[B][N016] Mechelen - Willebroek
Moderator: Moderatoren
-
steven2900
- zandpaadje
- Berichten: 1
- Lid geworden op: ma 13 jul 2020, 12:46
[B][N016] Mechelen - Willebroek
Ik reed afgelopen weekend over de N16 Mechelen naar Willebroek. Op het rotonde voor de Ringbrug zag ik deze satellietschotel. Iemand enig idee wat dat is? Kunst?
https://goo.gl/maps/8dyVi2JcFqr7f3iD7
https://goo.gl/maps/8dyVi2JcFqr7f3iD7
-
verfmeer95
- expressweg
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37
Re: N16 Mechelen - Willebroek
-
Mark
- Forumbeheerder
- Berichten: 10462
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
- Locatie: Rotterdam
Re: N16 Mechelen - Willebroek
Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit een praktisch doel heeft. Zou het niet gewoon 'kunst' zijn?
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Jump
- autoweg
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
- Locatie: Evergem
Re: N16 Mechelen - Willebroek
Ik denk niet dat ze bij kunst een blauw zwaailicht gaan gebruiken. Na juli 2017 is ook een schakelkast achteraan weggehaald waardoor het mogelijks niet meer gebruikt wordt nu.
Op de tegel rechtsonder staat het logo van Eternit. Die zitten in vogelvlucht daar ongeveer vier kilometer vandaag. Als je van het kanaal naar het rondpunt toe rijdt, zitten ze haaks op dat rondpunt naar het zuiden toe.
Edit:
Op de website van De Morgen vind ik dit terug in een artikel uit 2006:
--
"Nagebouwde radar, Willebroek"
https://www.hangarflying.eu/erfgoedsite ... illebroek/
Op de tegel rechtsonder staat het logo van Eternit. Die zitten in vogelvlucht daar ongeveer vier kilometer vandaag. Als je van het kanaal naar het rondpunt toe rijdt, zitten ze haaks op dat rondpunt naar het zuiden toe.
Edit:
Op de website van De Morgen vind ik dit terug in een artikel uit 2006:
Het is een betalend artikel, maar bekijk de bron en zoek naar Eternit.Van Hool, de bussenbouwer, eigende zich een rondpunt toe in Lier, Duracell zette zijn batterijen onder spanning in Aarschot, Eternit plaatste zijn platen in Willebroek...
--
"Nagebouwde radar, Willebroek"
https://www.hangarflying.eu/erfgoedsite ... illebroek/
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
- Locatie: Aarschot
Re: N16 Mechelen - Willebroek
Die gekende Duracell-batterijen op de R25 gaan binnenkort trouwens verdwijnen 
Wat betreft die sattelietschotel in Willebroek, die is stokoud, al jaren half overgroeid en bevat enkele gebroken glazen panelen. Eerder een historische ruïne als een monument.
Wat betreft die sattelietschotel in Willebroek, die is stokoud, al jaren half overgroeid en bevat enkele gebroken glazen panelen. Eerder een historische ruïne als een monument.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11369
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
-
Jonathan
- zandpaadje
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 13:29
Re: N16 Mechelen - Willebroek
In een publicatie van het BIVV staat wat meer uitleg over deze rotondekunst. Blijkbaar was het radarscherm een gevolg van co-financiering van de rotonde door Eternit, en verwijst het object naar "een toekomst waarin een auto een onderdeel wordt van een complexe technologische verkeersomgeving."
De kunst op beide rotondes is intussen verdwenen, en de Eternit-rotonde werd verbouwd tot een kruispunt met verkeerslichten.

De kunst op beide rotondes is intussen verdwenen, en de Eternit-rotonde werd verbouwd tot een kruispunt met verkeerslichten.

-
jdb2
- autoweg
- Berichten: 1446
- Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
- Locatie: BE
Re: N16 Mechelen - Willebroek
Wat moet ik me voorstellen bij die radargolven?
Op oude streetviewbeelden is de constructie nog te zien.
Op oude streetviewbeelden is de constructie nog te zien.
🍉
-
Tommy
- autoweg
- Berichten: 2453
- Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
- Locatie: Merchtem (B)
Re: N16 Mechelen - Willebroek
Foto (in slechte kwaliteit) van de voormalige rotonde in aanleg te vinden op https://www.willebroek.info/HANDEL/STRA ... DW_000.htm > 'Veelbesproken Ring kan begin december open'. Over het 'kunst' op de rotonde wordt er geproken in deel 2 en deel 3 van 'Ring rond Willebroek open'
Laatst gewijzigd door Tommy op wo 14 jun 2023, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Kaaiman
- Secretaris
- Berichten: 18187
- Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
- Locatie: Hoogeveen
Re: N16 Mechelen - Willebroek
Eternit? Was dat kunstwerk van asbest gemaakt?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Tommy
- autoweg
- Berichten: 2453
- Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
- Locatie: Merchtem (B)
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Ik ga er vanuit, ja
De gedenkplaat, ingehuldigd bij openstelling van de weg: https://www.google.com/maps/@51.0466162 ... &entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 11369
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 10563
- Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
- Locatie: Vlaanderen
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
De rotonde aan de Blaasveldstraat werd ondertussen alweer vervangen door een lichtengeregeld kruispunt.
-
Tommy
- autoweg
- Berichten: 2453
- Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
- Locatie: Merchtem (B)
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Ik ging er vanuit dat dit geweten was :-). Qua doorstroming gaat het goed op deze VRI en de verkeerveiligheid is mijn inziens zeker verbeterd. Alleen moet je het maar weten dat de versmalling naar één rijstrook onmiddellijk gevolgd wordt door een chicane. Naar mijn mening niet ideaal: https://www.google.be/maps/@51.0413629, ... ?entry=ttu
Het SV beeld vertekent een beetje de werkelijkheid. De bocht is scherper dan dat ze op eerste gezicht lijkt. Aangezien er toch ongebruikte ruimte ligt (reservatiestrook) had men dit veel netter kunnen doen.
Ter vergelijking. Deze invoeger is korter, maar de chicane is veel zwakker: https://www.google.be/maps/@51.0278384, ... ?entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Tommy
- autoweg
- Berichten: 2453
- Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
- Locatie: Merchtem (B)
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Eens leuk nieuws van de N16:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/24 ... idden-van/
Voor wie zich afvraagt waar de middenberm van de N16 zo breed is? Hier:
https://www.google.com/maps/@51.1189138 ... &entry=ttu
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/24 ... idden-van/
Voor wie zich afvraagt waar de middenberm van de N16 zo breed is? Hier:
https://www.google.com/maps/@51.1189138 ... &entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Kenw00t
- dorpsstraat
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Aan de vorm van die verharde middenberm te zien, lijkt het erop dat die dient om verkeer om te leiden als 1 van de 2 bruggen dicht gaat voor onderhoud.
-
Steyn_E
- autoweg
- Berichten: 1785
- Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
- Locatie: Aarschot
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Ze buigen ver af van de rijweg en de VMAX bedraagt hier maar 70km/u.
-
xxl_filip
- woonerf
- Berichten: 67
- Lid geworden op: do 21 apr 2011, 10:10
Re: N16 Mechelen - Willebroek
Naar aanleiding van een discussie in een andere thread vroeg ik mij af ik hier de enige ben die het bizar vindt dat men bij de verbouwing van het kruispunt richting Mechelen voor een (zeer) korte invoegstrook gekozen heeft terwijl er daar een hele strook (inclusief brugdeel) nog ongebruikt ligt?Jonathan schreef: wo 14 jun 2023, 11:50 ...en de Eternit-rotonde werd verbouwd tot een kruispunt met verkeerslichten.
Zou budget de enige reden geweest zijn of zou men misschien ook zo de snelheid geforceerd willen verlagen?
-
Tommy
- autoweg
- Berichten: 2453
- Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
- Locatie: Merchtem (B)
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Geen idee of er zelfs een 'reden' is. Ikzelf haalde de te korte invoegstrook en daaropvolgende chicane al aan in mijn post dd vr 16 jun 2023, 9:18
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
- Berichten: 10563
- Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
- Locatie: Vlaanderen
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Een beperkt gedeelte van de N16 net voor de aansluiting met de Mechelse ring (R12) werd onlangs heraangelegd:


-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Mooie rode fietspaden.
In Nederland wordt dit steeds minder gedaan omdat de MKI (milieu-kosten-indicator) heel zwaar is gaan wegen bij asfaltwerk en dat gekleurde bitumen daardoor altijd ongunstiger uitvallen. Ik vind het wel jammer want het maakt fietspaden goed herkenbaar en het maakt de openbare ruimte op een subtiele manier ook wat kleurrijker zonder dat het een 'kleurenkermis' wordt.
In Nederland wordt dit steeds minder gedaan omdat de MKI (milieu-kosten-indicator) heel zwaar is gaan wegen bij asfaltwerk en dat gekleurde bitumen daardoor altijd ongunstiger uitvallen. Ik vind het wel jammer want het maakt fietspaden goed herkenbaar en het maakt de openbare ruimte op een subtiele manier ook wat kleurrijker zonder dat het een 'kleurenkermis' wordt.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
- Locatie: Aarschot
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Sinds de overstap naar asfalt bij fietspaden, is bij ons de omgekeerde beweging qua kleur gemaakt. Je zag steeds minder betonnen fietspaden die nog in het rood werden uitgevoerd, omdat dit blijkbaar een effect had op het beton.
Qua normen voor fietspaden zie je ook dat Vlaanderen zich steeds meer op Nederland gaat stoelen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43246
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Voor volledig vrijliggende fietspaden is een rode kleur ook wat overdreven te noemen. Als losse strook vind ik het wel fijn als het rood is en dat zie je in Nederland ook minder.Chris schreef: wo 23 apr 2025, 14:37 Mooie rode fietspaden.
In Nederland wordt dit steeds minder gedaan omdat de MKI (milieu-kosten-indicator) heel zwaar is gaan wegen bij asfaltwerk en dat gekleurde bitumen daardoor altijd ongunstiger uitvallen. Ik vind het wel jammer want het maakt fietspaden goed herkenbaar en het maakt de openbare ruimte op een subtiele manier ook wat kleurrijker zonder dat het een 'kleurenkermis' wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
- Berichten: 18714
- Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Grappig dat men de fietspadmarkering volledig uit Nederland heeft overgenomen: 0,30-2,70 en 0,10 dik.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Wouter N14
- Moderator
- Berichten: 23007
- Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
- Locatie: Roosendaal
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Dat zal inderdaad geen toeval zijn.
Vind overigens zelf die markering wat gedateerd, ben meer fan van 1-1 zoals in Goes: https://maps.app.goo.gl/ShF2KUhH81Za1RKX8
Vind overigens zelf die markering wat gedateerd, ben meer fan van 1-1 zoals in Goes: https://maps.app.goo.gl/ShF2KUhH81Za1RKX8
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 8470
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
- Locatie: Aarschot
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Da's best grappig, de 1-1 is onze gedateerde markering die men nu aan het uitfaseren is! Al vind ik dat ze in bochten nog wel een meerwaarde hebben.
Die gebruiken we ondertussen ook al een jaar of 7, initieel enkel op fietsostrades, nu overal!Snelwegfreak schreef: wo 23 apr 2025, 19:49 Grappig dat men de fietspadmarkering volledig uit Nederland heeft overgenomen: 0,30-2,70 en 0,10 dik.
-
Mikhail
- expressweg
- Berichten: 3499
- Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18
- Locatie: Deinze en omstreken
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Wat een hemelsbreed verschil met vroeger! Ziet er netjes en strak uit.vynkce schreef: wo 23 apr 2025, 14:34 Een beperkt gedeelte van de N16 net voor de aansluiting met de Mechelse ring (R12) werd onlangs heraangelegd:
![]()
****
-
rene154
- stadsweg
- Berichten: 453
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Ziet er goed uit! Maar waarom er nou zo’n knik in het fietspad zit? Zonde, dat kan toch een stuk vloeiender. Maakt het een stuk comfortabeler fietsen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9845
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
- Locatie: Zeist
Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel