[DK] Denemarken - Denmark - Danmark
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark
Ik vind dat tamelijk idioot eerlijk gezegd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Het heeft inderdaad wel een heel erg grote impact op de bereikbaarheid van de landsdelen van Denemarken. Dit gaat veel verder dan een lokale weg of kruising die dicht is.
Maar het zal wel mooie beelden opleveren.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de brug zo lang dicht moet. Afzettingen voor de Tour buiten start-finish duren doorgaans immers veel korter
Wil men hem vol hebben met publiek?
Toen de Tour over de Deltawerken ging, sloot men de grote bruggen op zich ook langer af dan alleen het venster van de doorkomst. Maar dat was korter dan deze afsluiting, en had vanwege de beschikbaarheid van alternatieven natuurlijk ook minder impact.
Wil men hem vol hebben met publiek?
Toen de Tour over de Deltawerken ging, sloot men de grote bruggen op zich ook langer af dan alleen het venster van de doorkomst. Maar dat was korter dan deze afsluiting, en had vanwege de beschikbaarheid van alternatieven natuurlijk ook minder impact.
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x2 autosnelweg

De tour is ook al een enkele keer door Aarschot gepasseerd tijdens mijn leven, dit kan ik dus volledig bevestigen. De reclamestoet is langer dan het wielergebeuren zelf.
-
- Moderator
Het lijkt er op dat iedereen is thuisgebleven. Er is nauwelijks verkeer op de E20, eigenlijk in de hele corridor van Kolding tot Kopenhagen is amper verkeer op de webcams te zien.Chris schreef: ↑ma 27 jun 2022, 11:16 Aanstaande zaterdag, 2 juli, gaat de Grote Beltbrug de hele middag dicht omdat de Tour de France er overheen gaat.
De brug is tussen 13:00 en 18:00 gesloten, maar de afsluiting begint al vanaf 12:30 uur. De brug is in beide richtingen afgesloten.
Men verwacht enorme verkeersproblemen, reizen tussen oost en west wordt die middag helemaal afgeraden. Zaterdagmiddagen in de zomer zijn normaal de drukste reisdagen in Denemarken.
-
- 4x5 autosnelweg
De deelneemsters aan de reclamekaravaan zijn dan ook knapper om aan te zien dan de tourriijders zelf

Van de passage van de tour in deze regio herinner ik me ook geen grote en langdurige afsluitingen. (Behalve natuurlijk de tijdritten in Rotterdam zelf).
iedereen staat langs het parcours, zo lijkt het wel. Ik zit te kijken en het is zelfs op de meest afgelegen plekken nog druk met publiek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Wat ik heb begrepen komt hier nog bij dat 18km dusdanig lang is dat er een aantal van de afstandbogen wordt geplaatst die gebruikelijk om de zoveel kilometer over het parcours staat. Vanwege de wind wilde men deze goed (lees: buiten verkeer) vast kunnen maken. Daarna ging de brug enige tijd weer open voor verkeer dat onderdeel uitmaakt van het tourcircus, zoals media en ploegen (tolvrij that is). E.e.a. zal na afloop van de etappe ook weer afgebroken en opgeruimd moeten worden.Hajo schreef: ↑di 28 jun 2022, 12:55Reclame konvooi. Vooral voor de renners uit rijden heel veel voertuigen die reclame maken voor van alles en nog wat. Er worden dan ook spulletjes in het langs de weg staande publiek gegooid. Nadat de laatste renner is gepasseerd, volgt er nog een konvooi van begeleidende voertuigen. Al met al duurt het uren voordat het hele circus, van reclame karavaan tot het laatste voertuig, is gepasseerd. Tel daarbij de tijd op die nodig is om afzettingen op te zetten en te verwijderen, en de totale tijd die dit alles kost, loopt makkelijk op tot bijna een volledige dag.
Ik verdedig het niet maar dit is wat ik erover heb gehoord.
-
- 2x4 autosnelweg
Het zou grappig zijn als het peloton en de rest gewoon tol moesten betalen...
-
- 4x5 autosnelweg
Een tolbadge op de fiets 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Het was wel een visueel spektakel met die beelden van de brug.

-
- 2x2 autosnelweg

Ook altijd grappig om te zien dat de Fransen geen schroom hebben om elk monument een Franstalige naam te geven. Dat was bij ons ook het geval; l'Eglise du Notre Dame d'Aerschot.

-
- 2x2 autosnelweg
Prachtige plaatjes inderdaad.
Dat passerende containerschip zal wel zo gepland zijn
Dat passerende containerschip zal wel zo gepland zijn

-
- autoweg
Ik vond het wel interessant om het laatste deel te volgen op Google Maps, die brug is natuurlijk snel gevonden ook zonder zoekopdracht.
De renners werden echt pas op het laatst mogelijke punt, bij de tolpoort op de E20 geleid.
Mooi laatste beeld van Chris met beide bruggen achter elkaar.
Herinneringen beginnen vaag terug te komen aan die keer dat ik met de trein naar Kopenhagen reed. 1989 was dat. De trein gaat natuurlijk niet over die hangbrug, duikt daar de tunnel in, maar in de aanloop krijg je vroeg of laat (afhankelijk van of je links of rechts in de trein zit, weet ik niet meer) die grote hangbrug in beeld.
De renners werden echt pas op het laatst mogelijke punt, bij de tolpoort op de E20 geleid.
Mooi laatste beeld van Chris met beide bruggen achter elkaar.
Herinneringen beginnen vaag terug te komen aan die keer dat ik met de trein naar Kopenhagen reed. 1989 was dat. De trein gaat natuurlijk niet over die hangbrug, duikt daar de tunnel in, maar in de aanloop krijg je vroeg of laat (afhankelijk van of je links of rechts in de trein zit, weet ik niet meer) die grote hangbrug in beeld.
-
- dorpsstraat
Toch wel een anglicisme, beter was ‘liaison de la grande ceinture’ geweest [emoji6]Wimpie25 schreef:
Ook altijd grappig om te zien dat de Fransen geen schroom hebben om elk monument een Franstalige naam te geven. Dat was bij ons ook het geval; l'Eglise du Notre Dame d'Aerschot.
-
- Moderator
Belt komt niet uit het Engels maar uit het Deens (bælt) en betekent zoiets als zeestraat.
-
- 2x4 autosnelweg

Overigens is die houding nog altijd beter dan de vele Nederlanders die niet eens meer de moeite nemen om Engels te vertalen naar bestaande equivalenten in hun eigen taal.
-
- 2x2 autosnelweg
In het Nederlands zijn namen als Grote Belt, Grote Beltbrug en Kleine Belt gangbaar. Hier wordt Belt ook niet vertaald. De enige aanpassing is de schrijfwijze aangezien de meeste talen geen æ kennen.
Het lijkt mij een naam die inderdaad is afgeleid van het Deense woord riem. Het Deense woord voor zeestraat is "stræde". De Deense Wikipedia duidt de Belten aan als "forbindelsesveje" (verbindingswegen) tussen de Oostzee en het Kattegat. De Denen lijken de naam bælt ook niet te gebruiken voor andere straten elders in de wereld.
Vergelijk met de naam voor de Waddenzee, waarvoor de aangrenzende landen allen eigen namen hebben (Waddenzee, Wattenmeer, Vadehavet), allen verbonden met het latijnse vadum (doorwaadbare plaats). Waar Nederland, Duitsland en Denemarken een volledig eigen namen hebben, beperkt het Engels zich met "Wadden Sea" tot het vertalen van het woord zee, net als de meeste andere talen. Kennelijk gaat het te ver om voor de volledige naam een goede vertaling te vinden en gebruiken.
Het lijkt mij een naam die inderdaad is afgeleid van het Deense woord riem. Het Deense woord voor zeestraat is "stræde". De Deense Wikipedia duidt de Belten aan als "forbindelsesveje" (verbindingswegen) tussen de Oostzee en het Kattegat. De Denen lijken de naam bælt ook niet te gebruiken voor andere straten elders in de wereld.
Vergelijk met de naam voor de Waddenzee, waarvoor de aangrenzende landen allen eigen namen hebben (Waddenzee, Wattenmeer, Vadehavet), allen verbonden met het latijnse vadum (doorwaadbare plaats). Waar Nederland, Duitsland en Denemarken een volledig eigen namen hebben, beperkt het Engels zich met "Wadden Sea" tot het vertalen van het woord zee, net als de meeste andere talen. Kennelijk gaat het te ver om voor de volledige naam een goede vertaling te vinden en gebruiken.
-
- 2x4 autosnelweg

Nog los van de grammatica: de Minister van Buitenlandse Zaken heet tegenwoordig gewoon "Buitenlandminister".
Waarom ook niet? In het Engels heet het zo en dus moeten we het hier in Nederland maar accepteren. Nederlands is toch immers ondergeschikt aan het Engels?

-
- Voorzitter
Die brug was er nog niet in 1989. Pas in 1997 ging de verbinding open voor treinverkeer en in 1998 voor wegverkeer.Victor schreef: ↑za 02 jul 2022, 18:12Herinneringen beginnen vaag terug te komen aan die keer dat ik met de trein naar Kopenhagen reed. 1989 was dat. De trein gaat natuurlijk niet over die hangbrug, duikt daar de tunnel in, maar in de aanloop krijg je vroeg of laat (afhankelijk van of je links of rechts in de trein zit, weet ik niet meer) die grote hangbrug in beeld.
Voor mensen die bij multinationals werken wel. Mijn team zit in vijf verschillende landen en zelfs op onze kantoren in Nederland lopen genoeg mensen rond die geen Nederlands kunnen. De voertaal binnen het bedrijf is Engels, 99% van mijn e-mailcommunicatie (doorgaans ook met Nederlandse collega's) en >90% van mijn mondelinge communicatie is in het Engels. Dan is het niet zo gek dat er Engelse termen insluipen.
Milaan-Sanremo ging in 2016 een stukje over de A10, omdat de SS1 langs de kust in de nacht voor de koers getroffen was door een landverschuiving. En er was simpelweg geen andere alternatieve route op die plek. Toen moesten de renners ook de tolpoortjes passeren, maar die deden dat ook zonder te betalen:

Ik denk dat er maar weinig wegen zijn waar fietsers tol moeten betalen. Tolverbindingen in Europa die door fietsers kunnen worden gebruikt (vooral wat bruggen her en der) zijn volgens mij tolvrij voor fietsers.
Ik heb wel eens als voetganger tol moeten betalen voor de Rainbow Bridge in Niagara Falls, als je van Canada naar de VS loopt.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is gewoon de Franstalige naam van dat ding:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Liaison_du_Grand_Belt
In Nederland hebben we het ook over de 'Kanaaltunnel', terwijl deze nergens in Nederlandstalig gebied loopt. Misschien toch maar weer de oude Latijnse namen gebruiken voor geografische objecten, om niet bepaalde taalgevoeligheden op te wekken?

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Wegnummerfotograaf
Hadden de Romeinen wel een naam voor die zeegaten zo ver buiten hun Rijk?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
In het Nederlands is Het Kanaal gangbaar, mede door het belang van de verbinding voor ons land. Zoals we het ook hebben over Parijs, Londen en Berlijn terwijl die steden niet op Nederlands grondgebied liggen.
Zouden we niet Het Kanaal hebben dan heette de tunnel bij ons mogelijk Channeltunnel of Manchetunnel.
Op dezelfde manier is de Grote Belt kennelijk belangrijk genoeg geweest voor Nederland dat er door de eeuwen heen een (halve) vertaling voor is ingeburgerd geraakt.
-
- 4x3 autosnelweg
Belt is, in precies die spelling, in wel meer talen het exoniem. En dan vaak voorzien van de lokale vertaling van “Store”: Grote Belt, Grand Belt, Great Belt, Großer Belt, Belt Handia. In het Deutschlandlied wordt wél gesproken over de Belt -von der Maas bis an die Memel, von der Etsch bis an den Belt- maar dat duidt dan ook op de Kleine Belt tussen Schleswig en Funen.
Terug naar het taalgebruik in de Tour: verfransen allemaal best, maar de lol van overal Côte de voorplakken ontgaat me wat. Alsof je anders niet door zou hebben dat het een heuvel is waarvoor ze bergpunten toekennen? In Wallonië zou een klim naar de Baraque Fraiture toch ook niet verplicht vooraf zijn gegaan door Côte de?
Terug naar het taalgebruik in de Tour: verfransen allemaal best, maar de lol van overal Côte de voorplakken ontgaat me wat. Alsof je anders niet door zou hebben dat het een heuvel is waarvoor ze bergpunten toekennen? In Wallonië zou een klim naar de Baraque Fraiture toch ook niet verplicht vooraf zijn gegaan door Côte de?
-
- Wegnummerfotograaf
Hoeft niet: de Maas stroomt ook niet door/langs Duitsland. De Etsch (Adige) ook niet. Duitsers hebben altijd hun gebied ruim gezien.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg

Sowieso bezingt het eerste couplet de verdedigingsbond zoals die bestond: “wenn es sich zum Schutz und Trutze brüderlich zusammenhält.” Dat was voordat de nazi’s onder de naam Schutz und Trutz knokploegen oprichtten die niets meer het oude idee van een verdedigingsbond te maken hadden.
-
- 2x2 autosnelweg
Goh, bij ons is Barak Frituur effectief een locatie waar ze de telefoon opnemen met; "Wat mag het zijn?". Dus wij vermelden er altijd bij dat het over de plaats in het zuiden gaat. Maar het zou inderdaad niet nodig mogen zijn om overal die extra verduidelijking bij te vermelden, maar da's nu eenmaal de eigenschap van het Frans frans. Inclusief de eigen aanhalingstekens en dergelijke.Pino schreef: ↑ma 04 jul 2022, 23:43 Belt is, in precies die spelling, in wel meer talen het exoniem. En dan vaak voorzien van de lokale vertaling van “Store”: Grote Belt, Grand Belt, Great Belt, Großer Belt, Belt Handia. In het Deutschlandlied wordt wél gesproken over de Belt -von der Maas bis an die Memel, von der Etsch bis an den Belt- maar dat duidt dan ook op de Kleine Belt tussen Schleswig en Funen.
-
- 4x3 autosnelweg
Als je een frietkot belt (of bent) en dat als Barak Frituur duidt, heb je ook wat last van pretentieus taalgebruik. 

-
- Secretaris
Bijzondere manier om bij het onderwerp te blijven.

Barak Frituur, is dat de neef van Bara(c)k Obama?

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter