Wat een borrelpraat. Grote zonneparken hebben even goed last van lagere stroomprijzen door grootschalige opweg van zonnestroom.Snelwegfreak schreef: ma 16 feb 2026, 15:18 Maar o wee als burgers vanaf volgend jaar stroom terugleveren aan het net![]()
Zonnepanelen langs autosnelwegen
Moderator: Moderatoren
-
djiwie
- stadsweg
Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen
-
Chris
- Moderator
Maakt dat de business case dan niet moeilijk? Ik weet niet of zij ook terugleverkosten moeten maken, maar met een locatie als de A37 heb je veel opwek in een gebied met weinig afnemers, dus last van netcongestie om dat ergens anders te krijgen. Plus dat zo'n overschot aan zonne-energie alles onrendabel zou maken? Ik zag een staatje waarin Nederland de meeste opwek van zonne-energie in Europa heeft 'per capita' terwijl het potentieel qua instraling één van de minst gunstige is van de landen die veel opwekken.
-
djiwie
- stadsweg
Ik denk wel dat dit de business case inderdaad moeilijker maakt. Grootschalige zonneparken betalen geen terugleverkosten, maar zij krijgen meestal de marktprijs die ook negatief kan zijn (iets wat leveranciers dus in rekening brengen met terugleverkosten).
Wat je tegenwoordig veel ziet bij zonneparken is 'curtailing' (afschakelen) en peakshaving (de grote pieken bij opwekken worden dan tijdelijk in een batterij opgeslagen en op een gunstiger moment aan het net geleverd).
Netcongestie hoeft overigens niet automatisch een probleem te zijn, afhankelijk van de regio zitten de grootste problemen soms juist op het laag- en middenspanningsnetwerk. Ik weet niet of dat in die regio speelt.
Wat je tegenwoordig veel ziet bij zonneparken is 'curtailing' (afschakelen) en peakshaving (de grote pieken bij opwekken worden dan tijdelijk in een batterij opgeslagen en op een gunstiger moment aan het net geleverd).
Netcongestie hoeft overigens niet automatisch een probleem te zijn, afhankelijk van de regio zitten de grootste problemen soms juist op het laag- en middenspanningsnetwerk. Ik weet niet of dat in die regio speelt.
Ja, klopt, en dat is vooral ontstaan door de enorme hoeveelheid zonnepanelen op huishoudens door de extreem succesvolle salderingsregeling (feitelijk een jarenlange subsidie op zowel leveringskosten als energiebelasting). Ongeveer 30% van alle huishoudens heeft zonnepanelen, dat is extreem veel.Chris schreef: di 17 feb 2026, 22:13 Ik zag een staatje waarin Nederland de meeste opwek van zonne-energie in Europa heeft 'per capita' terwijl het potentieel qua instraling één van de minst gunstige is van de landen die veel opwekken.