Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Bericht door Mark » za 03 jun 2023, 21:18

De kritiek op de Nederlandse overheid cq. ProRail is logisch (en op sommige punten terecht), maar ook gezegd moet worden dat de Britse regelgeving en Eurostar zelf de situatie ook behoorlijk complex maken. Veel complexer dan de gemiddelde (inter)nationale trein. Met een lengte van 390 meter ("16 bakken") is de trein naar Nederlandse normen (erg) lang wat mogelijkheden om de trein elders te laten starten al beperkt.

Dan hebben we natuurlijk die incheckprocedure. Niet vergeten moet worden dat reizigers na het inchecken in een afgekeerde omgeving moet blijven. Zij het de vertrekhal, zij het een afgesloten perron. Een afgesloten perron kost capaciteit (het kan dan niet voor andere treinen worden gebruikt) en een grote vertrekhal vreet ruimte. Ruimte die er vaak niet is omdat geen enkel station in Nederland voor zulke situaties ontworpen is.

Voor wie zo'n vertrekprocedure van een afstandje wel eens heeft gezien weet wat voor circus het is. Als het Eurostar E320 treinstel aan het perron staat wordt deze dus afgesloten. Om de paar honderd meter staan beveiligers. Het overliggende perron moet bij voorkeur leeg zijn en wordt in de gaten gehouden door beveiligers. Er moet camerabewaking zijn. Zelfs als het treinstel op de Watergraafsmeer staat moet het beveiligd worden (meer dan de andere treinen).

En dat alles omdat de Britten ten opzichte van de rest van Europa zo enorm uit de pas loopt. In zekere zin wordt van hun probleem nu ons probleem gemaakt. En dat daar grenzen aan zitten van wat "wij" kunnen, dat snap ik eigenlijk best goed. Leuk is het niet, maar denk dat de kritieken (ook op dit forum) ook niet van de lucht waren als kosten fors zouden toenemen om alleen maar te voldoen aan de eisen van Eurostar voor vier treinen per dag.

En daarbij, het is een keus van Eurostar zelf om de dienst niet te starten vanaf Rotterdam of reizigers mee te nemen zonder controle tot Brussel-Zuid.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 jun 2023, 1:20

Sondermaut schreef: za 03 jun 2023, 20:41 Het is bij de Eurostar naar London vooral een grote hindernis dat het VK geen Schengengebied is, waardoor je tijdens het inchecken te maken krijgt met douane. Waar je in het overgrote deel van Europa zonder douanecontrole van A naar B kan, heeft de Britse regering het recht om permanente grenscontroles in te richten, en ook de treinen door de Kanaaltunnel hebben zich daar ergens op hun route aan te houden.
Het gaat om een paspoortcontrole en een veiligheidscontrole, ik vraag me af of Britse douanecontroles ook al bij vertrek vanuit NL/B/F worden uitgevoerd.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » zo 04 jun 2023, 13:45

^^ Nee dat gebeurt bij aankomst, zowel in Brussel als in Londen. Meestal staat er in Londen een massa agenten naar de aankomende passagiers te kijken en wordt er willekeurig iemand uitgepikt voor controle. In Brussel staan er meestal bij aankomst in de doorgang van het perron naar de centrale gang enkele politieagenten samen met douanebeambten die reizigers er uitpikken voor controle.
Nu sommige dingen worden wel al tegengehouden bij de veiligheidscontrole zoals wapens en messen (kan mee maar moet ingecheckt worden), planten, melkproducten, meer dan 1 fles wijn per persoon (of 4 blikjes/flesjes bier).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 jun 2023, 16:27

En daarbij, het is een keus van Eurostar zelf om de dienst niet te starten vanaf Rotterdam of reizigers mee te nemen zonder controle tot Brussel-Zuid.
Het is wel eens geopperd, maar men vindt het veiligheidsrisico te groot dat er ongescande baggage mogelijk door de kanaaltunnel wordt vervoerd.

Er valt wellicht nog wat voor te zeggen om het hele incheckgebeuren te verplaatsen naar de ingang van de Kanaaltunnel zelf. Voor reizigers is dat niet echt een verbetering denk ik; voor de exploitatie zou het wel wat kunnen schelen. Het hele 'veiligheidscircus' is daar namelijk al om het vrachtvervoer te beschermen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » zo 04 jun 2023, 20:28

Volgens een artikel in De Gelderlander, https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a451b9ec/, is het aan het dwarsliggen van ProRail te danken dat er volgend jaar voor zeer lange tijd geen Eurostars kunnen vertrekken vanaf Amsterdam Centraal.

Mocht dit, deels, waar zijn dan wordt het de hoogste tijd om eens flink de bezem te halen door het personeelsbestand van ProRail en iedereen die de reizigers niet op 1, 3 of 3 zet gewoon op straat te zetten. Je bent er voor de klant en niet voor je eigen systeemautisme na te leven.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 jun 2023, 19:20

Ik zat zelf nog te denken om station Amsterdam RAI te gebruiken als instapstation voor de Eurostar en de halte voor doorgaand treinverkeer te sluiten tenzij er exhibities zijn in de RAI zelf. Op die dagen zou je de Eurostar kunnen beperken tot Rotterdam. De RAI is prima bereikbaar met overig OV of via een stevige wandeling vanaf Amsterdam Zuid.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 jun 2023, 19:27

Mooi idee, maar hoe pak je het aan met spoorcapaciteit terwijl de Eurostar stilstaat op RAI?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 jun 2023, 19:33

RAI is tegenwoordig viersporig, dus ik denk dat je de trein wel een tijd langs het perron kan stilstaan om iedereen in te laten stappen. Keren zal ergens anders moeten inderdaad: Watergraafsmeer of desnoods Lelystad Opstel.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 06 jun 2023, 19:55

Ik vind het wel een creatieve.

Tussen Amsterdam Zuid en RAI is nog redelijk wat ruimte vrij ten zuiden van de viersporigheid. Kan je daar niet een tijdelijk instapperron + kooi maken? Het is wel heel ver overal vandaan, maar dat los je dan op met een 20-persoons golfkarretje vanaf RAI, mensen komen toch niet allemaal tegelijk.

Bij het uitstappen, vanuit Londen, laat je de trein in Zuid halteren. Daarna kan de trein via Diemen Zuid door naar Watergraafsmeer of op het perron in de kooi.

Of is dat terrein binnen de gestelde termijn nodig voor de onder10elling?

Een nog mooiere zou Amsterdam ArenA (Het evenementenperron voor de ArenA) zijn ware het niet dat je daar niet kan komen vanuit Schiphol zonder kop te maken (of om te rijden via Amsterdam CS en Watergraafsmeer) maar dat heeft wel al wat veiligheidsvoorzieningen. Maar het is daar weer lastiger het perron te verlengen. Maar als St. Pancras toch niet een volle trein kan afhandelen, kan je ook zeggen dat je de halve trein niet langs het perron zet.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 06 jun 2023, 19:59

Vinny schreef: di 06 jun 2023, 19:33 RAI is tegenwoordig viersporig, dus ik denk dat je de trein wel een tijd langs het perron kan stilstaan om iedereen in te laten stappen.
Tussen RAI en Amsterdam-Zuid liggen geen wissels dus aks je een trein lang laat stilstaan op RAI, help je de dienstregeling op Amsterdam-Zuid om zeep.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 06 jun 2023, 20:02

^^ Leg die wissels alsnog neer, of ben ik dan naïef? Het is toch wel een forse ingreep lijkt me. Die vier sporen liggen er niet voor niets. Maar misschien schat ik het totaal verkeerd in.

Met maar 4 vertrekkende treinen per dag hoef je denk ik ook niet de hele tijd het station te sluiten. Je kunt je beperken tot maar een paar blokken; kunt eventueel ook de huidige 18.47 uur schrappen en dan houd je het station beschikbaar in ochtend- en avondspits. Je zou ongeveer 12.00-17.00 uur sluiten om de vertrekken van 13.47 en 16.47 uur mogelijk te maken; en dan tussen 06.30 en 08.00 uur voor de 07.47 uur. Dat zijn nog redelijke daluren.

