Zonnepanelen langs autosnelwegen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Jablan
stadsweg

Re: Zonnepanelen langs autosnelwegen

Bericht door Jablan »

Hier nog niet genoemd. Prov. Overijssel is bezig met zonnepanelen langs de A35/N35.
https://www.energieoprijksgrond.nl/duur ... fault.aspx
Daar staan de plannen.
Als de link niet (meer) werkt, zoek op 'zonnepanelen A35'
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik vraag me af of er ook meer geld komt voor het bermonderhoud. Want het maaien zal een stuk arbeidsintensiever worden en schapen kun je op deze plekken niet inzetten. Door te hoge vegetatie neemt bovendien de rendabiliteit van de zonnepanelen af.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ In de berm?
🇳🇱🇪🇺
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Die panelen zullen toch altijd achter een hekwerk staan lijkt me, of denk jij dat men ze letterlijk direct langs de weg plaatst, zonder enige vorm van afscheiding?
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Op sommige plekken heb je een heel brede middenberm (ook de A28 trouwens boven Hoogeveen), waar best schapen of geiten zouden kunnen lopen. Er zal alleen af en toe een boer bij de middenberm moeten kunnen komen om de schapen te scheren of in de Shoarma te stoppen. Dan moet er dus een werkinrit aan de linkerberm komen (tenzij je vanuit onderdoorgangen een oprit kan maken). De vraag is of wolven de (halve) snelweg gaan oversteken natuurlijk als er hapjes in de middenberm lopen :D
Ook voor zonnepanelen zullen werkbusjes in de middenberm moeten kunnen komen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Seat Ibiza schreef: do 04 sep 2025, 13:49 ^^
Die panelen zullen toch altijd achter een hekwerk staan lijkt me, of denk jij dat men ze letterlijk direct langs de weg plaatst, zonder enige vorm van afscheiding?
Nou ik mag hopen van niet. Geleiderails oké, maar het aanzicht gaat er wel heel erg op achteruit als er ook nog weer manshoge hekken met allerhande cameraposten en prikkeldraad bij komen.

Los van de bestuurlijke hijgerigeheid snap ik ook niet dat er nu allerhande grote projecten worden opgetuigd, terwijl er nog niet eens fatsoenlijke praktijkproeven zijn gedaan. Begin gewoon eens ergens met een kilometer en kijk hoe het functioneert zo vlak langs de weg, juist ook in beheer en gevolgen na een groter ongeval. En trek daar lessen uit voordat je de overige kilometers volgooit met panelen.

Waar zijn de jaren gebleven dat Rijkswaterstaat nog gewoon enkele proefvakken had, verspreid over het land?
🇳🇱🇪🇺
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Kaaiman schreef: do 04 sep 2025, 14:13
Seat Ibiza schreef: do 04 sep 2025, 13:49 ^^
Nou ik mag hopen van niet. Geleiderails oké, maar het aanzicht gaat er wel heel erg op achteruit als er ook nog weer manshoge hekken met allerhande cameraposten en prikkeldraad bij komen.
Dat is bij die parken gewoon nodig, anders worden die leeggeroofd van omvormers en panelen. Dat is al zo vaak gebeurd dat dat gewoon een vereiste is denk ik om de boel te kunnen verzekeren.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Dan hadden ze dat ook wel eens in de visualisaties mogen opnemen...
🇳🇱🇪🇺
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het snelweglandschap wordt gewoon één groot industrieterrein op een moment dat men steen en been klaagt over de 'verdozing van het landschap' vanwege de distributiecentra. Kilometers lange hekken, grijs industrieel aanblik in wat anders een weids landschap zou zijn. Autosnelwegen worden vaak aangelegd met een landschapsplan met een reden.

Ik vraag mij ook af of dit allemaal wel haalbaar is met alle netcongestie, of nuttig gezien de overcapaciteit aan zon- en windenergie op steeds meer dagen. In Flevoland gaat het verhaal rond dat windmolens overdag worden uitgezet omdat er een overschot aan zonnenergie is op die momenten. Het valt mij inderdaad wel eens op dat op zonnige, winderige dagen, windmolens bijna niet draaien.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

En wie gaat dan die terugleverkosten betalen? Want dat zijn er nogal wat met zoveel panelen. Of geldt dat alleen voor particulieren met het doel hen een poot uit te draaien?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Terugleverkosten is alleen iets voor consumenten, die een vaste prijs ontvangen voor terugleveren en daarvóór nog kunnen salderen.

