Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Moderator: Moderatoren
-
RikB
- verkeersader
Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Maar dat gaat toch op veel locaties op? En al die stukken aan elkaar gekoppeld kunnen voor een deel van de reizigers een prima alternatief zijn op de lange afstand. Vliegen zal niet naar nul gaan, maar drastisch reduceren lijkt me best milieuwinst.
-
Chris
- Moderator
https://en.wikipedia.org/wiki/Amsterdam ... Statistics
De drukste vliegroutes vanaf Schiphol. Het is voor de drukste bestemmingen niet reëel om te verwachten dat een HSL hier competitief gaat zijn. En een aantal van de drukste routes (Parijs, Londen, Frankfurt) heeft al (deels) een HSL.
De drukste vliegroutes vanaf Schiphol. Het is voor de drukste bestemmingen niet reëel om te verwachten dat een HSL hier competitief gaat zijn. En een aantal van de drukste routes (Parijs, Londen, Frankfurt) heeft al (deels) een HSL.
-
traveldude
- dorpsstraat
De drukte op die routes is voornamelijk door transfer verkeer via een van de luchthavens (Amsterdam incluis). Dat haal je niet weg, al kan het voor sommigen misschien wel aantrekkelijk zijn, maar daar zal de inzet niet op hoeven te zitten. Wel kan je voor de stedentrippers en andere reizigers die alleen dit segment reizen pogen de treinverbinding aantrekkelijker te maken. In snelheid en in prijs. Voor een deel is dat al het geval natuurlijk.
Ik was laatst voor een tweedaagse conferentie in Brussel. Dat doe ik uiteraard met de trein. Dat kostte me naast twee uur reistijd (circa idem voor auto - afhankelijk van tijdstip/drukte) ruim twee tientjes per enkele reis (en 13 euro extra voor een eerste klas, voor de vroege heenreis aantrekkelijk ivm ochtendspits). Daar kan ik de auto niet eens twee dagen voor parkeren in hartje Brussel, laat staan de energiekosten er mee bekostigen.
Brussel is niet Parijs, Londen of Berlijn. Dat lijkt me duidelijk. Toch is ook Parijs of zelfs Londen aantrekkelijk met de trein te bereizen voor een groot deel van Nederland. Er is geen one-size-fits all, zeg ik er maar als bijsluiter bij. Ik vlieg, rij auto en gebruik de trein, afhankelijk van de reis. Ik ben met het vliegtuig naar hartje Londen voor een stedentripje meer tijd kwijt dan met de Eurostar. Alleen een groot prijsverschil zou dan nog de modaliteit kunnen bepalen.
edit - en laten we wel wezen, hoe meer mensen een andere modaliteit pakken op die routes, hoe meer de heilige hub functie van Schiphol bestendigd kan worden in tijden dat slots onder druk staan. Want aan overstappers (of opstappers die elders overstappen) geen gebrek.
Ik was laatst voor een tweedaagse conferentie in Brussel. Dat doe ik uiteraard met de trein. Dat kostte me naast twee uur reistijd (circa idem voor auto - afhankelijk van tijdstip/drukte) ruim twee tientjes per enkele reis (en 13 euro extra voor een eerste klas, voor de vroege heenreis aantrekkelijk ivm ochtendspits). Daar kan ik de auto niet eens twee dagen voor parkeren in hartje Brussel, laat staan de energiekosten er mee bekostigen.
Brussel is niet Parijs, Londen of Berlijn. Dat lijkt me duidelijk. Toch is ook Parijs of zelfs Londen aantrekkelijk met de trein te bereizen voor een groot deel van Nederland. Er is geen one-size-fits all, zeg ik er maar als bijsluiter bij. Ik vlieg, rij auto en gebruik de trein, afhankelijk van de reis. Ik ben met het vliegtuig naar hartje Londen voor een stedentripje meer tijd kwijt dan met de Eurostar. Alleen een groot prijsverschil zou dan nog de modaliteit kunnen bepalen.
edit - en laten we wel wezen, hoe meer mensen een andere modaliteit pakken op die routes, hoe meer de heilige hub functie van Schiphol bestendigd kan worden in tijden dat slots onder druk staan. Want aan overstappers (of opstappers die elders overstappen) geen gebrek.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Kritiek op de bron is makkelijk, maar met deskundigen aan het woord wordt het dan wel “wetenschap is ook maar een mening” natuurlijk.JanVerhoeven schreef: do 20 nov 2025, 8:35Die kritiek was er ook op het vliegverkeer in de eerste paar decennia. Ook voor de elite enzovoort. En waarom zou de economie geen voordeel hebben van zakenreizigersDs79m schreef: wo 19 nov 2025, 12:51Je mag ook het koninklijke rijtuig nog meerekenen, het blijft onrendabel.
Uiteindelijk is een HSL vrij elitair: leuk voor zakenreizigers, mensen die een weekendje weg gaan. Maar de economie schiet er weinig mee op. Zo zijn de letterlijke woorden van die expert van de TU Eindhoven.Verder is het natuurlijk wel een typische Telegraaf stijl van het artikel wat je refereert (https://archive.ph/6PedU) dat men bij alles wat in die richting groeit men een blik tegengeluid opentrekt die roept dat het allemaal onzin of geldverspilling is. Je kan denk ik ook wel tientallen van zulke artikelen opsnorren dat elektrisch rijden op dezelfde manier wegzet. Ik zie dat niet als een toonbeeld van concensus maar eerder voor wrijving bij diegenen met andere voorkeuren voor transport.
Verder zou het voor het milieu vooral goed zijn als er in Europees verband eens werk gemaakt zou worden van het beperken van internationale zakenreizen, ongeacht het vervoersmiddel. Uiteraard zijn er soms goede redenen om op pad te gaan. Maar er zijn ook genoeg reizen die weinig meer zijn dan betaalde schoolreisjes, die vooral leuke secundaire arbeidsvoorwaarden vormen. Of managers van andere vestigingen die veel vaker dan nodig heen en weer reizen tussen de verschillende locaties. Een hoop daarvan kan prima online afgehandeld worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
verfmeer95
- expressweg
Sowieso lijkt mij het vanuit het perspectief van een gezamenlijke Europese markt ook onmogelijk om internationale zakenreizen anders te behandelen dan zakenreizen die niet de grens over gaan. Als je integratie van de Europese markt wil bevorderen, moet je reizen tussen landen juist makkelijker en niet moeilijker maken.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
En op basis van mijn eigen ervaringen durf ik, ondanks de N=1 beperking, wel te stellen dat er veel te veel mensen op pad zijn op werkgerelateerde trips waarbij fysieke aanwezigheid totaal niet noodzakelijk is. Op de één of andere manier zou het toch mogelijk moeten zijn met de stand van de techniek van nu om daar iets in te veranderen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik moest een tijdje regelmatig voor werk naar Hamburg, komende vanaf Zwolle. Vertrek vanaf station Zwolle, aankomst in Hamburg-Altona.Rein schreef: wo 19 nov 2025, 17:26Zelfs voor een bestemming als Parijs is de Eurostar geen duidelijke winnaar ten opzichte van het vliegtuig. Ik heb in het verleden vaak genoeg die trip gemaakt, vaak per vliegtuig en vaak per toen nog Thalys. Grosso modo kom je vanuit waar ik woon en naar waar ik naar toe moest in hartje Parijs in beide gevallen op ongeveer dezelfde reistijd uit en is het dus zelfs op deze ultieme HSL relatie niet zo dat de HSL het duidelijk wint. Hoogstens een gelijkspelletje.
De treinverbinding met eerst de stoptrein naar Almelo, dan de Intercity naar Osnabrück en dan de Intercity naar Hamburg Hbf en dan met de S-Bahn naar Altona was zo slecht dat het zelfs daar nog sneller was om eerst de trein naar Schiphol te pakken, dan het vliegtuig naar Hamburg, en dan de S-Bahn naar Altona. En dan was ik vaak pas ruim een uur voor vertrek van de vlucht op Schiphol.
Bijkomend voordeel was dat ik vaak rond 10:30 op kantoor kon zijn, terwijl me dat met de eerste treinverbinding van de dag niet ging lukken, dan zou het een halfuur later zijn. Voor de terugreis op vrijdagmiddag zat het risico hem er vooral in dat ik dan óf ietsje eerder weg zou moeten, of de laatste reguliere treinverbinding naar huis zou moeten nemen. Maar als ik dan in Osnabrück de aansluiting naar Nederland zou missen, en die kans is met het langeafstandsvervoer van de Deutsche Bahn tegenwoordig aanzienlijk, dan had ik verder naar huis mogen boemelen. Ik was dan wel thuisgekomen, maar het zou nóg langer duren.
Daar kwam dan nog bij dat ik bij Eurowings destijds doorgaans voor € 120 retour kon vliegen, zelfs nog inclusief een ingecheckte koffer. Daar kwamen nog wel treinkaartjes van en naar Schiphol bij en binnen Hamburg, maar het was uiteindelijk makkelijker om 2-3 weken voor vertrek voor een redelijke prijs een retourtje met Eurowings te vinden dan bij de Deutsche Bahn of NS. Het kostenaspect (want mijn werkgever let daar best sterk op) hielp dus ook niet echt mee om de trein aantrekkelijker te maken.
Zelfs naar de tweede stad van Duitsland, een stad met meer dan 2 miljoen inwoners die toch ook weer niet zo ver weg is, ben je dus nog afhankelijk van een gemankeerde overstap in Osnabrück, tussen een trein die eens per twee uur rijdt (en destijds met flink verouderd materieel reed) en een trein die eenmaal per uur rijdt, en beiden waren vaak vertraagd.
Naar Parijs zou ik de trein zeker overwegen als ik niet met de auto zou gaan, want de Eurostar is op zich een prima product en biedt doorgaans een vlotte verbinding. Naar Londen weet ik het zo net nog niet, het is mooi dat het kan en ik denk dat het interessant is als je in het stadscentrum moet zijn. Maar de laatste keer dat ik in de buurt van Londen moest zijn ging ik naar Milton Keynes. Uiteindelijk ben ik met de auto gegaan, het andere alternatief was naar Luton vliegen. Geen moment heb ik de trein overwogen. Eerder dit jaar moest ik naar Birmingham. Daar zouden we eerst met de auto en veerboot gaan, maar door familieomstandigheden moest ik die trip vooraf al wat inkorten en hebben we uiteindelijk het vliegtuig genomen en een auto gehuurd. Ook dan is de trein geen alternatief.
Dat is ook nog de vraag. Wat drijft mensen? Voor velen is het volgens mij dat ze een hekel hebben aan het gedoe op vliegvelden. Extra reistijd is dan tot op zekere hoogte geaccepteerd, en dus zitten de treinen naar Parijs en Londen vol.RikB schreef: wo 19 nov 2025, 17:45 En dan is het vooral de vraag waarop men wint. Tijd? Milieu? Vliegangst? Prijs?
Naar Parijs moet het aanbod aan vluchten trouwens ook niet worden overschat. Er gaan wel redelijk wat vluchten, maar veel met redelijk kleine vliegtuigen. KLM en Air France vliegen gezamenlijk, maar Air France zet vaak maar een A220-300 of een A319 in. Daar gaan dan net iets meer dan 100 reizigers in. En die vluchten zullen meer gebruikt worden als feeder voor het Air France- danwel KLM-netwerk, dan om tussen beide steden te reizen. Dat zal vermoedelijk maar een minderheid van de passagiers zijn, want er is al een goede treinverbinding, en voor reizigers vanuit Zuid-Nederland zijn er sowieso snellere opties om in Parijs te komen (ook met de auto) dan eerst naar Schiphol te reizen en vanaf daar te vliegen.
In mijn voorbeeld van Hamburg hierboven zat het probleem voor mij vooral in de onbetrouwbaarheid van de Duitse langeafstandstreinen en de overstap in Osnabrück. Ik denk dat ik de trein wel had geprobeerd als ik vanaf Nederland een rechtstreekse trein naar Hamburg had kunnen pakken, en als de totale reis sneller zou zijn geweest. Het is natuurlijk vrij absurd dat het zelfs op de reis van Zwolle naar Hamburg qua reistijd nog uit kan om eerst met de trein naar het zuidwesten te reizen, naar Schiphol, om vervolgens naar Hamburg te vliegen. En nee, de auto was geen alternatief, sowieso wil de werkgever dat niet hebben als ritten meer dan 2 uur duren en er alternatieven zijn met OV of vliegtuig.
Met hoe het in Europa momenteel geregeld is heeft de hogesnelheidstrein vooral potentie op ritten tot ca. 750 km. Dat zou binnen 3-4 uur moeten kunnen en daar is de trein qua reistijd concurrerend met een vlucht van 1-1,5 uur plus wachttijd op het vliegveld. Voor- en natransport is afhankelijk van vertrek- en aankomstpunt; het argument dat je met de trein in hartje stad aankomt is vooral leuk voor toeristen, maar niet altijd per se voor andere groepen reizigers.Als de afweging breder is dan alleen tijd, kan de trein zeker uit naar meerdere bestemmingen. Verbetering van het netwerk kan dat aantal bestemmingen verhogen. En Amsterdam-Madrid zal er dan niet snel goed uit komen, maar er zijn meer bestemmingen in Europa![]()
Een retourtje Barcelona heb je vaak voor rond de € 250 - € 300, waarbij een vliegtaks van € 26,43 inbegrepen is.Het zou mooi zijn als de EU eindelijk gaat samenwerken op ticket-btw... Barcelona is per trein te doen qua reistijd, al is het wel erg lang. Maar als je de prijs vergelijkt met vliegtickets en bedenkt dat je op je dure treinticket wel BTW moet betalen...![]()
Treinkaartjes vallen vrijwel overal onder het lage btwtarief. Een treinkaartje van Amsterdam naar Berlijn is bijvoorbeeld belast met 9% btw voor het Nederlandse deel van de reis en 7% MwSt. voor het Duitse deel van de reis.
Zou je de vliegtaks vervangen door btw, dan verandert er weinig voor korte vluchten. Die worden dan misschien zelfs iets goedkoper. Je kunt ook én vliegtaks én btw heffen, dan wordt zo'n ticket misschien nog eens zo'n drie tientjes duurder.
Dat zal het verschil niet gaan maken, vrees ik.
Uiteindelijk zit er qua afstand een omslagpunt waar de treinreis gewoon dermate lang duurt dat hoe goedkoop je hem ook maakt, de voorkeur toch naar het vliegtuig uit zal gaan. Dat je in één dag naar Barcelona kan met de trein is leuk, maar dat zal een niche blijven. We moeten kijken naar de middellange afstand: kan de trein beter/concurrerender worden naar steden als Berlijn, Kopenhagen/Malmö, Praag, Hamburg, Stuttgart, Nürnberg, München, Wenen, Salzburg, Innsbruck, Zürich, Genève, Milaan, Lyon en Straatsburg? Het heeft voor Nederland geen zin op langere verbindingen te focussen. En overstappen zijn met de trein, zeker met de treinbindingen van veel tickets, de zwakke punten. Rechtstreekse treinen kunnen het beter maken.
Op vliegen is ook heus wel wat aan te merken, maar wie vliegt hoeft niet de hele tijd met zijn eigen bagage te zeulen, op elke luchthaven is wel personeel beschikbaar dat je in het Engels kan helpen bij problemen (uit mijn eigen Europese treinreiservaringen, vooral in de periode 2007-2010, weet ik dat dat nogal eens behelpen kan zijn, maar misschien is dit inmiddels beter - al zijn er ook grotere stations met niet of nauwelijks personeel) en bij een forse vertraging of annulering heb je binnen de EU op € 250 compensatie, in het geval van annulering komt dat nog bovenop de restitutie van de ticketprijs. Daar hoef je bij de spoorwegen niet mee aan te komen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Het zakenreizen is niet meer hersteld naar het niveau van voor corona. Veel werkgevers hebben destijds zoveel geïnvesteerd in online vergadermogelijkheden dat dat toch echt wel een verschil heeft gemaakt.Ds79m schreef: do 20 nov 2025, 17:43Mee eens hoor, je wil natuurlijk niet dat een heel leger ambtenaren in een kantoor gaat bepalen of Meneer Vermeulen wel een legitieme trip naar Berlijn heeft gemaakt ofzo. Maar de enige manier om iets wezenlijks voor het klimaat te doen, is het aantal reizen verminderen. Vluchten proberen te vervangen door treinreizen is vooral een dure en inefficiënte manier om een fractie van dat doel te bereiken.
