Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Mundial
stadsweg

Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Bericht door Mundial » di 15 aug 2023, 18:08

Coen Tunnel schreef: di 15 aug 2023, 17:36 Pfoe, I11, dat is ook niet meer het jongste materieel. Is dat eigenlijk al een keer gemoderniseerd, of heeft dat van binnen nog steeds hetzelfde interieur als in de jaren '90?
Dat is het nog steeds, zo wat het comfortabelste dat op het binnenlandse net rondrijd. Reizigers zijn er nog altijd positief over.
De serie waarvan ze zijn afgeleid, MS96 wordt binnenkort gerenoveerd, dus misschien volgt i11 later.
Coen Tunnel schreef: di 15 aug 2023, 17:36 Is HLE 13 überhaupt nog toegelaten voor Nederland? Ze werden gebruikt naar Maastricht, waar het aantal kilometers onder 1500 V natuurlijk beperkt is, en de spoorlijn erg rustig is. Dan maakt het niet zoveel uit dat je het volledige vermogen niet kan gebruiken. Nu is dat aantal kilometers in Rotterdam ook niet heel groot, maar wel op een veel drukkere spoorlijn, met de Willemsspoortunnel en bijbehorende hellingen er in. Is HLE 13 daar wel geschikt voor?
Of ze nog naar NL mogen, geen idee, zal er eens op letten als ik er nog eens een zie.
Gezien de beperkte snelheid zal het eerder iets zijn voor trajecten net over de grens of via de HSL.
De kans dat HLE13 wordt ingezet is klein, ik was eerder de mogelijkheden aan het aflopen, HLE17 (of bij late levering HLE18) is realistischer.
Laatst gewijzigd door Mundial op di 15 aug 2023, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 15 aug 2023, 19:32

Willem schreef: di 15 aug 2023, 10:18 ^^ Die kans lijkt me klein. Het is ook de vraag welke bestemming interessant is om na Brussel te bedienen. Als je in Brussel-Zuid geen kop wil maken kun je eigenlijk alleen naar Bergen, Charleroi of Rijsel doorrijden.
De eerste twee plaatsen lijken me voor wat betreft deze verbinding niet relevant. De laatste plaats zou eventueel kunnen, hoewel ik niet denk dat er voldoende vraag is om dat te doen en of er capaciteit over is op de HSL tussen Brussel en Lille.
Lille via het klassieke spoor kan niet, omdat NMBS wil dat er in Poperinge gesplitst wordt, begreep ik van een ander forum.
Via HSL naar Lille kan ook niet omdat daar niet de capaciteit is om met een loc om te lopen
Doorkoppelen naar een niet-relevante plaats kan alsnog zinnig zijn omdat zo je spoor- en materieelge ruik efficiënter wordt.
Charleroi of Namur zijn dan goede keuzes, dan kan ke er zelfs nog een echte airport express van maken (via Fleurus of Luttre).

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 15 aug 2023, 19:52

Mundial schreef: di 15 aug 2023, 18:08
Coen Tunnel schreef: di 15 aug 2023, 17:36 Is HLE 13 überhaupt nog toegelaten voor Nederland? Ze werden gebruikt naar Maastricht, waar het aantal kilometers onder 1500 V natuurlijk beperkt is, en de spoorlijn erg rustig is. Dan maakt het niet zoveel uit dat je het volledige vermogen niet kan gebruiken. Nu is dat aantal kilometers in Rotterdam ook niet heel groot, maar wel op een veel drukkere spoorlijn, met de Willemsspoortunnel en bijbehorende hellingen er in. Is HLE 13 daar wel geschikt voor?
Of ze nog naar NL mogen, geen idee, zal er eens op letten als ik er nog eens een zie.
Gezien de beperkte snelheid zal het eerder iets zijn voor trajecten net over de grens of via de HSL.
De kans dat HLE13 wordt ingezet is klein, ik was eerder de mogelijkheden aan het aflopen, HLE17 (of bij late levering HLE18) is realistischer.
HLE 13 mag alleen op de grenstrajecten rijden: tot Roosendaal en Maastricht, maar dit is al enkele jaren niet meer voorgekomen. HLE 18 kan 1,5 kV aan, maar heeft geen Nederlands beveiligingssysteem en geen toelating. HLE 17 is de beoogde locomotief voor deze verbinding, al moet het toelatingstraject voor de Traxx MS3 in Nederland wel nog beginnen na een wat valse start enige tijd geleden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 15 aug 2023, 19:55

