Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Ehuls » di 30 jun 2020, 13:17

Ik reed gisteren vanaf de A4 in noordelijke richting de A5 op, waar er bij de bocht voor flyover over de A4 heen borden stond dat de max snelheid daar 70 km/uur was gevolgd door knipperend matrixborden die me dat ook nog eens op het hart drukten. En terwijl ik daar met ruim 100 km/uur geen enkele moeite had de bocht te nemen.

Nu ken ik niet direct andere voorbeelden van dergelijke (afrit-)bochten met een verlaagde Vmax en is de wegligging van de ene auto de andere niet (laat staat die van een bus of vrachtwagen), maar er zijn wel veel van dit soort bochten met een adviessnelheid waar andere deze niet hebben.

Bijvoorbeeld de afrit vanaf de A12 komende uit Zoetermeer naar de A4 richting Leiden is (naar mijn gevoel althans) scherper en met minder snelheid te nemen, maar daar staat geen aparte ma of advies snelheid bij vermeld. Of vanaf de A16 naar de A20 richting Hoek van Holland, waar wel uitgebreid gewaarschuwd wordt voor een scherpe bocht, maar geen verlaagde max snelheid wordt ingesteld. Maar als je van de A59 bij Den Bosch naar de A2 richting Eindhoven gaat is er een adviessnelheid van 70 km/uur. En als vanaf de A44 de A4 in noordelijker richting opdraait is er een adviessnelheid van 90 km/uur, maar bij de bocht in de A58 bij knooppunt De Baars wordt weer alleen gewaarschuwd voor een scherpe bocht.

Maar als een adviessnelheid voor gevaarlijke bochten gebruikelijk is, waarom dan voor de A4/A5 overgang wel een echte max snelheid? En waarom heeft de ene bocht wel een adviessnelheid en de andere niet? Zijn er richtlijnen voor wanneer er wel en niet een aparte Vmax of adviessnelheid wordt ingesteld? En is er een standaard voor het bepalen van de max snelheid (iets als hoek van de bocht gedeeld door de lengte of zo)? Als zullen andere dingen zoals de staat van het wegdek natuurlijk ook meespelen.

Kon er niet direct iets over vinden op het forum, maar het is ook niet een makkelijk onderwerp om op te zoeken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Rein » di 30 jun 2020, 13:26

A4 --> A5 is sinds een aantal jaar gelimiteerd op 90 km/h dacht ik, waarschijnlijk vanwege een aantal ongevallen die gebeurd zijn. En zo gaat het vaak in dit soort gevallen: bij veel ongevallen loopt de wegbeheerder het risico medeaansprakelijk te worden gesteld en door dan de Vmax te limiteren denkt men dat risico getackeld te hebben.

De Vmax van 70 km/h die je blijkbaar gezien hebt zal wel een andere, tijdelijke reden hebben.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Kaaiman » di 30 jun 2020, 13:59

KP Lankhorst is een mengelmoesje van verschillende maximumsnelheden:
A28 Zwolle -> A32 Leeuwarden: 120 km/h
A32 Leeuwarden -> A28 Zwolle: 90 km/h
A32 Leeuwarden -> A28 Hoogeveen: 70 km/h
A28 Hoogeveen -> A32 Leeuwarden: 50 km/h
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door paolie » di 30 jun 2020, 19:31

Maximum snelheden:
A2 Utrecht -> A9 Haarlem 70
A9 Haarlem -> A2 Amsterdam 60
A9 Zuidoost -> A9 Haarlem 90
A9 Zuidoost -> A1 Amsterdam 80
A2 Utrecht -> A10 zuid 70
A10 oost -> A2 Utrecht 70
A10 west -> A8 Zaandam 70
A1 Amersfoort -> A10 oost 70
A10 noord -> A1 Amersfoort 70
A6 Emmeloord -> A6 Joure 70
Laatst gewijzigd door paolie op di 30 jun 2020, 19:54, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Palance » di 30 jun 2020, 19:38

Alle lussen in KP Ressen hebben een Vmax van 50 km/h.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Wouter N14 » di 30 jun 2020, 19:49

In :KP: Zoomland had de boog Vlissingen > Roosendaal een adviessnelheid van 90, maar alweer een paar jaar staat er een Vmax van 70. Dat is weggezet alsof het een tijdelijke maatregel betreft, maar hij lijkt permanent. Is volgens mij naar aanleiding van een dodelijk ongeval neergezet. Overigens kan je met een beetje auto met 130 door die bocht :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Chris » di 30 jun 2020, 19:54

Je moet ook in de stromende regen nog veilig door een lus of bocht kunnen. Dat het niet bedacht is voor ijzel is duidelijk, maar met droog weer en goede banden kan je vaak wel 20 km boven de Vadvies door een bocht. Als dat niet zo is kan er denk ik beter een Vmax aan gehangen worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Wouter N14 » di 30 jun 2020, 20:03

^^ De oude knooppunten Sabina en Noordhoek zijn nog best listig, die hebben een paar krappe bogen. Op Sabina is Rotterdam > Fijnaart wel mooi historisch bijna met een niet aangeduide taper en dan met twee stroken linksaf. Daar geldt advies 60 en dat is geen kilometer te veel. Als je sportief rijdt, kan ik hem met iets van 70 nemen. In Noordhoek rechtsaf naar Roosendaal lijkt een mooi boogje, maar hij knijpt halverwege een beetje.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door boe! » di 30 jun 2020, 21:46

Knooppunt Rijnsweerd > vanaf A28 Amersfoort naar A27 > 80 km/u (reden: de vele ongevallen).
Knooppunt Lunetten > vanaf A12 Den Haag naar A27 Hilversum > 80 km/u (alleen het eerste deel van de verbindingsboog).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Rein » di 30 jun 2020, 22:19

Knooppunt Raasdorp: vanaf A5 zuid naar A9 noord 90 km/h
Knooppunt Rottepolderplein: vanaf A9 zuid naar A205 70 km/h
Knooppunt Rottepolderplein: vanaf A9 noord naar A205 70 km/h (en Advies 50 km/h)
Knooppunt Beverwijk: calamiteitenboog van A22 naar A9 zuid 50 km/h
Knooppunt Velsen: calamiteitenboog van A9 noord naar A22 50 km/h

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Jeroen O » wo 01 jul 2020, 6:45

Palance schreef: di 30 jun 2020, 19:38 Alle lussen in KP Ressen hebben een Vmax van 50 km/h.
Dat is om klaverblad racen tegen te gaan, zodat ze iets hebben om op te handhaven.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Schelpenpaadje » wo 01 jul 2020, 8:02

Chris schreef: di 30 jun 2020, 19:54 Je moet ook in de stromende regen nog veilig door een lus of bocht kunnen. Dat het niet bedacht is voor ijzel is duidelijk, maar met droog weer en goede banden kan je vaak wel 20 km boven de Vadvies door een bocht. Als dat niet zo is kan er denk ik beter een Vmax aan gehangen worden.
Bij droog weer zijn dit soort snelheden vaak onnodig laag.

In Duitsland zie je bij vmax-borden soms een onderbord "bei nässe". Dat zou ik hier bij ons ook wel meer willen zien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Rene » wo 01 jul 2020, 10:21

Ehuls schreef: di 30 jun 2020, 13:17Nu ken ik niet direct andere voorbeelden van dergelijke (afrit-)bochten met een verlaagde Vmax en is de wegligging van de ene auto de andere niet (laat staat die van een bus of vrachtwagen), maar er zijn wel veel van dit soort bochten met een adviessnelheid waar andere deze niet hebben.
Vaak worden borden met een Vmax neergezet als er ongevallen zijn gebeurd "en dan moet er wat gebeuren". Vaak worden dergelijke borden, al dan niet aangevuld met fluo-achtergrond en flashers dan ook wel eens gekscherend aangeduid als "HID-bordjes". Omdat ze op last van hogerhand in de RWS-organisatie na een ongeval worden geplaatst om te laten zien dat er heus wel wat aan gedaan is.
Echter een adviessnelheid is beter. Vooral in Zuid-Holland staan er meestal adviessnelheden, omdat dat de politie daar actief adviseert om het met adviessnelheden op te lossen (en daar hebben ze wat mij betreft ook gelijk in). Maar bij andere regio's zie je dus doorgaans de maximumsnelheidsborden als paddestoelen uit de lucht schieten, als er weer eens een keer een auto (die waarschijnlijk veel te hard heeft gereden en/of gladde bandjes had...) uit de bocht is gevlogen.

Het probleem is ook dat veel bochten met een ontwerpsnelheid van 70 km/h bij droog weer met goede banden gemakkelijk met 110 km/h te nemen zijn. Echter bij nat wegdek is dat al minder, en dan kan een nat wegdek in combinatie met een tekort aan bandenprofiel en een stalen voegovergang voldoende zijn voor een slippartij, als je een gehaktbal achter het stuur hebt zitten die het verdomt om zijn snelheden aan te passen op de weerssituatie en de toestand van zijn voertuig...

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Piles » wo 01 jul 2020, 10:37

Rene schreef: wo 01 jul 2020, 10:21 Vooral in Zuid-Holland staan er meestal adviessnelheden, omdat dat de politie daar actief adviseert om het met adviessnelheden op te lossen
Dat verklaart wel e.e.a.

ZH: A20 > A16: https://goo.gl/maps/FT1KLmttePhAm6zo8 = Advies 70, veel harder is wat mij betreft ook niet mogelijk
NH: A2 > A9: https://goo.gl/maps/snot7M1dAwsRR3WR8 = Max 70, kan ook prima met 80-90

Ik zou de borden dus éxact andersom verwachten...

Door die afwijkende verwachting hier ook bijna in de fout gegaan (A1 > A50). Begint met een Advies-70: https://goo.gl/maps/TczCGDWUNpDSf7KJA (wat makkelijk kan). Daarna de tweede bocht met een Max-50: https://goo.gl/maps/gH4pBWkoFosJQuHc7 (en ik dacht dat 70 dan ook wel kon, maar dat was optimistisch). Bebording klopt volledig, maar door de afwijkende bebording in andere bochten had ik toch een andere verwachting bij deze bochten...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Basjuh1981 » wo 01 jul 2020, 16:16

Piles schreef: wo 01 jul 2020, 10:37 ZH: A20 > A16: https://goo.gl/maps/FT1KLmttePhAm6zo8 = Advies 70, veel harder is wat mij betreft ook niet mogelijk
Volgens mij is het wel mogelijk om harder dan 70 te rijden daar.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Chrysa » wo 01 jul 2020, 16:22

Lukt mij altijd prima met 90. Ik denk dat ik in de stromende regen wel wat meer afrem echter daar.

Eentje die ik altijd erg vreemd heb gevonden is het knooppunt R2/A12. Hier is de Vmax vanaf de R2 in beide verbindingsbogen 70km/h, welke nog wordt afgedwongen met een flitspaal ook richting Antwerpen. Het vreemdste is dat in de richting R2 -> Nederland je al een kilometer voor de daadwerkelijke bocht terug naar 70 moet, dat lijkt me wel heel erg vroeg.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Rein » do 02 jul 2020, 14:10

Rein schreef: di 30 jun 2020, 13:26 A4 --> A5 is sinds een aantal jaar gelimiteerd op 90 km/h dacht ik, waarschijnlijk vanwege een aantal ongevallen die gebeurd zijn. En zo gaat het vaak in dit soort gevallen: bij veel ongevallen loopt de wegbeheerder het risico medeaansprakelijk te worden gesteld en door dan de Vmax te limiteren denkt men dat risico getackeld te hebben.

De Vmax van 70 km/h die je blijkbaar gezien hebt zal wel een andere, tijdelijke reden hebben.
Ik reed er vandaag weer eens een keer langs en zag ook die 70 borden staan. Eerst 90, maar direct er achteraan 70 en dan ook nog aangevuld met verschillende borden :J20:

Ik vermoed dat er ondanks de :A1-90: die er een aantal jaar geleden na wat ongevallen is neergezet recentelijk weer wat nieuwe ongevallen zijn geweest en dat men daarom nu maar :A1-70: heeft neergezet. Als er nou nog meer gebeurt zal ik niet verbaasd zijn als er straks borden :A1-50: worden geplaatst. :lol:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7886
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Jackbauer1350 » do 02 jul 2020, 16:43

Klaverbladlus in :KP: Oudenrijn vanaf de A12 naar de A2 is 50 km/u.
De verbindingsboog in :KP: Kleinpolderplein vanaf de A20 vanuit Schiedam richting de A13 met een advies van 40 km/u
De verbindingswegen in :KP: Joure zijn allen een max. van 80 km/u
Zelfde voor die in :KP: Eemnes en Diemen, ook Vmax 80 km/u

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door Thom » di 04 aug 2020, 1:24

Chrysa schreef: wo 01 jul 2020, 16:22 Eentje die ik altijd erg vreemd heb gevonden is het knooppunt R2/A12. Hier is de Vmax vanaf de R2 in beide verbindingsbogen 70km/h, welke nog wordt afgedwongen met een flitspaal ook richting Antwerpen. Het vreemdste is dat in de richting R2 -> Nederland je al een kilometer voor de daadwerkelijke bocht terug naar 70 moet, dat lijkt me wel heel erg vroeg.
In 2015 zijn er op de R2 tussen A12 en Liefkenshoektunnel portalen geplaatst met rijstrooksignalisatie. Voorheen stond er voor de boog R2 -> A12 na het viaduct over de A12 twee borden 70km/h. Dat reed veel lekkerder dan die kilometer voor de bocht. Nu zit je met toeterende en inhalende vrachtwagens...

JJVernig
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 10:34

Re: Vmax / adviessnelheid in snelwegbochten/afritten

Bericht door JJVernig » do 13 aug 2020, 11:28

Maar algemeen gezien is dit een verdere stap in het niet meer hoeven nadenken van de gemiddelde automobilist. Ik snap dat als er versleten wegdek is, je tijdelijk dat aangeeft, maar een standaard snelheidverlaging gaat zorgen dat mensen op andere plekken ervanuit gaan dat de snelheid wel past.

We worden steeds minder uitgedaagd zelf na te denken, met als effect dat mensen regelmatig wat anders gaan doen, of als zombies achterelkaar aan rijden.
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Plaats reactie