Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Bericht door mavas » di 13 sep 2022, 16:31

Ik vergeleek het met het vliegtuig, die (los van de problemen op Schiphol) het qua reistijd blijft winnen van de trein. Dat half uurtje winst zal niet zorgen voor een massale overstap op de trein naar Berlijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 13 sep 2022, 16:43

Zolang je op Schiphol 4 uur van te voren aanwezig moet zijn en dan alsnog je vlucht kan missen dan wint de trein het al snel hoor.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 13 sep 2022, 16:45

Dat dus. Let maar op: dat vliegen kan nog véél onaantrekkelijker gemaakt worden. En dan is de trein stiekem toch zo gek nog niet voor dit soort reizen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 sep 2022, 17:21

Laat het zo zijn dat je met een perfect functionerend Schiphol met een uur of 3.30 uur van middenin Amsterdam naar middenin Berlijn kunt komen. Dan heb je vrijwel geen marge opgenomen voor ergens een langere wachtrij of drukte onderweg (laat staan bagage inchecken), dus wie op safe gaat zal eerder met 4 uur rekenen. Ja, dat is een uur of twee sneller dan wat je met een beter uitgebouwde trein zou kunnen bereiken. En geen nieuwbouwproject voor HSL zal dat ooit kunnen veranderen. Maar dat hoeft ook niet: er valt sowieso al een zekere winst te behalen onder de grote groep mensen die wat verder naar het oosten vertrekt. Maar ook ondergetekende inwoner van de hoofdstad (voor wie een rit naar Schiphol ongeveer evenveel tijd kost als naar Centraal) gaat uiteindelijk liever een 5.30 uur werken in de trein (en dan nog een uurtje voor- en na-transport) dan vier uur in rijen staan of kort in vervoersmiddelen zitten zoals je met een vlucht zou krijgen - waarin dan misschien nog een 1.00-1.30 uur werktijd over is onderweg.

Nou zitten er in dit spel wel wat variabelen. Hoever van Centraal Station begin/eindig ik, oftewel hoeveel voor- en natransport heb je? En hoe laat moet ik ter plaatse zijn c.q. hoe laat kan ik ter plaatse weg? Alleen al die laatste factor kan eraan bijdragen dat je toch liever die snelle optie pakt, ook al ben je naar je gevoel vooral je tijd aan het verdoen. Maar punt is dat er genoeg Berlijn-trips zijn waar dit prima uit zal kunnen; waarom moet en zal je dan met het vliegtuig omdat het iets sneller is? Anders gezegd: als het verschil tussen trein en vliegtuig niet al te groot is, heb ik er zeker geen bezwaar tegen om die wat langzamere trein te pakken. En een prijsprikkel inbouwen om je dan te laten kiezen voor de optie die veel minder CO2-uitstoot oplevert, vind ik ook te billijken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 sep 2022, 21:28

Amersfoort!

Die mensen kunnen gewoon in de trein instappen en kunnen in Berlijn uitstappen, terwijl als ze zouden vliegen eerst via Schiphol zouden moeten reizen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » wo 14 sep 2022, 21:46

Het is natuurlijk niet zo dat iedereen op of om Schiphol woont. Voor mij neemt het voortransport naar Schiphol al ongeveer een uur in beslag. Dat is net zoveel als naar het dichtstbijzijnde opstapstation voor de IC Berlijn (wat vanuit Dordrecht gezien Amersfoort is). En het nieuwe vliegveld van Berlijn ligt ook niet bepaald dichtbij het centrum van de stad. Voor mensen die wat verder van een luchthaven af wonen kan de trein wel degelijk concurreren, mits vliegen niet meer zo achterlijk goedkoop gehouden wordt, en de Intercity Berlijn vaker gaat rijden.

Maar uiteraard geldt hetzelfde voor andere verbindingen, zoals de Eurostar naar Londen en de Thalys naar Parijs.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 14 sep 2022, 22:18

Op zich is het treinaanbod met eens per 2 uur een trein prima gezien de vraag. We moeten niet de suggestie wekken dat er een businesscase is om elk uur te rijden.

De bestemming Berlijn lijkt me niet sterk genoeg om uit zichzelf een hele trein vanuit Nederland te vullen. Het is het aantal stops en de integratie in het binnenlands verkeer wat maakt dat de dienst populair is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 sep 2022, 8:37

In principe rijdt er elk uur een trein, alleen begint/eindigt de andere trein in Münster. Daar heb je als Nederlander niet veel aan ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 16 sep 2022, 8:10

De IC's via Münster rijden noord-zuid, Emden - Ruhrgebiet en Hamburg - Ruhrgebiet. Er is een IC 32 die onregelmatig vanuit het Ruhrgebiet via Bielefeld en Hannover doorgetrokken wordt naar Berlijn, maar die geeft ook geen uurdienst. De trein uit Amsterdam is de enige klokvaste IC naar Berlijn, elke 2 uur.