Mundial schreef: di 15 aug 2023, 17:26
Rogier schreef: di 15 aug 2023, 16:11 Maar waarom zou je de verbinding Brussel - Rotterdam, niet omzetten in Brussel - Eindhoven of Nijmegen.
Volgens hgbtf omdat het tussen Eindhoven en Breda vrij vol zit en omdat er een markt is voor een trein Randstad - Brussels Airport Zaventem (dat betekent direct 10 minuten erbij en dat wilde men niet bij de snelle trein)

De voornaamste markt van Thalys/Eurostar Red zal nu wel Amsterdam - Parijs worden en samenwerking met luchtvaartmaatschappijen, want zo heel groot is het verschil nu ook niet meer op Amsterdam-Brussel.
Is doortrekken naar Utrecht geen optie, al dan niet via Rotterdam of Den Bosch? Ik heb geen idee hoeveel ruimte daarvoor is, maar je biedt dan ook een nieuwe rechtstreekse binnenlandse verbinding aan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 15 aug 2023, 20:02

^^ in de PHS plannen zit Eindhoven-Tilburg-Breda al propvol met treinen tussen Eindhoven en (zover bekend) de Randstad. Zonder extra infrastructuur gaat daar geen extra bijpassen.

Verder kan ik uit de praktijk vertellen dat de Benelux vanaf Rotterdam tot grofweg Antwerpen zodanig druk is, dat een halfuursdienst te verantwoorden is.

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 16 aug 2023, 14:44

Mundial schreef: di 15 aug 2023, 17:26
Volgens hgbtf omdat het tussen Eindhoven en Breda vrij vol zit en omdat er een markt is voor een trein Randstad - Brussels Airport Zaventem (dat betekent direct 10 minuten erbij en dat wilde men niet bij de snelle trein)

De voornaamste markt van Thalys/Eurostar Red zal nu wel Amsterdam - Parijs worden en samenwerking met luchtvaartmaatschappijen, want zo heel groot is het verschil nu ook niet meer op Amsterdam-Brussel.
Vooral Tilburg - Breda zit bomvol, zonder daar extra sporen te bouwen past er niks meer bij.

Ruben
woonerf

Bericht door Ruben » zo 24 sep 2023, 14:17

IIVQ schreef: di 15 aug 2023, 19:32
Willem schreef: di 15 aug 2023, 10:18 ^^ Die kans lijkt me klein. Het is ook de vraag welke bestemming interessant is om na Brussel te bedienen. Als je in Brussel-Zuid geen kop wil maken kun je eigenlijk alleen naar Bergen, Charleroi of Rijsel doorrijden.
De eerste twee plaatsen lijken me voor wat betreft deze verbinding niet relevant. De laatste plaats zou eventueel kunnen, hoewel ik niet denk dat er voldoende vraag is om dat te doen en of er capaciteit over is op de HSL tussen Brussel en Lille.
Lille via het klassieke spoor kan niet, omdat NMBS wil dat er in Poperinge gesplitst wordt, begreep ik van een ander forum.
Via HSL naar Lille kan ook niet omdat daar niet de capaciteit is om met een loc om te lopen
Doorkoppelen naar een niet-relevante plaats kan alsnog zinnig zijn omdat zo je spoor- en materieelge ruik efficiënter wordt.
Charleroi of Namur zijn dan goede keuzes, dan kan ke er zelfs nog een echte airport express van maken (via Fleurus of Luttre).
Ook Gent - Brugge - kust kan zonder kopmaken in Brussel-Zuid, al ben je als reiziger dan sneller met een overstap in Antwerpen dan met de omweg via Brussel.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 24 sep 2023, 21:01

Bij de huidige treinligging niet. Je kan óf overstappen in Brussel-Noord, óf in Gent-s-P en Antwerpen (Berghem of Centraal) maar je hebt in beide gevallen dezelfde trein. In Berghem heb je wel nog genoeg tijd om een pizza te scoren.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 25 sep 2023, 8:10

Nee hoor.

Code: Selecteer alles

+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Rotterdam Centraal      |        |  08:11 | ICD 9216 |1. 2.           |
 | Antwerpen Centraal      |  09:16 |  09:37 | IC   709 |3.              |
 | Gent St Pieters         |  10:33 |  10:39 | IC   531 |4.              |
 | Oostende                |  11:17 |        |          |                |
Of

Code: Selecteer alles

| Rotterdam Centraal      |        |  08:11 | ICD 9216 |1. 2.           |
 | Bruxelles-Nord          |  10:05 |  10:15 | IC  2831 |3.              |
 | Gent St Pieters         |  10:57 |  11:10 | IC  1831 |4.              |
 | Oostende                |  11:50 |        |          |                |

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » ma 25 sep 2023, 8:26

Ohja. Toen ik het laatst probeerde niet, maar dat was op een vrijdagavond rond 19:00 (en de andere kant op)

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 24 nov 2023, 21:09

IIVQ schreef: vr 14 jul 2023, 13:04
Egbert schreef: vr 14 jul 2023, 12:05 Antwerpen-Lille is natuurlijk om de agglomeratie Brussel te vermijden. Je zult nooit snel door Brussel kunnen rijden of je moet een 10km geboorde tunnel maken.
Brussel heeft al een tunnel. En als je het vergelijkt met de agglommeratie Amsterdam ben je denk ik sneller door Brussel dan Amsterdam.

Als ik kijk naar een GPX-track van mij tussen de Rue de Charleroi en de Witloofstraat zit je op exact 19'10 en daar gaat exact 7'30 vanaf, dus 11'40 voor een afstand van hemelsbreed 11,4 km, dus (exclusief de stop), net geen 60 km/h.

Kijk ik in het Amsterdamse echter naar Amsterdam Zuid als eindpunt dan kan je er zo'n 8 minuten af schaven - en laat je Schiphol als stop dan vallen (dat is immers maar enkele metrohaltes verder) dan haal je er zo 10 minuten af, en dat is echt wel subsantieel op zo'n route. Als je dan tussen Antwerpen en Mechelen ook nog wat kan versnellen (en het viaduct bij Rijpwetering herstellen) dan kan je Amsterdam-Parijs onder de 3 uur doen. Dat is behalve meer dan 10% tijdswinst, wellicht een veel goedkopere exploitatie omdat je het met een stel minder kan doen.
Het traject van de Eurostar door België beslaat zo'n 175 kilometer.
Als je kijkt naar naar de dienstregeling van de eerste trein van de dag, kom je op de volgende statistieken:

Vertrek Amsterdam CS: 06h13, aankomst Schiphol 06h30
Reistijd: 17 minuten, afstand 17 km; gemiddelde 60 km/h

Vetrek Schiphol 06h32, aankomst Rotterdam CS 06h52 (in de praktijk altijd wat later door Rijpwetering)
Reistijd: 20 minuten, afstand 52 km; gemiddelde 156 km/h

Vertrek Rotterdam 06h58, aankomst Antwerpen Centraal 07h32; doorkomst Hazeldonk Grens rond 07h18
Reistijd: 34 minuten, afstand 95km (waarvan 55 km in Nederland); gemiddelde 167 km/h

Vertrek Antwerpen Centraal 07h34, aankomst Bruxelles Midi 08h08
Reistijd: 34 minuten, afstand 49 km; gemiddelde 86 km/h
Veruit de meeste vertraging ontstaat overigens op deze sector, waarbij de aankomst in Brussel regelmatig later is

Vertrek Bruxelles Midi 08h13, aankomst Paris Nord 09h36; doorkomst Lille Frontière rond 08h40
Reistijd: 1h23, afstand 313 km (waarvan 87 km in België); gemiddelde 226 km/h
Als de trein op tijd vertrekt uit Brussel en de overgang van LGV Nord naar het reguliere spoor in Paris geen vertraging geeft, komt de trein zo'n kleine 5 minuten te vroeg aan; maw hier zit speling in de dienstregeling.

Vervolgens uitgesplitst naar de gegevens per land:
Nederland: reistijd 57 minuten, afstand 124 km; gemiddelde 130 km/h
België: reistijd 75 minuten, afstand 176 km; gemiddelde 141 km/h
Frankrijk: reistijd 56 minuten, afstand 226 km; gemiddelde 242 km/h

Ondanks dat de statistieken België licht het voordeel geven, is het wel een feit dat de reis van Amsterdam naar Parijs in tijd gemeten het langst duurt door België, waar dit in afstand natuurlijk niet zo is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 24 nov 2023, 21:46

^^ Interessante berekening. In België maakt het stuk Brussel Midi-Frankrijk wel alles goed voor alles wat daarvoor zit. Dat is gemiddeld 193 km/h tegenover iets van 106. En dat is natuurlijk wat er steevast bijdraagt aan dat gevoel dat het Belgische stuk zo traag is - dubbel als je weer eens stilstaat in Mechelen of Brussel-Noord.

In Nederland ben je op een wat oneigenlijke manier vergevingsgezind, omdat alles tot aan het begin van het HSL-spoor toch maar voelt als aanloop. Zuidkant van Rotterdam voelt dan ook altijd al lang traag voordat je eens begint.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 nov 2023, 23:13

Het doet me denken aan de keer dat ik naast een gezin zat in de trein en bij de aankondiging van Antwerpen Centraal de uitspraak 'Est Belgique comme grand?' naast me hoorde. België is in feite het kleinste land waar de trein door heen rijdt :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 25 nov 2023, 9:46

België is niet per se heel groot, maar de Eurostar legt wel meer kilometers in België af dan in Nederland, vanuit dat perspectief is het logisch dat de trein daar ook meer tijd spendeert. Het is inderdaad een gevoeld kwestie ingegeven door het feit dat de trein in mijn voorbeeld rond 07h25 de HSL verlaat ten noorden van Antwerpen en pas rond 08h25 de HSL weer op rijdt bij Halle. Je zit dus een uur lang op conventioneel spoor; dit draagt zeer sterk bij aan het sentiment "de reis door België duurt eeuwig en is traag". Temeer omdat het stuk na Halle tot in Frankrijk behoorlijk weinig aanknopingspunten kent, het voelt een beetje als 'niemandsland' en de snelheid die je daar maakt wordt dus gevoelsmatig aan het Franse deel van het traject toegeschreven.

Overigens zou een HSL via Gent grofweg zo'n 171 kilometers hebben, slechts 5 kilometer minder dan de huidige lijnvoering. Ik ga hier dan uit van een aftakking van de HSL-1 direct na Lille Frontière, vlak ten westen van het gehucht Esplechin, waarbij de lijn vloeiend afbuigt naar het noorden, schampt Marquain ten westen en komt dan parallel aan de E403 te lopen. De E403 wordt dan gevolgd tot de gewest grens met West-Vlaanderen, waarna de lijn afbuigt met een flauwe bocht naar het noord-oosten, iets ten oosten van Bellegem. Door een gat in de bebouwing ten westen van Zwevegem komt de lijn dan parallel aan de E17 te liggen. Die E17 volgen we vervolgens nauwgezet tot De Pinte, waar de lijn aansluit op bestaand spoor. Via Sint-Denijs-Westerm volgt de lijn dan het bestaande spoor en kan zo halteren in het bestaande station van Gent. We verlaten Gent via de bestaande lijn naar Melle, waar de lijn dan vlak na het kruisen van de R4 weer als HSL zou beginnen en direct afbuigt naar het noorden. Het tracé zou dan de R4 volgen en iets voor Destelbergen afbuigen om de E17 weer te gaan volgen. Na Kruibeke en nog voor Zwijndrecht buigt de lijn naar het noorden af en komt daar op bestaand spoor, zodat er geen nieuwe tunnel onder de Schelde nodig is. Via het bestaande spoor langs de R1 komt de lijn dan bij Berchem op het traject naar de Nederlandse grens, wat gelijk is aan het huidige tracé.

Voordeel van dit tracé is dat er meer kilometers over HSL spoor gereden worden dan via de route Brussel. Ook Gent wordt beter ontsloten met Nederland en Frankrijk; in combinatie met een verbinding met Zeeuws Vlaanderen kan dat ook die regio een impuls geven. Evident nadeel zijn de enorme kosten, zeer beperkte reistijd winst en het gemis van Brussel als punt langs de route, waar toch een aanzienlijk deel van de reizigers naar toe wil.
Laatst gewijzigd door Autostrada op za 25 nov 2023, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 nov 2023, 10:57

^^ Dat gemis van Brussel lijkt me voorlopig nog beslissend. Een heroverweging wat je zou kunnen doen aan de route Antwerpen-Halle ligt meer voor de hand. Ik heb altijd best kunnen volgen dat er geen HSL ligt tussen Antwerpen en Brussel, omdat de afstand te klein is. Maar het laat zich ergens vergelijken met Amsterdam-Utrecht dat klaar is voor 200 km/h en waar snelle treinen van langzame treinen zijn gescheiden. Wat moet gebeuren om de route naar zoiets om te kunnen bouwen?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 25 nov 2023, 11:56

Niet veel, maar het stuk door Brussel kost ook zeer vrel tijd.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 25 nov 2023, 12:47

Toch nog wel hoor. Tussen Mechelen en Schaarbeek ligt er al een losse doorgaande spoorlijn in de middenberm van de E19 waar alleen intercities rijden. De baanvaksnelheid daar is op dit moment 160, maar als het alignement het toe staat zie ik het nog wel gebeuren dat dat naar 200 gaat.
Het grote probleem is echter Mechelen-Antwerpen. Er liggen daar wel 4 sporen, maar die behoren tot 2 verschillende spoorlijnen die in Mortsel een andere route volgen. Het probleem is dat de enige hoogwaardige uitwisseling tussen beide lijnen in Mechelen ligt. In Mortsel liggen er stoptreinstation aan beide lijnen, waardoor er op beide lijnen stoptreinen rijden waar je als doorgaande trein achter kan komen te hangen.
Je zou dus of op een van de lijnen de stoptreinstations in Mortsel moeten sluiten, zodat die lijn voor enkel IC-verkeer gebruikt kan worden, of je moet de spoorlijn ten zuiden van Mortsel zo aanpassen dat de IC's in ieder geval op dat traject vrij baan hebben. Dan zou je eventueel in een latere fase nog twee aparte IC-sporen door Mortsel kunnen aanleggen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 nov 2023, 13:36

^^ Betere uitwisselingsmogelijkheden lijken me de oplossing bij uitstek om te voorkomen dat je ergens rond Mechelen achter een slome trein zit en daardoor je vertraging oploopt. Je zou zelfs de stations in Mortsel nog kunnen laten (en daar dus achter een stoptrein komen) als je direct ten zuiden van Mortsel maar door middel van een fly-over bereikt dat je 2 sporen per richting naast elkaar hebt, om uitwisseling mogelijk te maken.

Denk je een stap verder, dan zie ik toch een ongebruikte brede middenberm in de E19 tussen Mechelen-Zuid en Kontich. Kan daar wellicht tenminste het trage baanvak Mechelen mee worden vermeden? Het verbinden van zo’n E19-route met de lijn Antwerpen-Mechelen wordt echter lastiger, zou wel flinke tunnels vergen omdat op ieder denkbaar tracé wel ergens lintbebouwing in de weg zit. Kan misschien wel mooi in het verlengde van die slinger in Mortsel op de oostelijke lijn.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 25 nov 2023, 13:53

^^ Dat laatste zou kunnen, maar betekent wel het slopen van alle bebouwing langs de N171. Mij lijkt een tracé wat de E19 volgt logischer. Als je afbuigt bij de Koninklijkelaan kom je zo bij station Antwerpen Berchem terecht.

Ik vraag me trouwens af hoe traag de passage van Mechelen nog is. Het station is daar net verbouwd met een nieuw spoor waar je met 160 km/u doorheen kan. Dat lijkt mij voldoende.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 nov 2023, 14:16

^^ De praktijk is zo simpel dat ik die snelheid in Mechelen nooit heb gehaald. Als dat niet meer aan de baanvaksnelheid ligt, ligt het aan verkeer aldaar en ben je terug bij die uitwisselingen.

Doorsteek E19-Berchem lijkt me een langere tunnel, maar wel meer toegevoegde waarde doordat je bebouwd gebied ontlast.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » za 25 nov 2023, 15:36

verfmeer95 schreef: za 25 nov 2023, 13:53 Ik vraag me trouwens af hoe traag de passage van Mechelen nog is. Het station is daar net verbouwd met een nieuw spoor waar je met 160 km/u doorheen kan. Dat lijkt mij voldoende.
Door de verbouwing van station Mechelen zijn er daar permanent wel een paar sporen buiten dienst wat voor traag verkeer zorgt, de S1 vanuit Brussel moet vaak wachten voordat hij Mechelen kan binnenrijden en de trage IC Brussel - Antwerpen (degene die in Vilvoorde, Mortsel en Nekkerspoel stopt) rijdt vanuit Vilvoorde meestal stapvoets vanaf de Zennebrug.
Er zijn plannen om ten noorden van Mechelen een nieuw wisselrooster te bouwen met hogesnelheidswissels maar de budgetten ontbreken voorlopig en dat zal sowieso pas iets zijn voor na verbouwing van station Mechelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 nov 2023, 16:28

Ik meende ooit gelezen te hebben dat voor de opwaardering Mechelen-Antwerpen Berchem vooral een paar wissels liggen die een beperkte maximumsnelheid hebben, alleen dat de hoogteligging van het spoor dusdanig is dat er geen haalbare oplossing voor is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 26 nov 2023, 18:35

verfmeer95 schreef: za 25 nov 2023, 13:53 Ik vraag me trouwens af hoe traag de passage van Mechelen nog is. Het station is daar net verbouwd met een nieuw spoor waar je met 160 km/u doorheen kan. Dat lijkt mij voldoende.
Ze hebben het lumineuze idee gevat om deze 160km/h bypass te voorzien van perrons. Hier halteren dus gewoon stoptreinen waar je dan met de Eurostar alsnog achter terecht kun komen, ofwel voorbij geleid wordt via de 40 km/h sporen door het 'oude' station.
Ik reis met enige regelmaat met de trein naar Brussel en het is mij tot op heden slechts 1x gelukt om met volle snelheid door Mechelen te gaan.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 26 nov 2023, 19:03

^^ Er stoppen op die perrons geen stoptreinen, enkel intercities. De sporen zijn namelijk enkel aangesloten op de spoorlijn door de middenberm van de E19, waardoor je tot Brussel geen stations meer tegen komt. De Eurostar naar Amsterdam is de enige trein die zonder te stoppen door Mechelen rijdt, dus ik snap wel dat men daar geen speciale sporen voor heeft willen aanleggen. Met een goede dienstregeling hoeft het ook geen probleem te zijn.

Het probleem is dat de huidige dienstregeling verre van ideaal is. 8 minuten voordat de Eurostar naar Parijs uit Antwerpen-Centraal vertrekt vertrekt er nog een IC naar Charleroi. Die stopt in Antwerpen-Berchem en Mechelen, waardoor hij bij vertrek uit Mechelen vlak voor de Eurostar naar Parijs rijdt. Is deze trein dus ook maar een minuutje vertraagt dan moet de trein naar Parijs al in de remmen.
In de andere richting vertrekt de tegentrein richting Antwerpen 3 minuten voor de Eurostar uit Brussel-Zuid. Dus moet de Eurostar precies op tijd zijn om de IC voor Schaarbeek in te halen, anders moet dat op Mechelen gebeuren en zal een van de twee treinen dus via het gewone station moeten rijden.
Als de dienstregeling aangepast kan worden zodat deze treinen wat verder uit elkaar liggen zullen dit soort opstoppingen minder vaak gebeuren en zal de Eurostar dus vaker op volle snelheid door Mechelen kunnen rijden.