[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry »

Chris schreef: wo 10 apr 2024, 16:29 dat is de autosnelweg met de driedubbelnummering E20, E47 en E55 ten zuidwesten van Kopenhagen.
Zoals op jouw foto's te zien wordt E55 tegenwoordig uitsluitend indirect aangegeven. Pas vanaf Køge, waar een E-nummer afvalt, komt de E55 erbij.
Er blijven dus twee "echte" E-nummers over.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat lijkt me niet terecht:
database schreef: E 55 Helsingborg - Kalamata
Als ze de route willen inkorten zal dat ook in de database moeten gebeuren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Hoezo? Het nummer wordt op de weg zelf toch gewoon wit op groen aangegeven? Het verdrag wordt hiermee toch gewoon nageleefd?

Het lijkt me sterk dat het verdrag iets zegt over welk biesje er omheen zou moeten, maar corrigeer me gerust.

De E55 is nogal een theoretisch wegnummerartefact. Het is zogenaamd een hoofdweg in het systeem, maar de praktijk wijst geheel anders uit. Met name het Deense deel is (op het geheel van de route) best wel ondergeschikt aan bijvoorbeeld de parallelle E47+E26.

Als de Fehmarnbelttunnel open gaat, wordt de ombouw van de Duitse B404 naar A21 wellicht zelfs urgenter, omdat de hoofdroute København - Berlin dan vermoedelijk meer via Lübeck gaat lopen. Dat zou ervoor kunnen pleiten om de E55 via de E47 en E26 te laten lopen, en die beide nummers te schrappen. Het vrijkomende deel van de E55 zou dan een ondergeschikt nummer kunnen krijgen. Maar dat is natuurlijk nogal theoretisch, want niemand zit nog te wachten op grote wijzigingen in het E-wegennet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Kaaiman schreef: do 11 apr 2024, 8:29 Hoezo? Het nummer wordt op de weg zelf toch gewoon wit op groen aangegeven? Het verdrag wordt hiermee toch gewoon nageleefd?

Het lijkt me sterk dat het verdrag iets zegt over welk biesje er omheen zou moeten, maar corrigeer me gerust.
Het verdrag geeft de vorm van het schildje vrij duidelijk weer, met een ononderbroken bies. Maar daar zou je nog relaxed over kunnen doen, net zoals men vrij relaxed is over het weglaten van voorloopnullen op wegen als de E01 en over landen die een streepje zetten in E-80, wanneer niet algemeen gekend was dat een onderbroken bies een specifieke betekenis heeft in (onder meer) Denemarken. Namelijk dat je niet op dat wegnummer zelf zit, maar op een weg zit die naar dat wegnummer toe leidt. En dan kun je toch moeilijk anders zeggen dan dat de foto's met onderbroken biezen zijn genomen op een stuk weg dat binnen de E55 valt als omschreven in het verdrag. Dus dan had er volgens het verdrag gewoon met het vastgelegde schildje bewegwijzerd moeten staan. In zoverre eens met Vinny.

Voor wat het verder waard is: ik vind dat in Denemarken de oorspronkelijke 1975-nummering er beter uit zag. Je had de E45 die aankwam vanaf Hamburg-Puttgarden en dan over Kopenhagen door naar de huidige E6 aan Zweedse kant. De E55 stak over van Sassnitz naar Zweden, dus bleef buiten Denemarken. De huidige E45 langs Flensburg was in dat systeem E37 (liep vervolgens door over de Duitse A1 richting Dortmund), en Gedser was nog aangebonden met de E49 (die weinig meer deed dan aftakken van de huidige E47). E20 verder ongewijzigd. Het zijn de omnummeringen van begin jaren '80, vanwege vermeende imperfecties in het grid, die Denemarken in mijn optiek geen goed hebben gedaan. Dus als je dan toch praat over een volkomen hypothetische omnummering wanneer de Fehmarnverbinding klaar is, kunnen we dan misschien terug naar die basis?
  • E39 wordt het nummer van de hele noord-zuid over Jutland en tot aan Hamburg
  • E45 neemt de huidige E47 over
  • vrijgevallen E47 wordt voor het stompje Helsingør-E45
  • de Zweden krijgen er dan wel een driedubbelnummering E6/E20/E45 bij tussen Helsingborg en Göteborg. Maar ja, da's ergens hun eigen fout door hun halsstarrigheid om vast te houden aan de E6 die nou juist voorzien was als E45
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Vinny schreef: do 11 apr 2024, 8:23 Als ze de route willen inkorten zal dat ook in de database moeten gebeuren.
Mwoah. Ze hebben gewoon besloten het nummer niet als E-route op dat stuk weg aan te geven.
Dat doet België ook wel eens. En Duitsland. En andere landen.
Dat er dan wel indirecte aanduidingen staan doet niet zo veel ter zake.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Terecht punt natuurlijk. Toch komt de beslissing om op een E-route niet het E-nummer direct aan te geven maar dat nummer wel met onderbroken bies te bewegwijzeren me zonderling voor. Wellicht zijn er redenen voor te vinden op het OWN - dat je het nummer daar dan zou kunnen weglaten om alleen te verwijzen naar de E47. Zou dan ruimte schelen op borden in bijvoorbeeld Kopenhagen, die wel beter kan worden gebruikt.

Maar goed, een beetje rondbladerend over Streetview zie je juist bij opritten van de "E47" Helsingør-Kopenhagen nog meestal het nummer E55 direct bewegwijzerd staan. Soms ook indirect, soms zelfs helemaal niet. Het geeft ergens de indruk dat de Denen er niet echt een idee bij hebben - misschien ook niet zo gek voor een weg die je zelf vooral kent als E47.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: do 11 apr 2024, 14:02 Het geeft ergens de indruk dat de Denen er niet echt een idee bij hebben
Of wel, maar dat ze tijd nodig hebben om hun idee door te voeren.
(De Nederlanders hebben bijvoorbeeld ook twee verschillende wegwijzersystemen op hun snelwegen. Alsof ze er niet echt een idee bij hebben. :) )
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Mijn tocht over Streetview omvatte ook beelden uit het verleden, juist om te zien of er iets van een overgang te zien was vergelijkbaar met onze NBA. Die kon ik er niet uit opmaken, terwijl ik wel de illusie heb dat een wildvreemde bij onze NBA wel de transitie zou kunnen identificeren. Maar goed, ik kan natuurlijk nét op de verkeerde plekken hebben gekeken of het kan op een andere manier aan mij liggen…
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De E55 staat dus kennelijk wel voortdurend aangegeven, de vraag is wat voor meerwaarde zo'n indirect nummer dan heeft ten opzichte van een directe nummering.

De E55 is in Denemarken weinig relevant, bijna geheel dubbelgenummerd met de E47 en het enige deel dat een individuele route vormt is ook nog eens geen autosnelweg (de enige van Denemarken volgens mij).

Kennelijk was het deel ten noorden van Kopenhagen eerst alleen E55, en een paar jaar later ook E47.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

harry schreef: do 11 apr 2024, 12:55
Vinny schreef: do 11 apr 2024, 8:23 Als ze de route willen inkorten zal dat ook in de database moeten gebeuren.
Mwoah. Ze hebben gewoon besloten het nummer niet als E-route op dat stuk weg aan te geven.
Dat doet België ook wel eens. En Duitsland. En andere landen.
Dat er dan wel indirecte aanduidingen staan doet niet zo veel ter zake.
Ik zal nog één keer uitleggen waarom dit heel erg verkeerd beleid is:

In de database met E nummers staan de plaatsnamen en wegen vermeld waarover het routenummer loopt. Dat gebruiken kaartenmakers en navigatiediensten om de nummering in hun diensten toe te voegen en aan de weggebruiker te presenteren. Wegbeheerders moeten niet op eigen houtje 'maar wat beslissen'. :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: do 11 apr 2024, 18:43 De E55 is in Denemarken weinig relevant, bijna geheel dubbelgenummerd met de E47 en het enige deel dat een individuele route vormt is ook nog eens geen autosnelweg (de enige van Denemarken volgens mij).
Dat zuidelijke stukje niet-autosnelweg is dan nog richtinggevend. Vanaf de samenkomst van E47 en E55 tot aan het noordelijke eindpunt van beide routes heb je een dubbelnummering. Dat heeft natuurlijk totaal geen nut en roept ergens de vraag op hoe het zo heeft kunnen komen.

Het antwoord ligt voor een deel in het geschuif met E-nummers van het begin van de jaren ‘80. Men was toen uitgekomen op een E47 die van Hamburg over Puttgarden naar Helsingør-Helsingborg ging, en dan door Zweden en Noorwegen over de E6 naar Kirkenes. De E55 zou ook naar Helsingør-Helsingborg lopen en dan door Zweden over de E4 naar Haparanda. Da’s een gerechtvaardigde dubbelnummering. Maar goed, de Zweden en de Noren deden niet mee en zo eindigden beide routes alsnog in Helsingør. Toen hadden ze natuurlijk de beslissing moeten nemen om die dubbelnummering op te heffen, waarbij E55 vermoedelijk de logischer kandidaat was om te schrappen. Wellicht dat het niet gebeurde om nog wat flexibiliteit te behouden, omdat nog niet bekend was waar de brug over de Oresund zou komen - hadden ze daarvoor naast E20 en E47 een nummer in reserve. Maar het zou nu eens tijd worden. Mochten plannen voor een tweede vaste oeververbinding realiteit worden op een andere plek dan Helsingborg-Helsingør, dan kan zonodig alsnog de E55 van de plank worden gehaald.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Vinny schreef: do 11 apr 2024, 19:25 Ik zal nog één keer uitleggen waarom dit heel erg verkeerd beleid is:

In de database met E nummers staan de plaatsnamen en wegen vermeld waarover het routenummer loopt. Dat gebruiken kaartenmakers en navigatiediensten om de nummering in hun diensten toe te voegen en aan de weggebruiker te presenteren. Wegbeheerders moeten niet op eigen houtje 'maar wat beslissen'. :evil:
Kaartenmakers maken zich net zo goed schuldig aan dingen op eigen houtje beslissen. Bijvoorbeeld Google Maps die hele landen volkwakt met E-nummers (totdat je ver genoeg inzoomt), terwijl in het land zelf een hele andere nummering gebruikt wordt. Ga dan eens buitenkijken (of voor Google: op streetview).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Hier nog eens een klein overzicht gemaakt van de verschillende rondes E-nummer-wijzigingen in het zuiden van Scandinavië sinds 1975. En ach, omdat ik toch bezig was, ook hoe ik het zelf zou doen (daargelaten dat er natuurlijk nul draagvlak is voor een wijziging).

Conclusie: het was in 1975 best okee, en is sindsdien alleen maar complexer geworden qua dubbelnummeringen etc. En als er reden waren om het 1975-grid te wijzigen omdat het grid niet rondliep: die zaten nou niet in deze regio. En een nummertekort elders kan deze situatie ook niet hebben veroorzaakt, want alles sluit aan op al bestaande routes...

Afbeeldingdenmark by Pino, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Guldborgsundtunnel van de E47 wordt dit jaar van binnen geschilderd om de tunnelbuizen te conserveren. Daardoor is een groot deel van het jaar maar één buis open, met tegenverkeer.

De tunnel is tussen 1985 en 1988 aangelegd. Het is een 460 meter lange afzinktunnel die in twee elementen lokaal geproduceerd is (in een tijdelijk droogdok in de toerit). Deze elementen waren beiden 230 meter lang, wat voor destijds één van de langste ooit waren. Ze zijn zelfs langer dan die nu een eindje verderop bij de Fehmarnbelttunnel worden geproduceerd (217 meter).

De tunnel is vanaf het begin ontworpen op 2x2 rijstroken, maar dit traject van Ønslev naar Sakskøbing is initieel enkelbaans aangelegd, met gescheiden rijbanen door de tunnel (2x1 met vluchtstroken). In 2007 is dit verdubbeld naar een autosnelweg, waarbij de tunnel niet aangepast is, de vluchtstrook werd een tweede rijstrook.

Momenteel passeren bijna 15.000 voertuigen per dag de tunnel, die dus niet erg intensief bereden is. Het 2+0 systeem zal dan ook wel geen grote hinder geven, behalve wellicht bij een enkele vakantieuittocht in de zomer.

Afbeelding

Satellietbeeld van 2005:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Als onderdeel van de verbreding van de E45 langs Aarhus wordt ook het knooppunt Aarhus-Noord gereconstrueerd. De werkzaamheden beginnen daar binnenkort aan.

Dit is een behoorlijk grote aanpassing. Het trompetknooppunt wordt omgedraaid (stroomlijnen oost-westverkeer op de Route 15) en de verbindingswegen krijgen een aanzienlijk betere geometrie, met verbindingswegen met twee rijstroken. De Route 505 loopt ook door dit knooppunt en wordt ook verbreed naar 2x2 rijstroken.

Plannen
Afbeelding

Huidige situatie:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De komende jaren is de E45 op het midden van Jutland een grote bouwput.

Naast dat 38 kilometer van de E45 tussen Vejle en Skanderborg naar 2x3 rijstroken wordt verbreed, begint dit jaar ook de grootschalige verbreding van 16 kilometer E45 langs Aarhus.

De Deense wegenbouw is cyclisch, je hebt jaren dat er weinig gebeurt, opgevolgd door jaren dat er veel projecten tegelijk zijn. In 2024 is het aantal projecten weer aan het oplopen.

Het is de bedoeling dat er tegen 2027 een 85 kilometer lang traject van de E45 2x3 rijstroken telt vanaf Fredericia tot Aarhus-Nord.

Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Het was mij nooit opgevallen, maar al op mijn eigen foto's van 2011 zie ik hier en daar E55 indirect aangegeven.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In het Deense parlement is vandaag de bouw de derde Limfjordkruising in Aalborg met ruime meerderheid aangenomen (88 voor, 22 tegen). De regeringspartijen plus een aantal conservatieve en liberale oppositiepartijen stemden in met de bouw van de nieuwe autosnelweg langs de westkant van Aalborg. Het omvat 20 kilometer nieuwe autosnelweg en een brug over het Limfjord. De kosten zijn geraamd op 8,9 miljard DKK (€ 1,2 miljard).

Eerder dit jaar werd de verwachting uitgesproken dat de bouw in 2025 zou starten. De wet treed op 1 juli 2024 in werking en de bouw zal wel niet lang daarna starten.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Men is nu gestart met de verbreding van 13 kilometer E45 tussen Skanderborg S en Horsens N.

Eerst wordt er gewerkt in de buitenberm, vervolgens in het midden en in fases tussen 2025 en 2027 worden de extra rijstroken in gebruik genomen. Tijdens de werkzaamheden is de maximumsnelheid verlaagd naar 80 km/h.
Chris schreef: vr 05 apr 2024, 14:17 De komende tijd ontstaat de langste werkzone van Denemarken op de E45 tussen Vejle en Skanderborg. In 7 fases wordt 38 kilometer van de E45 naar 2x3 rijstroken verbreed. De extra capaciteit komt in fases tussen 2025 en 2027 beschikbaar.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De voortgang aan de Storstrømbrug.

Meer hier: https://vordingborg.in/dronevideo-i-4k- ... tur/91437/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het milieubesluit voor de upgrade van de Rute 34 & 26 tussen Haderup en Skive op Jutland is ter inzage gelegd.

De weg moet uitgebouwd worden naar een 2+1 weg. Dit wegtype is nog zeldzaam in Denemarken. Bij Skive is een nieuwe 2+1 rondweg van de Rute 26 voorzien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Als ze dat viaduct nou even anders construeren, is er in ieder geval ooit nog ruimte voor 2x2 zonder sloop...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Ruimte zat om er nog zo'n viaduct naast te leggen. Te zijner tijd.
--Harry.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kwam deze foto tegen in een beeldbank van Vejdiraktoratet. Ik heb zo'n bord nog niet eerder gezien.

De beschrijving: Knudepunkt - Aalborg - Juni 2024

Het heeft kennelijk te maken met een carpoolplek of P+R

Afbeelding

Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Totaal nikszeggend symbool...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Het zegt nóg niets, maar ik kan de symboliek er wel in begrijpen. Mocht dit breder worden ingevoerd heb ik daar echt geen probleem mee.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Uiteindelijk is het iets waar je gewend aan moet raken, het is niet het enige symbool in de wereld van verkeersborden dat wat abstracter is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De verbreding van de E20 langs Odense wordt meer concreet.

12 kilometer van de E20 wordt tot aan het knooppunt met de Rute 9 (Svendsborgmotorvej) naar 2x3 rijstroken verbreed.

Nu is bekend dat de uitvoeringsperiode is gepland van 2027 tot 2030.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Met excuus voor de late reactie…
verfmeer95 schreef: di 27 aug 2024, 19:57 Het zegt nóg niets, maar ik kan de symboliek er wel in begrijpen. Mocht dit breder worden ingevoerd heb ik daar echt geen probleem mee.
Je zou het denk ik toch ook moeten wegen tegen de P+R-symbolen die al elders worden gebruikt. Nou is het symbool dat wij kennen bepaald niet universeel; het is in Duitsland ontstaan en in een paar buurlanden overgenomen. Maar zelfs zonder dat symbool gaat van de lettercombinatie P+R toch wel iets uit dat internationaal zeer goed gekend is. Op bijvoorbeeld Franse borden komen ook die letters zeer zichtbaar terug en ook Engelsen kennen de afkorting. Nou geloof ik nooit zo in internationale symbolen overnemen omdat iets al een internationaal symbool is, maar je moet voor een eigen ding wel de meerwaarde zoeken - en die zie ik hier zo snel niet.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De milieustudie voor de 'Midtjysk motorvej' is afgerond, het gaat nu om de tracékeuze voor de route rond de stad Viborg.

Er zijn drie varianten:
* tracé oostelijk van Viborg: 42,9 kilometer lang, 2,3 kilometer bruggen nodig. Kosten: 6,13 miljard DKK
* tracé westelijk van Viborg: 43,6 kilometer lang, 0,7 kilometer bruggen nodig. Kosten 4,9 miljard DKK (€ 660 miljoen)
* upgrade van de bestaande weg: 41,2 kilometer lang. Kosten: 3,51 miljard DKK

Er is nog geen keuze gemaakt, maar de vrijgegeven financiering voor dit project valt exact samen met het westelijke tracé.

De bouw zou op zijn vroegst in 2027 kunnen starten.

Afbeelding