Afbeelding

[B] [N008] Brussel - Ninove - Oudenaarde - Kortrijk - Ieper - Veurne

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Kenw00t
dorpsstraat

[B] [N008] Brussel - Ninove - Oudenaarde - Kortrijk - Ieper - Veurne

Bericht door Kenw00t » zo 02 aug 2020, 12:25

Bij gebrek aan algemeen onderwerp over de N8, maak ik er maar eentje.

Actueel: een fastfoodrestaurant wil een vestiging openen op het drukke kruispunt "Den Dollar" in Ninove dat 5 jaar geleden volledig werd heringericht door het AWV.

https://www.hln.be/in-de-buurt/ninove/b ... ~acdf1860/

AWV heeft beroep aangetekend tegen de vergunning, maar heeft dit verloren.

StreetView van de locatie:
https://goo.gl/maps/Mauj4vMPd4JJmyXGA

Zoals jullie kunnen zien is die plek absoluut niet geschikt voor zo'n restaurant, aangezien er voorsorteerstroken liggen. Vertrekkende auto's gaan vermoedelijk proberen om toch de rotonde op te rijden in plaats van op de rechterrijstrook te blijven. De stad wil dit oplossen door een volle witte lijn te trekken.

Ik vind dit echt ongelofelijk. Dat kruispunt was jarenlang een ingewikkeld kluwen, en het AWV heeft meerdere kruispunten dan 5 jaar geleden vervangen door een rotonde in de vorm van een driehoek. Oude StreetViewbeelden laten toe om de vroegere situatie nog te zien. En dan gaan we het nieuwe ontwerp hier meteen hypothekeren door de inplanting van zo'n zaak? :shutup:

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: [B] [N008] Brussel - Ninove - Oudenaarde - Kortrijk - Ieper - Veurne

Bericht door Alfa » zo 02 aug 2020, 13:26

Ik heb de hoop dat Vlaanderen een zinnig ruimtelijk beleid zou voeren al lang opgeheven (en ik zit nochtans in het werkveld). Dit soort ruimtelijke ontwikkeling verstikt Vlaanderen, maar het blijft doorgaan omdat de kortzichtige belangen zwaarder doorwegen dan de langetermijnbelangen. Er zou gewoon een decreet of gewestelijke verordening moeten komen die elke bijkomende uitrit van handelszaken langs gewestwegen verbiedt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 02 aug 2020, 14:00

^^ Ik stel voor dat we denken aan iets minder communistische oplossingen :emo:

Het onderliggende probleem is natuurlijk dat die hele regio rond Ninove-Geraardsbergen vrij dichtbevolkt is, maar wel een inadequaat wegennet heeft. Als het doorgaande verkeer hier niet door de stad zou moeten, zou er geen verkeersprobleem zijn en zou een fast-food restaurant niet eens overwegen er een restaurant te openen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 02 aug 2020, 14:34

^^Wat is er godsnaam communistisch aan een verbod op bijkomende opritten langs doorgaande wegen? Het is niet dat er een recht is dat winkels per se langs doorgaande wegen ingeplant moeten worden. Er zijn tientallen andere oplossingen te bedenken, zoals een clustering van dat soort winkels zoals in onder meer Nederland gebeurd.

Elke bijkomende handelszaak die rechtstreeks uitgeeft op een gewestweg maakt het verkeersprobleem alleen maar erger. Vooral linksafslaand verkeer zorgt voor ongelooflijk veel ophoudt en gevaar op de meeste gewestwegen. Dit soort ontwikkeling maakt het wegennet inadequaat.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 02 aug 2020, 14:50

^^ Inderdaad. Als zo'n verbod er 50 jaar geleden was, dan had de N8 niet eens door de stad gelopen. Want de N8 ten zuidwesten van Ninove is al een randweg, maar die door lintbebouwing is die weer in de stad komen te liggen. Was er een verbod op lintbebouwing geweest, dan had de weg nu nog vrij van bebouwing geweest en zou de doorstroming sterk verbeterd zijn.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 02 aug 2020, 15:32

^^Dat is geen argument om toe te laten dat het probleem erger wordt. Huizen langs doorgaande wegen hebben hun eigen problemen, maar die zijn bijlange zo groot niet als handelszaken en kantoren langs doorgaande wegen. Het zijn vooral die laatste die nu massaal opgetrokken worden langs lintwegen. Een gewoon huis genereert nauwelijks verkeer, handelszaken en kantoren wel.

Sommige gebieden proberen wel om bijkomende handelszaken te weren langs dit soort wegen (bv Oost-Vlaanderen met de N70: https://oost-vlaanderen.be/wonen-en-lev ... --n70.html). Maar zonder juridisch kader is het vechten tegen de bierkaai. Want de meeste stroken langs de typische steenwegen zijn ingekleurd als woongebied, dat zijn gebieden waar zowat alles mag. Gemeenten kunnen vergunningsaanvragen gemotiveerd weigeren, maar omdat de juridische mogelijkheden in woongebied zo groot zijn haalt men meestal bakzeil als vergunningsaanvragers in beroep gaan. Vandaar dus dat er dringend een gewestelijke verordening of planinstrument moet komen die de ontwikkeling onomwonden reguleert. Want zoals het nu gaat kan het niet verder.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 02 aug 2020, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 02 aug 2020, 15:33

Kenw00t schreef: zo 02 aug 2020, 12:25 (..)

Actueel: een fastfoodrestaurant wil een vestiging openen op het drukke kruispunt "Den Dollar" in Ninove dat 5 jaar geleden volledig werd heringericht door het AWV.

(..) Vertrekkende auto's gaan vermoedelijk proberen om toch de rotonde op te rijden in plaats van op de rechterrijstrook te blijven. De stad wil dit oplossen door een volle witte lijn te trekken.

(..)
Varkensruggen plaatsen lijkt mij effectiever.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 02 aug 2020, 18:36

Een onderverdeling van het gewestelijk wegennet in erftoegangswegen en gebiedontsluitingswegen zoals ze dat in Nederland hebben gedaan lijkt me effectiever.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t » ma 03 aug 2020, 10:16

Durashift schreef: zo 02 aug 2020, 15:33 Varkensruggen plaatsen lijkt mij effectiever.
Zelfs al heb je de perfecte afbakening gevonden zodat men het terrein enkel via de rechterrijstrook kan verlaten, dan zit je nog steeds met het probleem dat veel klanten zich verderop zullen willen omkeren omdat ze een totaal andere richting uit moeten.

En laat dat het probleem net zijn: de N8 richting Brussel is vanaf die rotonde afgebakend met een busstrook in het midden en volle witte lijnen. In de onmiddelijke omgeving van die weg is er helemaal geen evidente plaats om een keerbeweging te maken. Er volgen immers enkel kruispunten met VRI's, en geen rotondes meer. Dat probleem zal ook AWV ingezien hebben. Maar blijkbaar denken ze bij de stad niet zo ver.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 03 aug 2020, 12:32

De eerstvolgende plaats om legaal te kunnen draaien is het kruispunt met de Centrumlaan. Ik verwacht dat veel mensen de witte lijn op de rotonde zelf of de busbaan in de Elisabethlaan zullen overrijden.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 03 aug 2020, 13:05

^^ Vlak na de rotonde is er een opening in de middengeleider om een paar huizen aan de overzijde te bereiken: https://goo.gl/maps/ez29MNgDqCT379u59
Ik denk dat de meesten hier zullen keren, omdat het er breder is en er veilig kan wachten.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 03 aug 2020, 14:17

^^Inderdaad nu je het zegt. Al is het wel een scherpe hoek en mogelijks problemen als er meerdere mensen willen draaien. Ik verwacht toch dat ze de witte lijn doortrekken.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 25 aug 2020, 0:21

Vinny schreef: zo 02 aug 2020, 18:36 Een onderverdeling van het gewestelijk wegennet in erftoegangswegen en gebiedontsluitingswegen zoals ze dat in Nederland hebben gedaan lijkt me effectiever.
De enigste ontsluitingswegen in deze regio zijn al in praktijk omgevormd tot erftoegangswegen op het grootste deel van deze wegen, voorbeelden hiervan zijn de N8, N42 vanaf Geraardsbergen tot de taalgrens en de N460 die aantakt op het kleine stuk expressweg N45.

