[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door mvalkenburg » vr 30 jun 2023, 7:49

Had daarbij niet specifiek alleen jou in gedachten, maar als je ‘m graag als persoonlijk compliment wilt opvatten, vind ik dat prima hoor.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 30 jun 2023, 12:26

^^ Ik zie nergens een compliment.
(Heb ik ook geen behoefte aan trouwens.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 jun 2023, 12:34

De bouw van de Storstrømbrug is verder aan het ontsporen. De bouw werd in 2018 voor 4,7 miljard DKK gegund met een geplande opening in 2022.

Inmiddels loopt de bouw minstens 3 jaar achter op schema, men verwacht een opening voor het wegverkeer in 2025 en spoorverkeer in 2027.

Daarnaast heeft de Italiaanse aannemer de Deense staat aangeklaagd om 3,4 miljard DKK (€ 460 miljoen) extra geld te krijgen en een deadline met 27 maanden te verlengen. De Denen zien dit is als niet gerechtvaardigd.

Het is de zoveelste 'Italian job' die mislukt in Europa. Er zijn bijna geen voorbeelden van bouwprojecten door Italiaanse bedrijven die wel op tijd en binnen budget worden opgeleverd. Nu is budget lastig met de inflatie, maar men eist nu 70% meer geld.

Recente foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 30 jun 2023, 12:49

harry schreef: vr 30 jun 2023, 12:26 ^^ Ik zie nergens een compliment.
(Heb ik ook geen behoefte aan trouwens.)
Om dit verhaal af te sluiten, twee zaken:
1. Het is op het forum niet verplicht perfect foutloos Nederlands te schrijven. Ook een buitenlandse naam kan men eens verkeerd schrijven. Als iemand een foutje maakt, hoeft daar niet altijd een opmerking over te volgen. Humoristisch bedoeld of niet.
2. Uit forumregel 3.3: het forum is geen chatbox. Blijf bij het onderwerp en wijk niet teveel uit naar randzaken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 01 jul 2023, 22:52

Chris schreef: vr 30 jun 2023, 12:34 De bouw van de Storstrømbrug is verder aan het ontsporen. De bouw werd in 2018 voor 4,7 miljard DKK gegund met een geplande opening in 2022.

Inmiddels loopt de bouw minstens 3 jaar achter op schema, men verwacht een opening voor het wegverkeer in 2025 en spoorverkeer in 2027.

Daarnaast heeft de Italiaanse aannemer de Deense staat aangeklaagd om 3,4 miljard DKK (€ 460 miljoen) extra geld te krijgen en een deadline met 27 maanden te verlengen. De Denen zien dit is als niet gerechtvaardigd.

Het is de zoveelste 'Italian job' die mislukt in Europa. Er zijn bijna geen voorbeelden van bouwprojecten door Italiaanse bedrijven die wel op tijd en binnen budget worden opgeleverd. Nu is budget lastig met de inflatie, maar men eist nu 70% meer geld.

Recente foto's:

https://i.imgur.com/tcbW1oC.jpg

https://i.imgur.com/yvKlPrD.jpg
Even Warschau bellen?

Als je zo je opdrachtgever behandeld, zou je zoiets hebben van: we zoeken wel een ander

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 jul 2023, 18:28

De Grote Beltbrug 2023:

Afbeelding
Great Belt Bridge 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 07 by European Roads, on Flickr

Ekspres.
Afbeelding
Great Belt Bridge 15 by European Roads, on Flickr

Express.
Afbeelding
Great Belt Bridge 16 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 19 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 27 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 31 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 35 by European Roads, on Flickr

Rond de pijlers zijn recentelijk deze windbrekers geplaatst. Voorheen viel de wind weg ter hoogte van de pijler en krijg je daarna een volle klap zijwind, wat tot soms heftig geslinger van voertuigen leidt. Met deze windbrekers is de overgang meer geleidelijk, het leek echt effect te hebben.

Afbeelding
Great Belt Bridge 42 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 43 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 44 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Great Belt Bridge 46 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 jul 2023, 20:49

Het westelijkste deel van de E20 op Sjælland, dus net ten oosten van de Grote Beltbrug, is in 1957 geopend als één van de eerste autosnelwegen van Denemarken. Het is indertijd zonder vluchtstroken aangelegd. Het was eigenlijk een 2x2 stuk voor de toenmalige veerdienst, de Grote Beltbrug is immers pas in 1998 in gebruik genomen.

Opvallend genoeg heeft dit nog steeds geen vluchtstroken, terwijl het wel wat verkeersveiligheidsproblemen geeft, met korte invoegers bij bruggen met slecht zicht en pechgevallen die dan op de rijbaan staan.

In 2021 is wel aangekondigd dat hier vluchtstroken gaan komen. Misschien moet de hele snelweg wel herbouwd worden gezien de leeftijd van de viaducten op dit stuk.

Afbeelding
E20 Vemmelev by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 jul 2023, 20:33

De Øresundbrug anno 2023.

Afbeelding
E20 Øresund Bridge 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Øresund Bridge 04 by European Roads, on Flickr

De Drogdentunnel.
Afbeelding
E20 Øresund Bridge 05 by European Roads, on Flickr

Trajectcontrole.
Afbeelding
E20 Øresund Bridge 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Øresund Bridge 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Øresund Bridge 11 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Øresund Bridge 14 by European Roads, on Flickr

Nog even naar het uitzichtspunt in Malmö geweest. Viel beetje tegen vanwege het tegenlicht. Eigenlijk moet je hier 's ochtends zijn bij zonnig weer.
Afbeelding
E20 Øresund Bridge 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
E20 Øresund Bridge 21 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 aug 2023, 10:26

Vandaag is het 26 jaar geleden dat het eerste tunnelelement van de Drogdentunnel / Øresundtunnel werd uitgevaren en afgezonken.

Wat archieffoto's uit de jaren '90 die de Facebookpagina van de Femern Belt heeft gedeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 08 aug 2023, 17:41

Chris schreef: wo 12 jul 2023, 20:33 De Øresundbrug anno 2023.

Afbeelding
Die is een aardig eindje van huis
(En ja, de styling van dat kenteken herken ik snel genoeg :mrgreen: )

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 09 aug 2023, 13:13

^^

"Tallinn is nog ver." ;)
Ubi volentia est, via est

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 aug 2023, 13:29

Gewoon de E20 volgen, toch? ;)

Seat
autoweg

Bericht door Seat » vr 11 aug 2023, 12:23

Chris schreef: za 08 jul 2023, 20:49 Het westelijkste deel van de E20 op Sjælland, dus net ten oosten van de Grote Beltbrug, is in 1957 geopend als één van de eerste autosnelwegen van Denemarken. Het is indertijd zonder vluchtstroken aangelegd. Het was eigenlijk een 2x2 stuk voor de toenmalige veerdienst, de Grote Beltbrug is immers pas in 1998 in gebruik genomen.

Opvallend genoeg heeft dit nog steeds geen vluchtstroken, terwijl het wel wat verkeersveiligheidsproblemen geeft, met korte invoegers bij bruggen met slecht zicht en pechgevallen die dan op de rijbaan staan.

In 2021 is wel aangekondigd dat hier vluchtstroken gaan komen. Misschien moet de hele snelweg wel herbouwd worden gezien de leeftijd van de viaducten op dit stuk.
Volgens Vejdirektoratet (Deense Rijkswaterstaat) begint de aanleg van de vluchtstrook (nødspor) over een lengte van zo'n 9,5 kilometer in 2026, met een kostenplaatje van ruim € 90 miljoen.

Veel viaducten zijn te smal voor een vluchtstrook. Toen ik er laatst reed, vond ik het een A27-achtige sfeer hebben: smal, verouderde smalle viaducten en te krappe op- en afritten. En dus op sommige stukken geen of smalle vluchtstroken die bovendien half groen waren. Zoals overigens bij ons op de A12 bij Bodegraven de vluchtstrook ook elk jaar meer een grasveld wordt: https://www.google.nl/maps/@52.0659569, ... ?entry=ttu

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 11 aug 2023, 13:19

Een paar wegenfoto's van mijn tripje door Denemarken staan op deze pagina:

https://wegnummers.nl/sverige/dk2023.html

Ik heb o.a. maar eens een volledig setje borden van 1 afrit gefotografeerd.
Verder nog wat foto's van snelweg nummer 21.
Daarbij viel het me op dat er wel erg veel witte nummers op deze borden staan. 21, 23 en 14 horen geel te zijn.
Ik kon niet goed zien of dat een fout is, of dat de nummers verbleekt zijn.
(Afritnummer 14 is wel duidelijk later opgeplakt...)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op zo 20 aug 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 aug 2023, 14:29

^^ Op oudere Streetviewbeelden is te zien dat de schildjes voor 21, 23 en 14 ooit geel waren: https://www.google.com/maps/@55.6264118 ... ?entry=ttu

Het afritnummer was zodanig verbleekt dat er een nieuwe sticker overheen geplakt is. Al op Streetviewbeelden in 2009 is het afritnummer nauwelijks leesbaar. Ergens tussen 2014 en 2017 is de sticker geplakt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 aug 2023, 15:08

In het eerste halfjaar van 2023 passeerden er dagelijks gemiddeld 18.584 voertuigen de Øresundbrug, waarmee het gebruik weer bijna het pre-pandemie niveau van 2019 heeft bereikt.

Er zijn wel minder forenzen dan in 2019, maar meer vrachtverkeer en meer toeristen.

Volgens de cijfers zijn 4.914 passanten per dag onder het ØresundCommuter programma, dus dat is dan toch maar ongeveer 25% van het totale gebruik. Er zijn 2.597 voertuigen die van het ØresundBusiness programma gebruik maken, ik vermoed dat een groot deel hiervan taxi's zijn, die zie je altijd veel (ze vallen nogal op omdat ze bijna allemaal veel te hard rijden).

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 20 aug 2023, 10:41

E47 - trajectcontroles:

* Farøbroerne (~ 5km, beide bruggen), :A1-90:
* Guldborgsundtunnellen, :A1-90:

Deze zijn er zeker sinds kort? pre-covid had ik de borden hier niet gezien

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 20 aug 2023, 11:21

^^
Ik heb deze dit jaar niet gezien bij de Farøbroer (of gaat het alleen om de noordelijke helft? Ik heb alleen het zuidelijke deel gereden, dus van Falster naar Farø); bij de Guldborgsundtunnel was er in mijn herinnering in 2021 ook al trajectcontrole.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 20 aug 2023, 11:31

T-hijs schreef: zo 20 aug 2023, 11:21 ^^
Ik heb deze dit jaar niet gezien bij de Farøbroer (of gaat het alleen om de noordelijke helft? Ik heb alleen het zuidelijke deel gereden, dus van Falster naar Farø); bij de Guldborgsundtunnel was er in mijn herinnering in 2021 ook al trajectcontrole.
Ik heb mijn dashcambeelden nog even teruggekeken, de melding maak ik op basis van de borden die aan het begin van de bruggen staan (Kopenhagen -> Rodby)

Op streetview zijn deze borden ook zichtbaar:
https://www.google.com/maps/@54.9730895 ... ?entry=ttu

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 aug 2023, 15:53

Het blijkt dat deze brug alweer tolvrij is.

Op 1 januari 2022 werd de brug tolvrij nadat de Deense regering de resterende 1,1 miljard DKK (€ 150 miljoen) heeft afgelost.
Chris schreef: di 24 sep 2019, 18:56 Aanstaande zaterdag 28 september wordt de nieuwe Kronprinsesse Marys Bro over het Roskildefjord bij Frederikssund geopend. Dit is een tolbrug.

De toltarieven;

* auto: 14 DKK (€ 1.90)
* vrachtauto: 41 DKK (€ 5.50)
* motor: gratis

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 sep 2023, 20:58

Update van de nieuwe Storstrømbrug:

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 sep 2023, 22:24

Het studiegebied voor de verbinding Als - Fyn (primærrute 8) wordt uitgebreid. Men heeft nu vooral onderzocht in de omgeving van waar nu de veerdienst vaart, maar dat blijkt tegen problemen met natura 2000 aan te lopen. Men heeft nu overeenstemming bereikt om het studiegebied te vergroten.

De allerkortste afstand over zee is 11 kilometer, maar die westelijker studiegebieden zijn bruggen of tunnels van 15 tot 19 kilometer lang. De meest westelijke variant komt bijna in Assens uit.

Het project is niet opgenomen in het Infrastructuurplan 2035, maar zou dat wel kunnen. Maar dat ze zulke veel duurdere varianten onderzoeken lijkt mij ook een beetje voorsorteren op dat een brug of tunnel hier niet economisch is. Nordborg - Assens is te ver uit de richting van de veerdienst en de huidige primærrute 8.

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 13 sep 2023, 8:29

Als je naar de kaart kijkt dan lijkt mij zo'n vaste-oeververbinding niet snel rendabel te krijgen. Zeker als je kijkt welke verkeersstromen je aantrekt met zo'n vaste verbinding, komt daar niet superveel extra verkeer bij.

