Horst - Hongarije/Slowakije

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Zwaanie73
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 aug 2019, 23:23

Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Zwaanie73 » do 06 aug 2020, 18:16

Aankomende zaterdag maak ik met 2 vrienden een kort roadtripje richting Hongarije en Slowakije. Als eerste maken we een stop bij mijn oma in Elsenfeld, dat ligt bij Achaffenburg. Die zelfde dag rijden we door naar Passau. Dat is dus vanaf Rohrbrunn (vzp spessart) de A3 afrijden. Is het verstandig om de werkzaamheden bij Kreuz Fürth/Erlangen te mijden?

De 2e dag rijden we vanuit passau naar het Balaton meer in Hongarije.

Vervolgens willen we naar budapest, Slowakije en eventueel nog naar zuid polen (Zakopane en Krakau) mits corona dit toelaat want de besmettingen gaan daar ook weer omhoog.

Heeft iemand nog routeadvies en eventueel tips voor leuke wegen?

Alvast bedankt!

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Jeff » do 06 aug 2020, 21:05

Even een checkvraag: Heb je voor Oostenrijk, Hongarije en Slowakije het digitale autosnelwegenvignette al gekocht?
Verder: Hou rekening met extra checks aan de grens - "boven oostenrijk" heeft nog steeds dezelfde status als de provincie antwerpen dus eventueel via Sopron kan wat gezeik voorkomen.

Zwaanie73
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 aug 2019, 23:23

Re: Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Zwaanie73 » do 06 aug 2020, 21:32

Jeff schreef: do 06 aug 2020, 21:05 Even een checkvraag: Heb je voor Oostenrijk, Hongarije en Slowakije het digitale autosnelwegenvignette al gekocht?
Verder: Hou rekening met extra checks aan de grens - "boven oostenrijk" heeft nog steeds dezelfde status als de provincie antwerpen dus eventueel via Sopron kan wat gezeik voorkomen.
Nee ik heb nog geen vignetten gekocht, dus online is het goedkoopste?

Volgens buitenlandse zaken is heel oostenrijk gewoon geel.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Durashift » do 06 aug 2020, 21:48

^^^gaat om welk land je vandaan komt.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Jeff » do 06 aug 2020, 21:54

Prijs verschilt niet. Persoonlijk hou ik niet van vignetten sticker muur en deze 3 landen hebben een mooi digitaal vignetten systeem (dat werkt op basis van kenteken).
>>Oostenrijk: Asfing heeft een NL-talige website met Ideal en als je afziet van de Oostenrijkse "Wet koop op afstand", is het vignette morgen al geldig
Euroland.
Prijs: ongeveer 10 euro voor 10 dagen

>>Hongarije: Geen NL-talige website, geen Ideal - Creditcard is nodig (hou rekening met de koersopslag) - Hongarije gebruikt de Florint (HUF).
Koers voor 1 euro is ongeveer 325 HUF. Ik weet niet of Hongarije een "wet koop op afstand" heeft
Prijs: ongeveer 11 euro (exc. koersopslag) voor 10 dagen

>>Slowakije: Euroland, verder geen ervaring (Ik heb alleen tolvrije autosnelwegen gebruikt daar)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Coen Tunnel » do 06 aug 2020, 22:19

Officiële website voor het Hongaarse vignet: https://ematrica.nemzetiutdij.hu/

Officiële website voor het Slowaakse vignet: https://eznamka.sk/en

Je kunt het ook bij de grens regelen, of bij een van de tankstations voor de grens, als je geen creditcard hebt en met pinpas of cash wil betalen.

Geldt ook voor het Oostenrijkse vignet, die kun je online bestellen met creditcard, maar je kunt ook bij de grens of ergens bij een Raststätte langs de Duitse A3 na Regensburg (of misschien al na Nürnberg) het Oostenrijkse vignet als sticker kopen. Het is overigens met een kleine toeslag ook verkrijgbaar bij elke ANWB-vestiging in Nederland.

Zwaanie73
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 aug 2019, 23:23

Re: Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Zwaanie73 » vr 07 aug 2020, 10:49

Wat is de beste route naar Achaffenburg aangezien de werkzaamheden bij Bergheim? Normaal pak ik de A61 A4 A3.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 aug 2020, 11:25

Vanaf Horst naar Aschaffenburg lijkt het logische alternatief mij de A40-A3,via Kreuz Kaiserberg bij Duisburg.

A61-A52-A57-A1-A3 is ook een optie, via Mönchengladbach en Neuss. Ik zou voor vertrek gewoon even kijken op Google Maps op welke route je het meeste groen ziet. ;)

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Horst - Hongarije/Slowakije

Bericht door Jeff » vr 07 aug 2020, 20:49

Mocht je route langs Regensburg komen: hou rekening met een vrij lange baustelle op de A3, vmax 80 en flitsers.
Diezelfde baustelle kan tot een halfuur vertraging opleveren, maar geen file is daar ook mogelijk.

Plaats reactie