[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry »

Chris schreef: di 06 feb 2024, 22:54 Ik heb mij wel eens afgevraagd of de oudste Deense autosnelwegen Duitse Reichsautobahnstandaarden gebruikten. Dit zijn er maar een paar geweest.
Ik denk eerder dat ze gezien werden als dubbelbaans normale wegen, nodig om aan- en afvoer naar de veerboten in goede banen te leiden.
Dus zoiets als de oude N60 bij ons, bij Kruiningen en Perkpolder.
Later sloot men dan de nieuwe snelwegen hierop aan. En nog weer later werden de veerdiensten vervangen door een brug.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

"Is dit een fietspad?"
:twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een uitzonderlijk transport heeft een viaduct over de Route 11 bij Thisted geramd:

Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Een kostelijke zaak voor alle betrokken partijen.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
De chauffeur heeft zich kostbaar vermaakt.
Ubi volentia est, via est
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Het windturbineonderdeel is intussen onder het viaduct vandaag gehaald. Het viaduct staat nog. Het asfalt onder het viaduct moet eerst hersteld worden. Er wordt voorlopig nog geen verkeer op het viaduct toegelaten.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ger81 schreef: wo 14 feb 2024, 15:02 De chauffeur heeft zich kostbaar vermaakt.
Nou hoeft een chauffeur bij een transport als dit alleen maar achter de volgwagens aan te rijden. Hebben die zich ergens schromelijk vergist? Afslag gemist of route gewoon niet goed gepland?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vergunningsverlening van dit soort transporten is tegenwoordig grotendeels digitaal en semi-geautomatiseerd. Het is aannemelijker dat het transport hoger was dan berekend, dan dat het viaduct lager bleek te zijn dan verwacht. Dit is een hoofdweg in het noorden van Denemarken waar windmolentransporten frequent voorkomen, als het viaduct lager is dan in het systeem staat dan was er al wel veel eerder iemand tegenaan gereden.

Als je in Nederland bij het RDW ontheffing aanvraagt voor exceptioneel transport dan is er sprake van een bepaalde beslisruimte van de wegbeheerder, waar het RDW op basis van kenmerken (lengte, breedte, hoogte, gewicht) ontheffing kan verlenen zonder dat de wegbeheerder dit nog moet beoordelen. De wegbeheerder geeft dan aan bij wat voor afmetingen hij de transporten zelf wil beoordelen of het wel of niet kan. Windmolentransporten is van het kaliber dat zeer veel voorkomt, in gebieden waar windmolens worden gebouwd kan dat gaan om honderden per maand.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is wel echt zwaar beschadigd, ik vraag mij af of zoiets te repareren valt omdat het één gestort dek lijkt.

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wow, what a hole!

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

:o Het verkeer lijkt wel weer hervat te zijn. Is dat wel veilig?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Waarschijnlijk wel als de rest van de brug stabiel en sterk genoeg is. Constructeurs zullen dit wel onderzocht hebben.
Mwise2012
woonerf

Denemarken

Bericht door Mwise2012 »

Ik ga in de zomervakantie op vakantie naar Denemarken en we hebben geen zin om over tussenweggetjes te rijden dus mijn vraag is: Waarom heeft Denemarken zo weinig autosnelwegen?

Bedankt

Bericht wederom verplaatst. Let er alsjeblieft goed op wáár je een bericht post. Verdiep je graag eerst even in de topics en de forumregels voordat je allemaal nieuwe draden opent. Dat de moderatoren bij ieder bericht van je moeten ingrijpen is géén goed begin :idea: M.v.g. het moderatorenteam.
Autisme of AS(S) is geen stoornis!!
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Iemand een antwoord?
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Het is geen live chat hè. Je kunt niet altijd binnen 7 minuten een antwoord verwachten. Wacht het even een aantal dagen af.

En dan nog iets: gelieve geen berichten direct boven je te quoten. Dat stoort de leesbaarheid.
Enne gojje mins blieft altied leave.
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Het spijt me
Mwise2012
woonerf

Re:

Bericht door Mwise2012 »

Chris schreef: do 01 dec 2005, 17:20 Wat voor prefix hebben ze daar dan voor niet E-snelwegen? De ANWB heeft het over A-nummers. M nummers lijken me logische (Motorvej).
een geel vak met het cijfer van de weg in het zwart
Mwise2012
woonerf

Re:

Bericht door Mwise2012 »

Vinny schreef: vr 02 dec 2005, 1:06
De ANWB heeft het over A-nummers.
Die leven in het stenen tijdperk. De A prefix is afgeschaft in de jaren '80. Snelwegen die worden aangeduid met een nationaal wegnummer hebben een "primaerrute" aanduiding. In officiele documentatie wordt gewoon 'road xx' gezet. Er is een snelweg die helemaal geen nummer heeft en de aangegeven nummers op de bewegwijzering betreft de wegen waar de betreffende snelweg op uitkomt ;)

@ Patrick: De Denen maken geen onderscheid tussen autosnelwegen en gewone wegen daar waar het wegnummering(sschildjes) betreft. E wegen worden in wit-op-groen aangegeven, primaire wegen in zwart-op-geel (twee cijferig), ringwegen in zwart-op-geel. Soms O, soms met een nummer er achter en secundaire wegen in zwart-op-wit.
Wanneer een E weg locaal samenvalt met een primaire weg worden beide nummers vermeld. Snelwegen zijn herkenbaar aan hun groene bewegwijzering. Op het onderliggend wegennet wordt volgens mij rood-op-wit gebruikt. Dit weet ik niet zeker trouwens.

