Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond
Update van onze treinreis Italië. We hebben via Trenitalia alle tickets geregeld, merendeel een upgrade naar Business of 1e klasse, dat kleine prijsverschil was vaak de moeite waard. De Interrailkortingsactie hebben we ook laten gaan, dat was onder de streep duurder, ook omdat we (gelukkig
) niet alle dagen in de trein zitten. Rest ons alleen nog om het lokale OV uit te zoeken met wel of geen dagpas.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Wouter N14
- Moderator
Zaterdagavond thuisgekomen van een zeer geslaagde vakantie!
Treinen in Italië beviel goed. Eén keer vertraging van 30 minuten, maar dat heeft onze reis verder niet beïnvloedt. Treinen waren schoon, ruim en comfortabel. Wat ik wel tegen vond vallen is de informatievoorziening. Pas 5 minuten voor vertrek verschijnt de informatie op de perronborden, waarom? Ook in de trein, mooie schermen, heel veel informatie, maar pas laat en kort de aankondiging van het eerstvolgende station. De metro's in Rome en Milaan hadden hetzelfde euvel.
De Bernina Express was gaaf. Boven heel veel sneeuw plus forse wind, dus er reden zowel losse sneeuwschuivers als reguliere treinen voorzien van een aangekoppelde schuiver. Daardoor weinig uitzicht, maar de lagere delen waren wel heel fraai. Helaas hadden we niet de beloofde panoramarijtuigen, zijn die soms gekoppeld aan bepaalde tijden?
De ICE terug naar huis vanaf Chur begon met een teleurstelling, tot aan Basel moesten we met een reguliere intercity. Op zich geen ramp, maar de informatievoorziening was belabberd. Op de perronborden bleef doodleuk ICE Hannover staan, terwijl er een dubbeldekker binnenkwam. Twijfel alom, geen omroep of wat dan ook. Een conducteur was kort en bondig dat we toch echt moesten instappen. Ook in de trein nauwelijks informatie, pas na een paar stations kwam de bevestiging dat we inderdaad in Basel cross-platform konden overstappen op de ICE. Verder vond ik het opvallend hoe druk de ICE's waren, vooral gezinnen met jonge kinderen. Ook opvallend, geen ticketcontrole en ook geen bijzonderheden bij de Zwitserse grens. Alleen twee Duitse Zoll-beambten die even zeer streng kijkend langsliepen
Al met al was het wel een lange terugreis. Vrijdagochtend om 5.50 uur van Milaan naar Tirano, daar om 9.00 uur de Bernina Express naar Chur waar we om 13 uur aankwamen. Zaterdagochtend om 8.38 uur de IC naar Basel, daar overstappen op de ICE naar Keulen-Hannover. In Keulen een lange overstap op de ICE van 16.50 uur naar Den Bosch. Dat werd nog een beetje spannend door 10 minuten vertraging waardoor de overstaptijd op de IC naar Roosendaal slonk tot zo'n 5 minuten. Uiteindelijk om 20.20 uur thuis, 12 uur onderweg dus...
Ik vond het fijner dan vliegen, wat we heen deden, maar durf/kan nog geen definitief oordeel vellen voor Europese reizen. Je werkelijke vliegtijd is nog geen 2 uur, maar je bent zoveel tijd kwijt op de luchthavens plus veel langer voor- en natransport. En nog meer wachten. En ik vind vliegen gewoon niet prettig, met een beetje turbulentie wat anderen niet eens opvalt zit ik al met klamme handjes. In de ICE zit je echt prima, ook 2e klas. Ook rijdt je maar op een heel klein stukje serieus snel (250-260) en is in het NL echt een boemeltje, kruipend door Venlo en Eindhoven.
Hoe dan ook, goede ervaring al met al.
Treinen in Italië beviel goed. Eén keer vertraging van 30 minuten, maar dat heeft onze reis verder niet beïnvloedt. Treinen waren schoon, ruim en comfortabel. Wat ik wel tegen vond vallen is de informatievoorziening. Pas 5 minuten voor vertrek verschijnt de informatie op de perronborden, waarom? Ook in de trein, mooie schermen, heel veel informatie, maar pas laat en kort de aankondiging van het eerstvolgende station. De metro's in Rome en Milaan hadden hetzelfde euvel.
De Bernina Express was gaaf. Boven heel veel sneeuw plus forse wind, dus er reden zowel losse sneeuwschuivers als reguliere treinen voorzien van een aangekoppelde schuiver. Daardoor weinig uitzicht, maar de lagere delen waren wel heel fraai. Helaas hadden we niet de beloofde panoramarijtuigen, zijn die soms gekoppeld aan bepaalde tijden?
De ICE terug naar huis vanaf Chur begon met een teleurstelling, tot aan Basel moesten we met een reguliere intercity. Op zich geen ramp, maar de informatievoorziening was belabberd. Op de perronborden bleef doodleuk ICE Hannover staan, terwijl er een dubbeldekker binnenkwam. Twijfel alom, geen omroep of wat dan ook. Een conducteur was kort en bondig dat we toch echt moesten instappen. Ook in de trein nauwelijks informatie, pas na een paar stations kwam de bevestiging dat we inderdaad in Basel cross-platform konden overstappen op de ICE. Verder vond ik het opvallend hoe druk de ICE's waren, vooral gezinnen met jonge kinderen. Ook opvallend, geen ticketcontrole en ook geen bijzonderheden bij de Zwitserse grens. Alleen twee Duitse Zoll-beambten die even zeer streng kijkend langsliepen
Al met al was het wel een lange terugreis. Vrijdagochtend om 5.50 uur van Milaan naar Tirano, daar om 9.00 uur de Bernina Express naar Chur waar we om 13 uur aankwamen. Zaterdagochtend om 8.38 uur de IC naar Basel, daar overstappen op de ICE naar Keulen-Hannover. In Keulen een lange overstap op de ICE van 16.50 uur naar Den Bosch. Dat werd nog een beetje spannend door 10 minuten vertraging waardoor de overstaptijd op de IC naar Roosendaal slonk tot zo'n 5 minuten. Uiteindelijk om 20.20 uur thuis, 12 uur onderweg dus...
Ik vond het fijner dan vliegen, wat we heen deden, maar durf/kan nog geen definitief oordeel vellen voor Europese reizen. Je werkelijke vliegtijd is nog geen 2 uur, maar je bent zoveel tijd kwijt op de luchthavens plus veel langer voor- en natransport. En nog meer wachten. En ik vind vliegen gewoon niet prettig, met een beetje turbulentie wat anderen niet eens opvalt zit ik al met klamme handjes. In de ICE zit je echt prima, ook 2e klas. Ook rijdt je maar op een heel klein stukje serieus snel (250-260) en is in het NL echt een boemeltje, kruipend door Venlo en Eindhoven.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Naar mijn gevoel wil men de mogelijkheid houden om de trein nog op een ander spoor binnen te laten komen als de omstandigheden daarom vragen, en komt dus pas een perron op de borden in de hal wanneer het spoor definitief is (wat ook het moment is dat de bakken op het perron aan springen). Op zich is het een niet echt nodig om het ander te bereiken. In andere landen kun je op een perron staan en dan nog een late spoorwijziging krijgen. Maar ik heb altijd het idee dat men het in Italië wel fijn vindt dat je in de hal blijft en niet over perrons gaat zwerven.Wouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21 Wat ik wel tegen vond vallen is de informatievoorziening. Pas 5 minuten voor vertrek verschijnt de informatie op de perronborden, waarom?
Goed mogelijk dat de ICE op weg naar Chur was gestrand in Basel door vertraging. Als die meer dan een halfuur is, laat Zwitserland de Duitse trein niet meer toe, heffen ze de ICE op vanaf Basel en laten ze hun eigen vervangende trein op tijd rijden: Basel-Chur-Basel of iets vergelijkbaars naar Interlaken Ost.De ICE terug naar huis vanaf Chur begon met een teleurstelling, tot aan Basel moesten we met een reguliere intercity.
Vakantietijd. En kinderen tot 14 reizen zeer goedkoop met volwassenen mee, dus is een zeer aantrekkelijk vervoersmiddel met jonge kinderen. Waar nog bij komt dat ik treinen met de kinderen veel prettiger vind dan de auto. Je hebt veel meer tijd voor elkaar dan je in de auto kunt nemen. Ook niet dat eeuwige belangenconflict van ouders die dóór willen en kinderen die wel even uitgelaten willen worden. In de trein lopen we samen wel even een rondje naar de andere kant van het treinstel.Verder vond ik het opvallend hoe druk de ICE's waren, vooral gezinnen met jonge kinderen.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 feb 2026, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Egbert
- expressweg
Oh, dat is nog vroeg. ik heb ook wel eens 5 minuten na vertrek de informatie gehad. Toen bleek de trein ook 15 minuten vertraagd te zijn.Wouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21
Wat ik wel tegen vond vallen is de informatievoorziening. Pas 5 minuten voor vertrek verschijnt de informatie op de perronborden,
In Milaan kan ik het op drukke momenten nog een beetje begrijpen dat je eerst de uitstappers weg wil hebben en dan pas de instappers op het perron wil hebben. Maar die stationshal is dan ook druk en dan zijn er mensen die 200 meter moeten lopen om in te stappen (en uiteraard doen ze dat in Italiaans wandeltempo).
-
rene154
- stadsweg
Leuk om te lezen! Overigens: er wordt aan gewerkt om op meer plekken op die route in Duitsland 200+ te kunnen rijden, maar dat duurt nog wel even. Normaal rijdt de trein in Nederland via Arnhem. Maar vanwege de spoorwerkzaamheden aan Duitse zijde voor de betuwelijn worden treinen omgeleid. En dan kruip je ineens via Venlo het land binnenWouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21. In de ICE zit je echt prima, ook 2e klas. Ook rijdt je maar op een heel klein stukje serieus snel (250-260) en is in het NL echt een boemeltje, kruipend door Venlo en Eindhoven.
Mocht je nog een keer zo’n reis willen maken, kun je ook overwegen om via Frankrijk te reizen. Er rijdt een rechtstreekse T.G.V. tussen Parijs en Zürich, en uiteraard van Nederland naar Parijs. In Parijs wel overstappen op een ander station, maar dat kan zowel snel met de RER als via een mooie stadswandeling door Parijs.
-
Egbert
- expressweg
Die rijden inderdaad maar bepaalde treinen. Vanuit Tirano naar St. Moritz om 9:18 (alleen weekend in de winter) en 10:06 en naar Chur om 14:24. Treinnummers beginnen dan met PE.Wouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21
Helaas hadden we niet de beloofde panoramarijtuigen, zijn die soms gekoppeld aan bepaalde tijden?
Ik weet niet welke trein je had, maar als je 's morgens vanuit Tirano kwam heb je geen panoramaexpress gehad.
Laatst gewijzigd door Egbert op di 24 feb 2026, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Egbert
- expressweg
Ik heb even opgezocht, blijkbaar is de ICE uit Frankfurt tot Zürich gekomen, en was op tijd. Blijkbaar is die daar stuk gegaan of zo.Pino schreef: ma 23 feb 2026, 21:40Goed mogelijk dat de ICE op weg naar Chur was gestrand in Basel door vertraging. Als die meer dan een halfuur is, laat Zwitserland de Duitse trein niet meer toe, heffen ze de ICE op vanaf Basel en laten ze hun eigen vervangende trein op tijd rijden: Basel-Chur-Basel of iets vergelijkbaars naar Interlaken Ost.De ICE terug naar huis vanaf Chur begon met een teleurstelling, tot aan Basel moesten we met een reguliere intercity.
De trein terug reed dus vanaf Basel en zo te zien was er iets aan de hand op de SFS Frankfurt - Köln want redelijk op tijd in Frankfurt Flughafen maar heeft daar nog een kwartier gestaan, met 20 minuten vertraging vertrokken met een uur vertraging in Keulen opgeheven.
-
RikB
- verkeersader
Ik dacht dat de kanaaltunnel vrijwel vol zat, maar er is ruimte voor concurrentie.
Of blijft het totaalaantal ritten gelijk, maar dan verdeeld over meerdere aanbieders?
Of blijft het totaalaantal ritten gelijk, maar dan verdeeld over meerdere aanbieders?
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat niet alleen, die panorama waggons moeten extra gereserveerd en betaald worden, bovenop de normale ticketprijs. (Bron) Netzoals de Glacier-Express. Ik vermoed inderdaad ook dat Wouter gewoon de reguliere regiotrein over de Bernina heeft genomen, waarschijnlijk dan met overstap in Pontresina en Samedan. De 'echte' Bernina-Express rijdt rechtstreeks door, al zijn er ook panorama treinen die alleen tussen St. Moritz en Tirano rijden.Egbert schreef: di 24 feb 2026, 11:02Die rijden inderdaad maar bepaalde treinen. Vanuit Tirano naar St. Moritz om 9:18 (alleen weekend in de winter) en 10:06 en naar Chur om 14:24 naar Chur. Treinnummers beginnen dan met PE.Wouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21Helaas hadden we niet de beloofde panoramarijtuigen, zijn die soms gekoppeld aan bepaalde tijden?
Ik weet niet welke trein je had, maar als je 's morgens vanuit Tirano kwam heb je geen panoramaexpress gehad.
Dat komt omdat de ICE op Zwitsers grondgebied een SBB-trein is, en dan kan er ook om diverse redenen een regulier SBB-treinstel ingezet worden. Soms tref je ook wel eens een ICE-trein aan op een reguliere binnenlandse lijn, bijv. om een gestrande ICE in Basel alsnog naar het beginpunt in Interlaken of Chur te overbrengen. Dat is anders als ICE treinen in Nederland die een gemixte crew hebben van DB en NS personeel.Wouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21 Op de perronborden bleef doodleuk ICE Hannover staan, terwijl er een dubbeldekker binnenkwam. Twijfel alom, geen omroep of wat dan ook. Een conducteur was kort en bondig dat we toch echt moesten instappen.
Positief te benoemen is dat je in ieder geval in Basel SBB normaal kon overstappen. Soms rijden de Duitsers alleen maar tot Basel Badischer Bahnhof, en draaien daar de ICE trein al om, om vertragingen te optimeren. Dan moet je het maar uitzoeken hoe je zelf van Basel SBB naar Badischer Bahnhof en vice versa komt. Er is weliswaar een stoptrein (S-Bahn) van SBB Deutschland, maar rijdt qua dienstregeling niet altijd geschikt om je ICE te halen. Dan moet je in Basel SBB de stationshal uitrennen en snel de eerstevolgende tram nemen om naar Badischer Bahnhof te komen. Dat kan soms echt een drama zijn.Wouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21 Ook opvallend, geen ticketcontrole en ook geen bijzonderheden bij de Zwitserse grens. Alleen twee Duitse Zoll-beambten die even zeer streng kijkend langsliepen
Echte douane of grenscontroles zijn niet zo super gebruikelijk. De Duitsers lopen de trein vaak tussen Basel SBB en Badischer Bahnhof snel door, maar puur om (potentiële) asielzoekers eruit te vissen, in Badischer Bahnhof te registreren en dan weer terug naar Zwitserland te sturen. De Zwitsers vragen dan of ze asiel willen aanvragen in Zwitserland, wat diegenen die naar Duitsland willen verwijgeren en moeten dan zelfstandig Zwitserland onmiddelijk verlaten. M.a.w. Ze proberen het de eerstvolgende trein of met de tram gewoon nog een keer, reizen via Frankrijk naar Duitsland, of lopen te voet de grens over.
De Zwitserse douane wacht nog wel eens ICE treinen op het perron in Basel SBB vanuit Duitsland af en pikt diverse reizigers eruit die de roltrap op willen gaan, of mocht de ICE doorrijden, stappen in en rijden tot Olten of Zürich om controles uit te voeren mee.
De TGV is vaak veel duurder als de ICE, en dan is vliegen deels goedkoper of net zo duur. Bovendien valt die overstap in Parijs van Gare de Lyon naar Gare du Nord en vice versa ook niet mooi te praten. In mijn ogen is dat alles behalve optimaal op een lange reis. Ik snap ook niet dat Frankrijk anno 2026 nog geen bruikbare treinverbinding heeft, waarmee je in Parijs kunt blijven zitten, of Parijs überhaupt niet moet passeren. De Fransen zijn veel te veel op Parijs gecentreerd. En dat kan ik vanuit een Frans oogpunt ook nog wel begrijpen, maar in tijden van Europa is die gedachte echt verouderd.rene154 schreef: di 24 feb 2026, 10:43Mocht je nog een keer zo’n reis willen maken, kun je ook overwegen om via Frankrijk te reizen. Er rijdt een rechtstreekse T.G.V. tussen Parijs en Zürich, en uiteraard van Nederland naar Parijs. In Parijs wel overstappen op een ander station, maar dat kan zowel snel met de RER als via een mooie stadswandeling door Parijs.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
verfmeer95
- expressweg
Het jammere is dat de Eurocity Direct vanuit Nederland daar slecht op aansluit.
-
Chris
- Moderator
De rest van het Franse spoornet is wel grotendeels gekannibaliseerd met extreem lage frequenties zelfs tussen grotere steden. De verbindingen tussen de tweede en derde categorie steden die niet in lijn langs een HSL liggen zijn zo slecht dat het vaak sneller is om 200 of 300 kilometer via een HSL om te reizen, of de bus te pakken. Dijon - Nancy via Strasbourg, of Tours - Caen via Parijs.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
De betrouwbaarheid van de Eurocity Direct is ook wel zodanig dat je sowieso een flinke marge moet inbouwen.verfmeer95 schreef: di 24 feb 2026, 15:02Vanuit Brussel gaan er wel TGVs naar bestemmingen voorbij Parijs, zoals Straatsburg, Marseille en Nantes:
Het jammere is dat de Eurocity Direct vanuit Nederland daar slecht op aansluit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
In Frankrijk gebeurt dit ook wel, vooral op de Parijse kopstations. In Italië ken ik het met name van de kopstations in Rome en Milaan. En zeker in Milaan speelt mee dat de perrons relatief smal zijn; zo smal dat je daar niet honderden reizigers wil hebben wachten. Al helemaal niet als de trein vol aankomt en er ook uitstappers zijn. En ook als de trein leeg aankomt is het niet ideaal, zeker ook omdat bij een onverwachte spoorwijziging de reizigers grotendeels over hetzelfde smalle perron via het plein voor de perrons naar een ander perron moeten gaan. Er zit in Milaan aan het einde van de perrons wel een tunnel onder de perrons, maar die is alleen toegankelijk via een smalle trap. Ook niet geschikt voor grote mensenmassa's.Pino schreef: ma 23 feb 2026, 21:40WNaar mijn gevoel wil men de mogelijkheid houden om de trein nog op een ander spoor binnen te laten komen als de omstandigheden daarom vragen, en komt dus pas een perron op de borden in de hal wanneer het spoor definitief is (wat ook het moment is dat de bakken op het perron aan springen). Op zich is het een niet echt nodig om het ander te bereiken. In andere landen kun je op een perron staan en dan nog een late spoorwijziging krijgen. Maar ik heb altijd het idee dat men het in Italië wel fijn vindt dat je in de hal blijft en niet over perrons gaat zwerven.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Als gezegd, bij een halfuur vertraging mag de Duitse trein Zwitserland niet meer in. In beginsel is het Badischer Bahnhof dan het eindpunt, maar soms is er nog plek op Basel SBB. Ik ben richting Zwitserland al meerdere malen eruit gegooid op Badischer Bahnhof; ook wel eens in Freiburg de suggestie gekregen same platform over te stappen op een ICE kort achter ons die wel op tijd reed. Je aansluiting op Basel SBB heb je dan doorgaans al gemist, dus dan is het een kwestie van alsnog naar SBB en de trein van een uur later pakken.SnarfFlevoland schreef: di 24 feb 2026, 12:14Positief te benoemen is dat je in ieder geval in Basel SBB normaal kon overstappen. Soms rijden de Duitsers alleen maar tot Basel Badischer Bahnhof, en draaien daar de ICE trein al om, om vertragingen te optimeren. Dan moet je het maar uitzoeken hoe je zelf van Basel SBB naar Badischer Bahnhof en vice versa komt.
Terug heb ik me nooit hoeven bewegen van Basel SBB naar Badischer Bahnhof. Het kan natuurlijk gebeuren, want het is het directe gevolg van de inkomende trein die daar wordt tegengehouden. Maar er dan ook tenminste een halfuur vertraging is geweest, is je reis uit Basel vermoedelijk ook vertraagd. Dus dat geeft even tijd voor die transfer. Maar relaxed is anders.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat klopt niet helemaal. De Zwitsers laten ICE treinen tot Basel SBB rijden, daar is ook de overdracht van de DB aan de SBB, mocht een ICE verder als Basel rijden. De Duitsers kunnen echter hun ICE al in Badischer Bahnhof draaien, om zo vertragingen richting noorden weer op te poetsen. Meestal is een ICE die volgens dienstregeling in Basel SBB eindigd voor een uur later weer ingepland richting Hamburg of Berlijn. Bij grote vertragingen bespaard de DB daarmee natuurlijk het nodige aan tijd. En reizigers zowel in de ene als andere richting moeten dan maar op eigen houtje uitzoeken hoe ze tussen Basel SBB en Badischer Bahnhof reizen.Pino schreef: di 24 feb 2026, 17:15 Als gezegd, bij een halfuur vertraging mag de Duitse trein Zwitserland niet meer in. In beginsel is het Badischer Bahnhof dan het eindpunt, maar soms is er nog plek op Basel SBB.
Daarom kan je min of meer zeggen: Stopt een ICE in Badischer Bahnhof, dan is dat de keuze van de DB. Stopt een ICE in Basel SBB, al had hij oorspronkelijk verder tot Interlaken, Chur, Zürich o.i.d. moeten rijden, dan is dat de keuze van de Zwitsers. Parallel zet de SBB dan vervangende treinen in om de oorspronkelijke ICE in eigen land "op tijd" vanaf Basel te laten rijden. De vertraagde ICE's worden soms op binnenlandse lijnen gedurende een later tijdstip ingezet, om zo alsnog vanaf het beginpunt in Chur, Interlaken of Brig nog een doorgaande ICE-verbinding richting Duitsland aan te kunnen bieden. Maar dat is vanwege een technisch defect bij Wouter dus niet gelukt, en dan zet de SBB uiteraard ook een eigen trein van Chur naar Basel in.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Vanuit Nederland kun je in de zomer (een maal per week) rechtstreeks naar Marseille. En in de winter naar Bourg-St-Maurice. Jammer genoeg blijft het daarbij en zijn er niet meer verbindingen voorbij Parijs.verfmeer95 schreef: di 24 feb 2026, 15:02 Vanuit Brussel gaan er wel TGVs naar bestemmingen voorbij Parijs, zoals Straatsburg, Marseille en Nantes:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Sondermaut
- verkeersader
Die rijden inderdaad alleen de échte Bernina Express. Dat zijn enkele treinparen per dag die als PE in de dienstregeling staan tussen de reguliere regionale treinen door, en moet je verplicht reserveren. Maar als je in de gewone trein op een plek gaat zitten waar de ramen open kunnen, heeft het panoramarijtuig voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde. Ik heb zelf in november 2025 deze route in omgekeerde richting afgelegd met de gewone treinen tussen Chur en Tirano, dus met twee overstappen in respectievelijk Samedan en Pontresina, en daarbij de hele reis heerlijk uit het raam gehangenWouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21 De Bernina Express was gaaf. Boven heel veel sneeuw plus forse wind, dus er reden zowel losse sneeuwschuivers als reguliere treinen voorzien van een aangekoppelde schuiver. Daardoor weinig uitzicht, maar de lagere delen waren wel heel fraai. Helaas hadden we niet de beloofde panoramarijtuigen, zijn die soms gekoppeld aan bepaalde tijden?
Landwasser viaduct from train by Bas Folles, on Flickr
RhB Alvra train composition by Bas Folles, on Flickr
Bernina railway view from train by Bas Folles, on Flickr
Bernina railway valley view from train by Bas Folles, on Flickr-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bij grote vertragingen zal de treinmachinist een nieuw treinpad moeten aanvragen bij de spoorbeheerder, in Duitsland is dat DB-netz en in Zwitserland weet ik dat zo uit mijn hoofd niet. Vorig jaar (overigens midden in Duitlsand) meegemaakt dat we daardoor extra vertraging opliepen omdat in het bureaucratisch proces ergens was misgegaan en de trein als 'opgeheven' in de boeken stond, en vervolgens na een uur 'managementlagen' worstelen er toch nog een nieuwe dienstregeling aangemaakt kon worden...Daarom kan je min of meer zeggen: Stopt een ICE in Badischer Bahnhof, dan is dat de keuze van de DB. Stopt een ICE in Basel SBB, al had hij oorspronkelijk verder tot Interlaken, Chur, Zürich o.i.d. moeten rijden, dan is dat de keuze van de Zwitsers
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Wouter N14
- Moderator
Ja aannemelijk, perrons zijn doorgaans krap. Maar als het al wel in de hal staat aangekondigd, meestal 10 minuten van te voren, staat er op het perron nog niks terwijl je dan juist bevestiging zoekt. Overigens laten de spoorapps al ruim van te voren ook het perron zien, en we hebben niet meegemaakt dat daar van af werd geweken.Pino schreef: ma 23 feb 2026, 21:40Naar mijn gevoel wil men de mogelijkheid houden om de trein nog op een ander spoor binnen te laten komen als de omstandigheden daarom vragen, en komt dus pas een perron op de borden in de hal wanneer het spoor definitief is (wat ook het moment is dat de bakken op het perron aan springen). Op zich is het een niet echt nodig om het ander te bereiken. In andere landen kun je op een perron staan en dan nog een late spoorwijziging krijgen. Maar ik heb altijd het idee dat men het in Italië wel fijn vindt dat je in de hal blijft en niet over perrons gaat zwerven.Wouter N14 schreef: ma 23 feb 2026, 21:21 Wat ik wel tegen vond vallen is de informatievoorziening. Pas 5 minuten voor vertrek verschijnt de informatie op de perronborden, waarom?
Klopt, wij hadden de dubbele overstap. Maar ik vind dit wel heel vaag, in de voorbereiding heb ik dit allemaal niet zo kunnen vinden...SnarfFlevoland schreef: di 24 feb 2026, 12:14 Dat niet alleen, die panorama waggons moeten extra gereserveerd en betaald worden, bovenop de normale ticketprijs. (Bron) Netzoals de Glacier-Express. Ik vermoed inderdaad ook dat Wouter gewoon de reguliere regiotrein over de Bernina heeft genomen, waarschijnlijk dan met overstap in Pontresina en Samedan. De 'echte' Bernina-Express rijdt rechtstreeks door, al zijn er ook panorama treinen die alleen tussen St. Moritz en Tirano rijden.
