Ik ben met mijn ouders in de Paasvakantie naar een B&B in de Provence (les Alpilles) geweest, we namen toen vanuit Brussel-Zuid de TGV naar Avignon en hadden daar een auto gehuurd. We kozen de Paasvakantie omdat het dan een pak rustiger is (waarom is er hier in Mausanne zo'n grote, lege, parking? Wel euh, voor de zomer....) en je al van aangenaam lenteweer kan genieten.Chris schreef: vr 21 feb 2025, 21:39 Ik vraag mij ook af of bestemmingen zoals Valence, Avignon, Aix-en-Provence, wel bestemmingen zijn waar vakantiereizigers uit Nederland per trein heen gaan. Die streken zijn vrij landelijk en niet een city trip bestemming zoals Parijs. Het zijn vooral gebieden waar je hooguit een dag in de stad bent als je in de buurt verblijft op een camping, in een mobile home of in een huisje. Typische gezinsvakanties per auto dus. Als zo'n verbinding duur is om te exploiteren kan ik mij de argumentatie wel voorstellen dat hogesnelheidstreinen vooral de grootste steden moeten verbinden.
De trein was wel grotendeels gevuld met reizigers voor Charles-de-Gaulle (daar stapte ongeveer de helft af), Disneyland en dan nog een deel Lyon.
Het alternatief was vliegen naar Marseille, alles bij elkaar kwam dat in tijd ongeveer gelijk uit, dus kozen we de trein (krijg je nog het landschap, ruime stoel en een bar erbij). 10 uur rijden voor 10 dagen vakantie was voor ons geen optie.
In Avignon TGV zijn grote parkings met huurauto's in luchthavenstijl, dus ze zijn er wel op voorzien (wij hadden ons verwacht aan een balie en 10 auto's in de parking zoals in Antwerpen-Centraal).