[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Betonstort van de nieuwe Nordhavntunnel in Kopenhagen:

Afbeelding

Foto van Besix
Nikolaj
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 15:13

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Nikolaj »

Kaaiman schreef: wo 10 sep 2025, 9:41 ^^ Gelijkwaardig? Rechts heeft toch voorrang?
In tegenstelling tot veel andere landen is er in Denemarken geen voorrangsplicht bij het oprijden van een snelweg. Hetzelfde geldt voor degenen die zich al op de snelweg bevinden.

Dat wil zeggen dat het de verantwoordelijkheid van beide partijen is om hun snelheid zodanig aan te passen dat het invoegen tussen de oprit en de binnenste rijstrook van de snelweg geen gevaar en onnodig ongemak veroorzaakt.

Uit de Deense Verkeerswet, artikel 18, lid 3:

Bestuurders op de oprit (invoegstrook) moeten hun snelheid aanpassen aan het verkeer op de rijstrook die ze tijdens het doorrijden moeten gebruiken, en de oprit verlaten wanneer dit zonder gevaar of onnodig ongemak kan. Bestuurders op de rijstrook waar het verkeer op de oprit naartoe moet, moeten, indien nodig, door hun snelheid te verminderen, het verlaten van de oprit vergemakkelijken.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8466
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Wimpie25 »

^^
Vandaar dat opritten in Denemarken ook zo anders ingericht zijn. Je wordt als ware de snelweg opgesmeten.
Nikolaj
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 15:13

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Nikolaj »

Maar het werkt eigenlijk best goed, maar je moet natuurlijk wel de regels kennen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Rettungsgasse op de E45 bij Kolding:

Afbeelding
T-hijs
autoweg
Berichten: 1051
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Omg. Geldermalsen

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door T-hijs »

danner en redningsbane :)<>:

Het is per slot van rekening Denemarken!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8466
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Wimpie25 »

In het Nederlands noemen we dat ook gewoon een reddingsstrook ;)
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Die term zal in Nederland nagenoeg onbekend zijn. Wellicht dat mensen in context snappen wat het is, maar niemand gebruikt die term in het Nederlandse verkeer. Het Vlaamse gebruik is een letterlijke vertaling van het Duitse Rettungsgasse.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

De nieuwe DDI bij Taulov (E20), niet ver van Kolding. Met fietspad door het midden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Sund & Bælt heeft / gaat de oude veerhavens van Knudshoved en Halsskov aankopen.

Een scenario dat in een oorlog met Rusland de Grote Beltbrug beschadigd raakt wordt dermate reëel gezien dat men deze havens als backup achter de hand wil houden. Er zouden wel serieuze investeringen in nodig moeten zijn om het weer functionele havens te maken.

Knudshoved (west)
Afbeelding

Halsskov (oost)
Afbeelding
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8466
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Wimpie25 »

^^
Aan de westelijke tak kan je amper nog zien dat er ooit een haven gelegen heeft. Daar moet men vrijwel van nul starten.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Ten noordwesten van Kopenhagen wordt Hillerødmotorvejen (primærrute 16) aangelegd vanuit de bestaande autoweg. Dit werk is in 2024 gestart.

Er is sprake van een flinke kostenstijging, de Deense regering heeft nu 381 miljoen DKK (€ 51 miljoen) beschikbaar gesteld om de vollausbau tot autosnelweg te garanderen. Er hoeft dus niet versoberd te worden.

Het budget is nu 1252 miljoen DKK (€ 168 miljoen).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43237
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Vinny »

Wimpie25 schreef: zo 02 nov 2025, 17:09 ^^
Aan de westelijke tak kan je amper nog zien dat er ooit een haven gelegen heeft. Daar moet men vrijwel van nul starten.
Als je de grond hebt kun je wel snel aan de gang als er echt iets aan de hand is. Met wat baggerwerk en tijdelijke steigers kun je denk ik wel binnen een paar weken wat operationeel hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18184
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Kaaiman »

Was deze Deense richtlijn bewegwijzering voor openbare wegen al bekend?
https://vejregler.dk/api/Portals(6a8179 ... 200034.pdf
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Ik had die zo nog niet eerder gezien. Dit is alleen voor het onderliggend wegennet.

Die blauwe borden kom je in de praktijk niet veel tegen, volgens mij worden die alleen op autowegen toegepast en die heeft Denemarken niet zo veel.

Deze borden kan ik mij zo niet herinneren dat ik die tegengekomen ben:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11450
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Willem »

Blauwe borden hangen toch alleen boven de weg?
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18184
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Kaaiman »

Chris schreef: za 29 nov 2025, 16:47Die blauwe borden kom je in de praktijk niet veel tegen, volgens mij worden die alleen op autowegen toegepast en die heeft Denemarken niet zo veel.
Portaalborden op het OWN zijn gewoonlijk blauw. Maar voor die afstandsborden zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24141
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry »

Kaaiman schreef: za 29 nov 2025, 17:24
Chris schreef: za 29 nov 2025, 16:47Die blauwe borden kom je in de praktijk niet veel tegen, volgens mij worden die alleen op autowegen toegepast en die heeft Denemarken niet zo veel.
Portaalborden op het OWN zijn gewoonlijk blauw. Maar voor die afstandsborden zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Het is inderdaad de regel dat portaalborden altijd blauw zijn (ongeacht het type weg, afgezien van autosnelwegen).
Afstandsborden: waren me nog niet opgevallen dat die ook altijd blauw zijn. In de spoiler een paar die ik in de loop der jaren op de foto gezet heb.
Ik denk dat het niet overal om autowegen gaat.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11450
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Willem »

Dat onderscheid tussen wel of geen blauw blijft dus vaag en apart.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

In het parlement is vandaag de aanlegwet aangenomen voor de bouw van twee trajecten van de Midtjysk motorvej op Jutland, in totaal 62 kilometer nieuwe autosnelweg.

Dit gaat om Billund - Give (18 kilometer) en Klode Mølle - Viburg - Løvel (44 kilometer). Hiermee is de bouw juridisch en financieel vastgelegd en kan tot uitvoering worden overgegaan. Naar verwachting worden beide trajecten in 2034 in gebruik genomen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg
Berichten: 8466
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Wimpie25 »

Willem schreef: za 29 nov 2025, 19:12 Dat onderscheid tussen wel of geen blauw blijft dus vaag en apart.
Het volgt alleszins een heel andere logica dan je in andere Europese ziet.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Er zijn een aantal formele besluiten genomen omtrent wegenbouw op Sjælland:

De Hillerødmotorvej (Rute 16) zal tussen de Farum en Motorring 4 naar 2x3 rijstroken verbreed worden over een lengte van 9 kilometer. De uitvoering is voorzien vanaf 2029.
Afbeelding

Het tracé is vastgelegd voor de autosnelweg die Næstved met de E47 zal verbinden. Dit vervangt de bestaande Rute 54. Gekozen is voor een noordelijk tracé. Hiermee kan de aanlegwet richting het Deense parlement.
Afbeelding

Er is ook besloten om de Motorring 4 naar 2x3 rijstroken te verbreden tussen Ishøj en Vallensbæk. Kennelijk komt er ook een extra rijstrook op de E20/47 richting westen, dat deel telt nu al 5 rijstroken.
Afbeelding

Ook is vastgesteld dat de Ring 4 van 2 naar 4 rijstroken verbreed gaat worden tussen Ballerup-Centrum en de Hillerødmotorvej (Rute 16). Dit is momenteel geen autosnelweg en het staat in het persbericht niet duidelijk of dit 2x2 gelijkvloers, of een autosnelweg zal worden. De bouw moet in 2026 starten en de kosten zijn geraamd op 903 miljoen DKK / € 121 miljoen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Chris schreef: vr 19 sep 2025, 21:08 De bouw van de nieuwe Storstrømbrug is inmiddels ver gevorderd, maar een openstelling zal nog wel bijna een jaar op zich laten wachten.

Men heeft nu al bekend gemaakt dat op 6-7 juni een brugfeest georganiseerd zal gaan worden, met allerlei festiviteiten en activiteiten.

Een concrete openingsdatum wordt niet genoemd, maar dit zal vermoedelijk wel niet lang daarna zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afgelopen maand meldde Vejdirektoratet dat de brug eerder voor het verkeer zal openen dan het geplande brugfeest, namelijk al in februari.

Voor het spoorverkeer zal de brug pas in 2027 openen.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Vanwege kostenstijgingen van met name materialen wordt de Kalundborgmotorvej een stuk duurder. Er is nu 499 miljoen DKK / € 67 miljoen aan extra financiering toegekend, waardoor dit project voltooid kan worden.

Het werk aan de autosnelweg is in het veld nog amper gestart, op recente satellietbeelden van de laatste 2 weken is te zien dat zelfs grondverzet nog nauwelijks gestart is. Delen van het tracé zijn vrijgemaakt, maar ook nog niet overal.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

De verkeerscijfers van de Grote Beltbrug en de Øresundbrug zijn gepubliceerd. Beide bruggen hebben hun beste jaar ooit achter de rug.

De jaargemiddelde intensiteit op Grote Beltbrug lag op 38.800 voertuigen per dag.

Afbeelding


Bij de Øresundbrug is dat 21.925 voertuigen per dag. Voor het eerst lag het aantal passages in een jaar boven de 8 miljoen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 22996
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Wouter N14 »

Mooi in het jubileumjaar van de Øresundbrug en mooi dat ik er aan heb bijgedragen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Grote aanbestedingen dit jaar;

* Verlenging Hillerødmotorvej nabij Kopenhagen
* 3e Limfjordverbinding bij Aalborg
* uitbouw Rute 15 tussen Ringkøbing en Herning

Ook is men bezig met de tunnel onder Marselis Boulevard in Aarhus, die de containerhaven gaat ontsluiten. De aanbesteding van de Kalundborgmotorvej moet dit jaar ook nog afgerond worden.

Na een periode van weinig wegenprojecten, staan er dus diverse nieuwe projecten op stapel. In Denemarken gaat dit altijd in golfbewegingen, ik vraag mij af of dit niet problematisch is voor de bouwsector dat er de ene 5 jaar heel veel werk is dan weer 5 jaar weinig werk.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

De bouw is gestart van de verbreding van 7 kilometer E20 / E45 rond Kolding. Dit traject wordt naar 2x3 rijstroken verbreed. In 2028 moet het gereed zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85840
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris »

Er komt een onderzoek naar een vaste verbinding over de Langelandsbælt, tussen Langeland en Lolland.

https://www.tv2east.dk/lolland/minister ... land-5bc99

Als de Fehmarnbelttunnel gereed is, biedt dit een mogelijkheid om een snellere verbinding van Odense richting Duitsland te creëren. Een alternatief is schijnbaar om de veerdienst-terminal van Tårs een paar kilometer verder in de zeestraat te bouwen, maar ik betwijfel of dit nou veel nut heeft, behalve dat het de overtocht een paar kilometer korter maakt.

Schijnbaar is dit vanuit Deens oogpunt wel een belangrijke verbinding, al in de jaren '60 is de Svendborgsundbrug bij Svendborg aangelegd, inclusief een bypass met 2x2 rijstroken. Ook is toen al een bypass van Ringe met 2x2 rijstroken aangelegd. Dat was 20 jaar voordat de E20 bij Odense werd aangelegd, dus dat geeft een indicatie van de prioriteiten op Funen destijds.

Afbeelding
Nicolaj
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 okt 2025, 8:03

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Nicolaj »

Nee, er is vrijwel zeker geen analyse van een vaste verbinding tussen Lolland en Langeland. Dit is een minister (voorheen minister van Landbouw) die herkozen wil worden. Hij doet campagne op Lolland, maar heeft zich nooit met verkeersbeleid beziggehouden.

Onder andere is in verband met de analyse van wat een vooruitgeschoven veerhaven wordt genoemd, geconcludeerd dat een snellere verbinding naar Lolland, in combinatie met de Fehmarnbelt-verbinding, niet interessant is voor reizigers uit Odense. Ongeacht het feit dat er bijvoorbeeld van Odense naar Berlijn (maar niet richting Hamburg) een kortere route via Lolland en de Fehmarnbelt mogelijk is, zullen de kosten via Lolland en Fehmarn zo veel hoger liggen, omdat zowel de overtocht tussen Langeland en Lolland als de overtocht over de Fehmarnbelt betaald moet worden, dat de overgrote meerderheid de huidige route via Jutland zal kiezen, die gratis is.

De gedeelten met 2x2-wegen bij Svendborg en Ringe werden aangelegd in het midden van de jaren zestig in verband met de bouw van de bruggen van Funen naar Langeland (brug van Funen naar Tåsinge en van Tåsinge naar Langeland). Deze bruggen waren, en zijn nog steeds, slechts 1x1. Het 2x2-ontwerp werd gemaakt om het verkeer naar Svendborg te faciliteren. Odense en Svendborg zijn de twee grootste steden op Funen, met respectievelijk bijna 200.000 en 30.000 inwoners. Het was vanwege de verkeersdrukte tussen deze twee steden, en niet vanwege het verkeer naar Langeland en Lolland, dat het gedeelte tussen Odense en Svendborg rond 2010 werd uitgebreid tot een snelweg. De gedeelten aan weerszijden van de veerbootroute van Lolland naar Langeland kennen een zeer beperkte verkeersdrukte, met een gemiddelde dagelijkse verkeersintensiteit (AADT) van 2.500 voertuigen aan de Langeland-kant en 1.100 aan de Lolland-kant, wat aangeeft dat er een zeer beperkte behoefte is.