[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Ties
autoweg

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Ties » za 07 mar 2009, 13:02

Zo bladerend in ons eigen fotoarchief kwam ik nog wat foto's van Deense verkeersborden tegen. Wellicht interessant ;)

Klik voor een vergroting (800 x 600 pixels ; ca. 250 kB).

Afbeelding
"Uitgezonderd voertuigen met bijzondere vergunning"
Locatie: Bij een van de zogenaamde Ebbeveje naar Mandø. Bij welke het nu precies was (Låningsvejen of de Mandø Ebbevej) weet ik niet meer.

Afbeelding
Niet in een oogopslag te begrijpen...

Afbeelding
"Af- en opladen toegestaan"

Afbeelding
Dit bord spreekt voor zich :puh2:

Afbeelding
"Voetgangerszone", "Inrijden toegestaan voor gasten van hotel Vigen en bussen naar het Oude Raadhuis", "Goederenvervoer toegestaan van 6 tot 11 uur"
Het lettertype op de onderbordjes is overigens het oude Deense lettertype met erg lange stokken.

Afbeelding
:mrgreen:
Locatie: Aan een wandelpad bij Rubjerg Knude. Zéér interessante omgeving overigens: De kust kalft hier namelijk heel snel af (enkele meters per jaar). Rubjerg Knude Fyr en de Mårup Kirke vallen over een paar jaar waarschijnlijk in zee.

Afbeelding
"Alleen voertuigen met bijzondere vergunning"

Afbeelding
"Fietsen toegestaan"

Volgens mij hebben we ook wel ergens een foto met een van de beruchte bordjes "knallert forbydt" (bromfietsers verboden ;)), maar die kon ik zo gauw niet vinden.

EDIT: Locaties toegevoegd
EDIT 2: Meer informatie toegevoegd
Laatst gewijzigd door Ties op zo 08 mar 2009, 10:47, 5 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 07 mar 2009, 13:50

Ties schreef:Afbeelding
Niet in een oogopslag te begrijpen...
Dit soort tijdsaanduidingen zie je in Scandinavië wel meer, bijvoorbeeld bij supermarkten of parkeergarages:

7 - 18
(7 - 17)
9-15

Dat betekent: ma t/vr van 7 tot 18 uur, zaterdag van 7 - 17 uur en zondag van 9 tot 15 uur.

In dit geval betekent het bord dus: stopverbod naar links op maandag t/m vrijdag van 7 tot 18 uur, zaterdags van 7 tot 14 uur. Op overige tijden is parkeren toegestaan voor de maximale duur van één uur (waarbij ik er van uitga dat je dus parkeerschijf moet gebruiken)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 07 mar 2009, 19:45

Ties schreef:
Afbeelding
Wat er op het onderbord staat weet ik niet precies.
Het opschrift heeft iets te maken met het feit dat de weg bij vloed onder water komt te staan en dat het dan niet mogelijk is om de weg te gebruiken.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » za 07 mar 2009, 20:25

Ties schreef:Afbeelding
"Voetgangerszone", "Inrijden toegestaan voor gasten van hotel Vigen en bussen naar het Oude Raadhuis", "... toegestaan van 6 tot 11 uur"
Het lettertype op de onderbordjes is overigens het oude Deense lettertype met erg lange stokken.
Goederenverkeer toegestaan van 6 tot 11 uur, gok ik :wink:

Ties
autoweg

Bericht door Ties » zo 08 mar 2009, 10:44

Seat Ibiza: Zoiets dacht ik al ja. Maar dan nog is het niet bepaald duidelijk ;)

Willem: Ik heb de juiste vertaling opgezocht en toegevoegd.

tsov: Inderdaad. vare = waren ; kørsel = voertuigen.

Ik heb overigens de ontbrekende vertalingen opgezocht en ook even Google Maps-linkjes toegevoegd ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 mar 2009, 11:34

Ties schreef:Seat Ibiza: Zoiets dacht ik al ja. Maar dan nog is het niet bepaald duidelijk ;)
Nee, klopt. Maar als je het "Scandinavische systeem" van die tijdsaanduidingen kent en het algemeen wordt gebruikt, scheelt dat wel heel wat ruimte op de borden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 20 jun 2009, 11:04

Waarom wordt LPG (Autogas) in Denemarken zo ontzettend zwaar belast?

hier op de site van Statoil zie je dat de prijs van Autogas 11,89 DKK is, dat komt neer op € 1,59 per liter?!

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » wo 24 jun 2009, 15:58

Moeten de mensen die een wagen met LPG rijden wel wegenbelasting betalen dan of een stuk minder dan iemand met een benzine of diesel wagen?
Het kan best zo zijn dat LPG in DK alleen voor mensen interessant is die niet veel met de auto rijden en daarom een stuk goedkoper is.
Ook omdat er niet veel tankstations zijn die LPG aanbieden.

Ik weet niet of het echt zo is, dit is namelijk puur gissen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 24 jun 2009, 16:03

LPG in Denemarken - zelfs in Zweden ben je beter af. Ik rij Denemarken meestal in 1 keer door op de LPG zonder stop. Vlak voor Puttgarden nog 1 keer vol gooien, en dan in Gothenburg weer.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » za 12 sep 2009, 11:56

Eerste keer dat ik hiervan hoor. Wist niet dat er zo'n congestie was op de Öresundbrug met (vracht-)verkeer. Ik weet dan niet of de beste oplossing is om alleen een spoortunnel te bouwen.
===============================================
Danes propose tunnel to Sweden

Published: 11 Sep 09 16:59 CET
Online: http://www.thelocal.se/22028/20090911/

Danish researchers have concluded that the nearly decade-old Öresund Bridge linking Sweden and Denmark is insufficient, proposing that a tunnel also be built between the two countries to facilitate the region’s growth.

The study, led by Otto Anker Nielsen, a professor in traffic patterns with the Centre for Traffic and Transport at the Technical University of Denmark, found that building a tunnel between Helsingborg on Sweden’s west coast, and the Danish city of Helsingör, would benefit the region and relieve stress on the Öresund Bridge.

According to Anker Nielsen, a transport link between the two towns is the best solution to cope with the region's expected future growth.

“The H-H connection is profitable from both an operational and societal perspective and is therefore clearly the best solution,” he writes, according to the Sydsvenskan newspaper.

The tunnel, he argues, will reduce congestion as well as contribute to the integration of the Öresund region.

The report was carried out at the request of IBU-Öresund, a cooperative infrastructure development project between communities in both Sweden and Denmark and includes four different proposals for tunnels ranging in price from 11 billion to 19 billion kronor ($142 – 270 million).

The least expensive proposal is for a tunnel only large enough for passenger trains, while the priciest suggestion includes funds for a both a cargo and passenger rail line, as well as an additional third stretch from Helsingborg to the Danish town of Snekkersten, and then on to Helsingör.

The third stretch would have a cargo rail track, as well as a track for a high speed passenger train with direct connections to Copenhagen.

The tunnel proposals were received well by regional politicians in southern Sweden.

“Another crossing is needed. In the future even more will be transported by rail so that makes initiatives like this a must,” Jerker Swanstein, chair of Region Skåne’s governing board, told Sydsvenskan.

He hopes that a tunnel connecting Helsingborg and Helsingör will be completed sometime between 2020 and 2025, but admits there is still work to be done to convince both the Swedish and Danish governments to invest in the project.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » za 12 sep 2009, 12:02

En ook al gelijk weer afgeschoten door de Deense minister van Verkeer. Hier is de tunnel ook alweer een stuk duurder geworden.
=======================================
Transport minister: no second bridge to Sweden
Friday, 11 September 2009 14:55 KM News

Cars choosing the northern route from Denmark to Sweden will continue to have to travel by ferry

Transport Minister Lars Barfoed has rejected calls to build a second bridge to Sweden.

‘We have neither the capacity, the money nor the need for projects of that size,’ Barfoed said today in response to a report from the Technical University of Denmark urging politicians to build a bridge between the Danish city of Helsingør and Helsingborg, Sweden.
The report argued for the construction of a second bridge across the Øresund strait based on traffic forecasts predicting that the existing bridge between Copenhagen and Malmö would reach capacity by 2018.

Such a bridge would cost an estimated 50 billion kroner and would help carry the upwards of 500 trains predicted to cross the channel each day in 2018.

Barfoed left open the possibility that a bridge replacing the current ferry service would be considered at some point.

‘Right now though, the existing Øresund Bridge is enough to handle the traffic crossing over the Øresund.’

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 sep 2009, 12:06

Quatsch, op de Öresundbrug rijden amper 17.000 voertuigen per etmaal. Maar wat wil je met die idiote toltarieven;

enkele reis:

auto: € 38
vrachtwagen: € 109

De meeste forenzen zullen wel met de trein gaan, aangezien je daar exorbitante kortingen krijgt.

Overigens ben ik wel voor een Helsingor - Helsingborg verbinding. Dat zou de route vanaf de E20 naar de E4 een kilometer of 40 korter maken. In een dichtbewoond gebied als Kopenhagen-Malmö-Helsingborg is dat best veel.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 12 sep 2009, 12:13

Ja, maar dan wel een autobrug tegen een normaler tarief.
Nu betalen de automobilisten de tekorten op de treinverbinding...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 sep 2009, 12:18

Vooral de niet-reguliere gebruikers van de brug. Er zit een ingewikkeld belastingsysteem aan, waarbij de tolkosten voor de twee grote bruggen in Denemarken een aftrekpost is. Naar het schijnt betalen dagelijkse gebruikers 75% minder. Hoe het exact werkt weet ik niet.

Veel Denen zijn het dure Kopenhagen ontvlucht, en wonen nu in en rond Malmö, wat goedkoper is.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » ma 14 sep 2009, 10:33

Bongo schreef:“Another crossing is needed. In the future even more will be transported by rail so that makes initiatives like this a must,” Jerker Swanstein, chair of Region Skåne’s governing board, told Sydsvenskan.
Jerker Schwanzstein (whaaaa, wat een naam :lol: ) is volgens mij iets te enthousiast over de plannen. Met gemiddeld nog geen 20.000 voertuigen per dag zou de brug toch voldoende verkeer kunnen afwikkelen? Of hebben de plannen vooral betrekking op het treinverkeer? Er worden in Zweden nogal wat goederen per trein getransporteerd, maar het spoorwegnetwerk is nogal beperkt. Veel enkelbaans trajecten, ontbrekende verbindingen en trajecten die niet gebouwd zijn voor de zware goederentreinen van vandaag. Daarom zijn er grote plannen om het spoorwegnetwerk flink te verbeteren. Enkele in het oog springende plannen (zie kaartje http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnva ... vagen.aspx) :

Hogesnelheidsltreinen op dubbelspoor tussen Malmö, Goteborg en Oslo, tussen Malmö, Nässjö en Stockholm en tussen Nässjö en Göteborg. Passagierstreinen kunnen hier circa 250km/u. Het laatst genoemde traject wordt een nieuwe spoorlijn. De overige trajecten worden of verdubbeld, of opgewaardeerd.

Een nieuwe enkelbaans spoorlijn tussen Kalix en Haparanda (grens Finland) voor (vooralsnog) goederentreinen. Deze spoorlijn maakt onderdeel uit van de corridor Zweden-Finland-Rusland.
Een nieuwe enkelbaans spoorlijn tussen Lulea en Umea. Deze is in de planning, maar of ie er komt is nog niet duidelijk. Als ik het met mijn steenkolenzweeds goed heb begrepen is dit plan op de lange baan gezet door geldgebrek (zie http://www.norrbotniabanan.nu/).
Een nieuwe enkelbaans spoorlijn tussen Umea en Nyland (boven Sundsvall), voor zowel passagiers- als goederentreinen. V-max is 250km/u. (zie http://www.botniabanan.se/)
Verdubbeling van de spoorlijn Gävle-Sundsvall (meest overbelaste enkelbaanstraject in Zweden).
Verdubbeling van de spoorlijn Halsberg-Mjölby (boven Nässjö)

