Tot daar alles best. Maar er zit een verschil tussen voorrang geven en langere tijd stilstaan. Dan zal misschien nóg worden gezegd dat langere tijd stilstaan de enige manier is om de gewone dienstregeling niet in de weg te zitten, maar als dat dan is hoe liberalisatie op het spoor werkt -als je niet NS heet, ben je supertraag- zitten we nog steeds met een verkapt monopolie en een monopolist die alleen de meest rendabele verbindingen aanbiedt. Daar was liberalisatie toch juist niet voor bedoeld?Vinny schreef: ↑do 23 jun 2022, 18:29Het is natuurlijk vrij logisch dat ze niet de snelste' treinpaden toegewezen krijgen. Intercity's moeten in Nederland gewoon op elkaar aansluiten. Het zou niet te verkopen zijn als er aansluitingen in Utrecht om zeep worden geholpen omdat er een paar ski-treinen tussendoor gepropt worden.Eerdere private nachttreinen werden in Nederland gewoon op heel slechte treinpaden gezet, waardoor je alleen al tijd verloor.
Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
-
- 2x3 autosnelweg
Zakelijk is het sowieso niet echt interessant denk ik. Dan wil je gewoon om 08:00 op DUS of AMS weg en in de avond terug, geen spoor expedities.Coen Tunnel schreef: ↑do 23 jun 2022, 12:14Voor zakenreizigers niet interessant op deze manier. Tenminste, niet naar Barcelona, en de andere bestemmingen zijn minder interessant voor zakenreizigers. Voor toeristen wel een interessante verbinding.
Daarbij beoordeel je zakelijk de prijzen ook wat anders dan prive.
Maar naar Barcelona gaan ook veel toeristen, kun je die iets bieden met 1900 vertrek in Amsterdam en 09:00 a 10:00 aankomst Barcelona, dan is dat naar mijn idee de overweging waard.
Vertrek voor 1800 met aankomst na middaguur, dat haalt niks uit. Na een werkdag vertrekken is dan nogal wat gehaast, dus pak je een dag later; van je aankomstdag schiet echter ook niet veel over.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 23 jun 2022, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Voorzitter
De nachttreinen tussen Amsterdam en Zürich en tussen Amsterdam en München hadden, in ieder geval toen het nog CityNightLine was, toch de nodige zakelijke reizigers. Maar dan was het iets van vertrek om 21:00 uur en aankomst rond 08:00 uur. Als je dan in een slaapcoupé kan slapen, dan kan dat voor de zakelijke reiziger ook een aantrekkelijke reisoptie zijn, misschien nog wel prettiger dan een vroege vlucht pakken.duikgek89 schreef: ↑do 23 jun 2022, 20:01Zakelijk is het sowieso niet echt interessant denk ik. Dan wil je gewoon om 08:00 op DUS of AMS weg en in de avond terug, geen spoor expedities.Coen Tunnel schreef: ↑do 23 jun 2022, 12:14Voor zakenreizigers niet interessant op deze manier. Tenminste, niet naar Barcelona, en de andere bestemmingen zijn minder interessant voor zakenreizigers. Voor toeristen wel een interessante verbinding.
Daarbij beoordeel je zakelijk de prijzen ook wat anders dan prive.
Maar naar Barcelona gaan ook veel toeristen, kun je die iets bieden met 1900 vertrek in Amsterdam en 09:00 a 10:00 aankomst Barcelona, dan is dat naar mijn idee de overweging waard.
Vertrek voor 1800 met aankomst na middaguur, dat haalt niks uit. Na een werkdag vertrekken is dan nogal wat gehaast, dus pak je een dag later; van je aankomstdag schiet echter ook niet veel over.
Als ik voor werk naar Zwitserland zou moeten (we hebben een vestiging in de buurt van Zürich), zou ik het wellicht overwegen.
Edit: ik heb even gekeken. Tegenwoordig vertrek uit Amsterdam 20:30, aankomst in Zürich 08:05. Terug om 21:59, aankomst 09:14 (momenteel vanwege werkzaamheden drie kwartier later, maar normaal dus 09:14).
-
- 2x3 autosnelweg

-
- expressweg
Wat dat betreft lijkt het mij interessant om te zien of de Thalysstellen na vervanging omgebouwd kunnen worden tot slaaptrein. Dan zou je een nachttrein kunnen rijden die Barcelona - Brussel non-stop doet met 300 km/u. Dan zou zelfs een nachttrein Amsterdam -Madrid interessant kunnen worden.
-
- autoweg
En de DB heeft ook met Talgo IV's gereden in Duitsland, ik heb er in geslapen, heerlijk materieel. Maar dat ze naar Zwitserland, Italië, Portugal en Duitsland gingen is irrelevant als je naar België en Nederland moet.Coen Tunnel schreef: ↑do 23 jun 2022, 18:19Die Talgo IV's werden ook ingezet naar Zwitserland en Italië, alsmede naar Portugal. Die zullen wellicht geen specifieke toelating hebben gehad voor andere landen, maar dat is misschien nog te regelen.
-
- Voorzitter
Tot dusverre is het nog niet gebeurd, althans, niet in Europa (misschien in China?) dat er hogesnelheidsnachttreinen met slaapaccomodatie zijn.verfmeer95 schreef: ↑do 23 jun 2022, 21:54 Wat dat betreft lijkt het mij interessant om te zien of de Thalysstellen na vervanging omgebouwd kunnen worden tot slaaptrein. Dan zou je een nachttrein kunnen rijden die Barcelona - Brussel non-stop doet met 300 km/u. Dan zou zelfs een nachttrein Amsterdam -Madrid interessant kunnen worden.
Wel zijn er in Frankrijk wat nachtelijke reguliere TGV's, en in Duitsland redelijk wat nachtelijke ICE's, die overigens de Neubaustrecken 's nachts vermijden.
-
- expressweg
Als de Thalys treinen vervangen gaan worden, dan denk dat deze treinen een enkeltje sloop gaan krijgen.verfmeer95 schreef: ↑do 23 jun 2022, 21:54 Wat dat betreft lijkt het mij interessant om te zien of de Thalysstellen na vervanging omgebouwd kunnen worden tot slaaptrein. Dan zou je een nachttrein kunnen rijden die Barcelona - Brussel non-stop doet met 300 km/u. Dan zou zelfs een nachttrein Amsterdam -Madrid interessant kunnen worden.
-
- verkeersader

-
- autoweg
Ongetwijfeld. Maar als Sunweb denkt dat daar een markt is, waarom zou Thalys dan niet zelf rijden (doen ze al naar zuid-Frankijk met de Zonthalys). Daarbij heeft Thalys geen enkele plicht om hun oud materieel te verkopen.
SNCF heeft ook al een heel opstelterrein vol oude TGV's staan. Liever laten verrotten dan laten slopen (duur) of verkopen (concurrentie? Mais non!).
Een nacht-TGV met ligplaatsen zou ik ook leuk vinden, maar ik denk niet dat het daar van komt. Bedenk je ook dat een TGV rond 2500 km per dag rijdt. Dat haal je niet door één nachttrein per dag te rijden. Het is inefficient (dus duur) inzet van je materieel.
En een TGV is krap. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien met ligplaatsen.
SNCF heeft ook al een heel opstelterrein vol oude TGV's staan. Liever laten verrotten dan laten slopen (duur) of verkopen (concurrentie? Mais non!).
Een nacht-TGV met ligplaatsen zou ik ook leuk vinden, maar ik denk niet dat het daar van komt. Bedenk je ook dat een TGV rond 2500 km per dag rijdt. Dat haal je niet door één nachttrein per dag te rijden. Het is inefficient (dus duur) inzet van je materieel.
En een TGV is krap. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien met ligplaatsen.
-
- Voorzitter
Die kunnen ook langs de ramen, in de lengterichting. Zoals de door jou al eerder genoemde Duitse Talgo's hadden: https://www.360cities.net/image/talgo-n ... ch-hamburg
Zoiets moet in een TGV ook wel passen. Zespersoonscompartimenten zoals in traditionele nachttreinen niet, maar bij nieuwe nachttreinconcepten zoals van de ÖBB zie je dat men daar ook langzaamaan vanaf stapt.
-
- 2x4 autosnelweg
Je kunt wel veel minder reizigers meenemen dan in een trein met opstelling voor dagvervoer.
-
- Forumbeheerder
Het is publiek geheim dat SNCF uit alle macht wilt voorkomen dat uitgerangeerde TGV-treinstellen in handen komen van derde partijen om zo concurrentie aan te gaan met de SNCF. Wat vergelijkbaar met de NS 1200 soap eind jaren 1990 in Nederland.Rogier schreef: ↑vr 24 jun 2022, 8:29Als de Thalys treinen vervangen gaan worden, dan denk dat deze treinen een enkeltje sloop gaan krijgen.verfmeer95 schreef: ↑do 23 jun 2022, 21:54 Wat dat betreft lijkt het mij interessant om te zien of de Thalysstellen na vervanging omgebouwd kunnen worden tot slaaptrein. Dan zou je een nachttrein kunnen rijden die Barcelona - Brussel non-stop doet met 300 km/u. Dan zou zelfs een nachttrein Amsterdam -Madrid interessant kunnen worden.
-
- autoweg
Halen ze die 2500km wel? Ik kan me vooral artikelen voor de geest halen over hoe inefficiënt de TGV-treinstellen gebruikt worden, en soms slechts 6 uur per dag ingezet worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Als er behoefte is aan slaaptreinen op hoge snelheid, ligt het dan niet méér voor de hand dat SNCF die zelf gaat exploiteren? Al dan niet door zelf kaartjes te verkopen, al dan niet door treinen en personeel te verhuren aan reisaanbieders.
Zij hebben materieel dat omgebouwd kan worden, toegang tot het spoor en lokale partners. Het betreft een nieuw product waarmee je nieuwe doelgroepen kunt aanspreken die nu niet in de TGV stappen dus ik voorzie weinig kannibalisme van de bestaande dienstregeling overdag. Door het zelf te doen voorkomt SNCF dat een ander met afgeschreven materieel aan de haal gaat of op een andere manier in dit gat stapt. DB zou hetzelfde kunnen doen met verouderde ICE's. Zelfs als je slaaptreinen 'maar' 200+ zou laten rijden bied je een aantrekkelijker alternatief voor bestaande slaaptreinen en kun je in dezelfde tijd verdere bestemmingen bereiken.
Zij hebben materieel dat omgebouwd kan worden, toegang tot het spoor en lokale partners. Het betreft een nieuw product waarmee je nieuwe doelgroepen kunt aanspreken die nu niet in de TGV stappen dus ik voorzie weinig kannibalisme van de bestaande dienstregeling overdag. Door het zelf te doen voorkomt SNCF dat een ander met afgeschreven materieel aan de haal gaat of op een andere manier in dit gat stapt. DB zou hetzelfde kunnen doen met verouderde ICE's. Zelfs als je slaaptreinen 'maar' 200+ zou laten rijden bied je een aantrekkelijker alternatief voor bestaande slaaptreinen en kun je in dezelfde tijd verdere bestemmingen bereiken.
-
- 4x5 autosnelweg
Staatsbedrijf en Frans. Nee dus. Die werken volgens het principe: wij verkopen alleen ijs in de winter, want dan zijn we minder geld kwijt aan de koeling. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Nou zijn er ook in de wereld van de sprinkhaankapitalisten genoeg gevestigde bedrijven die het ontginnen van dit soort markten liever overlaten aan jonge start-up honden. Minder afbraak-risico voor het bedrijf, dat soort start-up-lui kunnen op lage kostenbasis opereren en hoofdkantoor hoeft geen vinger aan de pols te houden wat in hun naam gebeurt etc. En als het een succes wordt, kan de gevestigde naam altijd nog wel een inhaalslag maken. Intelligent follower zijn, noem je dat dan …
Maar goed, in die rol kun je handig en onhandig opereren. De SNCF pakt het zus aan; Deutsche Bahn heeft rond 2005 nog eens een verrekt goede deal gedaan door afgedankte Interregio-bakken nog een paar jaar aan NS te leasen. Die treinstellen stonden in Duitsland te verroesten en NS had door slecht management te weinig treinstellen, dus dat was win-win behalve voor wat dat NS toen totaal gekost heeft. DB deed dat overigens niet op eigen boek, maar via een joint venture waarin zij die afgeragde treinstellen inbracht. Raakt vermoedelijk aan mijn algemenere punt hierboven.
Maar goed, in die rol kun je handig en onhandig opereren. De SNCF pakt het zus aan; Deutsche Bahn heeft rond 2005 nog eens een verrekt goede deal gedaan door afgedankte Interregio-bakken nog een paar jaar aan NS te leasen. Die treinstellen stonden in Duitsland te verroesten en NS had door slecht management te weinig treinstellen, dus dat was win-win behalve voor wat dat NS toen totaal gekost heeft. DB deed dat overigens niet op eigen boek, maar via een joint venture waarin zij die afgeragde treinstellen inbracht. Raakt vermoedelijk aan mijn algemenere punt hierboven.
-
- stadsweg

Die rijtuigen (de ICL tenminste, ICK niet) doen tot op heden nog dienst bij Flixtrain, zo afgeragd waren ze dus niet. Nu heeft Flixtrain ze recentelijk gerenoveerd, maar tot grofweg 2020/2021 reden de BimZ nog gewoon met het oude interieur en zelfs gedeeltelijk in NS-kleuren rond. Te zien in bijvoorbeeld deze video uit november 2018 in Düsseldorf:
https://youtu.be/C3mAAJpCVY8
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op di 28 jun 2022, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
ICL zegt mij even niets, maar die ICK-rijtuigen waren helemaal prima. Afgeragd waren die Belgische K4-bakken...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg

Op het moment van uitlevering waren dit hoe dan ook dingen die niet meer aan Duitse Fern-standaard voldeden, maar die lat lag niet heel laag ofzo. Tijdens de NS-lease zijn ze ook wel van wat meer dan een lik verf voorzien. Ze kwamen aan in Interregio-stijl, toen zag je ineens wit-rode treinen op Nederlands net die niet de IC Berlijn waren. Nadat er genoeg geleverd waren, kon NS er weer een aantal uit dienstregeling halen en omkatten naar treinen op NS-standaard. Alleen aan wat structurelere dingen als deuren kon je nog goed de herkomst zien. Grappig dat die livery dus ook in het derde leven van de treinstellen dus is blijven hangen, net zoals het tweede leven begon met de livery van het eerste.
-
- stadsweg
ICK = IC korte termijn, dat zijn voormalige DB IC rijtuigen die de NS had overgekocht (150 stuks) van DB. Waren met name herkenbaar aan de coupés met 6 zitplaatsen. Hebben uiteindelijk van ongeveer 2002 tot 2009 dienstgedaan en zijn toen jarenlang in Nijmegen opgesteld geworden. 40 stuks zijn verkocht aan een Zweeds bedrijf, de rest is gesloopt.Wouter N14 schreef: ↑di 28 jun 2022, 20:23 ICL zegt mij even niets, maar die ICK-rijtuigen waren helemaal prima. Afgeragd waren die Belgische K4-bakken...
ICL = IC lease, dat waren ongeveer 100 DB IR (huidige RE) rijtuigen die de NS had geleased van DB. Die hadden ook coupés, maar hadden daarnaast meer 'open' ruimtes. Die hebben van 2006 tot 2010 rondgereden, zijn na hun lease terug naar Duitsland teruggegaan en zijn voor een deel bij Flixtrain beland.
Het mooie van dat oude spul was overigens dat het allemaal een toelating had voor een Vmax van 200 km/u, de IC Direct met Nederlandse ICRm rijtuigen kan niet harder dan 160... De oude ICL rijtuigen doen nu bij Flixtrain wel 200 op Duitse Neubaustrecken, dat is wel een interessante ervaring met de ramen wagenwijd open

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Die ICL reden volgens mij Amsterdam - Amersfoort. Heb ik nog heel veel ingezeten tijdens mijn stage in Amersfoort, op de route Haarlem - Amersfoort.
DAt waren nog fijnere rijtuigen als ICK. Echt degelijk Duits spul. Niet van dat neppe plastice spul als VIRM, maar gewoon veel metaal, robuuste tafeltjes, comfortabele stoelen enzo.
DAt waren nog fijnere rijtuigen als ICK. Echt degelijk Duits spul. Niet van dat neppe plastice spul als VIRM, maar gewoon veel metaal, robuuste tafeltjes, comfortabele stoelen enzo.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x5 autosnelweg
En met bordjes 'Regionaal Express Amsterdam-Amersfoort' 

-
- autoweg
Je omgeleide treinritten via de Hofpleinlijn zullen dan van voor mei/juni 2006 moeten zijn geweest want in 2006 werd de lijn aan het treinverkeer onttrokken om er een veredelde metro van te gaan maken.Wouter N14 schreef: ↑di 28 jun 2022, 22:52Ik heb héél veel tijd in ICK doorgebracht tussen Den Haag en Breda tijdens mij studie
Ik herinner het mij als comfortabel en degelijk materieel. E ik denk niet dat ik ooit in een ICL heb gezeten, dat was net na mijn studie. Oh, en volgens mij was het ook met ICK dat ik een omleiding had via de Hofpleinlijn
![]()
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 4x3 autosnelweg
Die leasing-deal die ik beschreef was als ik me goed herinner van 2007.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar dat is dus een ander treintype. ICK reed toen al.
-
- woonerf
Er komt een vierde Eurostarrit per september naar Amsterdam: https://www.spoorpro.nl/materieel/2022/ ... en-londen/
-
- 2x5 autosnelweg
Toe maar, maar liefst een half uur verkorting naar Berlijn, van 6 uur en 20 minuten naar 5 uur en 50 minuten!
En dat al in december 2023:
https://www.at5.nl/artikelen/216797/int ... ur-sneller
En dat al in december 2023:

https://www.at5.nl/artikelen/216797/int ... ur-sneller
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 4x3 autosnelweg
Tja, dat ga je met de auto niet sneller doen, en het brengt eindelijk ook eens een materieel voordeel ten opzichte van de ICE-omweg over Duisburg. Maar dat laatste gaat natuurlijk op enig moment ophouden door uitbouw van de ICE-lijn Dortmund-Hannover die naar 300 km/h moet, dus ik blijf erbij dat de toekomst van treinen Nederland - Berlijn ligt op routes die aansluiten op die lijn (hetzij met cross-platform overstap in Duisburg, hetzij rechtstreeks over het bochtje Oberhausen-Essen). Als we met dat in het achterhoofd dan ook zelf de aanleg van de HSL Oost weer eens durven te overwegen, haal je treinen over Oldenzaal al helemaal drie keer in.
Dus ik denk dat je investeringen bij Oldenzaal toch een beetje moet zien als iets dat in de komende jaren wat verlichting moet brengen, maar wat op lange termijn weinig gaat brengen. Een kosten-baten-analyse moet wat mij betreft in dat licht worden gemaakt. Maar ik weet niet wat de kosten zijn, dus ik kan hem niet maken. Goed mogelijk dat dit in de categorie laaghangend fruit valt, en dat het best goed uit kan terwijl je toch nog 15 jaar zult moeten wachten op de echte klapper over Dortmund-Hannover. Ik vind het het hoe dan ook niet waard om smalend over te doen. Spoor is een logge wereld door de infrastructuur waar het overheen moet, maar men probeert tenminste.
Dus ik denk dat je investeringen bij Oldenzaal toch een beetje moet zien als iets dat in de komende jaren wat verlichting moet brengen, maar wat op lange termijn weinig gaat brengen. Een kosten-baten-analyse moet wat mij betreft in dat licht worden gemaakt. Maar ik weet niet wat de kosten zijn, dus ik kan hem niet maken. Goed mogelijk dat dit in de categorie laaghangend fruit valt, en dat het best goed uit kan terwijl je toch nog 15 jaar zult moeten wachten op de echte klapper over Dortmund-Hannover. Ik vind het het hoe dan ook niet waard om smalend over te doen. Spoor is een logge wereld door de infrastructuur waar het overheen moet, maar men probeert tenminste.