Dit soort parken ontvangen een flexibele vergoeding (en zullen zichzelf waarschijnlijk uitschakelen als die prijs negatief is). Of ze hebben een vast contract met een energiemaatschappij (en als daar al terugleverkosten in zitten dan zijn die voor de exploitant).

Voor particulieren met zonnepanelen is het in de toekomst een kwestie van het maximaliseren van het zelfverbruik, al dan niet in combinatie met batterijen. Zeker als straks de salderingsregeling is afgeschaft.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Die terugleverkosten zijn bedacht omdat er zogenaamd teveel stroom opgewekt wordt op zonnige dagen. Maar zo’n zonnepark heeft heel erg veel meer panelen dan die ik op mijn dak heb liggen. Dan wordt er dus nog altijd veel meer stroom teruggeleverd aan het net. Vreemd dat de veroorzakers dan niets hoeven te betalen en ik als kleinverbruiker/kleinopwekker wel. En hoe meer stroom die grote parken opwekken hoe meer overschot en hoe meer dat kost. En op wie gaat dat afgewenteld worden?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ dat is sowieso een beetje een misverstand. Terugleverkosten zijn van toepassing op een vast contract waarbij door saldering de energiemaatschappij een poot werd uitgedraaid. Klant leverde vooral in de zomer stroom terug als de prijs laag was en nam veel stroom in de winter als de prijs hoog was. Er zat simpelweg geen marge meer (of zelfs verlies) op terugleverende klanten en dus hebben ze de boel omgedraaid, maar dat is dus wel een specifiek aspect aan zo’n contractvorm én dat je als particulier kan salderen. En dan nóg kan je gewoon winst op je stroom draaien; alleen niet meer zo enorm veel als vroeger. Ik ken mensen met een vrijstaand huis die tienduizenden euro’s hebben verdiend met hun zonopwek.

Maar iemand met een dynamisch contract heeft er uberhaupt geen last van omdat de (day ahead) marktprijs bepaalt wat je krijgt voor de stroom en de maatschappij wordt er niet door geraakt (die rekent altijd opslag en interesseert het niet hoe de stroom loopt). En het onderstreept dus ook dat het niet verzonnen zou zijn vanwege de stroomoverproductie op de zonnigste dagen, het is de jaarlijkse optelsom die niet meer uitkwam.

Echter in de media is het uit z’n verband getrokken dat ‘zonnepanelen = terugleverboete’ en zo is dat beeld ontstaan. Alsof het feit dat het duur parkeren is in de Amsterdamse binnenstad betekent dat parkeren nergens meer interessant zou zijn.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Die terugleverkosten zijn geïntroduceerd onder het frame dat ‘de kosten eerlijk verdeeld’ moeten worden.

Het maakt mij niet uit, ik had net voordat die flauwekul begon een 3-jarig contract afgesloten en dat loopt voorlopig nog wel even door. Dus ik heb er vooralsnog geen last van. Dan maar niet eerlijk zijn.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ het is en blijft een feit dat je met salderen+vast contract winsten kon genereren die door de maatschappij bekostigd werden. Het geld wat jij dan op je rekening krijgt komt tenslotte ergens vandaan. Je deelt dan in wezen in hun bedrijfsresultaat zonder ook maar 1 aandeel te bezitten. Ik vind dat met mijn beperkte economische kennis toch wel opmerkelijk om dat niet als oneerlijk te zien en in plaats daarvan een ‘frame’ te noemen… Laat staan een ‘poot uitdraaien’ om vervolgens een toeslag te gaan heffen, ik vind het eerder vooral een botte oplossing maar zeker wel te verwachten.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Palance schreef: do 04 sep 2025, 20:06 Die terugleverkosten zijn bedacht omdat er zogenaamd teveel stroom opgewekt wordt op zonnige dagen. Maar zo’n zonnepark heeft heel erg veel meer panelen dan die ik op mijn dak heb liggen. Dan wordt er dus nog altijd veel meer stroom teruggeleverd aan het net. Vreemd dat de veroorzakers dan niets hoeven te betalen en ik als kleinverbruiker/kleinopwekker wel. En hoe meer stroom die grote parken opwekken hoe meer overschot en hoe meer dat kost. En op wie gaat dat afgewenteld worden?
De energiemarkt is een markt met prijzen die van uur tot uur variëren, afhankelijk van actuele vraag en aanbod.

Terwijl je met de salderingsregeling en vaste teruglevering als consument altijd zeker bent van wat je verdient aan terugleveren, verdient het zonnepark niks aan stroom op piekmomenten.

Terugleverkosten zijn geïntroduceerd omdat je met zonnepanelen een dure klant bent voor een energiemaatschappij op momenten dat ze jou de volle mep moeten betalen voor afname van jouw stroom, terwijl de marktprijs misschien wel negatief is.

Uiteindelijk worden alle kosten afgewenteld op de eindklanten. Hooguit kan de verdeelsleutel verschillen. Als je van terugleverkosten af wilt dan kun je ook een flexibel energiecontract nemen. Maar dat heeft ook weer andere nadelen. De beste manier om je zonnepanelen te laten renderen is hoe dan ook zo veel mogelijk van je verbruik laten samenvallen met hoge opbrengst van je panelen.

Van mij mogen ze trouwens de terugleverkosten verbieden en de salderingsregeling behouden, maar ik heb dan ook zonnepanelen ;)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Die terugleverkosten zijn bedacht om de gebruiker meer stroom op zonnige dagen te laten gebruiken. Dan helpt het niet als er nog een flink aantal zonnepanelen bijkomen want zelfs met mijn beperkte kennis kan ik wel concluderen dat er dan extra meer stroom wordt opgewekt, zodanig dat het overschot dan flink toeneemt. Maar het probleem van het overschot wordt nog altijd neergelegd bij die consument. En ja, dat is een frame. Want als het gaat om dat kosten door de veroorzaker moeten worden opgehoest en niet verdeeld worden onder iedereen, dan kan ik nog wel heel wat meer oneerlijks noemen.

En zolang enkel de consument blijkbaar bijgestuurd moet worden noem ik het inderdaad een poot uitdraaien. Wil je echt eerlijker sturen, draai dan het nacht- en dagtarief om en dwing op die manier iedereen om overdag meer en ‘s nachts minder stroom te verbruiken. Maar dat zal het verdienmodel vast wel raken van de maatschappijen en daarom zie ik er dat niet van komen.
De beste manier om je zonnepanelen te laten renderen is hoe dan ook zo veel mogelijk van je verbruik laten samenvallen met hoge opbrengst van je panelen.
Bestaan er machines die je overschot op dat moment exact kunnen verbruiken en meebewegen met hetgeen je opwekt? Ik zie mogelijkheden om zo’n ding de hele dag aan te zetten zodat je per saldo niks verbruikt of teruglevert ;)
Van mij mogen ze trouwens de terugleverkosten verbieden en de salderingsregeling behouden, maar ik heb dan ook zonnepanelen ;)
Zoals ik al schreef zal het mij nu nog een zorg zijn want mijn terugleverkostenloze contract loopt nog wel een jaar.
JanVerhoeven
verkeersader

Palance schreef: do 04 sep 2025, 21:24 Die terugleverkosten zijn bedacht om de gebruiker meer stroom op zonnige dagen te laten gebruiken. Dan helpt het niet als er nog een flink aantal zonnepanelen bijkomen want zelfs met mijn beperkte kennis kan ik wel concluderen dat er dan extra meer stroom wordt opgewekt, zodanig dat het overschot dan flink toeneemt. Maar het probleem van het overschot wordt nog altijd neergelegd bij die consument. En ja, dat is een frame. Want als het gaat om dat kosten door de veroorzaker moeten worden opgehoest en niet verdeeld worden onder iedereen, dan kan ik nog wel heel wat meer oneerlijks noemen.
Je hele redenering zou alleen kloppen als het voor elke consument zo zou gelden, maar dat doet het, nogmaals, juist niet. Alleen diegenen met een vast contract krijgen die toeslag. Een dynamisch contracthouder heeft nergens last van en kan zo veel stroom produceren als ie wil. Dat geeft toch al aan dat die maatregel niet iets met de overproductie op het moment te maken heeft maar slechts over het hele jaar bezien? Alleen je lijkt niet verder te kijken dan dat iedereen zogenaamd vaste contracten zou hebben en omdat het daar zo is, het voor iedereen zo is. Dan redeneer je redelijk beperkt ja.