Wat betreft rangeren en keren: waarom niet de treinen laten aankomen op Centraal (want dan heb je geen security etc nodig), uitrangeren naar Watergraafsmeer en dan in laten rijden naar RAI voor vertrek (met lange stilstand ivm security).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 06 jun 2023, 20:11

Daar zitten ook wel technische haken en ogen aan, maar het zou moeten kunnen (een tijdelijk conventioneel wissel). Wellicht loopt dat spaak op werkzaamheden aan het zuidas-dok, dat kan ik zo niet overzien.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 06 jun 2023, 20:27

Een spoor bezet houden op RAI lijkt me onmogelijk. Je hebt daar 14 treinen per uur per richting (in de avondspits even 16), waarvan 4 stoppende, dat is lijkt me niet meer te doen op één spoor.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 06 jun 2023, 21:44

IIVQ schreef: di 06 jun 2023, 19:55Een nog mooiere zou Amsterdam ArenA (Het evenementenperron voor de ArenA) zijn ware het niet dat je daar niet kan komen vanuit Schiphol zonder kop te maken (of om te rijden via Amsterdam CS en Watergraafsmeer) maar dat heeft wel al wat veiligheidsvoorzieningen. Maar het is daar weer lastiger het perron te verlengen.
Ik zou dan kiezen voor spoor 8 van Amsterdam Bijlmer Arena. Dat spoor wordt alleen gebruikt voor treinen in de avond na 19.30 uur en het nachtnet.
- Het spoor ligt aan de buitenkant van het station, dus daar valt wel iets te regelen voor de paspoortcontrole.
- Vanaf Amsterdam Bijlmer Arena kunnen reizigers met de trein of de metro ongeveer alle delen van Amsterdam bereiken. Die overstap is een nadeel, maar helemaal optimaal ga je het toch niet krijgen.
- Spoor 8 (en spoor 1 op de terugweg) heeft een rechtstreekse verbinding met Watergraafsmeer waar de trein geparkeerd en schoongemaakt kan worden.
- De trein zal dan wel via Gouda naar Rotterdam moeten rijden v.v., maar dat levert niet eens zoveel extra reistijd op als de trein een beetje netjes ingepland kan worden in de bestaande dienstregeling.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 07 jun 2023, 8:43

Het perron wordt niet gebruikt, maar het spoor wel, door 6 IC's per uur, ook om de stoptreinen in te halen die over spoor 6 gaan (tussen Duivendrecht en Abcoude zijn geen wissels meer om van de binnen- naar de buitensporen te gaan)

Maar, met jouw route via Gouda kan je dan als instapperron ook Amsterdan ArenA gebruiken. Al goed beveiligd, 270m perron (dat is voldoende voor de verminderde capaciteit) en idd goede doorkoppeling naar Wgm. Aankomende treinen idd wel op Bijlmer laten stoppen.
Wellicht zijn er in de ArenA zelf nog wel ruimtes met douanefaciliteiten te regelen.
Ben wel benieuwd naar de extra tijd die het kost, Ik kom op plm 51mn terwil Rtd-Asd nu 41mn kost. Ik hoop dat die 20mn extra geen probleem is in de omlopen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 07 jun 2023, 12:01

IIVQ schreef: wo 07 jun 2023, 8:43 Het perron wordt niet gebruikt, maar het spoor wel
Daar heb je gelijk in. Als ik vanaf Amsterdam-Zuid de IC naar Arnhem neem staan we op Bijlmer Arena 6 minuten stil om een van die IC's te laten passeren.
IIVQ schreef: wo 07 jun 2023, 8:43 (tussen Duivendrecht en Abcoude zijn geen wissels meer om van de binnen- naar de buitensporen te gaan)
Fijn zo'n spoorbeheerder die alle flexibiliteit er uithaalt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 07 jun 2023, 13:00

^^ Tja, dat is beleid. Volgende week worden 22 wissels tussen Roosendaal en Vlissingen verwijderd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » wo 07 jun 2023, 13:59

En dan is aannemelijk gelijk de hele dienstregeling tot aan Vlissingen om zeep geholpen als er iets gebeurt bij Rilland?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 08 jun 2023, 9:12

Arriva wil dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden. Arriva, de grootste concurrent van de NS op het spoor, heeft bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend om deze treinen vanaf juni 2026 te laten rijden.
Of er op tussenstations wordt gestopt, is nog niet bekend.
AD.nl, 8-6-2023

Zonder tussenstations lijkt het mij helemaal kansloos...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 jun 2023, 9:23

^^ De Paris à Groningue et à la mer. Zou binnen Nederland ook wel min of meer de route verwachten van de oude Route Impériale: Zwolle-Nijmegen-Den Bosch-Tilburg-Breda. En ja, ik zou vermoeden dat ze daar ook willen stoppen. Feitelijk mensen oppikken voor wie het nogal bewerkelijk is om eerst naar de Randstad te reizen voor een Thalys.

Maar goed, de voorgestelde stops zijn geen onderdeel van je aanvraag bij de ACM. Daar gaan uiteindelijk mede anderen over, wanneer treinpaden moeten worden ingevuld.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 08 jun 2023, 9:52

De Étoile du extrème-Nord

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 08 jun 2023, 10:26

Interessant of het Arriva gaat lukken en hoe het er dan uit gaat zien.

Reizigers uit het noorden en oosten van het land zijn nu al gauw 2 uur reistijd kwijt voor ze in Amsterdam of Rotterdam de HSL kunnen nemen. Voor die doelgroep kan het een interessant alternatief zijn.

Uitgaande dat materiaal ingezet wordt dat maximaal 140-160 km/u kan rijden is het qua aanvulling eigenlijk jammer dat je naar Parijs haast niet ontkomt aan een route via Breda-Antwerpen-Brussel.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » do 08 jun 2023, 10:47

Pino schreef: do 08 jun 2023, 9:23 ^^ De Paris à Groningue et à la mer. Zou binnen Nederland ook wel min of meer de route verwachten van de oude Route Impériale: Zwolle-Nijmegen-Den Bosch-Tilburg-Breda. En ja, ik zou vermoeden dat ze daar ook willen stoppen. Feitelijk mensen oppikken voor wie het nogal bewerkelijk is om eerst naar de Randstad te reizen voor een Thalys.
Er staat een route in het artikel:
Na het vertrek vanuit Groningen stopt de trein op de stations Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid.
Het bedrijf deed dat naar eigen zeggen omdat de overheid internationale spoorverbindingen onderdeel wil maken van het hoofdrailnet, tenzij er voor 10 juni andere aanvragen komen.
De vraag is hoe serieus de aanvraag is. Is het niet vooral om te voorkomen dat de internationale verbindingen voor NS blijven? De route lijkt me ook vooral concurrentie voor de bestaande Thalys, dus of de ACM hem goedkeurt is maar de vraag.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 08 jun 2023, 10:59

Een route voor mensen die wat verder van de HSL wonen lijkt me meer voor de hand liggen: Groningen-Zwolle-Deventer-Arnhem-*-Maastricht-Luik-Brussel-Parijs.
Of, als je het met lagesnelheidstreinen gaat doen, Luik-Charleroi-Saint-Qentin-Creil-Parijs.
* is nu nog via Den Bosch-Eindhoven, bij electrificatie van de Maaslijn via Venlo.

Het voordeel voor de Groningers gaat er dan wel op achteruit, je bent 4 uur bezig voor je het land uit bent, dan is het sneller in 2:05 naar Schiphol te sporen en dan in 3:08 de Thalys (de NS-app rekent hier ook nog eens 36 mn overstap voor).
Voor de reizigers vanuit het oosten en zuidoosten wordt dat natuurlijk relatief steeds aantrekkelijker.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 08 jun 2023, 11:14

^^ Ik zag het voordeel inderdaad voor mensen die wat verder van de Thalys afwonen. Dus van Groningen naar Schiphol gaan, snap ik dan ergens niet. Want dan bied je weinig meer dan wat mensen vanuit Groningen nu al doen, behalve dat je één overstap op Schiphol inruilt voor een veel tragere reis van Schiphol naar Parijs. Juist daarom de gedachte om mensen uit het oosten op te pikken: ik noemde al de route over Den Bosch naar Breda/Antwerpen, maar over Maastricht naar Luik kan natuurlijk ook best.

Daarbij is het dan ook nog eens zo dat iemand die sneller wil reizen, dan in Brussel of Luik een overstap op de reguliere Thalys kan maken. Moet je het zo inplannen dat er een beetje aantrekkelijke overstap bestaat, en idealiter zelfs ook nog iets dat je voor dat laatste stuk Thalys niet de hoofdprijs betaalt. En Arriva pakt dan zelf hoe dan ook al het verkeer uit het noorden en oosten naar België op - wat best een gunstige markt kan zijn om één keer per dag te doen.

Maar goed, dat is dus niet wat ze gefiled hebben. Dit leest dan bijna alsof ze gewoon een langzame en misschien ook goedkopere trein willen hebben van de Randstad naar Parijs. Die dan toevallig ook nog doorrijdt naar Groningen. Kan ook een aardig model zijn, voor mensen met méér tijd en minder geld die niet de HSL-hoofdprijs willen betalen, maar dan zit je wel in een ander segment dan een werkelijk aantrekkelijke verbinding aanbieden vanuit het noorden.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 08 jun 2023, 11:27

De voorgestelde tijden gaan uit van 5u10m, dat gaat je niet lukken. De snelste verbinding nu is 5:16 en dat is met een keer 2 minuten overstap en een keer 6 minuten overstap en via de HSL en LGV. De Etoile du Nord deed er 5,5 uur over van Amsterdam naar Parijs en die stopte na Brussel ook niet. Tel daar nog 2 uur bij op voor Groningen - Amsterdam.
De absoluut kortste route via spoor is 697 km. Om dat in 5:10 te doen moet je gemiddeld 135 km/h rijden. Dat kan niet via klassiek spoor als je ook nog wil stoppen.

Of Arriva moet ergens een TGV vandaan zien te toveren.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 08 jun 2023, 16:56

Arriva is gewoon aan het schoppen tegen alles wat NS doet...in dat licht moet je zo'n voorstel zien.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 08 jun 2023, 17:14

Pino schreef: do 08 jun 2023, 11:14 ^^ Ik zag het voordeel inderdaad voor mensen die wat verder van de Thalys afwonen. Dus van Groningen naar Schiphol gaan, snap ik dan ergens niet. Want dan bied je weinig meer dan wat mensen vanuit Groningen nu al doen, behalve dat je één overstap op Schiphol inruilt voor een veel tragere reis van Schiphol naar Parijs. Juist daarom de gedachte om mensen uit het oosten op te pikken: ik noemde al de route over Den Bosch naar Breda/Antwerpen, maar over Maastricht naar Luik kan natuurlijk ook best.

Daarbij is het dan ook nog eens zo dat iemand die sneller wil reizen, dan in Brussel of Luik een overstap op de reguliere Thalys kan maken. Moet je het zo inplannen dat er een beetje aantrekkelijke overstap bestaat, en idealiter zelfs ook nog iets dat je voor dat laatste stuk Thalys niet de hoofdprijs betaalt. En Arriva pakt dan zelf hoe dan ook al het verkeer uit het noorden en oosten naar België op - wat best een gunstige markt kan zijn om één keer per dag te doen.

Maar goed, dat is dus niet wat ze gefiled hebben. Dit leest dan bijna alsof ze gewoon een langzame en misschien ook goedkopere trein willen hebben van de Randstad naar Parijs. Die dan toevallig ook nog doorrijdt naar Groningen. Kan ook een aardig model zijn, voor mensen met méér tijd en minder geld die niet de HSL-hoofdprijs willen betalen, maar dan zit je wel in een ander segment dan een werkelijk aantrekkelijke verbinding aanbieden vanuit het noorden.
Het wordt meer een langeafstandsbus met wat meer comfort zo. Blijkbaar hebben ze die markt onderzocht en is daar in de Randstad meer potentieel voor dan in Oost-Nederland. Op zich niet onlogisch gegeven de bevolkingsdichtheid, maar voor het totaalaanbod is het wel jammer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 08 jun 2023, 17:44

Ik denk dat er best animo is voor een rechtstreekse trein Groningen-Parijs. Maar ik vraag me ook af of dat om 5:30 zo is.

Dan was een nachttrein, die om 21:00 vertrekt uot Groningen, 23:00 uit Arnhem en 01:00 uit (laatste stop) Maastricht of Luik en dan om 07:30 in Parijs misschien fijner. Dan kan je over klassiek spoor (daar gaan de netbeheerkosten enorm van omlaag). Nadeel is dat je dan wel een dagtrein terug hebt óf 2 stellen nodig hebt (of om de dag moet rijden).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 08 jun 2023, 17:58

^^ Het zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van de ticketprijs, maar een heenreis op vrijdagavond en terug op zondagavond is natuurlijk wel een heel mooi product voor toeristen. Dan ben je twee volle dagen in Parijs met maar één overnachting.

Al heb ik geen idee of dit een business case is die financieel uitkan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen