Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg

Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Bericht door Egbert »

In Zwitserland krijg je regelmatig overstappen van 2 of 3 minuten dat je denkt "oef, gaat dat wel?" Maar gelukkig bestaat in de dienstregeling daar de zgn Zwitserse minuten, je bent de hele rit een of twee minuten vertraagd maar op het eindstation ben je op magische wijze op tjd of zelfs te vroeg. Tussen de laatste twee stations is vrijwel altijd een grote buffer, zeker als het om regionaal verkeer op eigen lijntjes gaat.

Een overstap die bijvoorbeeld altijd goed gegaan is is in Sargans. Een vorkstation waar je uit het noorden (bijvoorbeeld als je uit Oostenrijk komt) aan komt en naar het westen weg moet, en dan 150 meter door een tunnel moet. En dan krijg je daar 3 minuten voor. Ja, dat is voldoende, maar soms kom je echt pas op het perron als de trein uit Chur al binnenkomt.
De trein naar Chur is een 2 minuten overstap, die wordt in de reisplanner nog niet eens gegeven, maar die gaat eigenlijk ook altijd goed.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

In Nederland kunnen we er ook wat van hoor. Van Schiphol naar Delft heb je een overstap van 2 minuten in Leiden, van Schiphol naar Groningen heb je er een van 2 minuten in Zwolle en van Venlo naar Breda heb je er een van 2 minuten in Eindhoven. Zijn allemaal wel cross-platform trouwens. Als je in een rolstoel zit en tweemaal moet wachten op de lift lijkt die overstap in Sargans mij niet haalbaar.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Zwolle wachten de treinen wel indien één van de twee is vertraagd. Ik heb wel eens gezien dat je met +10 alsnog die overstap kon halen omdat de andere trein wachtte.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Precies dit. Op spoor 3/5 en 6/7 van Zwolle moeten treinen elkaar wel echt flink ophouden (denk 5 minuten of meer) willen ze niet wachten.

De treinen naar Schiphol en Groningen gaan in principe altijd het eerste weg, dus een overstap naar Leeuwarden of Amersfoort haal je vrij makkelijk.

Doordat tussen Zwolle en Meppel maar 1 spoor per richting ligt, en alleen de trein naar Leeuwarden stopt op Meppel, moet de trein naar Groningen bij aankomst wel meer dan een kwartier te laat zijn voordat de trein naar Leeuwarden eerder vertrekt. Richting Amersfoort geldt in principe hetzelfde, al kan het daar iets sneller doordat de splitsing bij de Hanzeboog dichterbij Zwolle ligt en er geen stop tussenin ligt.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 24 nov 2025, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Egbert schreef: za 22 nov 2025, 11:18 In Zwitserland krijg je regelmatig overstappen van 2 of 3 minuten dat je denkt "oef, gaat dat wel?" Maar gelukkig bestaat in de dienstregeling daar de zgn Zwitserse minuten, je bent de hele rit een of twee minuten vertraagd maar op het eindstation ben je op magische wijze op tjd of zelfs te vroeg. Tussen de laatste twee stations is vrijwel altijd een grote buffer, zeker als het om regionaal verkeer op eigen lijntjes gaat.
Op het Zwitserse spoor wordt ook doorgaans ruim onder baanvaksnelheden gereden. Dat is op zichzelf al iets om marge in de dienstregeling aan te brengen. Met moderne apparatuur weet de machinist tot op de seconde hoe ver hij voor of achter ligt op schema, dus dan weet hij ook wanneer hij even het gas moet intrappen.

Het geeft me wel altijd het gevoel dat je in Zwitserland eigenlijk maar heel traag treint. Best leuk hoor, even met hoge snelheid de Gotthard door, maar in alle rest is het weinig indrukwekkend qua snelheid. Daarom doe je over een Basel-Chiasso, ondanks dat snelle stuk Gotthard, ook nog steeds een kleine vier uur.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Zwiterland heeft nauwelijk hogesnelheidslijnen, en met de verbinding Basel-Chiasso noem je ook wel een van de langst mogelijke afstand die kunt afleggen per trein.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je doet een 3.30 uur over 300 kilometer. Daarvan is dan iets van 60 kilometer Gotthardtunnel, dus dan kun je uitrekenen hoe langzaam de rest gaat. En verder geen HSL hebben is één ding; je zit wel heel ruim onder de 100 km/h gemiddeld op veel trajecten. 1.45 uur over Basel naar Arth-Goldau bijvoorbeeld, wat 130 kilometer is. En dat ligt niet alleen aan moeten kopmaken in Luzern.

Coccodrillo merkte hier ooit op dat de lage snelheden in Zwitserland erop neerkomen dat men het beste weet te maken van een weinig modern netwerk (inclusief de punctualiteit die overstappen mogelijk maakt). Daar kan ik bij, maar het eindresultaat is en blijft toch een relatief langzame verplaatsing.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

In die zin lijkt het Zwitserse en het Nederlandse spoornetwerk sterk op elkaar. In Nederland ligt de gemiddelde snelheid van een intercity inclusief stops zo rond de 80 a 90 km/u.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: za 22 nov 2025, 11:46 In Zwolle wachten de treinen wel indien één van de twee is vertraagd. Ik heb wel eens gezien dat je met +10 alsnog die overstap kon halen omdat de andere trein wachtte.
Ik heb wel eens meegemaakt (al is het al heel wat jaren geleden) dat ik in Eindhoven een aansluiting naar Maastricht miste omdat mijn trein een kleine 10 minuten vertraagd was. De trein die ik daarna kon nemen bleef dan wel wachten op de volgende trein vanuit Rotterdam die dan weer ruim 15 minuten te laat was. Dat is het alsof er arbitrair beslist wordt om wel of niet te wachten.

Maar wellicht zat er toen wel meer achter wat de reiziger niet te horen kreeg.
Laatst gewijzigd door Palance op za 22 nov 2025, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

verfmeer95 schreef: za 22 nov 2025, 18:10 In die zin lijkt het Zwitserse en het Nederlandse spoornetwerk sterk op elkaar. In Nederland ligt de gemiddelde snelheid van een intercity inclusief stops zo rond de 80 a 90 km/u.
Als je er zo naar kijkt wel. Maar in Nederland heb ik het idee dat je redelijk doorrijdt en dan je voordeel kwijtraakt door de vele stops (ingegeven door een combinatie van bevolkingsdichtheid en capaciteits-management), terwijl je in Zwitserland minder stopt en gewoon traag over het spoor beweegt.

Met het landschap een heel aardige ervaring hoor, maar ik spring er wel altijd spontaan van in toerisme-modus…
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik heb in Zürich gewoond, dat is natuurlijk het belangrijkste spoorwegknooppunt van Zwitserland. Bijna altijd vond ik de trein een heel snel vervoermiddel; dat minimaal net zo snel was als ik de afstand per auto had afgelegd.
Nou moet ik wel zeggen dat ik meestal gewoon een beetje in het kanton bleef, ben maar een paar keer naar Tichino of naar de Romandie gereisd. Stoptreinen rijden in het S-bahn systeem veel sneller dan hun Nederlandse equivalenten omdat stations als het kan gewoon worden overgeslagen (bediend door een ander S nummer).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een beetje de 'expat ervaring', YouTube staat ook vol video's van expats dat je in Nederland geen auto nodig hebt. Je hoeft maar in elke straat te kijken om te zien dat dat niet klopt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Palance schreef: za 22 nov 2025, 18:55
Chris schreef: za 22 nov 2025, 11:46 In Zwolle wachten de treinen wel indien één van de twee is vertraagd. Ik heb wel eens gezien dat je met +10 alsnog die overstap kon halen omdat de andere trein wachtte.
Ik heb wel eens meegemaakt (al is het al heel wat jaren geleden) dat ik in Eindhoven een aansluiting naar Maastricht miste omdat mijn trein een kleine 10 minuten vertraagd was. De trein die ik daarna kon nemen bleef dan wel wachten op de volgende trein vanuit Rotterdam die dan weer ruim 15 minuten te laat was. Dat is het alsof er arbitrair beslist wordt om wel of niet te wachten.

Er is beleid over wanneer welke aansluitingen overgenomen worden. Soms resulteert dat in het vertrekken van een trein terwijl de vertraagde trein het station binnenkomt.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef: zo 23 nov 2025, 13:03 Een beetje de 'expat ervaring', YouTube staat ook vol video's van expats dat je in Nederland geen auto nodig hebt. Je hoeft maar in elke straat te kijken om te zien dat dat niet klopt.
Ik heb ook een tijdje in Heeg gewoond zonder auto. Dat was niet zo'n succes. Het is toch wel een beetje een zwart gat in OV-verbindingen, al is het vanaf dit jaar een stuk beter nu er 7 dagen per week tot 's avonds laat een buslijn is die de rand van het dorp aandoet. Maar goed, Friesland is niet internationaal natuurlijk. Er is maar één keer een doorgaande trein Harlingen-Leeuwarden-Groningen-Leer geweest. Die bestaat niet meer (was volgens mij al opgeheven voor de Friesenbrücke werd aangevaren, maar dat weet ik niet helemaal zeker).
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Chris schreef: zo 23 nov 2025, 13:03 Een beetje de 'expat ervaring', YouTube staat ook vol video's van expats dat je in Nederland geen auto nodig hebt. Je hoeft maar in elke straat te kijken om te zien dat dat niet klopt.
Alles is natuurlijk relatief. Zeker vergeleken met Amerikaanse steden is het OV in Nederland een paradijs op aarde, zelfs als je kijkt naar de grote steden in het noordoosten. Ik was eind oktober in Boston en New York en verbaasde me erover dat voorstadtreinen (bijvoorbeeld van Boston naar Salem) op doordeweekse middagen maar eens per uur rijden, en dat het materieel bovendien ontzettend oude meuk is. Voor de Long Island Rail Road was het nog erger: op veel trajecten rijden maar een paar treinen per dag, en het materieel is daar eveneens behoorlijk verouderd.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Pino schreef: za 22 nov 2025, 16:33 Het geeft me wel altijd het gevoel dat je in Zwitserland eigenlijk maar heel traag treint. Best leuk hoor, even met hoge snelheid de Gotthard door, maar in alle rest is het weinig indrukwekkend qua snelheid. Daarom doe je over een Basel-Chiasso, ondanks dat snelle stuk Gotthard, ook nog steeds een kleine vier uur.
Dat hangt natuurlijk af van de route, maar ik kom deels wel met je indruk mee, maar dat gevoel heb ik in Zwitserland ook met de auto. Er zijn maar betrekkelijk weinig stukjes snelweg die overdag even lekker opschieten. De nodige relaties zijn ook met de auto niet ideaal. Vanaf Luzern rij je naar Bern standaard via de A2 en A1. Dat is een flinke boog om, maar binnendoor is qua tijd al helemaal niet te doen, tenzij het op de A1 qua vertragingen enorm oploopt. En tussen Bern en Zürich zit je aan de A1 zonder echte alternatieven vast. En wil je van west naar oost via het HWN, zit je vrijwel altijd aan een passage langs Zürich vast. Natuurlijk zijn via het OWN veel meer routes mogelijk, maar dat haalt je gemiddelde snelheid flink onderuit, al betekend congestie bij Zürich dat ook. En dan heb je precies wat ik bedoel: De auto schiet niet op.

Sinds ik van mijn werkgever een OV jaarabonnement krijg, pak ik voor zakelijke trips grotendeels de trein. En dan is een relatie Luzern-Visp via Bern met de trein eenduidig aantrekkelijker. Vooral dankzij het hogesnelheidstraject 2000 en de Lötschbergbasistunnel. Met de auto ga je dat nooit winnen, tenzij je 's nachts in de zomer de Furkapass zonder toeristen even over kan rijden. Dat is misschien een extreem voorbeeld, maar ook naar Chur is de trein bijv. prettiger. De Intercity is weliswaar op die route geen snelheidswonder, maar de A3 is dat ook niet. Vaak toch vrij druk en dan kan het ook zonder echte files niet opschieten.

Wat de auto dan weer flink beter doet zijn bestemmingen zonder treinstation en je dus een bus nodig hebt, als die daar überhaupt (regelmatig) rijdt. Maar zolang je start en bestemming een treinstation heeft, of een expresbus, dan ben je met het OV zelden slecht af. En voor zakelijke reizen komt er natuurlijk nog bij, dat ik de tijd in de trein kan gebruiken, terwijl dat met de auto niet mogelijk is. Zelfs (zakelijk) telefoneren doe ik in de auto met tegenzin en neem eigenlijk alleen in noodgevallen in de auto een telefoontje (uiteraard hands-free) aan.

Voor diegenen die in Zwitserland echt vlot van A naar B willen, wordt het een vliegbrevetje halen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Palance schreef: za 22 nov 2025, 18:55

Gelukkig gaan de frequenties steeds meer om hoog, dus als je een aansluiting mist dan duurt het vaak niet lang voor de volgende trein komt.

In principe worden aansluitingen bij vertraging niet overgenomen. Want je wilt een sneeuwbaleffect voorkomen, helemaal op een druk en verweven spoorwegnet als in Nederland. Wachten voor een handjevol overstappers betekent dat een hele trein vol reizigers te laat vertrekt, inclusief mensen die verderop aansluitingen moeten halen.

Treinen wachten doorgaans alleen als de hierdoor opgelopen vertraging verderop kan worden ingehaald of als het gaat om de laatste aansluitingen van de dag. Dat kan inderdaad arbitrair overkomen. Aangezien het normaal gesproken niet gebeurt zou ik het vooral koesteren áls je er een keer van profiteert.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

verfmeer95 schreef: za 22 nov 2025, 18:10 In die zin lijkt het Zwitserse en het Nederlandse spoornetwerk sterk op elkaar. In Nederland ligt de gemiddelde snelheid van een intercity inclusief stops zo rond de 80 a 90 km/u.
Ik heb geen zin het nu na te rekenen, maar volgens mij is dat een snelheid die alleen ten in de uithoeken van het net (en vooral ten noorden van Amersfoort) gehaald wordt. Op de rest van de trajecten zijn zo veel stations dat er veel lagere snelheden gehaald worden.
Amsterdam-Rotterdam via Hlm: 69,5 km/h.
Den Helder-Eindhoven: 74,4 km/h.
Amersfoort-Groningen in 106,5 km/h
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Vinny schreef: zo 23 nov 2025, 15:34
Ik heb ook een tijdje in Heeg gewoond zonder auto. Dat was niet zo'n succes. Het is toch wel een beetje een zwart gat in OV-verbindingen, al is het vanaf dit jaar een stuk beter nu er 7 dagen per week tot 's avonds laat een buslijn is die de rand van het dorp aandoet. Maar goed, Friesland is niet internationaal natuurlijk. Er is maar één keer een doorgaande trein Harlingen-Leeuwarden-Groningen-Leer geweest. Die bestaat niet meer (was volgens mij al opgeheven voor de Friesenbrücke werd aangevaren, maar dat weet ik niet helemaal zeker).
Voor deze "Badehose Züge" van Duitsland naar Harlingen moet je terug naar de jaren '60 en '70:
https://www.frieslandrail.nl/badehosezug/

Google maar eens op "Badehose Zug Harlingen" dan vind je wel meer informatie.

Ik moet nog zien dat deze ooit terugkeren. Je krijgt dan wel héle lange lijnen, waarbij het lastig is om op tijd te rijden. Sowieso moet je in Leeuwarden de treinen van NS kruisen (4 per uur per richting), wat niet wenselijk is. Het is mooi dat er treinen uit Leeuwarden straks worden doorgekoppeld naar Leer en verder, maar die enkele tientallen reizigers kunnen ook gewoon overstappen in Leeuwarden.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

De treintjes Leeuwarden-Harlingen (-Haven) zijn meestal maar korte treintjes. Alleen in het zomerseizoen en/of weekenden zijn ze soms gekoppeld tot een langere als er veel mensen van of naar de veerboten gaan. Dat zal een andere reden zijn de trein niet (standaard) vanaf Groningen (of Leer of Bremen) door te trekken naar Harlingen in de toekomst.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Nog meer redenen inderdaad. En juist in de zomermaanden wil je niet hebben dat in een korte stop van 1 of 2 minuten van een doorgaande trein op Leeuwarden er tientallen mensen inclusief fietsen moeten instappen of uitstappen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Peter schreef: ma 24 nov 2025, 11:37 De treintjes Leeuwarden-Harlingen (-Haven) zijn meestal maar korte treintjes. Alleen in het zomerseizoen en/of weekenden zijn ze soms gekoppeld tot een langere als er veel mensen van of naar de veerboten gaan. Dat zal een andere reden zijn de trein niet (standaard) vanaf Groningen (of Leer of Bremen) door te trekken naar Harlingen in de toekomst.
De indeling van station Groningen wordt nu aangedragen als moeilijkheid om een doorgaande IC Groningen - Leer - Bremen in te passen. De betrokken overheden zijn het nog wel van plan:
https://www.wunderline.nl/over-wunderline
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Wij gaan in februari treinen in Italië en Zwitserland en dan met de ICE naar huis. Ben benieuwd hoe het allemaal verloopt, wel zin in! We vliegen op Rome, en dan treinen we via Florence, Pisa, Bologna, Venetië en Verona naar Milaan. In elke stad hebben we één of twee overnachtingen, in Milaan meer en daar bezoeken we ook de Winterspelen. Dan met de trein naar Tirano om vervolgens met de Bernina Express 1e klasse naar Chur te reizen. Daar nog een overnachting en dan met de ICE 108 naar Keulen, met de ICE 152 naar 's-Hertogenbosch en dan naar huis. Vanaf Tirano is alles gereserveerd, voor Italië moeten we nog even kijken of we losse tickets bestellen per etappe of een Interrailkaart of iets dergelijks regelen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Als je in Italië met hogesnelheidstreinen reist, zijn zitplaatsreserveringen verplicht en betaal je daar een toeslag voor naast de Interrailpas. Afhankelijk van het aantal kilometers dat je aflegt kan het lonend zijn om losse tickets te kopen. Daar zijn eventuele reserveringen altijd bij inbegrepen.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Dank, tips zijn welkom!

Bizar wel dat prijsverschil tussen Frecciarossa en Italo, terwijl ze even snel zijn. Grote voordeel van die eerste is dat je zelf je plaatsen kunt uitzoeken, maar dat lijkt mij nu ook geen 20 euro waard (2 personen, even kijkend naar de rit Rome - Florence).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wouter N14 schreef: ma 24 nov 2025, 20:14^^ Dank, tips zijn welkom!
Qua internationaal treinreizen moet je ook best wel expert level kennis hebben van alle ticketsoorten, treinsoorten, voorwaarden, het netwerk, etc. Of zeer goed voorbereiden, en zelfs dan zullen experts nog goede tips hebben. Maar dit is voor de 'gewone' reiziger amper te weten allemaal. Treinsystemen variëren ook best wel per land.

Ik hoor ook wel eens verhalen dat je bepaalde tickets in sommige landen niet op alle stations of automaten kan krijgen, of dat je problemen hebt met zitplaatsreserveringen als je een aansluiting niet haalt. De drempel is best hoog als je het systeem niet kent, of je betaalt teveel, of je bent inefficiënt aan het reizen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ If anything: de automaten in Italië zijn een drama. Download de Trenitalia-app en regel je kaartjes op het terras ;)

Internationaal heb ik de eerste keer ingekocht via een treinreis-bureautje. Toen had ik de kunstjes wel door. Van Nederland naar Italië: boek een kaartje tegen Duitse Supersparpreis tot Chiasso. Naar Italië bieden ze die namelijk niet aan. En dan vanaf Chiasso naar je bestemming in Italië gewoon een binnenlands kaartje. Ook die worden vaak wel goedkoop aangeboden door de Italiaanse spoorwegen, maar niet in zo'n pakket. In de praktijk blijf je gewoon zitten; je reist alleen op een ander kaartje. Maar ook nog wel eens een variant gehad dat de Supersparpreis vanuit Nederland 'op' was. Toen een duur kaartje gekocht tot Oberhausen, want van Oberhausen tot Chiasso waren er nog wel Supersparpreise. Dus inderdaad: dit vergt wat kennis, is aan de andere kant geen rocket science.
Wouter N14 schreef: ma 24 nov 2025, 20:14 Bizar wel dat prijsverschil tussen Frecciarossa en Italo, terwijl ze even snel zijn. Grote voordeel van die eerste is dat je zelf je plaatsen kunt uitzoeken, maar dat lijkt mij nu ook geen 20 euro waard (2 personen, even kijkend naar de rit Rome - Florence).
Italo is doorgaans iets goedkoper, maar het is feitelijk een kwestie van kijken welk ticket het goedkoopste is op het tijdstip waarop je reist. Je ziet binnen één dag zelfs al prijsverschillen tussen verschillende Frecciarossa's, laat staan wat er vervolgens nog met Italo te regelen valt. Mezelf in Frecciarossa wel een aantal keer de upgrade gegund naar Business. Komen ze je koffie en lunch aan je tafeltje brengen, terwijl het kaartje helemaal niet zoveel duurder is.

Is het trouwens niet logischer om van Roma eerst naar Pisa te reizen en dan Firenze-Bologna en verder? Anders zal je rit Pisa-Bologna je weer via Firenze brengen, lijkt me. Punt op zichzelf is dat je op de lijn langs de Tyrreense kust (Roma-Pisa) wellicht wat goedkopere tickets kunt krijgen, c.q. geen HSL-toeslag hoeft te betalen op je interrail, omdat daar nu eenmaal veel meer rijdt dan HSL-treinen. Maar uiteraard jouw keuze of je de tijdsinvestering over hebt voor wat goedkoper reizen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Wouter N14 schreef: ma 24 nov 2025, 19:42
voor Italië moeten we nog even kijken of we losse tickets bestellen per etappe of een Interrailkaart of iets dergelijks regelen.
Er is vandaag weer een Interrailkortingsactie begonnen, 25% korting op vrijwel alle passen. Zou ik zeker even naar kijken, en ook of je dan niet direkt 1e klas doet, want in de Freccia's krijg je dan gratis snacks en drinken.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik sta ervan te kijken dat er zoveel verschil zit in het eerste klasseproduct per land.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Kreeg van een Brit wel eens de vraag "krijg je niks te eten in een ICE?".
Eh nee, moet je kopen. In het VK in de 1e klas gooien ze je zowat dood met eten.

Mijn favoriete Freccia is de ETR 460/480 met de stoffen stoelen. Zooooo comfy.