EDIT vinny: Ik heb even mijn fout gecorrigeerd: Geen blauwe maar groene bewegwijzering op snelwegen. Ach ja, details... ;)
Ja, een wit vlak met rode kader met zwarte letters voor rijks en provinciale wegen voor autowegen wit op blauw en voor snelwegen wit op groen. De schildjes voor niet-E snelwegen hebben geen prefix, het zijn gele schildjes met zwarte kader en cijfers.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Primaire Weg Type 1 is ook de administratieve benaming die het Vlaams Gewest aan autosnelwegen gaf, voor we overgestapt zijn op een nieuw systeem in 2020.

Dit kaartje kan trouwens wat helpen in deze discussie.

Afbeelding
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

*knip* onnodige en storende quote verwijderd

Ja, die gele schildjes zijn van de niet E-autosnelwegen. Maar sommige zijn ook voor belangrijke hoofdwegen.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Er zijn ook autosnelwegen met 'witte' 3-cijferige nummers. Weg 501 en weg 502 bijvoorbeeld.

Kortom: er bestaat in Denemarken geen aparte autosnelwegnummering, alle autosnelwegen maken deel uit van het landelijke routenummersysteem. In dat systeem worden de E-nummers als gegeven beschouwd.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Matthijs
expressweg

Re: Denemarken

Bericht door Matthijs »

Mwise2012 schreef: za 02 mar 2024, 9:30 Ik ga in de zomervakantie op vakantie naar Denemarken en we hebben geen zin om over tussenweggetjes te rijden dus mijn vraag is: Waarom heeft Denemarken zo weinig autosnelwegen?
Denemarken heeft 3x minder inwoners dan Nederland. Volgens mij is de dichtheid aan snelwegen in Denemarken helemaal niet laag, vergeleken met bijv Frankrijk of Duitsland. Ik bedoel, Denemarken heeft niet weinig snelwegen, het is meer zo dat Nederland en Vlaanderen bizar veel snelwegen hebben.

Wat is precies het probleem? Waar wil je heen waar geen goede weg is?
Laatst gewijzigd door Matthijs op za 02 mar 2024, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Van die mening ben ik ook gediend. Hetzelfde kan ook gezegd worden van de belangrijke rijkswegen buiten de steden en de grote autosnelwegverbindingen. Die hebben bijna per definitie een inrichting van simpele enkelbaans steenweg. En in het platteland heb je bijna altijd een erg rustig wegbeeld waar je vaak lang alleen op de baan zit. Vergelijkbaar aan het Duits of het Franse hinterland.

Een voorbeeld.

https://www.google.com/maps/@55.9833242 ... ?entry=ttu
Mwise2012
woonerf

Bericht door Mwise2012 »

Nou, wij gaan aankomende zomervakantie naar ringkøbing en daar omheen zie je eigenlijk alleeen maar van die kleine rijksweggetjes.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Dus de vraag komt wat specifieker neer op “waarom heeft West-Jutland minder snelwegen dan de rest van Denemarken?”.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat dronebeelden van de nieuwe Storstrømbrug. De hoofdbrug heeft nog wel even te gaan, maar de aanbruggen krijgen snel vorm.

Link
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is 510 miljoen DKK toegezegd om 10 kilometer van de Rute 11 op te waarderen naar 2+1 met 90 km/h, tussen de E20 en Varde.

De weg heeft behoorlijk wat erfaansluitingen en het bedrag van 510 miljoen kronen (€ 69 miljoen) suggereert dat ze hier meer gaan doen dan alleen een fietspad, een complete tracéverlegging lijkt voor de hand te liggen.

De gemiddelde verkeersintensiteit is zo'n 8.700 voertuigen per dag (in 2022)

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Verkeersstatistieken over Q4 2023, ten opzichte van Q4 2022.

Het wegverkeer is dus gegroeid terwijl het vrachtverkeer is gekrompen. Het aantal nieuwe elektrische auto's is sterk gestegen (maar Denemarken liep behoorlijk achter op Noorwegen en Zweden). Het fietsverkeer is behoorlijk gekrompen.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De komende tijd ontstaat de langste werkzone van Denemarken op de E45 tussen Vejle en Skanderborg. In 7 fases wordt 38 kilometer van de E45 naar 2x3 rijstroken verbreed. De extra capaciteit komt in fases tussen 2025 en 2027 beschikbaar.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had vorig jaar nog wat foto's van de Køge Bugt Motorvej gemaakt, dat is de autosnelweg met de driedubbelnummering E20, E47 en E55 ten zuidwesten van Kopenhagen. Dit is het enige langere traject met 2x4 rijstroken in Denemarken.

1. Bij Greve ligt zelfs een kort stukje 2x5 rijstroken. Dit is net na het knooppunt Ishøj, waar verkeer vanaf de Motorring 4 invoegt.
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 01 by European Roads, on Flickr

2. De rechterrijstroken zijn als weefstrook ingericht, maar rijstrook 4 is doorgaand.
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 02 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 03 by European Roads, on Flickr

4. Solrød.
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 04 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 05 by European Roads, on Flickr

6. Køge
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 06 by European Roads, on Flickr

7. Mega loopbrug om van Køge naar het station te komen.
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 07 by European Roads, on Flickr

8. Knooppunt Køge Vest. Hier splitsen de E20 en E47/55.
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 09 by European Roads, on Flickr

9.
Afbeelding
E20 Køge Bugt Motorvej 11 by European Roads, on Flickr