Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Bericht door waldo79 » zo 09 jan 2022, 16:10

Nou, de ICE staat open voor iedereen met een NS abonnement. Alleen voor losse reizen is een toeslag nodig.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 09 jan 2022, 17:36

Ik denk dat geografie en historie ook wel degelijk een rol spelen. De spoorwegen in Nederland hebben zich meer ontwikkeld voor interregionaal vervoer, en daar biedt het een ijzersterke dienst. De meeste reizigers willen liever elk kwartier van 's Hertogenbosch naar Utrecht dan elk uur van bijv. van Eindhoven naar Duisburg. In het buitenland zie je meer dat de trein zich meer richt op weekendreizigers, mensen die elke vrijdag terug reizen van hun werk in de grote stad naar het dorp van hun ouders. Luxe internationale verbindingen kunnen hier ook meer in meekomen, dan voor mensen die juist een weekendje weg willen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 jan 2022, 17:48

^^ Dat komt zeker herkenbaar voor. Maar het geeft minder antwoord op de vraag waarom Thalys en ICE geen echte luxe aanbieden. Restauratie aan boord is zeer beperkt; de maaltijden die je in eerste klas Thalys op je plek geserveerd krijgt zijn welkom, maar het springt er bepaald ook niet uit als “excellent food” wat in het filmpje hierboven wordt gezegd over de Tsjechische service. Is dat dan ook dat een Thalys-tripje te alledaags is in de zin dat passagiers dus niet willen betalen voor een betere maaltijd?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 09 jan 2022, 18:06

Het is wellicht ook een stukje Nederlandse cultuur. Wij nemen gewoon onze bammetjes mee in de trein en geven liever geen 10 euro uit aan koude pastasalade. Treincatering loopt hier vaak stuk op hoge kosten en weinig opbrengsten. Dat je in gewone Zwitserse intercity's veel luxere koffie kunt krijgen tegen lagere prijzen moet je dan maar zien als 'geheimtipp' van mijn kant :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 jan 2022, 19:22

Nu moet je in Nederland natuurlijk ook je best doen om een treinrit te hebben die langer dan twee uur duurt, wat niet echt uitnodigt tot gebruik van de trein-catering. Dubbel niet wanneer je op het vertrekstation nog zeer breed aanbod hebt gehad om nog even een hap te eten terwijl je wacht of mee te nemen. Daar wordt catering in de trein eigenlijk vakkundig de nek omgedraaid, waar het in landen met wat langere treinreizen (inclusief een Thalys naar Parijs) echt nog wel een plek heeft. In Zwitserland hanteerde de SBB ooit zelfs de slogan “Der Kluge isst im Zuge“ om maar aan te geven dat je je tijd in de trein in die zin ook heel efficiënt kon gebruiken. Op de 4.30 uur naar Praag uit het filmpje is dat natuurlijk ook wel zo, wanneer je het zou vergelijken met een vlucht of autorit.

Nog één gedachte hierbij: ik wil niet uitsluiten dat hier bewust geld wordt toegelegd op de catering, omdat men meent dat het zeker op dit soort lijnen bijdraagt aan de goodwill op Tsjechische treinen. Een soort flagship store. Mogelijk speelt dat in Zwitserland zo hier en daar ook - zie je opmerking over koffie op SBB-treinen. Laat ik het erop houden dat ik zo’n mentaliteit hoe dan ook niet terugzie op treinen van NS, DB of SNCF. Misschien nog een klein beetje in het soort maaltijd dat inclusief is in eersteklas tickets op de Thalys.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 jan 2022, 19:37

Pino schreef: zo 09 jan 2022, 19:22 waar het in landen met wat langere treinreizen (inclusief een Thalys naar Parijs) echt nog wel een plek heeft.
In de gerenoveerde Thalys-treinstellen is de bar vervangen door een dranken- en snoepautomaat ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 jan 2022, 19:52

^^ Aan die bar kwam ik ook vrijwel nooit. Maar de hap in eersteklas vond ik als het in de ticketprijs enigszins uit kon de upgrade altijd wel waard.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 09 jan 2022, 20:37

Ik denk dat Vinny wel een punt heeft dat het erg lastig is om financieel uit te komen bij het aanbieden van eenvoudige maaltijden. Een broodje of salade hoef je niet in de trein te kopen, maar kan je ook meenemen bij de AH To Go, en dan is het waarschijnlijk kwalitatief vergelijkbaar, is er meer keuze en is het goedkoper. Met warme maaltijden kan je nog een zeker verschil maken en hopen op mensen die een overbetaalde magnetronmaaltijd of instant noodles willen. Het kost wel tijd en moeite met de bereiding, voorraad, enz. en ik heb geen idee hoeveel mensen dat daadwerkelijk willen.

In het luxere segment heb ik zelf wel de Eurostar Brussel-London gebruikt in de business class. Dan zit je met een stuk of 15 andere zakelijke reizigers (die hun ticket ook niet zelf betaald hebben) in een coupé en vloeit de champagne rijkelijk. Dat kan waarschijnlijk uit omdat het voedsel onderdeel is van het totale pretpakket dat een peperduur ticket aanbiedt. Ik vermoed dat de Thalys wel onderzocht heeft of dit uitkan, maar blijkbaar is dat niet zo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 jan 2022, 21:20

Ds79m schreef: zo 09 jan 2022, 20:37 Met warme maaltijden kan je nog een zeker verschil maken en hopen op mensen die een overbetaalde magnetronmaaltijd of instant noodles willen. Het kost wel tijd en moeite met de bereiding, voorraad, enz. en ik heb geen idee hoeveel mensen dat daadwerkelijk willen.
Ik zou denken: afhankelijk van de lengte van de trip. Als ritten door de nacht populairder moeten worden, of je een poging wilt wagen om toch een deel van het verkeer naar bijvoorbeeld München of Noord-Italië in de trein te krijgen, gaat dat je denk ik echt alleen maar lukken met het comfort van een natje en een droogje. Je wilt toch ook niet met complete tassen met onderweg-voer hoeven zeulen naast je gewone bagage. En je zou zeggen: op het niveau dat men warme en koude maaltijden in het vliegtuig kan aanbieden, moet het in de trein ook kunnen. Nooit heel sophisticated, maar boven niveau fantasieloos magnetronspul dat je bij die bars aan boord koopt/kocht.

En ja, dat zal al snel overbetaald zijn. Je zou bijna zeggen: op prijsniveau vliegveld. Mensen betalen het in de gegeven context - ik ben op reis, maak er maar het beste van ... 8-)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 09 jan 2022, 21:46

^^ Als ik niet alleen met bagage maar ook met eten zou moeten slepen zou ik al helemaal niet meer aan de trein denken...
Zakje drop en fles water ofzo, prima. Of een zakje noedels, maar de samovar ontbreekt... Maar om proviand mee te slepen voor een trip van 700km...

Tijdje terug met de trein van Arnhem naar Gent-Dampoort gegaan. Als je ziet wat het kost, hoe lang het duurt en hoeveel tijd je verprutst met gewacht in Breda en Antwerpen-Berchem... Deur - deur ruim 4 uur bezig geweest. Beter een uurtje meer werken en de reis buiten de spits met de auto doen, dat is deur-deur in 2:30.

