[A016] Renovatie / vervanging Van Brienenoordbrug
Moderator: Moderatoren
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
MBT scheur in de brug. Dit was niet een scheur in de draagconstructie, want anders was de gehele brug wel afgesloten geweest. Alleen de hoofdrijbaan was een weekend afgesloten geweest, terwijl de brug volledig trillingsvrij moest zijn. Ik vermoed dat er een probleem gevonden is in de klep van het beweegbare deel van de brug.
Laatst gewijzigd door Rogier op di 05 mar 2024, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
- Berichten: 24148
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
- Locatie: Leipendam
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Militaire actie van de Russen?
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
-
Stockbaard
- woonerf
- Berichten: 64
- Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 9:00
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Het AD heeft het volgende artikel geplaatst over de slechte staat van de brug:
https://www.ad.nl/binnenland/instorting ... ~a486e2d9/
Desbetreffende brief is hier te vinden:
https://mrdh.nl/nieuws/alarm-achterstal ... nde-oproep
https://www.ad.nl/binnenland/instorting ... ~a486e2d9/
Desbetreffende brief is hier te vinden:
https://mrdh.nl/nieuws/alarm-achterstal ... nde-oproep
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Misschien een alternatief voor de uitvoering van dit project. Afsluiting van de A16 voor 7 tot 8 weken. In deze periode wordt tegelijkertijd beide bogen en de kleppen van de oude oostelijke brug vervangen en krijgt de rest van de brug een stevige opknapbeurt.
Is dit een redelijk alternatief en kan hiermee ook kosten bespaard worden, omdat de brug volledig vrij van verkeer is en hierdoor minder risico's voor de uitvoering zijn?
Is dit een redelijk alternatief en kan hiermee ook kosten bespaard worden, omdat de brug volledig vrij van verkeer is en hierdoor minder risico's voor de uitvoering zijn?
-
Schraper
- zandpaadje
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:38
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Dat alternatief wordt dit lange weekend uitgeprobeerd.
In heel Rotterdam, en ver daarbuiten staan files.
Geen goed plan lijkt mij.
In heel Rotterdam, en ver daarbuiten staan files.
Geen goed plan lijkt mij.
-
Jeff
- expressweg
- Berichten: 3531
- Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Files zijn tot Spijkenisse / Alblasserdam teruggeslagen. Op hoogte punt duurde een rit van Ridderkerk-Zuid naar Capelle aan de IJssel bijna 2,5 uur.
Zelfs met de waterbus was je sneller
Zelfs met de waterbus was je sneller
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Dit heeft overigens niet met de vervanging van de Brienenoordbrug van doen.
Maar je ziet hoe kwetsbaar het Rotterdamse snelwegennet is, als er één verbinding uit ligt is er geen doorkomen aan, met gevolgen voor de hele regio vanwege omrijdend verkeer. En daardoor krijg je sluipverkeer die meteen in Rotterdam het lokale stratennet vast zet. Toch teveel wegen afgewaardeerd..? meteen grote hinder voor lokaal verkeer zodra er iets op de snelweg gebeurt.
Maar je ziet hoe kwetsbaar het Rotterdamse snelwegennet is, als er één verbinding uit ligt is er geen doorkomen aan, met gevolgen voor de hele regio vanwege omrijdend verkeer. En daardoor krijg je sluipverkeer die meteen in Rotterdam het lokale stratennet vast zet. Toch teveel wegen afgewaardeerd..? meteen grote hinder voor lokaal verkeer zodra er iets op de snelweg gebeurt.
-
Jeff
- expressweg
- Berichten: 3531
- Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Ik kan alleen de pesterijen van het tunneltjestrace bedenken, maar verder zou ik niet weten wat er afgewaardeerd is?Chris schreef: vr 10 mei 2024, 19:57 Dit heeft overigens niet met de vervanging van de Brienenoordbrug van doen.
Maar je ziet hoe kwetsbaar het Rotterdamse snelwegennet is, als er één verbinding uit ligt is er geen doorkomen aan, met gevolgen voor de hele regio vanwege omrijdend verkeer. En daardoor krijg je sluipverkeer die meteen in Rotterdam het lokale stratennet vast zet. Toch teveel wegen afgewaardeerd..? meteen grote hinder voor lokaal verkeer zodra er iets op de snelweg gebeurt.
Dan beperk ik mij wel even tot de "ruit"
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9084
- Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
- Locatie: Halsteren
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Meer kan ik ook niet bedenken (ik ben ook niet bepaald bekend in Rotterdam zelf, dus ik kan best iets missen), maar dan heb je samen met het tunneltracé wel meteen de twee belangrijkste noord-zuidroutes in/rondom het centrum.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Thom
- verkeersader
- Berichten: 861
- Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
- Locatie: Hulst, Goeree-Overflakkee en Rotterdam
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
De Willemsbrug is nu ook afgewaardeerd met 1 rijstrook en 1 busstrook per rijrichting. Die vijfde strook is nu een fietspad.
- SPOILER: TOON
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 32778
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
- Locatie: A15xA29
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Door werkzaamheden is de rijbaan op de Erasmusbrug (in ieder geval richting noord) nu ook versmald. 2 voertuigen naast elkaar was al krap, maar is nu al helemaal niet meer mogelijk.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Mark
- Forumbeheerder
- Berichten: 10462
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
- Locatie: Rotterdam
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Desondanks is dat vermoedelijk niet heel relevant voor het omrijdende verkeer van de A16 in zichzelf. De Erasmusbrug en Willemsbrug zijn nooit hele goeie bereikbare oeververbindingen geweest.
De Beneluxtunnel is in de normale situatie al erg druk met in de spits steevast filevorming ervoor. Een afgesloten A16 is de spreekwoordelijke druppel die de emmer laat overlopen tot een fors waterballet. Daarom ook de A24.
De Beneluxtunnel is in de normale situatie al erg druk met in de spits steevast filevorming ervoor. Een afgesloten A16 is de spreekwoordelijke druppel die de emmer laat overlopen tot een fors waterballet. Daarom ook de A24.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Hoe dan ook moet je doorgaand verkeer niet op de stadsbruggen willen hebben. En stadsverkeer op de snelwegbruggen draagt onnodig bij aan de verzadiging van de A16. Dat speelde ook ergens een rol in de planvorming van de Rotterdamse derde stadsbrug.
Wat het geheel wel laat zien is dat je met één snelweg-oeververbinding oostelijk van de stad, en een verbinding ruim aan de westkant (binnenkort aangevuld met een tweede nog verder naar het westen) aan de krappe kant zit. Nog los van wat er staat te gebeuren als de capaciteit straks voor renovatie cq het op lange termijn brengen daarvan moet worden afgeknepen. Dan denk ik toch weer onvermijdelijk terug aan A3-plannen en een doorgetrokken A38. En dat was niet alleen jaren ‘60-asfaltdromerij. Dat werd ook midden jaren ‘70 nog als een zeer serieuze optie gezien.
Wat het geheel wel laat zien is dat je met één snelweg-oeververbinding oostelijk van de stad, en een verbinding ruim aan de westkant (binnenkort aangevuld met een tweede nog verder naar het westen) aan de krappe kant zit. Nog los van wat er staat te gebeuren als de capaciteit straks voor renovatie cq het op lange termijn brengen daarvan moet worden afgeknepen. Dan denk ik toch weer onvermijdelijk terug aan A3-plannen en een doorgetrokken A38. En dat was niet alleen jaren ‘60-asfaltdromerij. Dat werd ook midden jaren ‘70 nog als een zeer serieuze optie gezien.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Een nieuwe oostelijke randweg, een soort N 38 zie ik nog steeds zitten. Het zal nooit de Brienenoordbrug kunnen accomoderen als daar echt iets mee is, maar kan voor verkeer vanuit Dordrecht richting Gouda en Utrecht wel voor heel veel verlichting zorgen als er een incident is of er wegwerkzaamheden zijn. Er hoeft niet veel bebouwing voor gesloopt te worden; het goed inpassen in het landschap zal wel veel geld kosten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Schrijf je trouwens bewust N38 niet A38? Ik weet dat in het kader van de Algeracorridor is gekeken naar een verlenging van de A38 richting Krimpen als niet-autosnelweg, maar ik zou hier toch wel terug willen naar de volledige tweede ruit zoals die in het SVV-I stond. Alleen de verbinding Zestienhoven-Blankenburgtunnel lijkt me een no-starter gezien de natuur in het Midden-Delfland.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Ik schrijf het wel bewust omdat je merkt dat een nieuwe snelweg "dwars door het groene hart" waarschijnlijk niet heel erg haalbaar is. Een N weg, zoals de N 14 bij Den Haag of die bij Leiden lukt vaak nog wel.
Mijn indruk is dat de weg zo'n 20.000 - 30.000 mvt/etmaal kan gaan verwerken op reguliere basis. Als het een volwaardige 2x2 weg is met weinig conflicterende aansluitingen kan het op momenten dat er 'iets' met de Brienenoordbrug aan de hand is wel 60.000 tot 70.000 verwerken. Dan zul je nog steeds wel behoorlijk wat filevorming hebben, maar het wordt wel binnen de perken gehouden en voorkomt ook dat regionaal verkeer zich door Rotterdam gaat wurmen.
Mijn indruk is dat de weg zo'n 20.000 - 30.000 mvt/etmaal kan gaan verwerken op reguliere basis. Als het een volwaardige 2x2 weg is met weinig conflicterende aansluitingen kan het op momenten dat er 'iets' met de Brienenoordbrug aan de hand is wel 60.000 tot 70.000 verwerken. Dan zul je nog steeds wel behoorlijk wat filevorming hebben, maar het wordt wel binnen de perken gehouden en voorkomt ook dat regionaal verkeer zich door Rotterdam gaat wurmen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Jeff
- expressweg
- Berichten: 3531
- Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Een A38/N38-express tot Krimpen en een verlegde N210 (naar Vianen) zie ik sneller gebeuren dan een 2e Noordelijke Rotterdamse Ring
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Terug naar de oostkant: punt van Vinny snap ik uiteraard, maar zo direct langs de oostflank van het Rotterdamse vind ik dat je de omgeving ook niet groener moet maken dan hij is. Het zou wel een echte weg door het groen worden als je niet alleen een oeververbinding maakt tot aan (het verlengde van) de A38, maar de noord-zuid conform de oude plannen zou doortrekken naar de N3 bij Papendrecht. Omdat je daar toch al in de N-hoek zit langs Dordrecht, is een N3 daar misschien zo slecht nog niet. Maar direct langs Rotterdam van Nieuwerkerk naar Knooppunt Ridderkerk? Ergens kun je zeggen: beter een hoogwaardige N-weg dan eeuwig blijven discussiëren over een snelweg. Maar ik denk ook dat een N-weg een soort doodgeboren kindje zou kunnen worden dat mede door N-restricties en ondermaats bouwen wél een lading nieuw asfalt brengt terwijl substandaard elementen het probleemoplossend vermogen beperken.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
De A38 is een inprikker van en naar de Rotterdamseweg.
Een vervolg als N38 kan prima een inprikker zijn tot de N210. Een verbinding die meer verkeer zou faciliteren dan een Willemsbrug of Erasmusbrug, weliswaar iconen maar die door hun matige inpassing in het netwerk weinig geslaagd zijn.
Het rendement van een korte N38 lijkt me minstens gelijkwaardig. Als de verbinding in de toekomst verlengd kan worden, in welke vorm dan ook, dan zal de tijd dat leren.
Een vervolg als N38 kan prima een inprikker zijn tot de N210. Een verbinding die meer verkeer zou faciliteren dan een Willemsbrug of Erasmusbrug, weliswaar iconen maar die door hun matige inpassing in het netwerk weinig geslaagd zijn.
Het rendement van een korte N38 lijkt me minstens gelijkwaardig. Als de verbinding in de toekomst verlengd kan worden, in welke vorm dan ook, dan zal de tijd dat leren.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Ik snap uiteraard dat dat het project vele malen controversiëler zal maken dan alleen die extra ontsluiting van de Krimpenerwaard. Maar het zal in mijn optiek ook veel meer verkeerskundige winst brengen. En tja, iedere totaal nieuwe verbinding verstoort een zwaarbevochten balans die is gevonden tussen woonruimte, werkruimte, recreatieruimte, ruimte voor de landbouw en ruimte om je te verplaatsen. Je moet nooit te lichtzinnig kiezen voor het morrelen aan die ruimtelijke ordening. Maar je kunt ook niet eeuwig blijven hangen in de ruimtelijke ordening zoals die ooit is ontstaan rondom die snelwegen die er toevallig als eerste zijn komen te liggen. Dat legt teveel druk op degenen die daaromheen wonen, en beperkt je in de mogelijkheid om een robuust netwerk aan te leggen. Én ook op dat soort plekken is de ruimte beperkt. Dat men ooit koos voor een Tweede Brienenoordbrug in plaats van de tweede ruit aan de oostkant - best - maar inmiddels is ook wel min of meer gegeven dat je niet zomaar ook een Derde Brienenoord kunt neerleggen, terwijl het capaciteitsprobleem van de eerste twee er toch echt is. Een soortgelijke discussie hebben we al gezien aan de westkant van Rotterdam, met Tweede Benelux ipv Blankenburg in de jaren '90, en uiteindelijk toch uitmondend in alsnog Blankenburg omdat de verdubbelde Benelux het niet meer aan kan ...
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Ik wil er wel op wijzen dat een nieuwe oeververbinding bij de A 38 een totaal andere verkeersstroom bedient dan een eventueel doorgetrokken N 3. Zelf denk ik dat je best kunt beginnen met een tunnel of een brug langs de hoogspanningskabel tussen Bolnes en Krimpen. Dat levert voor verkeer van Krimpen naar Ridderkerk en vice versa al een veel kortere route en minder rijden over hoog belaste wegen op. Die winst zal een doorgetrokken N 3 nooit kunnen bieden, want dat zal vooral voor de relatie Krimpenerwaard <-> Dordrecht een verbetering geven en dat is een veel minder gevraagde route.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Is een derde Van Brienenoord ooit onderzocht? Het zou in het kader van renovatie van de bestaande bruggen wel een praktische uitbreiding zijn...
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Zeker eens met Vinny dat het doortrekken van de A38 Ridderkerk-Krimpen-Nieuwerkerk de grootste waarde zal toevoegen. Maar als je die dan toch hebt, vind ik wel de vraag gerechtvaardigd wat je nog aan waarde toevoegt door die verbinding dan ook nog eens noord-zuid te verbinden met de N3 bij Papendrecht. De toegevoegde waarde kan ik op zich wel verzinnen. Behalve een verbinding naar Dordrecht (en uiteindelijk de A16-zuid) verbindt het de oostflank van de Rijnmond ook met de A15-oost. En dan heb je nog de aanbinding van toch niet onaanzienlijke forensenplaatsen als Sliedrecht. Ik wil in zoverre maar genoemd hebben dat hetzelfde onderzoek dat wordt beschreven in het kamerstuk zegt dat het de verkeersproblemen op de A16 op zich zou oplossen, maar dat het wordt afgeserveerd vanwege de grote impact op de leefomgeving en het daaraan gekoppeld ontbreken van draagvlak. Het zou ook een échte verbinding dwars door het groen zijn (want no way dat men de boel dwars door Kinderdijk gaat aanleggen, dus het wordt ten oosten van Lekkerkerk/Nieuw-Lekkerland).
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
In die afweging zijn de vrij recente uitdagingen rond het onderhoud aan de Van Brienenoordbruggen vast niet meegenomen. Met de afgebakende scopes van projecten en lange doorlooptijden van tegenwoordig vraag je je toch af of het niet loont, zo lang er geen concrete andere plannen liggen, om dit soort afwegingen na verloop van tijd opnieuw moet doen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
-
RikB
- verkeersader
- Berichten: 517
- Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
N3-A15 knooppunt gaat ook wel een uitdaging worden om in te passen. Nog afgezien van de protesten die er gaan komen bij een plan met N3 (laat staan A3) in de titel. Het voordeel tov A38 lijkt me dat je een deel van het verkeer afvangt voor knooppunt Ridderkerk. A38 zal juist meer verkeer afvangen bij de Brienenoord en het Algeraprobleem oplossen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Verdere politieke gevoeligheid uiteraard bekend. Maar met toenemende verkeersproblemen moet je misschien toch eens proberen wat mensen warm te maken. Als eerder gezegd: ik vind het ook niet reëel om maar alles op het bordje te blijven gooien van degenen die wonen rondom die corridors die nog in de jaren ‘60-70 tot stand kwamen.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
De gedachte om dit alles in één keer aan te leggen is mooi. Maar mensen gefaseerd warm maken én ambities in stapjes gefinancierd en door de juridische molen krijgen is al moeilijk genoeg.
