Meeste rotondes per hoofd van de bevolking
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Meeste rotondes per hoofd van de bevolking
Terneuzen: 15 rotondes op 25.485 inwoners. Geeft 0,59 afgerond (0.58858).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- expressweg
Kan je ook uitzoeken wat voor lijst je krijgt als je het aantal rotondes niet uitzet tegen het aantal inwoners, maar per vierkante kilometer? De rotondedichtheid, zogezegd.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- 2x3 autosnelweg
Den Burg: 6 rotondes op 7.470 inwoners = 0,80
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- dorpsstraat
Hier in Heerhugowaard hebben we er ook wel genoeg, stuk of 20.
Vooral de Oosttangent (die heeft er 11 + 3 vreemd gevormde), waar je er rustig 4 per km krijgt.
Vooral de Oosttangent (die heeft er 11 + 3 vreemd gevormde), waar je er rustig 4 per km krijgt.
-
- dorpsstraat
Den Helder (bebouwde kom en rand daarvan) heeft er 11 op 41.000 inwoners (0,27)
Of de hele gemeente (dat is +1 in buitengebied (turborotonde N99) en +7 in Julianadorp) 19 op 56.000 inwoners (0,34)
Of Julianadorp apart: 7 op 13k inwoners = 0,54
Best wel arme gemeente anders waren er nog wel wat meer geweest. Hier bijvoorbeeld. Sta je zo vaak voor Jan met de korte achterlul te wachten. Halve kilometer zuidelijker, zeer vergelijkbare locatie, hebben ze in 2012 wel een rotonde aangelegd, die zouden ze zo kunnen kopiëren plakken
Verder heeft de gemeente onlangs een fietsvisie naar voren gebracht. Alle fietsers zijn hier nog uit de voorrang en dit willen ze veranderen naar fietsers in de voorrang, omdat dat in de omliggende gemeenten ook het geval is. Geen idee hoe ze het willen betalen. Vijf van de 11 rotondes zijn trouwens fietsstrook-rotondes.
Overigens had Den Helder in de jaren '30 al een rotonde (ze hebben het hier bij de historische vereniging wel eens over de eerste rotonde van Nederland, als je het al zo kan noemen, maar dat zal wel niet kloppen
)

Ben nu zelf ook wel benieuwd naar aantal cul-de-sac per inwoner.
Of de hele gemeente (dat is +1 in buitengebied (turborotonde N99) en +7 in Julianadorp) 19 op 56.000 inwoners (0,34)
Of Julianadorp apart: 7 op 13k inwoners = 0,54
Best wel arme gemeente anders waren er nog wel wat meer geweest. Hier bijvoorbeeld. Sta je zo vaak voor Jan met de korte achterlul te wachten. Halve kilometer zuidelijker, zeer vergelijkbare locatie, hebben ze in 2012 wel een rotonde aangelegd, die zouden ze zo kunnen kopiëren plakken

Overigens had Den Helder in de jaren '30 al een rotonde (ze hebben het hier bij de historische vereniging wel eens over de eerste rotonde van Nederland, als je het al zo kan noemen, maar dat zal wel niet kloppen

Ben nu zelf ook wel benieuwd naar aantal cul-de-sac per inwoner.
-
- Secretaris
Ik zou zeggen: stop met die amateuristische analyses voor elke plaats apart en pak gewoon GIS erbij.
Neem het Nationaal Wegenbestand (NWB), selecteer daaruit de rotondes. Dit zijn de waarden 'NRB' (normale rotonderijbaan) en 'MRB' (minirotonderijbaan) in het veld BST_CODE. Rijg de losse rotondewegvakken aan elkaar op basis van intersecties, zodat je alleen hele rotondes overhoudt.
Dat combineren met CBS-lagen, zoals CBS Wijken en Buurten of Poscode-4-gebieden, of bebouwde kommen uit de BRT (TOP10NL: functioneel gebied, zitten ook inwonertallen in) en er zou een ranglijst uit moeten kunnen komen.
Hetzelfde kun je natuurlijk doen met andere wegkenmerken en wegsoorten of zelfs het aantal fietspaddenstoelen per gemeente e.d.

Neem het Nationaal Wegenbestand (NWB), selecteer daaruit de rotondes. Dit zijn de waarden 'NRB' (normale rotonderijbaan) en 'MRB' (minirotonderijbaan) in het veld BST_CODE. Rijg de losse rotondewegvakken aan elkaar op basis van intersecties, zodat je alleen hele rotondes overhoudt.
Dat combineren met CBS-lagen, zoals CBS Wijken en Buurten of Poscode-4-gebieden, of bebouwde kommen uit de BRT (TOP10NL: functioneel gebied, zitten ook inwonertallen in) en er zou een ranglijst uit moeten kunnen komen.
Hetzelfde kun je natuurlijk doen met andere wegkenmerken en wegsoorten of zelfs het aantal fietspaddenstoelen per gemeente e.d.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Voorzitter
Ik denk dat het onrealistisch is te verwachten dat iedereen hier overweg kan met GIS (sommigen zullen niet eens precies weten wat het is en wat je ermee kan doen), of überhaupt de beschikking heeft over zulke tools. Ik heb dertien jaar geleden ooit een blauwe maandag met ArcGIS gewerkt, maar daarna nooit meer.
-
- Secretaris
Ik heb geen 'iedereen' genoemd en heb ook zeker niet de veronderstelling dat een meerderheid die kennis zou hebben. Al geef ik toe dat mijn vorige berichtje dat misschien suggereert. Maar er is vast nóg wel iemand die een beetje met GIS overweg kan of zelfs een thuis-GIS'er is en in deze vraag een leuke uitdaging ziet.
Maar eigenlijk was mijn onderliggende boodschap: je kunt tig honderd forumpagina's volkalken met allemaal losse berekeningen en handmatige telexercities. Maar wil je écht het antwoord op de hoofdvraag hebben, dan zul je het systematisch en geautomatiseerd aan moeten pakken. En dat zou met behulp van GIS heel goed kunnen.
Maar eigenlijk was mijn onderliggende boodschap: je kunt tig honderd forumpagina's volkalken met allemaal losse berekeningen en handmatige telexercities. Maar wil je écht het antwoord op de hoofdvraag hebben, dan zul je het systematisch en geautomatiseerd aan moeten pakken. En dat zou met behulp van GIS heel goed kunnen.
-
- Wegnummerfotograaf
Dit is nou eenmaal een forum waar veel amateurs op zitten.
Na het lezen van bovenstaande zin had ik trouwens een lijst verwacht. Als het dan zo simpel is, waarom maak je die dan niet even?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Secretaris
Omdat het wel wat tijd vergt, en die is wat schaars bij mij momenteel.
-
- Voorzitter
Daar heb je gelijk in, maar dan moet je al iemand hebben die met GIS overweg kan, deze vraag interessant vindt en er tijd in wil steken. Ik denk dat er dan zelfs op dit forum niet veel mensen overblijven.Kaaiman schreef: ↑di 30 jun 2020, 12:03 Ik heb geen 'iedereen' genoemd en heb ook zeker niet de veronderstelling dat een meerderheid die kennis zou hebben. Al geef ik toe dat mijn vorige berichtje dat misschien suggereert. Maar er is vast nóg wel iemand die een beetje met GIS overweg kan of zelfs een thuis-GIS'er is en in deze vraag een leuke uitdaging ziet.

En uiteindelijk hebben die handmatige zoektochten en berekeningen wel meer charme dan een analyse van gegevens laten doen door een computerprogramma. Ik heb er wel lol in om op de kaart te speuren, te tellen en dan een berekening te maken!
-
- dorpsstraat
Dokkum 13 op 12,6k = 1,03
Harlingen 10 op 15k inwoners = 0,66 Dat is inclusief parkeerterrein Maritiem College. En wat is dit voor geval
?
Franeker 8 op 13k = 0,62
Harlingen 10 op 15k inwoners = 0,66 Dat is inclusief parkeerterrein Maritiem College. En wat is dit voor geval

Franeker 8 op 13k = 0,62
-
- polderweggetje
Dat zou moeten kunnen. Als ik of iemand anders een keertje niet zo veel te doen heeft.Mandelsoft schreef: ↑ma 29 jun 2020, 17:01 Kan je ook uitzoeken wat voor lijst je krijgt als je het aantal rotondes niet uitzet tegen het aantal inwoners, maar per vierkante kilometer? De rotondedichtheid, zogezegd.
Als iemand daar zin in heeft en de tijd ervoor, graag! en dan hebben we deze lijst alvast ter indicatieKaaiman schreef: ↑di 30 jun 2020, 10:21 Ik zou zeggen: stop met die amateuristische analyses voor elke plaats apart en pak gewoon GIS erbij.![]()

Oh, Harlingen, daar kom ik net vandaan! Ik zou dat geval wel degelijk als een rotonde bestempelen. Het officiele bord ontbreekt weliswaar, maar je het is hoe dan ook een rond object waar je tegen de klok in om heen moet rijden.Jutter schreef: ↑di 30 jun 2020, 17:40 Dokkum 13 op 12,6k = 1,03
Harlingen 10 op 15k inwoners = 0,66 Dat is inclusief parkeerterrein Maritiem College. En wat is dit voor geval?
Franeker 8 op 13k = 0,62
-
- 2x2 autosnelweg
Zou dat eerder een bijzonder vormgegeven verkeerszuil noemen dan een rotonde.
Enneh, mag je hem vanaf deze kant wel links passeren?
https://maps.app.goo.gl/JNExAbXgxZw3crNG6
-
- 4x5 autosnelweg
Iets verderop staat er trouwens een
ondersteboven: https://goo.gl/maps/rtEAJ3ZuhMMhzo4Z7

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Born 6 rotondes op 5920 inwoners.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- 4x5 autosnelweg
Wat zou de kleinste afstand zijn tussen twee volwaardige 4-taks rotondes ?
Deze liggen ook vrij dicht op elkaar:
https://www.google.nl/maps/@51.5482354, ... e3!5m1!1e1
https://www.google.nl/maps/@52.5494604, ... e3!5m1!1e1
Deze liggen ook vrij dicht op elkaar:
https://www.google.nl/maps/@51.5482354, ... e3!5m1!1e1
https://www.google.nl/maps/@52.5494604, ... e3!5m1!1e1
-
- expressweg

-
- autoweg
Eerder in dit topic worden al diverse rotondes genoemd die nog veel dichter bij elkaar liggen?
-
- polderweggetje
https://maps.app.goo.gl/JNExAbXgxZw3crNG6Schelpenpaadje schreef: ↑di 07 jul 2020, 12:28Zou dat eerder een bijzonder vormgegeven verkeerszuil noemen dan een rotonde.
Enneh, mag je hem vanaf deze kant wel links passeren?
https://maps.app.goo.gl/JNExAbXgxZw3crNG6
[/quote]
Ja, dat is overduidelijk de bedoeling. Ik zie het ook meer als een weg + rotonde ernaast, maar het tussenstuk ontbreekt toevallig. (inderdaad een beetje een lastig geval, doordat ik niet begreep welke kant de parkeergarage op was, had ik al meteen een paar toeteraars achter me afgelopen vrijdag)
-
- 2x2 autosnelweg

https://maps.app.goo.gl/8Fyo8dhiS3QKrAS68
Voor mij is dat ding in Harlingen eerder een bijzonder vormgegeven middengeleider dan een rotonde

-
- 4x5 autosnelweg
Deze rotondes gaan op de schop. Fietsers gaan nu voorrang krijgen. Dat hebben ze nu niet, want bubeko, maar die voorrangssituatie gaat dus veranderen. De werkzaamheden daarvoor zijn vandaag begonnen.Palance schreef: ↑wo 24 jun 2020, 19:44 In Rhoon zitten er 2 op net 100 meter afstand (kruising Portlandse Baan met de Rhoonsebaan en de Zuiderparkweg met de Rhoonsebaan). Bloedirritant, als je de ene rotonde verlaten hebt kun je alweer afremmen voor de volgende.
Of dat inhoudt dat de rotondes nu ook bibeko worden getrokken kon ik niet vinden.
In ieder geval betekent dit nog meer remmomenten op deze korte afstand (want er komen ook zebrapaden die er nu niet zijn).

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net