-
Sondermaut
- verkeersader
Dat laatste kan ik mij voorstellen, want zeker in de tijd van sociale media ligt misleiding op de loer doordat posts daar de situatie rooskleuriger voorstellen dan hij is. Maar ook in bijvoorbeeld boeken van Lonely Planet staat de route aangeprezen alsof elke trein op dat traject één of meerdere panoramarijtuigen heeft, maar als je gaat zoeken op officiële sites van bijvoorbeeld de rijdende spoorwegmaatschappij, kom je er achter dat dat soms alleen om een paar speciale ritten gaat.
-
Egbert
- expressweg
Ik meende dat de ICE van/naar Keulen en van/naar Frankfurt kort na elkaar reden maar ik zie nu dat ze een half uur verschoven rijden. Volgens mij is dat nieuw want volgens mij was de strategie bij vertraging vaak om de latere trein tot Basel Bad te rijden en reizigers terug dan op de eerdere trein te verwijzen tot van Basel SBB tot Basel Bad.Pino schreef: di 24 feb 2026, 17:15
Ik ben richting Zwitserland al meerdere malen eruit gegooid op Badischer Bahnhof; ook wel eens in Freiburg de suggestie gekregen same platform over te stappen op een ICE kort achter ons die wel op tijd reed. Je aansluiting op Basel SBB heb je dan doorgaans al gemist, dus dan is het een kwestie van alsnog naar SBB en de trein van een uur later pakken.
Maar nu gaat dat niet meer.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Uiteindelijk rijdt er eens per uur een ICE over de lijn Karlsruhe-Basel, en af en toe nog een tweede. De kans dat je bij forse vertraging een trein kort achter je hebt bestaat dus op maar een paar tijdstippen - óf het moet een wel heel grote vertraging zijn.
Voor wie naar Basel rijdt en ergens moet overstappen is het trouwens wel goed om te weten hoe dat zo ongeveer werkt met die ene trein per uur. Want het ene uur rijdt hij Köln-Frankfurt Flughafen-Mannheim, het andere uur Kassel-Frankfurt Hbf-Mannheim. Als je een overstap mist rond Frankfurt, is een beetje puzzelen dus onvermijdelijk om niet twee uur te hoeven wachten op de volgende optie.
Voor wie naar Basel rijdt en ergens moet overstappen is het trouwens wel goed om te weten hoe dat zo ongeveer werkt met die ene trein per uur. Want het ene uur rijdt hij Köln-Frankfurt Flughafen-Mannheim, het andere uur Kassel-Frankfurt Hbf-Mannheim. Als je een overstap mist rond Frankfurt, is een beetje puzzelen dus onvermijdelijk om niet twee uur te hoeven wachten op de volgende optie.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Tip voor alle internationale treinreizen: The Man In Seat 61.Wouter N14 schreef: di 24 feb 2026, 20:18Klopt, wij hadden de dubbele overstap. Maar ik vind dit wel heel vaag, in de voorbereiding heb ik dit allemaal niet zo kunnen vinden...SnarfFlevoland schreef: di 24 feb 2026, 12:14 Dat niet alleen, die panorama waggons moeten extra gereserveerd en betaald worden, bovenop de normale ticketprijs. (Bron) Netzoals de Glacier-Express. Ik vermoed inderdaad ook dat Wouter gewoon de reguliere regiotrein over de Bernina heeft genomen, waarschijnlijk dan met overstap in Pontresina en Samedan. De 'echte' Bernina-Express rijdt rechtstreeks door, al zijn er ook panorama treinen die alleen tussen St. Moritz en Tirano rijden.
De Bernina Express-treinen met panoramarijtuigen (waarvoor je moet reserveren en extra betaalt) rijden in de winter eenmaal per dag en in de zomer tweemaal per dag. Verder kun je over dezelfde route uurlijks met regionale treinen reizen, maar dan moet je inderdaad overstappen.