Een beetje weg der geleidelijkheid is natuurlijk nooit slecht als je gevoeligheden verwacht. Maar als uit eerdere onderzoeken de suggestie kwam dat alleen een A38 Ridderkerk-Krimpen onvoldoende oplost, maak je het jezelf ook wel moeilijk als je zou denken in bijvoorbeeld eerst die Ten Doncktunnel, en laten we dan een mogelijke toekomstige verlenging naar Nieuwerkerk nog vooral niet noemen etc. Fase 1 zou op basis van beschikbaar onderzoek rücksichtslos worden afgeschoten vanwege te hoge kosten voor te weinig baten. Dus dan moet je tenminste iets presenteren dat dichter in de buurt komt van de 2014-conclusie “Parallelle ruit zou het oplossen.” Zul je toch tenminste van Krimpen ook door moeten naar Nieuwerkerk (moet je uiteraard nog steeds iets met het in 2014 geconstateerde ontbreken van draagvlak).
[A016] Renovatie / vervanging Van Brienenoordbrug
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Een beetje weg der geleidelijkheid is natuurlijk nooit slecht als je gevoeligheden verwacht. Maar als uit eerdere onderzoeken de suggestie kwam dat alleen een A38 Ridderkerk-Krimpen onvoldoende oplost, maak je het jezelf ook wel moeilijk als je zou denken in bijvoorbeeld eerst die Ten Doncktunnel, en laten we dan een mogelijke toekomstige verlenging naar Nieuwerkerk nog vooral niet noemen etc. Fase 1 zou op basis van beschikbaar onderzoek rücksichtslos worden afgeschoten vanwege te hoge kosten voor te weinig baten. Dus dan moet je tenminste iets presenteren dat dichter in de buurt komt van de 2014-conclusie “Parallelle ruit zou het oplossen.” Zul je toch tenminste van Krimpen ook door moeten naar Nieuwerkerk (moet je uiteraard nog steeds iets met het in 2014 geconstateerde ontbreken van draagvlak).
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Dank voor de verduidelijking.
Maar dan nog: als je verzet tegen welke verlenging van de A38 dan ook wilt aanwakkeren, moet je dit vooral 'fase 1' noemen...
Naar mijn idee dient de oeververbinding ook zelfstandig te kunnen bestaan. Laat meerdere scenario's voor wat er daarna nog zou kunnen komen maar open. Er kan een doortrekking komen naar de A20, maar dit kan ook achterwege blijven. Zelfde voor een verlenging van de N3.
Vergelijk het met de Beneluxtunnel. Was de A4 MD uiteindelijk nooit aangelegd dan had die nog steeds een belangrijke functie. En die heeft de tunnel ook gehad in de jaren voor de A4 MD bestond. De plannen voor een volledige A4 zijn vastgelopen op veranderende tijden en verzet uit de omgeving, maar uiteindelijk is het deels goedgekomen. Als je nu allemaal extra potloodlijnen gaat tekenen ben ik bang dat die verbinding naar in elk geval Krimpen (en mogelijk zelfs verder) juist geen dienst bewijst.
Als er een gerede kans is dat je al die volgende fases niet kunt realiseren (en die is er) dan moet een fase 1 ook zelfstandig door de toetsingen heen komen. Kies desnoods voor een brug- of tunnelontwerp dat je bij een verdere doortrekking nog kunt verbreden. Zeggen dat een eerste fase alleen zin heeft als je alles aanlegt, om dat vervolgens niet waar te kunnen maken, is maatschappelijk misschien nog wel minder verantwoord dan investeren in een sobere verbinding die misschien niet het meest rendabel is, maar binnen een breed scala aan opties alsnog pragmatisch zou kunnen zijn.
Maar dan nog: als je verzet tegen welke verlenging van de A38 dan ook wilt aanwakkeren, moet je dit vooral 'fase 1' noemen...
Naar mijn idee dient de oeververbinding ook zelfstandig te kunnen bestaan. Laat meerdere scenario's voor wat er daarna nog zou kunnen komen maar open. Er kan een doortrekking komen naar de A20, maar dit kan ook achterwege blijven. Zelfde voor een verlenging van de N3.
Vergelijk het met de Beneluxtunnel. Was de A4 MD uiteindelijk nooit aangelegd dan had die nog steeds een belangrijke functie. En die heeft de tunnel ook gehad in de jaren voor de A4 MD bestond. De plannen voor een volledige A4 zijn vastgelopen op veranderende tijden en verzet uit de omgeving, maar uiteindelijk is het deels goedgekomen. Als je nu allemaal extra potloodlijnen gaat tekenen ben ik bang dat die verbinding naar in elk geval Krimpen (en mogelijk zelfs verder) juist geen dienst bewijst.
Als er een gerede kans is dat je al die volgende fases niet kunt realiseren (en die is er) dan moet een fase 1 ook zelfstandig door de toetsingen heen komen. Kies desnoods voor een brug- of tunnelontwerp dat je bij een verdere doortrekking nog kunt verbreden. Zeggen dat een eerste fase alleen zin heeft als je alles aanlegt, om dat vervolgens niet waar te kunnen maken, is maatschappelijk misschien nog wel minder verantwoord dan investeren in een sobere verbinding die misschien niet het meest rendabel is, maar binnen een breed scala aan opties alsnog pragmatisch zou kunnen zijn.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Laat ze dit soort dingen vooral nog eens onderzoeken. Als gebrek aan draagvlak het grootste probleem is, denk dan na over wat je dáár zou kunnen bereiken. Het masseren voor de middellange termijn begint nu. Daarbij heb ik uiteraard nul moeite met de deelprojecten individueel. Waarvan de Ten Doncktunnel me dan degene lijkt om met de grootste prioriteit aan te pakken.Schelpenpaadje schreef: wo 15 mei 2024, 22:47 Maar dan nog: als je verzet tegen welke verlenging van de A38 dan ook wilt aanwakkeren, moet je dit vooral 'fase 1' noemen...
Naar mijn idee dient de oeververbinding ook zelfstandig te kunnen bestaan. Laat meerdere scenario's voor wat er daarna nog zou kunnen komen maar open. Er kan een doortrekking komen naar de A20, maar dit kan ook achterwege blijven. Zelfde voor een verlenging van de N3.
Maar goed, daar zie ik dus de catch-22 ontstaan dat alleen A38 wordt afgeschoten vanwege gebrek aan toegevoegde waarde, terwijl alle drie fases mensen dubbel de gordijnen in jagen. De parallel met de Beneluxtunnel is toch niet zo makkelijk vrees ik. Andere tijd, maar bovenal ook zonder aansluitingen naar noord en zuid cruciaal voor haven en plaatsen aan weerszijden die wel wat groter zijn dan Krimpen. Moet je ergens dus zoeken naar argumenten waarom de A38 veel meer waarde toevoegt dan men in 2014 dacht. Ik zou ze graag zien komen - zoveel mag duidelijk zijn!
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43259
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Wellicht ook omdat er gekeken werd naar landelijke verkeersstromen en daar kwam de A 24 toen als beste uit de bus vallen. Die is het ook geworden. Maar de Maasdeltatunnel biedt werkelijk geen enkele verbetering voor de relatie Ridderkerk-Krimpen
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... enoordbrug
Er is een evaluatie van de mislukte aanbesteding van de renovatie van de Van Brienenoordbrug.
Er waren meerdere problemen;
* de prijs lag op alles hoger dan waar Rijkswaterstaat op rekende
* gebrek aan concurrentie zorgde voor ruime ramingen van aannemer. Aannemer wilde zelfs geen prijs geven voor het hele werk.
* het projectbudget is nooit bijgesteld
* de aanbesteding en contact tussen Rijkswaterstaat en gegadigde liep niet goed ('frustratie en wantrouwen')
Een terugkerende trend de laatste jaren is dat aannemers kieskeuriger zijn met het aannemen van werk en risico's een stuk hoger inprijzen. De opdrachtgever staat zwakker in het proces dan in het verleden.
Wat verder genoemd wordt is dat de renovatie niet uitzonderlijk complex was, maar dat het toch als te groot werd gezien en een mogelijke oplossing is het opknippen van de opdracht. Aannemers hadden ook een bruggenwerf nodig, wat het aantal potentiële bieders beperkt.
Ook genoemd: de eisen omtrent verificatie en validatie zijn te omvangrijk geworden. Dit is ook iets wat je vaker leest: er wordt een mega pakket aan eisen in bulk aangeleverd en de aannemer moet het uitzoeken, heel veel tijd (en dus geld) spenderen om alle details te valideren en terug te leveren aan de opdrachtgever.
Mogelijke oplossingen die worden aangedragen;
* opknippen van contract (bijv. beweegbare brug / bogen / beton)
* nieuwbouw in plaats van renovatie (misschien doorgeschoten duurzaamheidseisen? ook iets waar je vaker over leest als onhaalbaar/te duur)
* lagere/minder eisen aan het proces en V&V, en een kleiner projectteam (vrij vertaald: meer techniek, minder administratie)
In de colofon staat dat de gegadigde een combinatie was van Dura Vermeer, Mobilis TBI, Hollandia en Iemants.
Er is een evaluatie van de mislukte aanbesteding van de renovatie van de Van Brienenoordbrug.
Er waren meerdere problemen;
* de prijs lag op alles hoger dan waar Rijkswaterstaat op rekende
* gebrek aan concurrentie zorgde voor ruime ramingen van aannemer. Aannemer wilde zelfs geen prijs geven voor het hele werk.
* het projectbudget is nooit bijgesteld
* de aanbesteding en contact tussen Rijkswaterstaat en gegadigde liep niet goed ('frustratie en wantrouwen')
Een terugkerende trend de laatste jaren is dat aannemers kieskeuriger zijn met het aannemen van werk en risico's een stuk hoger inprijzen. De opdrachtgever staat zwakker in het proces dan in het verleden.
Wat verder genoemd wordt is dat de renovatie niet uitzonderlijk complex was, maar dat het toch als te groot werd gezien en een mogelijke oplossing is het opknippen van de opdracht. Aannemers hadden ook een bruggenwerf nodig, wat het aantal potentiële bieders beperkt.
Ook genoemd: de eisen omtrent verificatie en validatie zijn te omvangrijk geworden. Dit is ook iets wat je vaker leest: er wordt een mega pakket aan eisen in bulk aangeleverd en de aannemer moet het uitzoeken, heel veel tijd (en dus geld) spenderen om alle details te valideren en terug te leveren aan de opdrachtgever.
Mogelijke oplossingen die worden aangedragen;
* opknippen van contract (bijv. beweegbare brug / bogen / beton)
* nieuwbouw in plaats van renovatie (misschien doorgeschoten duurzaamheidseisen? ook iets waar je vaker over leest als onhaalbaar/te duur)
* lagere/minder eisen aan het proces en V&V, en een kleiner projectteam (vrij vertaald: meer techniek, minder administratie)
In de colofon staat dat de gegadigde een combinatie was van Dura Vermeer, Mobilis TBI, Hollandia en Iemants.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Dus de terugkerende trend waarover wordt geschreven had je al vanaf 2005 kunnen zien aankomen. Op zijn best hebben we de afgelopen decennia kunnen profiteren van relatief goedkope projecten, maar daar betalen we vanaf nu ook de prijs voor. En dan moet je nog eens beginnen over die duurzaamheids-eis. Na de Rutte-ideologie van minimale overheid wensen we de nieuwe regering veel plezier!
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Bij de A12 brug bij Westervoort zie je ook dat reparatie niet per se beter is dan gewoon nieuwbouw. Daar is een 'versterking' ook uitgedraaid op 4 jaar lang lassen, veel langer dan aanvankelijk voorzien was, dus dat gaat ongetwijfeld ook veel meer kosten dan aanvankelijk geraamd. Misschien wel zoveel, dat je in die tijd en kosten ook een geheel nieuwe overspanning had kunnen bouwen en invaren, met een restlevensduur die veel langer is dan het reparatiewerk.
Bij de boog van de Van Brienenoordbrug wordt hier ook op gezinspeeld, dat een nieuwe boog bouwen minder risico's heeft dan de boog repareren.
Bij de boog van de Van Brienenoordbrug wordt hier ook op gezinspeeld, dat een nieuwe boog bouwen minder risico's heeft dan de boog repareren.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Wat je ziet is dat men gaat kijken naar grondstoffengebruik. En dan is een compleet nieuwe boog bouwen meer CO2 dan een bestaande boog renoveren. En als die eisen heel streng zijn, kom je dus op renoveren uit terwijl nieuwbouw sneller, minder kostbaar en vooral met minder risico's kan zijn. Maar die keuze moet dan vooraf wel gemaakt worden.
Er zijn meerdere aanbestedingen van bruggen recentelijk stukgelopen op duurzaamheidseisen. (zoals bij de N248)
Bij deze evaluatie wordt zelfs de optie besproken waarin Rijkswaterstaat zelf een boog gaat aanschaffen bij een leverancier, en deze dan ter beschikking stelt aan de aannemer.
Er zijn meerdere aanbestedingen van bruggen recentelijk stukgelopen op duurzaamheidseisen. (zoals bij de N248)
Bij deze evaluatie wordt zelfs de optie besproken waarin Rijkswaterstaat zelf een boog gaat aanschaffen bij een leverancier, en deze dan ter beschikking stelt aan de aannemer.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9856
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23013
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Van die bogen kan je mooi nieuwe onderzeeërs bouwen, of gebruiken voor het nieuwe Binnenhof, of omsmelten voor nieuwe spoorstaven. Heb ik nu iets gewonnen? 
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 24901
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
- Locatie: Sesamstraat
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Dat is qua CO2 in de atmosfeer natuurlijk precies hetzelfde. Dus als dat dan gaat bepalen hoe aanbesteedbaar iets is, gaat er iets mis in de termen van de aanbestedingChris schreef: vr 28 jun 2024, 15:19 Bij deze evaluatie wordt zelfs de optie besproken waarin Rijkswaterstaat zelf een boog gaat aanschaffen bij een leverancier, en deze dan ter beschikking stelt aan de aannemer.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 15699
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Dit herken ik van vrijwel ieder UAV-gc contract, en dan heb ik eigenlijk alleen maar soms van doen met kleine werken. Vaak moet die V&V door een aannemer in te beperkte tijd worden gedaan en wemelt het in de contractstukken van tegenstrijdige informatie of hiaten waarvoor wel een antwoord van de opdrachtgever nodig is om door te kunnen.Chris schreef: vr 28 jun 2024, 14:38 Ook genoemd: de eisen omtrent verificatie en validatie zijn te omvangrijk geworden. Dit is ook iets wat je vaker leest: er wordt een mega pakket aan eisen in bulk aangeleverd en de aannemer moet het uitzoeken, heel veel tijd (en dus geld) spenderen om alle details te valideren en terug te leveren aan de opdrachtgever.
Mede in de huidige tijd van personeelskrapte denk ik ook dat beter en gedetailleerder technisch specificeren aan de voorkant door de opdrachtgever een stuk efficiënter is dan dit door 5 aannemers in een aanbesteding grof te laten doen en na gunning nog een keer in detail door de winnende aannemer. En dan heb je als opdrachtgever ook al zelf veel uren verbrand aan het functioneel specificeren...
Soms zijn RAW-bestekken zo gek nog niet.
-
Boerenkool
- autoweg
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
De overheid raakt soms ook zelf verstrikt in eenmaal ingezette paden. De koudwatervrees na enkele flinke tegenvallers is in de bouwsector ook enorm veel groter.
De creativiteit komt zo niet meer bovendrijven.
Misschien moeten de bouwbedrijven wat meer de opinies gaan beïnvloeden
Gewoon naar krant en kamer sturen " een kille vervanging van een boog door een nieuwe kunnen we met een lang weekend voor een bedrag in deze orde. Als iedereen dan een verschil ziet in duur en kosten gaat het vanzelf schuiven..
Helaas geeft hun dat werk en besteden ze toch aan, en loopt een ander dan met de opdracht wef
De creativiteit komt zo niet meer bovendrijven.
Misschien moeten de bouwbedrijven wat meer de opinies gaan beïnvloeden
Gewoon naar krant en kamer sturen " een kille vervanging van een boog door een nieuwe kunnen we met een lang weekend voor een bedrag in deze orde. Als iedereen dan een verschil ziet in duur en kosten gaat het vanzelf schuiven..
Helaas geeft hun dat werk en besteden ze toch aan, en loopt een ander dan met de opdracht wef
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Er is een nieuw plan van aanpak. De renovatie wordt nu opgedeeld in 4 contracten:

De nieuwe planning:


De nieuwe planning:

-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Tjongejonge, 2 jaar een de renovatie en aanpassen wrstboog. 2 compleet nieuwe bogen lijkt mij in deze situatie een betere zet.
-
Matthijs
- expressweg
- Berichten: 2781
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
- Locatie: Hilversum
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Nee, dat is niet net zo circulair. Er is een gradatie van circulariteit: de zogenaamde R-ladder.Pino schreef: vr 28 jun 2024, 15:10Duurzaamheid in dit soort projecten is natuurlijk hardstikke mooi, maar dat is niet hetzelfde als alles blijven repareren. Nieuwbouw en verantwoord slopen met een goed nieuw doel van de materialen is net zo circulair.
Bij renovatie van een product verlies je doorgaans minder energie dan bij recycling. (Bij recycling breek je eerst veel meer af tot het grondmateriaal, en moet je daarna ook weer meer energie stoppen om het nieuwe product te maken.) Daarom wordt renovatie in principe als beter en meer circulair gezien dan recycling.
Dit zijn natuurlijk vuistregels, het kan voorkomen in bepaalde gevallen dat renovatie veel energie kost.
-
Steyn_E
- autoweg
- Berichten: 1785
- Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Ik snap niet waarom die 2 jaar een probleem zou zijn; de gehele capaciteit blijft toch gedurende die periode beschikbaar? Immers de tweede boog vervangen is opnieuw gewoon een kwestie van uit- en invaren van de bogen. Of je dat met een nieuwe of een gerenoveerde brug doet maakt natuurlijk niks uit qua hinder (in tegenstelling tot de renovatie in situ van de Tacitusbrug bijvoorbeeld).
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd of ook die laatste boog misschien nog opgeknapt kan worden en elders een plekje kan krijgen. Je zit natuurlijk met een forse doorvaartbreedte (en je moet geen hoogtebeperkingen tegenkomen) dus veel verder dan de regio zal 'ie niet kunnen komen. Maar ook in de buurt zijn best wel wat kansen te vinden. In het verlengde van de A38 bijvoorbeeld.
En ik denk dat 'ie eventueel ook gebruikt had kunnen worden voor de Merwedebrug in de A27 (daar bouwen ze twee volledig nieuwe bruggen vziw).
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd of ook die laatste boog misschien nog opgeknapt kan worden en elders een plekje kan krijgen. Je zit natuurlijk met een forse doorvaartbreedte (en je moet geen hoogtebeperkingen tegenkomen) dus veel verder dan de regio zal 'ie niet kunnen komen. Maar ook in de buurt zijn best wel wat kansen te vinden. In het verlengde van de A38 bijvoorbeeld.
En ik denk dat 'ie eventueel ook gebruikt had kunnen worden voor de Merwedebrug in de A27 (daar bouwen ze twee volledig nieuwe bruggen vziw).
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Ik ben benieuwd wat de restlevensduur van deze gerenoveerde boog zou zijn. Als deze 50 jaar, dan is renovatie misschien zinvol, indien de kosten ook significant lager zijn.
-
Steyn_E
- autoweg
- Berichten: 1785
- Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Ik ook; al zou ik me kunnen voorstellen dat een andere locatie met minder zwaar verkeer en bijvoorbeeld 2x2 ipv 2x3 rijstroken al een forse verlenging daarvan oplevert. De vraag is meer wat voor rommel er aan coatings opgesmeerd is in al die jaren, en of het verwijderen van bijvoorbeeld chroomverf niet te veel geld kost.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6736
- Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Renovatie / vervanging van Brienenoordbrug
Rijkswaterstaat schreef:Van Brienenoordbrug: start aanbesteding eerste contract; midden juli 2025
Rijkswaterstaat verwacht midden juli 2025 te starten met de aanbesteding van het 1e contract voor het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug. Het 1e contract omvat onder andere de vervanging van de beweegbare delen en civiele werkzaamheden aan de brug.
Later dit jaar volgt ook de aanbesteding voor een partij die het transport en de installatie van de 2 bogen van de brug gaat uitvoeren.
Na het afbreken van een eerdere aanbesteding presenteerde Rijkswaterstaat begin 2025 tijdens een marktconsultatie de vernieuwde aanpak voor de opknapbeurt van de drukste brug van Nederland. In deze aanpak zijn aanpassingen gedaan.
Zo is het project opgedeeld in 4 contracten om risico’s voor marktpartijen te beperken. Rijkswaterstaat zal de rol van integrator op zich nemen. Ook is er een aangepaste contractvorm, Cost+, voorgesteld waarbij wordt uitgegaan van de werkelijk gemaakte kosten van de opdrachtnemer om beter met de risico’s om te gaan.
Planning aanbesteding
Met het inplannen van de start van de aanbesteding heeft Rijkswaterstaat rekening gehouden met de wens van marktpartijen om te beginnen met de dialoog na de zomervakantie van 2025. Dit vanwege de benodigde capaciteit en om extra tijd te geven voor combinatievorming.
De selectiefase voor dit 1e contract vindt plaats in september en eind september/begin oktober 2025 begint de dialoogfase voor deze aanbesteding met een startbijeenkomst. De verwachting is dat het werk nog voor de zomer van 2026 wordt gegund. Geïnteresseerde marktpartijen kunnen deelnemen aan de aanbestedingsprocedure van het 1e contract via TenderNed.
Uitvoeringsplanning vernieuwen Van Brienenoordbrug
Volgens de huidige planning start de uitvoering van het project in 2027, wordt het beweegbare deel vervangen in 2029 en wordt in 2030 een nieuwe westboog geplaatst. Als laatste wordt in 2032 de oostboog vervangen.
-
Alain
- expressweg
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Re: [A016] Renovatie / vervanging Van Brienenoordbrug
De renovatie van de Van Brienenoordbrug gaat tweemaal zo duur uitvallen:
https://nos.nl/artikel/2566542-renovati ... ls-gedacht
In Amsterdam grinniken ze nu een beetje, denk ik.
https://nos.nl/artikel/2566542-renovati ... ls-gedacht
In Amsterdam grinniken ze nu een beetje, denk ik.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Renovatie / vervanging Van Brienenoordbrug
Ik krijg het idee dat Rijkswaterstaat hier getild wordt met een absurd hoog ingeprijsd marktrisico. De genoemde bedragen zijn extreem duur vergeleken met andere recent uitgevoerde grote projecten.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 5553
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54
-
kees
- expressweg
- Berichten: 3536
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
- Locatie: Het Bosch van de Hertog
Re: [A016] Renovatie / vervanging Van Brienenoordbrug
Zeker omdat er maar 1 partij inschreef bij de eerdere, mislukte, aanbesteding.
Als ik het artikel zo lees, lijkt er een conflict te zijn tussen Rijkswaterstaat en aannemers over hoe de risico's evenredig verdeeld worden.
-
Piles
- autoweg
- Berichten: 1543
- Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02
Re: [A016] Renovatie / vervanging Van Brienenoordbrug
Dat is nogal een beschuldiging...
Ik zie toch andere argumenten van nota bene RWS zelf:
1) Ook werden de partijen het niet eens over wie het financiële risico op tegenvallers zou moeten dragen.
2) "Dat is gewoon wat het werk kost tegen de huidige prijzen. Alles is gewoon veel duurder geworden."
3) "De markt heeft de luxe om te zoeken naar de projecten die ze het liefst willen doen"
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85895
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [A016] Renovatie / vervanging Van Brienenoordbrug
De genoemde bedragen van € 1,5 tot 2 miljard zijn wel compleet uit het lood vergeleken met andere recente, grote projecten.
Bijvoorbeeld de bouw van de doorgetrokken A16 rond Rotterdam staat ook in het MIRT voor € 2 miljard. De hele A24 voor € 2,2 miljard. Die € 2,2 miljard is inclusief plankosten, grondverwerving, de bouw van twee knooppunten, de afzinktunnel, en het onderhoud van die tunnel voor 30 jaar.
De eerder geraamde € 600 - 700 miljoen zou in zichzelf al verreweg de duurste renovatie van een brug ooit zijn geweest. Nu kost het renoveren van een brug kennelijk net zo veel als de bouw van 200 kilometer autosnelweg elders in Europa, aan huidige prijzen.
Bijvoorbeeld de bouw van de doorgetrokken A16 rond Rotterdam staat ook in het MIRT voor € 2 miljard. De hele A24 voor € 2,2 miljard. Die € 2,2 miljard is inclusief plankosten, grondverwerving, de bouw van twee knooppunten, de afzinktunnel, en het onderhoud van die tunnel voor 30 jaar.
De eerder geraamde € 600 - 700 miljoen zou in zichzelf al verreweg de duurste renovatie van een brug ooit zijn geweest. Nu kost het renoveren van een brug kennelijk net zo veel als de bouw van 200 kilometer autosnelweg elders in Europa, aan huidige prijzen.