En op basis van mijn eigen ervaringen durf ik, ondanks de N=1 beperking, wel te stellen dat er veel te veel mensen op pad zijn op werkgerelateerde trips waarbij fysieke aanwezigheid totaal niet noodzakelijk is. Op de één of andere manier zou het toch mogelijk moeten zijn met de stand van de techniek van nu om daar iets in te veranderen.
Daarnaast is het voor bedrijven die willen bezuinigen/besparen vaak het makkelijkst om het reizen aan banden te leggen. Ik reis wel eens voor het werk, maar de approvals die ik daarvoor nodig heb liggen al drie niveaus hoger dan waar ik werk, en de business case om te reizen moet sterk zijn. Er zullen her en der vast nog wel snoepreisjes gemaakt worden, maar zakenreizen zijn nou eenmaal duur en een werkgever zal niet zonder reden geld willen uitgeven. Het moet wel de moeite waard zijn.
-
verfmeer95
- expressweg
Bij de spoorwegen heb je recht op minimaal 25% restitutie vanaf 1 uur vertraging en 50% vanaf 2 uur. Als je door de vertraging je bestemming niet meer op dezelfde dag kan bereiken heb je daar bovenop ook recht op een hotelovernachting of een taxi.Coen Tunnel schreef: do 20 nov 2025, 17:44 bij een forse vertraging of annulering heb je binnen de EU op € 250 compensatie, in het geval van annulering komt dat nog bovenop de restitutie van de ticketprijs. Daar hoef je bij de spoorwegen niet mee aan te komen.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Dat is de essentie van het probleem hier: de misvatting dat 'wetenschap' een enkel soort orakel is, van een professor hier tot een onderzoeker daar tot, in dit geval, een directeur, afkomstig uit de automotive-sector, van een onderzoeksdivisie van een TU. En dat dus een uiting van een dergelijk persoon automatisch voor 'de wetenschap' spreekt. Maar zo zet De Telegraaf en veel soortgelijke media het wel neer, want "expert" Pietersen van de Bekende Instelling vind het allemaal maar onzin, dus is het onzin.Ds79m schreef: do 20 nov 2025, 16:37 Kritiek op de bron is makkelijk, maar met deskundigen aan het woord wordt het dan wel “wetenschap is ook maar een mening” natuurlijk.
Die gedachtengang bekritiseren is niet hetzelfde als "wetenschap is ook maar een mening", want in werkelijkheid is wetenschap de verzameling (vandaar "schap") van alle kennis, primair te koppelen aan consensus. Waardoor iets als klimaatproblemen tegenwoordig meer zekerheid van kloppen en reeel zijn heeft dan 50 jaar terug (toen je ook nog veel mensen verbonden aan universiteiten kon vinden die zeiden dat het 'onzin' was e.d.). Bij iets als het inschatten welk vervoermiddel, en daarbinnen wat voor diensten, specifiek nuttig zijn of toekomst hebben in een heel continent als Europa, is eigenlijk niet zo eenvoudig aan de wetenschap te koppelen, want vooropgesteld is de politieke factor enorm. We hebben het hier niet over allerlei natuurkunde en chemie, we hebben het over bedrijfsmatige processen met enorme markten met allerlei doelgroepen.
Oftewel: een degelijke wetenschapper weet dat er over dit soort zaken geen voorspellingen noch hard oordelen gegeven kunnen worden als "Alsof je investeert in videorecorders om Netflix te bestrijden". Laat staan dat je een onheildsprofetie kan uiten met "Op deze investering ga je gegarandeerd verlies maken". Dat is gewoonweg borrelpraat en voor-de-buhnegeroep en ronduit onwetenschappelijk. Ook zal natuurlijk meespelen dat Telegraaf het wat aandikt en mogelijk wat nuance van dhr Weijer weglaat hierbij, maar daar schuilt dus mijn kritiek, namelijk dat wij daar kritischer op mogen zijn dan het overnemen "want een expert van daar zegt het". Vooropgesteld laat een 'krant' 1 kant van het verhaal horen en zet dat zo neer: "Felle kritiek op peperduur Europees treinnetwerk".
En dat gebeurt niet al? Bedrijven worden immers tegenwoordig geforceerd om hun CO2-voetafdruk te beperken, dat speelt aan alle facetten maar ook transport. Je ziet het ook enorm door de afname van leasecontracten als secundaire arbeidsvoorwaarden, alleen nog het hoogste management krijgt nog wat mogelijkheden maar de rest krijgt een NS businesscard en succes verder. Ik vind het een rare aanname dat het snoepreizen e.d. nog steeds net zo hard plaatsvindt als zeg voor 2000, misschien nog 2010. Je ziet het trouwens specifieker ook hoe business class bij de meeste maatschappijen enorm is uitgekleed en verkleind. Het massatoerisme heeft een veel grotere rol gekregen ondertussen en mede daarom is vliegtaks ingevoerd, omdat particulieren niet al op hun CO2-voetafdruk werden beperkt.Verder zou het voor het milieu vooral goed zijn als er in Europees verband eens werk gemaakt zou worden van het beperken van internationale zakenreizen, ongeacht het vervoersmiddel. Uiteraard zijn er soms goede redenen om op pad te gaan. Maar er zijn ook genoeg reizen die weinig meer zijn dan betaalde schoolreisjes, die vooral leuke secundaire arbeidsvoorwaarden vormen. Of managers van andere vestigingen die veel vaker dan nodig heen en weer reizen tussen de verschillende locaties. Een hoop daarvan kan prima online afgehandeld worden.
-
Autostrada
- autoweg
Begin November reisde ik met Eurostar naar Parijs vanuit Nieuwegein. De bus genomen naar Utrecht CS, daar de trein genomen naar Rotterdam CS. Terwijl ik ter hoogte was van Rotterdam Noord een SMSje van Eurostar "Belangrijke info over je Eurostar-trip: We moeten je helaas melden dat je trein 9394 niet bij alle geplande stations zal stoppen. Onze excuses voor het ongemak." Einde bericht.verfmeer95 schreef: do 20 nov 2025, 18:00 Bij de spoorwegen heb je recht op minimaal 25% restitutie vanaf 1 uur vertraging en 50% vanaf 2 uur. Als je door de vertraging je bestemming niet meer op dezelfde dag kan bereiken heb je daar bovenop ook recht op een hotelovernachting of een taxi.
Dan mag je op de website van Eurostar gaan uitvogelen dat de stop die overgelagen is Rotterdam CS betreft, en je dus die dag Parijs niet meer kunt halen (het was een van de latere treinen op de dag). Vervolgens is er: geen Eurostar personeel, NS personeel dat z'n schouders op haalt, geen bereikbare klantenservice. Helemaal niets. Uiteindelijk kun je je geld wel terug krijgen, maar ik had voor die nacht ook een hotel in Parijs en daar wilde Eurostar niets van weten. Zeer matig en geen wonder dat veel zakelijke reizigers hun neus ophalen voor de trein als je klanten zo weet te schofferen. De luchtvaart is zeker niet perfect, maar daar zijn dit soort dingen wel vele malen beter geregeld (al dan niet door druk / bemoeienis vanuit de EU).
Ik heb de trein terug genomen naar Utrecht (op eigen kosten, want ja geen onderdeel van het Eurostar ticket) en aangezien het inmiddels rond 23h was en ik al bijna 3 uur tevergeefs op pad een taxi naar Nieuwegein. Ook hier wil Eurostar helemaal niets van weten. Dit aspect laat echt nog zeer veel te wensen over.
-
traveldude
- dorpsstraat
Tja, zo kan ik ook een verhaal ophangen over een koffer die niet met de late vlucht meegekomen was. Omdat de vlucht vertraagd aankwam op Schiphol was het personeel van de maatschappij in kwestie (KLM) in de aankomsthal al naar huis. Na 22:00 is de bagagebalie dicht en sta je met de mededeling dat je een online ticket in moet schieten, terwijl je op zo’n moment gewoon iemand wil spreken. Prima als er blijkbaar in de nacht geen business case is (service is een business case nietwaar) voor dergelijk personeel, maar zorg dan dat je de (vertraagde) laatste vlucht van de avond meepakt. Nu stonden er een handvol buitenlanders “wat nu?” verdwaasd te zijn.
Met het verhaal van boven “nooit meer vliegen” is natuurlijk onzin om te gaan stellen. En zo geldt dat voor de trein. Shit happens. En als het aan de dienstverlening bij een calamiteit ligt spreek dan de betreffende firma erop aan.
Met het verhaal van boven “nooit meer vliegen” is natuurlijk onzin om te gaan stellen. En zo geldt dat voor de trein. Shit happens. En als het aan de dienstverlening bij een calamiteit ligt spreek dan de betreffende firma erop aan.
-
Autostrada
- autoweg
In de luchtvaart heb je doorgaans wel keuze tussen maatschappijen. Met Eurostar heb je een monopolie. Ik geloof dat daar op termijn wel verandering in moet komen, dat zal ook een impuls geven aan de service (of prijzen). Of het de betrouwbaarheid van de verbinding ten goede komt betwijfel ik dan weer.
-
IIVQ
- autoweg
Volgens mij (maar ik ben daar niet zeket van), reist een deel van die 1125311 passagiers tussen AMS en CDG reizen per ...hogesnelheidstrein! Volgens mij worden transfer-reizigers die een deel van hun "vlucht" per Thalys/Eurostar reizen (dus op hun vliegticket) hier ook bijgeteld.Chris schreef: do 20 nov 2025, 12:08 https://en.wikipedia.org/wiki/Amsterdam ... Statistics
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Er zouden voor treinreizen met gereserveerde plekken dezelfde regels moeten gelden als voor vliegen. Geen trein meer die dag, dan compensatie en evt hotel. Is wel lastiger omdat er bij de trein nog meer externe oorzaken zijn, die niet aan de vervoerder liggen, zoals wissel en seinstoringen of defecte andere treinen.Autostrada schreef: do 20 nov 2025, 21:59De luchtvaart is niet heilig, dat zei ik zelf al. En ik zal Eurostar hier heus niet om “boycotten”, maar klantvriendelijk is het alles behalve (geldt ook voor jou koffer)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Jablan
- stadsweg
Hier de link naar de Duitse versie van de EU-plannen uit het Telegraafbericht. Paar keer doorklikken en je komt op het TEN-T netwerk uit, waar alleen de verbindingen op staan, waarvoor EU-subsidie is aangevraagd.
Alleen Parijs-Madrid springt eruit, maar een blik op OpenRailwayMap geeft aan, dat deze hogesnelheidsroute via Irun bij de grens nog een stukje mist, verder helemaal geprojecteerd of in aanleg is.
EU-subsidie voor grenstrajecten vind ik oké, die komen anders nooit goed van de grond en waar het wel lukt om subsidie te krijgen, presteert zo'n verbinding boven verwachting. De voorbije decennia waren dat vooral veel kleine, regionale verbindingen. Misschien nu een stap groter.
*
Qua modaliteit blijf ik sceptisch. Voor onze reizen is het vrij simpel: 99% van de tijd is de auto de goedkoopste, snelste en makkelijkste optie.
Vliegen? Daarna hebben we nog steeds een auto nodig plus twee uur rijden naar het vliegveld en bij aankomst nog een keer twee-drie uur rijden. Het blijft omslachtig.
Trein? Zou kunnen, maar met acht tot twaalf keer overstappen onaantrekkelijk. Hier zou het helpen als de verschillende landen niet meer standaard tot de grens, maar tot het eerste station over de grens een regelmatige treindienst organiseren en dat is wel iets, waar de EU een rol in kan spelen.
Alleen Parijs-Madrid springt eruit, maar een blik op OpenRailwayMap geeft aan, dat deze hogesnelheidsroute via Irun bij de grens nog een stukje mist, verder helemaal geprojecteerd of in aanleg is.
EU-subsidie voor grenstrajecten vind ik oké, die komen anders nooit goed van de grond en waar het wel lukt om subsidie te krijgen, presteert zo'n verbinding boven verwachting. De voorbije decennia waren dat vooral veel kleine, regionale verbindingen. Misschien nu een stap groter.
*
Qua modaliteit blijf ik sceptisch. Voor onze reizen is het vrij simpel: 99% van de tijd is de auto de goedkoopste, snelste en makkelijkste optie.
Vliegen? Daarna hebben we nog steeds een auto nodig plus twee uur rijden naar het vliegveld en bij aankomst nog een keer twee-drie uur rijden. Het blijft omslachtig.
Trein? Zou kunnen, maar met acht tot twaalf keer overstappen onaantrekkelijk. Hier zou het helpen als de verschillende landen niet meer standaard tot de grens, maar tot het eerste station over de grens een regelmatige treindienst organiseren en dat is wel iets, waar de EU een rol in kan spelen.
-
verfmeer95
- expressweg
Die regels zijn er ook:Peter schreef: do 20 nov 2025, 22:20Er zouden voor treinreizen met gereserveerde plekken dezelfde regels moeten gelden als voor vliegen. Geen trein meer die dag, dan compensatie en evt hotel. Is wel lastiger omdat er bij de trein nog meer externe oorzaken zijn, die niet aan de vervoerder liggen, zoals wissel en seinstoringen of defecte andere treinen.Autostrada schreef: do 20 nov 2025, 21:59De luchtvaart is niet heilig, dat zei ik zelf al. En ik zal Eurostar hier heus niet om “boycotten”, maar klantvriendelijk is het alles behalve (geldt ook voor jou koffer)
Het lastige is dus dat Eurostar in Amsterdam en Rotterdam zelf geen balie heeft waar je naar toe kan gaan. Er is ook niemand die je actief op je rechten wijst: Je moet zelf de klantenservice bellen om een hotelovernachting te eisen.verfmeer95 schreef: do 20 nov 2025, 18:00 Bij de spoorwegen heb je recht op minimaal 25% restitutie vanaf 1 uur vertraging en 50% vanaf 2 uur. Als je door de vertraging je bestemming niet meer op dezelfde dag kan bereiken heb je daar bovenop ook recht op een hotelovernachting of een taxi.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
En met onverschillig NS personeel heb ik ook te dealen gehad toen ik een Eurocity mistte en mijn hele reisplan voor die dag in het water viel. Men had in Tilburg de verkeerde trein naar Breda vooruit gestuurd en daardoor kon ik naar mijn aansluiting fluiten.
Reactie: je wacht maar een uur of gaat omreizen.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Als treinreiziger heb ik alleen een overeenkomst met de NS. Dus elke vertraging waarvoor ik een claim mag indienen, zal ik moeten indienen bij de NS, ook als de oorzaak bij een andere partij ligt (bijv. ProRail). De NS heeft wel een zakelijke relatie met ProRail, dus als bijv. een wisselstoring de oorzaak is van de vertraging dan zal NS de claim 1 op 1 moeten doorzetten naar ProRail. Bij internationaal spoorvervoer geldt hetzelfde.Peter schreef: do 20 nov 2025, 22:20Is wel lastiger omdat er bij de trein nog meer externe oorzaken zijn, die niet aan de vervoerder liggen, zoals wissel en seinstoringen of defecte andere treinen.
-
Egbert
- expressweg
Onverschillig NS-personeel krijg je al als je NS-trein vertraging heeft. Met Eurostar heeft NS natuurlijk helemaal niks te maken (ook al rijden ze in Nederland onder de vlag van NS).waldo79 schreef: do 20 nov 2025, 23:26 En met onverschillig NS personeel heb ik ook te dealen gehad toen ik een Eurocity mistte en mijn hele reisplan voor die dag in het water viel. Men had in Tilburg de verkeerde trein naar Breda vooruit gestuurd en daardoor kon ik naar mijn aansluiting fluiten.
En voor die later Eurostar die gemist is: EU verordening 2021/782. Voor een trein die ergens niet stopt mag je invullen dat die geannuleerd is:
Maar ook hier geldt: spoormaatschappijen willen niet betalen, net zoals in de luchtvaart. Je zult actief moeten zoeken naar de compensatie.Als u vertraging oploopt door een geannuleerde trein en als gevolg daarvan met een vertraging van meer dan 60 minuten op uw eindbestemming aankomt, hebt u recht:
* op terugbetaling, binnen 30 dagen, van het volledige bedrag van uw ticket, of van het deel van de reis dat niet is gemaakt, en een terugreis naar uw oorspronkelijke vertrekpunt, als u als gevolg van de door de geannuleerde trein veroorzaakte vertraging niet in staat bent het doel van uw reis te verwezenlijken, of
* om uw reis, al dan niet via een omleiding, voort te zetten zodat u onder vergelijkbare voorwaarden uw eindbestemming bij de eerste gelegenheid bereikt, zonder extra kosten, of
* om uw reis op een latere datum van uw keuze onder vergelijkbare voorwaarden, al dan niet via een omleiding, voort te zetten, zonder extra kosten. Dit omvat alternatief vervoer om u naar uw eindbestemming te brengen wanneer de trein geblokkeerd is en de dienst wordt opgeschort.
Bijstand en alternatieve reisarrangementen
Daarnaast hebt u recht op bijstand in de vorm van maaltijden en verfrissingen (in verhouding tot de wachttijd). U hebt ook recht op een hotel of andere accommodatie — waar en wanneer dat fysiek mogelijk is — als u als gevolg van de geannuleerde trein moet overnachten of uw verblijf moet verlengen, en op vervoer tussen het hotel/de accommodatie en het station.
In geval van annulering kan de spoorwegonderneming u desgevraagd toestaan om zelf alternatieve reisarrangementen te maken met andere aanbieders van vervoersdiensten (per spoor of met andere vervoermiddelen), zodat u uw eindbestemming onder vergelijkbare voorwaarden kunt bereiken. In dat geval vergoedt de spoorwegmaatschappij de door u gemaakte kosten.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik vertelde gisteren het halve verhaal, ik kreeg restitutie voor het uur vertraging omdat de NS trein onderdeel was van een internationale reis. Men hielp mij wel door me naar de juiste vervolgtrein te verwijzen en ik heb uiteindelijk een prima dag gehad in Antwerpen in plaats van Brussel.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Heb met de restitutie bij zowel Deutsche Bahn als Trenitalia nooit gedoe gehad (bij de eerste vaker moeten doen dan bij de laatste). Als je kaartje in de app zit, kun je uit de app ook meteen doorklikken naar “compensation request”, vlug formuliertje en binnen paar dagen goedgekeurd/afgerekend. Compensatie voor vluchten al heel lang niet meer hoeven doen, maar dat voelde altijd als een businessmodel op zichzelf om dat moeilijk te maken.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik had ooit de laatste treinverbinding van Dinant naar Zwolle. Dat ging goed tot aan Namen, maar toen had de aansluitende trein vertraging. Uiteindelijk strandde ik in Utrecht en kon ik niet meer in Zwolle komen. Het kaartje was gedekt door de CIV-voorwaarden voor internationale reizen, dus zou een overnachting geregeld moeten worden. Maar de NS voelde zich daar niet toe verplicht, want de vertraging was in België al ontstaan. Tja, uiteindelijk sta je dan met je partner na middernacht op Utrecht Centraal en heb je qua hotels weinig opties, dus eindigden we in het NH, dat voor ons (mijn vrouw studeerde nog en ik had een laagbetaalde baan) een extra onvoorziene uitgave was. Ook later gaf de NS niet thuis. Zeker bij internationale reizen, met verschillende spoorwegmaatschappijen, en inderdaad niet altijd personeel van elke maatschappij op elk station, is het toch soms behelpen.Autostrada schreef: do 20 nov 2025, 20:15Begin November reisde ik met Eurostar naar Parijs vanuit Nieuwegein. De bus genomen naar Utrecht CS, daar de trein genomen naar Rotterdam CS. Terwijl ik ter hoogte was van Rotterdam Noord een SMSje van Eurostar "Belangrijke info over je Eurostar-trip: We moeten je helaas melden dat je trein 9394 niet bij alle geplande stations zal stoppen. Onze excuses voor het ongemak." Einde bericht.verfmeer95 schreef: do 20 nov 2025, 18:00 Bij de spoorwegen heb je recht op minimaal 25% restitutie vanaf 1 uur vertraging en 50% vanaf 2 uur. Als je door de vertraging je bestemming niet meer op dezelfde dag kan bereiken heb je daar bovenop ook recht op een hotelovernachting of een taxi.
Dan mag je op de website van Eurostar gaan uitvogelen dat de stop die overgelagen is Rotterdam CS betreft, en je dus die dag Parijs niet meer kunt halen (het was een van de latere treinen op de dag). Vervolgens is er: geen Eurostar personeel, NS personeel dat z'n schouders op haalt, geen bereikbare klantenservice. Helemaal niets. Uiteindelijk kun je je geld wel terug krijgen, maar ik had voor die nacht ook een hotel in Parijs en daar wilde Eurostar niets van weten. Zeer matig en geen wonder dat veel zakelijke reizigers hun neus ophalen voor de trein als je klanten zo weet te schofferen. De luchtvaart is zeker niet perfect, maar daar zijn dit soort dingen wel vele malen beter geregeld (al dan niet door druk / bemoeienis vanuit de EU).
Ik heb de trein terug genomen naar Utrecht (op eigen kosten, want ja geen onderdeel van het Eurostar ticket) en aangezien het inmiddels rond 23h was en ik al bijna 3 uur tevergeefs op pad een taxi naar Nieuwegein. Ook hier wil Eurostar helemaal niets van weten. Dit aspect laat echt nog zeer veel te wensen over.
Ik had ook ooit een aansluiting op station Avignon TGV, maar mijn trein was vertraagd en dus mistte ik mijn aansluitende trein waarvoor ik een betaalde reservering had. Je mag echter niet zomaar een andere trein in zonder reservering. Personeel was er op dat tijdstip niet te vinden. Uiteindelijk moesten we het bij de volgende trein in het Frans aan de conducteur uitleggen, die het gelukkig begreep en "Autorisé" en het treinnummer op onze reservering krabbelde met zijn pen. Het kwam uiteindelijk wel goed, maar het geeft wel wat gedoe.
Mis je met het vliegtuig een aansluiting, dan wordt je vaak automatisch omgeboekt naar een volgende vlucht. Het is vervelend, maar ik heb bij het vliegen veel positievere ervaringen met klantenservice, omboekingen, vertragingen, compensaties, en dergelijke.
Dit soort zaken gaan bij airlines toch echt beter. Lange vertraging? Vergoeding in geld of een voucher, en soms ook nog een maaltijdvoucher voor op de luchthaven. Annulering? 100% van het ticket terug PLUS een extra compensatie. Verstoring? Airlines boeken je op eigen kosten om op alternatieve vluchten, soms zelfs met concurrerende airlines: KLM wilde me bij een verstoring op weg naar Charlotte in de VS een keertje omboeken op de KLM-vlucht naar Washington, dat geen hub is van partner Delta, en vanaf daar een United-vlucht - uiteindelijk ben ik via Parijs omgeboekt, maar toch. Kun je dezelfde dag niet meer verder? Ik kreeg zonder vragen gelijk een voucher voor een prima viersterrenhotel vlak naast het vliegveld, inclusief diner en ontbijt. Bagage vertraagd? Je kunt een claim indienen voor kleding en andere essentiële zaken die je nodig hebt. Je hebt in ieder geval het gevoel dat er voor je wordt gezorgd. En natuurlijk weet ik dat er ook tussen airlines verschillen zijn, maar zelfs met easyJet had ik na een annulering binnen twee weken de kosten van het ticket (€ 90 p.p.) terug en binnen drie weken de bevestiging van € 250 p.p. compensatie, die enkele dagen later op mijn rekening stond. Ik heb op eigen initiatief een andere vlucht geregeld, easyJet had mij kunnen omboeken naar een andere vlucht later die dag of de volgende dag en dan met een hotel erbij, en dan hadden ze volledig aan hun verplichtingen voldaan. Maar aangezien ik vanwege familieomstandigheden haast had besloot ik zelf de KLM-vlucht die ongeveer twee uur later vertrok te boeken, voor € 370 p.p. van Manchester naar Amsterdam. Door de compensatie heeft me dat eigenlijk nauwelijks in de portemonnee geraakt. Ik was op dat moment niet blij met easyJet, ik weet ook niet of ik gauw weer met ze zou reizen, maar ze hebben het keurig opgelost, moet ik zeggen.
Ik boek bij KLM eigenlijk altijd de goedkoopste en daardoor ook minst flexibele tickets, want ik heb toch altijd al een stuk ruimbagage en gratis stoelreservering inclusief, maar zelfs daarmee heb ik nooit grote problemen als er zich een verstoring aandient. De klantenservice heeft me elke keer zonder extra kosten naar een alternatieve vlucht omgeboekt, soms zelfs enkele uren van tevoren. Als er van hun kant iets misgaat of verandert, dan is er wel flexibiliteit.
Je kunt bij een geannuleerde trein misschien wel 100% van je ticket terugkrijgen, maar een verdere compensatie voor het ongemak kun je vaak op je buik schrijven. En op veel routes is er ook niet echt concurrentie. Omreizen via een andere route is vaak ook niet evident, of het ticket laat het niet of slechts beperkt toe - al helemaal als die alternatieve route via een ander land en/of met een andere vervoerder gaat. Van Berlijn naar Wenen heb je bijvoorbeeld twee routes die in reistijd niet veel voor elkaar onderdoen: via Nürnberg of via Praag. Maar me dunkt dat als je een ticket voor de route via Nürnberg hebt en daar een verstoring optreedt, je niet zomaar via Praag kan reizen - want dat is een ander land, een andere vervoerder die erbij betrokken is.
Ik neem aan dat je toch wel een pushmelding in de app krijgt waar ook een verwijzing naar je rechten bij staat? Mits je de app gebruikt natuurlijk. Maar zo werkt het bij airlines wel. Bij de hierboven genoemde geannuleerde vlucht was er personeel die het uitlegde en elke reizigers een flyer gaf met de rechten en instructies voor compensatie. Bij een gemiste aansluiting in Stockholm een tijdje terug kreeg ik van SAS een dikke folder met daarin in meerdere talen de rechten voor passagiers. Maar ja, dan moet er inderdaad wel personeel aanwezig zijn. Dat is op stations met meerdere vervoerders al vaak een probleem, maar ook op kleinere stations (het hierboven genoemde voorbeeld van Avignon TGV) of zelfs op grotere stations in de vroege ochtend of late avond.verfmeer95 schreef: do 20 nov 2025, 23:23Het lastige is dus dat Eurostar in Amsterdam en Rotterdam zelf geen balie heeft waar je naar toe kan gaan. Er is ook niemand die je actief op je rechten wijst: Je moet zelf de klantenservice bellen om een hotelovernachting te eisen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Die codeshares van KLM met Eurostar zijn er alleen tussen Antwerpen-Centraal en Schiphol v.v., en tussen Brussel-Zuid en Schiphol v.v. Vanaf Antwerpen worden die ook veel gebruikt door reizigers uit het zuiden van Nederland, want het is vaak goedkoper om een ticket met dat stukje Eurostar erbij te boeken, dan een ticket voor dezelfde vlucht vanaf Schiphol zonder die treinreis vooraf.IIVQ schreef: do 20 nov 2025, 21:59Volgens mij (maar ik ben daar niet zeket van), reist een deel van die 1125311 passagiers tussen AMS en CDG reizen per ...hogesnelheidstrein! Volgens mij worden transfer-reizigers die een deel van hun "vlucht" per Thalys/Eurostar reizen (dus op hun vliegticket) hier ook bijgeteld.Chris schreef: do 20 nov 2025, 12:08 https://en.wikipedia.org/wiki/Amsterdam ... Statistics
En met SNCF/TGV heeft Air France codeshares tussen Brussel-Zuid en Parijs CDG v.v. Maar er zijn geen vliegreizigers die een treinreis Schiphol-Parijs als deel van hun ticket hebben. Er zijn ook geen rechtstreekse treinen tussen Schiphol en Parijs CDG, behalve de (niet eens dagelijkse) Eurostar van Amsterdam naar Marne-la-Vallée-Chessy, de vroegere "Disney-Thalys", die vooral als verbinding naar Disneyland Paris bedoeld is. Maar daar zitten geen codeshares op voor transfer-reizigers, in ieder geval niet naar/van Parijs CDG. Met vertrek om 07:10 vanaf Schiphol zullen er ook nauwelijks transferreizigers zijn waarvoor die trein überhaupt haalbaar zou zijn, de eerste vluchten landen op Schiphol tegen zessen in de ochtend en dan is vertrek om 07:10 erg krap als je nog op je ruimbagage moet wachten en door de paspoortcontrole moet.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik heb dan toch bepaald mindere ervaringen bij KLM waar het gaat om zaken als omboeken nadat er gedoe is ontstaan met een vlucht. Ja, ze kunnen je prima helpen wanneer je op een vliegveld staat, maar een tijdje terug liep ik in Rome rond toen mijn vlucht voor de volgende dag werd geannuleerd. Nou, toen werd ik eerst door een of ander algoritme vrolijk omgeboekt naar een vlucht twee dagen later - en zonder dat me iets verteld werd over wat dat dan zou moeten betekenen over de extra overnachting. Dat was dan waarschijnlijk het beste voor KLM in het winst-optimalisatieprogramma dat ze inzetten. Er zat voor mij een agent tussen die het allemaal geregeld heeft, maar ik begrijp ook dat die een middag bezig is geweest met het een beetje acceptabel omboeken van de hele groep. Wat uiteindelijk wel gelukt is, dat dan weer wel.Coen Tunnel schreef: vr 21 nov 2025, 11:31 Mis je met het vliegtuig een aansluiting, dan wordt je vaak automatisch omgeboekt naar een volgende vlucht. Het is vervelend, maar ik heb bij het vliegen veel positievere ervaringen met klantenservice, omboekingen, vertragingen, compensaties, en dergelijke.
Dit soort zaken gaan bij airlines toch echt beter. Lange vertraging? Vergoeding in geld of een voucher, en soms ook nog een maaltijdvoucher voor op de luchthaven. Annulering? 100% van het ticket terug PLUS een extra compensatie. Verstoring? Airlines boeken je op eigen kosten om op alternatieve vluchten, soms zelfs met concurrerende airlines: KLM wilde me bij een verstoring op weg naar Charlotte in de VS een keertje omboeken op de KLM-vlucht naar Washington, dat geen hub is van partner Delta, en vanaf daar een United-vlucht - uiteindelijk ben ik via Parijs omgeboekt, maar toch. Kun je dezelfde dag niet meer verder? Ik kreeg zonder vragen gelijk een voucher voor een prima viersterrenhotel vlak naast het vliegveld, inclusief diner en ontbijt.
Het is best leuk hoor, dat KLM als grote speler rondom zo'n luchthaven overnachtingen voor je kan regelen - hebben ze dan goed verzekerd en waarschijnlijk hebben ze leuke contracten kunnen afdwingen bij de hotels in kwestie die hen niet teveel kosten. Maar uiteindelijk wil ik gewoon naar huis, en als je twee uur in de wacht moet hangen bij KLM om uit dat winstmaximalisatie-algoritme te komen en op dezelfde dag nog een vlucht te krijgen (de oplossing voor mij was: één vlucht eerder op dezelfde dag), dan geeft me dat toch eerder het idee dat ik als consument onderaan het lijstje belangen staat waar KLM rekening mee houdt.
Wat betreft hotel-overnachtingen wanneer het met de trein fout gaat: het is geen excuus, maar ik denk dat de NS daar allemaal te weinig ervaring bij heeft en ook de bijbehorende contracten niet om zo ruimhartig te zijn. Te grote kostenpost vermoedelijk. In Duitsland bestaat niet voor niets de joint venture genaamd Intercity Hotel. Heb daar ook nooit slechte verhalen gehoord op dit vlak. In Frankrijk vind ik het TGV-systeem met de plaatsreserveringen inderdaad lastig, want dan moet je dus ook handmatig worden omgeboekt naar een andere trein wanneer de geboekte trein buiten jouw fout gemist wordt of uitvalt. Doe dan Duitsland maar, met het "je mag nu iedere trein pakken" en de wetenschap dat een zitplaats vinden in de eerstvolgende trein een vrij kansloze exercitie gaat worden.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Een maandje geleden wilde ik naar Nederland om familie op verjaardagen te kunnen bezoeken. Aangezien ik geen extra verlof op kon nemen, viel de auto min of meer af. Je kunt 's nachts rijden, maar dan kan je echt niet meer de dag met werk doortrekken. Dus moest er een ander vervoersmiddel aan te pas komen. Aangezien de herfst vaak geen weer voor privévluchten op zicht biedt, viel die optie voor mij ook af. Blijft over commercieel vliegen of de trein.
Mijn familie woont in het oosten van Nederland, dus bepaald niet ideaal voor Schiphol. Toch is het wel de snelste en meest betrouwbare optie. Maar een retourtje met KLM of Swiss koste vanaf Zürich toch snel €350. En naar Düsseldorf schiet je niet veel op, dan moet je alsnog met de trein en precies in deze periode was ook het spoor rond Emmerich onderbroken. Dan maar eens de website van de Deutsche Bahn gechecked en zie daar: Retourtje eerste klas naar Deventer voor maar €130! Tijd om de ICE eens een kans te geven. Sinds vorig jaar rijdt er geen rechtstreekse trein meer tussen Nederland en Zwitserland, dus moet je nu altijd ergens in Duitsland overstappen. En daar was ik wat huiverig voor. In Zwitserland reis ik dolgraag met de trein, maar daarbuiten ben ik niet echt een fan.
Vanaf mijn woonplaats is het met het OV om het even of je naar Basel SBB of de luchthaven van Zürich reist. Basel biedt het voordeel van een rechtstreekse trein en ist daarmee net ietsje sneller. Mijn ICE richting Berlijn vertrok op tijd en reed tot Mannheim volgens dienstregeling door. Ik had extra een stoel met tafel gereserveerd, zodoende kon ik onderweg prima met m'n laptop werken. Dat is een dikke pré voor de trein, want per vliegtuig gaat dat remote werken allemaal wat lastig.
Aangezien ik 19 minuten overstaptijd op Frankfurt Hbf had, maakte ik me niet meer zoveel zorgen. Totdat... nou ja, de ICE ineens ter hoogte van Darmstadt stapvoets begon te rijden. De vertraging liep snel op naar 8 minuten en toen reed het weer. Het station van Frankfurt was knetterdruk en er is maar één kleine onderdoorgang, zonder het hele kopstation rond te moeten lopen. Als je minder dan 5 minuten overstaptijd hebt, kan je een aansluiting wel vergeten.
Gelukkig zat ik 'ruim' op tijd in de ICE naar Amsterdam, die overigens dus niet via Oberhausen en Arnhem reed, maar vanaf Keulen via Mönchengladbach en 's-Hertogenbosch. Mijn eerste indruk: De DB is toch zo slecht niet en 19 min overstap tijd was meer dan genoeg. Naar Keulen schiet de ICE lekker op en reed op tijd. Maar toen stonden we in Keulen en kwamen pas 8 minuten later als gepland weg. Waarom mag Joost weten. En op het traject naar Mönchengladbach ging het ook niet bepaald snel, we sukkelden met 60-80 km/h door het landschap. Eenmaal bij de grens voor Venlo stonden we 5 min stil en ook in Nederland ging het niet super snel. Uiteindelijk met 18 min vertraging op Utrecht Centraal aangekomen. In de ICE had ik al een plan gemaakt om snel naar Deventer te komen, want de aansluiting zou weg zijn en de trein een halfuur later viel uit. Toen gerend naar de trein richting Amersfoort, die overigens bomvol was. Gelukkig kon ik nog net de trein uitspringen, naar de eerste klas gerend, en daar weer ingestapt met zitplek. Op Amersfoort Centraal was het dan makkelijk overstappen verder naar Deventer.
Een paar dagen later had ik voor de terugweg een hele andere verbinding, namelijk via Osnabrück. Daarom was m'n ticket ook zo goedkoop. Maar die ochtend als ik wakker werd, kreeg ik van de DB een mailtje dat m'n verbinding niet meer mogelijk was. Oeps... waar ben je aan begonnen...?! Naar heel wat wikken en wegen, of ik via Enschede-Münster zou rijden, toch maar de oorspronkelijke ICE vanaf Deventer gepakt. Die kwam optijd en de conducteur riep om: "Vandaag rijden we slechts tot Bad Bentheim en niet naar Berlijn. We adviseren echter alvast in Hengelo over te stappen, daar is een kiosk en kunt u droog wachten, op Bad Bentheim staat u in de stromende regen zonder een kop koffie. We wensen u veel succes met uw verdere reis in Duitsland." Gezegd, gedaan. In Hengelo uitgestapt en de regionale trein richting Bielefeld genomen, die overigens bomvol zat, vanwege alle ICE passagiers die net als ik toch iets moesten.
Grappig overigens dat de omroepstem in die regionale trein alleen op z'n Duits "nächste halt Oldenzaal" uitsprak.
Overigens reed die regionale trein tot Salzbergen op tijd, daarna begonnen de vertragingen. Een paar minuutjes voor een overweg, die de machinist per hand (!) moest sluiten, dan op het station van Rheine nog een machinist wissel en voor een bepaalde reden schoot het rond Ibbenbüren en bij het binnenrijden van Osnabrück ook niks op. Uiteindelijk vette 25 minuten vertraging voor een regionale trein. Wat een ellende. En onderweg drukte m'n blaas, dus ook de WC opgezocht, die super goor was. Gelukkig had ik een papiertje bij me, maar bah, wat een toestand.
Het toeval wilde, dat ik oorspronkelijk 1,5 uur overstap tijd had in Osnabrück. Dat werd weliswaar geen bezoek meer in de stad, maar mijn oorspronkelijke ICE naar Basel SBB met gereserveerde zitplaats kon ik nog wel halen. Hoewel de ICE 5 minuten te laat kwam, vanwege een "Polizeieinsatz" in Bremen, kwam ik ruim 6 uur later stipt op tijd op Basel SBB aan. Dat was dan weer een dikke meevaller. En die 6 uur kon ik in de ICE ook rustig met m'n laptop werken. Dat is dan wel weer prettig. Het rijcomfort van een ICE3neo of ICE4 is ook erg goed. En de WC's in alle ICE treinen waren ook keurig schoon. De reis verder naar huis met de SBB verliep natuurlijk stipt op tijd.
Eenmaal thuis heb je dan wel het gevoel een heel avontuur gemaakt te hebben. Zou ik het weer doen? Ja, als ik overdag moet werken en me geen verlof kan veroorloven, dan kan je dat in de trein (remote) prima doen. Maar ik mis dan wel die directe verbinding tussen Nederland en Zwitserland, want overstappen in Duitsland moet je ruim plannen en kan een avontuur worden. Als ik nu spontaan kijk, dan wordt me de ICE naar München vanaf Arnhem aangeboden met een overstap van 7 minuten in Mannheim. Dan is de kans dat je nog wat geld met de oudejaarsloterij wint groter. En anders 19 min op Frankfurt Hbf, wat opzich te doen zou moeten zijn. Als je em dan toch mist, heb je vanaf Frankfurt elk uur wel een verbinding naar Basel.
Maar als ik een goedkoper vliegticket kan bemachtigen, dan zal ik er wel weer 3x over nadenken, voordat ik nogmaals de trein pak. Van goed en betrouwbaar internationaal spoorvervoer heb ik andere verwachtingen. Al kan je met het vliegtuig niet lekker onderweg werken.
Mijn familie woont in het oosten van Nederland, dus bepaald niet ideaal voor Schiphol. Toch is het wel de snelste en meest betrouwbare optie. Maar een retourtje met KLM of Swiss koste vanaf Zürich toch snel €350. En naar Düsseldorf schiet je niet veel op, dan moet je alsnog met de trein en precies in deze periode was ook het spoor rond Emmerich onderbroken. Dan maar eens de website van de Deutsche Bahn gechecked en zie daar: Retourtje eerste klas naar Deventer voor maar €130! Tijd om de ICE eens een kans te geven. Sinds vorig jaar rijdt er geen rechtstreekse trein meer tussen Nederland en Zwitserland, dus moet je nu altijd ergens in Duitsland overstappen. En daar was ik wat huiverig voor. In Zwitserland reis ik dolgraag met de trein, maar daarbuiten ben ik niet echt een fan.
Vanaf mijn woonplaats is het met het OV om het even of je naar Basel SBB of de luchthaven van Zürich reist. Basel biedt het voordeel van een rechtstreekse trein en ist daarmee net ietsje sneller. Mijn ICE richting Berlijn vertrok op tijd en reed tot Mannheim volgens dienstregeling door. Ik had extra een stoel met tafel gereserveerd, zodoende kon ik onderweg prima met m'n laptop werken. Dat is een dikke pré voor de trein, want per vliegtuig gaat dat remote werken allemaal wat lastig.
Aangezien ik 19 minuten overstaptijd op Frankfurt Hbf had, maakte ik me niet meer zoveel zorgen. Totdat... nou ja, de ICE ineens ter hoogte van Darmstadt stapvoets begon te rijden. De vertraging liep snel op naar 8 minuten en toen reed het weer. Het station van Frankfurt was knetterdruk en er is maar één kleine onderdoorgang, zonder het hele kopstation rond te moeten lopen. Als je minder dan 5 minuten overstaptijd hebt, kan je een aansluiting wel vergeten.
Gelukkig zat ik 'ruim' op tijd in de ICE naar Amsterdam, die overigens dus niet via Oberhausen en Arnhem reed, maar vanaf Keulen via Mönchengladbach en 's-Hertogenbosch. Mijn eerste indruk: De DB is toch zo slecht niet en 19 min overstap tijd was meer dan genoeg. Naar Keulen schiet de ICE lekker op en reed op tijd. Maar toen stonden we in Keulen en kwamen pas 8 minuten later als gepland weg. Waarom mag Joost weten. En op het traject naar Mönchengladbach ging het ook niet bepaald snel, we sukkelden met 60-80 km/h door het landschap. Eenmaal bij de grens voor Venlo stonden we 5 min stil en ook in Nederland ging het niet super snel. Uiteindelijk met 18 min vertraging op Utrecht Centraal aangekomen. In de ICE had ik al een plan gemaakt om snel naar Deventer te komen, want de aansluiting zou weg zijn en de trein een halfuur later viel uit. Toen gerend naar de trein richting Amersfoort, die overigens bomvol was. Gelukkig kon ik nog net de trein uitspringen, naar de eerste klas gerend, en daar weer ingestapt met zitplek. Op Amersfoort Centraal was het dan makkelijk overstappen verder naar Deventer.
Een paar dagen later had ik voor de terugweg een hele andere verbinding, namelijk via Osnabrück. Daarom was m'n ticket ook zo goedkoop. Maar die ochtend als ik wakker werd, kreeg ik van de DB een mailtje dat m'n verbinding niet meer mogelijk was. Oeps... waar ben je aan begonnen...?! Naar heel wat wikken en wegen, of ik via Enschede-Münster zou rijden, toch maar de oorspronkelijke ICE vanaf Deventer gepakt. Die kwam optijd en de conducteur riep om: "Vandaag rijden we slechts tot Bad Bentheim en niet naar Berlijn. We adviseren echter alvast in Hengelo over te stappen, daar is een kiosk en kunt u droog wachten, op Bad Bentheim staat u in de stromende regen zonder een kop koffie. We wensen u veel succes met uw verdere reis in Duitsland." Gezegd, gedaan. In Hengelo uitgestapt en de regionale trein richting Bielefeld genomen, die overigens bomvol zat, vanwege alle ICE passagiers die net als ik toch iets moesten.
Grappig overigens dat de omroepstem in die regionale trein alleen op z'n Duits "nächste halt Oldenzaal" uitsprak.
Het toeval wilde, dat ik oorspronkelijk 1,5 uur overstap tijd had in Osnabrück. Dat werd weliswaar geen bezoek meer in de stad, maar mijn oorspronkelijke ICE naar Basel SBB met gereserveerde zitplaats kon ik nog wel halen. Hoewel de ICE 5 minuten te laat kwam, vanwege een "Polizeieinsatz" in Bremen, kwam ik ruim 6 uur later stipt op tijd op Basel SBB aan. Dat was dan weer een dikke meevaller. En die 6 uur kon ik in de ICE ook rustig met m'n laptop werken. Dat is dan wel weer prettig. Het rijcomfort van een ICE3neo of ICE4 is ook erg goed. En de WC's in alle ICE treinen waren ook keurig schoon. De reis verder naar huis met de SBB verliep natuurlijk stipt op tijd.
Eenmaal thuis heb je dan wel het gevoel een heel avontuur gemaakt te hebben. Zou ik het weer doen? Ja, als ik overdag moet werken en me geen verlof kan veroorloven, dan kan je dat in de trein (remote) prima doen. Maar ik mis dan wel die directe verbinding tussen Nederland en Zwitserland, want overstappen in Duitsland moet je ruim plannen en kan een avontuur worden. Als ik nu spontaan kijk, dan wordt me de ICE naar München vanaf Arnhem aangeboden met een overstap van 7 minuten in Mannheim. Dan is de kans dat je nog wat geld met de oudejaarsloterij wint groter. En anders 19 min op Frankfurt Hbf, wat opzich te doen zou moeten zijn. Als je em dan toch mist, heb je vanaf Frankfurt elk uur wel een verbinding naar Basel.
Maar als ik een goedkoper vliegticket kan bemachtigen, dan zal ik er wel weer 3x over nadenken, voordat ik nogmaals de trein pak. Van goed en betrouwbaar internationaal spoorvervoer heb ik andere verwachtingen. Al kan je met het vliegtuig niet lekker onderweg werken.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 21 nov 2025, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
IIVQ
- autoweg
-
Egbert
- expressweg
Ik herken me helemaal in het verhaal van SnarfFlevoland. Het afgelopen jaar ben ik met regelmaat met interrail naar Zwitserland geweest. Ik woon dicht bij de Duitse grens en ik heb niet zo'n probleem met vroeg opstaan, dus met de auto naar Viersen om de eerste ICE naar het zuiden te pakken, 5:48 uit Keulen, met overstap in Mannheim om 9:48 in Basel SBB.
Zeker de helft van de keren heb ik niet alleen dat niet gehaald, maar ook de aansluiting in Basel gemist. Soms te laat in Keulen (er was het hele jaar iets aan de hand tussen Mönchengladbach en Rheydt waardoor soms treinen uitvielen, soms vertraging hadden, en uiteraard was het traject vol vanwege de stremming van Emmerich), soms ook later in het traject. Echt tot het punt dat je er moedeloos van wordt.
Op de terugweg was het vrijwel altijd Keulen wat het probleem was, ben je een keer de hele weg op tijd, wordt er voor Keulen getreuzeld zodat je je aansluting weer mist.
Zeker de helft van de keren heb ik niet alleen dat niet gehaald, maar ook de aansluiting in Basel gemist. Soms te laat in Keulen (er was het hele jaar iets aan de hand tussen Mönchengladbach en Rheydt waardoor soms treinen uitvielen, soms vertraging hadden, en uiteraard was het traject vol vanwege de stremming van Emmerich), soms ook later in het traject. Echt tot het punt dat je er moedeloos van wordt.
Op de terugweg was het vrijwel altijd Keulen wat het probleem was, ben je een keer de hele weg op tijd, wordt er voor Keulen getreuzeld zodat je je aansluting weer mist.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
De 15 minuten overstap in Basel naar bestemmingen verder zuidelijk is me niet altijd gegeven. Maar goed, dan drink je wat op het station daar (mooie restauratie) en dan is de volgende trein er binnen het uur. De enige keer dat ik bij aankomst in Basel echt forse vertraging had kwam door een sperring veroorzaakt door personen op het spoor. Moeilijk om daar DB de schuld te geven. Trouwens ook wel keurig op tijd door Duitsland gekomen om dan in Zwitserland een trein uit te zien vallen. Een andere lange vertraging betrof het missen van een aansluiting terug naar Nederland in Duisburg, waarbij de volgende ICE pas twee uur later reed. Toen zijn we naast het station maar uit eten gegaan van onze nog te ontvangen vertragingscompensatie.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Ook in Zwitserland gaat er met de trein inderdaad wel eens wat mis, maar die kans is kleiner als met de auto een vertraging op te lopen. Zelfs bij sneeuwval is de trein betrouwbaarder als de auto. En op drukke trajecten rijden altijd genoeg lange treinen, vaak dubbeldekkers, zodat ik nog nooit een zitplek gemist heb.
Het enige wat ook in Zwitserland regelmatig fout gaat is de overstap van bus naar trein. Daarvoor worden deels te korte tijden ingepland en zeker in de spits heeft een bus al snel een paar minuten vertraging. Dat is soms wel eens frusterend. Maar zodra je in een trein zit, kan je er min of meer vanuit gaan, dat je zonder poespas optijd op je bestemming aan zult komen. In Duitsland kan je dat gevoel wel vergeten...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"