Afbeelding

Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg

Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Bericht door Lekkere Kwal » di 02 mei 2023, 23:03

^^ maar vanuit Barneveld kom je toch op verkeerd spoor als men de overgebleven verbinding ri Arnhem zou gebruiken? Dat betekent een handmatig pad met toestemming en dus niet praktisch bruikbaar voor een doorgaande dienst waar Peter op doelt.

edit: Dit is overigens niet anders dan andere regiolijntjes zoals Kamperlijn op Zwolle of RijnGouwelijn op Gouda. Ik zou er niet al te veel complottheorieën achter gaan zoeken maar eerder standaardbeleid voor alles wat niet op onder het HRN valt.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » wo 03 mei 2023, 0:10

^^ De term¨verkeerd spoor¨klopt niet in dit geval en doelt op een spoorbeveiliging van het spoor wat eigenlijk niet gebruikt wordt in een bepaalde richting en dat was vaak het linkerspoor.
Voorbeeld hiervan is Olst-Zwolle die(nog)Verkeerd Spoor rijden heeft. Dit betekent dat als er links gereden moet worden daar er eerst een lastgeving geregeld moet worden. Dit VS zal over niet al te lange tijd vervangen worden door een linkerspoorbeveiliging met lange permissieve blokken met voorseinen en dus ik een lastgeving niet meer nodig.
In de lastgeving staan ook de opdrachten waar aan een machinist moet houden in het geval van Olst-Zwolle betekent dat voor elke overweg afremmen tot 40km/h en dat is waarom VS aldaar wordt vervangen maar zoals op mijn link was dat niet het geval voor de VS tussen Baarn en Hilversum waar wel de maximum snelheid van 130 op bijna het gehele traject gereden mocht worden(intussen is er een linkerpoorbeveiliging aanwezig daar)
VS houdt ook niet automatisch in dat het om een linkerspoorbeveiliging gaat want Roosendaal-Essen heeft ook een VS alleen daar is het dus een rechterspoorbeveiliging.
Dus van verkeerd spoor is hier geen sprake en wat bedoel je met handmatig? Als een doorgaande trein langs spoor 4 komt zal dit sein ook op groen gezet moeten worden dus wat is daar de extra handeling in?
Ik zal niet zeggen dat het ideaal is maar ik begrijp niet wat het punt is,zolang er geen trein geparkeerd staat langs spoor 1 kan er gewoon een trein over dat spoor passeren alleen als het naar Arnhem moet blokkeert het de gehele oostkant en dat is alles behalve wenselijk.
http://marcrpieters.nl/bevtypen.html

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 03 mei 2023, 8:51

Rogier schreef: di 02 mei 2023, 19:14 Eerst maar eens aanbesteden, want de NS, enz. weigert te investeren in extra treinmaterieel. Bijvoorbeeld bij Eurostar / Thalys neemt aantal reizigers flink toe, maar extra TGV's bestellen ho maar.
Dit laat duidelijk zien dat de markt hier totaal niet werkt, want normaal zou je verwachten dat men extra materieel zou gaan bestellen.
Internationaal vervoer is vrij, daar is niets aan aan te besteden.
Extra materieel is besteld (BR408, ICNG), maar duurt lang. De huidige ICE3 is blijkbaar een slecht product, want dat die na zo korte tijd al zo storingsgevoelig is dat is niet best, en voor Brussel kennen we het Fyra-debacle. Daarbij is het natuurlijk "lastig" en duur om voor zo'n marginale verbinding (vergeleken met waar de ICE verder wordt ingezet) materieel toe te laten. BR407 zou ook naar Nederland kunnen, maar er is nooit de moeite genomen om het toe te laten.
Eurostar/Thalys is noodlijdend maar die hebben net hun halve materieelpark vernieuwd (voor de verbinding naar London).
IIVQ schreef: di 02 mei 2023, 19:42 Tsja, zo makkelijk is het niet. De LGV-Nord (Parijs-Lille) zit ramvol, daar kunnen vrijwel geen treinen meer bij.
Wat zit daar ramvol? 1x per uur een trein naar London, 1x per uur een trein naar Lille Flandres, 1 à 2x per uur een trein naar Brussel, dan kom ik op 4 treinen per uur. Wat rijdt daar nog meer dan?
En getrokken treinen gaan regelmatig 160 of zelfs 200 km/h, dat ze internationaal zijn doet daar niets aan af.
Het 100 km/h-probleem is een probleem in Nederland omdat wij trekdropspoor hebben waar Prorail het niet meer voor aandurft om "zware" locs (22,5 ton aslast) zonder beperking toe te laten.
Het grootste deel van het Nederlandse spoor is toegelaten voor D4/100 km/h. D4 is 22,5 ton. Bijvoorbeeld de Vectrons hebben hier last van. Er wordt voor één of twee treinen een ontheffing gegeven, de rest mag niet harder dan 100 km/h.

En in het algemeen: schaarste betekent hogere prijzen. Omdat internationale verbindingen niet onder concessies vallen maar voor eigen rekening gereden moeten worden is het voor de maatschappijen beter om niet te veel aanbod te hebben zodat de treinen die ze rijden goed gevuld zijn met goed betalende reizigers. Het is al aangetoond dat conurrentie tot een beter en goedkoper aanbod leidt, maar veel en goedkope treinen is niet in het belang van de vervoerders.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 03 mei 2023, 9:11

Egbert schreef: wo 03 mei 2023, 8:51
IIVQ schreef: di 02 mei 2023, 19:42 Tsja, zo makkelijk is het niet. De LGV-Nord (Parijs-Lille) zit ramvol, daar kunnen vrijwel geen treinen meer bij.
Wat zit daar ramvol? 1x per uur een trein naar London, 1x per uur een trein naar Lille Flandres, 1 à 2x per uur een trein naar Brussel, dan kom ik op 4 treinen per uur. Wat rijdt daar nog meer dan?
Als ik op de website van de SNCF kijk dan zie ik dat er in het komende uur vanuit Gare du Nord 4 treinen naar het noorden rijden. Daar bovenop komen dan nog 4 treinen vanuit het zuiden, die in Parijs enkel bij Disneyland en het vliegveld stoppen. Dat zijn dus 8 treinen per uur. Het verbaast mij niet als dat de limiet is voor de LGV.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 mei 2023, 9:39

Egbert schreef: wo 03 mei 2023, 8:51Internationaal vervoer is vrij, daar is niets aan aan te besteden.
Extra materieel is besteld (BR408, ICNG), maar duurt lang. De huidige ICE3 is blijkbaar een slecht product, want dat die na zo korte tijd al zo storingsgevoelig is dat is niet best,
Mwa. Die treinen hebben inderdaad de nodige problemen gekend, en momenteel is het wat meer dan voorheen, maar ze zijn ook al zo'n 25 jaar oud. De problemen waren nou ook weer niet zo groot, anders hadden ze het niet al 25 jaar uitgehouden.
Eurostar/Thalys is noodlijdend maar die hebben net hun halve materieelpark vernieuwd (voor de verbinding naar London).
Die treinen waren dan ook zeer intensief gebruikt en voldeden niet meer helemaal aan de standaarden van tegenwoordig. Ze zijn destijds gebouwd met inachtneming van de beperkingen die er bij de opening van de Kanaaltunnel nog waren. De rijtuigen van de e300 zijn ongeveer 9 cm smaller dan die van een gewone TGV, vanwege het krappere profiel van vrije ruimte in de VK, en zijn/waren geschikt voor het rijden met 750 V DC via een derde rail. Dit was nodig toen HS1 nog niet gereed was en Eurostar naar Waterloo Station reed. Maar deze beperkingen waren niet meer nodig toen HS1 opende, waardoor er nu een route is met het gebruikelijke profiel van vrije ruimte zoals op het continent, en met 25 kV 50 Hz AC via een bovenleiding. Daarmee waren er meer mogelijkheden voor wat betreft materieel. En dat ze op een gegeven moment nieuw materieel hebben aangeschaft snap ik wel, het was ook wel nodig. Het oude materieel was soms afgeleefd en het was blijkbaar ook niet de moeite waard te investeren in een grootschalige renovatie van treinen die nu eigenlijk te smal zijn.
Er is volgens mij nog het nodige van/naar de LGV Interconnexion Est.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 03 mei 2023, 10:02

verfmeer95 schreef: wo 03 mei 2023, 9:11
Als ik op de website van de SNCF kijk dan zie ik dat er in het komende uur vanuit Gare du Nord 4 treinen naar het noorden rijden. Daar bovenop komen dan nog 4 treinen vanuit het zuiden, die in Parijs enkel bij Disneyland en het vliegveld stoppen. Dat zijn dus 8 treinen per uur. Het verbaast mij niet als dat de limiet is voor de LGV.
Dat lijkt me een correcte constatering. Maar de vraag is dus hoe reëel het is dat we daar de capaciteit substantieel kunnen verhogen. En niet met 10% ofzo, maar als we willen dat vakantiegangers en zakenreizigers uit de Benelux, Noord-Frankrijk en Engeland massaal met de trein naar Zuid-Frankrijk, Spanje en Italië gaan, in plaats van het vliegtuig of de auto, dan praat je over een veelvoud van het huidige aanbod.

Persoonlijk heb ik totaal niet de indruk dat er veel rek inzit, maar ik constateer ook dat er op losse trajecten als Brussel-Parijs of Brussel-London prima treinverbindingen zijn. Dat functioneert wel, maar als het spoor ten noorden van Parijs nu al een A7 in het Rhônedal dreigt te worden, is het spoor dan überhaupt wel een nuttige oplossingsrichting voor de lange termijn?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 03 mei 2023, 10:05

^^ Duplex-materieel, treinen koppelen en een extra HSL in 't oosten (Charleroi - Reims of Luik - Luxemburg).
Taran 5 schreef: wo 03 mei 2023, 0:10 ^^ De term¨verkeerd spoor¨klopt niet in dit geval en doelt op een spoorbeveiliging van het spoor wat eigenlijk niet gebruikt wordt in een bepaalde richting en dat was vaak het linkerspoor.[...] Dit betekent dat als er links gereden moet worden daar er eerst een lastgeving geregeld moet worden.
Dus van verkeerd spoor is hier geen sprake en wat bedoel je met handmatig? Als een doorgaande trein langs spoor 4 komt zal dit sein ook op groen gezet moeten worden dus wat is daar de extra handeling in?[...]
Ik zal niet zeggen dat het ideaal is maar ik begrijp niet wat het punt is,zolang er geen trein geparkeerd staat langs spoor 1 kan er gewoon een trein over dat spoor passeren alleen als het naar Arnhem moet blokkeert het de gehele oostkant en dat is alles behalve wenselijk.
Met handmatig bedoelde ik lastgeving of iets anders boven de normale dienstuitvoering. Mijn redenering ging op basis van
Afbeelding
Correct me if I'm wrong, maar zover mij bekend wissel 197 zit namelijk niet in Ede, maar vlak voor (volgend) station Wolfheze. Dat zou dus betekenen dat de doorgaande trein 3 (of zelfs 4?) overwegen linksrijdend kruist voordat naar het rechterspoor overgestoken kan worden (edit: en als ik dat bordje [4] zie maar met Vmax 40 km/h). Naar mijn idee zou dat VS zijn maar wellicht is dit trace er wel op ingericht? Zou mij wel verbazen.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 03 mei 2023, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 mei 2023, 10:11

Ds79m schreef: wo 03 mei 2023, 10:02Dat lijkt me een correcte constatering. Maar de vraag is dus hoe reëel het is dat we daar de capaciteit substantieel kunnen verhogen. En niet met 10% ofzo, maar als we willen dat vakantiegangers en zakenreizigers uit de Benelux, Noord-Frankrijk en Engeland massaal met de trein naar Zuid-Frankrijk, Spanje en Italië gaan, in plaats van het vliegtuig of de auto, dan praat je over een veelvoud van het huidige aanbod.

Persoonlijk heb ik totaal niet de indruk dat er veel rek inzit, maar ik constateer ook dat er op losse trajecten als Brussel-Parijs of Brussel-London prima treinverbindingen zijn. Dat functioneert wel, maar als het spoor ten noorden van Parijs nu al een A7 in het Rhônedal dreigt te worden, is het spoor dan überhaupt wel een nuttige oplossingsrichting voor de lange termijn?
Nauwelijks voor de diversiteit aan directe verbindingen, want met het vliegtuig kun je nu van Amsterdam niet alleen naar Parijs, maar ook naar Bordeaux, Rennes, Nantes, Lyon, Marseille, Nice, Toulouse, Straatsburg en Barcelona, om maar eens wat bestemmingen te noemen waarvoor stemmen opgaan om mensen in de trein te krijgen. Maar het is een illusie dat al die plaatsen rechtstreekse verbindingen met Amsterdam krijgen, laat staan met dezelfde frequenties. En voor een bestemming als Barcelona gaat capaciteit ook nog meespelen.

Zoals je al constateerde werkt het wel op point-to-point-verbindingen. Ik denk dat dat dan ook de toekomst wordt als er veel meer reizigers per spoor moeten reizen: hoogfrequente verbindingen tussen bepaalde steden, maar ook meer overstappen, en minder diversiteit aan verbindingen.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 03 mei 2023, 11:01

verfmeer95 schreef: wo 03 mei 2023, 9:11
Oh ja, de interconnection had je ook nog. Maar daar komen ook niet meer dan 1 à 2 treinen per uur van af, geen 4. Tenminste, ik zie ze niet als ik kijk naar wat er in CDG stopt.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 03 mei 2023, 11:06

Lekkere Kwal schreef: wo 03 mei 2023, 10:05
Afbeelding
Correct me if I'm wrong, maar zover mij bekend ligt wissel 197 zit namelijk niet in Ede, maar vlak voor (volgend) station Wolfheze. Dat zou dus betekenen dat de doorgaande trein 3 (of zelfs 4?) overwegen linksrijdend kruist voordat naar het rechterspoor overgestoken kan worden. Naar mijn idee zou dat VS zijn maar wellicht is dit trace er wel op ingericht? Zou mij wel verbazen.
Aan deze foto te zien, https://www.flickr.com/photos/94242202@ ... otostream/ ligt het wissel om naar het rechterspoor te gaan inderdaad vlak voor het station van Wolfheze. Het baanvak is al sinds vele jaren ingericht voor dubbel enkelspoor waardoor je over beide sporen in beide richtingen op volle baanvak snelheid kunt rijden. De wissels in Wolfheze zullen bij de aanleg van de tunnel en de ombouw van het station, worden weg gesaneerd dus de facto kun je niet meer vanuit Amersfoort via de Valleilijn naar Arnhem rijden. En dat is wat ik in mijn eerdere post al bedoelde.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » wo 03 mei 2023, 12:28

^^ Ik denk dat we op dezelfde golflengte zitten, ik ben er helemaal mee eens dat het onhandig is om een trein naar Arnhem over dat spoor af te handelen alleen de termen die klopten niet en dat is geen muggenziften want zo heetten die beveiligingstypen nou eenmaal.
Als ik me niet vergis heeft het spoor naar Wolfheze geen dubbel-enkelspoor beveiliging en is het een lang permissief blok en dus heeft het linkerspoor een voorsein voor het inrijsein te Wolfheze. Dus een trein zou een compleet stuk spoor bezet houden als er idd vanuit Barneveld een trein naar Arnhem toe zou gaan. Hoe dan ook dat gaat toch niet gebeuren. Prorail is momenteel druk bezig om zoveel mogelijk sporen te saneren(neem Naarden=Bussum)en elke uitwijkmogelijkheid wordt weggenomen. Of dit wijs is, tijd zal het leren.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » wo 03 mei 2023, 12:49

Lekkere Kwal schreef: wo 03 mei 2023, 10:05 ^^ Duplex-materieel, treinen koppelen en een extra HSL in 't oosten (Charleroi - Reims of Luik - Luxemburg).
De LGV Picardie staat gepland als verlichting van de LGV Nord en snellere route naar Londen vanuit Parijs.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » wo 03 mei 2023, 12:56

LGV Picardie splitst een stuk boven Parijs, een deel zal dus alle drukte houden. Of is dat deel al dubbel of splits richting zuid de lijn daar ook richting vliegveld?

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 03 mei 2023, 15:10

sanderl schreef: wo 03 mei 2023, 12:49
De LGV Picardie staat gepland als verlichting van de LGV Nord en snellere route naar Londen vanuit Parijs.
Zover mij bekend is de status slechts voorgesteld (in de langetermijnvisie van 2010), ik heb er nog geen planning van gezien.
RikB schreef: wo 03 mei 2023, 12:56 LGV Picardie splitst een stuk boven Parijs, een deel zal dus alle drukte houden. Of is dat deel al dubbel of splits richting zuid de lijn daar ook richting vliegveld?
De LGV Nord sluit nu net voor Arnouville aan op de oude lijn en er is vanaf daar meer dan genoeg capaciteit beschikbaar. Gezien de dichtere bebouwing vanaf dat punt lijkt me het meest voor de hand liggen dat een nieuwe lijn daar ook zal aansluiten. De aftakking naar CDG en Interconnexion Est ligt daar nog 10 km voor, men zou daar ook een volwaardig knooppunt van kunnen maken, maar dan heb je een stukje wat dubbel gebruikt wordt. Tenzij men dat dan verdubbelt, wat voor de hand zou liggen.
Afbeelding

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 03 mei 2023, 17:53

paolie schreef: di 02 mei 2023, 20:55 ^^ HSL-Oost? Ga je, oh ironie, onder het huidige stikstofregime nooit aangelegd krijgen.
Prorail en zijn onderaannemers zijn juist relatief ver met het verelectrificeren van hun werkpark. In de krant vandaag een artikel over prorail, waarbij gezegd werd dat zij nauwelijks last hadden van stikstofproblematiek.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » wo 03 mei 2023, 17:58

En dan de grote vraag: stoppen in Amiens en/of Calais? of Paris - London zonder stops?
Op wikipedia vond ik dat er ooit een plan is geweest via Amiens te rijden en daar te splitsen naar Lille en Calais. Als ze dan de ruimtereservering nog hebben liggen... 8-)

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 03 mei 2023, 18:02

^^ Parijs - Londen is nu al non-stop. Ik zie geen reden waarom ze dat zouden aanpassen.
Als de lijn wordt aangelegd zullen er losse treinen Parijs - Calais tussen rijden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 03 mei 2023, 18:46

IIVQ schreef: wo 03 mei 2023, 17:53
paolie schreef: di 02 mei 2023, 20:55 ^^ HSL-Oost? Ga je, oh ironie, onder het huidige stikstofregime nooit aangelegd krijgen.
Prorail en zijn onderaannemers zijn juist relatief ver met het verelectrificeren van hun werkpark. In de krant vandaag een artikel over prorail, waarbij gezegd werd dat zij nauwelijks last hadden van stikstofproblematiek.
De aanleg van een nieuwe spoorlijn is toch anders dan het beheer van bestaand spoor. En de HSL-Oost loopt dwars over de Utrechtse Heuvelrug en delen van de Veluwe.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 03 mei 2023, 19:00

Dat snap ik. Maar als we dat nu zouden besluiten is het 2033 voor er een spade de grond in gaat. Tegen die tijd kunnen bouwers wel met electrisch mat werken. Het gaat puur om de stikstofuitstoot, en dan gaat het puur om brandstofmotoren vermijden (tenzij je helemaal retro met paard en wagen of ossekarren gaat werken, dan gaat de stikstofuitstoot weer omhoog. Ook mogen bouwvakkers geen scheten meer laten :surrender: ).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 mei 2023, 21:58

Lekkere Kwal schreef: di 02 mei 2023, 23:03 ^^ maar vanuit Barneveld kom je toch op verkeerd spoor als men de overgebleven verbinding ri Arnhem zou gebruiken? Dat betekent een handmatig pad met toestemming en dus niet praktisch bruikbaar voor een doorgaande dienst waar Peter op doelt.

edit: Dit is overigens niet anders dan andere regiolijntjes zoals Kamperlijn op Zwolle of RijnGouwelijn op Gouda. Ik zou er niet al te veel complottheorieën achter gaan zoeken maar eerder standaardbeleid voor alles wat niet op onder het HRN valt.
Er is gewoon een heel simpele reden: er rijdt een ICE naar Duitsland over het spoor waardoor de treinen vanuit Barneveld niet zomaar kunnen 'invoegen' op het hoofdspoor. Daarvoor is een dure ongelijkvloerse kruising noodzakelijk en de regionale overheden hebben daar geen geld voor (over).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 mei 2023, 22:00

Ds79m schreef: di 02 mei 2023, 20:10
Pino schreef: di 02 mei 2023, 18:31 ^^ Op zich positief dat de vraag stijgt. Op een vakantie-afstand Zuid-Duitsland/Noord-Italië/Zuid-Frankrijk kun je met een dag treinen een goed eind komen. Beperkt tijdsverlies ten opzichte van vliegen. Je praat nog steeds over vrij kleine hoeveelheden reizigers, maar iedereen voor wie de trein past, moet hem vooral pakken.

Laat ze dan van hier maar eens bouwen aan meer capaciteit. Begin maar eens met frequenties opvoeren.
Ik juich ook meteen toe dat iedereen die dat wat lijkt de trein pakt, maar het punt is dat dit voor grote aantallen geen reëel alternatief is. In 2018 ging 3% van de internationale vakantiegangers met de trein. Dat zal ondertussen misschien enigszins gegroeid zijn, maar bij dit soort aantallen lopen we dus al tegen de grenzen van de groei aan.
Toen de Kanaaltunnel werd aangelegd werd in Frankrijk rond de 10% en in Engeland rond de 8% van het lange afstandsvervoer per trein afgelegd. In de jaren is de verhouding eigenlijk alleen maar slechter geworden: in de jaren '80 was men nog van plan om een coherent netwerk van Europese hogesnelheidslijnen aan te leggen, waarbij het idee was om de trein een marktaandeel van rond de 25% te bezorgen. Dat is dus niet helemaal gelukt zou je kunnen zeggen.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 03 mei 2023, 22:31

Vinny schreef: wo 03 mei 2023, 21:58 Er is gewoon een heel simpele reden: er rijdt een ICE naar Duitsland over het spoor waardoor de treinen vanuit Barneveld niet zomaar kunnen 'invoegen' op het hoofdspoor. Daarvoor is een dure ongelijkvloerse kruising noodzakelijk en de regionale overheden hebben daar geen geld voor (over).
Huh? Dat ergens een ICE rijdt (Die rijdt ter plekke niet harder dan 140, net als gewone IC's) betekent niet dat je een ongelijkvloerse kruising moet hebben. Dat is aan de Hoevelakense kant van de KippenValleilijn immers ook niet zo.

Ik ben een beetje chacho van het wegsaneren van wissels, zeker als die bij verstoringen of werkzaamheden zéér handig zou zijn. Er werden vroeger vrij regelmatig goederentreinen of zelfs ICE's omgeleid via Barneveld, dat kan dus nu hooguit nog richting Arnhem zonder een enorm beslag op de capaciteit van Arnhem-Utrecht te leggen.

Vergelijkbaar geval, ik was laatst op Weesp waar op spoor 2 een defecte trein naar Hilversum stond. Weesp heeft 4 perronsporen en 2 doorrijsporen, maar spoor 2 is het enige perronspoor vanuit waar Hilversum te bereiken is. Uiteindelijk zijn er 2 stoptreinen voorbijgereden over een spoor zonder perron, voor het advies werd om terug te reizen via Diemen (Ik heb voor Diemen Zuid gekozen, makkelijker overstap), waardoor ik uiteindelijk 5 kwartier vertraging had, bij voldoende wissels had dat tot 1 kwartier en een beetje beperkt kunnen worden.
Ook kan er bij verstoringen praktisch niet meer te Wp gekeerd worden.

En dat niet alleen daar, maar op heel veel plekken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 mei 2023, 19:09

Huh? Dat ergens een ICE rijdt (Die rijdt ter plekke niet harder dan 140, net als gewone IC's) betekent niet dat je een ongelijkvloerse kruising moet hebben. Dat is aan de Hoevelakense kant van de KippenValleilijn immers ook niet zo.
Het is niet veilig en niet betrouwbaar. ProRail heeft allang nee gezegd tegen een gelijkvloerse aansluiting op die plek.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 04 mei 2023, 21:36

Heb je daar een bron voor? Ik kan ne niet voorstellen dat dat een serieus probleem is, zeker niet met ATB-VV (Of beter nog, leg ERTMS aan). De situatie is niet anders dan op heel veel andere plekken in NL waar spoorbanen op elkaar aantakken.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 04 mei 2023, 21:39

Het lijkt me gezien het gebruik van de Kippenlijn vrijwel onmogelijk om tegenwoordig nog ICE's om te leiden. Er rijden planmatig 4 treinen per uur tussen Amersfoort en Barneveld Zuid.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 mei 2023, 19:40

IIVQ schreef: do 04 mei 2023, 21:36
Heb je daar een bron voor? Ik kan ne niet voorstellen dat dat een serieus probleem is, zeker niet met ATB-VV (Of beter nog, leg ERTMS aan). De situatie is niet anders dan op heel veel andere plekken in NL waar spoorbanen op elkaar aantakken.
Op de OV-fora is er regelmatig over geschreven. De enige manier waarop het inpasbaar is, is alle treinen in Ede-Wageningen laten stoppen, een lange halteertijd om eventuele vertraging van andere treinen op te vangen en dan om de beurt richting Arnhem sturen. Dat kost de doorgaande reiziger onnodig veel extra tijd. Bij Veenendaal is richting Utrecht ook een ongelijkvloerse kruising aangebracht; al is daar de frequentie ook wat hoger.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 mei 2023, 7:54

FlixTrain doet aanvraag voor internationale treindienst naar Nederland

Interessante route die er duidelijk op is gericht onderweg zo veel mogelijk reizigers op te laten stappen zodat die niet aangewezen zijn op andere treinvervoerders.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 mei 2023, 8:59

Ik lees over 2 routes? Den Haag/Rotterdam naar Oberhausen, en Amsterdam/Utrecht/Arnhem - Oberhausen. Waar de NS eigenlijk ook al rijdt.

Misschien dat aandoen van Rotterdam en Den Haag wel een goed idee is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 10 mei 2023, 9:03

^^ Het is 1 route, maar met een omweg: Rotterdam - Den Haag - Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Oberhausen. Vanaf Oberhausen zal de trein verder Duitsland in rijden, maar waarheen hebben ze nog niet bekend gemaakt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 10 mei 2023, 10:07

Hetzelfde idee als Flixbus deze treinverbindingen. Ik ben benieuwd of het lukt of dat het gebakken lucht betreft.