Voor wie het boeit; op de site van Banverket (http://www.banverket.se, het Zweedse ProRail) is veel informatie te vinden (voornamelijk in het Zweeds) over spoorlijnen en de plannen daarmee. Maar goed, we zitten hier op een (autosnel)wegenforum, dus om terug te komen op waar dit forum voor bedoeld is: tegelijk met de verdubbeling van de naastgelegen spoorlijn zal de E45 tussen Göteborg en Trollhättan wordt opgewaardeerd tot een 2x2 autosnelweg. Meer info over dit 'combiproject' op http://www22.vv.se/bv_templates/Page____22094.aspx.
(Grrr, nu hoort dit bericht eigenlijk meer thuis in de de draad over Zweden...)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 14 sep 2009, 11:44

enkelbaans spoorlijn = enkelspoor ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 12 nov 2009, 0:39

Denemarken gebruikt voor haar wegen administratieve nummers die niet/nauwelijks overeen komen met de nummers op de bewegwijzering. Voor autosnelwegen wordt de prefix M gebruikt (van Motorvej) en voor overige wegen de prefix V (van Vej).

Wat opvalt is dat voor de hoofdwegen hele tientallen gebruikt worden, behalve in de regio Kopenhagen. Waarschijnlijk is dat omdat daar de snelwegbouw is begonnen en men de wegen gewoon genummerd heeft en pas later op het tientallensysteem is overgestapt. Opmerkelijk is ook dat de Grote Beltbrug een apart nummer M25 heeft (tussen de M20 en M40 in), terwijl de Øresundbrug gewoon M3 is, net als de aansluitende weg aan Deense zijde.

Een lijst met de administratieve nummering per 1 januari 2006 is te vinden op http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?p ... jno=150001.

Enkele opmerkingen en vanwege nieuwigheid nog ontbrekende wegen:
M41 Svendborgmotorvejen (9 Odense – Svendborg)
M51 Sønderborgmotorvejen (gepland Kliplev – Sønderborg)
M60 Østjyske Motorvej (staat in lijst als Midtjyske Motorvej, ik vermoed naamswijziging)
M64 Midtjyske Motorvej (18 Brande - Herning)
M68 Messemotorvejen (12/15 Lind - Snejbjerg, zuidelijk langs Herning)
M72 Djurslandmotorvejen (staat in lijst als Molsmotorvejen, ik vermoed naamswijziging)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 mar 2010, 22:44

De werkzaamheden zijn gestart voor een 26 kilometer lange snelweg vanaf de E45 bij Kliplev naar Sønderborg.

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 24 mar 2010, 10:58

Die verbinding lijkt me niet heel erg nodig, of is de verkeersveiligheid/intensiteit te hoog?
Persoonlijk zie ik liever dat men de verbindingen naar de westkust wat verbetert, daar liggen voor zover ik weet geen ongelijkvloerse wegen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 mar 2010, 11:23

Het verkeer loopt nu over twee wegen, die samen 20.000 mvt/etmaal kennen tussen de E45 en Sønderborg. Ik vermoed dat de weekendintensiteiten hoger liggen, ik had in Denemarken sowieso het idee dat het (buiten København) in het weekend drukker is dan doordeweeks op de wegen.

intensiteiten 2008 in duizendtallen:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 mar 2010, 11:32

Een ander probleem in Denemarken is de E45, met name tussen Kolding en Aarhus. Het grootste knelpunt is hier de Vejlebrug over het Vejlefjord. Zeker wanneer de route 18 (een snelweg) ten noorden van Vejle wordt aangesloten, wordt de E45 overbelast. Daarnaast is dit één van de snelstgroeiende delen van Denemarken, en een verbreding naar 2x3 is op lange termijn noodzakelijk tussen Kolding en Aarhus.

Als alternatief worden er ook varianten verder landinwaarts over het schiereiland ontwikkeld. Persoonlijk denk ik dat het lange-afstandsverkeer enigzins overschat wordt, en een verbreding zowieso noodzakelijk zal zijn. Mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar een snelweg van Esbjerg via Herning, Viborg naar de E45 ten zuiden van Aalborg, om zodoende een goede noord-zuidas over Jylland te creeëren. Een trassering via Silkeborg lijkt me niet realistisch vanwege de natuur (god knows hoe lang ze al bezig zijn met de route 15 (Herningmotorvejen) daar).

varianten:
Afbeelding

verkeersintensiteiten 2008 (duizendtallen)
Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 24 mar 2010, 18:52

Die verkeersintensiteiten zijn in Nederlandse ogen niet erg schokkend.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 24 mar 2010, 19:00

50 jaar geleden had men in Nederland al moord en brand geschreeuwd met dergelijke exorbitante intensiteiten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 24 mar 2010, 21:00

^^ 60.000 - 65.000 voor een 2x2 weg is anders al redelijk aan de hoge kant hoor.
Chris schreef:Mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar een snelweg van Esbjerg via Herning, Viborg naar de E45 ten zuiden van Aalborg, om zodoende een goede noord-zuidas over Jylland te creeëren.
Maar geeneen variant gaat van dat trace uit.

Variant 7, Kolding - Give - Herning - Viborg - E45 heeft mijn voorkeur, zo wordt het westelijke deel van het land toch aardig bereikbaar. Dan hoef je nog maar een paar wegen 2+1 te maken (duikt weg voor Vinny) en heb je overal hoogwaardige verbindingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 mar 2010, 22:44

Een recent project wat in Denemarken is opgeleverd is de verbreding van de ring 3 langs København. De gehele bypass telt nu 2x3 rijstroken. Tegelijkertijd is de E55 tussen Køge en København verbreed naar 2x4 (deels 2x5) rijstroken. De regio København is dichtbevolkt en slibte steeds verder dicht. Deze verbredingsprojecten geven de agglomeratie weer lucht.

route van de ring 3:
Afbeelding

foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 27 mar 2010, 10:06

Wauw, wat een mooie weg!
Zo ken ik Denemarken helemaal niet, zo stedelijk.
Maar goed, dit is dan ook in de richting van de hoofdstad.

Erg mooi die weg! :blauweduim:
Gr.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 27 mar 2010, 12:26

Leuk om te zien. Toen ik in 2007 in Kopenhagen was, waren er nog wegwerkzaamheden, niet al te rigoureus. We hebben toen maar een klein stukje over de Motorring 3 gereden trouwens, dus ik weet niet hoe het verderop was. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 mar 2010, 12:33

Heel bijzonder druk is het rond København niet, wat deels te verklaren is door het goede onderliggend wegennet. Het openbaar vervoer is ook prima in de stad, maar heeft het maximale wel bereikt. Het drukste stuk snelweg ligt in de E20/E47/E55 bij Hundige met 102.000 mvt/etmaal. De ring 3 telt maximaal 78.000 voertuigen per etmaal. De twee parallele ringwegen hebben overigens ook nog eens 27.000 en 63.000 mvt/etmaal. De stad heeft natuurlijk ook niet zo'n groot achterland, het meeste verkeer is van en naar de de stedelijke kern en in mindere mate erlangs.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » za 27 mar 2010, 13:09

Netjes! Ik zou er wel eens over willen rijden, maar ja, eerst natuurlijk moet ik even een rijbewijs halen en daar eens in de buurt zijn ;)
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 27 mar 2010, 18:33

Zijn er nog plannen om Ring 4 verder als snelweg uit te bouwen tot aan de E55 richting Helsingor? Dat kan helpen om Ring 3 te ontlasten.