Westelijke route om Parijs - niet via A86

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

ChasingCars
polderweggetje

Westelijke route om Parijs - niet via A86

Bericht door ChasingCars » do 18 jun 2020, 11:35

Hallo,
Wij gaan dit jaar toch 'gewoon' met vakantie naar Frankrijk. Voor het eerst met de vouwwagen. We overnachten bij Orléans en ik ben nu op zoek naar een goede route om Parijs. Mijn ervaring is dat westelijk om Parijs vaak rustiger is dan de oostelijke route. Nu vraag is mij af of de A86 een optie is met een (brede) aanhanger?
Los daarvan ben ik benieuwd: kent iemand een andere fijne (ongelijkvloerse) route westelijk om Parijs? De N184 is volgens mij gedeeltelijk gelijkvloers en ook tweebaans. Zijn er andere alternatieven? Of kun je dan nog beter de Périphérique nemen?
Ben benieuwd, dank voor jullie input!

Chris
Moderator

Re: Westelijke route om Parijs - niet via A86

Bericht door Chris » do 18 jun 2020, 11:43

De ervaring is inderdaad dat westelijk om Parijs rustiger is. Het meeste doorgaande verkeer neemt de oostelijke kant en daar zitten ook een aantal van de drukste wegvakken van Frankrijk. Dit komt mede doordat de Duplextunnel van de A86 maar 2 meter doorrijhoogte heeft en er dus geen vrachtverkeer of grote bestelbussen door kunnen.

Gewoon de A86 rond Parijs volgen is eenvoudig. Wel is het deel aan de noordwestkant van Parijs nog best druk, ik zou geen uitgestorven weg verwachten. Alleen de Duplextunnel heeft duidelijk lagere verkeersintensiteiten.

Een ander alternatief is de Boulevard Périphérique en dan door Boulogne-Billancourt doorsteken naar de N118. Dan ga je een klein stukje over stadswegen, maar dat is voor Parijse begrippen een overzichtelijk stuk, gewoon rechtdoor tot je de N118 bereikt. Of in de andere richting de BP.

De A86 / Duplex:
Afbeelding

De BP / N118:
Afbeelding

ChasingCars
polderweggetje

Bericht door ChasingCars » do 18 jun 2020, 11:56

Top, dank voor je snelle reactie Chris!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 18 jun 2020, 14:15

Nog over de N184: die route is hoogwaardig tot ietsje voorbij Cergy. Daarna kun je de A13 nog wel heel redelijk bereiken, maar door naar de A10 is niet iets dat je even doet. De keuze zou wat dat betreft moeten gaan tussen A86-N118 en Periferique-Billancourt-N118.

Uiteraard kun je, afhankelijk van gemelde files op het moment dat je Parijs nadert, ook nog best voor een oostelijke route kiezen. Het is toch een route die ik wel een aantal keer zonder files heb kunnen nemen, waarbij ik het van de meldingen van het moment liet afhangen of ik A3-Periferique-A6 reed of A3-A86. Op dit tijdstip vroeg op de donderdagmiddag suggereert Google Maps toch dat, ondanks files aan de oostkant, de situatie langs beide westelijke routes niet zoveel beter is dat het de omweg rechtvaardigt.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 18 jun 2020, 15:52

Als je een beetje vertrouwd bent geraakt met het wegennet rond Parijs is het inderdaad het beste om aan de hand van de DRIP's boven de weg de actuele situatie te beoordelen en aan de hand daarvan een route door de stad te bepalen.

Normaliter is de route langs de oostzijde veel sneller dan die via de westzijde. Maar er kan op het moment zelf iets zijn waardoor de westzijde toch de snelste optie is.
Zoals Chris zei zijn er aan het einde c.q. begin van de N118 enkele stadswegen. Dat maakt dat het meestal sneller is om via de westelijke helft van de Peripherique te rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 18 jun 2020, 16:09

Op drukke reisdagen neemt vakantieverkeer massaal de oostelijke routes. Beide westelijke routes zijn dan, zeker in de weekenden, erg rustig en zelfs een welkome afwisseling van de grote drukte op de A1 en A10.

Een paar jaar geleden reisde ik in de nacht van vrijdag op zaterdag in het eerste weekend van augustus en op de A1 en A3 was het druk maar filevrij, maar om middernacht reed ik bij de Porte de Bagnolet zo de file in. Ik heb bij de eerste afrit rechtsomkeert gemaakt en ben toen, over een verbazingwekkend rustige route, via de BP, D910 en N118 naar de A10 gereden. Op de A10 kwam ik weer in de drukte, maar het reed wel door.

