnig zonder (i). Resteert (iv). Dat zou denk ik nog wel kunnen, maar ik weet niet of het veel toevoegt. Zoveel ontlasting heeft de A20 Nieuwerkerk-Terbregseplein naar mijn gevoel niet nodig.

Terug naar de oostkant: punt van Vinny snap ik uiteraard, maar zo direct langs de oostflank van het Rotterdamse vind ik dat je de omgeving ook niet groener moet maken dan hij is. Het zou wel een echte weg door het groen worden als je niet alleen een oeververbinding maakt tot aan (het verlengde van) de A38, maar de noord-zuid conform de oude plannen zou doortrekken naar de N3 bij Papendrecht. Omdat je daar toch al in de N-hoek zit langs Dordrecht, is een N3 daar misschien zo slecht nog niet. Maar direct langs Rotterdam van Nieuwerkerk naar Knooppunt Ridderkerk? Ergens kun je zeggen: beter een hoogwaardige N-weg dan eeuwig blijven discussiëren over een snelweg. Maar ik denk ook dat een N-weg een soort doodgeboren kindje zou kunnen worden dat mede door N-restricties en ondermaats bouwen wél een lading nieuw asfalt brengt terwijl substandaard elementen het probleemoplossend vermogen beperken.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Schelpenpaadje »

De A38 is een inprikker van en naar de Rotterdamseweg.
Een vervolg als N38 kan prima een inprikker zijn tot de N210. Een verbinding die meer verkeer zou faciliteren dan een Willemsbrug of Erasmusbrug, weliswaar iconen maar die door hun matige inpassing in het netwerk weinig geslaagd zijn.

Het rendement van een korte N38 lijkt me minstens gelijkwaardig. Als de verbinding in de toekomst verlengd kan worden, in welke vorm dan ook, dan zal de tijd dat leren.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Pino »

^^ Ik zou dus hoger willen inzetten dan alleen tot de N210, zoals in de Algera-corridor-discussies op tafel lag. Maar volgens oude plannen door naar de A20 bij Nieuwerkerk.

Ik snap uiteraard dat dat het project vele malen controversiëler zal maken dan alleen die extra ontsluiting van de Krimpenerwaard. Maar het zal in mijn optiek ook veel meer verkeerskundige winst brengen. En tja, iedere totaal nieuwe verbinding verstoort een zwaarbevochten balans die is gevonden tussen woonruimte, werkruimte, recreatieruimte, ruimte voor de landbouw en ruimte om je te verplaatsen. Je moet nooit te lichtzinnig kiezen voor het morrelen aan die ruimtelijke ordening. Maar je kunt ook niet eeuwig blijven hangen in de ruimtelijke ordening zoals die ooit is ontstaan rondom die snelwegen die er toevallig als eerste zijn komen te liggen. Dat legt teveel druk op degenen die daaromheen wonen, en beperkt je in de mogelijkheid om een robuust netwerk aan te leggen. Én ook op dat soort plekken is de ruimte beperkt. Dat men ooit koos voor een Tweede Brienenoordbrug in plaats van de tweede ruit aan de oostkant - best - maar inmiddels is ook wel min of meer gegeven dat je niet zomaar ook een Derde Brienenoord kunt neerleggen, terwijl het capaciteitsprobleem van de eerste twee er toch echt is. Een soortgelijke discussie hebben we al gezien aan de westkant van Rotterdam, met Tweede Benelux ipv Blankenburg in de jaren '90, en uiteindelijk toch uitmondend in alsnog Blankenburg omdat de verdubbelde Benelux het niet meer aan kan ...
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Vinny »

Ik wil er wel op wijzen dat een nieuwe oeververbinding bij de A 38 een totaal andere verkeersstroom bedient dan een eventueel doorgetrokken N 3. Zelf denk ik dat je best kunt beginnen met een tunnel of een brug langs de hoogspanningskabel tussen Bolnes en Krimpen. Dat levert voor verkeer van Krimpen naar Ridderkerk en vice versa al een veel kortere route en minder rijden over hoog belaste wegen op. Die winst zal een doorgetrokken N 3 nooit kunnen bieden, want dat zal vooral voor de relatie Krimpenerwaard <-> Dordrecht een verbetering geven en dat is een veel minder gevraagde route.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Schelpenpaadje »

Is een derde Van Brienenoord ooit onderzocht? Het zou in het kader van renovatie van de bestaande bruggen wel een praktische uitbreiding zijn...
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Pino »

^^ Afgeserveerd. In dit Kamerstuk wordt het beschreven als zeer kostbaar en als oplossing die onvoldoende oplost. Maar goed, daar wordt ook van de A38 gezegd dat die te weinig oplost. Stuk van tien jaar geleden, dus veranderde inzichten zijn mogelijk, maar toch.

