Rijden van Split(HR) naar Utrecht

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

KaiserVonB1
zandpaadje

Rijden van Split(HR) naar Utrecht

Bericht door KaiserVonB1 » zo 05 jul 2020, 22:52

In augustus willen we van Split, Kroatië terug rijden naar Utrecht.
Google maps geeft twee routes eentje via Ljubljana en de andere via Graz. Welke route raden jullie aan? En welke voordelen/nadelen heeft de route? Mijn voorkeur gaat uit om te rijden via Graz omdat je niet binnendoor hoeft zoals het wel het geval is bij de route via Ljubljana.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Rijden van Split(HR) naar Utrecht

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 jul 2020, 23:25

Via Graz zal normaal gesproken rustiger en sneller zijn. Het deel tussen Wels en Nürnberg vind ik wel behoorlijk saai op die route. Bijna de hele route is nu 2x2.

Via Ljubljana en Salzburg is landschappelijk aantrekkelijker, maar drukker en je hebt ook de enkelbuizige Karawankentunnel. Daarnaast is het deel tussen Salzburg en Rosenheim wat minder modern: wel 2x2 rijstroken, maar met steilere hellingen en vaak geen vluchtstroken.

Voor beide routes is wel wat te zeggen, maar via Graz is in ieder geval het makkelijkst en het minst gecompliceerd.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

H.
dorpsstraat

Bericht door H. » ma 06 jul 2020, 10:00

In 1 of in 2 dagen? Als je onderweg wil overnachten, dan is de regio rond de Karawankentunnel (meer van Bled) wel heel mooi.

KaiserVonB1
zandpaadje

Bericht door KaiserVonB1 » ma 06 jul 2020, 12:22

Bedankt voor de informatie tot dusver. We willen op zondag weg rijden vanuit split en de reis doen met twee overnachtingen. De 1e overnachting of in Ljubljana of in Graz en de tweede overnachting in de buurt van Karlsruhe of Neurenberg.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 06 jul 2020, 20:00

Vond Ljubljana een erg leuke stad voor een ontspannen dagje/avondje. Leuk compact centrum.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jul 2020, 20:30

Ik zou niet via Ljubljana gaan omdat er geen goede snelwegverbinding vanuit Split ligt, je moet dan ongeveer een uur binnendoor naar Novo Mesto. En dan moet je ook door de enkelbuizige Karawankentunnel, wat op terugreisdagen ook wel eens vertraging oplevert. Het is logischer om via Graz te gaan. Het is overigens een afstand die ook met één overnachting wel goed te doen moet zijn.

KaiserVonB1
zandpaadje

Bericht door KaiserVonB1 » ma 06 jul 2020, 21:35

Chris schreef: ma 06 jul 2020, 20:30 Ik zou niet via Ljubljana gaan omdat er geen goede snelwegverbinding vanuit Split ligt, je moet dan ongeveer een uur binnendoor naar Novo Mesto. En dan moet je ook door de enkelbuizige Karawankentunnel, wat op terugreisdagen ook wel eens vertraging oplevert. Het is logischer om via Graz te gaan. Het is overigens een afstand die ook met één overnachting wel goed te doen moet zijn.
Het kan ook met 1 overnachting maar we hebben de tijd om in drie dagen te rijden. Normaal rijden we maximaal 8/9 uur zo’n 930 km naar Chur in Zwitserland dus zijn niet gewend van die lange ritten te delen. Maar een uur binnendoor staat mij ook tegen op deze route denk dan toch maar via Graz. Vermijd ik ook München en Salzburg wat natuurlijk ook drukke steden zijn.