[DK] Denemarken - Denmark - Danmark
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark
Eens. Deze prijzen zijn volslagen idioot.

Vliegen en een auto huren is uiteraard een optie, maar alleen als je er tegenop ziet per auto via Denemarken naar Zweden te rijden. Het is immers een flinke afstand, niet iedereen vindt het leuk zo'n eind in de auto te zitten.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- expressweg
Daarom ook "Gone"
Verder heb ik ook ergens het idee dat de auto de prijs moet betalen voor de treinverbinding.
---------------
Zit zo nog eens verder te kijken voor alleen een auto (hooguit een fietsendrager), het enige dat iets goedkoper is dan de brug is de ferry Helsingør - Helsingborg
Als je die online vooraf boekt, kost een retourtje 108 euro. "Een weekendje naar de overkant" is 88 euro retour.

Verder heb ik ook ergens het idee dat de auto de prijs moet betalen voor de treinverbinding.
---------------
Zit zo nog eens verder te kijken voor alleen een auto (hooguit een fietsendrager), het enige dat iets goedkoper is dan de brug is de ferry Helsingør - Helsingborg
Als je die online vooraf boekt, kost een retourtje 108 euro. "Een weekendje naar de overkant" is 88 euro retour.
-
- Moderator
Zweden is niet zo ver als mensen vaak denken. Het is Zweden zelf dat zo groot is. Bijvoorbeeld Utrecht - Malmö is 750 kilometer via de veerboot en 900 kilometer via de bruggen. Met zo'n afstand zit je ook nog niet in de interessante delen van Frankrijk, laat staan Italië. Maar Malmö - Kiruna, ja dat is dan nog meer dan 1.800 kilometer. Veel mensen blijven ook wel in het zuiden van Zweden of zo tegen de Noorse grens in Värmland of Dalarna. Lapland is wel vrij ver.
-
- 2x3 autosnelweg

Die overtocht met de boot waar Jeff het over heeft, vind ik ook nog stevig aan de prijs voor dat kleine stukje. Hoe lang duurt die overtocht? Twintig minuten? Zo lang duurt de oversteek naar Texel ook en die is aanmerkelijk goedkoper.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- expressweg

Maar waar Zweden, Noorwegen en Finland goed op scoren is in de afstand van Noord naar Zuid door een outback achtige omgeving.
Het in "the middle of nowhere" en dagenlang niemand tegenkomen is daar gewoon mogelijk.
-----
@Hajo: Ja, ongeveer 20 a 25 mins.
Een retourtje Texel koste in 2018 77 euro. Zo groot is dat verschil niet
Indien je een goedkopere overtocht zoekt met ongeveer dezelfde duur: Saaremaa
Op dat bootje zit wel vrij veel subsidie

-
- verkeersader

Die prijs naar Texel klopt niet. Het duurste tarief voor een auto met max. vijf inzittenden is 37 euro voor een retour.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Moderator
Ja, maar ik vond wel dat je die sfeer vooral kreeg als je noordelijk van de grote meren kwam. Zuid-Zweden zit ook vol dunbevolkt bos maar dat wildernis gevoel kreeg ik vooral ten noorden van de E18. Zuid-Zweden geeft toch een beetje een 'heel grote Veluwe' gevoel. Het noordelijkste wat ik ben geweest is Åre (E14 corridor), dat is het zuidpuntje van Lapland.
Zweden en Noorwegen heb ik altijd via Denemarken gereden over de bruggen. Het is langer in afstand maar niet in tijd en je hebt geen gedoe met een ferry. En door Denemarken rijden vind ik op zich ook geen straf. Alleen dat Hamburg blijft altijd een wild card.
-
- verkeersader

Door Denemarken rijden is inderdaad een genot; over twee weken hoop ik daar de nodige kilometers te maken met een camper. Maar de keuze tussen boot en brug valt voor mij toch altijd uit in het voordeel van de boot. Mooi rustmoment, even zeelucht snuiven, lekker Deens worstje (rødpølse) en daarna weer door!
-
- Voorzitter
Die worstjes kun je ook overal langs de snelweg krijgen en de Grote Beltbrug, die is altijd geweldig om te rijden. Ik moet zeggen dat ik de boot van Puttgarden naar Rødby nooit heb genomen, deels omwille van de hogere kosten en deels omwille van het feit dat mijn vriendin nogal makkelijk zeeziek wordt. Dat laatste gaat tegenwoordig meestal iets beter. Maar voor mij gaat de voorkeur uit naar de brug, en daar gaan we over een paar weken ook weer overheen, op weg naar Kopenhagen.
-
- verkeersader
En zo heeft iedereen eigen redenen voor het een of het ander.
Maar... København! Gaaf! Wat mij betreft een van de fijnste steden die ik ken! Alvast veel plezier!
Maar... København! Gaaf! Wat mij betreft een van de fijnste steden die ik ken! Alvast veel plezier!
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben een jaar of 10 geleden daar geweest. Maar toen wel gevlogen naar Helsinki (stedentripje), en toen door naar Rovaniemi en daar een auto gehuurd. Dan nog heb ik ruim 3000 kilometer gereden en ik ben toen enkel boven de poolcirkel gebleven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ik dropte het streetview mannetje willekeurig op het eiland Æro. Hier heb je een weg waar bestuurders voorrang moeten verlenen aan een voetpad. Het is in beide richtingen een voetpad. Vrij ongebruikelijk? In Nederland moet je voorrang verlenen aan bestuurders, maar voetgangers zijn geen bestuurders.

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
In België dient daar wel een voorrangsconstructie op poten gezet te worden, de Deense opstelling zou bij ons dus hetzelfde zijn.
-
- expressweg
In NL wordt dan een zebra geschilderd die 5 - 10 M lang is en over de volledige breedte.
Het is maar wat je mooier vind
Het is maar wat je mooier vind

-
- autoweg
Voetgangersgebied, fietsers toegestaan van 2300-830 en afleververkeer van 700-1000. Dus voorrangsituaties kun je krijgen en het voorrangsbord staat niet nutteloos daar.
-
- Wegnummerfotograaf
Op sommige tijden mag ander verkeer ook over die weg, dus die bestuurders hebben dan voorrang.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Een update van de Storstrømbrug. Er zijn nu 4 pylonen in het water geplaatst. Het grootste fundament van de pyloon van de hoofdoverspanning wordt momenteel gestort.
De hoofdoverspanning is een tuibrug met 1 pyloon met overspanningen van 2 x 160 meter. De totale bruglengte bedraagt 3840 meter, de overspanningen van de aanbruggen zijn 80 meter lang. 3840 - 320 m = 3520 m / 80 = 44 overspanningen waarvan er nog maar 4 zijn geplaatst.

De hoofdoverspanning is een tuibrug met 1 pyloon met overspanningen van 2 x 160 meter. De totale bruglengte bedraagt 3840 meter, de overspanningen van de aanbruggen zijn 80 meter lang. 3840 - 320 m = 3520 m / 80 = 44 overspanningen waarvan er nog maar 4 zijn geplaatst.

-
- Moderator
De verbreding van een stuk E20 ten westen van Odense is afgerond. Nu is ook het definitieve asfalt aangebracht. Je ziet nogal eens dat ze in Denemarken de nieuwe capaciteit in het najaar openstellen en de definitieve deklaag pas de zomer erna aanbrengen.

-
- Forumbeheerder
De O3 bij Helsingør heeft een nogal abrupt einde. Zou dit een SNUP zijn? De doorgangen onder het spoor door zijn ook behoorlijk krapjes.

-
- Moderator
Dat lijkt een voormalig spoortracé te zijn.
De O3 heeft niet echt een logisch verlengpunt. Dat het 2x2 rijstroken heeft kan ook zijn om het verkeer makkelijker rond in- en uitvoegend verkeer te kunnen laten manoeuvreren, in plaats van dat het gepland was als een hele belangrijke 2x2 weg, net zoals veel 2x2 wegen in Lelystad ooit zo zijn aangelegd.
De O3 heeft niet echt een logisch verlengpunt. Dat het 2x2 rijstroken heeft kan ook zijn om het verkeer makkelijker rond in- en uitvoegend verkeer te kunnen laten manoeuvreren, in plaats van dat het gepland was als een hele belangrijke 2x2 weg, net zoals veel 2x2 wegen in Lelystad ooit zo zijn aangelegd.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik denk dat je het over de brede fietsbrug hebt. Dat is een andere dan het ronde "tunneltje" van de 2e foto, die onder een nog bestaande spoorlijn doorgaat.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Misschien een tramlijn geweest?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg

Dat zou wel eens kunnen, zijn er geen historische luchtbeelden te vinden op Google Earth Pro?
-
- expressweg
Ik heb het idee dat er wel een vervanging van die spoortunneltjes gepland is, waarbij de O3 ook direct recht wordt getrokken. Als je hier dwars door het witte huis gaat en onder de spoorlijnen door kom je recht op het 2x2 gedeelte uit. De nieuwbouwhuizen aan de Henriksparken en de gebouwen aan de Agnetevej staan ver genoeg van het tracé af dat ze kunnen blijven staan.
Als je kijkt naar de bocht aan het einde van het 2x2 gedeelte dan zie je ook duidelijk dat die voorbereid is op een kruising, met ruimte voor een extra linksafstrook: https://goo.gl/maps/uZaafCDDcd1YzNpH7
Als je kijkt naar de bocht aan het einde van het 2x2 gedeelte dan zie je ook duidelijk dat die voorbereid is op een kruising, met ruimte voor een extra linksafstrook: https://goo.gl/maps/uZaafCDDcd1YzNpH7
-
- dorpsstraat
Ik bivakkeer momenteel in Frederikshavn en daar wordt de plaatselijke winkelstraat met een soortgelijke constructie gekruist. Waarschijnlijk om te doen voorkomen dat de winkelstraat nog verder loopt.Chris schreef: ↑vr 06 aug 2021, 11:08 Ik dropte het streetview mannetje willekeurig op het eiland Æro. Hier heb je een weg waar bestuurders voorrang moeten verlenen aan een voetpad. Het is in beide richtingen een voetpad. Vrij ongebruikelijk? In Nederland moet je voorrang verlenen aan bestuurders, maar voetgangers zijn geen bestuurders.
![]()
-
- 2x3 autosnelweg
Tja, maar waarom niet gewoon een zebrapad zou je zeggen. Misschien omdat dat voetgangers te weinig status geeft en zo'n 'rode loper' wel?
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben eens gaan spieken en bij ons ligt er toch vaker deze oplossing dan hetgeen je in Denemarken daar ziet. Een zebrapad dus;
https://www.google.be/maps/@50.8802227, ... 384!8i8192
https://www.google.be/maps/@50.8802227, ... 384!8i8192