[B][N016] Mechelen - Willebroek

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

steven2900
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 jul 2020, 12:46

[B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door steven2900 »

Ik reed afgelopen weekend over de N16 Mechelen naar Willebroek. Op het rotonde voor de Ringbrug zag ik deze satellietschotel. Iemand enig idee wat dat is? Kunst?
https://goo.gl/maps/8dyVi2JcFqr7f3iD7
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4379
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door verfmeer95 »

^^ Als je goed kijkt zie je in de focus van de "schotel" een blauw zwaailicht. De spiegels staan precies op de ringbrug is gericht, dus ik verwacht dat het een soort voorwaarschuwingssysteem is, voor het verkeer op de brug of de brugwachter zelf. Wat er echter precies de bedoeling van is weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door Mark »

Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit een praktisch doel heeft. Zou het niet gewoon 'kunst' zijn?
Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door Jump »

Ik denk niet dat ze bij kunst een blauw zwaailicht gaan gebruiken. Na juli 2017 is ook een schakelkast achteraan weggehaald waardoor het mogelijks niet meer gebruikt wordt nu.
Op de tegel rechtsonder staat het logo van Eternit. Die zitten in vogelvlucht daar ongeveer vier kilometer vandaag. Als je van het kanaal naar het rondpunt toe rijdt, zitten ze haaks op dat rondpunt naar het zuiden toe.

Edit:

Op de website van De Morgen vind ik dit terug in een artikel uit 2006:
Van Hool, de bussenbouwer, eigende zich een rondpunt toe in Lier, Duracell zette zijn batterijen onder spanning in Aarschot, Eternit plaatste zijn platen in Willebroek...
Het is een betalend artikel, maar bekijk de bron en zoek naar Eternit.

--
"Nagebouwde radar, Willebroek"
https://www.hangarflying.eu/erfgoedsite ... illebroek/
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door Wimpie25 »

Die gekende Duracell-batterijen op de R25 gaan binnenkort trouwens verdwijnen ;)

Wat betreft die sattelietschotel in Willebroek, die is stokoud, al jaren half overgroeid en bevat enkele gebroken glazen panelen. Eerder een historische ruïne als een monument.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11369
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door Alfa »

Rotondekunst verdwijnt overal blijkbaar aan een sneltempo.
Jonathan
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 13:29

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door Jonathan »

In een publicatie van het BIVV staat wat meer uitleg over deze rotondekunst. Blijkbaar was het radarscherm een gevolg van co-financiering van de rotonde door Eternit, en verwijst het object naar "een toekomst waarin een auto een onderdeel wordt van een complexe technologische verkeersomgeving."
De kunst op beide rotondes is intussen verdwenen, en de Eternit-rotonde werd verbouwd tot een kruispunt met verkeerslichten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1446
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door jdb2 »

Wat moet ik me voorstellen bij die radargolven?
Op oude streetviewbeelden is de constructie nog te zien.
🍉
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door Tommy »

Foto (in slechte kwaliteit) van de voormalige rotonde in aanleg te vinden op https://www.willebroek.info/HANDEL/STRA ... DW_000.htm > 'Veelbesproken Ring kan begin december open'. Over het 'kunst' op de rotonde wordt er geproken in deel 2 en deel 3 van 'Ring rond Willebroek open'
Laatst gewijzigd door Tommy op wo 14 jun 2023, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18187
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door Kaaiman »

Eternit? Was dat kunstwerk van asbest gemaakt?
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Tommy »

^^
Ik ga er vanuit, ja

De gedenkplaat, ingehuldigd bij openstelling van de weg: https://www.google.com/maps/@51.0466162 ... &entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11369
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Alfa »

Het begint een uitstervend iets te worden rotondekunst.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door vynkce »

De rotonde aan de Blaasveldstraat werd ondertussen alweer vervangen door een lichtengeregeld kruispunt.
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Tommy »

^^
Ik ging er vanuit dat dit geweten was :-). Qua doorstroming gaat het goed op deze VRI en de verkeerveiligheid is mijn inziens zeker verbeterd. Alleen moet je het maar weten dat de versmalling naar één rijstrook onmiddellijk gevolgd wordt door een chicane. Naar mijn mening niet ideaal: https://www.google.be/maps/@51.0413629, ... ?entry=ttu

Het SV beeld vertekent een beetje de werkelijkheid. De bocht is scherper dan dat ze op eerste gezicht lijkt. Aangezien er toch ongebruikte ruimte ligt (reservatiestrook) had men dit veel netter kunnen doen.

Ter vergelijking. Deze invoeger is korter, maar de chicane is veel zwakker: https://www.google.be/maps/@51.0278384, ... ?entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Tommy »

Eens leuk nieuws van de N16:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/24 ... idden-van/

Voor wie zich afvraagt waar de middenberm van de N16 zo breed is? Hier:

https://www.google.com/maps/@51.1189138 ... &entry=ttu
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Kenw00t »

Aan de vorm van die verharde middenberm te zien, lijkt het erop dat die dient om verkeer om te leiden als 1 van de 2 bruggen dicht gaat voor onderhoud.
Steyn_E
autoweg
Berichten: 1785
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Steyn_E »

Mooie springschansen wel op deze manier…
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ze buigen ver af van de rijweg en de VMAX bedraagt hier maar 70km/u.
Gebruikersavatar
xxl_filip
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 10:10

Re: N16 Mechelen - Willebroek

Bericht door xxl_filip »

Jonathan schreef: wo 14 jun 2023, 11:50 ...en de Eternit-rotonde werd verbouwd tot een kruispunt met verkeerslichten.
Naar aanleiding van een discussie in een andere thread vroeg ik mij af ik hier de enige ben die het bizar vindt dat men bij de verbouwing van het kruispunt richting Mechelen voor een (zeer) korte invoegstrook gekozen heeft terwijl er daar een hele strook (inclusief brugdeel) nog ongebruikt ligt?
Zou budget de enige reden geweest zijn of zou men misschien ook zo de snelheid geforceerd willen verlagen?
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Tommy »

^^
Geen idee of er zelfs een 'reden' is. Ikzelf haalde de te korte invoegstrook en daaropvolgende chicane al aan in mijn post dd vr 16 jun 2023, 9:18
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door vynkce »

Een beperkt gedeelte van de N16 net voor de aansluiting met de Mechelse ring (R12) werd onlangs heraangelegd:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85861
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Chris »

Mooie rode fietspaden.

In Nederland wordt dit steeds minder gedaan omdat de MKI (milieu-kosten-indicator) heel zwaar is gaan wegen bij asfaltwerk en dat gekleurde bitumen daardoor altijd ongunstiger uitvallen. Ik vind het wel jammer want het maakt fietspaden goed herkenbaar en het maakt de openbare ruimte op een subtiele manier ook wat kleurrijker zonder dat het een 'kleurenkermis' wordt.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Wimpie25 »

^^
Sinds de overstap naar asfalt bij fietspaden, is bij ons de omgekeerde beweging qua kleur gemaakt. Je zag steeds minder betonnen fietspaden die nog in het rood werden uitgevoerd, omdat dit blijkbaar een effect had op het beton.

Qua normen voor fietspaden zie je ook dat Vlaanderen zich steeds meer op Nederland gaat stoelen.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43246
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Vinny »

Chris schreef: wo 23 apr 2025, 14:37 Mooie rode fietspaden.

In Nederland wordt dit steeds minder gedaan omdat de MKI (milieu-kosten-indicator) heel zwaar is gaan wegen bij asfaltwerk en dat gekleurde bitumen daardoor altijd ongunstiger uitvallen. Ik vind het wel jammer want het maakt fietspaden goed herkenbaar en het maakt de openbare ruimte op een subtiele manier ook wat kleurrijker zonder dat het een 'kleurenkermis' wordt.
Voor volledig vrijliggende fietspaden is een rode kleur ook wat overdreven te noemen. Als losse strook vind ik het wel fijn als het rood is en dat zie je in Nederland ook minder.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Snelwegfreak »

Grappig dat men de fietspadmarkering volledig uit Nederland heeft overgenomen: 0,30-2,70 en 0,10 dik.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23007
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Wouter N14 »

Dat zal inderdaad geen toeval zijn.
Vind overigens zelf die markering wat gedateerd, ben meer fan van 1-1 zoals in Goes: https://maps.app.goo.gl/ShF2KUhH81Za1RKX8
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8470
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Wimpie25 »

^^
Da's best grappig, de 1-1 is onze gedateerde markering die men nu aan het uitfaseren is! Al vind ik dat ze in bochten nog wel een meerwaarde hebben.
Snelwegfreak schreef: wo 23 apr 2025, 19:49 Grappig dat men de fietspadmarkering volledig uit Nederland heeft overgenomen: 0,30-2,70 en 0,10 dik.
Die gebruiken we ondertussen ook al een jaar of 7, initieel enkel op fietsostrades, nu overal!
Mikhail
expressweg
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18
Locatie: Deinze en omstreken

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Mikhail »

vynkce schreef: wo 23 apr 2025, 14:34 Een beperkt gedeelte van de N16 net voor de aansluiting met de Mechelse ring (R12) werd onlangs heraangelegd:

Afbeelding
Wat een hemelsbreed verschil met vroeger! Ziet er netjes en strak uit.
****
rene154
stadsweg
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door rene154 »

Ziet er goed uit! Maar waarom er nou zo’n knik in het fietspad zit? Zonde, dat kan toch een stuk vloeiender. Maakt het een stuk comfortabeler fietsen.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9845
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [B][N016] Mechelen - Willebroek

Bericht door Hajo »

^^ Rechtsonder op de foto lijkt een voorsorteervak te beginnen. Vandaar dus die slinger in het fietspad.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel