IIVQ schreef: ↑vr 14 jul 2023, 13:04
Egbert schreef: ↑vr 14 jul 2023, 12:05
Antwerpen-Lille is natuurlijk om de agglomeratie Brussel te vermijden. Je zult nooit snel door Brussel kunnen rijden of je moet een 10km geboorde tunnel maken.
Brussel heeft al een tunnel. En als je het vergelijkt met de agglommeratie Amsterdam ben je denk ik sneller door Brussel dan Amsterdam.
Als ik kijk naar een GPX-track van mij tussen de Rue de Charleroi en de Witloofstraat zit je op exact 19'10 en daar gaat exact 7'30 vanaf, dus 11'40 voor een afstand van hemelsbreed 11,4 km, dus (exclusief de stop), net geen 60 km/h.
Kijk ik in het Amsterdamse echter naar Amsterdam Zuid als eindpunt dan kan je er zo'n 8 minuten af schaven - en laat je Schiphol als stop dan vallen (dat is immers maar enkele metrohaltes verder) dan haal je er zo 10 minuten af, en dat is echt wel subsantieel op zo'n route. Als je dan tussen Antwerpen en Mechelen ook nog wat kan versnellen (en het viaduct bij Rijpwetering herstellen) dan kan je Amsterdam-Parijs onder de 3 uur doen. Dat is behalve meer dan 10% tijdswinst, wellicht een veel goedkopere exploitatie omdat je het met een stel minder kan doen.
Het traject van de Eurostar door België beslaat zo'n 175 kilometer.
Als je kijkt naar naar de dienstregeling van de eerste trein van de dag, kom je op de volgende statistieken:
Vertrek Amsterdam CS: 06h13, aankomst Schiphol 06h30
Reistijd: 17 minuten, afstand 17 km; gemiddelde 60 km/h
Vetrek Schiphol 06h32, aankomst Rotterdam CS 06h52 (in de praktijk altijd wat later door Rijpwetering)
Reistijd: 20 minuten, afstand 52 km; gemiddelde 156 km/h
Vertrek Rotterdam 06h58, aankomst Antwerpen Centraal 07h32; doorkomst Hazeldonk Grens rond 07h18
Reistijd: 34 minuten, afstand 95km (waarvan 55 km in Nederland); gemiddelde 167 km/h
Vertrek Antwerpen Centraal 07h34, aankomst Bruxelles Midi 08h08
Reistijd: 34 minuten, afstand 49 km; gemiddelde 86 km/h
Veruit de meeste vertraging ontstaat overigens op deze sector, waarbij de aankomst in Brussel regelmatig later is
Vertrek Bruxelles Midi 08h13, aankomst Paris Nord 09h36; doorkomst Lille Frontière rond 08h40
Reistijd: 1h23, afstand 313 km (waarvan 87 km in België); gemiddelde 226 km/h
Als de trein op tijd vertrekt uit Brussel en de overgang van LGV Nord naar het reguliere spoor in Paris geen vertraging geeft, komt de trein zo'n kleine 5 minuten te vroeg aan; maw hier zit speling in de dienstregeling.
Vervolgens uitgesplitst naar de gegevens per land:
Nederland: reistijd 57 minuten, afstand 124 km; gemiddelde 130 km/h
België: reistijd 75 minuten, afstand 176 km; gemiddelde 141 km/h
Frankrijk: reistijd 56 minuten, afstand 226 km; gemiddelde 242 km/h
Ondanks dat de statistieken België licht het voordeel geven, is het wel een feit dat de reis van Amsterdam naar Parijs in tijd gemeten het langst duurt door België, waar dit in afstand natuurlijk niet zo is.