Mapillary

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Mapillary

Bericht door Alfa » zo 21 jun 2020, 14:27

Deze site trok mijn aandacht nadat deze week in de media verscheen dat ze overgenomen is door Facebook. Het is een site waar mensen dashcambeelden naar toe kunnen sturen, die worden gepresenteerd in een Streetviewachtige applicatie. Door het crowdsourcing-systeem zijn ze er toch in geslaagd grote delen van de wereld in beeld te brengen. De meerwaarde tov Google is dat de beelden soms recenter zijn, ook landen in beeld brengt waar Streetview nauwelijks bestaat (zoals Duitsland) en dat ook huizen die op Streetview geblured zijn zichtbaar zijn. De beelden zijn ook opensource wat dus betekend dat iedereen de beelden kan gebruiken, in tegenstelling tot Streetview waar je in principe aangeklaagd kan worden als je de beelden gebruikt (want die blijven eigendom van Google).

Het heeft wel als nadeel dat de kwaliteit van de beelden soms wisselend is (de ene gebruikt een smartphone, de andere een dure 360°-camera). De meeste beelden zijn rechte beelden op de straat. Maar meestal is dat natuurlijk genoeg. De overname door Facebook roept ook vragen op, blijft de site opensource? Volgens de berichten wel, maar met Facebook weet je nooit, je vraagt je ook af wat Facebook met al die gegevens wil doen. De enige wijziging die nu gemaakt is is dat nu ook commerciële bedrijven de beelden kunnen gebruiken. Voordeel van de overname is dat de site technisch wellicht enorm zal vooruitgaan als ze de middelen van Facebook erbij krijgen (ook qua interface).

Ik vraag me wel af wat ze gaan doen als de site massaal gebruikt zal worden. Want elke upload geeft een lijn op de straat. Maar als 1 straat nu 10 keer bereden is geeft dat 10 lijnen op elkaar, dat lijkt me op de lange termijn niet houdbaar. Een systeem zoals Google waar er 1 lijn op de weg getekend wordt en je vervolgens via een schuifmenu de beelden per tijd kan bekijken lijkt me beter.

Ik weet dat er op dit forum veel gebruikers zijn die met dashcams rondrijden en filmpjes maken op YouTube. Zijn er mensen die die beelden ook op Mapillary plaatsen?

Dit is de site: https://www.mapillary.com/app
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 21 jun 2020, 15:03, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Mapillary

Bericht door Alfa » zo 21 jun 2020, 14:30

Er blijkt trouwens nog een vergelijkbare site te bestaan, OpenStreetCam: https://openstreetcam.org/. Dit blijft wel over als particulier project. Maar zowel de gebruikersinterface als de dekking is veel slechter dan op Mapillary. Maar er wordt gezegd dat door de overname van Mapillary door Facebook de echte idealisten nu misschien naar die site zullen verhuizen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Mapillary

Bericht door Km357 » zo 21 jun 2020, 15:56

Ik heb een paar locaties bekeken die ik blindelings zou kunnen beschrijven, en ik moet zeggen, het is zeker niet slecht. Sowieso is wat concurrentie voor Google Earth geen slechte zaak.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Mapillary

Bericht door Alfa » ma 22 jun 2020, 0:12

Dat programma blijkt trouwens veel geavanceerder te zijn dan ik dacht. De beelden worden namelijk uitvoering geanalyseerd. Naast het evidente blurren van gezichten en kentekens kan het programma ook onder meer verkeersborden, verlichtingspalen, riooldeksels, palen, signalisatie en zelfs bewakingscamera's herkennen en aanduiden. Dit vormt dus een bijzonder waardevolle database.

Afbeelding

Afbeelding

Toegegeven, soms zit hij er wel eens naast. Maar desondanks toch behoorlijk indrukwekkende technologie die naar alle verwachtingen allemaal maar geavanceerder en verfijnder zal worden. Je vraag je af wat er allemaal mogelijk is met dit. Ik begrijp nu beter waarom Facebook zo geïnteresseerd is in dit. Naar het schijnt zal vooral voor de zelfrijdende auto's deze informatie belangrijk zijn.

Plaats reactie