[DK] Denemarken - Denmark - Danmark
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark
Dat kan alleen maar goed gaan als het verkeer er vrij rustig is.
-
- Moderator
Hier nog een paar foto's uit Denemarken. Staan ook in een ander topic, maar zijn hier relevanter.
Grens D > DK (BAB7 > E45).

De aankondiging van afrit Padborg begint direct na de grens.

KP Kolding-Nord (?) E45 / E20-oost. Ik kon niet echt wegwijs uit de knooppuntnamen. Ik heb volgens mij alleen maar KP Ã…rhus Syd aangekondigd zien staan, de rest staat niet expliciet aangeduid (of ik heb toch wat gemist).

Brug Vejlefjord.

KP Ã…rhus Syd (Zuid), E45 / wegnr. 15. Het wegnummer is identiek aan die die gebruikt worden op de niet-autosnelwegen, alleen zijn ze nu voorzien van een autosnelwegsymbooltje. Ik ben verder niet op dergelijke geweest dus weet niet hoe de aanduidingen van het nummer verder zijn.

KP Aalborg Nord, E45 > E39.

Einde snelweg vlak voor Hirtshals.

Grens D > DK (BAB7 > E45).

De aankondiging van afrit Padborg begint direct na de grens.

KP Kolding-Nord (?) E45 / E20-oost. Ik kon niet echt wegwijs uit de knooppuntnamen. Ik heb volgens mij alleen maar KP Ã…rhus Syd aangekondigd zien staan, de rest staat niet expliciet aangeduid (of ik heb toch wat gemist).

Brug Vejlefjord.

KP Ã…rhus Syd (Zuid), E45 / wegnr. 15. Het wegnummer is identiek aan die die gebruikt worden op de niet-autosnelwegen, alleen zijn ze nu voorzien van een autosnelwegsymbooltje. Ik ben verder niet op dergelijke geweest dus weet niet hoe de aanduidingen van het nummer verder zijn.

KP Aalborg Nord, E45 > E39.

Einde snelweg vlak voor Hirtshals.

Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 28 aug 2007, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
Het is ook echt een beroerde regel. Stel, iemand rijdt langzaam op de rechter rijstrook. Jij staat op het punt hem in te halen, maar je nadert een invoegstrook waar iemand aankomt. Dan is het dus heel reëel dat die langzame naar links komt. Daarmee voldoet hij aan die voorrangsregel, maar zit hij jou dwars. Ook als je zelf moet invoegen is zo'n kort strookje niet handig als je in een caravancolonne uitkomt.Willem schreef:Dat kan alleen maar goed gaan als het verkeer er vrij rustig is.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat niet alleen: als ik dit forum niet zou lezen, had ik dat nooit geweten. En ik ben vast niet de enige ...Wouter N14 schreef:Het is ook echt een beroerde regel.Willem schreef:Dat kan alleen maar goed gaan als het verkeer er vrij rustig is.
-
- dorpsstraat
Ze doen ook echt een poging om ongelukken te veroorzaken zo:
- Invoegstrook is drie strepen lang en dan heb je het wel gehad
- Voorrang voor invoegers
- Pleur hem ertussen mentaliteit
Ik denk ook niet dat de huidige situaties nog lang meegaan, aangezien het ook in Denemarken steeds drukker wordt op de snelwegen.
Een mooi alternatief voor de taper hebben ze wel in Denemarken. Voor de meeste knooppunten verbreed de snelweg zich naar drie stroken. Vervolgens heeft de meest linkerstrook een bestemming, en de rechterstrook een bestemming, en de middelste baan heeft beide bestemmingen. Ongeveer 100 meter voordat de banen scheiden wordt de middelste strook heel breed, en komen er strepen in het midden van de strook te staan. Daarna scheiden de wegen beide met twee rijstroken. Nadeel van het systeem is dat het alleen goed werkt bij een oneven aantal rijstroken, de redelijk onoverzichtelijke borden worden dan echt te breed om het goed aan te geven.
- Invoegstrook is drie strepen lang en dan heb je het wel gehad
Ik denk ook niet dat de huidige situaties nog lang meegaan, aangezien het ook in Denemarken steeds drukker wordt op de snelwegen.
Een mooi alternatief voor de taper hebben ze wel in Denemarken. Voor de meeste knooppunten verbreed de snelweg zich naar drie stroken. Vervolgens heeft de meest linkerstrook een bestemming, en de rechterstrook een bestemming, en de middelste baan heeft beide bestemmingen. Ongeveer 100 meter voordat de banen scheiden wordt de middelste strook heel breed, en komen er strepen in het midden van de strook te staan. Daarna scheiden de wegen beide met twee rijstroken. Nadeel van het systeem is dat het alleen goed werkt bij een oneven aantal rijstroken, de redelijk onoverzichtelijke borden worden dan echt te breed om het goed aan te geven.
-
- autoweg
Voor elke invoeger staat het volgende bord:marcel schreef:Dat niet alleen: als ik dit forum niet zou lezen, had ik dat nooit geweten. En ik ben vast niet de enige ...

In feite betekent het dat invoegend verkeer en verkeer dat zich al op de snelweg bevindt gelijkwaardig zijn, en dat dus de rechts-voor-links-regel geldt.
Daarbij zijn de opritten ook niet bepaald lang, dus invoegend verkeer rijdt langzamer dan verkeer op de snelweg zelf, en door de 'pleur 'em er maar tussen' mentaliteit wordt het er niet echt beter op. (maar die mentaliteit komt veelal voort uit het voorrang voor invoegers.Tijgernoot schreef:- Invoegstrook is drie strepen lang en dan heb je het wel gehad
"Druk" voor Nederlandse begrippen zal het wel nooit worden. Het verkeer concentreert zich in Denemarken vooral rond Ã…rhus en København en in mindere mate in de driehoek Kolding/Vejle/Odense. Waar die laatste aan de huidige route Duitsland - Zweden ligt. Dat verkeer 'verhuisd' met de opening van de Fehmarnbeltbrücke dan ook meteen naar de verbinding via Rødby en Nykøbing F.Tijgernoot schreef:Ik denk ook niet dat de huidige situaties nog lang meegaan, aangezien het ook in Denemarken steeds drukker wordt op de snelwegen.
*11-08-2017 L.M.
-
- 2x5 autosnelweg
De zeer korte in- en uitvoegstroken zijn wel even wennen. Toch valt het allemaal wel mee. Voordat er namelijk ingevoegd wordt, rij je een tijdje parallel aan elkaar, voordat er ingevoegd mag worden. Zo zie je elkaar aankomen en kan het verkeer zich even verdelen. En dan komen inderdaad 3 strepen en dat was dan de officiële invoegstrook. Maar aan de buitenrandmarkering te zien is het nog wel een afstandje voordat de invoegstrook echt is opgehouden.
De middelste strook bij een knooppunt is een strook waarbij je een richting moet kiezen. Het lijkt me beter functioneren dan de Nederlandse tapers.
De Deense snelweg is vaak redelijk rustig, al was het erg druk op de E45 toen we vanuit Noorwegen weer terugreden. Er werd steeds maar 100 tot 110 gereden, met veel Denen en Duitsers op de linkerbaan... en mijn vader ging 'keurig' rechts inhalen met een fatsoenlijke snelheid. :P En de reden van de vertraging was volgens mij gewoon omdat iedereen links wilde rijden.
En zodra er een snelheidsbeperking van 110 gold, kon je opeens weer 130 rijden. Nog nooit meegemaakt in Denemarken.
Voor het eerst was het wegbeeld in Duitsland rustiger dan in Denemarken op de E45...
De middelste strook bij een knooppunt is een strook waarbij je een richting moet kiezen. Het lijkt me beter functioneren dan de Nederlandse tapers.
De Deense snelweg is vaak redelijk rustig, al was het erg druk op de E45 toen we vanuit Noorwegen weer terugreden. Er werd steeds maar 100 tot 110 gereden, met veel Denen en Duitsers op de linkerbaan... en mijn vader ging 'keurig' rechts inhalen met een fatsoenlijke snelheid. :P En de reden van de vertraging was volgens mij gewoon omdat iedereen links wilde rijden.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Secretaris
Maak dan over diezelfde lengte een fatsoenlijke invoegstrook.Kaaiman schreef:Voordat er namelijk ingevoegd wordt, rij je een tijdje parallel aan elkaar

Wat een idioot die dit bedacht heeft. Het gaat volledig in tegen het principe van de snelweg als voorrangsweg.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- autoweg
Dat is nog maar de vraag, kijk maar eens naar Wouter's 2e foto bij de splitsing van de E45 richting Ã…rhus en E20 richting Odense. Vrachtwagens die de "linker" kant opgaan zullen in de middelste rijbaan voorsorteren (want dat wordt uiteindelijk de rechter rijstrook). Als iemand die richting Odense wil en 500 meter voor het divergentiepunt nog wil inhalen (met een verschil van 30/50 km/h is dat niet onlogisch) zal diegene van helemaal rechts naar helemaal links moeten gaan om in te halen en daarna nog helemaal terug. Dan heb ik toch liever 2 aparte rijstroken voor beide richtingen. Dan zijn er niet van die omzwaaiingen nodig.Kaaiman schreef:De middelste strook bij een knooppunt is een strook waarbij je een richting moet kiezen. Het lijkt me beter functioneren dan de Nederlandse tapers.
*11-08-2017 L.M.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- autoweg
Om nog weer terug te komen op de nummers, ik heb een lijst gevonden waar zo'n beetje alle nummers op staan.
http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_ ... 01_JGJ.doc
Opvallend is dat sommige snelwegen (Herningmotorvejen, Holbækmotorvejen) naast een Primærrute-nummer ook een M-nummer hebben. De Herningmotorvejen wordt bewegwijzerd als Primærrute 15, maar is die administratief M66.
Jammergenoeg staat de Midtjyske Motorvej er nog niet in (maar het document is van 2003, en het eerste gedeelte van de Midtjyske Motorvej is pas in 2006 geopend). Ook de Djurslandsmotorvejen (ten noorden van Ã…rhus) staat er niet op.
Verder is dit ook nog wel een leuk bestand, de Deense bewegwijzeringsvoorschriften:
http://www.vejregler.dk/vr/bind5/motorv ... 040608.pdf
http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_ ... 01_JGJ.doc
Opvallend is dat sommige snelwegen (Herningmotorvejen, Holbækmotorvejen) naast een Primærrute-nummer ook een M-nummer hebben. De Herningmotorvejen wordt bewegwijzerd als Primærrute 15, maar is die administratief M66.
Jammergenoeg staat de Midtjyske Motorvej er nog niet in (maar het document is van 2003, en het eerste gedeelte van de Midtjyske Motorvej is pas in 2006 geopend). Ook de Djurslandsmotorvejen (ten noorden van Ã…rhus) staat er niet op.
Verder is dit ook nog wel een leuk bestand, de Deense bewegwijzeringsvoorschriften:
*11-08-2017 L.M.
-
- 2x2 autosnelweg
Inderdaad interessant. Mij vielen die nummers met windrichtingen op blz. 22 op. Ik heb er foto's van maar was het weer vergeten.N342 schreef:Verder is dit ook nog wel een leuk bestand, de Deense bewegwijzeringsvoorschriften:
-
- 2x2 autosnelweg
Zoiets zou je in NL kunnen voorkomen met blokmarkering tussen de twee rechter rijstroken.marcel schreef:Als iemand die richting Odense wil en 500 meter voor het divergentiepunt nog wil inhalen (met een verschil van 30/50 km/h is dat niet onlogisch) zal diegene van helemaal rechts naar helemaal links moeten gaan om in te halen en daarna nog helemaal terug. Dan heb ik toch liever 2 aparte rijstroken voor beide richtingen. Dan zijn er niet van die omzwaaiingen nodig.
-
- 2x5 autosnelweg
Over die M-nummering, die is best interessant te noemen.
Op alle reflector- en tevens hectometerpaaltjes langs de motorvej staat een M-nummer. Deze is slechts administratief en dezelfde weg kan meerdere M-nummers hebben. Ik vermoed dat ze per onderhoudsdistrict of wegvak verschillen, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet. Feit is, dat ik bijvoorbeeld op de rit E39/E45 verschillende nummers heb zien staan, van M90 in het noorden en per tiental verder naar het zuiden. Ik meen dat ik M40 als laagste waarde heb waargenomen, maar hoe het exact zit kan ik helaas niet vertellen. De nummers op de hm-paaltjes zijn erg priegelig en boven de 100 km.u nauwelijks leesbaar.
Leuk om nog eens uit te zoeken.
Op alle reflector- en tevens hectometerpaaltjes langs de motorvej staat een M-nummer. Deze is slechts administratief en dezelfde weg kan meerdere M-nummers hebben. Ik vermoed dat ze per onderhoudsdistrict of wegvak verschillen, maar hoe dat precies zit weet ik ook niet. Feit is, dat ik bijvoorbeeld op de rit E39/E45 verschillende nummers heb zien staan, van M90 in het noorden en per tiental verder naar het zuiden. Ik meen dat ik M40 als laagste waarde heb waargenomen, maar hoe het exact zit kan ik helaas niet vertellen. De nummers op de hm-paaltjes zijn erg priegelig en boven de 100 km.u nauwelijks leesbaar.
Leuk om nog eens uit te zoeken.

-
- autoweg
om ze even te benoemen:
M3: Øresundsmotorvejen - Amagermotorvejen - Motorring 3 (Sontbrug - Vallensbæk - Kongens Lyngby)
M4: Motorring 4 (Ishøj - Ballerup)
M10: Køge Bugt Motorvejen (Ishøj - Køge)
M11: Holbækmotorvejen (Kopenhagen - Holbæk)
M13: Hillerødmotorvejen (Brønshøj - Allerød)
M14: Helsingørmotorvejen (Espengærde - Kopenhagen)
M20: Vestmotorvejen (Køge - Korsør)
M30: Sydmotorvejen (Køge - Rødbyhavn)
M40: Fynske Motorvej (Nyborg - Middelfart) - Taulovmotorvejen (Fredericia - Kolding)
M50: Sønderjyske Motorvej (Skærup - Flensburg)
M52: Esbjergmotorvejen (Kolding - Esbjerg)
M60: Østjyske Motorvej (Skærup - Ã…rhus-Nord)
M61: Ã…rhus Syd Motorvejen (zubringer E45)
M66: Herningmotorvejen (Ã…rhus - Herning)
M70: Nordjyske Motorvej (Ã…rhus Nord - Aalborg-Nord)
M80: Frederikshavnmotorvejen (Aalborg-Nord - Frederikshavn)
M90: Hirtshalsmotorvejen (Aalborg-Nord - Hirtshals)
M3: Øresundsmotorvejen - Amagermotorvejen - Motorring 3 (Sontbrug - Vallensbæk - Kongens Lyngby)
M4: Motorring 4 (Ishøj - Ballerup)
M10: Køge Bugt Motorvejen (Ishøj - Køge)
M11: Holbækmotorvejen (Kopenhagen - Holbæk)
M13: Hillerødmotorvejen (Brønshøj - Allerød)
M14: Helsingørmotorvejen (Espengærde - Kopenhagen)
M20: Vestmotorvejen (Køge - Korsør)
M30: Sydmotorvejen (Køge - Rødbyhavn)
M40: Fynske Motorvej (Nyborg - Middelfart) - Taulovmotorvejen (Fredericia - Kolding)
M50: Sønderjyske Motorvej (Skærup - Flensburg)
M52: Esbjergmotorvejen (Kolding - Esbjerg)
M60: Østjyske Motorvej (Skærup - Ã…rhus-Nord)
M61: Ã…rhus Syd Motorvejen (zubringer E45)
M66: Herningmotorvejen (Ã…rhus - Herning)
M70: Nordjyske Motorvej (Ã…rhus Nord - Aalborg-Nord)
M80: Frederikshavnmotorvejen (Aalborg-Nord - Frederikshavn)
M90: Hirtshalsmotorvejen (Aalborg-Nord - Hirtshals)
*11-08-2017 L.M.
-
- dorpsstraat
Dit nummers staan zover ik weet alleen op de hm-paaltjes en ook nog heel prielig. De meeste M nummers zijn Europese wegen die door Denemarken lopen (E20, E45, E47, E39) Misschien als dat systeem niet bestond dat die nummers dan op de borden zouden verschijnen maar ja dat gebeurd waarschijnlijk niet meer en is het alleen maar administratief 

-
- Moderator
Ik ga volgende week een weekje naar Denemarken, in de buurt van Middelfart, op Fyn. Hopelijk dan veel foto's van Deense snelwegen. Ik zit lekker centraal, en hoop dat het weer een beetje meewerkt 

-
- Moderator
Ik zit a.s. donderdag tot en met zaterdag in Kopenhagen, inclusief een busretour naar Malmö. Ik hoop ook nog wat beeldmateriaal te kunnen verzamelen!
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
-
- Moderator
Eerste impressie
Denemarken oogt heel anders qua wegen dan Duitsland. De kwaliteit van het wegdek is van de snelwegen matig tot redelijk, op veel plekken is de spoorvorming op de rechterstrook opgevuld met asfalt. De niet-snelwegen zijn doorgaans wel goed. De snelwegen zijn redelijk druk, maar niet zo druk als in Duitsland, behalve in de spits uiteraard. Buiten de spits zijn de snelwegen in de weekenden drukker dan doordeweeks. Files staan er niet veel, behalve rond Kopenhagen.
Het verkeer is veel rustiger dan in Duitsland, waar je als je een vrachtwagen inhaalt, je meteen zo'n idioot op je trekhaak hebt. De maximumsnelheid is 130, maar 110 komt op erg veel plekken voor, daar zijn de Denen wel wat té gul mee, rond Kolding is 110 echt niet nodig, evenals op andere delen die in de buurt van steden liggen. Alleen in echte urbane gebieden heb je het gevoel dat de 110 limiet wel zin heeft. Men houdt zich ook niet echt aan de 110, het meeste verkeer rijdt rond de 130km/h, maar meestal niet harder dan 140.
Wat mij opviel was dat de E45 tussen Kolding en Aalborg erg veel vrachtverkeer kent, buiten de spits snel 50%, dat had ik toch niet verwacht. Het gros van het vrachtverkeer is wel Deens of Zweeds. Oost Europese kentekens zie je maar weinig, met uitzondering van Litouwers die opvallend vaak aanwezig waren. Af en toe zag je wel een verdwaalde Turk of Griek rijden.
Denemarken oogt heel anders qua wegen dan Duitsland. De kwaliteit van het wegdek is van de snelwegen matig tot redelijk, op veel plekken is de spoorvorming op de rechterstrook opgevuld met asfalt. De niet-snelwegen zijn doorgaans wel goed. De snelwegen zijn redelijk druk, maar niet zo druk als in Duitsland, behalve in de spits uiteraard. Buiten de spits zijn de snelwegen in de weekenden drukker dan doordeweeks. Files staan er niet veel, behalve rond Kopenhagen.
Het verkeer is veel rustiger dan in Duitsland, waar je als je een vrachtwagen inhaalt, je meteen zo'n idioot op je trekhaak hebt. De maximumsnelheid is 130, maar 110 komt op erg veel plekken voor, daar zijn de Denen wel wat té gul mee, rond Kolding is 110 echt niet nodig, evenals op andere delen die in de buurt van steden liggen. Alleen in echte urbane gebieden heb je het gevoel dat de 110 limiet wel zin heeft. Men houdt zich ook niet echt aan de 110, het meeste verkeer rijdt rond de 130km/h, maar meestal niet harder dan 140.
Wat mij opviel was dat de E45 tussen Kolding en Aalborg erg veel vrachtverkeer kent, buiten de spits snel 50%, dat had ik toch niet verwacht. Het gros van het vrachtverkeer is wel Deens of Zweeds. Oost Europese kentekens zie je maar weinig, met uitzondering van Litouwers die opvallend vaak aanwezig waren. Af en toe zag je wel een verdwaalde Turk of Griek rijden.
-
- Moderator
Bewegwijzering
De bewegwijzering is wel anders dan wat we in Nederland of Duitsland gewend zijn. Snelwegen hebben groene wegwijzers, en blauwe voor de afritten. Niet-snelwegen hebben rood-op-witte wegwijzers, die toch wel goed leesbaar zijn.
Op de snelweg volgt eerst een 1000 meter bord met de afslagnaam en nummer, met de afstand tot de volgende afslag.
Daarna volgt een uitgebreider bord met de doelen die bereikbaar zijn vanaf de afslag, met wegnummer.
Bij de afslag zelf volgt nog zo'n bord.
Na de afslag zie je de blauwe borden niet meer (tenzij portaalborden op niet-snelwegen), en zijn het rood-op-witte borden.
Een opvallend item is dat windrichtingen afgekort worden. Zoals Odense V, Odense S V etcetera. Wel duidelijk. Locale doelen worden zelden tot nooit op de snelwegen aangegeven, ook niet bij afslagen, met uitzonderingen van havens, aangezien die in Denemarken vaak wel belangrijk zijn voor het autoverkeer. Ondanks een aantal grote bruggen zijn er nog steeds veel veerbootdiensten.
De bewegwijzering maakt gebruik van pictogrammen, en vaak begeleid met Deense tekst als er wat bijzonders is. Afstribning Mangler, bedenk maar eens wat dat betekend.
Een ander item zijn de indirecte verwijzingen, bijvoorbeeld je zit op weg 303, en vlakbij loopt de aansluiting met de weg 161, dan wordt die in een gestippeld kader aangegeven. Dat gebeurd ook voor E-nummers. Meestal wordt er niet te gul gestrooid met doelen, zodat de borden overzichtelijk blijven. Veel meer dan 2 doelen per richting zul je zelden zien. Wel neemt men de grotere plaatsen als doel, die vaak ook een verkeersknooppunt zijn.

Voorbeeld van een OWN-wegwijzer op Fyn
Dubbelnummeringen worden ook keurig aangegeven, evenals de wegsituatie rond het kruispunt, bijvoorbeeld als het kruispunt in een bocht ligt.

Voorbeeld van een situatiewegwijzer
Bij de grotere kruisingen staan voorwegwijzers, bij kleine kruisingen/afslagen naar kleine dorpjes vaak niet, dus daar moet je wel op bedacht zijn.
De bewegwijzering is wel anders dan wat we in Nederland of Duitsland gewend zijn. Snelwegen hebben groene wegwijzers, en blauwe voor de afritten. Niet-snelwegen hebben rood-op-witte wegwijzers, die toch wel goed leesbaar zijn.
Op de snelweg volgt eerst een 1000 meter bord met de afslagnaam en nummer, met de afstand tot de volgende afslag.
Daarna volgt een uitgebreider bord met de doelen die bereikbaar zijn vanaf de afslag, met wegnummer.
Bij de afslag zelf volgt nog zo'n bord.
Na de afslag zie je de blauwe borden niet meer (tenzij portaalborden op niet-snelwegen), en zijn het rood-op-witte borden.
Een opvallend item is dat windrichtingen afgekort worden. Zoals Odense V, Odense S V etcetera. Wel duidelijk. Locale doelen worden zelden tot nooit op de snelwegen aangegeven, ook niet bij afslagen, met uitzonderingen van havens, aangezien die in Denemarken vaak wel belangrijk zijn voor het autoverkeer. Ondanks een aantal grote bruggen zijn er nog steeds veel veerbootdiensten.
De bewegwijzering maakt gebruik van pictogrammen, en vaak begeleid met Deense tekst als er wat bijzonders is. Afstribning Mangler, bedenk maar eens wat dat betekend.
Een ander item zijn de indirecte verwijzingen, bijvoorbeeld je zit op weg 303, en vlakbij loopt de aansluiting met de weg 161, dan wordt die in een gestippeld kader aangegeven. Dat gebeurd ook voor E-nummers. Meestal wordt er niet te gul gestrooid met doelen, zodat de borden overzichtelijk blijven. Veel meer dan 2 doelen per richting zul je zelden zien. Wel neemt men de grotere plaatsen als doel, die vaak ook een verkeersknooppunt zijn.

Voorbeeld van een OWN-wegwijzer op Fyn
Dubbelnummeringen worden ook keurig aangegeven, evenals de wegsituatie rond het kruispunt, bijvoorbeeld als het kruispunt in een bocht ligt.

Voorbeeld van een situatiewegwijzer
Bij de grotere kruisingen staan voorwegwijzers, bij kleine kruisingen/afslagen naar kleine dorpjes vaak niet, dus daar moet je wel op bedacht zijn.
-
- Moderator
Verkeerstekens en bijzondere situaties
Verkeerstekens zijn duidelijk. Er worden de standaard verkeerstekens gebruikt die ook elders in Europa gewoon zijn. Regelmatig worden ze wel begeleidt met een Deens onderschrift. Op snelwegen worden ook bij bijzondere situaties Engelse vertalingen gebruikt.

Afstribning Mangler

Betalingsvej - Toll road
Windwaarschuwingen worden ook duidelijk aangegeven, met vaste borden, en met engelse VMS dat "Crosswinds possible" aangeeft, gecompleteerd met Deense digitale borden met Vindstot of Sidevind.

Windwaarschuwingen op de Grote Beltbrug

6% helling
Er worden doorgaans geen adviessnelheden aangegeven buiten de bebouwde kom, gewoon 80km/h, en zelf inschatten hoe de wegsituatie is. Alleen bij onoverzichtelijke situaties staan adviessnelheden. Bij scherpe bochten bij afritten van snelwegen staan soms ook deze bordjes, maar dit komt niet vaak voor.

Waarschuwingsbordjes voor een scherpe bocht

Scherpe bocht met adviessnelheid

Gewone waarschuwing voor een bocht.
Voor scholen, die in elk dorp te vinden zijn, worden ook speciale borden met knipperlichten neergezet, deze gaan knipperen als de school uitgaat of men naar school gaat.

Skole
Reflectorpaaltjes staan langs elke weg, en langs de genummerde wegen staat de hectometrering op deze paaltjes, met een sticker naar de dichtstbijzijnde praatpaal (alleen snelwegen).

reflectorpaaltjes
Voor buitenlanders zijn de parkeer en stilstandverboden niet altijd even duidelijk in één oogopslag.

Parkeerverboden in de berm en op de weg
Kruispunten zijn zeer duidelijk aangegeven, zeker de grote hebben altijd een verkeersdruppel en markeringen en bebording.

Typische kruising op het Deense platteland
Drempels zijn er vaak ook in de bebouwde kom, maar niet zulke hoge en steile zoals in Nederland, maar gewoon ter attentie. Het hele Deense systeem lijkt ook meer ontworpen op het aandacht geven aan situaties dan de sancties van overtreding.

2 Bump
Flitspalen heb ik in Denemarken niet gezien. Wel zeer vaak van die digitale snelheidsmeters, met de tekst "Din Fart" en dan de snelheid, en als je te snel rijdt, gaan er 2 knipperlichten knipperen. Wel goed ter attentie, maakt je goed bewust dat je in een bebouwde kom situatie rijdt. Zulke borden heb ik buiten de kom overigens niet gezien.
Verkeerstekens zijn duidelijk. Er worden de standaard verkeerstekens gebruikt die ook elders in Europa gewoon zijn. Regelmatig worden ze wel begeleidt met een Deens onderschrift. Op snelwegen worden ook bij bijzondere situaties Engelse vertalingen gebruikt.

Afstribning Mangler

Betalingsvej - Toll road
Windwaarschuwingen worden ook duidelijk aangegeven, met vaste borden, en met engelse VMS dat "Crosswinds possible" aangeeft, gecompleteerd met Deense digitale borden met Vindstot of Sidevind.

Windwaarschuwingen op de Grote Beltbrug

6% helling
Er worden doorgaans geen adviessnelheden aangegeven buiten de bebouwde kom, gewoon 80km/h, en zelf inschatten hoe de wegsituatie is. Alleen bij onoverzichtelijke situaties staan adviessnelheden. Bij scherpe bochten bij afritten van snelwegen staan soms ook deze bordjes, maar dit komt niet vaak voor.

Waarschuwingsbordjes voor een scherpe bocht

Scherpe bocht met adviessnelheid

Gewone waarschuwing voor een bocht.
Voor scholen, die in elk dorp te vinden zijn, worden ook speciale borden met knipperlichten neergezet, deze gaan knipperen als de school uitgaat of men naar school gaat.

Skole
Reflectorpaaltjes staan langs elke weg, en langs de genummerde wegen staat de hectometrering op deze paaltjes, met een sticker naar de dichtstbijzijnde praatpaal (alleen snelwegen).

reflectorpaaltjes
Voor buitenlanders zijn de parkeer en stilstandverboden niet altijd even duidelijk in één oogopslag.

Parkeerverboden in de berm en op de weg
Kruispunten zijn zeer duidelijk aangegeven, zeker de grote hebben altijd een verkeersdruppel en markeringen en bebording.

Typische kruising op het Deense platteland
Drempels zijn er vaak ook in de bebouwde kom, maar niet zulke hoge en steile zoals in Nederland, maar gewoon ter attentie. Het hele Deense systeem lijkt ook meer ontworpen op het aandacht geven aan situaties dan de sancties van overtreding.

2 Bump
Flitspalen heb ik in Denemarken niet gezien. Wel zeer vaak van die digitale snelheidsmeters, met de tekst "Din Fart" en dan de snelheid, en als je te snel rijdt, gaan er 2 knipperlichten knipperen. Wel goed ter attentie, maakt je goed bewust dat je in een bebouwde kom situatie rijdt. Zulke borden heb ik buiten de kom overigens niet gezien.
-
- Moderator
Wegontwerp en weginrichting - autosnelwegen
Het wegontwerp van de Deense wegen verschilt niet heel veel van de Nederlandse wegen, de breedtes zijn redelijk hetzelfde, alleen zijn de wegen veel rustiger, op de niet-snelwegen is het uiterst plezierig rijden (behalve rond København).
Snelwegen zijn lang en recht, en kennen weinig scherpe bochten. Een opvallend verschil met Nederland is dat de invoegstrook direct bij de snelweg opkomt, en geen van beide voorrang heeft. Je zou denken dat dat de doorstroming ernstig belemmerd, maar in de praktijk valt dat erg mee. De op en afritten zijn zo ontworpen dat je vrijwel altijd naar boven moet om uit te voegen, en naar beneden om in te voegen, op die manier kan je makkelijker de juiste snelheid verkrijgen. Bovendien komt de invoegstrook niet direct op de snelweg, maar is er nog een lang sergeant-strepenvak, vaak meer dan 150 meter lang. Zodoende kun je je snelheid aanpassen op het verkeer op de snelweg.
Zodoende hoef je ook niet vaak naar links om iemand te laten invoegen. Alleen op drukke urbane wegen lijkt me dit systeem niet zo handig. Dit is alleen het geval in København, in de andere grote steden als Odense en Ã…rhus gaat de snelweg vrij ruim om de stad heen.

Invoegsituatie op de E20 tussen Kolding en Esbjerg.
Opvallend in Denemarken is, dat het erg weinig tankstations direct aan de snelweg kent. De meeste zijn gesitueerd bij afslagen, vaak ook met meer faciliteiten dan alleen een tankstation en restaurant, dit zijn de zogenaamde transportcenters.
Tankstations zijn er buiten de snelwegen volop te vinden, de prijzen wijken nauwelijks af. Ten tijde dat ik er was, waren de prijzen iets lager dan in Nederland, met uitzondering van LPG, wat extreem duur is in Denemarken. Je moet wel oppassen dat men in Denemarken ook benzine met een octaangetal van 92 aanbiedt, aan dezelfde pomp als de 95 benzine. Je moet dan eerst op de juiste knop drukken (92 of 95) om te tanken.

Transportcenter bij Slagelse-Syd, op de E20 tussen Odense en København.
De knooppunten zijn duidelijk bewegwijzerd. Deze zijn vaak Amerikaans ingericht als het niet om klaverbladen gaat; 2 of 3 rijstroken worden 4 waarvan er 2 elke richting op gaan. De eerste keer even wennen, maar het werkt erg goed. Geen gedoe met uitvoegen, en het staat ruim vantevoren aangegeven (2 - 4km), zodat vrachtverkeer tijd heeft om van rijstrook te wisselen.

Vooraankondiging voor een splitsing, bij knooppunt Fredericia.

Situatiewegwijzer voor hetzelfde knooppunt.

De uiteindelijke splitsing
Erbij vermeldt moet worden, dat rond knooppunten 2x2 snelwegen zich vaak tijdelijk verbreden naar 2x3 rijstroken, om doorstromingsbelemmeringen te voorkomen. Dit blijkt in de praktijk goed te werken, ook tijdens spitsuren met veel verkeer geen filevorming.
Bij tolbruggen, waarbij de tol bij beide bruggen aan de oostkant geheven wordt, staat duidelijk aangegeven dat het een tolweg betreft, in het Deens en Engels. De tol wordt op 4 manieren geind; transponders voor auto's en transponders voor vrachtwagens, creditcards en handmatig. De tol kan op de Storebæltbrug in Euro's en Deense Kronen betaald worden (wisselgeld krijg je terug in Deense Kronen), en op de Sontbrug in Euro's, Deense kronen en Zweedse kronen (wisselgeld naar gelang in Deense Kronen of Zweedse Kronen).

Tolpoort van de Storebæltbrug.

Tolpoort van de Sontbrug
Het wegontwerp van de Deense wegen verschilt niet heel veel van de Nederlandse wegen, de breedtes zijn redelijk hetzelfde, alleen zijn de wegen veel rustiger, op de niet-snelwegen is het uiterst plezierig rijden (behalve rond København).
Snelwegen zijn lang en recht, en kennen weinig scherpe bochten. Een opvallend verschil met Nederland is dat de invoegstrook direct bij de snelweg opkomt, en geen van beide voorrang heeft. Je zou denken dat dat de doorstroming ernstig belemmerd, maar in de praktijk valt dat erg mee. De op en afritten zijn zo ontworpen dat je vrijwel altijd naar boven moet om uit te voegen, en naar beneden om in te voegen, op die manier kan je makkelijker de juiste snelheid verkrijgen. Bovendien komt de invoegstrook niet direct op de snelweg, maar is er nog een lang sergeant-strepenvak, vaak meer dan 150 meter lang. Zodoende kun je je snelheid aanpassen op het verkeer op de snelweg.
Zodoende hoef je ook niet vaak naar links om iemand te laten invoegen. Alleen op drukke urbane wegen lijkt me dit systeem niet zo handig. Dit is alleen het geval in København, in de andere grote steden als Odense en Ã…rhus gaat de snelweg vrij ruim om de stad heen.

Invoegsituatie op de E20 tussen Kolding en Esbjerg.
Opvallend in Denemarken is, dat het erg weinig tankstations direct aan de snelweg kent. De meeste zijn gesitueerd bij afslagen, vaak ook met meer faciliteiten dan alleen een tankstation en restaurant, dit zijn de zogenaamde transportcenters.
Tankstations zijn er buiten de snelwegen volop te vinden, de prijzen wijken nauwelijks af. Ten tijde dat ik er was, waren de prijzen iets lager dan in Nederland, met uitzondering van LPG, wat extreem duur is in Denemarken. Je moet wel oppassen dat men in Denemarken ook benzine met een octaangetal van 92 aanbiedt, aan dezelfde pomp als de 95 benzine. Je moet dan eerst op de juiste knop drukken (92 of 95) om te tanken.

Transportcenter bij Slagelse-Syd, op de E20 tussen Odense en København.
De knooppunten zijn duidelijk bewegwijzerd. Deze zijn vaak Amerikaans ingericht als het niet om klaverbladen gaat; 2 of 3 rijstroken worden 4 waarvan er 2 elke richting op gaan. De eerste keer even wennen, maar het werkt erg goed. Geen gedoe met uitvoegen, en het staat ruim vantevoren aangegeven (2 - 4km), zodat vrachtverkeer tijd heeft om van rijstrook te wisselen.

Vooraankondiging voor een splitsing, bij knooppunt Fredericia.

Situatiewegwijzer voor hetzelfde knooppunt.

De uiteindelijke splitsing
Erbij vermeldt moet worden, dat rond knooppunten 2x2 snelwegen zich vaak tijdelijk verbreden naar 2x3 rijstroken, om doorstromingsbelemmeringen te voorkomen. Dit blijkt in de praktijk goed te werken, ook tijdens spitsuren met veel verkeer geen filevorming.
Bij tolbruggen, waarbij de tol bij beide bruggen aan de oostkant geheven wordt, staat duidelijk aangegeven dat het een tolweg betreft, in het Deens en Engels. De tol wordt op 4 manieren geind; transponders voor auto's en transponders voor vrachtwagens, creditcards en handmatig. De tol kan op de Storebæltbrug in Euro's en Deense Kronen betaald worden (wisselgeld krijg je terug in Deense Kronen), en op de Sontbrug in Euro's, Deense kronen en Zweedse kronen (wisselgeld naar gelang in Deense Kronen of Zweedse Kronen).

Tolpoort van de Storebæltbrug.

Tolpoort van de Sontbrug
-
- 2x2 autosnelweg
Mooie update weer van de wegen in Denemarken.
Ik blijf vraagtekens houden bij die korte afritten. Gezien het verkeersbeeld in Denemarken (minder druk verkeer) kan dat blijkbaar, maar stel je eens voor dat we in Nederland zonder afritstrook moesten uitvoegen. Dat zou een puinhoop worden. Zijn er andere landen in Europa die met superkorte afritten werken?
Ik blijf vraagtekens houden bij die korte afritten. Gezien het verkeersbeeld in Denemarken (minder druk verkeer) kan dat blijkbaar, maar stel je eens voor dat we in Nederland zonder afritstrook moesten uitvoegen. Dat zou een puinhoop worden. Zijn er andere landen in Europa die met superkorte afritten werken?
De autogordel: een band voor het leven.
-
- dorpsstraat
-
- autoweg
Leuke update van Denemarken. Ik was er ooit welleens geweest toen ik een jaar of 9 was. Ik blijf die korte invoegstroken ook wel vreemd vinden. In Denemarken werkt het dus wel. In Nederland zou ik het nog geen eens gaan uittesten. 

-
- dorpsstraat
In Zweden zijn ze al langer dan de drie Deense blokjes...brandsrus schreef:Ja, Zweden dacht ik ook maar verder weet ik het niet
-
- Moderator
Maandag gaat er een nieuw stuk snelweg open in Denemarken.
Het betreft route 18, Herning-Syd - Brande, ongeveer 14km, onderdeel van de snelweg Vejle - Herning.
Alvast wat luchtfoto's;
1. Rustpunt Søby
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172569
2. Detail
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172582
3. Overzicht.
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172574
4. Afslag Arnborg.
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172576
5. Afslag Brande-Nord
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172577
6. Detail van afslag Brande-Nord.
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172578
7. Dalbruggetje over de Holtum Ã….
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172585
8. Rondom Brande.
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172588
EDIT: IMG tags veranderd in URL tags, bij de Vejdirektoratet schijnen ze het niet zo leuk te vinden als je hotlinkt.
Het betreft route 18, Herning-Syd - Brande, ongeveer 14km, onderdeel van de snelweg Vejle - Herning.
Alvast wat luchtfoto's;
1. Rustpunt Søby
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172569
2. Detail
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172582
3. Overzicht.
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172574
4. Afslag Arnborg.
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172576
5. Afslag Brande-Nord
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172577
6. Detail van afslag Brande-Nord.
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172578
7. Dalbruggetje over de Holtum Ã….
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172585
8. Rondom Brande.
http://www.vejdirektoratet.dk/imageblob ... &id=172588
EDIT: IMG tags veranderd in URL tags, bij de Vejdirektoratet schijnen ze het niet zo leuk te vinden als je hotlinkt.