Zeker eens met Vinny dat het doortrekken van de A38 Ridderkerk-Krimpen-Nieuwerkerk de grootste waarde zal toevoegen. Maar als je die dan toch hebt, vind ik wel de vraag gerechtvaardigd wat je nog aan waarde toevoegt door die verbinding dan ook nog eens noord-zuid te verbinden met de N3 bij Papendrecht. De toegevoegde waarde kan ik op zich wel verzinnen. Behalve een verbinding naar Dordrecht (en uiteindelijk de A16-zuid) verbindt het de oostflank van de Rijnmond ook met de A15-oost. En dan heb je nog de aanbinding van toch niet onaanzienlijke forensenplaatsen als Sliedrecht. Ik wil in zoverre maar genoemd hebben dat hetzelfde onderzoek dat wordt beschreven in het kamerstuk zegt dat het de verkeersproblemen op de A16 op zich zou oplossen, maar dat het wordt afgeserveerd vanwege de grote impact op de leefomgeving en het daaraan gekoppeld ontbreken van draagvlak. Het zou ook een échte verbinding dwars door het groen zijn (want no way dat men de boel dwars door Kinderdijk gaat aanleggen, dus het wordt ten oosten van Lekkerkerk/Nieuw-Lekkerland).
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Schelpenpaadje »

In die afweging zijn de vrij recente uitdagingen rond het onderhoud aan de Van Brienenoordbruggen vast niet meegenomen. Met de afgebakende scopes van projecten en lange doorlooptijden van tegenwoordig vraag je je toch af of het niet loont, zo lang er geen concrete andere plannen liggen, om dit soort afwegingen na verloop van tijd opnieuw moet doen.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Pino »

^^ Iedere ooit gemaakte afweging verdient een heroverweging wanneer de onderliggende feiten veranderen, absoluut. Ik denk alleen wel dat de indertijd gemaakte afweging dat een Derde Brienenoord complex is nog steeds wel staat. Ter hoogte van de brug zelf en de toeleidende A16 kom je nou niet echt om in de ruimte om nog even een rijbaan naast te leggen. Dat een derde brug de renovatie van de eerste twee zou kunnen vergemakkelijken - tja, dat wisten we al van de planning van de renovatie. Maar waar men toen zei dat het oplossend vermogen voor de langere termijn beperkt was, vind ik dat nog steeds geen rare conclusie.
RikB
verkeersader
Berichten: 517
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door RikB »

N3-A15 knooppunt gaat ook wel een uitdaging worden om in te passen. Nog afgezien van de protesten die er gaan komen bij een plan met N3 (laat staan A3) in de titel. Het voordeel tov A38 lijkt me dat je een deel van het verkeer afvangt voor knooppunt Ridderkerk. A38 zal juist meer verkeer afvangen bij de Brienenoord en het Algeraprobleem oplossen.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24901
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Pino »

^^ Begrijp me niet verkeerd: mijn gedachte is én-én, zoals in de jaren ‘70 in het SVV stond. En dan zou ik als belangrijkste verbinding met hoogste prioriteit denken aan de A38: eerst oversteken van Ridderkerk naar Krimpen. Maar je vanaf daar wel richten op een tweede oeververbinding vanaf daar naar Nieuwerkerk. Verdere toekomstmuziek is dan de zuidoostelijke verbinding Krimpen-Papendrecht.

Verdere politieke gevoeligheid uiteraard bekend. Maar met toenemende verkeersproblemen moet je misschien toch eens proberen wat mensen warm te maken. Als eerder gezegd: ik vind het ook niet reëel om maar alles op het bordje te blijven gooien van degenen die wonen rondom die corridors die nog in de jaren ‘60-70 tot stand kwamen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug

Bericht door Schelpenpaadje »

De gedachte om dit alles in één keer aan te leggen is mooi. Maar mensen gefaseerd warm maken én ambities in stapjes gefinancierd en door de juridische molen krijgen is al moeilijk genoeg.