De kwestie slaat op een scheve verhouding tot wat je énkel als terugleverancier met vast contract met je jaarrekening kan doen en daar hebben ze wat toeslag op geheven. En dat kijkt totaal niet naar het moment waarbij dat overschot is ontstaan want dat maakt ze in wezen ook niet veel uit.
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op do 04 sep 2025, 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Je mag van mij alles noemen hoe je maar wilt.

Omdraaien van dag- en nachttarief is sowieso een goed idee. Volgens mij zijn er ook al maatschappijen die dit doen.

Je kunt je zelfverbruik al verhogen door je wasmachine, vaatwasser en droger te laten draaien als de zon schijnt in plaats van 's nachts. Als je een elektrische auto hebt, laad die dan overdag. Enzovoorts. Volledig flexibel is ingewikkeld, maar domotica gaat ons daar in de toekomst wel meer bij helpen. Net als slimme batterijen, al dan niet uit het stopcontact (zie bijvoorbeeld thuisbatterijen van Home Wizard). Ook als je niet helemaal gebruik maakt van al je eigen stroom, dan nog is er een hoop te winnen door je gebruik aan te passen.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Palance schreef: do 04 sep 2025, 21:24 Die terugleverkosten zijn bedacht om de gebruiker meer stroom op zonnige dagen te laten gebruiken. Dan helpt het niet als er nog een flink aantal zonnepanelen bijkomen want zelfs met mijn beperkte kennis kan ik wel concluderen dat er dan extra meer stroom wordt opgewekt, zodanig dat het overschot dan flink toeneemt. Maar het probleem van het overschot wordt nog altijd neergelegd bij die consument. En ja, dat is een frame. Want als het gaat om dat kosten door de veroorzaker moeten worden opgehoest en niet verdeeld worden onder iedereen, dan kan ik nog wel heel wat meer oneerlijks noemen.
Het probleem wordt helemaal niet bij de consument neergelegd. Een industriele producent moet op piekmomenten (met heel veel opwek en weinig afname) letterlijk betalen om zijn stroom kwijt te kunnen. Dus vaak zie je dat zonneparken op zo'n moment worden afgeschakeld (curtailment) en dus alleen opwekken als er daadwerkelijk genoeg vraag is (i.e.: een positieve energieprijs). Een consument mag (ondanks terugleverkosten) van zijn energieleverancier gewoon op blijven wekken en krijgt daar ook nog een royale vergoeding voor (én de energiebelasting terug).
Palance schreef: do 04 sep 2025, 21:24 En zolang enkel de consument blijkbaar bijgestuurd moet worden noem ik het inderdaad een poot uitdraaien. Wil je echt eerlijker sturen, draai dan het nacht- en dagtarief om en dwing op die manier iedereen om overdag meer en ‘s nachts minder stroom te verbruiken. Maar dat zal het verdienmodel vast wel raken van de maatschappijen en daarom zie ik er dat niet van komen.
Dynamische energiecontracten worden steeds populairder. Als je dat goed stuurt kun je goedkoper uit zijn, maar je bent natuurlijk wel veel meer afhankelijk van prijsontwikkelen. Met een hoog gasverbruik dus niet altijd verstandig: https://www.keuze.nl/nieuws/onderzoek-v ... iecontract
Palance schreef: do 04 sep 2025, 21:24
Zoals ik al schreef zal het mij nu nog een zorg zijn want mijn terugleverkostenloze contract loopt nog wel een jaar.
Maak je borst maar nat als jouw vaste contract afloopt. Want vanaf 2027 valt ook salderen weg dus jouw rekening gaat letterlijk met honderden euro's omhoog.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

djiwie schreef: do 04 sep 2025, 22:00 Dus vaak zie je dat zonneparken op zo'n moment worden afgeschakeld (curtailment) en dus alleen opwekken als er daadwerkelijk genoeg vraag is
Dat is een interessant punt. Ik kan dat misschien nog wel als particulier, maar het wordt wel afgeraden om zomaar de omvormer uit te zetten. Dus ik kan dat ook niet zomaar doen.
Maak je borst maar nat als jouw vaste contract afloopt. Want vanaf 2027 valt ook salderen weg dus jouw rekening gaat letterlijk met honderden euro's omhoog.
Dat is voor later zorg. Misschien komt er een regering die er toch weer aan gaat morrelen. Daar kan nu nog geen zinnig woord over gezegd worden.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Palance schreef: do 04 sep 2025, 22:07
djiwie schreef: do 04 sep 2025, 22:00 Dus vaak zie je dat zonneparken op zo'n moment worden afgeschakeld (curtailment) en dus alleen opwekken als er daadwerkelijk genoeg vraag is
Dat is een interessant punt. Ik kan dat misschien nog wel als particulier, maar het wordt wel afgeraden om zomaar de omvormer uit te zetten. Dus ik kan dat ook niet zomaar doen.
Er zijn omvormers die dat wel kunnen (automatisch zelfs, op basis van dynamische tarieven). Maar zomaar de stekker uit een traditionele omvormer trekken is inderdaad niet zo goed voor de omvormer.
Palance schreef: do 04 sep 2025, 22:07
Dat is voor later zorg. Misschien komt er een regering die er toch weer aan gaat morrelen. Daar kan nu nog geen zinnig woord over gezegd worden.
Vrijwel geen enkele partij gaat salderen weer invoeren hoor. Die discussie is nu echt wel beslecht. Bovendien kost het honderden miljoenen per jaar.
JanVerhoeven
verkeersader

djiwie schreef: do 04 sep 2025, 22:00 Dynamische energiecontracten worden steeds populairder. Als je dat goed stuurt kun je goedkoper uit zijn, maar je bent natuurlijk wel veel meer afhankelijk van prijsontwikkelen. Met een hoog gasverbruik dus niet altijd verstandig: https://www.keuze.nl/nieuws/onderzoek-v ... iecontract
Apart dat ze daar alleen lijken te rekenen met combinatiecontracten? Het gros van diegenen die baat hebben bij dynamisch nemen alleen stroom dynamisch af en sluiten voor gas een vast contract af. Dan staan de aspecten dus los van elkaar.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... gende-fase

Ze gaan in februari beginnen met het plaatsen van 70 kilometer geleiderails langs de A37 die het toekomstige zonnepark moeten afschermen. De komst van het zonnepark zelf lijkt echter nog vrij onzeker. Het lijkt op het oog wel een grote investering om nu al uit te voeren, gezien dat het zonnepark zelf nog best onzeker is.

Het persbericht van Rijkswaterstaat geeft nog weinig indicatie over het zonnepark, maar uit berichtgeving van RTV Drenthe is wel op te maken dat de zonnepanelen nog best wel onzeker zijn: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/181221 ... -langs-a37

Die aantrekkelijkheid staat onder druk door de huidige situatie op de zonnemarkt, erkent Van Brandwijk. Lage energieprijzen maken het voor ontwikkelaars lastig om projecten rendabel te krijgen. "De zonnemarkt is op dit moment gewoon slecht", stelt hij.
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

^^ Zie ik hier een project 'Blauwestad' voorbijkomen?
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Er moeten nog meer lelijke zonnepanelen komen langs de autosnelwegen in plaats van koeien op de weilanden. Nu gaat het om Noord-Holland.

https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... ter_inzage
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Maar o wee als burgers vanaf volgend jaar stroom terugleveren aan het net :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ah, langs (oa) de A5 en A9. Ja, daar ligt niets naast dus dat is ideaal. Oh wacht, een vliegveld toch? Wat zou de gemiddelde piloot hier toch van vinden...?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

We gaan die hele saga gewoon nóg een keer opnieuw doen :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.