Ik heb die route wel een paar keer genomen, en ook de route via de Duplextunnel heb ik geloof ik drie of vier keer genomen. Ik ging in die jaren nogal regelmatig naar Spanje via Parijs, en binnen Frankrijk ook wel meermaals naar het department Yvelines (het departement waar Versailles ligt) aan de zuidwestkant van de agglomeratie. Dus ook dan zijn dat natuurlijk wel routes die goed bruikbaar zijn.

Ook met de routes langs de oostkant (zowel A3-A86, A3-BP-A6b als A104-N104) heb ik ervaring, maar die neem ik bij voorkeur alleen op rustiger momenten. Op drukke werkdagen is westelijk langs Parijs rijden overigens ook geen garantie op een filevrije rit, maar op drukke reisdagen in de zomervakantie zijn de westelijke routes echt véél rustiger dan alles langs de oostkant.

A1-BP-D910-N118 met ca. 3 km stadsweg door Boulogne-Billancourt is de tolvrije route en goed te doen. De A1 volg je tot het einde, dan sla je rechtsaf naar de Périphérique Extérieur (groene bordje Rouen volgen). Dan rechtdoor blijven rijden tot de Porte de Saint-Cloud, daar staan al groene borden Bordeaux/Nantes en daar sla je af. Die aanhouden (rechtdoor rijden en dan flauw met de bocht mee naar rechts) en dan kom je op de D910 door Boulogne-Billancourt. Dan is het vervolgens alleen maar rechtdoor rijden tot de A10, heel simpel eigenlijk. In Boulogne-Billancourt de linker rijstrook aanhouden om door de tunneltjes onder de kruispunten door te rijden. Je rijdt dan vanzelf de N118 op bij de Pont de Sèvres over de Seine.

A1-A86-N118 via de Duplextunnel kost je wat tol, maar is volledig snelweg/expressweg en rijdt iets comfortabeler (iets minder malloten die op hun motoren overal tussendoor scheuren, die je op de Périphérique nou eenmaal meer hebt). Verwacht hier zeker op het noordelijke deel geen bekende bestemmingen op de borden. Na afrit 5 van de A1 heb je het knooppunt met de A86, volg hier eerst Nanterre. Je kunt gewoon rechtdoor blijven rijden, na Nanterre volg je het doel Versailles en voor Versailles komen de verwijzingen naar de A10 op de borden. Het wijst zich allemaal wel vanzelf, moeilijk is het niet.

Een route via de N104 en N184 zou ik uit het hoofd zetten, dat is alleen maar interessant als je aan die kant van Parijs moet zijn, naar Cergy-Pontoise bijvoorbeeld. Voor doorgaand verkeer van de A1 naar de A10 is het onbruikbaar.
Willem schreef: do 18 jun 2020, 15:52Normaliter is de route langs de oostzijde veel sneller dan die via de westzijde. Maar er kan op het moment zelf iets zijn waardoor de westzijde toch de snelste optie is.
Wat is normaal in Parijs? Overdag staat er op de meeste routes altijd wel ergens file. A3-A86 rijdt vaak nog wel redelijk door, loopt in mijn ervaring alleen rond Bondy (vlak voor de afslag naar de A86) en tussen Thiais en de A6/A10 wel stroperig.

Midden in de nacht zijn werkzaamheden het grootste probleem, die kunnen overal opduiken. Maar in filevrije omstandigheden waarbij je gewoon overal de maximumsnelheid kan aanhouden is A3-BP-A6b de snelste route. Als je dan gewoon de normale snelheid kan rijden ben je in een minuut of 7 van de Porte de Bagnolet (A3) naar de Porte d'Italie (A6b) of omgekeerd, het is me zeker wel eens gelukt. Maar alleen 's nachts.

Op drukke reisdagen in de zomervakantie zou ik zonder twijfel voor een route aan de westkant kiezen. Zelfs al rijdt het aan de oostkant door, het is dan zo druk en het rijdt zo nerveus dat het echt niet prettig is, zeker niet omdat de A1 en A10 op dat soort dagen weliswaar wel doorrijden, maar ook overvol zijn. De westelijke route rond Parijs (welke van de twee je ook neemt) is dan, echt waar, gewoon een prettig rustmoment. 8-)
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel