Wimpie25 schreef: di 14 mei 2024, 10:17
^^Inderdaad, het gaat hier over reglementaire privé-woningen. Die zijn het gehele hebben en houden van personen zoals jij en ik...
Daarvoor bestaan onteigeningsprocedures. Dan wordt er een correcte vergoeding gegeven.
Vinny schreef: di 14 mei 2024, 13:22
Als je een goede vergoeding krijgt om te verhuizen denk ik dat veel inwoners wel goed af zijn.
Inderdaad, win-win. Al was mijn voorstel om alle lintbebouwing te verwijderen uiteraard niet serieus bedoeld, dat zou veel te veel geld kosten en geen enkele politicus zal zich daaraan durven wagen. Toch zou er moeten gekeken worden naar een uitdoofbeleid. Bv door gronden te ruilen die ruimtelijk en vanuit mobiliteitsoogpunt beter gelegen zijn (dat wil zeggen: geconcentreerder en niet rechtstreeks bereikbaar langs een grote weg).
Ik snap überhaupt niet dat mensen de dag vandaag nog aan zo'n lawaaierige baan willen wonen... genoeg villaatjes bezocht tijdens een huizenjacht en ze zijn bijna allemaal EPC F en er is massa's lawaai
Dit zijn woningen die meestal goedkoper op de markt staan, door de aanwezigheid van een drukke gewestweg. Niet iedereen is kapitaalkrachtig genoeg om meer te permitteren. Als net zo gezinnen terug een nieuwe woning moeten vinden (ook al hebben ze dan een billijke onteigeningsvergoeding gekregen) is dat in de huidige huizenmarkt omstandigheden echt niet evident.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten! www.vanityplates.be
Inderdaad, met die "correcte vergoeding" kunnen de originele huizeneigenaars zelden nog opnieuw in een vastgoedavontuur stappen. Mensen die onteigend worden, worden gedwongen de Huurmarkt op te gaan.
Dat hoeft helemaal niet. In Nederland worden veel oneigeningen via een 'minnelijke schikking' afgewikkeld. Dat is over het algemeen genoeg om een vergelijkbaar pand te kopen. Wel moeten huiseigenaren vaak iets omhoog gaan in hun hypotheek, maar "de huurmarkt op dwingen"; daar is over het algemeen geen sprake van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wimpie25 schreef: do 16 mei 2024, 13:03
Inderdaad, met die "correcte vergoeding" kunnen de originele huizeneigenaars zelden nog opnieuw in een vastgoedavontuur stappen. Mensen die onteigend worden, worden gedwongen de Huurmarkt op te gaan.
Ze krijgen wat het waard is, daar lijkt me weinig mis mee. Ze kunnen wel nog vergelijkbare panden kopen.
Deel van gewestweg N8 in centrum Wevelgem komt in handen van gemeente: "Willen zo sneller druk verkeer aanpakken"
Vanaf donderdag wordt de N8, die door het centrum van Wevelgem loopt, eigendom van de gemeente. Dat vroeg de gemeente al jaren aan de Vlaamse overheid, die op dit moment nog eigenaar is van de gewestweg. Door de overname zal de gemeente zelf aanpassingen kunnen doen om het drukke verkeer beter te regelen.
Weeral een slechte zaak. AWV moet stoppen met het gewestwegennetwerk in de uitverkoop te zetten. Van zodra een gemeente eigenaar is van een weg zien we altijd degradaties en andere pestmaatregelen. Terwijl het doorgaande wegen zijn en het verkeer dus niet zomaar zal verdwijnen.
Hier is het nog vreemder dat maar een segment van 700 meter overgenomen wordt. Nu ontstaat er dus een gat in het netwerk.
Dan naar mijn mening niet officieel want daarvoor zouden ze de wegnummers moeten aanpassen en dat is dan nu net iets wat dat ze al heel lang niet meer doen in Vlaanderen( met tot betrekking uitzonderlijk de aftakkingsnummers).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Het is nogal lastig om de N 8 een ander nummer te teven omdat het gedeelte Brussel-Ninove alsmede Ieper-kust nog wel zin heeft, en de systematiek (blijkbaar) vereist dat dit nummer 8 blijft. Stokpaardje van mij is om de N 391 en de N 8 om te wisselen of het gedeelte door het centrum van Zwevegem over te dragen aan de gemeente en nummerloos te maken. Doorgaand verkeer wil je immers op de rondweg hebben.
Vinny schreef: do 12 sep 2024, 19:17
De N 8 is tussen Ieper en Zwevegem niet relevant voor doorgaand verkeer, dat rijdt via omliggende snelwegen en de N 391.
Gewestwegen zijn er niet alleen voor het doorgaand verkeer, ook voor het regionaal verkeer. En dan is de N8 wel nog een belangrijke weg die je liefst intact wil houden ipv te laten versnipperen door gemeentebesturen.
Vinny schreef: do 12 sep 2024, 22:28
Het is nogal lastig om de N 8 een ander nummer te teven omdat het gedeelte Brussel-Ninove alsmede Ieper-kust nog wel zin heeft, en de systematiek (blijkbaar) vereist dat dit nummer 8 blijft. Stokpaardje van mij is om de N 391 en de N 8 om te wisselen of het gedeelte door het centrum van Zwevegem over te dragen aan de gemeente en nummerloos te maken. Doorgaand verkeer wil je immers op de rondweg hebben.
Ik woon in Zwevegem en het gedeelte N8 tussen de beide aansluitingen met de N391 is al een aantal jaar geleden overgedragen aan de gemeente. De gemeente is nu bezig met heraanleg van dit traject.
Ik kan hier wel mee leven omdat je hier een 1 op 1 vervanging hebt door de N391. Het overdragen van stukken wegvak zoals in Wevelgem of Menen vindt ik minder geslaagd omdat de N8 daar nog steeds de doorgaande weg is én er is geen alternatief. Nu zal de weg afgewaardeerd worden door de gemeente wat voor nog meer file's zal zorgen.
Wat betreft het omnummeren van de wegvakken kan ik Vinny zeker volgen, het zou voor het verkeer ook veel duidelijker zijn.
Het lijkt er sterk op dat er ooit een N8 ten westen van Zwevegem bedacht was; ongeveer vanaf de aansluiting Kortrijk-oost tot aan “Brasserie Vijverhof”. Daar is een strook bebouwing te zien die er op oude (2009) streetviewbeelden nog niet was (inclusief de brasserie).
Nu zou het logischer zijn om inderdaad de N8 te verleggen naar de N391, maar wellicht leek de aanleg van de westelijke omleiding zo goed als zeker en vond men het onlogisch om het traject 2x van wegnummer te moeten veranderen.
Onteigende woningen langs Brusselsesteenweg/N8 onder de sloophamer
MEERBEKE – Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start vanaf 7 oktober met de sloop van tientallen onteigende woningen langs de Brusselsesteenweg. De werken zullen duren tot half december
Luchtfoto (AWV) van eind vorig jaar van het kruispunt van de N8 met de Gouden Hoofdstraat nabij Veurne. De N8 wordt daar in fases grootschalig heraangelegd.
Ik vind die markeringen bij het rechts afslaan nogal ongelukkig. Ik begrijp men dat ze die er gezet hebben om het verkeer weg van de busbaan te sturen, maar met een gewone streep in een bocht kom je er niet. Ofwel niets, ofwel een verdrijvingsvlak lijken me betere oplossingen.
Verder wel tof om te zien dat men nu ook langs die kanten thermoplast heeft omarmd. De uniformisering van wegmarkeringen en fietsaangelegenheden lijkt hiermee wel gelukt.
Dat is inderdaad een vreemd element. Beter had men gewoon twee vakken voor de rechterdoorrichting moeten houden met daarnaast nog een aparte uitwijkstrook voor de bushalte. Er is plaats genoeg.
In Nederland zou er dan wel een fietssymbool bij staan. Ik dacht nog dat het nog diende voor verkeer dat van de parkeerplaats afkomt: https://maps.app.goo.gl/Tdf9iKr97NxWdWF38
maar zoals je op deze SV still ziet, hier was een geslotenverklaring voor.
Steyn_E schreef: wo 05 mar 2025, 18:09
Ik denk een ‘jughandle’ voor overstekende fietsers, in NL geen ongebruikelijk concept. Misschien in BE zeldzaam?
Dat hangt van regio tot regio af. In West- en Oost-Vlaanderen (rond het Gentse bv) blijken deze wel voor te komen, maar langs onze kant van Vlaanderen is deze oplossing totaal onbestaande. Hier zou vroeger een gekleurd opstelvak voor de stopstreep worden geplaatst, of de oplossing van de laatste 15 jaar is een aparte oversteek voor fietsers met een fase in de VRI voorzien, zoals het voorbeeld van de N8 hierboven.
Of jammer genoeg ook nog veel historische situaties waar je als fietser geen andere keuze hebt dan het zebrapad te nemen.
De aansluiting van de N8 met de E17 in Kortrijk wordt volledig aangepast en omgebouwd met een definitieve afsluiting van de afritten 3a van de E17 en 3b van de R8 tot gevolg. https://wegenenverkeer.be/werken/nieuw- ... trijk-oost
Maar het is jammer genoeg zeker nog geen standaardontwerp. Er zijn er nog steeds maar 9 (ruim gerekend, waarbij ook enkele gedeeltelijke turborotondes meegerekend zijn), terwijl er honderden tweestrookrotondes zijn.
Maar het is alleszins geen taboe meer om ze in bepaalde projecten te integreren. Dat is de eerste stap naar een verdere uitrol. Misschien wordt het binnenkort misschien wel een standaardontwerp.