Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door sven_engelen » do 18 jun 2020, 21:57

Hallo medeforummers,

Volgend jaar maart hebben we met school een verkeerskundige excursie naar Kopenhagen voor een week. We moeten er op eigen gelegenheid komen en we zitten eraan te denken met 4 man met de auto te gaan omdat het net goedkoper is en het een leukere ervaring is. Nou zit ik zelf een beetje de route uit te stippelen. Ik wil geen veerpont nemen vanwege de kosten en de tol op de grote Beltbrug neem ik voor lief. Google maps geeft zelf aan dat het via Duisburg, Osnabrück, Bremen, Hamburg en Kolding het snelste is om in Kopenhagen te komen. Wat zijn de voor en nadelen van deze route en geven jullie zelf de voorkeur aan een andere route? Het duurt nog even voor we vertrekken dus we hebben voldoende tijd om het voor te bereiden! :top:
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Chris » do 18 jun 2020, 22:01

Het enige waar je echt in kan kiezen is of je tussen het Ruhrgebied en Hamburg via Bremen (A1) of Hannover (A2-A7) rijdt. Dat maakt weinig verschil in afstand, de werkzaamheden op dat moment zullen denk ik bepalend zijn. Het verschil is 29 kilometer. Je kan ook de ene route op de heenweg kiezen en de andere op de terugweg.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Snelwegfreak » do 18 jun 2020, 22:03

De route over de brug is wel fraai. De werkzaamheden bij Hamburg vond ik de 4 keer dat ik er gepasseerd ben wel meevallen qua oponthoud. Je moet een beetje geluk hebben dat er geen ongeval is gebeurd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 jun 2020, 0:18

Eens met Chris. Na Hamburg heb je eigenlijk maar één logische route, dus de vraag is hoe je tot aan Hamburg rijdt. In maart zijn er vaak niet veel wegwerkzaamheden, dus een route over de A1 ligt voor de hand aangezien dat korter is. Dan is het nog even de vraag hoe je vanaf Venlo op de A1 komt, daar kun je in het Ruhrgebied wat verschillende routes voor kiezen. A40-A3-A2-A43-A1 lijkt in principe het meest voor de hand te liggen, je kunt tussen de A2 en A43 nog iets afsnijden over de B224 en A52 langs Gladbeck, dat stukje B224 is best oké. In totaal geloof ik vier verkeerslichten, maar doorgaans geen files. Op de A1 heb je dan ten noorden van Osnabrück één van de twee brugrestaurants over Duitse Autobahnen.

De route A2-A352-A7 is landschappelijk iets aantrekkelijker, met meer glooiend landschap, vooral tussen Bielefeld en Hannover. De A1 gaat, afgezien van wat heuvels rond Osnabrück, door vlakker landschap.

De veerboot heb ik ook nooit genomen, het is fors duurder dan de route via de brug, zelfs als je de extra brandstofkosten meerekent, en het is niet of nauwelijks sneller. De route over de brug is zoals Snelwegfreak al aangeeft erg fraai.

Mocht je nog de tijd hebben, dan is een tussenstop in Hamburg aan te raden. Ik ben er voor mijn werk meermaals geweest, het is een hartstikke leuke, multiculturele en ook mooie stad. Kom je er op een doordeweekse dag, dan kun je ook nog met de auto door de oude Elbetunnel (Sankt Pauli-Elbtunnel), waarbij je met de autolift moet. ;)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Robbert297 » vr 19 jun 2020, 9:05

Ik reed in augustus 2017 naar Kopenhagen. De enige plek waar het langzamer ging was ter hoogte van Hamburg, vanwege de vele Baustellen. Het was erg veel langzaamrijdend verkeer, maar nooit echt stilgestaan. De rest van de rit verliep vlekkeloos. Volgens mij reed ik rond 10.00 uur rond Hamburg.

Goed, dat was 2017. Maar de kans is aanwezig dat de situatie rond Hamburg qua oponthoud niet heel anders is als nu.
Слава Україні

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door T-hijs » vr 19 jun 2020, 9:14

Nog even over de boot Puttgarden - Rødby: als je die vroeg boekt én het niet erg vindt om aan een tijd vast te zitten, kun je redelijk voordelig over. Dan is er nauwelijks meer verschil in totale kosten tussen enerzijds de route door Jylland en over de Storebæltbrug en anderzijds de route via de genoemde veerverbinding. Persoonlijk vind ik de route via Puttgarden meer ontspannen; je hebt een mikpunt/rustpunt in je route en na de boot rijd je makkelijk in één keer door naar København. Daarnaast heb ik al zó vaak in de file gestaan voor de Elbtunnel, met name vanuit het zuiden, dat ik echt een enorme hekel heb gekregen aan die route. En als het goed vast staat voor die tunnel is het op bijna alle alternatieve routes ook retedruk; het enige alternatief dat ik nog wel eens neem (onderweg naar Kiel) is de A21/B404. Maar richting København zou ik het wel weten!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door NWH » vr 19 jun 2020, 11:24

Ik heb in Mei 2018 een rit naar Hamburg gemaakt. Toen was het ook rond Bremen echt een drama qua drukte, baustellen en omleidingen. Dat heeft flink wat tijd gekost en qua alternatieve routes rond Bremen is er weinig keus.
Dit is uiteraard puur een eigen ervaring maar ik weet voor mijzelf wel dat ik een volgende keer dat ik die kant op ga een alternatieve route niet zal uitsluiten. Al is het maar voor de afwisseling ;)

Verder is Kopenhagen echt een hele leuke stad, hopelijk heb je voldoende eigen tijd om het een en ander van de stad te zien en ervaren!
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Kaaiman » vr 19 jun 2020, 11:35

Tip: ga niet in het weekend. Juist dan zijn in Duitsland veel afsluitingen gepland, zo heb ik proefondervindelijk ervaren.

Bij Hamburg richting noorden (2019) kun je op de A7 vaak redelijk doorrijden ondanks de wegwerkzaamheden. Richting zuiden is dramatisch, op drukke reisdagen sta je soms al tientallen kilometers voor Hamburg in de file. Vooral de gebrekkige afstroom van het knooppunt met de A23 door de wegens werkzaamheden versmalde Elbtunnel is dramatisch en kostte mij en familie die op een andere dag reden vorig jaar ruim een uur extra reistijd.

Mogelijke omrijroute bij minstens +30 minuten is bij Neumünster de B205 nemen en dan via de A21 en A1, of bij ernstige file op de A1 voor Hamburg-Ost doorrijden over de B404 tot de A24 of zelfs A25. Maar die laatste optie kost wegens het ontbreken van een goede doorgaande weg en slecht afgestelde verkeerslichten wel veel tijd. Maar als ook Hamburg-Süd dramatisch vaststaat is het te overwegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Chris » vr 19 jun 2020, 11:39

De situatie bij Hamburg is nu wel iets beter nu de verbreding van Hamburg tot Bordesholm is opgeleverd. Maar het probleem blijven die eeuwige wegwerkzaamheden rond de Elbtunnel. Daar zijn ze al 25 jaar min of meer non-stop aan het bouwen en het lijkt nooit af te zijn.

Het probleem is vaak ook dat als de A7 vast staat, de A1 ook snel vol loopt. Als ze al niet gelijktijdig op beide snelwegen aan het werk zijn.

Ook vanwege de passage langs Bremen en Hamburg is aan een tijd gebonden zijn bij de veerboot zo onhandig. Als het meevalt ben je er 2 uur te vroeg, als het tegen valt wellicht te laat.

Maar er is nu nog niet echt wat te zeggen over de situatie in maart 2021. De afgelopen jaren was de A7 ten noorden van Hannover ook een drama.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Chrysa » vr 19 jun 2020, 15:07

Kaaiman schreef: vr 19 jun 2020, 11:35 Tip: ga niet in het weekend. Juist dan zijn in Duitsland veel afsluitingen gepland, zo heb ik proefondervindelijk ervaren.
Weinig keus bij een schoolreis. ;) Van wat ik me kan herinneren moet je er op maandagochtend zijn, waarna je een best wel flinke fietstocht maakt, dus 's nachts rijden lijkt me geen optie omdat je dan echt kapot bent de dag erna. Om nou een paar dagen eerder te rijden is voor een paar studentjes misschien te duur. :lol:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door sven_engelen » ma 06 jul 2020, 0:21

^^ Dat inderdaad. Ik wil gewoon op zaterdag of zondag vertrekken. 1 nacht extra voor het hotel betalen zal ik echt niet heel gek van opkijken (geeft me ook een dag extra in Kopenhagen) maar om 's nachts te gaan rijden of buiten het weekend om zal er inderdaad onder andere uit kostenoverweging niet in zitten.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Chrysa » ma 06 jul 2020, 0:30

^^ Vergeet ook geen slippers mee te nemen. Als je hetzelfde hostel hebt als wij hadden is het niet bijzonder schoon in de badkamers.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door sven_engelen » ma 06 jul 2020, 0:32

^^ Zal eraan denken!
Svenlo

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Venlo - Kopenhagen en terug maart 2021

Bericht door Robbert297 » ma 06 jul 2020, 9:27

Tenzij je in Generator Copenhagen zit. Had daar een goeie ervaring. :top:
Слава Україні

Plaats reactie