[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » ma 26 jul 2021, 10:41

Enkele wegwijzerfoto's.

Afbeelding
Denemarken heeft uitgebreide fietsbewegwijzering.

Afbeelding
In het centrum van Aarhus.

Afbeelding
O, o, Aarhus...

Afbeelding
Wegwijzer speciaal voor vrachtverkeer.

Afbeelding
De onderkant van de nieuwe snelweg 15 rond Silkeborg.

Afbeelding
De (snel) wegen rond Herning hebben een beetje een raar nummersysteem. De weg zuidom heet eerst 12/15. Waar de 12 eraf gaat wordt het een stukje 15 maar geen snelweg. Daarna gaat de 15 eraf (via een afrit) en wordt de weg weer snelweg, met nummer 502. Tenslotte gaat die 502 vloeiend over in snelweg 18. En dat allemaal in elkaars verlengde en zonder gelijkvloerse kruising.

Afbeelding
Vaccinatie- en testlocaties voor covid-19 zijn overal vrij aardig geïntegreerd in de bestaande bewegwijzering.

Afbeelding
Alles heeft een beperkte levensduur, behalve de wegnummers!

Afbeelding
Eénmaal raden waar dit is...
Ik wist tot nu toe niet dat Billund een ringweg (O1) had.

Afbeelding
Vejle heeft er zelfs twee. Ook die heb ik de afgelopen 10 jaar gemist.
Let trouwens op de heel subtiele lijntjes die een spoorlijn moeten weergeven ("Spor")!

Wordt vervolgd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 26 jul 2021, 20:18

Vervolg: foto's van gisteren en vandaag.

Afbeelding
Silkeborg heeft een nieuwe randweg die het centrum gaat ontlasten. Hij begint hier. Het is niet duidelijk waarom 195 het enige nummer in een gestreept kader is; alle nummers zijn indirect.

Afbeelding
De randweg (Nordskovvej). Strepen trekken en openen maar.

Afbeelding
Op de oude route is wel alles indirect aangegeven.

Afbeelding
De Himmelbjerget is zo belangrijk dat de doodlopende weg ernaartoe ook een nummer heeft.

Afbeelding
Aarhus blijkt een derde ring te hebben (O3)! Het stelt niet veel voor, want het grootste deel is nog in aanbouw.

Afbeelding
Na de vorige foto rechtsaf, een spoorviaduct over en de weg houdt alweer op.

Afbeelding
De andere kant op is een bestaande weg die nu nog zonder nummer is en uitkomt op snelweg 501.

Afbeelding
En die snelweg 501 leidt dan weer naar de twee andere ringen van Aarhus.

Afbeelding
Waar snelweg 15 richting Grenaa ophoudt, gaat de 15 nog een flink stuk door als autoweg met ongelijkvloerse aansluitingen. Op sommige plekken 1+2.
Op de foto begint het stuk dubbelgenummerd 15/21.

Afbeelding
En warempel, ook Grenaa heeft een ring. Zonder nummer, alleen met een O aangegeven. Dat vind je vaker in kleinere plaatsen.
(Het gebouw op de foto is dus niet het raadhuis.)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2021, 22:07

Die laatste is er één in de categorie: raad het huis :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jul 2021, 22:11

Himmelbjerget wordt vaak gezien als de nationale heuvel van Denemarken. Vroeger werd gedacht dat dit het hoogste punt was. Het is een veel prominentere heuvel dan het eigenlijke hoogste punt. Himmelbjerget is iets hoger dan de Veluwe maar het uitzicht is een stuk spectaculairder.

Afbeelding
Himmelbjerget by Anders Dissing, on Flickr

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 26 jul 2021, 22:32

^^
Die komt op de "bucket list" voor mijn campertripje in de tweede helft van augustus. In 1985 of zo ben ik daar voor het laatst geweest.

Wel optimistisch trouwens, om een pukkel van die hoogte meteen maar de hemelberg te noemen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 26 jul 2021, 22:34

^^ Gokje: Die naamgeving zal wel uit de vikingtijd komen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 26 jul 2021, 23:04

^^ Mijn Deense vrienden verontschuldigden zich bijna voor die naam.
Totdat ik hun vertelde dat de wijk waar ik woon volkomen plat is en "De Heuvel" heet...
(Omdat er ooit een boerderij stond die een meter of 2 hoger lag dan de rest.)
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 jul 2021, 15:51

Ondertussen is men nog bezig om het aantal 110 zones te verminderen, dat betekent dus meer trajecten waar je 130 mag rijden. Vandaag is de maximumsnelheid verhoogd van 110 naar 130 op de driehoek E20/E45 nabij Kolding, op de twee E45 takken (Fredericia - Vejle en Skærup - Kolding).

Recentelijk is de maximumsnelheid verhoogd naar 130 op de E39 bij Hjørring, de Rute 15 tussen Aarhus en Løgten, de Rute 21 bij Holbæk en de E45 vanaf de Farøbruggen tot Sakskøbing.

Dan resteert nog het traject van de E20 tussen Odense en Nyborg, dit is het oostelijk deel van de E20 op Fyn / Funen.

Bij de initiële invoering van 130 km/h in 2004 bleven er vrij veel 110 zones bestaan, die zijn nu geleidelijk ingekort tot alleen de drukste stedelijke trajecten en de grote bruggen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 30 jul 2021, 16:12

Chris schreef: vr 30 jul 2021, 15:51die zijn nu geleidelijk ingekort tot alleen de drukste stedelijke trajecten en de grote bruggen.
Waarbij "druk" nog een betrekkelijk begrip is.
Ik reed begin deze week nog op de route Aalborg-Aarhus, waarbij de snelheid soms 110 werd. Dan bleek er op de kaart een stad in de buurt de zijn (Hobro en dergelijke), vanaf de weg helemaal niet te zien of te merken...
--Harry.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 30 jul 2021, 18:53

Het wordt wel tijd Denemarken een eigen nummering voor haar snelwegen gaat invoeren, los van de E- nummers en de eigen wegnummering.
De foto's van Harry onderstrepen dat weer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 30 jul 2021, 19:13

Chris schreef: vr 30 jul 2021, 15:51 Ondertussen is men nog bezig om het aantal 110 zones te verminderen, dat betekent dus meer trajecten waar je 130 mag rijden.
Bij de initiële invoering van 130 km/h in 2004 bleven er vrij veel 110 zones bestaan, die zijn nu geleidelijk ingekort tot alleen de drukste stedelijke trajecten en de grote bruggen.
Ik neem aan dat de E47 op Lolland 110 blijft? Daar is toch een deel zonder vluchtstroken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 aug 2021, 11:57

^^ Klopt, ten zuiden van Sakskøbing zijn er geen vluchtstroken meer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 01 aug 2021, 12:43

Maar is er daar een plan voor om dat ook op 130 te zetten, met aanleg van vluchtstroken? Gezien de Fehmarnbeltverbinding wel gewenst lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 aug 2021, 17:54

^^ Mwa, ik weet niet of het zo druk gaat worden dat het per se nodig is. De kunstwerken zijn ook niet voorbereid op vluchtstroken: https://www.google.nl/maps/@54.778811,1 ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@54.6935959, ... 384!8i8192

Lijkt me nog duur te gaan worden, want het gaat om zo'n 28 km weg waar de vluchtstroken ontbreken, en je alle kunstwerken zou moeten vervangen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 01 aug 2021, 18:47

Je kunt de vluchtstrook toch insnoeren of zoals nu laten bij de kunstwerken? Die hoef je toch niet te vervangen???

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 aug 2021, 19:39

^^ Dat kan natuurlijk. Dat zie je in Duitsland soms ook wel. Maar alsnog zal het een lastige klus worden, omdat het niet er op lijkt dat er al fundering aanwezig is voor een vluchtstrook.

Het is iets wat je misschien een keer kan aanpakken bij groot onderhoud.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 01 aug 2021, 22:21

mavas schreef: zo 01 aug 2021, 12:43 Maar is er daar een plan voor om dat ook op 130 te zetten, met aanleg van vluchtstroken? Gezien de Fehmarnbeltverbinding wel gewenst lijkt me.
De toevoerende snelwegen van de Grote Beltbrug hebben ook (over enkele kilometers) geen vluchstrook.
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 aug 2021, 22:45

Die gaat er wel komen:
Chris schreef: do 08 jul 2021, 10:03 * aanleg vluchtstrook E20 Korsør - Vemmelev
Je zou denken dat er vanwege de Fehmarnbelttunnel wel plannen gemaakt worden om ook de E47 tussen Sakskøbing en Rødbyhavn van vluchtstroken te voorzien.

Het is nog best een lang stuk trouwens, bijna 30 kilometer. Eigenlijk alle bruggen in de E47 hebben wel een breder profiel waar een (smalle?) vluchtstrook op zou passen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 01 aug 2021, 23:01

Chris schreef: zo 01 aug 2021, 22:45 Die gaat er wel komen
Maar dat heeft dan wel jaren geduurd; het is niet direct meegenomen bij de aanleg van de brug.
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 aug 2021, 19:24

Tol betalen met kentekenherkenning wordt actief gepromoot met borden bij het tolstation van de Grote Beltbrug. Echter als ik op de website van de brug kijk is daar in het Engels niks van te vinden hoe je dat kan doen. Bij de Øresundbrug wordt dit wel aangegeven als betaaloptie voor buitenlanders.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 03 aug 2021, 19:36

^^ Ik heb geprobeerd om een account aan te maken daarvoor, maar daardoor kwam ik ook gelijk achter de reden waarom dat niet op de Engelstalige versie van de site staat: bij de Grote Beltbrug kan dat alleen voor Deense kentekens.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 03 aug 2021, 19:38

Probeer het hier nog eens (Let op - Deens): https://storebaelt.dk/aftaler/betal-med ... torebaelt/

voor wie geen zin heeft om te lang, de korte versie:
Abbo vereist en een betaalkaart moet gekoppeld zijn. Staat wel het goedkopere tarief van 194 DKK tegenover.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 03 aug 2021, 22:31

^^ Daar heb ik het geprobeerd. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 15:29

De prijzen voor de Øresundbrug zijn overigens ook fors verhoogd dit jaar. Een enkele reis kost nu € 64 cash of met credit card en € 57 via een online ticket.

Deze toltarieven staan m.i. niet meer in verhouding tot de geboden infrastructuur. Het kost hetzelfde als 600 kilometer op de tolweg in Frankrijk of Italië rijden. Het is inmiddels ook bijna twee keer zo duur als de Grote Beltbrug.

In 2020 hebben ze een behoorlijk inkomstenverlies geleden, er was zo'n 40% minder verkeer en het toeristenverkeer (de enige die dergelijke toltarieven betalen) viel bijna volledig weg. Misschien proberen ze dat nu te compenseren.

Een retourrit Zweden via de bruggen kost dus ondertussen bijna 200 euro aan tol.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 aug 2021, 15:32

Zijn er nog wel alternatieven per veerboot? Dat die langer duren is evident, maar qua prijs?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 aug 2021, 15:43

Scandlines biedt Puttgarden - Rødby + Helsingør - Helsingborg aan vanaf € 120, alhoewel de meer flexibele tickets vanaf € 153 beginnen. Enkele reis. Dus dat is sowieso nog duurder dan via de bruggen. Wel is het zo dat de bruggenroute vanaf Hamburg ongeveer 130 kilometer langer is.

Met de boot is wel duidelijk minder flexibel. Als ik nu een reis wil boeken voor zaterdag zijn veel tijden uitverkocht en kom je op € 153 enkele reis. Dat is toch wel duidelijk meer dan die € 35 + € 57 voor de bruggen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 05 aug 2021, 16:27

^^ Toen ik een aantal jaar geleden vanuit Zweden spontaan, zonder vooraf te boeken, bij de veerboot in Helsingborg aankwam voor de beide overtochten richting Duitsland lag de prijs aan het loket ook rond de € 150.
Daarmee kon je wel elke boot vanuit Rodbyhavn nemen: er was geen tijdslot ofzo. Dus tijdens de rit door Denemarken hoefde je je niet te haasten. Aangezien het de terugweg naar huis was had ik geen zin in uitgebreide tussenstops onderweg (uitgezonderd het kasteel in Helsingor): het kan echter wel.

Ten opzichte van de heenreis via de beide bruggen (de brug over de Grote Belt en die over de Oresund) was het ex aequo: zowel qua reistijd als qua kosten kwamen beide routes ongeveer op hetzelfde neer.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 05 aug 2021, 16:34

Maar boottochten als Trelleborg - Travemünde zijn per definitie niet sneller dan de bruggenroute al dan niet gecombineerd met de ferry van Rodbyhavn naar Puttgarden.

Dus wie haast heeft, trekke de portemonnee. Wie tijd heeft, overweegt de alternatieve oversteken of kiest per definitie voor de boot.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 05 aug 2021, 16:40

Vliegen en een auto huren :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 aug 2021, 19:00

^^ Naar Zuid-Zweden is het gebruikelijk om op Kopenhagen te vliegen. Moet je alsnog over die brug. ;)
waldo79 schreef: do 05 aug 2021, 16:34 Maar boottochten als Trelleborg - Travemünde zijn per definitie niet sneller dan de bruggenroute al dan niet gecombineerd met de ferry van Rodbyhavn naar Puttgarden.

Dus wie haast heeft, trekke de portemonnee. Wie tijd heeft, overweegt de alternatieve oversteken of kiest per definitie voor de boot.
Tenzij je weer zover moet reizen dat de boot wel een goede optie is. Dan denk ik vooral aan Kiel-Göteborg, die toch een flinke afstand aflegt. Je bespaart daarmee heel wat brandstof, een flink bedrag aan tol en doorgaans ook een overnachting in een hotel. Dan kan de boot qua kosten al uit: voor mij scheelde het 120 euro voor een hotelovernachting in een goed middenklasse hotel in Malmö (inclusief parkeerkosten en ontbijt), 70 euro aan brandstof en 90 euro aan tol. De boot kostte me omgerekend 271 euro, via de Zweedse site van Stena. Daar heb ik vervolgens nog diner en ontbijt bij geboekt, maar die kosten had ik anders ook wel gehad. Onder de streep dus wel vergelijkbaar, maar het maakt ook het verschil tussen 12 uur in de auto moeten zitten of 5 uur in de auto moeten zitten. Anders had ik aan het eind van de middag van Göteborg naar Malmö moeten rijden, daar overnachten, en dan de volgende ochtend verder. Was ik nog later thuis geweest ook.