Het probleem in deze regio waar ik nu woon is dat er 1 deftige ontsluitingsweg gepland was die de oude steenwegen moest vervangen (grofweg van Aalst via Ninove over Geraardsbergen tot Brakel), maar dat deze nooit volledig aangelegd werd.

Tussen Voorde en Smeerebbe-Vloerzegem was de aanzet nog gegeven voor in het noorden aan te takken richting Aalst (wat trouwens de grote druk op het 5 jaar aangelegde rondpunt enorm zou verminderen) en in het zuiden aan te takken richting Geraardsbergen en zo verder naar Brakel.

Maar om de een of andere reden was het geld op rond de eind jaren 70 (zoals in vele regio’s) ofwel zat er toen geen prominente politieker van de streek in het parlement... de hele regio Zuid Oost-Vlaanderen is trouwens verwaarloosd als het op weginfrastructuur aankomt. Zie hiervoor ook naar Ronse als voorbeeld.

Audifanaticus
dorpsstraat

Bericht door Audifanaticus » di 25 aug 2020, 10:25

^^ Ik woon op zo'n 20 km van Ninove en ik moet je hierin bijtreden...

Zeker in de deelgemeenten hier is het armoe troef.
Laatst gewijzigd door Audifanaticus op di 25 aug 2020, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 25 aug 2020, 16:17

Ik ben enkele jaren geleden vaak op fietstocht geweest door die streek en heb me dikwijls afgevraagd of ik al over de gewestgrens zat.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 25 aug 2020, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Audifanaticus
dorpsstraat

Bericht door Audifanaticus » di 25 aug 2020, 16:33

:rofl2: Inderdaad.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 26 aug 2020, 21:26

Ik kom uit Antwerpen en als ik hier kwam wonen stelde ik mij ook veel vragen over hoe de wegen hier opgebouwd zijn... blijkbaar is deze regio echt vergeten als het op belangrijke verbindingsassen aankomt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 27 aug 2020, 14:24

Zeker ook als je de vergelijking maakt met het Limburgse, een landelijke streek waar in se maar 2 autosnelwegen liggen, maar waar het netwerk van gewestwegen wel degelijk uitgebouwd is.

Leavin
zandpaadje

Bericht door Leavin » vr 28 aug 2020, 3:29

Zelf ben ik ook uit de Vlaamse Ardennen afkomstig (regio Brakel) en deze regio is inderdaad bijzonder mager bedeeld qua invalswegen en diegenen die er zijn hebben veelal missing links of andere problemen.

Enkele voorbeelden:
De N8 tijdens de avondspits: ik deed nogal vaak de trajecten Ninove-Brakel (20km) of Oudenaarde-Brakel (15km). Tijdens de spits duren beide trajceten al snel een half uur door afslaand verkeer naar talloze straatjes en opritten.
Missing links bij de N60 (Ronse) en N42 (Steenhuize). Projecten waar de laatste decennia meer inkt dan asfalt over gevloeid is.

Wil je vanuit die streek naar een autosnelweg is het ook zoeken welke oprit het interessants is. De E17 en E40 liggen al snel op een halfuur rijden. Voor de E40 is de oprit Wetteren naar mijn mening het "vlotst" bereikbaar/berijdbaar (buiten de spitsmomenten). Nadeel is echter dat deze oprit noch richting Kust noch richting Brussel echt interessant is qua afstand (en vaak ook niet qua snelheid). De E17 naar Kortrijk? Kruishoutem lukt op een halfuurtje maar geeft dan weer een omweg zowel voor Kortrijk als Antwerpen.
De E429/A8 dan... De oprit Ath is nu, na aanleg van het nieuwe stuk N56 bij Lessines, op een twintigtal minuten vanuit Brakel te bereiken (maar behalve Halle is deze snelweg voor weinig andere bestemmingen een echt interessant alternatief).

Ik hoorde als kind ook altijd praten over een schimmig project van de A9, die bij Lessines zou aftakken van de A8 en via de Vlaamse Ardennen naar Kortrijk zou moeten leiden hebben. Op internet is betrekkelijk weinig info hierover te vinden. Deze site geeft een korte historiek: http://wegen-routes.be/doss/A9n.html
Of het een urban legend is weet ik niet maar "van horen zeggen" hoorde ik toen vertellen dat de nogal brede uitvoering van de N48 bij D'hoppe en Elzele eigenlijk gebeurde met het oog op het aanleggen van een afrit van de A9. Het project A9 is er uiteindelijk nooit gekomen omdat enkele lokale actiegroepen alles uit de kast hebben gehaald om dit onmogelijk te maken (iets wat er ook voor zorgde dat de aanleg van de A8 tussen Ath en Frasnes eindeloos heeft geduurd)

In de jaren 80 was een niet onbekend politicus uit de streek Minister van Mobiliteit, maar het is me niet duidelijk of dit veel projecten voor ontsluiting van de streek met zich meebracht...

Audifanaticus
dorpsstraat

Bericht door Audifanaticus » vr 28 aug 2020, 11:24

Ik kom uit de streek van Dendermonde. :? B( ;)

Kenw00t
dorpsstraat

Bericht door Kenw00t » ma 27 jun 2022, 17:14

Onlangs over het vernieuwde gedeelte gereden in Ninove, waar men de N8 heraangelegd heeft met een middenberm en 2 keerpunten omdat er veel handelszaken langs dit weggedeelte gelegen zijn, en men ook een nieuw winkelcentrum gebouwd heeft.

Details over deze werken:
https://wegenenverkeer.be/werken/vernie ... komstbeeld

Een presentatie kan ook gevonden worden onder de pagina Communicatie.

Peter2
dorpsstraat

Bericht door Peter2 » za 31 dec 2022, 8:15

Herinrichting N8 in Roosdaal afgerond.
ROOSDAAL-MEERBEKE – Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) meldt de beëindiging van de heraanleg van de Ninoofse steenweg. Vanaf 2023 komt het gedeelte tussen Roosdaal en het kruispunt Tramstatie aan de beurt.

De aannemer Besix beëindigt momenteel de werken aan de Ninoofsesteenweg in Roosdaal. In een brief dankt het AWV de weggebruikers en de buurtewoners in de ruime omgeving voor het geduld dat zij tijdens de uitvoering van de werken hebben getoond.
Bron

Ik woon hier vlak bij (Roosdaal). Het heraangelegde stukje Ninoofsesteenweg uit 2019 is een verademing als je vergelijkt met de rest van deze steenweg, zeer mooi gedaan

De keerlus is wel een miskleun. In de 2 jaar dat ik er dagelijks passeer, nog nooit iemand van deze keerlus zien gebruikmaken. Iedereen keert aan het kruispunt er vlak voor N8-Tenzuivenestraat (ikzelf ook). Er is slechts 1 handelszaak waarvan het verkeer theoretisch gezien de keerlus nuttig zou kunnen gebruiken (Loft Interieur) maar deze genereert weinig verkeer. Ik vraag me toch af waarom ze geen microsimulaties maken vooraleer ze iets heraanleggen, of gewoon even gezond verstand gebruiken?

Ach ja, hopelijk volgt de rest van de N8 nu. Maar het tempo is er terug uit, geen concrete plannen meer waar ik weet van heb

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 31 dec 2022, 17:31

^^ Maar is het wenselijk dat mensen het kruispunt gebruiken om te keren? Zoiets kan ook soms onpraktisch zijn, het kost ook onnodige groentijd voor het linksafverkeer. Het is niet veel moeite om een bordje te zetten dat het verboden is te keren aan de kruispunten, dan zal die keerlus plots wel nuttig blijken.