Zelf ben ik ook uit de Vlaamse Ardennen afkomstig (regio Brakel) en deze regio is inderdaad bijzonder mager bedeeld qua invalswegen en diegenen die er zijn hebben veelal missing links of andere problemen.
Enkele voorbeelden:
De N8 tijdens de avondspits: ik deed nogal vaak de trajecten Ninove-Brakel (20km) of Oudenaarde-Brakel (15km). Tijdens de spits duren beide trajceten al snel een half uur door afslaand verkeer naar talloze straatjes en opritten.
Missing links bij de N60 (Ronse) en N42 (Steenhuize). Projecten waar de laatste decennia meer inkt dan asfalt over gevloeid is.
Wil je vanuit die streek naar een autosnelweg is het ook zoeken welke oprit het interessants is. De E17 en E40 liggen al snel op een halfuur rijden. Voor de E40 is de oprit Wetteren naar mijn mening het "vlotst" bereikbaar/berijdbaar (buiten de spitsmomenten). Nadeel is echter dat deze oprit noch richting Kust noch richting Brussel echt interessant is qua afstand (en vaak ook niet qua snelheid). De E17 naar Kortrijk? Kruishoutem lukt op een halfuurtje maar geeft dan weer een omweg zowel voor Kortrijk als Antwerpen.
De E429/A8 dan... De oprit Ath is nu, na aanleg van het nieuwe stuk N56 bij Lessines, op een twintigtal minuten vanuit Brakel te bereiken (maar behalve Halle is deze snelweg voor weinig andere bestemmingen een echt interessant alternatief).
Ik hoorde als kind ook altijd praten over een schimmig project van de A9, die bij Lessines zou aftakken van de A8 en via de Vlaamse Ardennen naar Kortrijk zou moeten leiden hebben. Op internet is betrekkelijk weinig info hierover te vinden. Deze site geeft een korte historiek:
http://wegen-routes.be/doss/A9n.html
Of het een urban legend is weet ik niet maar "van horen zeggen" hoorde ik toen vertellen dat de nogal brede uitvoering van de N48 bij D'hoppe en Elzele eigenlijk gebeurde met het oog op het aanleggen van een afrit van de A9. Het project A9 is er uiteindelijk nooit gekomen omdat enkele lokale actiegroepen alles uit de kast hebben gehaald om dit onmogelijk te maken (iets wat er ook voor zorgde dat de aanleg van de A8 tussen Ath en Frasnes eindeloos heeft geduurd)
In de jaren 80 was een niet onbekend politicus uit de streek Minister van Mobiliteit, maar het is me niet duidelijk of dit veel projecten voor ontsluiting van de streek met zich meebracht...