Ik vroeg me trouwens nog af, in het kader van oeververbindingen: Zijn er eigenlijk plannen voor de Route 9 om daar iets te verbeteren? Dus tussen Langeland en Lolland?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 sep 2023, 18:46

Vandaag was de officiële inauguratie van de verbreding van 24 kilometer E20 tussen Nørre Aaby en Odense.

Er was ook een paar meter taart:
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 sep 2023, 18:56

mavas schreef: wo 13 sep 2023, 8:29 Als je naar de kaart kijkt dan lijkt mij zo'n vaste-oeververbinding niet snel rendabel te krijgen. Zeker als je kijkt welke verkeersstromen je aantrekt met zo'n vaste verbinding, komt daar niet superveel extra verkeer bij.
Nou ja, voor verkeer op routes als Hamburg-Odense en Kiel-Kopenhagen kan het ook voor verkeer over iets langere afstand interessant zijn, omdat je de omweg via Kolding vermijdt. Daarnaast verbetert het natuurlijk de binnenlandse verbindingen.

Internationaal was er tot in 1999 ook nog een veerdienst van Faaborg naar Gelting Mole, maar die werd opgeheven omdat de EU banden stelde aan duty-free verkopen bij veerdiensten binnen de EU.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 02 nov 2023, 22:42

Er start een verkenning naar het toekomstbeeld van de bruggen over de Kleine Belt.

Sinds 1970 overspant de Kleine Beltbrug van de E20 deze zeestraat. Het was toen een aanvulling op de oude Kleine Beltbrug, een gecombineerde weg/spoorbrug uit 1935.

Het staat vast dat het wegverkeer verder zal toenemen en dat de brug een capaciteitsknelpunt kan worden. Momenteel passeren dagelijks circa 75.000 voertuigen de brug, het is daarmee de drukste grote brug in Denemarken. De brug heeft 2x3 rijstroken, maar geen vluchtstroken.

De oude Kleine Beltbrug is inmiddels bijna 90 jaar oud en staat op de nominatie om op termijn vervangen te worden. Eén van de mogelijke oplossingen is een geheel nieuwe brug die weg en spoor combineert. Het ligt dan echter meer voor de hand dat het een tuibrug zal worden, omdat hangbruggen doorgaans te flexibel zijn voor het grote gewicht van treinen.

Afbeelding

Afbeelding

Op beelden van de opening is te zien dat de brug al vanaf het begin met 2x3 rijstroken in gebruik was.

Afbeelding

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 03 nov 2023, 13:22

Dat zal vermoedelijk gecombineerd worden met het stroomlijnen van de spoorlijn, zodat hogere snelheden mogelijk zijn.

Nikolaj
polderweggetje

Bericht door Nikolaj » di 07 nov 2023, 15:57

Just a little note. The bridge across Little Belt is not the major bridge with the highest traffic i Denmark. Just 25 km north-west of Little Belt you have the bridge across Vejle Fjord (E45), which has exactly the same length and width as the bridge across the Little Belt. The bridge across Vejle Fjord had an AADT of 90.000 vehicles in 2022 and average weekday traffic of 96.000 in 2022. The last number has increased to just under 98.000 in the first 10 months of 2023. A pre-EIA for either a parallel bridge or a widening of the current bridge is currently being carried out (a planning stage above the the Little Belt analysis) and expected to be published before new year https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/ ... fjordbroen . Both bridges currently carries 6 lanes and relatively narrow emergency lanes (2-2,5 m)
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 07 nov 2023, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post shortened. Please don't use the quote-button when replying to something directly above you. This may interfere with the topics readability. Thank you!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 nov 2023, 15:04

Chris schreef: za 08 okt 2022, 23:05
Chris schreef: ma 01 aug 2022, 10:33
Chris schreef: za 08 jan 2022, 15:53
Chris schreef: do 05 aug 2021, 15:29 De prijzen voor de Øresundbrug zijn overigens ook fors verhoogd dit jaar. Een enkele reis kost nu € 64 cash of met credit card en € 57 via een online ticket.
De toltarieven liggen nu toch weer lager: 400 DKK, 540 SEK en 55 EUR.
Nu weer € 65 / 470 DKK / 665 SEK.

Er zit toch iets van een seizoensvariatie in de prijzen. Maar dat wordt niet officieel gecommuniceerd.
Nu is het weer € 55 / 400 DKK / 565 SEK.
Nu is de prijs 440 DKK / 695 SEK. In de zomer was dat 490/720.

Die seizoensvariatie in de toltarieven, ik kan er niks over vinden maar hij bestaat duidelijk wel.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 22 nov 2023, 15:14

Opvallend hoe de SEK gezakt is.