Vervang de intercity Zutphen - Roosendaal gewoon door Groningen - Lille Flanders?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 09 jan 2022, 21:56

^^ Ik weet niet of het mogelijk is, maar een directe IC Gent-Eindhoven zou niet gek zijn. Daarmee vervallen voor veel reizigers een of meerdere overstappen. In een ideaal geval kan de IC Amsterdam-Brussel Breda gaan overslaan, waardoor daar ook veel tijdwinst geboekt wordt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 jan 2022, 21:58

^^ Had Breda geen verplichte stop afgedwongen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 09 jan 2022, 22:10

^^ Niet dat ik weet.
Er rijden 4 binnenlandse treinen per uur tussen Breda en Rotterdam, dus daar ga je de IC Amsterdam-Brussel niet missen. En voor Breda-Antwerpen heb je dan het alternatief van een trein vanuit Eindhoven richting België.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 09 jan 2022, 22:18

Den Haag wilde per se een direkte trein naar Brussel blijven houden. Dat waren er een tijdje 4 per dag maar die zijn intussen ook geschrapt. En de lijnvoering zoals verfmeer95 hem voorstelt is veel nuttiger, van België via Breda naar Eindhoven. Laten we hopen dat er zoiets komt als de ICNG zich bewijst.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 jan 2022, 22:20

Je wilt denk ik ook niet weten wat voor tegenwerking NS zou ondervinden van de Belgen wanneer NMBS ineens NS-treinen naast zich moet dulden op een lijn als Antwerpen-Gent, of wat de NMBS op zich af zou krijgen wanneer zij het idee zouden opbrengen om naar Arnhem te gaan rijden. Zie het soort discussies over een onbelangrijke lijn als Luik-Maastricht. Ze zouden het wellicht meer samen moeten gaan doen, net als de Beneluxtreinen ooit.

Maar dan loop je denk ik vanzelf over in probleem twee. Op een station als Groningen of Zwolle is men veel te druk bezig om een nette halfuurdienst naar de Randstad aan te bieden, en een nette dienst voor de regio op de tussenliggende kwartieren. Zelfde met verbindingen Eindhoven-Zuidvleugel Randstad. Die trein naar Antwerpen en Gent loopt daar omwille van de reizigersaantallen die je daar kunt verwachten altijd ergens enorm achteraan. Men zal er geen regulier “Randstad-slot” voor willen opgeven en hem er iedere twee uur een keertje tussenin boeken past moeilijk. Stel, je vindt een net gaatje tussen Eindhoven en Breda voor zo’n extra trein; dat treinpad moet daarna de hoek om richting Antwerpen over HSL, dus dan moet het ook weer zo uitkomen dat daar dan geen Thalys in aantocht is en bij voorkeur de IC Amsterdam-Brussel dan niet ook net gaat. En dan nog eens zoiets vanaf Antwerpen. Het hebben van vaste takten, die ze in Duitsland en Frankrijk niet hebben, compliceert hier.

Kijk in zoverre maar eens naar de dienstregeling-ervaring van particuliere nachttreinen die nu een beetje ontstaan en die ook een treinpad nodig hebben. Dat zit echt in de hoek “Vertrek maar een halfuur eerder uit Amsterdam en dan zetten we tussen Utrecht en Arnhem wel even twintig minuten op een zijspoor.”

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 09 jan 2022, 23:29

Nu moet je in Nederland natuurlijk ook je best doen om een treinrit te hebben die langer dan twee uur duurt,
Na anderhalf uur met de trein ben ik ongeveer in Zwolle, dus mijn treinreizen duren eigenlijk altijd per definitie langer dan twee uur :mrgreen:

Maar los daarvan de gemiddelde reistijd en -afstand van een treinreis is in Zwitserland zeker niet langer dan in Nederland; maar wel stukken comfortabeler en ook betere catering.
Pino schreef:Je wilt denk ik ook niet weten wat voor tegenwerking NS zou ondervinden van de Belgen wanneer NMBS ineens NS-treinen naast zich moet dulden op een lijn als Antwerpen-Gent, of wat de NMBS op zich af zou krijgen wanneer zij het idee zouden opbrengen om naar Arnhem te gaan rijden. Zie het soort discussies over een onbelangrijke lijn als Luik-Maastricht. Ze zouden het wellicht meer samen moeten gaan doen, net als de Beneluxtreinen ooit.
In Nederland en België hebben de NS en de NMBS nog het voordeel van een beschermde thuismarkt. Net zoals de gemeentevervoerbedrijven van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Je ziet dat zulke monopolieposities het OV eerder kwaad dan goed doen, maar aangezien je wel gevestigde belangen moet afbreken zie je toch redelijk wat onwil om meer marktwerking in de sector te krijgen. Volledige concurrentie komt sowieso niet zo goed van de grond, bijna alle 'open acces' vervoerders op het spoor hebben een marignaal bestaan. Het werken met aanbestedingen zoals op het regionale spoor heeft wel nieuw elan gebracht, en dat is denk ik een beetje de richting die we met zijn allen moeten opgaan.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 09 jan 2022, 23:29

Niemand zal in zo'n IC verplicht worden het hele stuk mee te rijden. Daarmee moet je ook van Arnhem naar Oss of van Gent naar Kortrijk kunnen. Is je rit langer, blijf je langer zitten. Is je rit korter dan stap je eerder uit.

Treinpaden en planning, daar ben ik niet in thuis. Ik denk als iemand die zo nu en dan eens de trein probeert en meestal in de auto uitkomt voor de volgende trip. Ik snap best dat er wat uitdagingen zijn om allesgoed in elkaar te passen. Ik snap ook dat er wat beveiling e.d. geregeld moet worden.
Echter, de rest van de onwil van NS, NMBS, Prorail en politici, is gewoon stompzinnig gekonkel.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 10 jan 2022, 7:34

Pino schreef: zo 09 jan 2022, 22:20 Je wilt denk ik ook niet weten wat voor tegenwerking NS zou ondervinden van de Belgen wanneer NMBS ineens NS-treinen naast zich moet dulden op een lijn als Antwerpen-Gent, of wat de NMBS op zich af zou krijgen wanneer zij het idee zouden opbrengen om naar Arnhem te gaan rijden. Zie het soort discussies over een onbelangrijke lijn als Luik-Maastricht. Ze zouden het wellicht meer samen moeten gaan doen, net als de Beneluxtreinen ooit.
Daar ben ik me terdege van bewust. Dit is toekomst muziek voor een utopische samenleving. Helaas. Want de bedoeling zou toch zijn dat treindiensten makkelijker te realiseren waren.
Die trein naar Antwerpen en Gent loopt daar omwille van de reizigersaantallen die je daar kunt verwachten altijd ergens enorm achteraan.
Ook dat is een probleem en vergt puzzelwerk. Wat betreft reizigers zie ik dit niet zo lastig, ICNG met vleugelen in Breda. Een deel gaat door naar Roosendaal, een deel naar Antwerpen. Maar goed, dan zijn er weer mensen die vinden dat vleugelen tegenwoordig al een probleem is.
Bottom line: Niemand wil, iedereen zegt dat het niet kan, er gebeurt niets. Dat is de realiteit van de ambitie op het spoor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 jan 2022, 19:35

duikgek89 schreef:Niemand zal in zo'n IC verplicht worden het hele stuk mee te rijden. Daarmee moet je ook van Arnhem naar Oss of van Gent naar Kortrijk kunnen. Is je rit langer, blijf je langer zitten. Is je rit korter dan stap je eerder uit.
Maar je kunt wel bepaalde treinkaartjes niet verkopen. Vroeger stopten sommige internationale treinen wel in Emmerich, maar kon je er formeel niet heenreizen vanuit Nederland.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 jan 2022, 19:52

Gelukkig is het ongemak van Emmerich opgelost (met name vanuit de Duitse kant, door een Duitse trein door te trekken naar Arnhem).

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 10 jan 2022, 20:40

Vwb de Alpen denk ik dat je met een behoorlijk bijzondere situatie zit: Verschillende landen wier volken erg verbonden zijn en deels zelfs dezelfde taal spreken, waardoor vanouds al erg veel banden zijn en relatief veel handel is. Gecombineerd met een spoornet dat al véél eerder is uitgebouwd dan een modern wegennet, en veel relatief smalle dalen, waardoor bijna elke plaats aan een doorgaande spoorlijn ligt. Van oudsher heeft de trein hier relatief grote voordelen t.o.v. de auto.
Pino schreef: zo 09 jan 2022, 19:22 Misschien nog een klein beetje in het soort maaltijd dat inclusief is in eersteklas tickets op de Thalys.
Thalys schapt het eten veel meer. Tot 4 jaar geleden kon je nog een best lekkere maaltijd halen in de welcome bar voor een redelijke prijs (denk €9,80 voor een Lasagna), ik deed dit ook regelmatig. Nu wordt het buffetrijtuig idd half opgeofferd voor gewone zitplaatsen met een koffie- en snoepautomaat; ik vraag me af of de warme maaltijd er nog wel in blijft of dat het tot voorverpakte wraps blijft of alleen als je van te voren wat bestelt.
De Thalys is van oudsher erg gericht op de zakenreiziger. 10 jaar geleden was denk ik de helft van de klanten dat nog; terwijl nu (PC) ook doordeweeks ik maar weinig stereotype zakenreizigers en veel toeristen zie, zelfs in de eerste klas. En de Nederlander is natuurlijk gewend aan een boterham met kaas voor onderweg.
duikgek89 schreef: zo 09 jan 2022, 23:29 Niemand zal in zo'n IC verplicht worden het hele stuk mee te rijden. Daarmee moet je ook van Arnhem naar Oss of van Gent naar Kortrijk kunnen. Is je rit langer, blijf je langer zitten. Is je rit korter dan stap je eerder uit.

Treinpaden en planning, daar ben ik niet in thuis. Ik denk als iemand die zo nu en dan eens de trein probeert en meestal in de auto uitkomt voor de volgende trip. Ik snap best dat er wat uitdagingen zijn om allesgoed in elkaar te passen. Ik snap ook dat er wat beveiling e.d. geregeld moet worden.
Echter, de rest van de onwil van NS, NMBS, Prorail en politici, is gewoon stompzinnig gekonkel.
Treinpaden inplannen is écht wel heel complex. Ik zit op busplanning, dat is al lastig maar die bussen kunnen elkaar nog inhalen op de openbare weg of op busstations. Ik heb diep respect voor mijn collega's aan de spoorkant. Ik zie letterlijk dat een extra spitsstel de hele dag door blijft rijden omdat er geen plek is op Amersfoort om die trein na de ochtendspits naar het opstelterrein te laten rijden, omdat de tijden vast zitten aan de kering in Barneveld en Ede, terwijl de treinen in Amersfoort vast zitten aan de intakking bij Zwolle, waar aan de andere kant de treinen bij Ede ook vast zitten aan de koppeling in Arnhem, wat weer bepaald wordt door het enkelspoor in Deventer-Wijhe, wat ook weer aan Zwolle geknoopt zit.

Ik ben het wel met je eens dat er onwil is tussen NS, NMBS en politici. Het idee van een trein Gent-Breda-Eindhoven is een goede, er is namelijk (door de snelweg) best een grote verkeersrelatie Antwerpen-Eindhoven terwijl er tegelijkertijd vele verkeersproblemen zijn.
Je zou zelfs dat door kunnen trekken met een trein Lille-Gent-Antwerpen-Breda-Eindhoven-Duisburg. Dat hoeft ook niet één trein te zijn, mag ook met bijv. een crossplatform in Breda of Eindhoven. Het os voor de reiziger Lille-Duisburg ook zeker niet de beste optie maar echt een dakpantrein, waar verschillende relaties elkaar aanvullen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 10 jan 2022, 20:47

^^ Is Lille-Antwerpen niet sneller via Brussel? Dan kan je de trein beter beginnen/eindigen in West-Vlaanderen, Brugge of Oostende bijvoorbeeld.
Er wordt door Nederland en België vaak enkel naar de Noord-Zuid verbindingen gekeken, waardoor dit soort potentiële verbindingen genegeerd worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 jan 2022, 21:32

^^ Ja, Lille loopt inderdaad over Brussel. Het is zeker waar dat we in Nederland altijd kijken naar Noord-Zuid-verbindingen in België. Dat zie je ook altijd in discussies over een E40. Maar ja, het economische zwaartepunt zit dan ook op de combinatie van de ABC-corridor en de Vlaamse Ruit. In Gent heeft een Nederlander nog net wat te zoeken; verder westelijk trek je alleen toeristisch verkeer. Dus een trein Eindhoven-Oostende staat dan vooral mooi op de kaart, maar waarom had je hem ook alweer? Help je niet meer Noord-Brabanders met een goede Eindhoven-Brussel die in Antwerpen goede aansluitingen geeft op een trein naar Gent en Brugge?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 10 jan 2022, 21:50

^^ Je helpt de Noord-Brabanders misschien meer met een trein Eindhoven-Brussel, maar de West- en Oost-Vlamingen weer een heel stuk minder. Uiteindelijk wordt het waarschijnlijk een kwestie van wat goed in de dienstregeling uitkomt. Zowel de lijn Antwerpen-Brussel als de lijn Antwerpen-Gent zitten vrij vol, waardoor je een Belgische IC moet schrappen en de IC naar Eindhoven in dat pad moet leggen. Om de regionale reiziger geen achteruitgang te geven zal je door moeten rijden tot het eindpunt van de IC die je geschrapt hebt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jan 2022, 22:04

Vinny schreef: ma 10 jan 2022, 19:35
duikgek89 schreef:Niemand zal in zo'n IC verplicht worden het hele stuk mee te rijden. Daarmee moet je ook van Arnhem naar Oss of van Gent naar Kortrijk kunnen. Is je rit langer, blijf je langer zitten. Is je rit korter dan stap je eerder uit.
Maar je kunt wel bepaalde treinkaartjes niet verkopen. Vroeger stopten sommige internationale treinen wel in Emmerich, maar kon je er formeel niet heenreizen vanuit Nederland.
In de tijd van de Eurocity's kon het nog wel, maar de laatste reed zo rond 2003 geloof ik.

Daarna stopten de CityNightLine-nachttreinen wel in Emmerich, maar dat was alleen een instapstation. Dat gebeurt met nachttrein wel vaker: 's avonds alleen instappen, 's ochtends alleen uitstappen. En met reserveringsplicht is dat ook makkelijk af te dwingen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 jan 2022, 22:38

Coen Tunnel schreef: ma 10 jan 2022, 22:04
In de tijd van de Eurocity's kon het nog wel, maar de laatste reed zo rond 2003 geloof ik.
Op de EC’s naar Zwitserland, die het nog het langste hebben volgehouden, was Emmerich een reguliere stop. Nachttreinen zullen een eerder divers verhaal zijn geweest. Bij gebrek aan loc die beide systemen aan kon, moest in Emmerich gestopt worden. En dan gaat toch meestal de deur open, of je nou formele halte bent of niet. Wel instappen, alleen uitstappen enz zal een beetje de smaak van het moment zijn geweest - mogelijk ook afhankelijk van het precieze tijdstip dat je er passeerde. Ik ken uit het ICE-tijdperk in ieder geval ook wel het verhaal dat een CNL de enige verbinding van Nederland naar Emmerich was.
En met reserveringsplicht is dat ook makkelijk af te dwingen.
Voor wat het waard is: ik heb nog best wel eens de Thalys gepakt van Amsterdam Centraal naar Schiphol, dat richting Parijs alleen instapstation is. Kwestie van instappen bij een deur waar geen conducteur staat, ergens gaan zitten waar geen reservering staat vanaf Amsterdam en er verder op vertrouwen dat kaartcontrole altijd pas ná Schiphol komt. Zal vermoedelijk ook wel werken bij Schiphol-Amsterdam Centraal, maar die gelegenheid deed zich nooit zo voor (je praat over een tijd dat ik vaak op zondag vroeg in de avond naar Schiphol moest, en dan kwam ik zo aan op Centraal rond vertrektijd Thalys).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 jan 2022, 23:24

Pino schreef:Bij gebrek aan loc die beide systemen aan kon, moest in Emmerich gestopt worden. En dan gaat toch meestal de deur open, of je nou formele halte bent of niet. Wel instappen, alleen uitstappen enz zal een beetje de smaak van het moment zijn geweest - mogelijk ook afhankelijk van het precieze tijdstip dat je er passeerde. Ik ken uit het ICE-tijdperk in ieder geval ook wel het verhaal dat een CNL de enige verbinding van Nederland naar Emmerich was.
Als je geluk had en je kon een 'sparpreis' aanbieding op de kop tikken voor 30 euro in de CNL, kon je wel goedkoper uit zijn dan een direct kaartje Amsterdam-Emmerich uit de automaat halen. Dat was schreeuwend duur (zo rond de 50 euro) omdat gerekend werd via Duisburg.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 11 jan 2022, 0:24

Pino schreef: ma 10 jan 2022, 22:38
Coen Tunnel schreef: ma 10 jan 2022, 22:04
Op de EC’s naar Zwitserland, die het nog het langste hebben volgehouden, was Emmerich een reguliere stop. Nachttreinen zullen een eerder divers verhaal zijn geweest. Bij gebrek aan loc die beide systemen aan kon, moest in Emmerich gestopt worden. En dan gaat toch meestal de deur open, of je nou formele halte bent of niet. Wel instappen, alleen uitstappen enz zal een beetje de smaak van het moment zijn geweest - mogelijk ook afhankelijk van het precieze tijdstip dat je er passeerde. Ik ken uit het ICE-tijdperk in ieder geval ook wel het verhaal dat een CNL de enige verbinding van Nederland naar Emmerich was.
En met reserveringsplicht is dat ook makkelijk af te dwingen.
Voor wat het waard is: ik heb nog best wel eens de Thalys gepakt van Amsterdam Centraal naar Schiphol, dat richting Parijs alleen instapstation is. Kwestie van instappen bij een deur waar geen conducteur staat, ergens gaan zitten waar geen reservering staat vanaf Amsterdam en er verder op vertrouwen dat kaartcontrole altijd pas ná Schiphol komt. Zal vermoedelijk ook wel werken bij Schiphol-Amsterdam Centraal, maar die gelegenheid deed zich nooit zo voor (je praat over een tijd dat ik vaak op zondag vroeg in de avond naar Schiphol moest, en dan kwam ik zo aan op Centraal rond vertrektijd Thalys).
Dat is dus gewoon zwartrijden. Dan stopt de Intercity Amsterdam-Lelystad ook in Weesp, als je aan de handrem trekt :hahaHAHA:
Ik heb wel een aantal keer Amsterdam-Rotterdam gedaan met de Thalys, mét kaartje, iets dat Thalys en NSI niet aanbieden maar NMBS wel.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 11 jan 2022, 7:20

IIVQ schreef: di 11 jan 2022, 0:24 Ik heb wel een aantal keer Amsterdam-Rotterdam gedaan met de Thalys, mét kaartje, iets dat Thalys en NSI niet aanbieden maar NMBS wel.
Ik kan nu gewoon een kaartje kopen op NSI van Rotterdam naar Amsterdam voor morgenochtend (21 Euro enkele reis)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 11 jan 2022, 8:46

^^ Ah, keuk. Dat is dan nieuw.